27- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد الوليد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن
الصفار و سعد بن عبد الله و عبد الله بن جعفر الحميرى جميعا عن محمد بن الحسين بن
أبى الخطاب عن على بن النعمان عن فضيل بن عثمان عن أبى عبيدة قال قلت لأبى عبد الله
(ع) جعلت فداك إن سالم بن أبى حفصة يلقانى و يقول لى أ لستم تروون أن من مات و ليس
له إمام فموتته موتة جاهلية فأقول له بلى فيقول لى قد مضى أبو جعفر فمن إمامكم
اليوم فأكره جعلت فداك أن أقول له جعفر فأقول له أئمتى آل محمد فيقول لى ما أراك
صنعت شيئا فقال (ع) ويح سالم بن أبى حفصة لعنه الله و هل يدرى سالم ما منزلة الإمام
إن منزلة الإمام أعظم مما يذهب إليه سالم و الناس أجمعون و إنه لن يهلك منا إمام قط
إلا ترك من بعده من يعلم مثل علمه و يسير مثل سيرته و يدعو إلى مثل الذى دعا إليه و
إنه لم يمنع الله عز و جل ما أعطى داود أن أعطى سليمان أفضل منه.
27- ابوعبيده گويد كه به امام صادق عليه السلام گفتم: فداى شما شوم! سالم بن ابى
حفصه مرا ديد و گفت: آيا شما روايت نمىكنيد كه كسى كه بميرد و امامى نداشته باشد
مرگش مرگ جاهليت است؟ گفتم: آرى، گفت: ابوجعفر محمد باقر در گذشت، امروزه امام شما
كيست؟ فداى شما شوم! نخواستم به او بگويم: امام زمان ما جعفر است، گفتم: امامان ما
آل محمدند، گفت: جواب درستى ندادى، امام صادق عليه السلام فرمود: واى بر سالم بن
ابى حفصه - لعنه الله - آيا سالم مىداند منزلت امام چيست؟ منزلت امام از آنچه سالم
و مردم پنداشتهاند بزرگتر است، هرگز امامى از ما نمىميرد جز آنكه كسى را كه چون
او بداند بر جاى گذارد، كسى را كه به روش او حركت كند و به هر آنچه او فراخوانده
فراخواند و آنچه كه خداوند به داود داده است مانع خداى تعالى نمىشود كه بهتر از
آنرا به سليمان عطا فرمايد.
28- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر قال حدثنا إبراهيم بن هاشم
عن أبى جعفر عن عثمان بن أسلم عن ذريح عن أبى عبد الله (ع) قال سمعته يقول و الله
ما ترك الله عز و جل الأرض قط منذ قبض آدم إلا و فيها إمام يهتدى به إلى الله عز و
جل و هو حجة الله على العباد من تركه هلك و من لزمه نجا حقا على الله عز و جل حدثنا
أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر عن محمد بن عيسى عن جعفر بن بشير و
صفوان بن يحيى جميعا عن ذريح عن أبى عبد الله (ع) مثله سواء.
28- ذريح گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: به خدا سوگند كه خداى
تعالى از وقتى كه آدم عليه السلام در گذشته است تاكنون زمين را بىامامى كه رهبرى
به خداى تعالى كند فرو نگذاشته است، او حجت خدا بر بندگان است، كسى كه او را ترك
كند هلاك شود و كسى كه ملازم او باشد نجات يابد و اين بر خداى تعالى حق است.
اين حديث را ديگران نيز از ذريح از امام صادق عليه السلام روايت كردهاند.
29- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميرى عن أحمد بن محمد بن
عيسى عن ابن محبوب عن العلاء عن ابن أبى يعفور قال قال أبو عبد الله (ع) لا تبقى
الأرض يوما واحدا بغير إمام منا تفزع إليه الأمة.
29 - ابن أبى يعفور از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: زمين حتى يك روز
بىامامى از ما كه مردم بدو پناه برند باقى نمىماند.
30- حدثنا محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن
جعفر الحميرى جميعا عن محمد بن الحسين عن ابن أبى عمير عن حمزة بن حمران قال سمعت
أبا عبد الله (ع) يقول لو لم يبق فى الأرض إلا اثنان لكان أحدهما الحجة أو كان
الثانى الحجة.
30- حمزه بن حمران گويد از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود: اگر در زمين
جز دو كس باقى نماند يكى از آندو حجت است - يا اينكه فرمود: دومى آنها حجت است.
31- حارث بن نوفل گويد: على عليه السلام به رسول صلى الله عليه و آله و سلم گفت: اى
رسول خدا! آيا هاديان از ما هستند يا از غير ما؟ فرمود: هاديان به خداى تعالى تا
روز قيامت از ما هستند، خداى تعالى به واسطه ما مردم را از گمراهى شرك نجات داد و
به واسطه ما آنها را از گمراهى فتنه نجات مىدهد، مردم به واسطه ما پس از گمراهى
فتنه برادر شدند، همچنانكه به واسطه ما پس از گمراهى شرك برادر گشتند، خداوند به ما
ختم كند همچنان كه به ما آغاز كرد.
32- حدثنا أبى و محمد بن الحسن رضى الله عنهما قالا حدثنا سعد بن عبد الله و عبد
الله بن جعفر الحميرى عن أحمد بن محمد بن عيسى و محمد بن عيسى بن عبيد عن الحسين بن
سعيد عن جعفر بن بشير و صفوان بن يحيى جميعا عن المعلى بن عثمان عن المعلى بن خنيس
قال سألت أبا عبد الله (ع) هل كان الناس إلا و فيهم من قد أمروا بطاعته منذ كان نوح
(ع) قال لم يزل كذلك و لكن أكثرهم لا يؤمنون.
32- معلى بن خنيس گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا چنين نبوده است كه از
زمان نوح عليه السلام تاكنون در ميان مردم كسى بوده است كه مردم به طاعت او مأمور
بودهاند؟ فرمود: هميشه چنين بوده است، ولى بيشتر مردم ايمان نمىآورند.
33- حدثنا أحمد بن محمد بن يحيى العطار رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله قال
حدثنا محمد بن عيسى بن عبيد عن محمد بن إسماعيل بن بزيع عن منصور بن يونس عن جليس
له عن أبى حمزة عن أبى جعفر (ع) قال قلت فى قول الله عز و جل كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ
إِلَّا وَجْهَهُ قال يا فلان فيهلك كل شىء و يبقى وجه الله عز و جل و الله أعظم من
أن يوصف و لكن معناها كل شىء هالك إلا دينه و نحن الوجه الذى يؤتى الله منه و لن
يزال فى عباد الله ما كانت له فيهم روبة قلت و ما الروبة قال الحاجة فإذا لم يكن له
فيهم روبة رفعنا الله فصنع ما أحب.
33- ابو حمزه گويد از امام باقر عليه السلام از تفسير قول خداى تعالى كه مىفرمايد: كل
شىء هالك الا وجهه پرسش كردم،
فرمود: اى فلان! آيا هر چيزى هلاك شود و وجه خداى تعالى باقى بماند؟ در حاليكه خداى
تعالى بزرگتر از آن است كه به داشتن وجه وصف شود، ولى معناى آيه اين است كه هر چيزى
نابود شود جز دين او و ما آن وجهى هستيم كه از طريق آن به نزد خداى تعالى درآيند و
پيوسته در ميان بندگان خدا كسى هست كه بدو روبه است،
گفتم: روبه چيست؟ فرمود: حاجت و آنگاه كه در آنها حاجتى نباشد ما را از ميان آنها
برداشته و هر چه كه خواهد انجام دهد.
34- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد الوليد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن
الصفار عن محمد بن الحسين بن أبى الخطاب عن جعفر بن بشير عن عمر بن أبان عن ضريس
الكناسى عن أبى عبد الله (ع) فى قول الله عز و جل كُلُّ شَيْءٍ هالِكٌ إِلَّا
وَجْهَهُ قال نحن الوجه الذي يؤتى الله عز و جل منه.
34- ضريس از امام صادق عليه السلام در تفسير قول خداى تعالى: كل
شىء هالك الا وجهه روايت كند
كه فرمود: ما آن وجهى هستيم كه از آن بنزد خداى تعالى درآيند.
35- حدثنا محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن الصفار و سعد بن عبد
الله و عبد الله بن جعفر الحميرى جميعا قالوا حدثنا محمد بن عيسى بن عبيد قال حدثنا
أبو القاسم الهاشمى قال حدثنى عبيد بن نفيس الأنصارى قال خبرنا الحسن بن سماعة عن
جعفر بن سماعة عن أبى عبد الله (ع) قال نزل جبرئيل (ع) على النبى ص بصحيفة من
السماء لم ينزل الله تبارك و تعالى من السماء كتابا مثلها قط قبلها و لا بعدها
مختوما فيه خواتيم من ذهب فقال له يا محمد هذه وصيتك إلى النجيب من أهلك قال يا
جبرئيل و من النجيب من أهلى قال على بن أبى طالب مره إذا توفيت أن يفك خاتما منها و
يعمل بما فيه فلما قبض رسول الله ص فك على (ع) خاتما ثم عمل بما فيه ما تعداه ثم
دفع الصحيفة إلى الحسن بن على (ع) ففك خاتما و عمل بما فيه ما تعداه ثم دفعها إلى
الحسين بن على (ع) ففك خاتما فوجد فيه أن اخرج بقوم إلى الشهادة لا شهادة لهم إلا
معك و اشر نفسك لله عز و جل فعمل بما فيه ما تعداه ثم دفعها إلى رجل بعده ففك خاتما
فوجد فيه أطرق و اصمت و الزم منزلك و اعبد ربك حتى يأتيك اليقين ثم دفعها إلى رجل
بعده ففك خاتما فوجد فيه أن حدث الناس و أفتهم و انشر علم آبائك و لا تخافن أحدا
إلا الله فإنك فى حرز الله و ضمانه و أمر بدفعها فدفعها إلى من بعده و يدفعها من
بعده إلى من بعده إلى يوم القيامة.
35- جعفر بن سماعه از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: جبرئيل براى
پيامبر اكرم از آسمان صحيفهاى آورد كه خداى تعالى كتابى بمانند آن از آسمان
نياورده و نخواهد آورد، آن رساله مختوم به مهرهايى طلايى بود و بدو گفت: اى محمد!
اين وصيت تو براى نجيب از خاندانت مىباشد، گفت: اى جبرئيل! نجيب از خاندان من
كيست؟ گفت: على بن أبى طالب، بدو فرمان بده كه چون از دنيا رفتى يك مهر از آن
بردارد و بدان عمل كند و چون رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم درگذشت على عليه
السلام مهر از آن برداشت و بدانچه در آن بود عمل كرد و از آن فراتر نرفت، سپس آن
صحيفه را به حسن بن على عليهما السلام تسليم نمود، او نيز يك مهر از آن برداشت و
بدانچه در آن بود عمل كرد و از آن فراتر نرفت، سپس آن را به حسين بن على عليهما
السلام تسليم نمود، او نيز مهرى از آن برداشت و ديد در آن نوشته است: جمعى را براى
شهادت همراه خود ببر كه با تو شهيد خواهند شد و خود را به خداى تعالى بفروش او نيز
بدان عمل كرد و از آن فراتر نرفت، سپس آن را به مردى پس از خود داد، او نيز مهرى از
آن برداشت و ديد در آن نوشته است: سر به زير انداز و خاموش باش و در منزلت بنشين و
به عبادت پروردگارت بپرداز تا مرگ فرا رسد، سپس آن را به مردى پس از خود داد و او
نيز مهرى از آن برداشت و ديد در آن نوشته است: براى مردم حديث بگو و فتوا بده و علم
پدرانت را منتشر كن. پس او نيز بدان عمل كرد و از آن فراتر نرفت، سپس آن صحيفه را
به مردى پس از خود داد و او نيز مهرى از آن برداشت و ديد در آن نوشته است به مردم
حديث كن و فتوى ده و پدرت را تصديق كن. و از هيچكس جز خدا نترس كه تو در حرز و
ضمانت خداى تعالى هستى و مأمور به تسليم آن شده و به وصى پس از خود داد و او نيز آن
را به وصى پس از خود مىدهد و اين تا روز (قيام مهدى) و قيامت ادامه مىيابد.
36- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميرى قال حدثنا الحسن بن
على الزيتونى عن ابن هلال عن خلف بن حماد عن ابن مسكان عن محمد بن مسلم عن أبى عبد
الله (ع) قال الحجة قبل الخلق و مع الخلق و بعد الخلق
36- محمد بن مسلم از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: حجت، پيش از خلق و
همراه خلق و پس از خلق است.
37- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر قال حدثنا محمد بن الحسين
عن يزيد بن إسحاق شعر عن هارون بن حمزة الغنوى قال قلت لأبى عبد الله (ع) هل كان
الناس إلا و فيهم من قد أمروا بطاعته منذ كان نوح (ع) قال لم يزالوا كذلك و لكن
أكثرهم لا يؤمنون.
37- هارون بن حمزه غنوى گويد به امام صادق عليه السلام گفتم: آيا جز اين است كه از
زمان نوح عليه السلام تاكنون در ميان مردم كسى هست كه مردم به طاعت او مأمورند؟
فرمود: هميشه چنين بوده است وليكن بيشتر مردم ايمان نمىآورند.
38- حدثنا محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن
جعفر جميعا عن محمد بن الحسين عن محمد بن سنان عن حمزة بن حمران عن أبى عبد الله
(ع) قال لو لم يكن فى الأرض إلا اثنان لكان أحدهما الحجة و لو ذهب أحدهما بقى
الحجة.
38- حمزه بن حمران از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: اگر در زمين جز دو
كس نباشد يكى از آن دو حجت است و اگر يكى از آن دو درگذرد، آن كه حجت است باقى
مىماند.
39- حدثنا محمد بن موسى بن المتوكل رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر
الحميرى قال حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسن بن محبوب عن هشام بن سالم عن يزيد
الكناسى قال قال أبو جعفر (ع) ليس تبقى الأرض يا أبا خالد يوما واحدا بغير حجة لله
على الناس و لم تبق منذ خلق الله جل و عز آدم (ع) و أسكنه الأرض.
39- يزيد كناسى از امام باقر عليه السلام روايت كند كه فرمود: اى ابا خالد! زمين
حتى يك روز بدون آنكه حجت خدا بر مردم در آن باشد باقى نمىماند و از زمانى كه خداى
تعالى آدم عليه السلام را آفريد و او را در زمين ساكن ساخت چنين بوده است.
40- حدثنا محمد بن الحسن رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله و عبد الله بن
جعفر الحميرى جميعا عن أيوب بن نوح عن صفوان بن يحيى عن عبد الله بن خداش البصرى عن
أبى عبد الله (ع) قال سأله رجل فقال تخلو الأرض ساعة لا يكون فيها إمام قال لا تخلو
الأرض من الحق.
40- خداش بصرى گويد: شخصى از امام صادق عليه السلام پرسش كرد كه آيا زمين ساعتى از
امام خالى مىماند؟ فرمود: زمين خالى از حق نمىماند.
41- حدثنا أبى رحمه الله قال حدثنا أحمد بن إدريس قال حدثنا أحمد بن محمد بن عيسى
عن أحمد بن محمد بن أبى نصر عن حماد بن عثمان عن عبد الله بن أبى يعفور أنه سأل أبا
عبد الله (ع) هل تترك الأرض بغير إمام قال لا قلت فيكون إمامان قال لا إلا و أحدهما
صامت.
41- عبدالله بن ابى يعفور گويد از امام صادق عليه السلام پرسيدم: آيا زمين بدون
امام وانهاده مىشود؟ فرمود: خير، گفتم: آيا ممكن است كه در يك زمان دو امام باشند؟
فرمود: خير، مگر آنكه يكى از آندو خاموش باشد.
42- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى الله عنه قال حدثنا سعد بن عبد الله
عن أحمد بن محمد بن عيسى عن العباس بن معروف عن إبراهيم بن مهزيار عن أخيه على بن
مهزيار عن الحسن بن بشار الواسطى قال قال الحسين بن خالد للرضا (ع) و أنا حاضر أ
تخلو الأرض من إمام فقال لا.
42- حسن بن بشار واسطى گويد حسين بن خالد به امام رضا عليه السلام در حضور من گفت:
آيا زمين خالى از امام مىماند؟ فرمود: خير.
43- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا عبد الله بن جعفر الحميرى قال حدثنا محمد بن
عيسى عن ابن محبوب عن على بن أبى حمزة عن أبىبصير عن أبى عبد الله (ع) قال إن الله
أجل و أعظم من أن يترك الأرض بغير إمام عدل.
43- ابوبصير از امام صادق عليه السلام روايت كند كه فرمود: خداوند جليلتر و بزرگتر
از آن است كه زمين را بدون امامى عادل رها كند.
44- حدثنا أحمد بن الحسن القطان قال حدثنا العباس بن الفضل المقرىقال حدثنا محمد
بن على بن منصور قال حدثنا عمرو بن عون قال حدثنا خالد عن الحسن بن عبيد الله عن
أبى الضحى عن زيد بن أرقم قال قال رسول الله ص إنى تارك فيكم الثقلين كتاب الله و
عترتى أهل بيتىفإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
44- زيد بن ارقم روايت كند كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من در
ميان شما دو شىء نفيس و گرانبها را بجا مىگذارم كه آندو كتاب خدا و عترتم - اهل
بيتم - مىباشد و آن دو از يكديگر جدا نشوند تا آن كه در حوض كوثر بر من در آيند.
45- حدثنا محمد بن إبراهيم بن أحمد بن يونس قال حدثنا العباس بن الفضل عن أبى زرعة
عن كثير بن يحيى أبى مالك عن أبى عوانة عن الأعمش عن حبيب بن أبى ثابت عن عامر بن
واثلة عن زيد بن أرقم قال لما رجع رسول الله ص من حجة الوداع نزل بغدير خم ثم أمر
بدوحات فقم ما تحتهن ثم قال كأنى قد دعيت فأجبت إنى تركت فيكم الثقلين أحدهما أكبر
من الآخر كتاب الله و عترتى أهل بيتى فانظروا كيف تخلفونى فيهما فإنهما لن يفترقا
حتى يردا على الحوض ثم قال إن الله مولاى و أنا مولى كل مؤمن ثم أخذ بيد على بن أبى
طالب (ع) فقال من كنت وليه فهذا وليه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه قال فقلت
لزيد بن أرقم أنت سمعت من رسول الله ص فقال ما كان فى الدوحات أحد إلا و قد رآه
بعينيه و سمعه بأذنيه.
45- عامر بن واثله از زيد بن ارقم روايت كند كه چون رسول خدا صلى الله عليه و آله و
سلم از حجه الوداع برگشت در غدير خم فرود آمد، سپس دستور داد زير چند درخت بزرگ را
رفتند و فرمود: گويا مرا دعوت كردند و من نيز اجابت نمودم، من در ميان شما دو شىء
نفيس بر جاى مىگذارم كه يكى از آن دو از ديگرى بزرگتر است: كتاب خدا و عترتم - اهل
بيتم - بنگريد چگونه آندو را جانشين من مىسازيد؟ و آندو از يكديگر جدا نشوند تا
آنكه در حوض كوثر بر من در آيند، سپس فرمود: خداوند مولاى من و مولاى هر مؤمنى است،
آنگاه دست على بن - أبى طالب عليه السلام را گرفت و فرمود: هر كه من مولاى اويم اين
شخص مولاى اوست، بار خدايا دوستش را دوست بدار و دشمنش را دشمن بدار، راوى گويد: به
زيد بن ارقم گفتم: آيا تو خود اين كلام را از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
شنيدى؟ او گفت: همه كسانى كه زير آن درختها بودند او را ديدند و با گوشهاى خود اين
كلمات را شنيدند.
46- حدثنا محمد بن جعفر بن الحسين البغدادى قال حدثنا عبد الله بن محمد بن عبد
العزيز إملاء قال حدثنا بشر بن الوليد قال حدثنا محمد بن طلحة عن الأعمش عن عطية بن
سعيد عن أبى سعيد الخدرى أن النبى ص قال إنى أوشك أن أدعى فأجيب و إنى تارك فيكم
الثقلين كتاب الله عز و جل و عترتى كتاب الله حبل ممدود بين السماء و الأرض و عترتى
أهل بيتىو إن اللطيف الخبير أخبرنى أنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض فانظروا
بما ذا تخلفونى فيهما.
46- ابو سعيد خدرى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت كند كه فرمود:
نزديك است كه مرا دعوت كنند و اجابت كنم و من در ميا شما دو شىء نفيس باقى
مىگذارم كتاب خداى تعالى و عترتم، كتاب خدا رشتهاى است كه بين آسمان و زمين كشيده
شده است و عترتم كه همان اهل بيت من است و خداى لطيف به من خبر داده است كه بين
آندو جدايى نباشد تا آن كه در سر حوض كوثر بر من وارد شوند، بنگريد چگونه آن دو را
جانشين من مىسازيد؟
47- حدثنا محمد بن عمر البغدادى قال حدثنا محمد بن الحسين بن حفص الخثعمى قال حدثنا
محمد بن عبيد قال حدثنا صالح بن موسى قال حدثنا عبد العزيز بن رفيع عن أبى صالح عن
أبى هريرة قال قال رسول الله ص إنى قد خلفت فيكم شيئين لم تضلوا بعدى أبدا ما أخذتم
بهما و عملتم بما فيهما كتاب الله و سنتى و إنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.
47- ابوهريره از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم روايت كند كه فرمود: من در
ميان شما دو شىء را جانشين ساختم كه مادام كه آندو را بگيريد و بدانها عمل كنيد
گمراه نخواهيد شد: كتاب خدا و سنتم و آندو از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در سر حوض
كوثر بر من در آيند.
48- حدثنا محمد بن عمر الحافظ قال حدثنا القاسم بن عباد قال حدثنا سويد قال حدثنا
عمرو بن صالح عن زكريا عن عطية عن أبى سعيد قال قال رسول الله ص إنى تارك فيكم ما
إن تمسكتم به لن تضلوا كتاب الله جل و عز حبل ممدود و عترتى أهل بيتى و لن يفترقا
حتى يردا على الحوض
48- ابو سعيد گويد رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من در بين شما چيزى
را باقى مىگذارم كه اگر به آن متمسك شويد گمراه نخواهيد شد: كتاب خداى تعالى كه
رشتهاى است كه بين آسمان و زمين كشيده شده است و عترتم كه همان اهل بيت من است و
آندو از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در سر حوض كوثر بر من در آيند.
49- حدثنا الحسن بن عبد الله بن سعيد قال أخبرنا محمد بن أحمد بن حمدان القشيرى قال
حدثنا الحسين بن حميد قال حدثنى أخى الحسن بن حميد قال حدثنى على بن ثابت الدهان
قال حدثنى سعاد و هو ابن سليمان عن أبى إسحاق عن الحارث عن على (ع) قال قال رسول
الله ص إنى امرؤ مقبوض و أوشك أن أدعى فأجيب و قد تركت فيكم الثقلين أحدهما أفضل من
الآخر كتاب الله و عترتى أهل بيتى فإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
49- حارث همدانى از على عليه السلام روايت كند كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و
سلم فرمود: من مردى قبض شدهام و زود باشد كه مرا بخوانند و اجابت كنم من در ميان
شما دو شىء نفيس باقى گذاشتم كه يكى از ديگرى افضل است: كتاب خدا و عترتم - اهل
بيتم - و آن دو از يكديگر جدا نشوند تا در سر حوض كوثر بر من وارد شوند.
50- حدثنا الحسن بن عبد الله بن سعيد قال أخبرنا القشيرى عن المغيرة بن محمد بن
المهلب قال حدثنى أبى عن عبد الله بن داود عن فضيل بن مرزوق عن عطية العوفى عن أبى
سعيد الخدرى قال قال رسول الله ص إنىتارك فيكم أمرين أحدهما أطول من الآخر كتاب
الله حبل ممدود من السماء إلى الأرض طرف بيد الله و عترتى ألا و إنهما لن يفترقا
حتى يردا على الحوض فقلت لأبى سعيد من عترته قال أهل بيته (ع).
50 - عطيه عوفى از ابو سعيد خدرى روايت كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
فرمود: من دو امر را در بين شما مىگذارم كه يكى درازتر از ديگرى است، كتاب خدا كه
رشتهاى است كه از آسمان تا زمين كشيده شده و طرف آن به دست خداست، و ديگر عترتم،
آگاه باشيد كه آن دو از يكديگر جدا نشوند تا آن كه در سر حوض كوثر بر من وارد شوند،
راوى گويد به ابوسعيد گفتم: عترت او چه كسانى هستند؟ گفت: اهل بيت او عليهم السلام.
51- حدثنا على بن الفضل البغدادى قال سمعت أبا عمر صاحب أبىالعباس ثعلب يقول سمعت
أبا العباس ثعلب سئل عن معنى قوله ص إنى تارك فيكم الثقلين لم سميا الثقلين قال لأن
التمسك بهما ثقيل.
51 - على بن فضل بغدادى گويد از ابو عمر و همنشين ابوالعباس ثعلب پرسيدند كه در
كلام رسول اكرم كه فرموده: انى
تارك فيكم الثقلين چرا آندو را
ثقلين ناميدهاند؟ گفت: به دليل آنكه تمسك به آن دو سنگين است.
52- حدثنا الحسن بن على بن شعيب أبو محمد الجوهرى قال حدثنا عيسى بن محمد العلوى
قال حدثنا أبو عمرو أحمد بن أبى حازم الغفارىقال حدثنا عبيد الله بن موسى عن شريك
عن ركين بن الربيع عن القاسم بن حسان عن زيد بن ثابت قال قال رسول الله ص إنى تارك
فيكم الثقلين كتاب الله جل و عز و عترتى أهل بيتى ألا و هما الخليفتان من بعدىو لن
يفترقا حتى يردا على الحوض
52- زيد بن ثابت گويد رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من دو شىء نفيس
ميان شما باقى مىگذارم: كتاب خداى تعالى و عترتم - اهل بيتم آگاه باشيد كه آندو
جانشينان پس از منند و آندو از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در سر حوض كوثر بر من وارد
شوند.
53- حدثنا الحسن بن على بن شعيب أبو محمد الجوهرى قال حدثنا عيسى بن محمد العلوى
قال حدثنا الحسين بن الحسن الحيرى
(119)بالكوفة
قال حدثنا الحسن بن الحسين العرنى عن عمرو بن جميع عن عمرو بن أبىالمقدام عن جعفر
بن محمد عن أبيه (ع) قال أتيت جابر بن عبد الله فقلت أخبرنا عن حجة الوداع فذكر
حديثا طويلا ثم قال قال رسول الله ص إنى تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا بعدى
كتاب الله و عترتى أهل بيتىثم قال اللهم اشهد ثلاثا.
53- عمرو بن ابى المقدام از امام صادق و او از امام باقر عليهما السلام روايت كند
كه فرمود: نزد جابر بن عبدالله آمدم و گفتم: از حجة الوداع مرا خبر ده و او حديثى
طولانى ذكر كرد و سپس گفت: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من چيزى را
در بين شما باقى مىگذارم كه اگر بدان متمسك شويد هرگز گمراه نشويد كتاب خدا و
عترتم - اهل بيتم - سپس سه مرتبه فرمود: بار خدايا گواه باش.
54- حدثنا الحسن بن عبد الله بن سعيد قال أخبرنا محمد بن أحمد بن حمدان القشيرى قال
حدثنا أبو الحاتم المغيرة بن محمد بن المهلب قال حدثنا عبد الغفار بن محمد بن كثير
الكلابى الكوفى عن جرير بن عبد الحميد عن الحسن بن عبيد الله عن أبى الضحى عن زيد
بن أرقم قال قال رسول الله ص إنى تارك فيكم ما إن تمسكتم به لن تضلوا كتاب الله و
عترتىأهل بيتى و إنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
(120)حدثنا
الحسن بن عبد الله قال أخبرنا محمد بن أحمد بن حمدان القشيرى قال حدثنا الحسين بن
حميد قال حدثنى أخى الحسن بن حميد قال حدثنا على بن ثابت الدهان قال حدثنا سعاد و
هو ابن سليمان عن أبى إسحاق عن الحارث عن على (ع) قال قال رسول الله ص إنى امرؤ
مقبوض و أوشك أن أدعى فأجيب و قد تركت فيكم الثقلين أحدهما أفضل من الآخر كتاب الله
عز و جل و عترتى أهل بيتى فإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
(121)حدثنا
الحسن بن عبد الله قال حدثنا القشيرى قال حدثنا المغيرة بن محمد قال حدثنى أبى قال
حدثنى عبد الله بن داود عن فضيل بن مرزوق عن عطية العوفى عن أبى سعيد الخدرى قال
قال رسول الله ص إنى تارك فيكم أمرين أحدهما أطول من الآخر كتاب الله حبل ممدود من
السماء إلى الأرض طرف بيد الله و عترتى ألا و إنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض
فقلت لأبىسعيد من عترته فقال أهل بيته (ع) - حدثنا محمد بن عمر الحافظ البغدادى
قال حدثنى عبد الله بن سليمان بن الأشعث قال حدثنا أحمد بن معلى الأدمى قال حدثنا
يحيى بن حماد قال حدثنا أبو عوانة عن الأعمش عن حبيب بن أبى ثابت عن عامر بن واثلة
عن زيد بن أرقم قال لما رجع رسول الله ص من حجة الوداع نزل غدير خم فأمر بدوحات
فقممن ثم قام فقال كأنى قد دعيت فأجبت إنى قد تركت فيكم الثقلين أحدهما أكبر من
الآخر كتاب الله و عترتى أهل بيتى فانظروا كيف تخلفونى فيهما فإنهما لن يفترقا حتى
يردا على الحوض قال ثم قال إن الله جل و عز مولاى و أنا مولى كل مؤمن و مؤمنة ثم
أخذ بيد على بن أبى طالب (ع) فقال من كنت وليه فعلى وليه فقلت لزيد بن أرقم أنت
سمعته من رسول الله ص قال ما كان فى الدوحات أحد إلا و قد رآه بعينه و سمعه بأذنه.
54- زيد بن ارقم مىگويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من در بين شما
چيزى را باقى مىگذارم كه اگر بدان متمسك شويد هرگز گمراه نگرديد كتاب خدا و عترتم
- اهل بيتم - و آندو از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در حوض كوثر بر من وارد شوند.
(*) حارث از على عليه السلام روايت كند كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله و سلم
فرمود: من مردى قبض شدهام و زود باشد كه مرا بخوانند و اجابت كنم، من در ميان شما
دو شىء نفيس باقى گذاردم كه يكى از ديگرى افضل است: كتاب خدا و عترتم - اهل بيتم -
و آن دو از يكديگر جدا نشوند تا در حوض كوثر بر من وارد شوند.
()
عطيه عوفى از ابو سعيد خدرى روايت كند كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم
فرمود: من دو امر را در بين شما مىگذارم كه يكى درازتر از ديگرى است، كتاب خدا كه
رشتهاى است كه از آسمان تا زمين كشيده شده و طرف آن به دست خداست و ديگر عترتم،
آگاه باشيد كه آندو از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در حوض كوثر بر من وارد شوند راوى
گويد: به ابو سعيد گفتم: عترت او چه كسانى هستند؟ گفت: اهل بيت او عليهم السلام.
55- حدثنا محمد بن عمر الحافظ البغدادى قال حدثنى عبد الله بن سليمان بن الأشعث قال
حدثنا أحمد بن معلى الأدمى قال حدثنا يحيى بن حماد قال حدثنا أبو عوانة عن الأعمش
عن حبيب بن أبى ثابت عن عامر بن واثلة عن زيد بن أرقم قال لما رجع رسول الله ص من
حجة الوداع نزل غدير خم فأمر بدوحات فقممن ثم قام فقال كأنى قد دعيت فأجبت إنى قد
تركت فيكم الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب الله و عترتى أهل بيتى فانظروا كيف
تخلفونى فيهما فإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض قال ثم قال إن الله جل و عز
مولاى و أنا مولى كل مؤمن و مؤمنة ثم أخذ بيد على بن أبىطالب (ع) فقال من كنت وليه
فعلى وليه فقلت لزيد بن أرقم أنت سمعته من رسول الله ص قال ما كان فى الدوحات أحد
إلا و قد رآه بعينه و سمعه بأذنه.
55- عامر بن واثله از زيد بن ارقم روايت كند كه گفت: چون رسول خدا صلى الله عليه و
آله و سلم از حجه الوداع بازگشت در غدير خم فرود آمد و دستور داد زير چند درخت بزرگ
را رفتند سپس برخاست و فرمود: گويا مرا دعوت كردند و من نيز اجابت نمودم، من در
ميان شما دو شىء نفيس باقى گذاردم كه يكى از آندو بزرگتر از ديگرى است كتاب خدا و
عترتم، بنگريد چگونه آندو را جانشين من مىسازيد؟ و آندو از يكديگر جدا نشوند تا
آنكه در حوض كوثر بر من وارد شوند، سپس فرمود: خداوند مولاى من و مولاى هر زن و مرد
مؤمنى است، سپس دست على بن أبى طالب عليه السلام را گرفت و فرمود: هر كه من مولاى
اويم على مولاى اوست، به زيد بن ارقم گفتم: آيا تو خود اين كلام را از رسول خدا صلى
الله عليه و آله و سلم شنيدى؟ گفت: همه كسانى كه زير آن درختها بودند او را با دو
چشم خود ديده و با دو گوش خود اين كلمات را شنيدند.
56- حدثنا محمد بن عمر قال حدثنى عبد الله بن يزيد أبو محمد البجلىقال حدثنا محمد
بن طريف قال حدثنا محمد بن فضيل عن الأعمش عن عطية عن أبى سعيد عن حبيب بن أبى ثابت
عن زيد بن أرقم قال قال رسول الله ص كأنى قد دعيت فأجبت و إنى تارك فيكم الثقلين
أحدهما أعظم من الآخر كتاب الله عز و جل حبل ممدود من السماء إلى الأرض و عترتى أهل
بيتى فإنهما لن يزالا جميعا حتى يردا على الحوض فانظروا كيف تخلفونى فيهما.
56- زيد بن ارقم گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: گويا مرا
خواندهاند و من نيز اجابت نمودهام و من دو شىء نفيس در ميان شما نهادهام كه يكى
از ديگرى عظيمتر است: كتاب خداى تعالى كه رشتهاى است كه از آسمان تا زمين كشيده
شده است، و عترتم - اهل بيتم - و آندو پيوسته با يكديگرند تا آنكه در حوض كوثر بر
من وارد شوند، پس بنگريد چگونه آندو را جانشين من مىسازيد؟
57- حدثنا محمد بن عمر قال حدثنا أبو جعفر محمد بن الحسين بن حفص عن عباد بن يعقوب
عن أبى مالك عمرو بن هاشم الجنبى عن عبد الملك عن عطية أنه سمع أبا سعيد يرفع ذلك
إلى النبى ص قال أيها الناس إنى قد تركت فيكم ما إن أخذتم به لن تضلوا من بعدى
الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب الله عز و جل حبل ممدود من السماء إلى الأرض و
عترتى أهل بيتى ألا و إنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.
57- ابوسعيد در حديث مرفوعى از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت كند كه
فرمود: اى مردم! من در ميان شما چيزى را نهادهام كه اگر آن را اخذ كنيد پس از من
گمراه نشويد، آنها دو شىء نفيس است و يكى از آن دو بزرگتر از ديگرى است: كتاب خداى
تعالى كه رشتهاى كشيده شده از آسمان تا زمين است، و عترتم - اهل بيتم - آگاه باشيد
كه آندو هرگز از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در حوض كوثر بر من در آيند.
58- حدثنا محمد بن عمر قال حدثنى الحسن بن عبد الله بن محمد بن على التميمى قال
حدثنى أبى قال حدثنى سيدى على بن موسى بن جعفر بن محمد قال حدثنى أبى عن أبيه جعفر
بن محمد عن أبيه محمد بن علىعن أبيه على عن أبيه الحسين عن أبيه على ص قال قال
النبى ص إنىتارك فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى أهل بيتى و لن يفترقا حتى يردا
على الحوض.
58- امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش روايت كرده است كه پيامبر اكرم صلى
الله عليه و آله و سلم فرمودند: من در ميان شما دو شىء نفيس را باقى گذاردهام:
كتاب خدا و عترتم - اهل بيتم - و آندو هرگز از يكديگر جدا نشوند تا آنكه در حوض
كوثر بر من در آيند.
59- حدثنا أبو محمد جعفر بن نعيم بن شاذان النيسابورى قال حدثنىعمى أبو عبد الله
محمد بن شاذان عن الفضل بن شاذان قال حدثنا عبيد الله بن موسى قال حدثنا إسرائيل عن
أبى إسحاق عن حنش بن المعتمر قال رأيت أبا ذر الغفارى رحمه الله آخذا بحلقة باب
الكعبة و هو يقول ألا من عرفنىفقد عرفنى و من لم يعرفنى فأنا أبو ذر جندب بن السكن
سمعت رسول الله ص يقول إنى خلفت فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى أهل بيتى و إنهما
لن يفترقا حتى يردا على الحوض ألا و إن مثلهما فيكم كسفينة نوح من ركب فيها نجا و
من تخلف عنها غرق.
59- حنش بن معتمر گويد: ابوذر غفارى - رحمه الله - را ديدم كه حلقه باب كعبه را
گرفته و مىگفت: هر كه مرا مىشناسد كه مىشناسد و هر كه مرا نمىشناسد بداند كه من
ابوذر جندب بن سكن هستم، از رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم شنيدم كه مىفرمود:
من در ميان شما دو شىء گذاردم: كتاب خدا و عترتم - اهل بيتم - و آندو از يكديگر
جدا نشوند تا آنكه در حوض كوثر بر من درآيند، بدانيد كه مثل آندو مانند كشتى نوح
است كه هر كه بر آن سوار شود نجات يابد و هر كه از آن تخلف ورزد غرق شود.
60- حدثنا شريف الدين الصدوق أبو على محمد بن أحمد بن محمد بن زئارة بن عبد الله بن
الحسن بن الحسين بن على بن الحسين بن على بن أبىطالب ص قال حدثنا على بن محمد بن
قتيبة قال حدثنا الفضل بن شاذان النيسابورى عن عبيد الله بن موسى قال حدثنا شريك عن
ركين بن الربيع عن القاسم بن حسان عن زيد بن ثابت قال قال رسول الله ص إنىتارك
فيكم خليفتين كتاب الله و عترتى أهل بيتى فإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.
60- زيد بن ثابت گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من در ميان شما
دو جانشين گذاردم، كتاب خدا و عترتم - اهل بيتم - و آندو از يكديگر جدا نشوند تا
آنكه در حوض كوثر بر من در آيند.
61- حدثنا عبد الواحد بن محمد بن عبدوس العطار النيسابورى رضى الله عنه قال حدثنا
على بن محمد بن قتيبة عن الفضل بن شاذان قال حدثنا إسحاق بن إبراهيم قال حدثنا عيسى
بن يونس قال حدثنا زكريا بن أبى زائدة عن عطية العوفى عن أبى سعيد الخدرى قال قال
رسول الله ص إنى تارك فيكم الثقلين أحدهما أكبر من الآخر كتاب الله حبل ممدود من
السماء إلى الأرض و عترتى أهل بيتى فإنهما لن يفترقا حتى يردا على الحوض.
61- ابو سعيد خدرى گويد: رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم فرمود: من در ميان شما
دو شىء نفيس نهادم كه يكى از آن دو بزرگتر از ديگرى است: كتاب خدا كه رشتهاى است
كه از آسمان تا زمين كشيده شده است و عترتم - اهل بيتم - و آندو از يكديگر جدا
نشوند تا در حوض كوثر بر من درآيند.
62- حدثنا أبى رضى الله عنه قال حدثنا على بن محمد بن قتيبة قال حدثنا الفضل بن
شاذان قال حدثنا إسحاق بن إبراهيم عن جرير عن الحسن بن عبيد الله عن أبى الضحى عن
زيد بن أرقم عن النبى ص قال إنى تارك فيكم كتاب الله و أهل بيتى فإنهما لن يفترقا
حتى يردا على الحوض.
62- زيد بن ارقم از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم روايت كند كه فرمود: من
در بين شما كتاب خدا و اهل بيتم را نهادم و آندو از يكديگر جدا نشوند تا در حوض
كوثر بر من درآيند.
63- حدثنا محمد بن الحسن بن أحمد بن الوليد رضى الله عنه قال حدثنا محمد بن الحسن
الصفار عن أحمد بن محمد بن عيسى عن الحسين بن سعيد عن حماد بن عيسى عن إبراهيم بن
عمر اليمانى عن سليم بن قيس الهلالى عن أمير المؤمنين على بن أبى طالب (ع) قال إن
الله تبارك و تعالى طهرنا و عصمنا و جعلنا شهداء على خلقه و حججا فى أرضه و جعلنا
مع القرآن و جعل القرآن معنا لا نفارقه و لا يفارقنا.
63- سليم بن قيس از امير المؤمنين على عليه السلام روايت كند كه فرمود: خداى تعالى
ما را پاكيزه ساخت و حفظ نمود و ما را گواهان بر خلقش قرار داد و حجتهاى زمين نمود
و ما را همراه قرآن قرار داد و قرآن را همراه ما كرد، ما از قرآن جدا نشويم و آن
نيز از ما جدا نشود.
64- حدثنا محمد بن زياد بن جعفر الهمدانى رضى الله عنه قال حدثنا علىبن إبراهيم بن
هاشم عن أبيه عن محمد بن أبى عمير عن غياث بن إبراهيم عن الصادق جعفر بن محمد عن
أبيه محمد بن على عن أبيه على بن الحسين عن أبيه الحسين بن على (ع) قال سئل أمير
المؤمنين ص عن معنى قول رسول الله ص إنى مخلف فيكم الثقلين كتاب الله و عترتى من
العترة فقال أنا و الحسن و الحسين و الأئمة التسعة من ولد الحسين تاسعهم مهديهم و
قائمهم لا يفارقون كتاب الله و لا يفارقهم حتى يردوا على رسول الله ص حوضه.
64- امام صادق عليه السلام از پدرانش روايت كند كه از على عليه السلام در معنى اين
كلام رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم كهمن
دو شىء نفيس در ميان شما نهادم كتاب خدا و عترتمپرسيدند كه عترت چه كسانى
هستند؟ فرمود: من و حسن و حسين و ائمه نه گانه از فرزندان حسين هستند و نهمين آنها
مهدى و قائم آنهاست از كتاب خدا جدا نشوند و كتاب خدا نيز از آنها جدا نشود تا آنكه
بر رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم در حوض كوثر درآيند.
65- حدثنا على بن أحمد بن عبد الله بن أحمد بن أبى عبد الله البرقى عن أبيه عن جده
أحمد بن أبى عبد الله عن أبيه محمد بن خالد عن غياث بن إبراهيم عن ثابت بن دينار عن
سعد بن طريف عن سعيد بن جبير عن ابن عباس قال قال رسول الله ص لعلى بن أبى طالب (ع)
يا على أنا مدينة الحكمة
(122)و
أنت بابها و لن تؤتى المدينة إلا من قبل الباب فكذب من زعم أنه يحبنى و يبغضك لأنك
منى و أنا منك لحمك من لحمى و دمك من دمى و روحك من روحى و سريرتك من سريرتى و
علانيتك من علانيتى و أنت إمام أمتى و خليفتى عليها بعدى سعد من أطاعك و شقى من
عصاك و ربح من تولاك و خسر من عاداك و فاز من لزمك و هلك من فارقك مثلك و مثل
الأئمة من ولدك بعدى مثل سفينة نوح من ركبها نجا و من تخلف عنها غرق و مثلكم كمثل
النجوم كلما غاب نجم طلع نجم إلى يوم القيامة.
65- ابن عباس گويد كه رسول خدا صلى الله عليه و آله و سلم به على عليه السلام
فرمود: اى على! من شهر حكمتم و تو دروازه آنى و به مدينه داخل نتوان شد مگر از جانب
دروازه آن، دروغ مىگويد كسى كه مىپندارد مرا دوست دارد در حالى كه تو را دشمن
مىدارد، زيرا تو از منى و من از توأم، گوشت تو از گوشت من و خون تو از خون من و
روح تو از روح من، و نهان تو از نهان من و آشكار تو از آشكار من است، و تو امام امت
من هستى و پس از من جانشين من بر آنهايى، نيكبخت كسى كه از تو اطاعت كرد و بدبخت
كسى كه نافرمانى تو را نمود، كسى كه دوستى تو را داشته باشد سود برده است و كسى كه
دشمن تو باشد در خسران است و كسى كه همراهى تو را داشته باشد رستگار و كسى كه از تو
جدائى گزيند هلاك است، مثل تو مثل ائمه از فرزندان تو كه پس از من بيايند، مثل كشتى
نوح است كه هر يك بر آن سوار شود نجات يابد و هر كه از آن تخلف ورزد غرق خواهد شد،
و مثل شما مانند مثل ستارگان است كه هرگاه ستارهاى پنهان شود ستارهاى ديگر بدرخشد
و اين تا روز قيامت ادامه دارد.