نجاة المومنين (در اصول دين و اخلاق)

آية الله حاج ملا حسينعلى تويسركانى

- فهرست -


فهرست مطالب
سخنى با خواننده‏
پيش گفتار
شرح حال مؤلف‏
مقدمه‏
مقصد اول اصول دين‏
در اصول دين است‏
مطلب ثانى: در صفات واجب الوجود است‏
فصل اول: در صفات ثبويه است‏
فصل ثانى: در صفات سلبيه است‏
مطلب ثانى در نبوت است‏
فصل اول: در اين است كه لازم و واجب است بر خداوند عالم كه پيغمبرى از جانب خود بر مخلوقين نصب كند و بفرستد
فصل دويم: در وجود اتصاف انبيا است به صفات كماليه‏
فصل سيم: در طريق شناختن نبى است‏
فصل چهارم: در اثبات نبوت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه و آله و سلم) است‏
مطلب سيم: در امامت است‏
فصل اول: (دلايل الزام خدا بر نصب امام)
فصل ثانى: در شرايط امام است‏
فصل ثالث: در تعيين امام است بعد از پيغمبر
مطلب اول: در امامت جناب اميرالمؤمنين (عليه السلام) است‏
مطلب دويم: در امامت باقى ائمه است‏
مطلب چهارم: در عدل است‏
مطلب پنجم: در معاد است‏
در علم اخلاق است‏
مقدمه اولى‏
مقدمه ثانيه‏
مقدمه ثالثه‏
مقدمه رابعه‏
مقدمه خامسه‏
مقدمه سادسه‏
فصل اول: در صفات ذميمه و اخلاق رذيله‏اى است كه از آفات لسان است‏
مقصد اول: در امر غيبت است‏
مقام اول: در بيان مذمت و حرمت آن است‏
مقام ثانى: در معناى غيبت است‏
مقام ثالث: (در استماع غيبت است)
مقام رابع: در ذكر اسباب غيبت است‏
مقام خامس: در معالجه غيبت است‏
مقام سادس: در بيان مواضعى است كه علما استثنا كرده‏اند از حرمت غيبت‏
مقام سابع: در كفاره غيبت است‏
مقام ثامن‏
مقام تاسع‏
مقام عاشر
مقصد دويم: در كذب است‏
موارد جواز كذب‏
مقصد سيم: در سخريه و استهزاست‏
مقصد چهارم: در كشف عيوب است‏
مقصد پنجم: در افشاى سر است، اگر چه آن سر از عيوب نباشد
مقصد ششم: در نمامى است‏
مقصد هفتم: در سعايت است‏
مقصد هشتم: در افساد ميان مردم است.
مقصد نهم: شماتت كردن است‏
مقصد دهم: در تعيير و ملامت كردن است‏
مقصد يازدهم: دوازدهم و سيزدهم: مرا و جدال و خصومت است‏
مقصد چهاردهم: در مزاح و شوخى كردن است‏
مقصد پانزدهم و شانزدهم: مدح كسى است كه مستحق مدح نيست، و ذم كسى است كه مستحق ذم نيست.
مقصد هفدهم: تزكيه نفس است‏
مقصد هيجدهم: فحش گفتن و سب كردن و دشنام دادن است‏
مقصد نوزدهم: لعن و طعن و نفرين است‏
مقصد بيستم: تكلم به باطل و به ما لايعنى و به فضول است‏
فصل دويم: در شهوت بطن و فرج است‏
مطلب اول: در شهوت بطن است‏
مطلب ثانى: در شهوت فرج است‏
فصل سيم: در عجب است‏
فصل چهارم: در كبر و تكبر است‏
فصل پنجم: در غضب است‏
فصل ششم: در انتقام است‏
فصل هفتم: در غلظت و درشتى است در گفتار و كردار
فصل هشتم: در سوء خلق و كج‏خلقى است‏
فصل نهم: در حقد و كينه و عداوت است‏
فصل دهم: در حسد است‏
فصل يازدهم: در ظلم و اذيت و اهانت و احتقار مؤمنين است.
فصل دوازدهم: در بخل است‏
فصل سيزدهم: در حرص است‏
فصل چهاردهم: در طمع است‏
فصل پانزدهم: در سؤال از خلق است‏
فصل شانزدهم: در ضعف نفس است‏
فصل هفدهم: در عجله است‏
فصل هجدهم: در سوء ظن به خالق و مخلوق است‏
فصل نوزدهم: در عصبيت است‏
فصل بيستم: در نفاق است‏
فصل بيست و يكم: در قساوت است‏
فصل بيست و دويم: در جهل است‏
فصل بيست و سيم: در خطورات قلبيه و وساوس شيطانيه است‏
فصل بيست و چهارم: در مكر و حيله و خدعه است‏
فصل بيست و پنجم: در تهور است‏
فصل بيست و ششم: در جبن است‏
فصل بيست و هفتم: در خوف است‏
فصل بيست و هشتم: در تهاون و مسامحه و سهل انگارى است در امر به معروف و نهى از منكر
فصل بيست و نهم: در هجرت و تباعد است‏
فصل سى‏ام: در قطع رحم است‏
فصل سى و يكم: در عقوق والدين است‏
فصل سى و دويم: در حب دنيا است‏
فصل سى و سيم: در ريا است‏
فصل سى و چهارم: در نفاق است‏
فصل سى و پنجم: در طول امل است‏
فصل سى و ششم: در وقاحت است‏
فصل سى و هفتم: در معصيت و اصرار بر آن است‏
فصل سى و نهم : در كفران نعمت است‏
فصل چهلم: در عدم اعتماد يا ضعف اعتماد در امور است بر خداوند عالم و وثوق و اعتماد است بر وسايط از مخلوقين‏
خاتمه: در سخط و انكار و اعتراض است بر واردات اليه و تقديرات ربانيه‏

 

منبع:
این کتاب از نسخه موجود در کتابخانه غدیر ( ) تهیه گردیده است و پس از تبدیل به فورمت مناسب کتابخانه ما تقدیم مومنین محترم می گردد.

اجازه مولف:
در حال حاضر ندارد. کوشش می کنیم که رضایت صاحبان حقوق را انشاءالله اخذ نمائیم. در صورت عدم رضایت آنان ، دسترسی به این کتاب مقدور نخواهد گردید.