فصل سيزدهم
جايگاه على در قرآن در رابطه با پيامبر (ص)
در سال نهم پس از هجرت پيامبر،گروهى به نمايندگى از نصاراى نجران يمن به مدينه
آمدند تا راجع به اسلام از پيامبر (ص) سؤالهايى بكنند و با او درباره دين به احتجاج
پردازند.و ميان آنان با پيامبر بحث و گفتگويى شد كه پيامبر در اين گفتگو موضع مثبت
اسلام را نسبتبه حضرت مسيح و تعليمات او بيان كرد.و ليكن آنان در موضع منفى خود
نسبتبه تعليمات اسلامى پافشارى كردند.آن گاه وحى نازل شد و پيامبر را مامور به
مباهله با آنان ساخت. مباهله نفرين كردن دو گروه متخاصم است تا بدان وسيله خداوند
بر آن كه باطل است عذابش را نازل كند:«هر كس پس از روشن شدن جريان با تو مجادله
كند.بگو بياييد فرزندان و زنان و نزديكان خود را گرد آوريم،لابه و زارى كنيم و
لعنتخدا را نثار دروغگويان گردانيم» (1) .
پيامبر (ص) به دليل ماموريتى كه داشت دچار زحمتشد و آن گروه مسيحى را به
مباهله دعوت كرد.نيشابورى در تفسير:غرائب القرآن و عجائب الفرقان خود،مطلب زير را
نقل كرده است:«پيامبر به آنان فرمود:خداوند مرا مامور كرده است كه اگر پذيراى برهان
نشديد با شما مباهله كنم،گفتند اى ابو القاسم!ما باز مىگرديم و درباره كار خود با
هم مشورت مىكنيم،آن گاه به نزد تو مىآييم.و چون بازگشتند به شخص دوم هيات
نمايندگى كه مردى كاردان و با تدبير بود گفتند:اى عبد المسيح!نظر تو چيست؟اوگفت:به
خدا قسم اى جمعيت نصارا شما دانستيد كه محمد پيامبرى است فرستاده از جانب خدا.و
براستى سخن قاطع را درباره صاحبتان مسيح براى شما بيان كرد.و به خدا سوگند،هرگز
قومى با پيامبرى مباهله نكرد مگر آن كه بزرگ و كوچك آنان از ميان رفتند.و شما اگر
اين كار را بكنيد بيچاره مىشويد!اگر خوش نداريد،در موضع خود بايستيد و بر دين خود
پافشارى ورزيد و اين مرد را به حال خود واگذاريد و به شهرهاى خود باز گرديد.
هيات نمايندگى مسيحيان به حضور پيامبر (ص) آمد،ديدند او براى مباهله بيرون
آمده است در حالى كه عبايى از موى سياه بر دوش داشت;حسين (ع) در آغوش آن حضرت بود و
دستحسن (ع) را در دست داشت و فاطمه (ع) در پى او حركت مىكرد،على (ع) نيز شتسر
فاطمه حركت مىكرد،و پيامبر (ص) به آنها مىگفت هر وقت من دعا كردم شما آمين
بگوييد.اسقف نجران رو به همراهان كرد و گفت:اى گروه نصارا!من چهرههايى را مىبينم
كه اگر دستبه دعا بردارند و از خداوند بخواهند كه كوه را از جا بكند،فورا خواهد
كند!پس با او مباهله مكنيد كه هلاك مىشويد و بر روى زمين تا روز قيامتيك مسيحى
باقى نخواهد ماند.سپس،رو به پيامبر كردند و گفتند:اى ابو القاسم!تصميم ما اين است
كه با تو مباهله نكنيم...» (2) .
طبرى در تفسير خود از چندين طريق نقل كرده است كه پيامبر خدا (ص) على،فاطمه،
حسن و حسين را در داستان مباهله به همراه خود آورده بود (3) .
و در صحيح مسلم از سعد بن ابى وقاص روايتشده است كه چون اين آيه نازل
شد:«بياييد فرزندان و...خود را گرد آوريم»پيامبر خدا (ص) على،فاطمه،حسن و حسين را
طلبيد و گفت: بارلها اينان اهل بيت منند» (4) .خداوند پيامبرش را مامور
كرده بود تا به هيات نمايندگى نجران بگويد:«بيائيد فرزندان،زنان و نزديكان خود را
گرد آوريم...»براى اطاعت اين فرمان پيامبر حسنين را حاضر كرد كه پسران دختر او و در
حقيقت فرزندان او بودند;فاطمه را به حضور خواست كه او برجستهترين زنان از اهل بيت
رسول بود.و ليكن چرا به همراه آنان على را آورده بود كه نه از پسران پيامبر است و
نه از زنان او؟
براى على در آيه مباركه جايى نيست،مگر اين كه داخل در فرموده خداى
متعال«انفسنا»باشد. براستى كه بردن على دليل بر اين است كه پيامبر خدا او را به
منزله خود به حساب مىآورد و اگر پيامبر خدا او را چنين به حساب مىآورد پس،در
حقيقت او را در ميان همه مسلمانان ممتاز دانسته است.پيامبر خدا در موارد مختلفى
صريحا مىفرمود:على از من است و من از اويم.و حبشى بن جناده روايت كرده است كه او
خود از پيامبر خدا شنيد كه مىفرمود:«على از من است و من از او و كسى از جانب من
كارى را انجام نمىدهد بجز على.» (5) .
بحث و گفتگوى ميان امام رضا (ع) و مامون
چه زيباست گفتگويى كه بين امام على الرضا (ع) و مامون اتفاق افتاد...مامون به
امام رضا (ع) گفت:«چه دليلى بر امامت جدت وجود دارد؟»امام جواب داد:دليل بر امامتش
قول خداى تعالى:«و انفسنا و انفسكم»است.
مقصود حضرت رضا (ع) اين است كه همراه بردن على (ع) در داستان مباهله،قرار دادن
او به منزله خود پيامبر (ص) است و به منزله خود پيامبر (ص) بودن آن است كه وى
پيشواى مسلمانان است.آن گاه مامون گفت:اگر قول خداى تعالى:«و نساءنا و
نساءكم»نبود[حرف شما راستبود]امام (ع) در جواب فرمود:آرى اگر[پس از آن]اين سخن
خدا«و ابناءنا و ابناءكم»نمىبود.
منظور مامون اين است كه امكان دارد ميان مسلمانان كسى در فضيلت همسان با على
باشد و ممكن است همان شخص در نزد پيامبر به منزله نفس پيامبر (ص) بوده باشد.و ليكن
پيامبر نخواسته است همه اشخاصى را كه همانند خود مىبيند،به همراه آورد،بلكه يكى از
آنان را احضار كرده است و او على است.و دليلى بر اين مطلب كلمه«نساءنا»است كه
شايسته است تمام زنان منتسب به پيامبر (ص) از جهت نسبت و همسرى را مشمول آن
بدانيم،و ليكن پيامبر (ص) يكى از آنان را كه از جهت نسبت انتساب به او دارد احضار
كرد،و او فاطمه (ع) بود به عنوان نمونهاى از زنانى كه انتساب به آن حضرت دارند.
حضرت رضا (ع) به او جواب داد كه اگر زنان ديگر برابر با فاطمه بودند آنان را
نيز با فاطمه (ع) همراه مىبرد چنان كه پيامبر (ص) ،حسن و حسين (ع) را با هم احضار
فرمود چون آن دو برابرند.يكى از آنها را تنها به عنوان نمونه فرزندان احضار نكرد،و
به همين دليل همراه بردن على (ع) دليل بر اين است كه على (ع) تنها مردى است كه
پيامبر او را همانند خود به حساب مىآورد.
روايتشده است كه عمرو بن عاص از پيامبر (ص) راجع به محبوبترين مردان از ميان
همه مردم در نظر خود پرسيد.جواب داد:ابو بكر.دوباره پرسيد:بعد از ابو بكر چه
كسى؟فرمود: عمر.پس ابن عاص گفت:جايگاه على كجا؟پيامبر (ص) نگاهى به حاضران كرده
فرمود:«اين مرد از كسى مىپرسد كه خود من است» (6) .
صفحات گذشته روشن ساخت كه پيامبر بزرگ برادرى خود را با على به امت اعلان
فرمود و اعلان اين مطلب پس از هجرت انجام وعدهاى نبود كه پيامبر پيش از هجرت وعده
داده بود، بلكه پيامبر پيش از آن به وعده خود با على عمل كرده بود،آن گاه كه در يوم
الدار با او عقد اخوت بست،در حالى كه به او وعده نداد كه اين برادرى را در آينده به
مسلمانان اعلان خواهد كرد.
البته پيامبر (ص) آن كار را علنى و رو در رو انجام داد،زيرا او مىديد على
استحقاق اين بزرگداشتبىنظير را دارد،و از طرفى،اين اعلان امت را در آينده براى
رهبرى و زمامدارى على آماده مىسازد و رهنمود بر شاخص هدايتى است كه پس از پيامبر
(ص) امتبدان نياز خواهد داشت.
چون پسنديده بود كه پيامبر (ص) براى امت روشن سازد كه او به على مقام اخوت خود
را اعطا كرده است و نيز ضرورت داشت تا براى امتبيان كند كه به على دو مقام وصايت و
خلافت را كه در يوم الدار نيز در حضور اعضاى فاميل اعلان داشته بود،مرحمت كرده است.
براستى كه بزرگترين چيزى كه امت پس از ايمان به رسالت نيازمند آن است اين است كه
جاى امنى براى خود پيدا كند تا بعد از پيامبر به آن پناه ببرد.رهبرى شايسته همان
است كه ضامن استمرار رسالت و صفاى آن باشد،و امت را در طول قرون آينده از گمراهى در
امان نگهدارد.
و پيامبر (ص) براى اعلان آن به امت در سال دهم پس از هجرت روزى را در حجة
الوداع انتخاب كرد.پس در حضور هزاران فرد حجگزار ولايت على را اعلان فرمود.ولايتبر
امور مسلمانان بعد از پيامبر طبق پيمانى از طرف پيامبر (ص) به معنى جانشينى و متضمن
وصايت است.پيامبر (ص) با هر كه پيمان ببندد تا امور مسلمانان را عهدهدار شود،همو
جانشين اوست.