دانش نامه احاديث پزشكى

محمد محمدى رى شهرى
مترجم : دكتر حسين صابرى

- ۸ -


فرمود: ((بنده اى از بندگانم از همه آنها كه بر روى زمين اند، بيمار مى شود و او را عيادت نمى كنند. اگر كسى او را عيادت مى كرد، عيادتش براى من مى بود؛ و بنده ام در زمين تشنه مى شود و او را آبى نمى دهند. اگر كسى او را آبى مى رساند، آب دادن به او (همانند) آب به من بود)).(420)
ب - بنى هاشم
306 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
عيادت بنى هاشم ، واجب است و زيارت آنان ، مستحب .(421)
ج - خاندان
307 - امام على (عليه السلام ):
- در توصيه هاى ايشان به فرزندش امام حسن (عليه السلام ) -: خاندانت را گرامى بدار، كه آنان ، بال و پرتواند كه با آنها پرواز مى كنى ... و به عيادت بيمارانشان برو.(422)
د - بينوايان
308 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
- خطاب به ابوذر -: با بينوايان ، همنشين شو و چون بيمار شوند، عيادتشان كن .(423)
309 - سنن النسائى :
- به نقل از ابوامامه بن حنيف -: پيامبر خدا، بينوايان را عيادت مى كرد و از حال آنان مى پرسيد. (424)
6/5 - بيمارانى كه نبايد عيادت شوند
310 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
سه طايفه عيادت نشوند: گرفتار دندان درد، گرفتار چشم درد، آن كه در بدن ، دملى دارد. (425)
311 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
شرابخوار، چون بيمار شود او را عيادت نكنند.(426)
6/6 - آنچه روياروى بيمار نبايد انجام داد
312 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
اگر كسى از شما، برادر خويش را گرفتار بلايى ببيند، خداوند (عزوجل ) را (بر سلامت خويش ) بستايد، و البته اين حمد گفتن را به گوش بيمار نرساند. (427)
313 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
گرفتار شدگان به بلا را كمتر تماشا كنيد و بر آنان ، وارد نشويد و چون با آنان برخورد كرديد، راه رفتن خويش را تندتر كنيد تا آنچه بدانان رسيده است ، به شما نيز نرسد.(428)
314 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به جذاميان ، نگاه پيوسته ميفكنيد.(429)
315 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به گرفتار شدگان بلا و جذاميان ، نگاه پيوسته ميفكنيد؛ چه ، اين كار، آنان را اندوهگين مى كند. (430)
بخش سوم : مباحث مربوط به اندام ها و دستگاه هاى بدن
فصل يكم : قلب و عروق
1/1 - اشاره به حكمت نهفته در اين دستگاه
316 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
در انسان ، پاره گوشتى است كه اگر سالم باشد، همه بدن به سلامت آن ، سالم است و اگر گرفتار بيمارى باشد، همه بدن به بيمارى آن ، بيمار است : قلب انسان . (431)
317 - امام رضا (عليه السلام ):
خداوند، بدن را به هيچ دردى گرفتار نساخته ، مگر اينكه براى آن ، دارويى هم قرار داده است كه بدان ، درمان شود. هر نوع درد نيز نوعى درمان و چاره دارد؛ چرا كه اين بدن ها بر سياق يك مملكت ، ساخته شده اند. پادشاه اين سرزمين ، قلب است . رگ هايى كه در بدن و مغز وجود دارد، كارگران اند. خانه آن پادشاه ، قلب انسان است . سرزمين آن پادشاه ، بدن انسان است ، و دستان ، پاها، چشمان ، لب ها، زبان و گوش ها نيز ياران اويند. (432)
318 - امام صادق (عليه السلام ):
- خطاب به طبيب هندى -: قلب ،به شكل دانه صنوبر است ؛ زيرا وارونه است و يك سر قلب ، باريك قرار داده شده است تا به لابه لاى ريه برود و با سردى آن ، خودش را خنك كند، مبادا مغز از گرماى آن بسوزد. (433)
319 - امام صادق (عليه السلام ):
- خطاب به مفضل بن عمر -: اى مفضل ! اكنون ، قلب را برايت وصف مى كنم : بدان كه در آن ، سوراخهايى است ، سوداده شده به سمت سوراخ ‌هايى كه در ريه است ، و همين هاست كه قلب را خنك مى كند، به گونه اى كه اگر اين سوراخ ‌ها با همديگر تفاوت مى يافتند و روبروى هم نبودند، خنكا به قلب نمى رسيد و انسان مى مرد. اكنون آن صاحب انديشه و تاءمل ، روا مى داند كه بگويد چنين پديده اى ، به اهمال پديد آمده است ، و در درون خويش ، گواهى نيابد كه او را از اين پندار، باز بدارد؟!(434)
320 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
در آدمى زاده ، سيصد و شصت رگ است و از اين شمار، صد و هشتاد تا متحرك ، و صد و هشتاد تا ساكن اند. اگر آن رگ هاى متحرك ، ساكن مى بود، انسان باقى نبود و اگر هم آن رگ هاى ساكن ساكن ، تحرك مى يافت ، انسان از ميان مى رفت .(435)
321 - امام صادق (عليه السلام ):
پيامبر خدا، در هر روز، سيصد و شصت بار، به شمار رگهاى بدن ، خداوند را سپاس مى گفت و مى فرمود: (( پروردگار جهانيان را به فراوانى و در هر حال ، سپاس !)).(436)
322 - امام صادق (عليه السلام ):
پيامبر خدا فرموده است : (( در بدن آدميزاد، سيصد و شصت رگ است : صد و هشتاد تاى آن متحرك ، و صد و هشتاد تاى ديگر، ساكن اند. اگر آن رگ هاى متحرك ، ساكن بودند، انسان نمى خفت ؛ و اگر آن رگ هاى ساكن ، متحرك بودند نيز انسان نمى خفت )). پيامبر خدا، هر روز صبح ، سيصد و شصت بار مى گفت : ((خداوند جهانيان را به فراوانى و در هر حال ، سپاس !)) و شامگاهان نيز چنين مى گفت .(437)
1/2 - آنچه براى سلامت قلب و تقويت آن ، مفيد است
الف - سيب
323 - امام صادق (عليه السلام ):
اگر مردم مى دانستند در سيب چيست ، بيمارانشان را جز به آن درمان نمى كردند. بدانيد كه سيب ، بويژه ، سودمندترين چيز براى قلب و مايه شست و شوى آن است .(438)
ب - سركه
324 - امام على (عليه السلام ):
سركه ، نيكو خورشتى است ؛ زرداب را مى شكند، صفرا را فرو مى نشاند و قلب را زنده مى كند.(439)
325 - امام صادق (عليه السلام ):
سركه ، قلب را روشن مى كند.(440)
ج - انار
326 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس ناشتا انار بخورد، (آن انار)، قلبش را چهل روز روشن مى كند.(441)
ر. ك : خواص انار / ص 519 ح 1706 - 1708 و ص 521 ح 1715 و ح 1716.
د - عدس
327 - امام على (عليه السلام ):
عدس ، دل را نازك مى كند و اشك را مى افزايد.(442)
328 - الكافى :
- به نقل از فرات بن احنف -: يكى از (پيامبران ) بنى اسرائيل ، از سنگ دلى و كمى اشك به درگاه خداوند (عزوجل ) ناليد. خداوند (عزوجل ) به او وحى فرستاد كه : ((عدس بخور)). او نيز عدس خورد و از آن پس ، دلش نازك شد و اشكش جارى گشت .(443)
همچنين ، ر. ك : ص 565 (عدس ).
ه - به
329 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به بخوريد، كه دل را جلا مى دهد.(444)
330 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد خوردن به ؛ چرا كه دل را جلا مى دهد و سنگينى و تاريكى سينه را از ميان مى برد.(445)
331 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به بخوريد، كه دل را استوارى و نشاط مى بخشد،قلب را شجاعت مى دهد و فرزند را نكو مى سازد.(446)
332 - امام كاظم (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، به جعفر بن ابى طالب فرمود: ((اى جعفر! به بخور، كه قلب را قوت مى دهد و ترسو را شجاعت مى بخشد)).(447)
333 - امام على (عليه السلام ):
به ، قوت قلب و حيات دل است و ترسو را شجاعت مى بخشد.(448)
334 - امام على (عليه السلام ):
خوردن به ، نيروى قلب ضعيف است ، معده را پاك مى سازد، دل را نشاط مى دهد و ترسو را شجاعت مى بخشد.(449)
ر. ك : ص 537 (خواص به ).
و - گلابى
335 - امام صادق (عليه السلام ):
گلابى بخوريد، كه به اذن خداوند متعال ، دل را جلا مى دهد و دردهاى درون را تسكين مى بخشد.(450)
ر. ك : ص 599 (گلابى ).
ز - عسل
336 - امام على (عليه السلام ):
عسل ، شفاى هر بيمارى اى است و بيمارى اى هم در آن نيست ؛ بلغم را كم مى كند و دل را جلا مى دهد.(451)
337 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
عسل ، چه خوب نوشيدنى اى است ! قلب را مراقبت مى كند و سردى سينه را از ميان مى برد(452).(453)
ح - تلبينه (454)
338 - امام صادق (عليه السلام ):
تلبينه ، دل اندوهگين را جلا مى بخشد، چنان كه انگشتان ، عرق را از پيشانى مى زدايند.(455)
ط - بوى خوش
339 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بوى خوش ، قلب را استوارى مى بخشد و بر توان همبسترى مى افزايد.(456)
1/3 - آنچه براى سلامتى رگ ها سودمند است
الف - بادنجان
340 - امام صادق (عليه السلام ):
در هنگام خرما چينى ، فراوان بادنجان (/ بادمجان ) بخوريد؛ چرا كه شفاى هر درد است ، بر روشنى چهره مى افزايد، رگ ها را نرم مى كند و آب كمر (نيروى جنسى ) را افزون مى سازد.(457)
ب - حوك
341 - امام صادق (عليه السلام ):
حوك (458) (/باذروج ) سبزى پيامبران است . بدان مه در آن ، هشت ويژگى است ؛ هضم كننده است ؛ گرفتگى هاى عروق و مجارى را مى گشايد؛ آروغ را خوش بو مى سازد؛ دهان را بوى خوش مى بخشد؛ غذا را دوست داشتنى مى سازد؛ درد و بيمارى را از درون بدن ، بيرون مى كشد (459)؛ و امان انسان را جذام است ؛ (و) چون در درون انسان جاى گيرد، همه بيمارى ها را فرو مى نشاند.(460)
ج - انجير
342 - امام على (عليه السلام ):
خوردن انجير، رسوبات مجارى و رگ ها را نرم مى كند.(461)
د - نيشكر
343 - امام كاظم (عليه السلام ):
نيشكر، گرفتگى هاى مجارى و رگ ها را باز مى كند و هيچ بيمارى و بدى اى در آن نيست .(462)
ه - روزه
344 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد روزه ؛ چرا كه طغيان رگ ها را فرو مى نشاند و سرمستى را مى برد(463).(464)
و - شام خوردن
345 - امام صادق (عليه السلام ):
شام را وا مگذار، هر چند به سه لقمه نان و نمك باشد. هر كس يك شب شام را واگذارد، (465) يك رگ در بدن وى مى ميرد و اين رگ ، هرگز زنده نمى شود.(466)
346 - امام رضا (عليه السلام ):
در بدن ، رگى است كه آن را ((عشا (شام ))) گويند. ((اگر شخص ‍ شام خوردن را واگذارد، آن رگ تا صبح او را نفرين مى كند و مى گويد: ((خدا، تو را گرسنه بدارد، چنان كه مرا گرسنه بداشتى ، و تشنه بدارد، چنان كه تشنه ام نگاه داشتى )).(467) پس مبادا كسى از شما شام را واگذارد، هر چند به يك لقمه نان يا جرعه اى آب باشد.(468)
ر. ك : ص 533 ح 1756.
فصل دوم : مغز و اعصاب
2/1 - اشاره به حكمت مغز و دستگاه عصبى
347 - امام صادق (عليه السلام ):
- در پاسخ طبيبى فرومانده از پاسخ به اين پرسش امام كه : ((چرا كاسه سر، از چند استخوان و لايه تشكيل مى شود؟)) -: چون هر چيز درون تهى اگر يك پارچه باشد، شكستن ، زودتر به سراغش مى آيد و چون چند تكه قرار داده شود، شكستگى از آن دورتر است .(469)
348 - امام صادق (عليه السلام ):
- خطاب به مفضل بن عمر -: اگر جمجمه باز مى شد و مى توانستى مغز را ببينى ، مى ديدى كه به حجاب هايى (لايه هايى ) كه روى همديگر قرار گرفته اند، در ميان گرفته شده است تا هم آن را از عارضه ها مصون بدارد، و هم آن را استوار نگه دارد، تا بدان ، لرزش راه نيابد؛ و مى ديدى كه جمجمه ، به سان كله خودى بر آن قرار گرفته است تا آن را از اثر ضربت هاى سختى كه ممكن است به سر برسد، حفظ كند. سپس ، تاجى از مو بر روى جمجمه پوشانده شده و اين پوشش ، همانند پوستينى براى سر است كه آن را از شدت سرما و گرما، نگه مى دارد. پس چه كسى مغز را در چنين دژى جاى داده است ، مگر همو كه آن را آفريد و سرچشمه احساس ساخت و به واسطه منزلت والايى كه در بدن دارد، و نيز به واسطه مرتبه بلند و جايگاه برجسته اش آن را سزامند اين همه حفظ و مراقبت دانست ؟
اى مفضل ! چه كسى قلب را درون سينه انسان قرار داد و زرهى كه پوشش ‍ استوار آن است ، بر آن قرار داد و آن را به دنده ها و گوشت و پى اى كه بر آن است ، مصونيت داد تا جراحت و آزارى بدان نرسد؟
اى مفضل ! نيك بينديش كه چرا مغز كه جسمى رقيق است ، در لابه لاى استخوان ها حصار يافته است . آيا جز براى اين است كه از آن ، حفاظت كند و آن را مصون بدارد؟(470)
2/2 - آنچه عقل را استحكام مى بخشد
الف - باقلا
349 - امام صادق (عليه السلام ):
خوردن باقلا، استخوان هاى ساق را تراكم درونى مى دهد، توان مغز را افزون مى سازد و خون تازه توليد مى كند.(471)
ب - روغن ماليدن
350 - امام على (عليه السلام ):
روغن ، پوست را نرم مى كند، و بر توان مغز مى افزايد، مجارى آب را در بدن مى گشايد، كثافت پوست را از ميان مى برد و رنگ را روشن مى كند.(472)
351 - امام صادق (عليه السلام ):
روغن بنفشه ، مغز را نيرو مى بخشد.(473)
ج - حجامت
352 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
حجامت عقل را افزون مى كند و بر قدرت حافظه مى افزايد.(474)
353 - امام على (عليه السلام ):
حجامت ، بدن را صحت مى دهد و عقل را استحكام مى بخشد.(475)
د - سركه
354 - امام صادق (عليه السلام ):
ما با سركه آغاز مى كنيم ، چنان كه شما با نمك آغاز مى كنيد؛ چرا كه سركه ، عقل را استحكام مى بخشد.(476)
ه - سركه شراب
355 - امام صادق (عليه السلام ):
سركه شراب ، لثه را تقويت مى كند، جنبندگان شكم را مى كشد و عقل را استحكام مى بخشد.(477)
و - سداب
356 - امام كاظم (عليه السلام ):
سداب (478)، عقل را افزون مى كند.(479)
357 - الكافى :
- به نقل از محمد بن عمرو بن ابراهيم ، از امام باقر (عليه السلام ) يا امام كاظم (عليه السلام ) -: (نزد او) از سداب نام برده شد. فرمود: ((بدانيد كه در آن ، منافعى است : افزون بر عقل و فراوان ساختن هوش ، هر چند كه آب كمر را بد بو مى كند)).(480)
ز - چغندر
358 - امام رضا (عليه السلام ):
- درباره فوايد چغندر -: عقل را استحكام مى بخشد و خون را تصفيه مى كند.(481)
ح - مسواك زدن
359 - امام باقر (عليه السلام ):
مسواك زدن ، بلغم را مى برد و عقل را افزون مى كند.(482)
ط - خرفه
360 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد خرفه ، كه زيركى دهد و اگر تنها يك چيز باشد كه عقل را افزون مى كند، همان است .(483)
ى - كدو
361 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كدو؛ چرا كه عقل را افزون سازد و مغز را بزرگ مى كند.(484)
362 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كدو؛ چرا كه عقل را مى پالايد و مغز را مى افزايد.(485)
363 - امام على (عليه السلام ):
كدو بخوريد؛ چرا كه مغز را افزون مى كند.(486)
ر. ك : ص 585 (كدو).
ك - كرفس
364 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كرفس ؛ چرا كه اگر بنا بود تنها يك چيز عقل را افزون كند، آن همين بود.(487)
ل - كندر
365 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به زنان آبستن خود، كندر بدهيد؛ چرا كه عقل كودك را افزون مى كند.(488)
366 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كندر؛ چرا كه ... عقل را افزون مى كند، ذهن را ذكاوت مى دهد، چشم را جلا مى بخشد و فراموشى را از ميان مى برد.(489)
367 - امام رضا (عليه السلام ):
فراوان كندر بخوريد، آن را در دهان نگه داريد و بجويد. براى من ، جويدن آن ، دوست داشتنى تر است ؛ بلغم معده را مى زدايد و آن را تميز مى كند، عقل را استحكام مى بخشد و غذا را مى گوارد.(490)
ر. ك : ص 340 (غذاهايى كه براى جنين ، سودمند است ).
م - گوشت
368 - امام صادق (عليه السلام ):
گوشت ، گوشت مى روياند و بر عقل مى افزايد؛ و هر كس آن را چند روز واگذارد، عقلش تباه شود.(491)
2/3 - آنچه بر توان ذهن مى افزايد
369 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
هر كس ناشتا به خوردن مويز مداومت كند، فهم و حافظه و ذهن ، روزى او مى شود و از بلغم وى ، كاسته مى شود.(492)
370 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
به بخوريد؛ چرا كه ذهن را افزون مى كند.(493)
371 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كندر؛ چرا كه ... عقل را افزون مى كند و ذهن را ذكاوت مى دهد.(494)
372 - امام صادق (عليه السلام ):
انار را با پيه (495) آن بخوريد؛ چرا كه معده را مى پالايد و ذهن را افزون مى كند.(496)
373 - الكافى :
- به نقل از محمد بن على همدانى -: مردى در خراسان ، نزد امام رضا (عليه السلام ) بود. در اين هنگام ، نزد ايشان سفره اى گستردند كه در آن ، سركه و نمك بود. امام (عليه السلام ) با سركه آغاز كرد. آن مرد گفت : فدايت شوم ! به ما فرموده اى كه با نمك ، آغاز كنيم .
فرمود: ((اين ، همانند آن (يعنى نمك ) است . سركه ، ذهن را استحكام مى بخشد و عقل را افزون مى كند)).(497)
ر. ك : ح 376.
2/4 - آنچه حافظه را تقويت مى كند
الف - مويز
374 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
هر كس ناشتا بر خوردن مويز مداومت كند، فهم و حافظه و ذهن ، روزى او مى شود و از بلغم وى ، كاسته مى شود(498)
ر. ك : ص 526 (خواص خوردن مويز در حالت ناشتا).
ب - عسل
375 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
هر كس حافظه مى خواهد، عسل بخورد.(499)
376 - الفقه المنسوب للامام الرضا (عليه السلام ):
عالم امام كاظم (عليه السلام ) فرمود: ((در عسل ، درمان هر دردى است . هر كس ناشتا يك قاشق عسل بخورد، اين عسل ، بلغم را پايان مى دهد، صفرا را فرو مى نشاند، مانع از تلخه سياه (سودا) مى شود و ذهن را صفا مى بخشد، و اگر كه همراه با كندر خورده شود، حافظه را نكو مى سازد)).(500)
ج - كرفس
377 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
كرفس ، انسدادها را مى گشايد، دل را طراوت مى دهد، حافظه مى آورد و ديوانگى ، جذام ، پيسى و ترس را دور مى كند.(501)
378 - الدروس :
- در بيان فوايد كرفس -: روايت شده كه كرفس ، حافظه مى آورد، دل را طراوت مى دهد و ديوانگى ، جذام و پيسى را دور مى كند.(502)
د - حجامت
379 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
حجامت ، عقل را افزون مى كند و بر قدرت حافظه مى افزايد.(503)
ه - ساير عوامل تقويت حافظه
380 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
سه چيز، حافظه را افزون مى كند و بلغم را از ميان مى برد: قرائت قرآن ، عسل و كندر.(504)
381 - امام على (عليه السلام ):
سه چيز، بلغم را از ميان مى برد و حافظه را افزون مى كند: مسواك زدن ، روزه گرفتن و قرائت قرآن .(505)
ر. ك : ص 148 ح 388.
2/5 - آنچه فراموشى مى آورد
382 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
- در سفارش هاى ايشان به على (عليه السلام ) -: اى على ! هفت چيز است كه فراموشى مى آورد: خوردن سيب ترش ، خوردن گشنيز و پنير و پس مانده موش ، خواندن نوشته هاى روى قبر، راه رفتن ميان دو زن ، افكندن شپش ، حجامت در گودى پس سر، و ادرار كردن در آب راكد.(506)
383 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
ده چيز، فراموشى مى آورد: خوردن پنير، خوردن پس مانده موش ، خوردن سيب ترش و گشنيز،(507) حجامت در گودى پس سر، راه رفتن ميان دو زن ، نگريستن به دار آويخته ، بيدار خوابى ، و خواندن سنگ قبرها.(508)
384 - امام باقر (عليه السلام ):
كوتاه كردن ناخن ، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى از آن پديد مى آيد.(509)
385 - امام رضا (عليه السلام ):
فراوان خوردن گوشت حيوان وحشى و گاو، خشكى عقل ، سرگشتگى فهم ، كندى ذهن و فراوانى فراموشى مى آورد.(510)
386 - مكارم الاخلاق :
در حديث است كه سيب ، فراموشى مى آورد؛ چرا كه در معده نوعى چسبندگى ايجاد مى كند.(511)
387 - امام كاظم (عليه السلام ):
خوردن سيب و گشنيز، فراموشى مى آورد.(512)
2/6 - آنچه براى پيشگيرى از فراموشى ، سودمند است
388 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
پنج چيز، فراموشى را از ميان مى برد و بر حافظه مى افزايد و بلغم را نيز مى برد: مسواك زدن ، روزه گرفتن ، قرائت قرآن ، (و خوردن ) عسل و كندر.(513)
389 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد كندر؛ چرا كه ... عقل را افزون مى كند، ذهن را ذكاوت مى دهد، چشم را جلا مى بخشد و فراموشى را از ميان مى برد.(514)
390 - كنز العمال :
- به نقل از عبد الله بن جعفر -: مردى نزد على بن ابن ابى طالب (عليه السلام ) آمد و از فراموشى ، اظهار ناراحتى كرد. فرمود: ((بر تو باد كندر، كه دل را شجاعت مى بخشد و فراموشى را از ميان مى برد)).(515)
391 - امام صادق (عليه السلام ):
سه چيز، فراموشى را از ميان مى برد و حافظه به بار مى آورد(516)
392 - امام رضا (عليه السلام ):
هر كس بخواهد فراموشى اش كم شود و داراى حافظه اى قوى شود، هر روز، سه قطعه زنجبيل به عسل در آميخته بخورد و در هر روز، با غذاى خويش ، چيزى كه با خردل (517) تهيه شده نيز ميل كند. هر كس هم بخواهد عقل وى افزون شود، هيچ روزى از خانه بيرون نرود، پس از آنكه ناشتا سه هليله سياه با شكر طبرزد بجود(518).(519)
2/7 - آنچه اعصاب را استحكام مى بخشد
الف - خوردن مويز
393 - الاختصاص :
- به نقل از ابو هند دارى -: طبق روى پوشيده اى به پيامبر خدا اهدا كردند. پوشش را از آن برداشت و سپس فرمود: ((به نام خدا بخوريد. مويز، چه نيكو خوراكى است ، كه اعصاب را استحكام مى بخشد!... (520)
394 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ):
بر شما باد مويز، چرا كه تلخه را مى زدايد، بلغم را مى برد، پى را استحكام مى دهد، رنجيدگى و خستگى را از ميان بر مى دارد، خوى را خوش ‍ مى سازد، دل را پاك و پيراسته مى دارد واندوه را مى برد.(521)