استناد نهج‏ البلاغه

شادروان امتياز عليخان عرشى
 مترجم: سيد مرتضى آيت اللّه زاده شيرازى

- ۴ -


ابن ابى الحديد گويد: (ج 2، ص 385) كه نصر بن مزاحم در (كتاب الصفين) اين نامه را با اضافاتى كه شريف رضى نياورده است ضبط نمود.

25-  نامه چهلم: به عبد اللّه بن عباس (رضى).

«اما بعد، فقد بلغنى عنك امر، ان كنت فعلته فقد اسخطت ربك، و عصيت امامك‏ و اخزيت امانتك»  ... إلخ (ج 3، ص 71).

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 2، ص 295).

26-  نامه چهل و يكم: [به يكى از كارگزاران خود].

«اما بعد، فانى كنت اشركتك فى امانتى، و جعلتك شعارى و بطانتى»   إلخ (ج 3، ص 72).

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 1، ص 57)

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 2، ص 296)

ابو هلال عسكرى (كتاب الاوائل، 151 ب).

27-  نامه چهل و ششم: به يكى از كارگزاران خود.

«اما بعد، فانك ممن استظهر به على اقامة الدين و أقمع به نخوة الاثيم...»   إلخ (ج 3، ص 84).

طبرى (تاريخ، ج 6، ص 54) پس از نقل اين نامه گويد كه مخاطب امام (ع) مالك اشتر است  .

28-  وصيت نامه چهل و هفتم: به امام حسن و امام حسين عليهما السلام پس از ضربت ابن ملجم لعنه اللّه.

«اوصيكما بتقوى اللّه، و أن لا تبغيا الدنيا و ان بغتكما، و لا تأسفا على شي‏ء منها زوى عنكما، و قولا للحق و اعملا للأجر، و كونا للظالم خصما و المظلوم عونا...»   إلخ (ج 3، ص‏ 85).

مبرد (الكامل، ج 2، ص 152) اين وصيت نامه را به اختصار نقل كرده است

طبرى (تاريخ، ج 6، ص 85)

ابو القاسم عبد الرحمن بن اسحاق زجاجى (فوت 337 ه. ق 948 م) در (امالى، ص 115)

حرانى (تحف العقول، ص 46) و ابو الفرج اصفهانى در (مقاتل الطالبيين، ص 15).

29-  نامه چهل و هشتم: [به معاويه‏].

«ان البغى و الزور يذيعان بالمرء فى دينه و دنياه»   إلخ (ج 3، ص 87).

ابن مزاحم كوفى (كتاب الصفين، ص 267)

الثقفى (الغارات)

[ابن ابى-  الحديد، ج 1، ص 104]

30-  نامه چهل و نهم:

«اما بعد، فان الدنيا مشغلة عن غيرها، و لم يصب صاحبها منها شيئا الا فتحت له حرصا عليها...»   إلخ (ج 3، ص 88).

ابن مزاحم كوفى (كتاب الصفين، ص 60 و 269) و دينورى (الاخبار الطوال، ص 174).

31-  نامه پنجاهم: [به فرماندهان سپاه خويش‏].

«من عبد اللّه على بن ابى طالب امير المؤمنين الى اصحاب المسالح: اما بعد، فان حقا على الوالى أن لا يغيره على رعيته فضل ناله»   إلخ (ج 3، ص 88).

ابن مزاحم كوفى در (كتاب الصفين، ص 58).

32-  نامه پنجاه و يكم: [به كارگزاران خراج‏].

«اما بعد، فان من لم يحذر ما هو صائر اليه لم يقدم لنفسه ما يحزرها»   إلخ (ج 3، ص

33-  نامه پنجاه و سوم: [فرمان امام به مالك اشتر.]

«هذا ما امر به عبد اللّه على امير المؤمنين مالك بن الاشتر فى عهده اليه حين ولاه مصر»   (ج 3، ص 92).

حرانى در (تحف العقول، ص 28)

[ثقفى، الغارات، ج اول، ص 260، 261]

34-  نامه پنجاه و چهارم: [به طلحه و زبير].

«اما بعد فقد علمتما، و ان كتمتما، أنى لم ارد الناس حتى ارادونى»   إلخ (ج 3، ص 122).

ابن قتيبه (الامامة و السياسة، ص 72)

اعثم كوفى (كتاب الفتوح)

ابن-  شهر آشوب [مناقب، ج 3، ص 90].

35-  نامه شصتم: [به فرماندارانى كه سپاه اسلام از حوزه آنان مى‏گذشت‏].

«اما بعد، فانى قد سيرت جنودا هى مارة بكم»   إلخ (ج 3، ص 128).

ابن مزاحم كوفى (كتاب الصفين، ص 68) با تغييرى در الفاظ.

36-  نامه شصت و دوم: به مردم مصر.

«اما بعد، فان اللّه سبحانه بعث محمدا نذيرا للعالمين»   إلخ (ج 3، ص 130).

ثقفى (الغارات)

  ، ابن ابى الحديد [شرح نهج البلاغه، ج 1، ص 295]

خطبه مفصلى است كه بخشى از آن را شريف رضى نقل كرده است.

37-  نامه شصت و هشتم: به سلمان فارسى و آن پيش از خلافت او بود.

«اما بعد، فان الدنيا مثل الحية، لين مسها، قاتل سمها»   إلخ (ج 3، ص 141).

كلينى (اصول كافى، ص 187)

شيخ مفيد (ارشاد، ص 137).

مدارك و منابع سخنان حكمت آميز

اينك به بررسى سخنان حكمت آميز امير مؤمنان على (ع) مى‏پردازيم. اين سخنان گهربار كه در بخش سوم نهج البلاغه قرار گرفته است و از نظر كميت بسيار مى‏باشد، در صحت معظم آنها هيچ گونه ترديدى نيست. البته ناگفته نماند كه بررسى و گردآورى منابع تمام كلمات حكمت‏آموز آن حضرت كار آسانى نيست تا بتوان آنها را در اندك مدت فراهم كرد. از اين رو است كه آنچه در اينجا بدان اشاره مى‏شود تنها منابعى است كه به هنگام تحقيق به آنها برخورد كرده‏ام.

1-  «اذا قدرت على عدوك فاجعل العفو عنه شكر القدرة عليه»   (ج 3، ص 153).

ابن دريد (المجتنى، ص 32).

2-  «اعجز الناس من عجز عن اكتساب الاخوان، و اعجز منه من ضيع من ظفر به منهم  . (ج 3، ص 153).

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 3، ص 1)

القالى (ذيل الامالى و النوادر، ص 112).

3-  «ما كل مفتون يعاتب»   (ج 3، ص 154).

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء)

شيخ مفيد (الجمل، ص 30).

4-  «قرنت الهيبة بالخيبة و الحياء بالحرمان.» 

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 2، ص 123)

القالى (امالى، ج 1، ص 197 و ج 2، ص 95)

حرانى (تحف العقول، ص 47) و ابن الشيخ در (امالى، ص 41).

5-  «لنا حق فان اعطيناه و الاركبنا اعجاز الابل و ان طال السرى»   (ج 3، ص 155).

طبرى در (تاريخ، ج 5، ص 39) اين جمله حكمت‏آموز را در ضمن خطبه بسيار مفصل نقل كرده است و آن را ابو عبيد هروى در كتاب (الغريبين، ورق 176 الف) با اختلافى اندك آورده است.

6-  «و سئل عن الايمان، فقال: الايمان على اربع دعائم، الصبر، و اليقين و العدل و الجهاد»   إلخ (ج 3، ص 157).

حرانى (تحف العقول، ص 38)

كلينى (اصول كافى، ص 168)

ابو على قالى (ذيل الامالى و النوادر، ص 173)

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 74)

شيخ الطايفه (امالى، ص 23) و قاضى محمد بن سلامه قضاعى (دستور معالم الحكم، ص 121)

[ثقفى، الغارات، ج اول، ص 140-  135، چاپ مرحوم محدث‏]

7-  «الكفر على اربع دعائم، على التعمق، و التنازع، و الزيغ و الشقاق   إلخ» (ج 3، ص 158)

حرانى (تحف العقول، ص 38)

[ثقفى، الغارات، ج اول، ص 142 چاپ مرحوم محدث‏]

8-  «يا بنى احفظ عنى اربعا اربعا، لا يضرك ما عملت معهن»   (ج 3، ص 160).

ابن دريد در كتاب (المجتنى، ص 30).

9-  «لا غنى كالعقل و لا فقر كالجهل»   (ج 3، ص 146).

حرانى در (تحف العقول، ص 20) چند كلام ديگر امام را نيز نقل كرده است.

10-  «القناعة مال لا ينفذ»   (ج 3، ص 146، 236، 266).

حرانى در (تحف العقول، ص 19، 21).

11-  «يا دنيا، يا دنيا، اليك عنى، ابى تعرضت ام الى تشوقت لاحان حينك هيهات، غرى غيرى»   إلخ (ج 3، ص 166).

شيخ صدوق (امالى، مجلس 91)

ابو على قالى (امالى، ج 2، ص 149)

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 85) و بيهقى در (المحاسن و المساوى، ج 1، ص 33)

[جمله: يا دنيا غرى غيرى در كلامى جز آنچه نقل شده نيز آمده است، الغارات ثقفى، ج 1، ص 83]

12-  «ويحك لعلك ظننت قضاء لازما»   (ج 3، ص 167).

سيد مرتضى (امالى، ج 1، ص 104).

13-  «الحكمة ضالة المؤمن فخذ الحكمة و لو من اهل النفاق».   (ج 3، ص 168).

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 2، ص 123)

ابو على قالى (امالى، ج 2، ص 95)

شيخ مفيد (امالى)

(بحار الانوار، ج 17، ص 126)

ابن شيخ الطايفه (امالى، ص 41) و حرانى (تحف العقول، ص 47)

14-  «قيمة كل آمرى ما يحسنه»   (ج 3، ص 168).

جاحظ (البيان و التبيين، ج 1، ص 36، 179)

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 3، ص 120)

مبرد (الكامل، ج 1، ص 40)

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 1، ص 199 و ج 2، ص 227)

حرانى (تحف العقول، ص 47)

شيخ صدوق (امالى، مجلس 68)

شيخ مفيد (الارشاد، ص 172)

ابو حيان توحيدى (كتاب البصائر، 73 الف)

ابو منصور ثعالبى (الايجاز و الاعجاز، ص 8)

بيهقى (المحاسن و المساوى ج 2، ص 74) و شيخ الطايفه (امالى، ص 315)

[ابو هلال عسكرى، الصناعتين ص 232]

  .15-  اوصيكم بخمس لو ضربتم اليها آباط الابل لكانت لذلك اهلا، لا يرجون احد منكم الاربه و لا يخافن الا ذنبه...   إلخ (ج 3، ص 168).

المثنى بن الوليد الحناط در كتاب خود او است

[بحار الانوار، ج 17، ص 415]

جاحظ (البيان و التبيين، ج 1، ص 178)

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 2، ص 119)

البرقى (المحاسن و الآداب، ورقه 4 ب)

ابو الحسن على بن محمد الماوردى (فوت 450 ه. ق 1058 م) (ادب الدنيا و الدين، ص 67)

ابو الفرج قزوينى (قرب الاسناد)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 105]

حرانى (تحف-  العقول، ص 51)

ثعالبى (الايجاز و الاعجاز، ص 8) و ابو نعيم اصفهانى (حلية-  الاولياء، ج 1، ص 75).

16-  «انا دون ما تقول و فوق ما فى نفسك»   (ج 3، ص 168).

جاحظ (البيان و التبيين، ج 1، ص 79، 220)

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 1، ص 276)

سيد مرتضى، (امالى، ج 1، ص 198) و ثعالبى (الايجاز و الاعجاز ص 8).

17-  «بقية السيف ابقى عددا و اكثر ولدا»   (ج 3، ص 169).

جاحظ (البيان و التبيين ج 2، ص 35)

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج‏ 1، ص 130)

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 2، ص 227)

ثعالبى (الايجاز و الاعجاز، ص 8).

18-  «رأى الشيخ احب الى من جلد الغلام»   (ج 3، ص 169).

جاحظ (البيان و التبيين، ج 1، ص 157)

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 2، ص 226) و ابو حيان توحيدى (البصائر 164 الف).

19-  «عجبت لمن يقنط و معه الاستغفار.»   

ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 2، ص 372)

مبرد (الكامل، ج 1، ص 177) با تغييرى اندك در الفاظ.

20-  «من اصلح ما بينه و بين اللّه، اصلح اللّه ما بينه و بين الناس»   (ج 3، ص 170).

شيخ صدوق (امالى، مجلس 9).

21-  «الفقيه كل الفقيه من لم يقنط الناس من رحمة اللّه، و لم يؤيسهم من روح اللّه، و لم يؤمنهم مكر اللّه»   (ج 3، ص 170).

كلينى (اصول كافى)

حرانى (تحف العقول، ص 47)

شيخ صدوق (معانى الاخبار، ص 84)

ابن لال (مكارم الاخلاق)

(الكنز، ج 5، ص 211)

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 77) به روايت از امير المؤمنين (ع) و نيز در (كتاب الجعفريات)

مجلسى (بحار الانوار، ج 17، ص 407). از رسول اكرم (ص).

22-  «لا يقل عمل مع التقوى، و كيف يقل ما يتقبل»   (ج 3، ص 172)،

حرانى (تحف العقول)

مجلسى (بحار الانوار، ج 17، ص 153)

كلينى (اصول كافى، ص 173)

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 75) و شيخ الطايفه (شيخ طوسى) در (امالى، ص 38).

23-  «يأتي على الناس زمان لا يقرب فيه الا الماحل، و لا يظرف فيه الا الفاجر»

إلخ   (ج 3، ص 177).

مبرد (الكامل، ج 1، ص 177).

24-  «روى عليه ازار خلق مرقوع، فقيل له فى ذلك، فقال: يخشع له القلب و تذل به النفس و يقتدى به المؤمنون»   إلخ (ج 3، ص 173).

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 83) با تغييرى اندك در الفاظ.

25-  «طوبى للزاهدين فى الدنيا الراغبين فى الاخرة»   إلخ (ج 3، ص 173).

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 79)

شيخ صدوق (اكمال الدين)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 105].

26-  «ان اللّه افترض عليكم الفرائض فلا تضيعوها»   إلخ (ج 3، ص 174).

شيخ طوسى (امالى، ص 325) با اختلافى اندك.

27-  «لقد علق بنياط هذا الانسان بضعة هى اعجب ما فيه و ذلك القلب»  .

إلخ (ج 3، ص 175).

حرانى (تحف العقول، ص 20) و شيخ مفيد (ارشاد، ص 173).

28-  «نحن النمرقة الوسطى، بها يلحق التالى، و اليها يرجع الغالى»   (ج 3، ص 176).

ابو عبيد القاسم بن سلام هروى (فوت 224 ه. ق 838 م) در (غريب الحديث، ورق 204 الف)  ، ابن قتيبه (عيون الاخبار، ج 1، ص 326)، ابن شيخ الطايفه (امالى، ص 42). اما در دو مأخذ نخست چنين روايت شده است: «خير هذه الامة النمط الاوسط» ولى در سومين منبع چنين است: «الا ان خير شيعتى النمط الاوسط» و ابو سعيد منصور بن حسين الابى وزير (فوت 442 ه. ق 1031 م) در نثر الدر، [بحار الانوار، ج 17، ص 167] آن را نقل است

و از امام محمد باقر عليه السلام چنين روايت شده است: «اتقوا اللّه، شيعة آل محمد، و كونوا النمرقة الوسطى يرجع اليكم الغالى و يلحق بكم التالى».

29-  «و من احبنا اهل البيت فليستعد للفقر جلبابا»   (ج 3، ص 176).

ابو عبيد القاسم بن سلام هروى (غريب الحديث، ورق 201 الف)

ابن قتيبه (غريب الحديث)

سيد مرتضى (امالى، ج 1، ص 13)

[و در الغارات ثقفى، ج 2، ص 588 چنين آمده است: من احبنا اهل البيت فليستعد عدة للبلاء و آن را مجلسى در، ج 8 740، ابن ابى الحديد، ج 1 371 نقل كرده‏اند].

30-  «لا مال اعود من العقل»   إلخ (ج 3، ص 177).

حرانى (تحف العقول، ص 20)

كلينى (روضه كافى، ج 3، ص 10) و شيخ-  طوسى (امالى، ص 91).

31-  «كم من مستدرج بالاحسان اليه»   إلخ (ج 3، ص 178، 210).

حرانى (تحف العقول، ص 47)

شيخ الطايفه (امالى، ص 283).

32-  «مثل الدنيا كمثل الحية لين مسها»   (ج 3، ص 187).

ابن دريد (المجتنى، ص 32)

ابو حيان توحيدى (البصائر، 10 الف)

كلينى (اصول كافى، ص 187) و از گفته كلينى چنين بر مى‏آيد كه اين سخن بخشى از يك نامه است (و ما آن را در شماره 37-  نامه 68 آورديم).

33-  «كان الموت على غيرنا، كتب»   (ج 3، ص 179).

(تفسير على بن ابراهيم قمى)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 104]

34-  «طوبى لمن ذل فى نفسه و طاب مكسبه»   (ج 3، ص 179).

(تفسير على بن ابراهيم قمى)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 104].

35-  «لانسبن الاسلام نسبة لم ينسبها احد قبلى، الاسلام هو التسليم، و التسليم هو اليقين، و اليقين هو التصديق، و التصديق هو الاقرار، و الاقرار هو الاداء، و الاداء هو العمل»   (ج 3، ص 180).

برقى (المحاسن و الآداب، ورق 85 ب)

شيخ صدوق (معانى الاخبار، ص 70) و در (امالى، مجلس 56) و نيز شيخ طوسى در (امالى، ص 333).

36-  «يا اهل الديار الموحشة و المحال المقفرة و القبور المظلمة، يا اهل التربة، يا اهل الغربة يا اهل الوحشة، أنتم لنا فرط سابق و نحن لكم تبع لاحق»   (ج 3، ص 181).

جاحظ (البيان و التبيين، ج 2، ص 94)

ابن مزاحم كوفى (كتاب الصفين، ص 289)

طبرى (تاريخ، ج 6، ص 34)

بيهقى (المحاسن و المساوى، ج 2، ص 44)

شيخ مفيد (امالى)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 125]

شيخ صدوق (امالى، مجلس 23)

شيخ طوسى (امالى، ص 35)

ابو حيان توحيدى (كتاب البصائر، 69 ب) با اختلافى در الفاظ و حذف و اضافه.

37-  «ايها الذام للدنيا، المغتر بغرورها، المخدوع بأباطيلها ا تغتر بالدنيا ثم تذمها»   (ج 3، ص 181).

اين كلام را مؤلفان و نويسندگان زير نقل كرده‏اند:

جاحظ، در (البيان و التبيين، ج 1، ص 219)

ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 1، ص 329)

حرانى در (تحف العقول، ص 43)

بيهقى در (المحاسن و المساوى، ج 2، ص 44)

شيخ-  مفيد در (امالى به نقل، بحار الانوار، ج 7، ص 125، و الارشاد، ص 171)

حسين بن سعيد در (كتاب النوادر) به نقل (بحار الانوار، ج 17، ص 402)

فرزند شيخ طوسى در (امالى، ص 26) و ابو حيان توحيدى در كتاب (البصائر، ورق 69 ب)

38-  «الدنيا دار مفر لا دار مقر»   (ج 3، ص 183).

ابن دريد در (كتاب المجتنى، ص 32).

39-  «قلة العيال احد اليسارين»   (ج 3، ص 185).

شيخ صدوق در (امالى، مجلس 68)

حرانى (در تحف العقول، ص 50، 52).

40-  «يا كميل، ان هذه القلوب اوعيه فخيرها اوعاها»   (ج 3، ص 182، 187)

به نقل ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 79)

شيخ طوسى در (امالى، ص 13)

ابن عبد ربه (العقد الفريد، ج 1، ص 200)

شيخ مفيد در (ارشاد، ص 123) و بيهقى در (المحاسن و المساوى) بخشهايى از اين كلام را (در، ج 2، ص 75) نقل كرده است

[ثقفى، الغارات، ج اول، ص 149، چاپ مرحوم محدث‏].

41-  «المرء مخبوء، تحت لسانه»   (ج 3، ص 189).

شيخ صدوق (امالى، مجلس ص 68)

شيخ مفيد (ارشاد، ص 173) و شيخ-  طوسى در (امالى، ص 315).

42-  «هلك امرؤ لم يعرف قدره»   (ج 3، ص 189).

شيخ صدوق (امالى، مجلس 68) و در اين مأخذ چنين نقل شده است: «ما هلك امروء عرف قدره»

43-  لا تكن ممن يرجو الاخرة بغير عمل»   (ج 3، ص 189).

ابن دريد در (المجتنى، ص 30) و حرانى در (تحف العقول، ص 36).

44-  «من وضع نفسه مواضع التهمة فلا يلو من اساء به الظن»   (ج 3، ص 193).

شيخ صدوق (امالى، مجلس 50)

حرانى (تحف العقول، ص 52) و كلينى (روضه كافى، ج 3، ص 74).

45-  «من كتم سره كانت الخيرة بيده»   (ج 3، ص 192).

شيخ صدوق در (امالى، مجلس 50)

شيخ مفيد در كتاب (الاختصاص)

حرانى در (تحف العقول، ص 52)

كلينى در (روضه كافى، ج 3، ص 74)، از امير المؤمنين (ع) و بيهقى در (المحاسن و المساوى، ج 2، ص 57). از پيامبر اكرم (ص) روايت كرده است.

46-  «الفقر، الموت الاكبر»  . (ج 3، ص 192).

اين فقره را حرانى در كتاب (تحف العقول، ص 50) روايت كرده است.

47-  «الناس اعداء ما جهلوا»   (ج 3، ص 193).

اين جمله را ثعالبى در (الايجاز و الاعجاز، ص 8)

شيخ مفيد در (امالى)

مجلسى (بحار الانوار، ج 17، ص 107)

شيخ طوسى در (امالى، ص 315) آن را بدين گونه ضبط كرده است: «من جهل شيئا عاداه».

48-  يا ابن آدم ما كسبت فوق قوتك، فانت فيه خازن لغيرك»  .

آن را ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 2، ص 371) نقل كرده است.

49-  «ان القلب اذا اكره عمى»  .

آن را نامبرده در كتاب (الكامل، ج 2، ص 2) نقل كرده است.

50-  «لم يذهب من مالك ما وعظك»   (ج 3، ص 197).

مبرد در (الكامل، ج 1، ص 120) نقل كرده است و مى‏افزايد كه اين كلام از امثال رايج عرب باشد.

51-  «ايها الناس، اتقوا اللّه الذى ان قلتم، سمع و ان اضمرتم علم»   (ج 3، ص‏ 199).

مبرد در (الكامل، ج 1، ص 223) گويد: على بن ابى طالب رضى اللّه عنه در خطبه‏اى چنين فرمود: ايها الناس، اتقوا اللّه... إلخ

52-  «اتقوا اللّه تقية من شمر تجريدا...»   إلخ (ج 3، ص 200).

آن را ابن دريد در كتاب (المجتنى، ص 34) و حرانى در كتاب (تحف العقول، ص 46) نقل كرده‏اند.

53-  «قال: فى قوله تعالى: إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ. العدل: الانصاف و الاحسان: التفضل»   (ج 3، ص 204).

اين تفسير را ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 3، ص 19) نقل نموده است.

54-  «لا تدعون الى مبارزة، و ان دعيت اليها فأجب»  .

اين جمله را ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 1، ص 128) با اختلاف در الفاظ نقل كرده است.

55-  «هذا الخطيب الشحشح»   (ج 3، ص 211).

ابو عبيد القاسم بن سلام هروى در (غريب الحديث، ورقه 197 الف)

طبرى در (تاريخ، ج 5، ص 194) در دو مورد «سحسح» ضبط كرده است.

56 «يا بن آدم، لا تحمل هم يومك الذى لم ياتك على يومك الذى قد اتاك»   (ج 3، ص 211).

ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 2، ص 371)

مبرد در (الكامل، ج 1، ص 92) روايت كرده است.

57-  «احبب حبيبك هونا ما، عسى ان يكون بغيضك يوما ما»   (ج 3، ص 217).

مؤلفان زير اين كلام را نقل كرده‏اند:

ترمذى (فوت 279 ه. ق 892 م) در كتاب (الجامع)

طبرانى (فوت 360 ه. ق 971 م) در (المعجم الصغير)

دارقطنى (فوت 385 ه. ق 995 م) در (الافراد) به پيامبر نسبت داده است، اما بخارى (فوت 256 ه. ق 870 م) در (الادب المفرد، ص 191) آن را به حضرت على (ع) نسبت داده است

بلاذرى (انساب الاشراف، ج 5، ص 95)

القالى (امالى، ج 2، ص 206 و نيز ذيل، الامالى و النوادر)

ابو الطيب محمد بن احمد وشاء نحوى (فوت 325 ه. ق 937 م) در كتاب (الموشى معروف به كتاب الظرف-  و الظرفا)

حرانى (تحف العقول، ص 47)

ابو هلال عسكرى (جمهرة الامثال، ص 49) و شيخ طوسى در (امالى، ص 79)

بكرى در (سمط اللالى، ج 3، ص 80)

نقل فرموده‏اند.

58-  «كان لى فيما مضى اخ فى اللّه...» إلخ   (ج 3، ص 223).

اين كلام را حرانى در (تحف العقول) [بحار الانوار، ج 17، ص 145] از امير مؤمنان (ع) روايت كرده است و اما كلينى در (اصول كافى، ص 210) آن را با اختصار از امام حسن (ع) نقل مى‏نمايد.

59-  «يا اشعث ان تحزن على ابنك فقد استحقت منك ذلك الرحم»   (ج 3، ص 224).

ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 3، ص 61) و حرانى (تحف العقول، ص 46) با اختلاف در كلمات.

60-  «لا تصحب المائق، فانه يزين لك فعله و يود ان تكون مثله»   (ج 3، ص 224).

ابن قتيبه در (عيون الاخبار، ج 3، ص 61) و حرانى (تحف العقول، ص 48)

كلينى در (اصول كافى، ص 239) و شيخ صدوق در كتاب (مصادقة الاخوان، ص 52)

نقل كرده‏اند.

61-  «قال امير المؤمنين مجيبا على سؤال وجه اليه، عن المسير بين المشرق‏ و المغرب: «مسيرة يوم للشمس»   (ج 3، ص 225).

ابو حيان توحيدى در (كتاب البصائر، 68 الف) و سيد مرتضى در (امالى، ج 1، ص 198)

[ثقفى، الغارات، ج 1 180، 188]

62-  «الايمان معرفة بالقلب و اقرار باللسان و عمل بالاركان»   (ج 3، ص 227).

شيخ صدوق در (امالى، مجلس 45) و شيخ طوسى در (امالى، ص 286) آن را به پيامبر اكرم نسبت داده است.

63-  «انا يعسوب المؤمنين و المال يعسوب الفجار»   (ج 3، ص 229).

ابو القاسم زجاجى در (كتاب امالى، مجلس 19)

شيخ صدوق در (اكمال-  الدين)

مجلسى [بحار الانوار، ج 17، ص 307] و شيخ طوسى در (امالى، در مجلس 31)

فرزند شيخ طوسى در (امالى، مجلس 6) آن را از پيامبر اكرم (ص) روايت كرده است.

64-  «(فى صفة المؤمن): المؤمن بشره فى وجهه، و حزنه فى قلبه...»   إلخ (ج 3، ص 232).

كلينى در (اصول كافى، ص 208)

شيخ صدوق در (امالى)

[بحار الانوار، ج 17، ص 288، 289]. با اختلاف بسيار در كلمات.

65-  «من نظر فى عيب نفسه اشتغل عن عيب غيره»   (ج 3، ص 235).

كلينى در (روضه كافى، ج 3، ص 10) و حرانى در (تحف العقول، ص 19 و 20).

66-  «و هنأ بحضرته (ع) رجل رجلا بغلام ولد له فقال له: ليهنئك الفارس، فقال عليه السلام: لا تقل ذلك و لكن قل: شكرت الواهب، و بورك لك فى الموهوب (الواهب)»   (ج 3، ص 236).

حرانى در (تحف العقول، ص 55) با اختلافى اندك و آن را از گفته امام حسن (ع) نقل كرده است.

67-  «لا تظنن بكلمة خرجت من احد سوءا، و انت تجد لها فى الخير محتملا»   (ج 3، ص 238).

شيخ صدوق در (امالى، مجلس 50)

شيخ مفيد در (كتاب اختصاص)

[بحار الانوار، ج 17، ص 125]

كلينى (اصول الكافى، ص 236)

اما بيهقى در (المحاسن و المساوى، ج 2، ص 57) آن را به پيامبر اكرم (ص) منسوب كرده است.

68-  «يا ايها الناس متاع الدنيا حطام»   إلخ (ج 3، ص 243).

حرانى در (تحف العقول، ص 52).

69-  «لا شرف اعلى من الاسلام»   إلخ (ج 3، ص 243).

حرانى در (تحف العقول، ص 20)

كلينى در (روضه كافى، ج 3، ص 10) و شيخ صدوق (در امالى، مجلس 52).

70-  «للمؤمن ثلاث ساعات...»   إلخ (ج 3، ص 243).

شيخ طوسى (امالى، مجلس 91) و حرانى (تحف العقول، 47)

71-  «المنية و لا الدنية... و الدهر يومان»   إلخ (ج 3، ص 248).

حرانى (تحف العقول، ص 20، ج 48)

شيخ مفيد (ارشاد، ص 172) با اختلاف كلمات.

72-  «سئل عن معنى قولهم: لا حول و لا قوة الا باللّه قال: انا لا نملك مع اللّه شيئا»   إلخ (ج 3، ص 250).

ابن دريد در (كتاب، المجتنى، ص 30).

73-  «قال لقائل بحضرته «استغفر اللّه» «ثكلتك أمك» أ تدرى ما الاستغفار إلخ...»   (ج 3، ص 252).

حرانى در (تحف العقول، ص 46).

74-  «من اصلح سريرته اصلح اللّه علانيته»   (ج 3، ص 254).

شيخ صدوق (امالى، مجلس 9).

75-  «ان اولياء اللّه هم الذين نظروا الى باطن الدنيا اذا نظر الناس الى ظاهرها»   إلخ (ج 3، ص 256).

ابو نعيم اصفهانى (حلية الاولياء، ج 1، ص 10) از حضرت عيسى عليه السلام

اما

شيخ مفيد در المجالس، [بحار الانوار، ج 17، ص 419] آن را از امير المؤمنين (ع) نقل كرده است.

76-  «مالك و ما مالك، و اللّه لو كان جبلا لكان فندا»   إلخ (ج 3، ص 258).

اين كلام را ابو عمر محمد بن يوسف كندى مصرى (فوت 350 ه. ق 961 م) در كتاب (الولاة، ص 24) نقل كرده است

[ثقفى در الغارات 1 265 چاپ مرحوم محدث چنين نقل كرده است: للّه در مالك.. و ما مالك.. لو كان جبلا لكان فندا و لو كان حجرا لكان صلدا... إلخ‏].

77-  «الايمان ان تؤثر الصدق حيث يضرك على الكذب حيث ينفعك»   إلخ (ج 3، ص 261).

به روايت حرانى (تحف العقول، ص 51) و البرقى (المحاسن و الآداب، ورق، الف 78).

78-  «يهلك فى رجلان: محب غال، و مبغض قال»   (ج 3، ص 264).

به روايت شيخ صدوق در (امالى) و بيهقى در (المحاسن و المساوى، ج 1، ص 29).

79-  «شر الاخوان من تكلف له»   (ج 3، ص 266).

به نقل ابو حيان توحيدى در (كتاب الصداقة و الصديق، ص 186 و كتاب البصائر، 73 الف).

تذكر:

از بررسى مطالب پيش چنين استنباط گرديد كه شريف رضى (رض) مبتكر گردآورى خطبه‏ها، نامه‏ها و سخنان حكمت آميز امام عليه السلام نبوده است بلكه پيش از وى بزرگانى ديگر از او سبقت گرفته‏اند و ما در بحث خود در باره منابع نهج البلاغه به نام آنان و آثارشان پرداختيم و لذا مناسب است كه به ذكر كسانى كه پيش از شريف رضى دست‏اندركار جمع‏آورى خطبه‏ها، نامه‏ها و سخنان آن حضرت بوده‏اند و نام آنها به سبب فقدان آثارشان در صفحات قبل ذكر نگرديد و يا نامى از آثار مفقود آنها كه به يقين يا به احتمال مشتمل بر خطبه‏ها، نامه‏ها و سخنان امام على (ع) بوده است متذكر گرديم. مسعودى در (مروج الذهب، ج 2، ص 36) چنين گويد: در حدود چهارصد و هشتاد و اندى خطبه از خطبه‏هاى امام (ع) كه در موارد مختلف بالبديهه ايراد كرده بود، در سينه‏هاى مردم محفوظ است... 1-  زيد بن وهب الجهنى كوفى (فوت 96 ه. ق) او راست (كتاب خطب امير المؤمنين على المنابر فى الجمع و الاعياد و غيرها). اين كتاب تا قرن پنجم هجرى در دسترس دانشمندان بوده است و شيخ ابو جعفر طوسى مؤلف (الفهرس فوت 460 ه. ق 1086 م) از آن نقل كرده است  .

2-  ابو يعقوب اسماعيل بن مهران فرزند محمد السكونى كوفى متوفاى بعد از سال (148 ه. ق 715 م)، او راست (كتاب خطب امير المؤمنين) و اين كتاب تا قرن پنجم هجرى در دسترس بوده است زيرا نجاشى مؤلف كتاب (رجال) از آن روايت كرده است و نجاشى در سال (540 ه. ق 1058 م) در گذشت  .

3-  ابو مخنف لوط بن يحيى ازدى غامدى مورخ معروف و متوفاى قبل از سال 157 ه. ق   ابن النديم وى را در الفهرست خود نام برده است و سى و سه اثر او را بر شمرده است و تمام كتابهاى نامبرده كه در ذيل از آنها نام مى‏بريم مشتمل بر خطبه‏هاى امير المؤمنين (ع) است: كتاب الجمل، كتاب صفين، كتاب اهل النهروان و الخوارج، كتاب الغارات، كتاب مقتل على، كتاب مقتل محمد بن ابى بكر و الاشتر و محمد بن ابى حذيفة، كتاب الشورى و مقتل عثمان  .

4-  ابو محمد (ابو بشر) مسعده فرزند صدقة العبدى كوفى، شاگرد امام موسى كاظم عليه السلام (شهادت 183 ه. ق 799 م). نجاشى گويد: كه او را كتابهاى متعدد باشد و از جمله «كتاب خطب امير المؤمنين» است و ابن شاذان به اسناد خود آن را بر ما روايت كرد  .

5-  ابو اسحق ابراهيم بن الحكم بن ظهير فزارى كوفى مؤلف كتاب «تفسير» به نقل از سدى است. وى نزد قاضى شريك (فوت 177 ه. ق 793 م) تلمذ كرد.

او راست «كتاب خطب على رضى اللّه عنه» كه نجاشى به اسناد خود از آن روايت كرده است  .

6-  ابو اسحق ابراهيم بن سليمان نهمى كوفى خزاز، وى شاگردى ابراهيم فزارى را نمود و كتاب «الخطب» و كتاب «الدعا» و كتاب «خلق السموات» و كتاب «مقتل امير المؤمنين» و شيخ طوسى به اسناد خود آن را نقل كرده است  .

7-  ابو منذر هشام بن محمد بن سائب كلبى (فوت 206 ه. ق 821 م)، ابن النديم بيست و هشت اثر وى را بر شمرده است. از جمله: كتاب «مقتل عثمان»، كتاب «الجمل»، كتاب «الصفين»، كتاب «النهروان»، كتاب «الغارات»، كتاب «مقتل امير المؤمنين» و كتاب «خطب على (ع)». و اين كتاب اخير را نجاشى خوانده است و آن را از طريق اسناد خود مؤلف روايت كرده است  .

8-  ابو عبد اللّه محمد بن عمر واقدى مدنى قاضى بغداد (فوت 207 ه. ق 823 م). ابن النديم پاره‏اى از آثار وى را بر شمرده است و شريف رضى به برخى از آنها اشاره كرده است. از جمله: كتاب «الجمل»، كتاب «الصفين» و كتاب «السنة و الجماعة و ذم الهوى و ترك الخوارج فى الفتن»  .

9-  ابو الفضل نصر بن مزاحم منقرى كوفى عطار [فوت در اوايل قرن دوم هجرى‏] در صفحه‏هاى گذشته كتاب وى را به نام «كتاب الصفين» نام برديم و نجاشى كتابهاى او را از جمله: كتاب «الجمل»، كتاب «النهروان» و كتاب «الغارات» را كه همه مشتمل بر خطبه‏ها و نامه‏هاى امير المؤمنين است، قرائت كرده است  .

10-  ابو الخير صالح بن ابو حماد رازى (فوت 214 ه. ق 829 م). نجاشى «كتاب خطب امير المؤمنين» را از وى روايت كند  .

11-  ابو الحسن على بن محمد مداينى (فوت 224 ه. ق 839 م) ابن النديم كتاب خطب على (ع) و كتبه «الى عماله» و كتاب «تاريخ الخلفا» و كتاب «الاحداث» را از جمله آثار وى آورده است  .

12-  ابو القاسم عبد العظيم بن عبد اللّه بن على حسنى رازى (فوت 250 ه. ق‏. 864 م) «كتاب خطب على (ع)» از او است  .

13-  ابو اسحق ابراهيم بن محمد بن سعيد ثقفى كوفى (فوت 283 ه. ق 896 م) در مطالب گذشته به «كتاب الغارات» وى اشاره كرديم و آثار مورد توجه او از اين قرار است: كتاب «رسائل على»، كتاب «كلام على (ع) فى الشورى» و كتاب «الخطب المعربات». ظاهرا وى بسيارى از خطبه‏ها و نامه‏هاى امام (ع) را در آثار ديگر خويش نقل كرده است، از قبيل: كتاب «السقيفة»، كتاب «مقتل عثمان»، كتاب «بيعة امير المؤمنين»، كتاب «الجمل»، كتاب «الحكمين»، كتاب «النهروان» و كتاب «مقتل امير المؤمنين». شيخ طوسى فرمايد: از تمام اين كتابها از طريق احمد بن عبدون به اسناد او تا ثقفى آگاه گشتيم  .

14-  ابو جعفر محمد بن جرير بن رستم طبرى يكى از معاصرين ابن جرير طبرى مورخ معروف از او است: كتاب «المسترشد» در امامت، كتاب «الرواة عن اهل البيت» كه در اين دو كتاب خطبه‏ها، و نامه‏هاى امام (ع) را گرد آورده است  .

15-  ابو جعفر محمد بن يعقوب كلينى (فوت 328 ه. ق 939 م) كتاب «كافى» و «رسائل الائمه» از او است   و راجع به كتاب «كافى» اشاراتى داشتيم.

16-  ابو احمد عبد العزيز بن يحيى بن احمد بن عيسى جلودى ازدى بصرى (فوت 332 ه. ق 941 م) كتابهاى زير از آثار وى مى‏باشد: كتاب «الجمل»، كتاب «الصفين»، كتاب «الحكمين»، كتاب «الغارات»، كتاب «الخوارج»، كتاب «حروب على (ع)»، كتاب «خطب على (ع)»، كتاب «شعر على (ع)»، كتاب «رسائل على (ع)»، كتاب «مواعظ على (ع)»، كتاب «ذكر كلام على (ع) فى الملاحم»، كتاب «قول على (ع) فى الشورى»، كتاب «ما كان بين على (ع) و عثمان من الكلام»، كتاب «قضاء على (ع)»، كتاب «الدعاء عن على (ع)» و كتاب «الادب عن على (ع)»  .

17-  ابو الحسن على بن الحسين بن على المسعودى (فوت 346 ه. ق 957 م) كتابهاى زير از او است «حدائق الاذهان فى اخبار آل محمد»، «مزاهر الاخبار و ظرائف-  الآثار» و تعداد بسيارى از خطبه‏ها و كلمات حكمت آميز امام (ع) زينت بخش اين دو كتاب است. علاوه بر اين دو كتاب آثار مشهور ديگرى نيز دارد از جمله: كتاب «اخبار الزمان»، كتاب «الاوسط» و «مروج الذهب»  .

18-  ابو طالب عبيد اللّه بن ابو زيد احمد بن يعقوب ابن نصر انبارى (فوت 356 ه. ق 967 م). وى يك صد و چهل كتاب تأليف كرد، از جمله كتاب «ادعية الائمة». در اين اثر تمام دعاهايى كه از امام (ع) روايت شده است، گرد آورى كرده. نجاشى گويد: احمد بن عبد الواحد مرا به تمام آثار او خبر داد  .

19-  ابو عبد اللّه احمد بن ابراهيم بن ابو رافع كوفى بغدادى و استاد شيخ مفيد.

وى كلام امام (ع) را در كتاب «الكشف فيما يتعلق بالسقيفة» و كتاب «الضياء (الصفاء) فى تاريخ الائمة» گردآورى كرده است. نجاشى گويد: حسين بن عبيد اللّه ما را از كتابهاى او خبر داد. شيخ طوسى گويد: از روايات و كتابهاى وى توسط شيخ مفيد (ابو عبد اللّه) و حسين بن عبيد اللّه و احمد بن عبدون و ديگران آگاه گشتيم و باقى روايات و آثار او نيز از طريق ابن عبدون بر ما معلوم شد  .

20-  ابو العباس يعقوب بن احمد صيمرى، كتابى در باره كلام و خطبه‏هاى امام (ع) تأليف كرد   و ظاهرا فرزند ابو عبد اللّه صيمرى، احمد بن ابراهيم بن ابى رافع باشد كه در شماره (19) از وى نام برديم.

21-  ابو سعيد منصور بن حسين الابى وزير (فوت 422 ه. ق 1031 م) كلمات امام (ع) را در كتاب «نزهه الادب فى المحاضرات» گرد آورده است و سپس اين كتاب را به نام «نثر الدر» خلاصه نمود و نسخه‏اى از اين خلاصه در كتابخانه نجف اشرف موجود است  .

در اينجا بحث ما پيرامون استناد و منابع نهج البلاغه به پايان رسيد. در اين‏ بررسى كوتاه هرگز مدعى بحثى كامل و جامع نيستيم، بلكه تنها براى يافتن حقيقت بدانچه كه رسيديم آورديم و اميد است در بحثهاى آينده در باره محتواى نهج البلاغه و در باره اين كه تمامى نهج البلاغه از على (ع) است يا نه و پيرامون صحت انتساب آنها به امير مؤمنان (ع) به بحث پردازيم.