شهابُ الحكمة

شيخ شرف الدين يحيى المفتى البحرانى

- ۱۴ -


خاى تبارك و تعالى دوست دارد خنك كردن جگر سوخته را و هر كس جگر سوخته اى را چه از چهارپا و غير آن سيراب كند، خدايتعالى او را در زير سايه عرش خود قرار مى دهد در روزى كه سايه اى بجز سايه او نيست .
562 - عفاالله عن اءمتى ما حدثت به نفسها، ما لم تعمل به .(531)
- خدايتعالى بر امت من آنچه را كه در دلش مى گذرد آن را كه عمل نكرده (يا به زبان نياورده ) بخشيده است .
تعليق :
عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : ان آدم شكا الى ربه حديث النفس ‍ فقال : اءكثر من قول لا حول و لا قوة الا بالله .(532)
آدم (عليه السلام ) به پروردگارش از حديث نفس شكايت كرد. فرمود: كلمه لا حول و لا قوة الا بالله را زياد بگو.
563 - عمار جلده بين عينى .(533)
- عمار را جلوى چشم من تازيانه مى زد.
564 - علماء اءمتى كانبياء بنى اسرائيل .
- علماى امت من همانند انبياى بنى اسرائيل اند.
565 - عليك بالاخرة تاءتيك الدنيا صاغرة .
- ملازم آخرت باش دنيا خودش به خوارى و زارى پيش تو خواهد آمد.
566 - عفوت لكم عن صدقة الخيل .
- صدقه (زكات ) اسبهاى سوارى را از شما برداشتم .
567 - على مع الحق ، والحق مع على ، يدور معه حيثما دار.
مى گردد.
568 - على خير من اءخلف بعدى .
على بهترين كسى است كه من بعد از خود باقى مى گذارم .
569 - على خير البشر، من اءبى فقد كفر.
- على بهترين انسانها است هر كس از او سر باز زند محققا كفر ورزيده است .
570 - على منى مثل راءس من بدنى .
- على نسبت به من مانند سر است نسبت به تن من .
571 - على اءخى و وارثى من بعدى .
- على برادر من و وارث من است بعد از من .
572 - عليكم بقصار الخدم ، فانه اءقوى لكم فيما تريدون .
- خدمتكار كوتاه قد بگيريد، زيرا، او براى انجام خواسته هاى شما نيرومندتر است .
573 - علموا اولادكم السباحة و الرمى .
- به فرزندانتان شناگرى و تيراندازى بياموزيد.
574 - علم الايمان الصلوة .
- نشانه و علامت ايمان نماز است .
575 - عدل ساعة خير من عبادة سبعين سنة .
- اندك زمانى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادت است .
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): عدل ساعة خير من عبادة سبعين سنة قيام ليلها و صيام نهارها.
و جور ساعة فى حكم اءشد و اءعظم عندالله من معاصى ستين سنة و قال (صلى الله عليه و آله ): ان اءهون الخلق على الله من ولى اءمر المسلمين فلم يعدل لهم .(534)

فرمود: اندك زمانى عدالت بهتر از هفتاد سال عبادتى است كه شبهايش به نماز و روزهايش به روزه گذرد.
و اندك زمانى ستم نمودن در قضاوت و داورى نزد خداوند سنگين تر و بزرگتر از گناها شصت سال است .
و فرمود: خوارترين مردم در پيش خدا كسى است كه متولى امر مسلمانان شود، و درباره آنها عدالت نكند.
سلطانى از سلاطين ، روزى در شكارگاهى به سوى شكار تيراندازى مى كرد، ناگهان تير او به يك كودك شيرخوار اصابت كرد، و او ر كشت . مادر بيچاره ، خود را به روى كودك انداخت و ناله و زاريش بلند شد، سلطان شمشير خود را از غلامش گرفت و لباس از تن خود كند و پيش مادر آمد، شمشير را جلوى آن زن گذاشت و گردنش را خم كرد و گفت : اى زن اين شمشير را بردار و گردن مرا بزن اين قصاص حق تست ، زن حيران شد و ساكت ماند ندانست كه چه كند، آنگاه سلطان به غلام خود دستور داد يك طبق پر از سكه طلا آورد، گفت : اى زن ؛ يا با اين شمشير گردن مرا بزن و يا اين يك طبق سكه طلا را بابت ديه كودك خود از من بپذير. زن تا اين جوانمردى و عدالت خواهى را ديد، گفت : نه قصاص و نه ديه ، من تو را بخشيدم و در برابر تقدير الهى صبر و شكيبائى مى كنم و شكر مى كنم كه مانند تو حاكمى دارم .
از حافظ:
شاه را به بود از طاعت صد ساله و زهد   قدر يك ساعت عمرى كه در او داد كند
576 - عليكم لانجاح الحوائج بكتمانها، فان كل ذى نعمة محسود.
- موفقيت و برآورده شدن حاجات خود را مخفى بداريد، زيرا هر صاحب نعمتى مورد حسد قرار مى گيرد.
577 - عذاب القبر من النميمة و الغيبة ، والكذب .
- عذاب قبر از سخن چينى و غيبت كردن و دروغگوئى است .
تعليق :
درباره غيبت روايتى از پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) نقل شده كه آنحضرت از اصحابش پرسيد: آيا مى دانيد غيبت چيست ؟ عرض كردند: خدا و رسولش بهتر مى دانند. فرمود: درباره برادرت سخنى بگوئى كه خوشايند او نباشد. يكى عرض كرد: آيا چيزى بگويم كه با چشمان خود ديده ام (آن هم غيبت است ؟) فرمود: آنچه مى گوئى اگر راست باشد غيبت ، و اگر راست نباشد كه بر او تهمت و افترا بستى .(535)
عن باقر (عليه السلام )، قال : اذا كان يوم القيمة ، اءقبل قوم على الله عزوجل ، فلا يجدون لاءنفسهم حسنات ، فيقولون : الهنا و سيدنا، ما فعلت حسناتنا؟ فيقول الله عزوجل : اءكلتها الغيبة ، فان الغيبة لتاءكل الحسنات كما تاءكل النار الحطب .(536)
يعنى : در روز قيامت گروهى در پيشگاه خداى تعالى قرار مى گيرند، ثواب و حسناتى را (كه عمل كرده بودند، در نامه اعمال ) براى خودشان مشاهده نمى كنند، آنگاه مى گويند: معبود و سيد ما حسنات و اعمال ما را چه كرده اى ؟
خداى تعالى مى فرمايد: غيبت كردن شما آنها را از بين برد، زيرا غيبت حسنه ها را از بين مى برد همانگونه كه آتش هيزم را از بين مى برد.
ففى الخبر: ان العبد ليحاسب فيبطل اءعماله لدخول الافة فيها، حتى يستوجب النار، ثم ينشر له من الاءعمال الحسنة ما يستوجب به الجنة ، فيتعجب و يقول : يا رب ، هذه اءعمال ما عملتها، فيقال : هى اءعمال الذى اءغتابوك ، و آذوك و ظلموك .(537)
در خبر است : به حساب بنده رسيدگى مى كنند، و اعمال نيك او بواسطه آفتى كه به آن داخل شده ، باطل و تباه مى گردد، تا جائيكه مستوجب و سزاوار آتش مى شود، سپس صورت اعمال حسنه اى براى او گشوده شود كه بواسطه آن سزاوار بهشت مى شود، آنگاه او شگفت زده شده و مى گويد: پروردگارا؛ اين اعمال نيك را من انجام نداده ام . به او مى گويند: آنها اعمال نيك كسانى است كه غيبت تو را كرده اند، و تو را آزار و اذيت كرده اند، و بتو ستم نموده ام .
روايت است كه حضرت موسى (عليه السلام ) عرض كرد: خدايا؛ زبان مردم را كه از من بدگوئى مى كنند ببند، خداى بزرگ به او وحى فرستاد كه : اى موسى اين كارى است كه من درباره خودم (كه مردم بد مى گويند) انجام ندادم ، آيا تو مى خواهى درباره تو بكنم ؟ عرض كرد: راضى شدم كه به تو اقتدا كنم .(538)
عن الرسول (صلى الله عليه و آله ) قال : من اغتاب رجلا، ثم استغفر له غفرت له غيبته .(539)
فرمود: هر كس غيبت كسى را كرد، و سپس براى آن كس استغفار و طلب مغفرت نمود، (گناه ) غيبت كردنش بخشوده مى شود.
قال الصادق (عليه السلام ) انه : فان اغتبت فبلغ المغتاب فاستحل منه و ان لم تبلغه و لم تلحقه فاستغفر الله له .(540)
اگر كسى را غيبت كردى و آن به گوش غيبت شونده رسيد، از او طلب بخشش كن و اگر به گوش او نرسيده ، براى او از خدا طلب آمرزش كن .
و آن در حالى است كه او مرده و يا غايب باشد. و اين بدان جهت است كه اگر به او نرسيده ، طلب بخشش كردن فتنه انگيزد و موجب كينه شود.
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): يا اءباذر؛ من ذب عن اءخيه المسلم الغيبة كان حقا على الله عزوجل اءن يعتقه من النار.(541)
اى اباذر هر كس باز دارد از غيبت برادر مسلمانش و از او دفاعكند بر خداوند حق است كه او را از عذاب آتش جهنم آزاد سازد.
اين شعر را به حضرت اميرالمومنين (عليه السلام ) نسبت داده اند:
قد قيل ان الا له ذو ولد   و قيل ان الرسول قد كهنا
ما نجاالله والرسول معا   من لسان الورى فكيف اءنا
گفتند خدا فرزند دارد، و گفتند پيامبر (صلى الله عليه و آله ) فال گو است خدا و رسول خدا از زبان مردم دور نماندند من چگونه مى توانم .
578 - عليكم بحسن الخلق ، فان حسن الخلق فى الجنة لامحالة و اياكم و سوء الخلق فان سيى ء الخلق فى النار لا محالة .
- خوش خلق باشيد كه آدم خوش اخلاق در هر حال داخل بهشت خواهد شد. و از بدخلقى بپرهيزيد كه آدم بداخلاق بهر حال داخل دوزخ خواهد شد.
579 - عجبت لمن يتكبر، و قد خرج من مخرج البول مرتين .
- در شگفتم درباره كسى كه خودپسند و متكبر است در حالى كه دو بار از مخرج بول بيرون آمده .
580 - عليك بقرائة القرآن ، فان قرائته كفارة الذنوب .
- تو را به خواندن قرآن سفارش مى كنم كه قرائت آن كفاره گناهانست .
581 - عجبت لمن اءيقن بالموت كيف يفرح ؟
- تعجب مى كنم از كسى كه به مرگ يقين دارد چگونه شادمانى مى كند.
582 - عجبت لمن اءيقن بالنار كيف يضحك ؟
- در شگفتم از كسى كه به آتش دوزخ يقين دارد چگونه مى خندد؟
583 - عجبت لمن اءيقن بالجنة كيف لا يعمل الحسنات ؟
- در عجبم بر كسى كه به بهشت يقين دارد، چگونه اعمال خير انجام نمى دهد؟
584 - عجبت لمن اءيقن بالحساب كيف يعمل السيئات ؟
در شگفتم درباره كسى كه به حسابرسى يقين دارد، چگونه اعمال ناپسند انجام مى دهد؟
585 - عجبت لمن يرى الدنيا و تقلبها(542) باءهلها كيف يطمئن اليها.
- تعجب مى كنم از كسى كه دنيا و دگرگونيهاى آن را نسبت به اهلش مى بيند چگونه به دنيا اعتماد و اطمينان پيدا مى كند.
586 - عجبت لمن اءيقن بالقدر كيف يحزن ؟
- در شگفتم از كسى كه به تقدير (الهى ) يقين دارد، چگونه اندوهگين مى شود؟
587 - عجبت لمن يحتمى من الطعام مخافة الداء، كيف لا يحتمى من الذنوب مخافة النار.
- تعجب مى كنم از كسى كه از ترس بيمارى ، از خوردن غذائى پرهيز مى كند، چگونه از گناه پرهيز نمى كند؟
588 - عليكم بالدعاء بين الاءذان و الاقامة ، فانه لا يرد.(543)
- بين اذان و اقامه دعا كنيد، زيرا آن رد نمى شود.
589 - عليكم بالعدس ، فانه مبارك مقدس ، و انه يرق القلب و يكثر الدمعة ، فانه قد(544) بارك فيه سبعون نبيا، آخرهم عيسى بن مريم .
- عدس بخوريد كه آن بركت يافته و مقدس است ، (خوردن ) آن دل را نازك و نرم ، و اشك چشم را زياد مى كند، در آن هفتاد پيامبر بركت داده اند كه آخرين آنها عيسى بن مريم است .
590 - عليكم بالبرنى ، فانه خير تموركم ، يقرب من الله عزوجل و يباعد من النار.
- (خرماى ) برنى بخوريد كه بهترين نوع خرماى شما است ، بخدا نزديك كرده و از آتش دوزخ دور مى كند.
591 - عليكم بالفرخ فانه يزيد فى الدماغ .
- جوجه مرغ و (گوشت ) بره بخوريد كه مغز را تقويت مى كند.
تعليق :
و قال (صلى الله عليه و آله ): عليكم بالقرع ، فانه يزيد فى الدماغ .(545)
كدو بخوريد، زيرا آن مغز را تقويت مى كند.
ضمن وصاياى اميرالمومنين به امام حسن (عليهما السلام ) آمده : كلوا الدباء، فانه يزيد فى الدماغ .(546)
قرع و دباء نوعى از كدو است كه بيشتر به كدو حلوائى گويند.
592 - عليك بالزيت ، كله ، و اءدهن به ، فان من اءكله و اءدهن به ، لم يقربه الشيطان اءربعين يوما.
- تو را به روغن زيتون سفارش مى كنم ، از آن بخور و (تن خود) را با آن روغن مالى كن ، زيرا هر كس آن را بخورد، و به تنش بمالد، شيطان چهل روز به او نزديك نمى شود.
593 - عليكم بالملح ، فانه شفاء من سبعين داء، منه الجذام ، و البرص ، و الجنون .
- نمك مصرف كنيد، زيرا آن شفاى هفتاد مرض از جمله جذام و برص و ديوانگى است .
594 - عليكم برجل مات اءبوه و اءبوكم حى .
- سفارش مى كنم شما را درباره كسى كه پدر او مرده ، در حالى كه پدر شما زنده است .
595 - عليكم بالكرفس ، فانه طعام الياس ، و اليسع بن الهميسع و يوشع بن نون .(547)
- كرفس بخوريد كه آن غذاى الياس و يسع بن الهميسع و يوشع بن نون است .
596 - عليكم بالاقتصاد، فما افتقر قوم قط اقتصدوا.
- شما را به ميانه روى (و صرفه جوئى و اصراف نكردن در خرج ) سفارش ‍ مى كنم كه هر ملت و قومى كه (در معيشت زندگى ) ميانه رو باشد هرگز فقير و محتاج نمى شود.
تعليق :
كسانى كه از درآمد كم خود نمى توانند پس انداز كنند، از درآمد زياد نيز قادر به پس انداز نخواهند بود.
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): ما اءخاف على اءمتى الفقر ولكن اءخاف عليها بسوء التدبير.(548)
فرمود: من براى امت خودم از فقر نمى ترسم ولكن از سوء تدبير آنها نگرانم .
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): و من اقتصد فى معيشته رزقه الله ، و من بذر حرمه الله .(549)
هر كس در (خرج و هزينه ) معيشت خود ميانه روى كند، خداوند او را روزى مى دهد، و هر كس اسراف و پر خرجى كند خداوند محرومش سازد. قال ابو عبدالله (عليه السلام ): اءربعة لا يستجاب لهم ، اءحدهم كان له مال ، فاءفسده ، فيقول : يا رب ارزقنى ، فيقول الله عزوجل : اءلم آمرك بالاقتصاد؟(550)
فرمود: دعاى چهار كس پذيرفته نمى شود، يكى از آنها كسى است كه مالى داشته و آن را (در غير محل ضرورى هزينه كرده ) و از بين برده ، آنگاه مى گويد: پروردگارا مرا روزى بده ، خداى تعالى مى فرمايد: آيا تو را امر نكرده بودم (كه اسراف نكنى ) و در هزينه ميانه روى بكنى ؟
من اقتصد فى الغنى و الفقر استعد لنوائب الدهر.(551)
هر كس در توانگرى و در نيازمندى در (هزينه ) ميانه روى كند در برابر بلاها و حوادث روزگار آماده و توانا مى شود.
597 - عفو الملك اءبقى للملك .
- عفو و گذشت سلطان موجب بقاء كشور و حكومت است .
598 - عزالمومن استغناؤ ه عن الناس .
عزت و سرفرازى مومن در بى نيازى و بى توقعى او از مردم است .
تعليق :
اءطلبوا الحوائج بعزة الاءنفس ، فان الامور تجرى بالمقادير.(552)
حاجت هاى خود را با عزت نفس بجوئيد، زيرا كارهاى جريان مقدار دارد. (خود را كوچك و خوار كردن كمكى به انسان نمى كند، كارها به مقدرات مربوط است .)
عن ابى عبدالله (عليه السلام ) قال : ليس بين الايمان والكفر الا قلة العقل قيل : و كيف ذاك يا ابن رسول اله ؟ قال : ان العبد يرفع رغبته الى مخلوق ، فلو اءخلص نيته لله ، لاءتاه الذى يريد فى اءسرع من ذلك .(553 )
فرمود: بين ايمان و كفر جز كمى عقل چيزى نيست ، پرسيدند كه : آن چگونه است ؟ فرمود: بنده خواهش خود را پيش مخلوق مى برد، در حالى كه اگر نيت خود را براى خدايتعالى خالص گرداند خواسته او را سريع تر و زودتر از آن عطا فرمايد:
اعلم اءن الخلائق لو اجتمعوا على اءن يعطوك شيئا، و لم يردالله اءن يعطيك ، لم يقدروا عليه اءو يصرفوا عنك شيئا اءراد الله اءن يصيبك به لم يقدروا على ذلك فاذا سئلت ، فاسئل الله ، و اذا استعنت فاستعن بالله .(554)
فرمود: بدان كه اگر جهانيان جمع شده و بخواهند چيزى به تو بدهند و خداوند متعال نخواهد، نمى تواند. و اگر بخواهند چيزى را كه خدايتعالى براى تو خواسته از تو منع كنند نمى توانند، وقتى چيزى مى خواهى از خدا بخواه ، و وقتى كمك مى خواهى از خدا طلب يارى كن .
حضرت صادق (عليه السلام ) مى فرمايد: ما اءحسن تواضع الاءغنياء للفقراء طلبا لما عندالله ، و اءحسن منه تيه الفقراء على الاءغنياء اتكالا على الله .(555)
چه نيكو است فروتنى توانگران بر مستمندان ، با خواستن آنچه پيش ‍ خداست و نيكوتر از آن بزرگ منشى فقر است نسبت به توانگران ، با توكل و اعتماد به خداوند.
599 - عد لمن لا يعودك ، و اءهد لمن لم يهد اليك .(556)
- عيادت و ديدار كن كسى را كه از تو عيادت نمى كند، هديه و تحفه بده به كسى كه به تو هديه نمى دهد.
600 - عجلوا برد ظروف الهدايا، فانه اءسرع لتواترها.(557)
- ظرفهاى هديه ها را هر چه زودتر (به صاحبش ) برگردانيد، كه آن به تكرار هدايا سرعت مى بخشد.
601 - علامة رضى الله فى خلقه ، عدل سلطانهم ، و رخص ‍ اءسعارهم .(558)
- نشانه خشنودى خداوند از مردم ، عدالت حكومتشان و ارزانى قيمتهاشان است .
602 - علامة غضب الله على خلقه ، جور سلطانهم ، و غلاء اءسعارهم .
- نشانه غضب خدا بر مردم ، جور و ستم زمامدارشان و گرانى قيمت هاشان است .
تعليق :
از رسول خدا (صلى الله عليه و آله ): عمالكم اءعمالكم ، كما تكونون يولى عليكم .(559)
كارگزاران شما، اعمال شما هستند، همانگونه كه هستيد براى شما حكومت كنند (اگر مطيع خدا بوده منصف باشيد، خدايتعالى زمامداران كشورتان را منصف قرار مى دهد، و اگر سركش و ستمكار باشيد، حكومت بر شما مسلط بوده و ستمكار خواهد بود.)
از حضرت على (عليه السلام ): ((هر قوم ، حكومتى را دارا است كه شايسته آن است .))(560)
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): اذا كان اءمراؤ كم خياركم ، و اءغنياؤ كم سمحاءكم ، و اءمركم شورى بينكم ، فظهر الاءرض خير لكم من بطنها، و اذا كان اءمراؤ كم شراركم و اءغنياؤ كم بخلاءكم و اءموركم الى نسائكم ، فبطن الاءرض خير لكم من ظهرها.(561)
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمود: هرگاه فرمانروايان شما برگزيدگان و نيكانتان و ثروتمندان شما، جوانمردان و سخاوتمندان و امورتان با شور و مشورت باشد، پس روى زمين براى شما بهتر از زير خاك است . و هرگاه زمامداران شما، بدكارانتان و توانگران شما بخيلانتان و امور شما بر عهده زنانتان باشد، پس شكم زمين براى شما بهتر از روى زمين است .
عن المفضل ، قال الصادق (عليه السلام ): اذا اءرادالله عزوجل برعية خيرا جعل لها سلطانا رحيما، و قيض له وزيرا عادلا.(562)
فرمودند: هرگاه خداى عزوجل به قوى خيرى بخواهد براى او سلطانى مهربان قرار مى دهد، و براى او وزيرى دادگستر مقدر مى كند.
فى رواية اءبى حمزة عن ابى جعفر (عليه السلام )، قال الله عزوجل : اءى قوم عصونى جعلت الملوك عليهم نقمة ، اءلا لا تولعوا بسب الملوك ، توبوا الى الله عزوجل ، يعطف بقلوبهم عليكم .(563)
خداى عزوجل فرمود: هر گروهى كه مرا نافرمانى كرد، زمامداران را براى آنها (مايه ) مواخذه و عقوبت قرار دادم ، آگاه باشيد و به دشنام دادن حكومت حرص نورزيد بسوى خدا باز گرديد و توبه كنيد، (تا) دل آنها را بر شما برگرداند و مهربان سازد.
... عن الصادق جعفر بن محمد عن ابيه عن آبائه عن على بن ابيطالب عليهم السلام قال : قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): قال الله جل جلاله : انا الله لا اله الا انا خلقت الملوك و قلوبهم بيدى فاءيما قوم اءطاعونى جعلت قلوب الملوك عليهم رحمة ، و اءيما قوم عصونى جعلت قلوب الملوك عليهم سخطة ، اءلا لا تشغلوا اءنفسكم بسب الملوك ، توبوا الى اءعطف قلوبهم عليكم .(564)
رسول اكرم (صلى الله عليه و آله ) فرمودند: خداى عزوجل فرمود: من خدا هستم ، بجز من معبودى نيست ، فرمانروايان را من آفريدم و دلهاى آنها در دست من است پس هر گروه و ملتى كه مطيع من شد و از من فرمانبردارى كرد دل حكمرانان را بر آنها مهربان ساختم ، و هر قوم و ملتى كه عصيان نمود و بمن نافرمانى كرد دلهاى حكمرانان را بر آنها خشمناك كردم ، آگاه باشيد خودتان را به دشنام دادن فرمانروايان مشغول نسازيد، بسوى من باز گرديد و توبه كنيد دلهاى آنها را بر شما معطوف دارم .
603 - عيال الرجل اءسراؤ ه ، و اءحب العباد الى الله اءحسنهم صنعا الى اسرائه .
- عيال و افراد خانواده مرد (كه تحت تكفل اويند بمنزله ) اسيران او هستند و محبوبترين بندگان پيش خدا نيكوكارترينشان نسبت به آنان است .
تعليق :
... عن موسى بن جعفر (عليهما السلام ) قال : ان عيال الرجل اسراؤ ه ، فمن اءنعم الله عليه نعمة ، فليوسع على اءسرائه ، فان لم يفعل ، اوشك اءن تزول النعمة .(565)
اهل و عيال مرد (بمنزله ) اسيران او هستند، پس كسى كه خدايتعالى براى او نعمتى (از امكانات ) عطا فرموده ، بايد بر زن و بچه خود وسعت و گشايش ‍ بدهد، پس اگر اين كار نكرد، ممكن است كه نعمت از دستش ‍ برود.
قال النبى (صلى الله عليه و آله ):... والخلق كلهم عيال الله ، و ان اءحبهم اليه ، اءنفغهم لخلقه ، و اءحسنهم صنيعا الى عياله ، و ان الخير كثير، و قليل فاعله .(566)
فرمود: مردم همگى عيال خدا هستند، و محبوبترين كس پيش خدايتعالى سودمندترينشان نسبت به مخلوق خدا و نيكوكارترينشان نسبت به عيال خدا است .
براستى كارهاى نيك بسيارند و نيكوكاران كم اند.
غ : باب غ : باب الغين
604 - غم الموت كفارة الذنوب .
- غم و اندوه مرگ (موجب ) آمرزش گناهان است .
605 - غم العيال ، ستر من النار.
- غم و اندوه (در امور) زن و فرزند، پوششى است از آتش جهنم .(567)
تعليق :
عن النبى (صلى الله عليه و آله ): ان من الذنوب ذنوبا، لا يكفرها صلاة و لا صدقة . قيل : يا رسول الله ؛ فما يكفرها؟ قال : الهموم فى طلب المعيشة .(568)
از سخنان نبى اكرم (صلى الله عليه و آله ) است كه فرمود: از جمله گناهان گناهانى است كه نه نماز و نه صدقه آن را از بين نمى برد، پرسيدند اى رسول خدا پس چه چيز آن را مى پوشاند. فرمود: غم و اندوه ها در راه كسب معيشت .
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): انه لياءتى على الرجل منكم زمان ، لا يكتب عليه سيئة ، و ذلك اءنه مبتلى بالمعاش .(569)
فرمود: براى مردى از شما زمانى پيش مى آيد كه گناهى براى او نوشته نمى شود و آن وقتى است كه او گرفتار معاش باشد.
606 - غسل يوم الجمعة طهور.
- غسل كردن روز جمعه پاك كننده (جسم و روح ) است .
607 - غيرة الرجل ايمان (و) غيرة المراءة كفر.(570)
- غيرت مرد ايمان و غيرت زن كفر است .
ف : باب ف : باب الفاء
608 - فاتحة الكتاب شفاء من كل داء.
- (سوره ) فاتحة الكتاب شفاى همه دردها و بيماريها است .
تعليق :
قال رسول الله (صلى الله عليه و آله ): فاتحة الكتاب شفاء من كل سم .(571)
فاتحة الكتاب شفا دهنده از همه سم ها است .
عن الصادق (عليه السلام ): من نالته علة ، فليقراء فى جيبه الحمد، سبع مرات ، فان ذهبت العلة ، و الا فليقرءها سبعين مرة ، و انا الضامن له العافية .(572)
از امام صادق (عليه السلام ) روايت است : هر كس بيمار شود هفت بار (سوره ) حمد را به سينه و گريبان پيراهن خود بخواند، پس اگر بيمارى برطرف شد (كه شد)، وگرنه آن را هفتاد بار بخواند، و من عافيت و بهبودى او را ضمانت مى كنم .
روى عن رسول الله (صلى الله عليه و آله ) اءنه قال : علمنى جبرئيل دواء لايحتاج معه الى دواء... الخ .(573)
پيامبر گرامى فرمود: جبرئيل بر من داروئى آموخت ، كه با آن به داروئى ديگر احتياج نيست .
پرسيدند كه يا رسول الله ؛ آن دوا چيست ؟ فرمود: (آب باران را قبل از اينكه به زمين برسد گرفته ، سپس آن را در ظرف پاكيزه اى قرار داده ، سوره حمد را تا آخر آن هفتاد مرتبه بر آن خوانده ، آنگاه يك پيمانه (قدح ) از آن صبح و پيمانه ديگر شب بخورند.)
پيامبر اسلام (صلى الله عليه و آله ) فرمود: قسم به كسى كه مرا بحق مبعوث كرده ، خداوند بوسيله آن درد و مرض را از تن و استخوان و مغز و رگها و ريشه هاى او بيرون مى كشد.(574)
در بحار اين حديث از مكارم الاخلاق نقل شده ، ولى در خود مكارم الاخلاق چاپ آخوندى در صفحه 446 قل هو الله احد و معوذتين نيز هفتاد مرتبه به آن اضافه است كه در بحار آن را نيافتم .