شهابُ الحكمة

شيخ شرف الدين يحيى المفتى البحرانى

- ۱۳ -


497 - ساءلت ربى اءن لا يظهر على اءمتى اءهل دين غيرهم ، فاءعطانى ، و ساءلت ربى اءن لايهلكهم جوعا، و فاءعطانى و ساءلته اءن لا يجمعهم على ضلال ، فاءعطانى و ساءلته اءن لا يلبسهم شيعا، فمنعنى .(498)
- از پروردگار خود خواستم كه صاحبان اديان ديگر را بر امت من چيره و غالب نگرداند، به من عطا فرمود. و از پروردگارم خواستم كه آنها را با گرسنگى نميراند به من عطا فرمود و از او خواستم كه آنها را بر گمراهى گرد نياورد، به من عطا فرمود، و از او خواستم كه آنان را فرقه فرقه نكند، مرا منع فرمود.
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ساءلت ربى لاءمتى ثلاث خلال ، فاءعطانى اثنتين و منعنى واحدة ، ساءلته : اءلا يكفر امتى صفقة واحدة ، فاءعطانيها و ساءلته اءلا يعذبهم بما عذب به الاءمم قبلهم فاءعطانيها، و ساءلته : اءلا يجعل باءسهم بينهم فمنعنيها.(499)
فرمود از پروردگار خود. براى امتم سه خصلت درخواست كردم ، دو تا را به من عطا فرمود، و از يكى مرا منع نمود. از او تعالى خواستم كه امت من يكدست كافر نشوند، آن را به من عطا فرمود، و از او خواستم كه آنها را به عذابى كه امتهاى پيشين را عذاب كرده معذب نكند آن را هم به من عطا فرمود. و از او خواستم كه بين آنها جنگ و سختى قرار ندهد مرا از آن منع فرمود.
498 - ساعة من عالم متكئى على فراشه ينظر فى علم ، خير من عبادة العابد سبعين عاما.
- ساعتى از (اوقات ) عالم كه در بستر خود تكيه داده و در علمى نظر مى كند؛ بهتر است از هفتاد سال عبادت عابد.
499 - سباق الاءمم ثلثة لم يكفروا بالله طرفة عين : اولهم على ، و مومن آل فرعون ، و صاحب آل يس . و على افضلهم .
- پيشى گيرندگان امتها (برترين آنها در فضائل و ايمان ) سه نفر بودند كه يك چشم بهم زدن به خدايتعالى كفر نورزيدند: اول آنها على است و مومن آل فرعون و صاحب آل يس . و على افضل آنهاست .
500 - سبعة يظلهم الله فى ظله يوم لا ظل الا ظله : اءلامام العادل ، و شاب نشاء فى عبادة الله ، و رجل قلبه معلق (500) بالمسجد و رجلان تحابا فى الله و اجتمعا عليه ، و تفرقا عليه ، و رجل دعته امراءة ذات جمال و شباب و مال ، و قال :(501) انى اءخاف الله ، و رجل تصدق بصدقة فاءخفاها، حتى لم يعلم شماله ما اءنفق (502) يمينه ، و رجل ذكر الله خاليا ففاضت عيناه .
- خداى تعالى هفت كس را در زير سايه خود مى گيرد، در روزى كه به جز سايه او سايه اى نيست (يعنى روز قيامت ): پيشواى عادل ، و جوانى كه دوره جوانى خود را در اطاعت و بندگى خدا گذرانيده ، و مردى كه دل دربند مسجد دارد، و دو كس كه با همديگر براى خدا دوست گشته و گرد هم آيند، و براى خدا از هم جدا شوند، و مردى كه زن خوبروى جوان و ثروتمند او را به خود خواند، و او بگويد: من از خدا مى ترسم و مردى كه صدقه اى بدهد و آن را پنهان دارد كه حتى دست چپ او نفهمد كه دست راست او چه چيز انفاق كرده (تاكيد است در مخفى دادن صدقه ) و مردى كه در خلوت تنهائى ذكر خدا كند و چشم او پر از اشك شود.
501 - سافروا تغنموا.
- مسافرت كنيد و سود ببريد.
502 - ساحر المسلمين يقتل و ساحر الكفار لا يقتل ، فان الشرك اءعظم .
- ساحر و جادوگر مسلمان كشته مى شود، و ساحر كافر كشته نمى شود، زيرا شرك بزرگتر است .
503 - سوء الخلق شؤ م .
- بدخلقى شوم و نامبارك است .
تعليق :
عن ابا عبدالله (عليه السلام ) قال : من اءساء خلقه عذب نفسه .(503)
هر كس بدخلقى كند، خودش را آزار و شكنجه داده است .
يا على ؛ لكل ذنب توبة ، الا سوء الخلق ، فان صاحبه كلما خرج من ذنب ، دخل فى ذنب .(504)
در وصاياى پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) است : اى على ؛ براى هر گناهى توبه اى است ، بجز خلق بد، زيرا، آدم بدخلق هرگاه از گناهى بيرون رود، به گناه ديگرى وارد مى شود.
قال على (عليه السلام ): ما من ذنب الا، و له توبة ، و ما من تائب الا و قد تسلم له توبته ، ما خلا السيى ء الخلق ، لا يكاد يتوب من ذنب ، الا وقع فى غيره اءشد منه .(505)
على (عليه السلام ) فرمود: هيچ گناهى نيست مگر اينكه براى آن توبه اى است ، و توبه كننده اى نيست ، مگر اينكه توبه اش او را پاك و بى عيب مى كند، مگر شخص بداخلاق ، طولى نمى كشد تا از گناهى توبه كرده ، به گناهى بدتر از گناه اولى گرفتار مى شود.
عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : اءبى الله عزوجل لصاحب الخلق السيى ء بالتوبة . قيل : و كيف ذاك ؟
قال : لانه لا يخرج من ذنب حتى يقع فيما هو اءعظم منه .(506)

فرمود: خداوند متعالى ، امتناع مى كند از (پذيرفتن ) توبه شخص بداخلاق . از علت آن پرسيدند، فرمود: زيرا او از گناهى رها نشده به گناه بزرگتر از آن مى افتد.
رفتار و كردار آدم بدخلق مانند دودى است كه از كانون آتش بلند مى شود و فضاى اطراف را تيره و تار مى كند، و خود انسان در آن آتش مى سوزد و شكنجه مى بيند، و اطرافيانش را آزار مى دهد، و انسان هر چه در بيرون راندن آن دود تلاش و كوشش كند، بى درنگ جاى آن پر مى شود. يگانه چاره آن خاموش كردن كانون آتش است . (يعنى بايد آدمى پيوسته در اصلاح باطن و ضمير خود كوشش كرده و خلق خود را تغيير دهد.)
قال اميرالمومنين (عليه السلام ): من اصلح سريرته اءصلح الله علانيته .(507)
هر كس نيت و سرائر باطن خود را اصلاح كند خدايتعالى ظاهر او را اصلاح مى كند.
بنابراين ، كسى كه باطن دل خود را از كبر، و خود بزرگ بينى ، و حسد، و كينه و انتقام جوئى ، و تحقير و كوچك شمردن ديگران و ساير سريره هاى مذموم پاك كند، مانند اينست كه كانون آتش را خاموش كرده ، قهرا رفتارش با ديگران دگرگون مى شود. البته سخت است ولى ممكن است . فقط اراده قاطعانه مى خواهد.
نيات و سرائر باطنى ما، انگيزه اعمال ظاهرى ما است ، انسان خوش باطن و خوش نيت هرگز بدخلق نمى شود.
انسان ، حتى قادر است عادات و خصلتهاى مادرزادى خود را عوض كند. در اين باره در تعليق حديث 22 مفصلا احاديثى نقل شده حتما مراجعه شود.
504 - سوداء ولود، خير من حسناء عقيم .
- زن سياهپوست زاينده بهتر است از زن خوبروى نازا.
505 - سنوابهم (اى بالمجوس ) سنة اءهل الكتاب .
- با مجوس همان گونه رفتار كنيد كه با اهل كتاب رفتار مى كنيد.
506 - سيد القوم خادمهم .
- بزرگ و سالار قوم كسى است كه خدمتگذار آنها باشد.
507 - ساقى القوم آخرهم شربا.
- كسى كه سقايت و آب رسانى گروهى را به عهده دارد بعد از همه خودش ‍ آب مى خورد.
ش : باب ش : باب الشّين
508 - شارب الخمر، كعابد الوثن .
- شرابخوار همانند بت پرست است .
509 - شيبتنى هود و اءخواتها.
- سوره هود و امثال آن سوره ، مرا پير كرد.
تعليق :
قال رجل ، يا رسول الله ، اسرع اليك الشيب ؟
قال : شيبتنى هود و الواقعة و المرسلات و عم يتسائلون .(508)

مردى عرض كرد: يا رسول الله ؛ چه زود پير شدى ؟ فرمود: سوره هود و واقعه و المرسلات و عم يتسائلون پيرم كرد.
510 - شغلونا عن الصلوة الوسطى ، صلوة العصر، ملاء الله اءجوافهم نارا.
- آنها ما را از خواندن نماز وسطى - نماز عصر - (در وقت فضيلت آن ) مشغول ساختند، خدايتعالى شكمشان را پر از آتش كند.
ضمير، در شغلونا و اجوافهم بر مى گردد به كفار مكه كه مسلمانان را با جنگ خودشان از (وقت فضيلت ) نماز عصر بازداشتند، و آن در جنگ خندق بود.(509)
511 - شوبوا اءموالكم بالصدقة ، يكفر عنكم ذنوبكم و اءيمانكم التى تحلفون بها، و يطيب لكم تجارتكم .
- اموال خود را با صدقه بياميزيد، تا گناهان شما و سوگندهايتان را كه (روى عادت ) مى خوريد، آمرزيده و پاك گرداند. و كسب و تجارتتان را براى شما پاكيزه و گوارا سازد.
512 - شر بقاع الاءرض ، الاءسواق ، و هى ميدان ابليس .
- بدترين مناطق روى زمين بازارها (فروشگاهها و مراكز داد و ستد) هستند و آن مناطق جولانگاه ابليس است .
513 - شمو النرجس و لو فى اليوم مرة ، و لو فى الشهر مرة و لو فى السنة مرة و لو فى العمر مرة ، فان فى القلب حبة من الجنون و الجذام و البرص و لا يقطعها الا النرجس .
- (گُل ) نرجس را بو كنيد اگر چه روزى يكبار باشد و اگر چه در هر ماه يكبار باشد و اگر چه در سال يكبار باشد و اگر چه در عمر يكبار باشد، زيرا، در دل (آدمى ) تخم و دانه اى از جنون و جذام و برص قرار دارد كه آن را قطع نمى كند مگر نرجس .
514 - شقرها خيارها و كميتها صلابها و دهمها ملوكها لعن الله من جز اءعرافها(510) و اءذنابها، اءللهم بارك فى الاءشقر ثلثا.
- اسب (اشقر) سرخ رنگ ، سود رسانترين اسبها است و سرخ تيره مايل به سياهى آنان پر زورترين آنها است و سياه مايل به خاكسترى آنان ملوك آنها است . خدا لعنت كند كسى را كه يال و دم آنان را قطع كند. سه بار گفت : خدايا به اشقر بركت بده .
515 - شيعة على هم الفائزون يوم القيامة .
- پيروان على رستگاران روز قيامت اند.
516 - شر المكاسب كسب الربوا.
- زشت ترين كسب و پيشه ها، رباخوارى است .
517 - شفاء اءمتى فى ثلث : آية من كتاب الله ، او لعقة من عسل ، او شرطة حجام .
- شفا و درمان امت من در سه چيز است : آيه اى از قرآن ، يا اندكى از عسل ، يا نشتر زدن حجام (حجامت .)
- شعبان ماه من است ، و رمضان ماه خدا است ، خدا بيامرزد كسى را كه مرا در شهر خودم يارى دهد.
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): شعبان شهرى ، و رمضان شهرالله عزوجل من صام شهرى يوما كنت شفيعه يوم القيامة ، و من صام شهر رمضان اعتق من النار.(511)
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: شعبان ماه من است ، و رمضان ماه خدا است ، هر كس يك روز از ماه من روزه بگيرد، روز قيامت او را شفاعت مى كنم ، و هر كس ماه رمضان روزه بگيرد، از آتش جهنم آزاد مى شود.
519 - شر الماكل اءكل مال اليتيم ظلما.
- بدترين خوردنى ها خوردن مال يتيم است به ناحق .
520 - شر الناس من باع آخرته بدنياه ، و شر من ذلك من باع آخرته بدنياه غيره .(512)
- بدترين مردم كسى است كه آخرت خود را به دنياى خود بفروشد و بدتر از آن كسى است كه آخرت خود را به دنياى كس ديگر بفروشد.
521 - شرف المومن قيامه بالليل .
- شرف و سرافرازى مومن در بيدارى (و مناجات ) شبانه او است .
ص : باب ص : باب الصاد
522 - صلوا كما راءيتمونى اصلى .
- نماز بخوانيد همانگونه كه نماز خواندن مرا مى بينيد.
523 - صدقة السر تطفى غضب الرب .(513)
- صدقه دادن در پنهانى ، خشم پروردگار را فرو نشاند.
524 - صلوا اءرحامكم ، ولو بالسلام عليهم .
- خويشان و ارحام خودتان را صله كنيد، اگر چه با سلام دادن به آنها باشد.
525 - صوم العيد حرام .
- روزه گرفتن در روز عيد (فطر و اضحى ) حرام است .
526 - صوم الوصام حرام .
- روزه وصال (دو روز پشت سر هم روزه بودن و چيزى نخوردن ) حرام است .
527 - صغروا، رغفانكم ، فان فى كل رغيف بركة .
- لقمه هاى خود را كوچك بگيريد، كه در هر لقمه اى بركتى است .
528 - صلوتنا هذه لا يصلح فيها شيى ء من كلام الادميين .
- سخن گفتن با اشخاص در حين نماز صحت آن را از بين مى برد و باطل مى شود.

529 - صلة الاءرحام و حسن الخلق زيادة فى الايمان .
- صله رحم و خوشخوئى ايمان را زياد مى كند.
530 - صلة الاءرحام و حسن الجوار زيادة فى الاءموال .
- صله رحم و خوش رفتارى با همسايگان ثروت را زياد مى كند.
531 - صاحب الرحل يشرب اول القوم و يتوضا آخرهم .(514)
- صاحب منزل قبل از ديگران شروع به خوردن و آشاميدن مى كند و بعد از همه دست از غذا مى كشد.
532 - صلوة فريضة خير من عشرين حجة .
- يك نماز واجب بهتر است از بيست بار حج رفتن .
تعليق :
باءسانيدهم عن الصادق (عليه السلام ) قال : صلوة فريضة خير من عشرين حجة ، و حجة خير من بيت مملوء ذهبا يتصدق منه حتى يفنى .(515)
از امام صادق (عليه السلام ) نقل شده كه فرمود: نماز فريضه واجب بهتر است از بيست بار حج رفتن ، و يك بار حج رفتن بهتر است از يك خانه پر از طلا، كه از آن تصدق داده شود، تا تمام شود.
533 - صلوا على من قال لا اله الا الله .
- هر كس كلمه شهادت گفت بر (جنازه ) او نماز بخواند.
534 - صلوة النهار عجماء.
- نماز روز (ظهر و عصر) بايد آهسته خوانده شود.
535 - صلوا على كلى بر و فاجر.
- بر (جنازه ) هر نيكوكار و بدكارى نماز بگذاريد.
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): صلوا على المرجوم من اءمتى و على القاتل نفسه من اءمتى و لا تدعوا اءخدا من اءمتى بلا صلاة .(516)
بر (جنازه ) كسى از امت من كه سنگسار شده نماز (ميت ) بخوانيد. و بر كسى از امت من كه خودكشى كرده نماز بخوانيد و (جنازه ) احدى از امت مرا بدون نماز نگذاريد.

بچشم عجب و تكبر نگه به خلق مكن   كه دوستان خدا ممكنند در او باش
در كشكول شيخ بهائى نقل شده : كه در يكى از نواحى اطراف بصره مرد فاسدى مرد، بسكه همه مردم از او در اثر اعمالش نفرت داشتند، كسى حاضر نشد در حمل جنازه او شركت كند، همسرش كسانى را براى حمل جنازه به اجرت گرفت و آن را به نمازگاه بردند ولى كسى حاضر نشد بر او نماز بخواند، آنگاه او را بردند در صحرا دفن كنند. در حوالى صحرا كوهى بود كه زاهدى مشهور در بالاى آن بعبادت مشغول بود، ديدند كه آن زاهد از كوه پائين آمده ، و منتظر جنازه است ، و قصد دارد كه براى او نماز بخواند، خبر آن بين مردم آبادى منتشر شد، اهالى همگى بيرون آمده و به آن نماز خواندند، و مردم از اين كار زاهد تعجب كردند و علت آن را از زاهد پرسيدند، او گفت : در عالم خواب به من گفتند: از كوه پائين برو به فلان محل آنجا جنازه اى مى آورند كه به جز همسرش كسى با او نيست و براى او نماز بخوان ، زيرا خداوند او را بخشيده است . مردم از اين كار تعجب كردند، زاهد از آن زن از حالات شوهرش پرسيد؟ گفت : او در روز مشغول شرابخوارى مى شد. سوال كرد: آيا هيچ عمل خيرى از او مشاهده كرده اى ؟ گفت : سه كار نيك در او بود. يكى اينكه ، او هنگام صبح كه حالت مستى از او رفته بود، لباس خود را عوض مى كرد و وضو مى گرفت و مشغول نماز مى شد، ديگر اينكه هرگز خانه او از يكى دو يتيم خالى نبود، و احسان و نيكى او نسبت به آنها بيشتر از احسان كسى بر اولادش بود. و سوم اينكه در اثناى شب از خواب بلند مى شد و سپس گريه مى كرد و مى گفت : پروردگارا؛ كدام گوشه اى از گوشه هاى جهنم را مى خواهى با اين خبيث پر كنى ؟(517)
536 - صلوة النافل مثنى ، مثنى .
- نماز نافله بايد دو ركعت دو ركعت خوانده شود.
537 - صلوة الجماعة تعدل صلوة الفذ بسبع و عشرين درجة .
- فضيلت نماز جماعت با فضيلت بيست و هفت نماز فرادى برابر است .
538 - صوموا، تصحوا.
- روزه بگيريد تا تندرست باشيد.
539 - صل قائما، فان لم تستطع ، فصل جالسا.
- نماز را ايستاده بخوان ، اگر قدرت و توانائى ندارى ، نشسته بخوان .
تعليق :
عن رسول الله (صلى الله عليه و آله )، انه قال لعمران بن حصين : صل قائما، فان لم تستطع فقاعدا، فان لم تستطع فعلى جنب تومى ايماء.(518)
فرمود: نماز را ايستاده بخوان ، اگر نتوانستى نشسته بخوان ، اگر (نشسته هم ) نتوانستى به پهلوى خود، با اشاره بخوان .
540 - صلت الملائكة على ، و على على ، سبع سنين ، و ذلك لم يرفع شهادة اءن لا اله الا الله ،(519) الا منى و من على .
- ملائكه هفت سال بر من و بر على صلوات فرستادند، و آن وقتى بود كه شهادت ان لا اله الا الله به جز از من و على بالا نرفته بود.
541 - صنفان من اءمتى اذا، صلحا، صلحت اءمتى ، و ان فسدا، فسدت اءمتى : اءلقراء، و الاءمراء.(520)
- دو صنف از امت من است كه هرگاه آنها صالح بودند، امت من صالح مى شوند، و اگر فاسد گشتند، امت من فاسد مى شوند: قاريان قرآن (علماء دين ) و اميران (زمامداران .)
542 - صلة الرحم يزيد فى العمر.
- صله رحم كردن عمر را افزايش مى دهد.
543 - صنفان من اءمتى ، لا نصيب لهم فى الاسلام ، الناصب لاءهل بيتى حربا، و غال فى الدين مارق منه .
- دو گروه از امت من هستند كه بهره اى از اسلام ندارند، (ناصبى ها) كه با اهل بيت من جنگ بپا مى كنند و (غالين ) كه در دين از حدود اوامر حق تجاوز كرده و از آن خارج شوند.
ض : باب ض : باب الضّاد
544 - ضموا مواشيكم ، حتى تذهب فحمة العشاء.
- چهارپايان خود را تا زايل شدن سياهى شب مجتمع نگهداريد.
545 - ضعفت عن الصلوة والجماع ، فنزل على قدر من السماء، فاءكلت منها، فزاد فى قوتى ، قوة اءربعين رجلا فى البطش والجماع .
- از نماز خواندن و آميزش ضعيف و ناتوان شدم ، آنگاه ديگى از (غذاى پخته ) از آسمان براى من نازل شد كه از آن خوردم ، توانائى و قدرت من در دليرى و زورمندى و آميزش به اندازه چهل مرد افزايش يافت .
ط: باب ط : باب الطّاء
546 - طاعة المراءة ندامة .
- فرمان بردن از زن پشيمانى در پى دارد.
547 - طلاق المراءة تطليقتان ، و عدتها حيضتان .
- طلاق زن دو طلاق است و عده اش دو حيض است .
548 - طلب العلم فريضة على كل مسلم .
- تحصيل علم بر هر مسلمانى مقرر شده است .
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): طلب العلم فريضة على كل مسلم و مسلمة ، و هو علم الاءنفس ... قال الله عزوجل : انما يخشى الله من عباده العلماء.(521)
يعنى : تحصيل علم بر هر زن و مرد مسلمان مقرر شده است و آن علم خودشناسى است ، خداى عزوجل فرمود: (از بندگان خدا آنها از خدا مى ترسند كه عالم و دانا باشند.)
549 - طوبى لمن اءنفق فضلات ماله ، و اءمسك فضلات لسانه .
- خوشا به حال كسى كه زايدات دارائى خود را كه نيازى به آن ندارد انفاق و احسان كند و از حرفهاى زايد، زبان خود را ببندد.
550 - طوبى لمن شغله عيبه عن عيوب الناس .
- خوشا به حال كسى كه (رسيدگى و اصلاح ) عيوبش ، او را از (جستجوى ) عيوب ديگران باز دارد.
551 - طوبى لمن اءسلم و كان عيشه كفافا، و قواه شدادا.
- خوشا به حال كسى كه به اسلام گرويده و معاش زندگى او تامين و كافى و نيروى تن و حواس او محكم و استوار باشد.
552 - طوبى لمن طال عمره و حسن عمله .
- خوشا به حال كسى كه عمر او طولانى و عملش نيكو باشد.
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): طوبى لمن طال عمره ، و حسن عمله ، فحسن منقلبه اذ رضى عنه ربه . و ويل لمن طال عمره ، و ساء عمله ، و ساء منقلبه ، اذ سخط عليه ربه .(522)
خوشا به حال كسى كه عمرش دراز، و عملش نيكو باشد كه به جايگاه شايسته اى برگردد در حالى كه پروردگارش از او راضى است . و واى بر حال كسى كه عمر او دراز و عملش بد باشد كه به جايگاه پستى برگردد، در حالى كه پروردگارش از او ناخشنود است .
553 - طالب العلم حبيب الله .
- جوينده دانش دوست و حبيب خدا است .
554 - طوبى ، ثم طوبى ، عشرا، لمن آمن بى ولم يرنى .
- خوشا، باز هم ده بار خوشا، به حال كسى كه به من ايمان آورد (در حالى كه ) مرا نديده است .
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): طوب لمن رآنى و آمن بى ، ثم طوبى (يقول سبع مرات ) لمن لم يرنى و آمن بى .(523)
فرمود: خوشا به حال كسى كه مرا ديده و ايمان آورده و خوشا باز هم خوشا (هفت بار تكرار كرد) بحال كسى كه مرا نديده و به من ايمان آورده .
ليس فى حرف الظاء شيى
در حرف ظاء چيزى نيست
ع : باب ع : باب العين
555 - عورة المومن على المومن حرام .
- (نگاه كردن به ) عورت و (جستجوى عيوب او) بر مومن ديگر حرام است .
تعليق :
در معانى الاخبار با سند آمده : به ابى عبدالله (عليه السلام ) عرض كردم كه مردم مى گويند: (نگاه كردن مومن بر عورت مومن ديگر حرام است .) فرمود: آن نيست كه تو گمان مى كنى ، بلكه عورت مومن آن است كه او را زير نظر بگيرد، تا اگر سخنى كه بتوان عيب بر آن گرفت ، در خاطر نگهدارد، تا هرگاه خشمگين شود او را به آن تقبيح كند و طعنه زند و عيب گيرى نمايد.(524)
556 - عجلوا بهم الى مضاجعهم .
- (تشييع جنازه مردگان را به تاخير نياندازيد) هر چه زودتر آنها را دفن كنيد.
557 - عليك بالجماعة ، فان الذئب ياءخذ القاصية .(525)
- با جماعت باش چرا كه گرگ دور مانده را مى ربايد.
558 - على اليد ما اءخذت حتى تؤ دى .
- بر عهده دست است آنچه گرفته به محل (مستحقش ) برساند.
559 - على مثلها فاشهد، و الا فدع .
- بر آنچه مثل (آفتاب روشن است ) شهادت بده و الا (شهادت را) ترك كن .
تعليق :
عن النبى (صلى الله عليه و آله ): و قد سئل عن الشهادة ، قال : هل ترى الشمس ؟ فقال : نعم ، قال : على مثلها فاشهد اودع .(526)
به كسى كه درباره شهادت سوال كرد، فرمود: آيا خورشيد را مى بينى ؟ عرض كرد: بلى ، آنگاه فرمود: به اينگونه امور شهادت بده ، و الا ترك كن .
560 - عليكم بالدعة .
- آرامش و تاءنى داشته باشيد (شتابزده نباشيد.)
تعليق :
رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) در مسير حركت به حجاجى كه مركب داشتند فرمود: ((عليكم بالدعة )) يعنى : مركب خود را آهسته و بدون شتاب برانيد.(527)
فان رسول الله (صلى الله عليه و آله ) قال : اءيها الناس ان الحج ليس ‍ بوجيف الخيل و لا ايضاع الا بل ولكن اتقواالله و سيروا سيرا جميلا لا توطئوا ضعيفا و لا توطئوا مسلما و تواءدوا واقتصدوا فى السير. فان رسول الله (صلى الله عليه و آله ) كان يكف ناقته حتى يصيب راءسها مقدم الرحل و يقول : اءيها الناس عليكم بالدعة .
- فسنت رسول الله تتبع .(528)

رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: اى مردم بدرستى كه (بجا آوردن حج ) با تاختن اسب و تيز راندن شتر نيست . وليكن از خدا بترسيد و نيكو برانيد، ناتوان و ضعيفى را زير پا نگذاريد و مسلمانى را لگدكوب نكنيد، آهسته و آرام و سنجيده راه برويد و در راه رفتن ميانه رو باشيد.
رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) شتر خود را (از سرعت ) باز مى داشت تا حدى كه سر شتر به جلوى پالان او اصابت مى كرد و مى فرمود: اى مردم شما را به نرمى و ملايمت سفارش مى كنم .
- شايسته است كه سنت روش رسول خدا (صلى الله عليه و آله ) پيروى شود.
561 - على كل ذى كبد حرى اءجر.(529)
- براى هر كبد گرم و تشنه اجر و پاداشى است .
تعليق :
عن ابى جعفر (عليه السلام ) قال : ان الله تبارك و تعالى يحب ابراد الكبد الحرى و من سقى كبدا حرى من بهيمة او غيرها اظله الله فى ظل عرشه يوم لا ضل الا ظله .(530)