مقدمه
بسم الله الرحمن الرحيم
حمد بى قياس و ثناء بى حد خالقى را سزد كه ما را از كتم عدم به عالم هستى آورد و
شكر مىكنيم او را كه قوه عقل و درك بما عطاء فرمود و نيروى انديشيدن را بما ارزانى
نمود.
و درود و تحيت نامتناهى بر سرور موجودات و تاج الانبياء حضرت محمد مصطفى (صلى الله
عليه و آله و سلم) و سلم و وصى بلافصلش شاه اولياء اعليحضرت علوى سلام الله تعالى
عليه و اولاد طيبين و طاهرينش سيدالشهداء حضرت ابا عبدالله الحسين (عليه السلام).
كتابى كه از نظر خوانندگان مىگذرد، كتابى است مشتمل بر شرح احوال پر ملال حضرت
سيدالشهداء (عليه السلام) از ولادت تا شهادت.
مولف از دير زمان در خاطر فاترش اين بود كه در اين زمينه كتابى تنظيم نموده و به
علاقمندان از خامس آل عبا تقديم دارد ولى كثرت اشتغالات و تراكم شواغل اين داعى را
از به ثمر رساندن آن خاطر باز مىداشت روزگار سپرى شد، آنات گذشت و از مان طى شد و
در طول اين اوقات غير از تدريس كتب متنوّعه و علوم متشتته به تأليف اسفار مختلف كه
اكثرا از قبيل ترجمه و شرح مولفات علماء ماضين كه در حوزههاى علمى بعنوان كتب درسى
رائج و دارج مىباشند اشتغال داشتم ناگهان بخود آمدم كه آفتاب عمر به افول مىگرايد
ولى هنوز از آنچه بر آن مصمم بودم اثرى بروز نكرده و همچنان در بوته خيال و قوه
مانده با خود حديث نفس مىنمودم كه گيرم در تمام علوم و فنون اثرى از خود بجا
گذاشتى و از هر بوستانى گلهائى چيده و دستهبندى نمودى اگر در زمينه مصائب خامس آل
عبا حضرت سيدالشهداء (سلام الله عليه) و ابتلائات و گرفتارىهاى اهل بيت گرامش اثرى
از خويش به يادگارى نگذارى چه كار كردى و كجا دين خود را به صاحب شرع اداء
نمودهاى...
بارى اين ستيز با نفس مدتها ادامه داشت تا بالاخره فضل و فيض الهى كه هميشه شامل
حال اين بى بضاعت بوده و هست دامنهاش گستردهتر شد شبى از شبها جناب آقاى حاج سيد
فخر الدين جواهريان مدير محترم انتشارات پيام حق كه از سادات محترم و معزز و موفق
هستند در مجلسى با حقير مأنوس بوده و از هر درى سخن با ايشان به ميان آمد، در اثناء
گفتگو ايشان پيشنهاد كردند اگر كتابى در زمينه مقتل حضرت سيدالشهداء (سلام الله
عليه) حقير به رشته تأليف در آورم ايشان با معيت همكار و هميار محترمشان فاضل
گرانمايه جناب آقاى حاج محمد جاسبى اقدام به طبع و نشر خواهند نمود و در اين راستا
اصرار زياد نموده و داعى حقير را تشديد و تقويت نمودند ديگر درنگ را بر خود جايز
ندانسته و با تمام موانع و شواغل به مقابله و مبارزه پرداخته و با كاهش دادن برخى
از اشتغالات خويشتن را ملزم به تأليف كتاب مزبور نمودم و بحمدالله و المنة الطاف
كريمانه سلطان سرير وفا حضرت خامس آل عبا شامل حال حقير شد و در زمانى بسيار كوتاه
توانستم احوالات آن حضرت وقايع پر ملال خروج آن جناب از مدينه بطرف مكه و از مكه به
جانب كربلاء حوادث ناگوارى كه در اين سرزمين پر بلاء اتفاق افتاد و دلهاى تمام
دوستداران آن حضرت را به درد آورد و قلبها را جريحه دار نمود و نيز اتفاقاتى كه
بعد از شهادت آن سرور براى آل الله و اهل بيت محترم آن جناب در طول به اسير بردنشان
از كربلاء به جانب كوفه خراب و از آنجا به شام تار و مراجعتشان از شام به مدينه
طيبه روى داد كه هيچ جنبندهاى و جاندارى تاب تحمل ذرهاى از آن خروارها را نداشت
به رشته تحرير در آوردم و آن را موسوم به از مدينه تا مدينه
نمودم.
البته براى دستيابى به چنين تاليفى از بسيارى مولفات علماء و مكتوبات ارباب قلم
استفادههاى شايان و چشمگيرى بردم و در اين فيض عظمى و اجر جليل ايشان را سهيم بلكه
پيش قدم مىدانم اميد است خداوند متعال اين خدمت ناچيز را از حقير و از كليه كسانى
كه در آن بنحوى سهيم بوده و شركت داشتهاند اعم از ناشر و حروفچين و مصحح و ديگران
به شايستگى قبول فرموده و آنرا ذخيرهاى براى روز معادمان منظور فرمايد آمين رب
العالمين.
سيد محمد جواد ذهنى تهرانى
فصل اول : تاريخ ولادت با
سعادت حضرت امام حسين (عليه السلام) و وقايع مربوط به آن و احاديثى كه در اين
باب وارد شده
در تاريخ ولادت با سعادت حضرت امام حسين (عليه السلام) از نظر سال و ماه و روز بين
ارباب تواريخ اختلاف است:
اما اختلاف در سال ولادت آن حضرت:
در سال ولادت آن جناب دو قول است:
اول: برخى گفتهاند ولادت آن حضرت سال سوم هجرت بوده.
دوم: بعضى ديگر آن را سال چهارم هجرت نوشتهاند
و اما اختلاف در ماه ولادت آن جناب:
در ماه ولادت آن حضرت سه قول است:
اول: جماعتى ماه ولادت آن حضرت را ماه شعبان دانستهاند چنانچه مشهور به اين رأى
معتقدند.
دوم: گروهى فرمودهاند: ولادت با سعادت آن حضرت در ماه جمادى الاولى اتفاق افتاده.
سوم: دستهاى گفتهاند: آن جناب در آخر ماه ربيع الاول متولد شدهاند.
و اما اختلاف در روز ولادت آن حضرت:
بعضى روز ولادت آن حضرت را پنج شنبه سوم شعبان نوشتهاند.
برخى ديگر فرمودهاند: روز ولادت آن جناب سه شنبه يا پنج شنبه سوم شعبان بوده.
و پارهاى ديگر فرمودهاند تولد با سعادت آن حضرت روز پنجم ماه شعبان اتفاق افتاده
است و مشهور از علماء معتقدند كه ولادت با سعادت آن سرور در پنج شنبه سوم ماه شعبان
سال چهارم مىباشد.
كيفيت وقوع ولادت آن حضرت
در روايت معتبر از حضرت ثامن الحجج (عليه السلام) آمده است:
چون حضرت امام حسين (عليه السلام) به دنيا آمد رسول خدا (صلى الله عليه و آله و
سلم) به اسماء بنت عميس فرمودند: فرزند مرا بياور.
اسماء آن حضرت را در جامه سفيدى پيچيده محضر رسول اكرم (صلى الله عليه و آله و
سلم) آورد، حضرت او را گرفته و در دامن خود گذارده، در گوش راستش اذان و در گوش چپش
اقامه گفتند در اين هنگام جبرئيل نازل شد و عرض كرد:
حق تعالى تو را سلام مىرساند و مىفرمايد:
چون على (عليه السلام) نسبت به شما به منزله هارون نسبت به موسى است پس اين طفل را
به اسم پسر كوچك هارون كه شبير است نام بگذار و معادل اين
نام به عربى لفظ حسين مىباشد. رسول خدا (صلى الله عليه و
آله و سلم) او را بوسيد و گريست و فرمود:
مصيبت عظيمى در پيش تو است، خدا لعنت كند كشنده او را، آنگاه رو به اسماء نموده و
فرمودند:
اى اسماء اين خبر را به فاطمه ترسان.
و چون روز هفتم فرا رسيد حضرت به اسماء فرمودند:
فرزندم را بياور.
اسماء آن طفل را به نزد حضرتش برد، پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم)
گوسفند سياه و سفيدى را براى او عقيقه نموده، يك رانش را به قابله داد و سر آن حضرت
را تراشيد و به وزن موى سرش نقره تصدق نمود و گياه خلوق كه گياه خوشبوئى است را به
سرش ماليد آنگاه او را در دامن خود گذارد و در حالى كه شديدا مىگريست فرمود:
اى ابا عبدالله چقدر كشتن تو بر من گران و سخت است.
اسماء گفت: پدر و مادرم به فدايت، اين چه خبرى است كه هم روز اول فرمودى و هم
امروز آن را تكرار مىفرمائى؟!
حضرت فرمودند: اى اسماء گروهى كافر و ستمكار از بنى اميه فرزندم را خواهند كشت،
خدا ايشان را از شفاعت من محروم نمايد، او را مردى خواهد كشت كه در دين من رخنه
نموده و به خداوند عظيم كافر خواهد شد، سپس فرمود:
خداوندا، از تو سوال مىكنم در حق اين دو فرزندم آنچه را كه جناب ابراهيم (عليه
السلام) در حق ذريه خود از تو درخواست نمود.
خداوندا، ايشان را دوست بدار و هر كس ايشان را دوست دارد نيز دوست بدار و لعنت كن
هر كه ايشان را دشمن دارد.
ابن شهر آشوب روايت كرده كه هنگام ولادت حضرتش عليا مخدره حضرت فاطمه عليها السلام
بيمار شده و شير در سينه مباركش خشك گرديد، رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم)
مرضعهاى طلبيد ولى يافت نشد، پس خود آن جناب انگشت ابهام در دهان آن طفل نهاد و او
انگشت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) را مىمكيد.
و برخى گفتهاند حضرت زبان مباركشان را در دهان طفل مىنهاد و او مىمكيد و خداوند
متعال تا چهل شبانه روز رزق و غذاى امام حسين (عليه السلام) را از زبان پيامبر (صلى
الله عليه و آله و سلم) به او مىرساند تا گوشت او از گوشت پيامبر روئيد.
و به روايت مرحوم كلينى در كافى: امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
حضرت امام حسين (عليه السلام) نه از فاطمه عليها السلام شير خورده و نه از غير آن
مخدره بلكه حضرتش را خدمت پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) مىبردند و آن
جناب انگشت ابهام مبارك خود را در دهان او مىگذارد و او آن را مىمكيد و اين مكيدن
براى دو و يا سه روز كافى بود و بدين ترتيب گوشت و خون رسول اكرم (صلى الله عليه و
آله و سلم) روئيد و هيچ طفلى غير از حضرت عيسى بن مريم على نبينا و آله عليه و
عليهم السلام و حضرت امام حسين (عليه السلام) شش ماهه از مادر متولد نشد كه بماند.
بيت عربى
لله مرتضع لم يرتضع ابدا
|
|
من تدى انثى و من طه مراضعه
|
امام حسين (عليه السلام) از خدا شير خورد و هرگز از سينه زنى و از سينه حضرت فاطمه
شير تناول نفرمود:
قصه فطرس ملك و شفاء يافتنش
مرحوم ابن قولويه در كتاب كامل الزيارات كه از معتبرترين كتب شيعه محسوب مىشود
حديثى را از حضرت امام صادق (عليه السلام) به اين شرح نقل نموده.(1)
ابراهيم بن شعيب ميثمى مىگويد: شنيدم كه امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
هنگامى كه حسين بن على عليهما السلام متولد شدند حق تعالى به جبرئيل امر فرمود در
ضمن هزار فرشته ديگر به زمين فرود آيد و از طرف خدا و خودش به رسول خدا (صلى الله
عليه و آله و سلم) تهنيت بگويد.
حضرت فرمودند:
محل فرود آمدن جبرئيل جزيرهاى بود در ميان دريائى و در آن جزيره فرشتهاى بود
بنام فُطرُس كه از حَمَله عرش محسوب مىشد و حق تعالى او را بر انجام كارى مبعوث
نمود و چون وى در بجا آوردن آن سستى نمود بالش شكسته شد و در آن جزيره افتاد و مدت
ششصد سال خداوند را عبادت مىكرد تا حضرت حسين بن على عليهما السلام متولد شدند بهر
صورت فطرس به جبرئيل عرضه داشت: اراده كجا دارى؟
جبرئيل فرمود: خداوند متعال به حضرت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) نعمتى عنايت
فرموده و من را براى گفتن تهنيت از جانب خودش و خودم به نزد آن جناب فرستاده اكنون
محضر مبارك آن حضرت مىروم.
فطرس عرضه داشت: اى جبرئيل من را با خودت ببر شايد حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و
آله و سلم) براى من دعاء فرمايد:
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
جبرئيل فطرس را با خود برد و هنگامى كه به مكان رسول خدا (صلى الله عليه و آله و
سلم) رسيد فطرس را بيرون گذارد و خودش محضر مبارك آن جناب مشرف گرديد و از ناحيه
خدا و خود به حضرتش تهنيت گفت و سپس حال فطرس را گزارش داد.
حضرت رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) فرمودند: اى جبرئيل او را داخل كن.
پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) برايش دعاء نموده و فرمودند: بال شكسته
خودت را به اين مولود بكش و به جاى خود برگرد.
امام صادق (عليه السلام) فرمودند:
فطرس بال شكستهاش را به حضرت امام حسين (عليه السلام) كشيد و سالم شد و به هوا
پرواز نمود و گفت:
اى رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم): اين حتمى است كه امت شما عنقريب اين
مولود را خواهند كشت و در مقابل حقى كه اين مولود بر من دارد ملتزم هستم هر زائرى
كه او را زيارت كند، زيارتش را به آن حضرت رسانده و هر سلام كنندهاى كه به حضرتش
سلام كند، سلامش را به محضرش ابلاغ نموده و هر كسى كه به جنابش تهنيت گويد آن را به
حضورش عرضه نمايم، اين بگفت و به آسمان پرواز كرد.
فصل دوم : فهرست ترجمه حال حضرت امام حسين (عليه السلام)
اسم مبارك آن حضرت: نام مبارك آن حضرت حسين است كه مصغر حسن مىباشد.
و گفتهاند كه ابتداء امام حسن (عليه السلام) را حمزه و امام حسين (عليه السلام)
را جعفر نام گذاردند و سپس رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) اين دو نام را به
حسن و حسين مبدل فرمودند.
نام ديگر آن جناب شبير است بنام فرزند كوچك هارون.
القاب آن حضرت
در كتاب جنات الخلود القاب آن حضرت را شانزده تا شمرده به اين شرح:
1. سيد، 2 - تقى، 3 - بَرّ (به فتح باء و تشديد راء)، 4 - رشيد، 5 - طيب، 6 - و فى
(وفا كننده)، 7 - زكى، 8 - مبارك (با خير و بركت)، 9 - تابع (پيرو دين جد خود)، 10
- دليل (راهنما)، 11 - سبط (دختر زاده پيامبر)، 12 - شهيد، 13 - طور سينين، 14 -
نور الخافقين (روشنى دهنده دو طرف دنيا)، 15 - ثانى سبطين، 16 - ثانى آل عبا و به
قولى خامس آل عبا.
كنيه آن حضرت
سه كنيه براى آن جناب نقل شده كه يكى از آنها مورد اجماع و اتفاق است و دو تاى
ديگر محل اختلاف مىباشد.
اما اولى عبارت است از: ابو عبدالله
و دومى و سومى عبارتند از: ابوالائمه و ابو المساكين چه آنكه در عصر آن حضرت
مسكينى نبود مگر آنكه مورد لطف و عنايت آن حضرت واقع شده بود.
مدت عمر آن حضرت
مشهور و معروف آن است كه آن حضرت پنجاه و هفت سال در اين دنيا زندگانى كردند و
برخى پنجاه و هشت سال نيز گفتهاند
همسران آن حضرت
غير از كنيزان پنج همسر عقدى براى آن حضرت نوشتهاند به اين ترتيب:
1 - شهربانو دختر يزدگرد كه به گفته سبط بن جوزى در تذكرة الخواص نامش غزاله بود و
بعضى ديگر نامش را سلافه و برخى ديگر ام سلمه گفتهاند و به گفته مبرّد در كامل اين
مخدره از بهترين زنان بوده. در كشف الغمه گفته: نام اين بانو خوله بوده و
اميرالمومنين (عليه السلام) ايشان را به شاه زنان موسوم فرمودند.
2 - ربابه دختر ابو مرة بن عروة بن مسعود
3 - ربابه دختر طلحة بن عبيدالله تيميه
4 - قضاعيه كه نام پدرش معلوم نيست
فرزندان آن حضرت
در تعداد فرزندان آن حضرت بين مورخين اختلاف است:
بعضى گفتهاند: آن حضرت چهار پسر و دو دختر داشتهاند
پارهاى نوشتهاند: براى آن جناب شش پسر و دو دختر بوده
و گروهى هم خاطر نشان كردهاند كه آن حضرت شش پسر و چهار دختر داشتهاند و اصحّ
اقوال همين قول است، فرزندان آن حضرت عبارتند از:
1 - على اكبر كه در كربلاء با آن حضرت شهيد شد و مادر آن حضرت عليا مخدره ليلى بنت
عروه مىباشد.
2 - على اوسط ملقب به امام زين العابدين (عليه السلام) كه مادر ايشان شاه زنان
بود.
3 - على اصغر كه طفل شير خوار بود و در كربلاء شهيد شد.
4 - محمد كه وى نيز در كربلاء با پدر بزرگوارش شهيد شد.
5 - عبدالله كه آن طفل يكساعته بوده و در كربلاء شهيد شد.
6 - جعفر كه مادرش قضاعيه مىباشد، وى در زمان حيات پدر از دنيا رفت.
7 - فاطمه صغرى، وى خواهر عبدالله است كه در ظهر عاشوراء متولد شد و در دامن پدر
كشته گرديد، اين بانو در مدينه گذاشته شد و به كربلاء نيامد.
8 - سكينه كه مادرش ربابه دختر امرء القيس مىباشد، وى ابتداء با مصعب بن زبير و
پس از فوت وى با عبدالله بن عثمان بن عبدالله بن حكيم بن حزام ازدواج كرد و پس از
فوت او به عقد اصبغ بن عبدالعزيز بن مروان در آمد و قبل از تماس از وى جدا شد، اين
مجلله همچنان حيات داشت تا ايام هشام بن عبدالملك و در عصر وى بدرود حيات گفت.
9 - فاطمه كبرى وى ابتداء نزد حسن بن حسن بن على عليهما السلام بود و پس از وى با
عبدالله بن عمر بن عثمان بن عفان ازدواج كرد و از او صاحب فرزندى شد معروف به
ديباج، مادر اين بانو، ام اسحق مىباشد.
10 - رقيه كه مادرش اه زنان بوده و با پدر از مدينه خارج شد و به كربلاء آمد و در
شام در سن پنج سالگى و به قولى هفت سالگى از دنيا رفت.
روز و ماه شهادت آن حضرت
در روز شهادت آن جناب نيز بين ارباب فن اختلاف است:
برخى روز جمعه و بعضى آن را روز دوشنبه گفتهاند ولى قول اول اصح است و اما ماه
شهادت آن حضرت ماه محرم الحرام است و اختلافى در آن به نظر نرسيده.
سال شهادت و محل آن
آن حضرت در سال شصت و يكم از هجرت به شهادت رسيد و در همان سال گروههاى مختلفى به
خون خواهى آن حضرت خروج كرده و تمام قاتلان و معاونين آنها را با جميع آنانى كه در
معركه جنگ حاضر بودند كشتند به طورى كه يكنفر از ايشان را باقى نگذاردند و به نقل
صاحب جنات الخلود يك نفر از ايشان كه از چنگ خون خواهان فرار كرد در آخر همان سال
آتشى بر محاسن نحسش افتاد و آن را سوزاند، وى براى نجات خود به شط فرات پناه برد و
خويش را در آن انداخت ولى اين فرار او را از مرگ نجات نداد و در ميان آب به جهنم
واصل شد.
و اما محل شهادت آن حضرت:
مكانى است از زمين كربلاء نزديك قبر آن جناب، حضرت در هنگام جنگ پس از كوشش و
برطرف شدن قدرت و قوت كه معلول كثرت جراحات و زخمها بود بى تاب گشته و از مركب
پياده شده به روى خاك نشستند و آن گروه دشمن كه به ظاهر مسلمان و در واقع از هر
كافر و مشركى بدتر بودند اطراف آن حضرت را احاطه كرده و با تير و نيزه و سلاحهاى
ديگر آن وجود مبارك را از پاى در آوردند كه شرح و تفصيل آن انشاء الله بعدا ذكر
خواهد شد.
مدت امامت
مدت امامت آن حضرت يازده يا دوازده سال بوده است.
فصل سوم : ذكر مناقب و فضائل
و خصائص حضرت امام حسين (عليه السلام)
چنانچه از روايات و اخبار استفاده مىشود آن حضرت جامع تمام صفات حسنه و فضائل
اخلاقى بودند از جمله در تواضع آن جناب مرحوم مجلسى در بحار(2)
از مسعده نقل كرده كه وى گفت: حضرت حسين بن على عليهما السلام به مساكينى عبور
كردند كه عباء خود را پهن نموده و روى آن استخوان ريخته و مشغول خوردن بودند، به
حضرت عرض كردند: اى پسر رسول خدا بفرمائيد.
حضرت دو زانو در حلقه ايشان نشسته و با آنها به تناول غذا مشغول شده و سپس اين آيه
را تلاوت فرمودند: ان الله لا يحب المستكبرين (خداوند
متكبران را دوست ندارد) و پس از آن فرمودند: من دعوت شما را اجابت كردم، شما نيز
دعوت مرا اجابت مىكنيد؟
آنها گفتند: بلى اى پسر رسول خدا، پس برخاسته و همراه آن جناب به منزل آن حضرت
رفتند.
حضرت به كنيز خود فرمودند: آنچه ذخيره كردهاى حاضر كن.
و درباره سخاوت وجود آن بزرگوار احاديث بسيارى نقل شده كه از باب نمونه به ذكر سه
حديث اكتفاء مىكنيم:
1 - مرحوم مجلسى در كتاب بحار از آن حضرت روايت كرده كه آن جناب فرمودند:
اين كلام پيامبر اكرم (صلى الله عليه و آله و سلم) صحيح است كه فرمودند:
برترين و بهترين اعمال بعد از نماز مسرور نمودن مومن است به طورى كه گناهى در آن
نباشد چه آنكه غلامى را ديدم كه به سگى غذا مىدهد، جهتش را از او پرسيدم؟
گفت: اى پسر رسول خدا چون مبتلا به غم و اندوه هستم خواستم با مسرور نمودن اين
حيوان شايد اندوهم برطرف شده و مسرور گردم، زيرا صاحب و آقاى من يهودى است و از اين
جهت بسيار اندوهگين بوده و مشتاقم از او جدا شوم، حضرت پس از استماع اين سخنان
دويست دينار به عنوان ثمن غلام براى يهودى فرستاده و خواستار خريدن غلام شدند.
يهودى عرضه داشت: غلام فداى قدمهاى شما، تعلق به شما داشته باشد و اين بستان را
نيز مال او قرار دادم و پول شما را به خودتان رد كردم.
حضرت فرمودند: من مال را به تو بخشيدم.
عرض كرد: مال را پذيرفتم ولى به غلام هديه دادم.
حضرت فرمودند: غلام را آزاد كردم و تمام مال را به او بخشيدم.
همسر يهودى گفت: من اسلام آورده و مهريهام را به شوهرم بخشيدم.
يهودى عرضه داشت: من نيز مسلمان شده و اين خانه را به همسرم بخشيدم.(3)
2 - مرحوم مجلسى در كتاب بحار از مقتل آل الرسول اخطب خوارزمى حديثى را به اين شرح
نقل فرموده:
اَعرابى مشرف شد محضر مبارك حضرت حسين بن على عليهما السلام و عرضه داشت: اى پسر
رسول خدا ديه كاملى را ضمانت كردهام و اكنون از پرداخت آن ناتوان هستم، پيش خود
گفتم از كريمترين مردم آن را درخواست مىنمايم و از اهل بيت رسول خدا (صلى الله
عليه و آله و سلم) كسى را كريمتر نديدم.
حضرت فرمودند: اى برادر سه مسئله از تو مىپرسم اگر يكى را جواب گفتى يك سوم مال
را به تو مىدهم و اگر دو تا را پاسخ دادى دو سوم آن را به تو داده و اگر هر سه را
جواب دادى همه مال را به تو خواهم داد.
اعرابى عرض كرد: اى پسر رسول خدا آيا مثل شما از مانند من سئوال مىكند؟! شما اهل
علم و شرف هستيد چه طرف قياس با من مىباشيد؟
حضرت فرمودند: بلى ولى از جدم رسول خدا (صلى الله عليه و آله و سلم) شنيدم كه
مىفرمودند:
به هر كسى به ميزان معرفتش احسان بايد نمود.
اعرابى عرضه داشت: از آنچه رأى مباركتان هست سوال بفرمائيد، اگر جواب دادم كه هيچ
والا از شما ياد خواهم گرفت.
حضرت فرمودند: كدام يك از اعمال افضل و برتر است؟
اعرابى عرض كرد: ايمان به خدا.
حضرت فرمودند: چه چيز موجب نجات از هلاكت است؟
اعرابى عرض كرد: اطمينان به خدا.
حضرت فرمودند: زينت مرد به چيست؟
اعرابى عرض كرد: به علمى كه همراهش حلم و بردبارى باشد.
حضرت فرمودند: اگر علم نداشت چطور؟
عرض كرد: به مالى كه با آن مروت و جوانمردى باشد.
حضرت فرمودند: اگر آن را نداشت چطور؟
عرضه داشت: به فقرى است كه همراهش صبر باشد.
حضرت فرمودند: اگر آن را نيز نداشت چطور؟
اعرابى عرض كرد: صاعقهاى از آسمان بيايد و او را بسوزاند زيرا چنين شخصى استحقاق
آن را دارد.
حضرت خنديدند و كيسهاى كه در آن هزار دينار طلا بود به اضافه انگشترى كه قيمتش
دويست درهم بود به وى داده و فرمودند:
اى اعرابى دينارها را صرف طلبكارانت كن و انگشترى را صرف مؤنه خود نما.
اعرابى عنايت حضرت را گرفت و عرضه داشت: خداوند متعال مىداند رسالت خود را در كجا
قرار دهد.(4)
3 - عمرو بن دينار مىگويد: حضرت امام حسين (عليه السلام) به عيادت اسامة بن زيد
كه بيمار بود رفتند و وى از غم و حسرت و اندوه مىناليد.
حضرت فرمودند: برادر غم تو از چيست؟
عرض كرد: شصت هزار درهم بدهكارم.
حضرت فرمودند: آن بر عهده من.
عرض كرد: مىترسم قبل از پرداخت آن از دنيا بروم.
حضرت فرمودند: نخواهى مرد مگر بعد از آنكه من آن را پرداخته باشم.
راوى مىگويد: پيش از آنكه اسامه از دنيا برود حضرت قرض او را پرداختند.(5)
و درباره شجاعت و دلاورى آن وجود مبارك اخبار و احاديث بسيار است و تنها واقعه
جانگداز كربلاء كافى است براى اثبات اين معنا زيرا كمترين عددى كه براى لشگر دشمن
نقل شده سى هزار نفر بوده و بالاترين رقم سپاه آن جناب از دويست نفر بيشتر گفته
نشده و مع ذلك كوچكترين هراسى در آن عزيز خدا به هم نرسيد بلكه با كمال قوت و قدرت
در مقابل آن رو به صفتان ايستادگى فرمود و با اينكه تمام عزيزانش در مقابل آن جناب
به شهادت رسيدند و در حالى كه گرسنگى و تشنگى به حد اعلا و فوق آنچه تصور شود حضرتش
را در تعب و ضيق قرار داده بود خود را به آن درياى لشگر زده و چنان از ايشان مىكشت
و با شمشير آتشبار خرمن عمر آن دون همتان را مىسوزاند كه طبق آنچه در مقاتل معتبر
ثبت و ضبط شده هزار و نهصد نفر از آنها را غير از مجروحين به جهنم فرستاد و كشتن
اين عدد ظرف چند ساعت بيشتر نبود و اين قضيه از عجايب روزگار بوده و تحقيقا نه در
قبل نظير داشته و نه در بعد چنين اتفاقى ممكن است به وقوع بپيوندد.
مولف گويد:
چون غرض اصلى ما بيان حوادث و وقايعى است كه از ابتداء حركت امام از مدينه تا
كربلا و از كربلاء تا مدينه اتفاق افتاده است از اينرو سخن را كوتاه كرده و به بيان
مقصود مىپردازيم و پيش از بيان حركت حضرت و شروع نهضت خونين كربلاء مناسب ديدم
شمهاى در اطراف چگونگى مسلط شدن يزيد بن معاويه لعنت الله عليهما بر اوضاع و بدست
گرفتنش امر خلافت را سخن رانده و سپس به بيان مطلوب بپردازيم.
فصل چهارم : چگونگى بيعت
گرفتن معاويه از مردم براى يزيد
در سال پنجاه و ششم از هجرت معاويه تصميم گرفت كه از مردم براى يزيد بيعت بگيرد
ولى چون قاطبه مردم از اين امر نفرت داشته و شديدا ولايت عهدى يزيد را انكار
مىكردند معاويه به ناچار برخى را به سيم و زر فريفت و بعضى ديگر را با وعيد و
تهديد رام نمود و بدينوسيله امارت يزيد و ولايت عهدى او را بر مردم تحميل نمود.
البته منشأ پيدا شدن چنين تصميمى در معاويه مغيرة بن شعبه بود و شرح و تفصيل آن
اين است كه: مغيره والى كوفه بود و از آنجا به شام آمد و با معاويه از پيرى و كهولت
سن و ناتوانى سخن به ميان آورد و همين جهت را بهانه قرار داد و از امارت كوفه
استعفاء نمود و معاويه نيز استعفايش را پذيرفت و بر آن شد كه سعيد بن العاص را بجاى
وى قرار دهد، مغيره در خفاء با يزيد ملاقات كرده و به او گفت:
امروز از صحابه رسول خدا و وجوه قريش كسى باقى نمانده و از جمله پسران آنها كه در
قيد حيات هستند از حيث فضل و حسن سياست و استحكام عقل و آراسته بودن به كمالات تو
برتر و والاتر مىباشى پس چرا معاويه براى تو از مردم بيعت نمىگيرد!؟
يزيد كه خود را لايق اين معنا نمىدانست گفت: مگر اين كار بر من راست خواهد آمد!؟
مغيره در جواب گفت: آرى، اين كارى بسيار سهل و آسانى است.
يزيد نزد معاويه رفت و پيشنهاد مغيره را بازگو نمود، معاويه مغيره را خواست و با
او در اين باره به گفتگو نشست، مغيره گفت:
تو خود شاهد خونريزيهائى كه پس از قتل عثمان روى داده بود و اختلاف بين مسلمانان
را به چشم ديدهاى و اين را نيز مىدانى كه از مرگ گريزى نيست، يزيد فرزند صالح و
خلف نيكوكارى براى تو است، چون روزگار تو سپرى شود و آفتاب عمرت به افول گرايد با
وجود وى از سفك دماء و حدوث فتن هيچ بيمى نمىباشد.
معاويه گفت: براى اين امر خطير مرد مدبر و عاقلى لازم است.
مغيره گفت: اداره كوفه با من و مهم بصره را زياد بن ابيه عهده دار مىشود و وقتى
اهل عراقين (كوفه و بصره) مطيع و فرمانبردار شدند در سراسر قلمرو حكومت كس ديگرى به
مخالفت بر نخيزد.
معاويه به سراى رفت و اين سخن با فاخته(6) در
ميان نهاد، فاخته گفت:
مغيره دشمنى خانگى بر تو برانگيخته، بهر صورت معاويه مصمم شد كه اين امر را عملى
سازد لذا به مغيره فرمان داد كه بر سر عمل خود رفته و با محرمان اين حديث در ميان
گذارد تا وقت اجراء آن فرا برسد. مغيره به نزد اصحاب خود رفت، ايشان جوياى حال
شدند، وى گفت:
معاويه را بر مركبى سركش نشانده و بر امت محمد وى را تازاندم و دوباره درى از فتنه
به روى ايشان گشودم كه البته بسته نخواهد شد، اين بگفت و آهنگ كوفه نمود و وقتى به
آنجا رسيد حكايت را با شيعيان و دوستان بنى اميه بازگو كرد و ده نفر از اشراف را
برگزيد و سى هزار درهم داد و با پسر خود موسى و بقولى چهل تن را با پسرش عروه به
شام گسيل داشت، ايشان به شام وارد و به مجلس معاويه داخل شده و هر يك خطبهاى ايراد
كرده و گفتند:
غرض از آمدن ما به اينجا آن است كه تو را هشدار دهيم كه آفتاب عمرت به زوال
گرائيده به ناچار در كار اين امت فكرى بايد نمود تا پس از تو امرشان به تشتت و
اختلاف منجر نشود از اين رو خواستاريم تا در قيد حياتى شخصى را براى ولايت عهدى
نامزد نمائى.
معاويه گفت: از ميان مردم يك نفر را خود برگزينيد.
گفتند: شايستهتر از يزيد كسى سراغ نداريم.
معاويه گفت: پس او را برگزيديد؟
گفتند: آرى ما به اين امر راضى بوده و اهل كوفه نيز به آن خشنود مىباشند.
معاويه گفت: من نيز آن را پذيرفته، اكنون باز گرديد تا هنگام اين كار فرا برسد، پس
از آن در پنهانى پسر مغيره را خواست و به وى گفت:
پدر تو دين اين قوم را به چند خريد؟
گفت: به سى هزار درهم نقره و به قولى گفت به چهارصد دينار طلا.
معاويه گفت: عجب ارزان فروختند.
پس از آن معاويه براى تتميم بيعت نامهاى بن زياد بن ابيه نوشت و از او نظرخواهى
كرد زياد كه بر مضمون نامه مطلع شد آن را كارى بس عظيم شمرد و عبيد بن كعب النميرى
را خواند و گفت: هر كسى را مستشارى لازم است كه در امور مهم با او مشورت كرده و از
وى صلاح انديشى نمايد و من را مهمى پيش آمده كه جهت مشورت در آن تو را برگزيدم و آن
اين است كه:
معاويه راجع به بيعت با يزيد مكتوبى فرستاده و در آن اظهار كرده كه هم از امتناع
مردم بيم داشته و هم به اطاعت آنها اميدوار است و از من نيز در اين باره نظر خواهى
كرده است و تو مىدانى كه يزيد مردى است در امر دين متهاون و حريص به شكار و عيش و
خوشگذرانى لذا صلاح آن است كه به شام رفته و پيام من را به معاويه رسانده و از
افعال يزيد شمهاى برايش برشمرى و بگوئى اندكى تامل كند و فعلا از اين قصد منصرف
شود تا وقتش فرا برسد.
عبيد گفت: اولى آن است كه رأى معاويه را تخطئه نكرده و يزيد را نزد وى مبغوض نكنى
من خود به شام رفته و با يزيد صحبت كرده و به وى مىگويم كه معاويه در ولايت عهد تو
به زياد نوشته و با او مشورت كرده و از آن روزى كه تو افعال ناشايسته و اعمال زشت
را پيشه خود كردهاى زياد را بيم آن پيدا شده كه مردم بدين بيعت تن در ندهند بلكه
به مخالفت بر خيزند لذا مصلحت آن است كه در كار خود تجديد نظر كرده و از افعال و
اعمال قبيحه دست بكشى تا كارها به سامان آيد و از طرفى تو خود نيز به معاويه بنويس
تا در اين كار شتاب نورزد و با تأنى و احتياط جلو رود و چون چنين كنى از هر خطر
بركنار باشى چه آنكه با اين تدبير هم معاويه يزيد را نصيحت كرده و هم از بيم و
هراسى كه دارى برحذر خواهى ماند.
زياد گفت: تدبيرى نيك انديشيدهاى، البته من چنين خواهم نمود و تو نيز چندان كه
توانى از مناصحت فروگذارى منما.
عبيد برفت و نامه زياد مشعر بر تأنى را به معاويه رساند و از طرفى به نصيحت و
موعظه يزيد پرداخت.
معاويه نصيحت زياد را نپذيرفت و تا وى در حيات بود اين معنا را اظهار نكرد و پس از
مردن او مصمم شد كه قصدش را عملى سازد لذا نخست صدهزار درهم براى عبدالله بن عمر
هديه فرستاد و او پولها را قبول كرد و سپس كه معاويه ولايت عهدى يزيد را بر او عرضه
داشت وى از اين معنا سر باز زده و گفت:
معاويه با اين پول مىخواهد دين من را بخرد واى بس ارزان فروختهام اگر به اين
معامله رضايت بدهم.
پس از آن معاويه نامهاى به مروان بن الحكم كه والى مدينه بود نوشت و در آن از ضعف
پيرى سخن به ميان آورد و بدنبال آن نوشت:
مىترسم اجلم فرا برسد و پس از من بين امت اختلاف و تفرقه افتد لذا تصميم گرفتهام
تا حيات باقى است يك نفر را به عنوان ولايت عهدى براى خود برگزينم حال در انجام اين
عزيمت با تو مشورت مىكنم و تو نيز اهل مدينه را از اين مكنون خاطر من آگاه ساز و
جواب ايشان را برايم بنويس.
مروان شرح نامه معاويه را براى ايشان خواند، جملگى اظهار خشنودى نموده و رأى وى را
تصديق نمودند و گفتند: هر چه زودتر يك نفر را معاويه اختيار نمايد.
مروان واقعه را براى معاويه نوشت و وى را مطلع نمود، معاويه بار ديگر انتخاب يزيد
را براى مروان نوشت و آن را گوشزد نمود، مروان آن را با اهل مدينه در ميان نهاد و
به آنها گفت ولايت عهدى براى يزيد در نظر گرفته شده است.
ابتداء عبدالرحمن بن ابى بكر از ميان جمع برخاست و گفت:
اى مروان البته شما خير اين امت را منظور نداريد بلكه مىخواهيد قانون قيصر و آئين
كسرى را جارى نمائيد كه پادشاهى بميرد، ديگرى جاى او بنشيند.
مروان گفت: اى مردم اين همان كس باشد كه خداى تعالى در حقش اين آيه فرستاده:
والذى قال لوالديه اف لكما، اتعد اننى ان اخرج و قد خلت القرون من قبلى.(7)
عبدالرحمن گفت: يابن الزرقاء آيات قرآنى را درباره ما تأويل مىكنى؟
عايشه از پس پرده نيز شنيده گفت: اى مروان آن كس عبدالرحمن نباشد و تو دروغ گفتى
اين آيه در حق فلان بن فلان نازل شده.
حضرت امام حسين (عليه السلام) و عبدالله بن عمر و عبدالله بن زبير نيز شديدا انكار
كردند.
مروان واقعه را به معاويه نوشت.
در برخى از تواريخ(8) آمده كه معاويه در سال
پنجاه و پنج به عمال خود نوشت كه در مدح و توصيف يزيد سعى نمايند و رؤساى هر شهر و
ولايتى را به شام اعزام نمايند، از جمله: محمد بن عمر بن حزم را از مدينه و احنف بن
قيس را از بصره و هانى بن عروه را از كوفه به شام فرستادند.
محمد بن عمرو در مجلس گفتگوئى كه با معاويه داشت به وى گفت:
يا معاوية ان كل راع مسئول عن رعيته، فانظر من تولى امر امة
محمد
اى معاويه هر رئيسى و حاكمى مسئول رعيت خويش مىباشد لذا توجه داشته باش چه كسى را
بر امت محمد (صلى الله عليه و آله و سلم) والى قرار مىدهى.
معاويه از سخن وى آزرده شد و سخت مضطرب گرديد و گفت:
اى محمد تو شرط نصيحت به جاى آوردى و آنچه بر تو لازم بود اظهار كردى ولى در عين
حال بدان مهاجرين و اصحاب رسول خدا همگى از اين جهان رخت بر بستهاند و جز پسران
آنها كسى باقى نمانده و من اگر پسر خود را ولى عهد خويش نمايم بهتر است تا پسران
ديگران سپس به او صله و انعامى داده و فرمان داد كه به مدينه باز گردد.
و اما احنف بن قيس وقتى به حضور معاويه رسيد وى او را نزد يزيد فرستاد و دستورش
داد كه از نزديك با يزيد ملاقات كرده و او را دقيقا بيازمايد.
احنف پس از ملاقات يزيد و آزمودن وى نزد معاويه مراجعت كرد، معاويه گفت:
او را چون ديدى؟
احنف گفت: رأيته شبابا و نشاطا و جلدا و مزحا (او را
جوانى با نشاط و چابك و شوخ طبعى يافتم.)
و اما هانى بن عروه: به نقل ابن ابى الحديد در شرح نهج البلاغه وى روزى در مسجد
دمشق با ياران گرد هم آمده بودند، هانى شروع به سخن نمود و به ايشان گفت:
معاويه ما را به بيعت پسر خويش يزيد اكراه مىكند و اين هرگز صورت نخواهد گرفت و
ما ابدا با او بيعت نخواهيم نمود.
جوانى شامى در آن مجلس بود، اين بشنيد و نزد معاويه رفت و مسموع خود را نزد وى
اظهار كرد معاويه به او گفت: روزى ديگر به آنجا برو و آنقدر بنشين تا ياران هانى از
اطرافش پراكنده شوند سپس به او بگو كه معاويه گفته تو را شنيده و تو خود مىدانى كه
امروز زمان ابوبكر و عمر نيست بلكه زمان سلطنت امويان است كه به اقدام آنها و
جرئتشان در ريختن خون مردم واقف و آگاهى و من از باب نصيحت به تو مىگويم كه بر جان
خود رحم كن.به مسجد رفت آنچه ياد گرفته بود را با هانى بازگو نمود.
هانى گفت: آنچه مىگوئى از خودت نيست و تلقين معاويه به تو است.
جوان گفت: من را با معاويه چكار؟
هانى گفت: بهر صورت پيامى نيز از من به او برسان و بگو:
ما الى ذلك من سبيل (هيچ راهى به اين مقصدت وجود
ندارد).
جوان پيام هانى را به معاويه رساند و وى از آن متأثر شد و گفت:
نستعين بالله!!
خلاصه آنكه معاويه پس از سخن گفتن با اين رؤسا روزى ضحاك بن قيس الفهرى را خواند و
به او گفت:
مجلس تشكيل خواهم داد و در آن روساء قبايل نيز بايد حاضر باشند و من در آن مجلس
آغاز سخن خواهم نمود و وقتى خاموش شدم تو تكلم نما و مردم را به بيعت يزيد دعوت كن
و من را نيز به آن تحريك و تحريص كرده و بدين وسيله ولايت عهدى يزيد را به امضاء و
تصديق حضار برسان.
مجلس مزبور تشكيل شد و بابار عام دادن معاويه مردم در آن اجتماع كردند، نخست
معاويه خطبه خواند و در آن از عظمت اسلام و پاس حقوق خلافت و فرمان خداى متعال به
اطاعت واليان امر شرحى مستوفى ايراد نمود و سپس يزيد را به علم و فضل و اصابت تدبير
و حسن سياست و آراسته بودنش به كمالات ستود و بيعت با او را بر مردم عرضه داشت در
اثناء كلام ضحاك لب به سخن گشود و خطاب به معاويه گفت:
براى مردم چارهاى نيست از والى با فضيلت و عادل و متصف به حسن سيرت چه آنكه در
سايه چنين كسى خون مسلمانان محفوظ و فتنهها ساكن و جادهها امن و پايان امور امت
بوجودش خجسته مىباشد و چون يزيد داراى فضلى وافر و حلمى راجح و رأيى است صائب لذا
كس ديگر را من شايسته ولايت عهدى براى تو نمىدانم.
در اين هنگام عمرو بن سعيد الاشدق از جاى برخاست و سخنانى قريب به اين گفتار ايراد
نمود.
و بعد از او حصين بن نمير گفت: به خدا سوگند اگر تو از دنيا بروى و يزيد را وليعهد
خويش نكرده باشى در تضييع امت كوشيدهاى.
و بدنبال وى يزيد بن مقنع العذرى به پاى خاست و اشاره به معاويه كرده و گفت:
هذا اميرالمومنين و چون او بميرد اشاره به يزيد نموده و گفت: او امير ماست و آن كس
كه از فرمانش امتناع كند سزاى او را با اين مىدهيم و سپس دست به شمشير زد و بدين
وسيله به آن اشاره نمود.
معاويه گفت: بنشين كه خواجه و سرور جمله خطيبان توئى و سپس وجوه روساى ولايات و
بلاد كه به شام آمده بودند هر كدام به نوبه خود سخنرانى كردند، معاويه روى به احنف
بن قيس كرده گفت: تو نيز چيزى بگوى.
گفت: اگر راست گوئيم از شما هراس داريم و اگر دروغ بگوئيم از خدا مىترسيم، بارى
اى معاويه تو حالات پسر خويش در روز و شب، پنهان و آشكار بهتر مىدانى لذا اگر
خشنودى خدا و صلاح امت را در امارت يزيد دانستهاى از كس مشورت مكن و قصد خويش به
امضاء برسان و اگر خلاف آن دانى زينهار تا گناه و وبال آن با خود نبرى كه يزيد روزى
چند در دنيا پادشاهى كند.
مردى از شاميان گفت: نمىدانيم اين عراقى چه مىگويد تا شنيده و فرمان برده و در
راه رضاى تو نبرد نموده و شمشير زنيم، چون سخن بدينجا رسيد مردمان برخواستند و در
مجامع و محافل كلام احنف نقل مىشد و از آن ببعد معاويه با دشمنان مدارا مىنمود و
دوستان را با اعطاء هدايا و عطايا مىفريفت تا غالب مردم به بيعت يزيد در آمدند.