مشكاه الأنوار في غررالاخبار
باب چهارم : در آداب معاشرت با مردم
ابوالفضل على بن رضى الدين
... الطبرسى
- ۲۸ -
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
عليكم باتقاء الله وصدق الحديث والورع والاجتهاد والخروج عن
معاصى الله واعلموا أ نه ليس منا من لم يملك نفسه عند الغضب
وليس منا من لم يحسن صحبة من صحبه ومرافقة من رافقه ومخالطة
من خالطه ومجاورة من جاوره ومجاملة من جامله وممالحة من مالحه
ومخالفة من خالفه وعليكم باتقاء الله والكف والتقية والكتمان
فإ نى والله نظرت يمينا وشمالافلما رأ يت الناس قد أ خذوا هكذا
وهكذا أ خذت الجادة فى غمار الناس فاتقوا الله ما استطعتم
ولاقوة إ لابالله
امام ضادق عليه السلام فرمود: بر شما
باد به ترس از خدا و راستگوئى ، وپرهيزگارى وكوشش در عبادت ،
وترك گناهان ، وآگاه باشيد! هر كس بر غضب وخشم خود مسلط نباشد
از ما نيست ، وهر گه با همراه خود حق رفاقت را مراعات نكند
وخوب رفاقت نكندك ومعاشرتش خوب نباشد وهمسايه را آزار دهد
وبه همنشين خود ستم كند وآداب غذا خوردن را رعايت نكند وبا
اومخالفت كند از ما نيست .
پرهيزگار باشيد واز بدگويى به مردم دست برداريد، وتقيه كنيد
واسرار خود را حفظ نماييد، به خدا قسم من به راست وچپ نظر كردم
، وچون مردم را ديدم كه هر كدام به راهى مى روند، من در بين آن
گرد وغبار مردم راه راست را برگزيدم ، اينك شما هم تا مى
توانيد از خدا بترسيد، وهيچ قدرتى جز قدرت خدا نيست . |
حديث
- قال ع من كلف أ خاه حاجة فلم يبالغ
فيها فقد خان الله و رسوله
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس
برادر دينى خود را به كارى كه در حد توان اونيست وادار نمايد،
به خدا ورسولش خيانت كرده است . |
حديث
- وقال من عرقت جبهته فى حاجة أ خيه
فى الله عز وجل لم يعذب بعد ذلك
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس
در براه برآوردن حاجت برادر مؤ منش عرق بريزد، بعد از آن عذاب
نمى شود. |
فصل سوم : در اذن ورود به منازل
الفصل الثالث فى الاستئذان
حديث
- من كتاب المحاسن :
عن أ مير المؤ منين ع قال :
إ ذا بلغ أ حدكم حجرته فليسم يرجع قرينه الشيطان وإ ذا دخل أ
حدكم بيته فليسلم تنزله البركة وتؤ نسه الملائكة
على عليه السلام فرمود: هر گاه
خواستيد وارد اطاقتان شويد ((بسم الله
)) بگوييد تا شيطان همراهش فرار كند، هر
گاه داخل خانه خود شديد سلام كنيد، تا بركت بر آن نازل شود،
وفرشتگان با اهل منزل انس مى گيرند. |
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
إ ذا دخلت منزلك فقل بسم الله وبالله وسلم على أ هلك وإ ن لم
يكن فيه أ حد فقل بسم الله وسلام على رسوله وعلى أ هل بيته
والسلام علينا وعلى عباد الله الصالحين فإ ذا قلت ذلك فر
الشيطان من منزلك
امام صادق عليه السلام فرمود: هر گاه
وارد منزلت شدى ((بسم الله وبالله
)) بگو، وبر خانواده ات سلام كن ، واگر
كسى در خانه نبود، بگو: ((بسم الله
وسلام على رسوله وعلى اهل بيته ، والسلام علينا وعلى عبادالله
الصالحين ))، هر گاه اين را گفتى شيطان
از منزلت فرار مى كند. |
حديث
- وعنه قال يسلم الرجل إ ذا دخل على أ
هله وإ ذا دخل يضرب بنعليه ويتنحنح يصنع ذلك حتى يؤ ذنهم أ نه
قد جاء حتى لايرى شيئا يكرهه
امام صادق عليه السلام فرمود: هر گاه
مرد وارد بر خانواده اش مى شود سلام مى كند، وهر گاه داخل شد
كفشش را به زمين مى كوبد و سرفه مى كند، اين كار را مى كند تا
آنان را به ورودش اطلاع دهد، تا چيزى نبيند كه اورا ناراحت
نمايد. |
حديث
- وقال فى قوله ل ا تَدْخُلُوا
بُيُوتاً غَيْرَ بُيُوتِكُمْ حَتّ ى تَسْتَأْنِسُوا وَ
تُسَلِّمُوا عَلى أَهْلِه ا ذ لِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ قال
الاستيناس وقع النعل والتسليم
امام صادق عليه السلام درباره آيه (به
خانه هايى غير از خانه هاى خود وارد نشويد تا استيناس نموده
وبر اهل آن خانه سلام كنيد ك اين براى شما خير است )، فرمود:
استيناس ، سلام كردن وكوبيدن پا بر زمين هنگام ورود به منزل مى
باشد. |
حديث
- عنه قال إ ذا استأ ذن أ حدكم فليبدأ
بالسلام فإ نه اسم من أ سماء الله عز وجل فليستأ ذن من وراء
الباب قبل أ ن ينظر إ لى قعر البيت فإ نما أ مرتم بالاستئذان
من أ جل العين والاستئذان ثلاث مرات فإ ن قيل ادخل فليدخل وإ ن
قيل ارجع فليرجع أ ولاهن يسمع أ هل البيت والثانية يأ خذ أ هل
البيت حذرهم والثالثة يختار أ هل البيت إ ن شاءوا أ ذنوا وإ ن
شاءوا لم يأ ذنوا ثم ليرجع
امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامى
كه اذن ورود به خانه را گرفتيد اول سلام كنيد، كه يكى زا
نامهاى خداوند مى باشد، البته اجازه گرفتن بايد از پشت در قبل
از نگاه كردن به داخل خانه باشد، شما امر به اجازه گرفتن شده
ايد به خاطر آنچه چشمتان مى بيند.
اذن ورود بايد سه مرتبه باشد، وهر گاه اجازه دادند داخل شويد،
واگر گفتند برگرد بايد فورا مراجعت كنى ، اجازه اول براى شنيدن
اهل خانه است ، دوم براى حفظ حجاب آنها، سوم از اين جهت كه
خواستند اذن دهند يا ندهند، واگر اذن ندادند بايد برگردد. |
حديث
- كان رسول الله ص إ ذا أ تى باب قوم
لم ينصرف حتى يؤ ذن بالسلام ثلاث مرات
رسول خدا صلى الله عليه وآله هر گاه
در منزلى مى رفتند بر نمى گشتند مگر اينكه سه بار به اهل منزل
سلام مى كردند. |
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
فليستأ ذن الذين ملكت أ يمانكم والذين لم يبلغوا الحلم منكم
ثلاث مرات كما أ مركم الله ومن بلغ الحلم فلايلج على أ مه
ولاعلى أ خته ولاعلى خالته ولاعلى سوى ذلك إ لابإ ذن ولايأ
ذنوا حتى يسلم والسلام طاعة من الله
امام صادق عليه السلام فرمود: غلامان
شما كه در منزلتان خدمت مى كنند وكسانى كه هنوز به حد بلوغ
نرسيده اند بايد به امر خداوند سه بار اذن ورود بخواهند،
وافراد بالغ اگر بخواهند بر مادر يا خواهر يا خاله خود وغير
آنها وارد شوند بايد اجازه بگيرند، وبه اذن تنها اكتفا نكنند
تا اينكه سلام كنند، وسلام طاعتى است از خدا. |
حديث
- وعنه فى قول الله عز وجل ي ا
أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لِيَسْتَأْذِنْكُمُ الَّذِينَ
مَلَكَتْ أَيْم انُكُمْ وَ الَّذِينَ لَمْ يَبْلُغُوا
الْحُلُمَ مِنْكُمْ ثَل اثَ مَرّ اتٍ فقال هؤ لاء المملوكون من
الرجال والنساء والصبيان الذين لم يبلغوا الحلم يستأ ذنون
عليكم عند هذه الثلاث العورات مِنْ بَعْدِ صَل اةِ الْعِش اءِ
وهى العتمة وَ حِينَ تَضَعُونَ ثِي ابَكُمْ مِنَ الظَّهِيرَةِ
ومِنْ قَبْلِ صَل اةِ الْفَجْرِ ويدخل مملوككم بعد هذه الثلاث
العورات بغير إ ذن إ ن شاءوا
امام صادق عليه السلام درباره قول
خداى عز وجل (اى مؤ منين غلامان شما وكسانى كه به حد بلوغ
نرسيده اند بايد سه مرتبه اذن بگيرند) فرمود: آنها خدمتكاران
(زن ومرد) وبچه هايى هستند كه به حد بلوغ نرسيده اند، كه در سه
مكان از شما اذن مى گيرند: بعد از نماز عشاء، كه هنگام خواب
است (وگاه عوض كردن لباسهايتان هنگام ظهر وبعد از نماز عشاء)،
وغلامان شما بعد از اين سه مورد اگر بخواهند بر شما وارد شوند
اذن نمى خواهد. |
حديث
- عن جابر بن عبد الله قال خرج رسول
الله ص يريد فاطمة ص و أ نا معه فلما انتهينا إ لى الباب وضع
يده عليه ودفعه ثم قال السلام عليكم قالت فاطمة وعليكم السلام
يا رسول الله قال أ دخل قالت ادخل يا رسول الله قال أ دخل أ نا
ومن معى فقالت يا رسول الله ليس على رأ سى قناع فقال يا فاطمة
خذى فضل ملحفتك فقنعى به رأ سك ففعلت ثم قال السلام عليكم
فقالت وعليكم السلام يا رسول الله قال أ دخل قالت نعم يا رسول
الله قال أ نا ومن معى قالت ومن معك قال جابر فدخل رسول الله
ودخلت وإ ذا وجه فاطمة أ صفر كأ نه بطن جرادة فقال رسول الله
ما لى أ رى وجهك أ صفر فقالت يا رسول الله من الجوع فقال رسول
الله اللهم مشبع الجوعة و دافع الضيعة أ شبع فاطمة بنت محمد
قال جابر فوالله لنظرت إ لى الدم ينحدر من قصاصها حتى عاد
وجهها أ حمر فما جاعت بعد ذلك اليوم
جابربن عبدالله گويد: رسول خدا صلى
الله عليه وآله از منزل خارج شد وبه طرف منزل فاطمه
عليهاالسلام حركت كرد، ومن در خدمت آن حضرت بودم ، هنگامى كه
به در منزل رسيد دست خود را روى در گذارد وآن را تكان داد،
وفرمود: السلام عليكم ، فاطمه عليهاالسلام فرمود: و عليكم
السلام يا رسول الله ، رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
وارد شوم ؟ فرمود: بفرماييد اى رسول خدا، فرمود: من وهمراهم ؟
فرمود: اى رسول خدا بر سرم مقنعه نيست ، فرمود: اى فاطمه اضافه
پارچه اى كه در دست دارى مقنعه ات كن ، حضرت هم همين كار را
كرد، سپس پيامبر صلى الله عليه وآله فرمود: السلام عليكم ،
فرمود: وعليكم السلام يا رسول الله ، پيامبر فرمود: وارد شوم ؟
فرمود: بلى اى رسول خدا، حضرت فرمود: من و همراهم ؟ فرمود:
وآنكه با شماست .
جابر گويد رسول خدا صلى الله عليه وآله وارد شد، منهم وارد شدم
ودر اين هنگام چهره فاطمه را ديدم كه زرد شده ! وگويا به رنگ
شكم ملخ است ، رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: چرا صورتت
زرد شده ؟ فرمود: اى رسول خدا، از گرسنگى ، پيامبر صلى الله
عليه وآله فرمود: اى خدايى كه گرسنگان را سير وبرطرف كننده
هلاكتى ، فاطمه دختر محمد را سير كن ، جابر گويد به خدا قسم در
اين هنگام مشاهده كردم كه خون از بالاى پيشانى ايشان در تمام
صورت (زير پوست ) جريان پيدا كرد، وصورت حضرت سرخ شد، وبعد از
آن دعا، هرگز گرسنه نشد. |
حديث
- عن حمزة بن حمران قال كنت أ نا وحسن
العطار فسلمنا على أ بى عبد الله فرد علينا السلام ثم نظرنا أ
ن يقول لنا ادخلوا فقال ما لكم لا تدخلون أ ليس قد أ ذنت أ ليس
قد رددت عليكم فقد أ ذنتكم يا أ هل العراق ما أ عجبكم يكتفى
بالا ول
وفى رواية كان على ع يستأ ذن على أ هل الذمة
حمزة بن حمران گويد: من وحسن عطار
خدمت حضرت صادق عليه السلام رسيديم وسلام كرديم ، حضرت سلام ما
را پاسخ داد، سپس منتظر مانديم تا اجازه ورود دهد. فرمود: چرا
داخل نمى شود مگر به شما اذن ورود ندادم ؟ آيا جواب سلامتان را
كه دادم اذن دخول نيست ؟ اى اهل عراق ، چرا تعجب مى كنيد؟ به
همان اذن اول اكتفا مى شود.
ودر روايتى : على عليه السلام از اهل ذمه هم اجازه ورود مى
خواست . |
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
ليستأ ذن الرجل على بنته وأ خته إ ذا كانتا متزوجتين
امام صادق عليه السلام فرمود: مرد
بايد از دختر وخواهرش كه شوهر دارند اجازه ورود بخواهد. |
حديث
- عن أ م سلمة فى خبر طويل كتبت موضع
الحاجة إ ليها فى سحر يومنا جاء أ مير المؤ منين ع فدق الباب
قالت قال رسول الله قومى فافتحى له الباب ففتحت له الباب فأ خذ
بعضادتى الباب حتى لم يسمع حسا ولا حركة وصرت إ لى خدرى أ ستأ
ذن فدخل تمام الخبر
ام سلمه ضمن روايت طولانى گويد: روزى
هنگام صبح اميرالمؤ منين عليه السلام به در خانه ما آمد ودر
زد، رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود: برخيز ودر را باز كن ،
من در را برايش باز كردم ، امام عليه السلام دوطرف در را گرفت
(تا در كاملا باز نشود) تا اينكه هيچ حس و حركتى از من نبيند،
من به حجره ام رفتم ايشان اذن گرفته وداخل شد. |
فصل : چهارم در سلام كردن ومعانقه
الفصرابع فى التسليم والمعانقة
حديث
- من كتاب المحاسن :
عن الباقر ع كان يقول أ فشوا سلام الله فإ ن سلام الله لاينال
الظالمين
امام باقر عليه السلام مى فرمود: با
صداى بلند سلام كنيد، زيرا سلام خداوند به ظالمان نمى رسد. |
حديث
- عنه قال قال رسول الله ص :
إ ذا التقيتم فتلاقوا بالسلام والتصافح وإ ذا تفرقتم فتفرقوا
بالاستغفار
امام باقر عليه السلام از رسول خدا
صلى الله عليه وآله روايت كند كه فرمود: هر گاه بهم رسيديد
سلام كنيد وبا يكديگر دست دهيد، وهر گاه از هم جدا شديد
استغفار كنيد. |
حديث
- عنه قال إ ذا سلم أ حدكم فليجهر
بسلامه لايقول سلمت فلم يردوا على ولعله قد يكون قد سلم ولم
يسمعهم وإ ذا رد أ حدكم فليجهر برده لايقول المسلم سلمت فلم
يردوا على ثم قال كان على يقول لا تغضبوا ولاتغضبوا أ فشوا
السلام وأ طيبوا الكلام وصلوا بالليل والناس نيام تدخلوا
الجنة بسلام ثم تلاعلى قول الله السَّل امُ الْمُؤْمِنُ
الْمُهَيْمِنُ
امام باقر عليه السلام فرمود: هر گاه
يكى از شما خواست سلام كند، با صداى بلند سلام كند، ونگويد
سلام كردم وجوابم را ندادند، ممكن است اوسلام كند وكسى را
نشنواند، واگر پاسخ سلام مى دهيد بايد بلند جواب دهيد، تا سلام
كننده نگويد سلام كردم وكسى جوابم را نداد.
سپس فرمود: على عليه السلام مى فرمود: غضب نكنيد وديگران را هم
به خشم نياوريد، با صداى بلند سلام كنيد، وسخنان پاكيزه ومفيد
بر زبان آوريد، ور حالى كه مردم در خوابند نماز شب بخوانيد؛ تا
به سلامت داخل بهشت شويد، سپس اين آيه را تلاوت فرمود: (السلام
المؤ من المهيمن ). |
حديث
- عن أ مير المؤ منين ع قال :
السلام سبعون حسنة تسع وستون للمبتدى وواحدة للراد
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود:
سلام كردن هفتاد حسنه دارد، شصت ونه حسنه براى ابتدا كننده به
سلام ، ويكى از آنها براى جواب دهنده است . |
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
من التواضع أ ن تسلم على من لقيت
امام صادق عليه السلام فرمود: يك قسم
از تواضع اين است كه كسى را كه ديدى به اوسلام كنى . |
حديث
- وقال البخيل من بخل بالسلام
امام صادق عليه السلام فرمود: بخيل
كسى است كه در سلام كردن بخل بورزد. |
حديث
- وعنه ع قال :
يسلم الراكب على الماشى والماشى على القاعد وإ ذا لقيت جماعة
جماعة سلم الا قل على الا كثر وإ ذا لقى واحد جماعة سلم الواحد
على الجماعة
امام صادق عليه السلام فرمود: سواره
بر پياده سلام مى كند، و پياده بر نشسته ، وهرگاه گروهى با
گروه ديگر ملاقات كرد آنهائيكه عده كمترى دارند بر كسانى كه
تعدادشان بيشتر است سلام كنند، وهر گاه يك نفر با گروهى ملاقات
نمود، هموبر جماعت سلام كند. |
حديث
- وعنه قال القليل يبدءون الكثير
بالسلام والراكب يبدأ الماشى و أ صحاب البغال يبدءون أ صحاب
الحمير وأ صحاب الخيل يبدءون أ صحاب البغال
امام صادق عليه السلام فرمود: افراد
كم به افراد زياد سلام كنند، وسواره بر پياده ، وقاطرسواران بر
الاغ سواران ، واسب سواران بر قاطر سواران سلام كنند. |
حديث
- عنه قال إ ذا سلم الرجل من الجماعة
أ جزأ عنهم وإ ذا سلم على القوم وهم جماعة أ جزأ هم أ ن يرد
واحد منهم
امام صادق عليه السلام فرمود: هر گاه
مردى از ميان گروه سلام كند از ديگران كفايت كند، وهر گاه بر
گروهى سلام كرد ويكى از آنها جواب داد از بقيه كفايت مى كند. |
حديث
- عنه قال من قال سلام عليكم فهى عشر
حسنات ومن قال سلام عليكم ورحمة الله فهى عشرون حسنة ومن قال
سلام عليكم ورحمة الله وبركاته فهى ثلاثون
امام صادق عليه السلام فرمود: هر كس
بگويد ((سلام عليكم ))،
ده حسنه برايش منظور گردد، وهر كه بگويد ((سلام
عليكم و رحمة الله )) بيست حسنه ، وهر
كه بگويد ((سلام عليكم ورحمة الله و
براته )) سى حسنه . |
حديث
- عنه قال كان رسول الله ص يسلم على
النساء ويرددن عليه وكان أ مير المؤ منين ع يسلم على النساء
ويرددن عليه وكان يكره أ ن يسلم على الشابة منهن ويقول أ تخوف
أ ن يعجبنى صوتها فيدخل على أ كثر مما أ طلب من الا جر
امام صادق عليه السلام فرمود: رسول
خدا صلى الله عليه وآله بر زنان سلام مى كرد، وپاسخ سلام آنان
را مى داد، اميرالمؤ منين عليه السلام به زنها سلام مى كرد وبه
آنان جواب مى داد، ولى از سلام كردن به زنهاى جوان كراهت داشت
، ومى فرمود: مى ترسم صدايش در من حالتى ايجاد كند، وضررى بيش
از اجرى كه مى خواستم نصيبم گردد. |
حديث
- وقال رسول الله ص :
إ ذا قام أ حدكم من مجلسه فليودعهم بالسلام
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
هر گاه يكى از شما (در مجلسى ) از جايش حركت نمود كه خارج شود،
با گفتن سلام با اهل مجلس وداع كند. |
حديث
- وقال إ ذا لقى أ حدكم أ خاه فليسلم
عليه وليصافحه فإ ن الله عز و جل أ كرم بذلك الملائكة فاصنعوا
صنيع الملائكة
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
هر گاه يكى از شما برادر دينى اش را ديد به اوسلام كند، وبه
اوسلام كند، وبا اومصافحه نمايد، زيرا خداوند عز وجل به جهت
سلام كردن به فرشتگان احترام گزارد، شما هم از فرشتگان پيروى
كنيد. |
حديث
- من كتاب الروضة :
قال أ مير المؤ منين ع :
نهى رسول الله أ ن يسلم على أ ربعة على السكران فى سكره وعلى
من يعمل التماثيل وعلى من يلعب بالنرد وعلى من يلعب بالا ربعة
عشر وأ نا أ زيدكم الخامسة أ نهاكم أ ن تسلموا على صاحب
الشطرنج
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود:
رسول خدا صلى الله عليه و آله از سلام كردن به چهار نفر نهى
فرمود؛ بر مرد مست در حالت مستى ، بر كسى كه مجسمه مى سازد، بر
كسى كه نردبازى مى كند، بر كسى كه با چهارده مهره بازى مى كند
(نوعى قمار كه در زمان جاهليت رواج داشته )، امام عليه السلام
فرمود: من هم پنجمى را به آن اضامه مى كنم ، شما را نهى مى كنم
از اينكه بر شطرنج باز سلام كنيد. |
حديث
- قال الباقر ع لاتسلموا على اليهود
ولاعلى النصارى ولاعلى المجوس ولاعلى عبدة الا وثان ولاعلى
موائد شراب الخمر ولاعلى صاحب الشطرنج والنرد ولاعلى المخنث
ولاعلى الشاعر الذى يقذف المحصنات ولاعلى المصلى وذلك أ ن
المصلى لايستطيع أ ن يرد السلام لا ن التسليم من المسلم تطوع
والرد عليه فريضة ولاعلى آكل الربا ولا على رجل جالس على غائط
ولاعلى الذى فى الحمام ولاعلى الفاسق المعلن بفسقه
امام باقر عليه السلام فرمود: بر
يهودى سلام نكنيد، بر نصرانى ، مجوسى ، بت پرست ، وكسانى كه
كناره سفره شراب نشسته اند، وبر شطرنج باز، نردباز، وبر مردانى
كه فقط صورت مردى دارند، وبر شاعرانى كه به زنان شوهردار تهمت
مى زنند، وبر كسى كه در حال نماز خواندن است ، چون نمى تواند
جواب سلام را بدهد، وچون سلام بر سلام كننده مستحب وجوابش واجب
است ، وبر رباخوار، وبر كسى كه در حال قضاى حاجت است ، وبر كسى
كه در حمام است ، وبر فاسقى كه فسقش را ظاهر مى سازد، سلام
نكنيد. |
حديث
- وروى عن أ مير المؤ منين ع أ نه قال
ستة لاينبغى أ ن يسلم عليهم وستة من أ خلاق قوم لوط فأ ما
الذين لاينبغى السلام عليهم فاليهود و النصارى وأ صحاب النرد
والشطرنج وأ صحاب الخمر والبربط والطنبور والمتفكهون بسب الا
مهات والشعراء
على عليه السلام فرمود: شش گروه
شايسته سلام نيستند، و شش عمل از اخلاق قوم لوط است ، اما
آنانكه شايسته سلام كردن نيستند: يهودى ، نصرانى ، نردباز،
شطرنج باز، شراب خوار، تار وطنبور زن ، كسانى كه به وسيله فحش
دادن به مادرهاى همديگر خوشمزگى وشادمانى مى كنند، وشاعران .
اما آن كارهايى كه از اخلاق قوم لوط است : مهره بازى ، بشكن
زدن ، سقز جويدن ، دامن كبر بر زمين ساييدن ، دكمه قبا وپيراهن
باز گذاردن . |
حديث
- عن أ بى عبد الله ع قال :
إ ذا سلم عليك اليهودى أ والنصرانى أ والمشرك فقل عليك
امام صادق عليه السلام فرمود: هر گاه
يهودى يا نصرانى يا مشرك بر توسلام كرد، بگوعليك . |
حديث
- عن أ مير المؤ منين ع قال :
لاتبدءوا أ هل الكتاب بالسلام وإ ذا سلموا فقولوا عليكم
اميرالمؤ منين عليه السلام فرمود: به
اهل كتاب ابتدا به سلام نكنيد وهر گاه آنها به شما سلام كردند،
بگوييد عليكم . |
حديث
- قيل لا بى عبد الله ع كيف الدعاء
لليهودى والنصرانى قال بارك الله لك فى دنياك
از حضرت صادق عليه السلام سؤ ال شد:
براى يهود ونصارى چگونه دعا كنيم ؟ فرمود: بگوييد؛ خداوند به
دنياى شما بركت دهد. |
حديث
- عن العيص بن القاسم قال سأ لت أ با
عبد الله ع عن التسليم على أ هل الكتاب فى الكتاب قال يكتب
سلام على من اتبع الهدى وفى آخره سلام على المرسلين والحمد لله
رب العالمين
عيص بن قاسم گويد: از امام صادق عليه
السلام در مورد چگونگى سلام كردن بر اهل كتاب در نامه پرسيدم ،
فرمود: نوشته مى شود (وسلام بر كسى كه دنبال هدايت رفت ) ودر
آخر نامه نوشته شود (وسلام بر پيامبران ، وستايش خداى دوجهان
را). |
حديث
- عن ذريح قال سأ لت أ با عبد الله ع
عن التسليم على اليهودى و النصرانى والرد عليهم فى الكتاب فكره
ذلك
ذريح گويد: از امام صادق عليه السلام
درباره سلام كردن بر يهودى ونصرانى وجواب دادن به آنها در نامه
پرسيدم ، امام عليه السلام جواب نامه دادن را مكروه دانستند. |
حديث
- قال النبى ص لاتدع أ حدا إ لى طعامك
حتى يسلم
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
هيچ كس را به طعامت دعوت نكن مگر اينكه سلام كند. |
حديث
- وقال السلام اسم من أ سماء الله
تعالى فأ فشوه بينكم فإ ن الرجل المسلم إ ذا مر بالقوم فسلم
عليهم فلم يردوا عليه من هوخير منهم و أ طيب
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
سلام يكى از نامهاى خداوند است ، آن را در بين خود رسميت دهيد،
مرد سلام كننده هر گاه به جمعى سلام كند وآنها جوابش را ندهند،
كسى پاسخش را مى دهد كه از آنها بهتر وپاكيزه تر است . |
حديث
- وقال والذى نفسى بيده لاتدخلوا
الجنة حتى تؤ منوا ولاتؤ منوا حتى تحابوا أ ولاأ دلكم على شى ء
إ ذا فعلتموه تحاببتم أ فشوا السلام من الفردوس
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
سوگند به آنكه جانم در دست اوست ، به بهشت نمى رويد مگر اينكه
ايمان آوريد، وايمان نخواهيد آورد مگر اينكه همديگر را دوست
بداريد، اينك آيا شما را راهنمايى نكنم به چيزى كه اگر انجامش
دهيد با يكديگر دوست خواهيد شد؟ به يكديگر بلند سلام كنيد. |
حديث
- عن الفضل بن عباس قال قال رسول الله
ص :
يا فضل هل تدرى ما تفسير السلام عليكم إ ذا قال الرجل للرجل
السلام عليكم ورحمة الله معناه على عهد الله وميثاقه أ ن
لااغتابك ولاأ عيب عليك مقالتك ولاأ ريد زلتك فإ ذا رد عليه
وعليكم السلام ورحمة الله و بركاته يقول لك على مثل الذى عليك
ورحمة الله والله شهيد على ما يقولون
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
اى فضل ؛ آيا تفسير ((السلام عليكم
)) را مى دانى ؟ هر گاه مردى به مرد
ديگر بگويد: ((السلام عليكم ورحمة الله
)) يعنى : بر عهد وميثاق با خدا متعهد
شدم كه غيبتت را نكنم ، واز سخنت عيب نگيرم ، ولغزشت را دنبال
نكنم ، وهر گاه آن مرد در جواب بگويد: ((وعليكم
السلام ورحمة الله ))، يعنى مى گويد: بر
توباد بر عهده من مثل آنكه بر عهده توست به اضافه رحمت خداوند،
وخداوند هم بين آن دودر آنچه مى گويند گواه است . |
حديث
- من كتاب اللباس سأ ل السائل الصادق
ع عن النساء كيف يسلمن إ ذا دخلن على القوم قال المرأ ة تقول
عليكم السلام والرجل يقول السلام عليكم
كسى از امام صادق عليه السلام پرسيد:
وقتى زنان وارد محفلى مى شوند، چگونه سلام كنند؟ فرمود: زن مى
گويد: ((عليكم السلام ))
و مرد مى گويد: ((السلام عليكم
)). |
حديث
- من كتاب السيد ناصح الدين أ بى
البركات قال رسول الله ص من رأ س التواضع أ ن تبدأ بالسلام على
من لقيت وترد على من سلم عليك وأ ن ترضى بالدون من المجلس
ولاتحب المدحة والتزكية
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
سرمنشاء تواضع اين است كه هر كه را ديدى به اوسلام كنى ، وهر
كه سلامت كرد جوابش دهى ، ودر پايين مجلس بنشينى ، واز ستايش
وتمجيد خوشحالى نكنى . |
حديث
- وقال إ ن أ عجز الناس من عجز عن
الدعاء وإ ن أ بخل الناس من بخل بالسلام
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
عاجزترين مردمى كسى است كه از دعا كردن عاجز باشد، وبخيل ترين
مردم كسى است كه در سلام كردن بخيل بورزد. |
حديث
- قال عمار بن ياسر رحمة الله عليه
ثلاث من جمعهن جمع الا يمان الا نفاق من الا قتار والا نصاف من
نفسك وبذل السلام للعالم
عمار بن ياسر (رحمة الله عليه )
فرمود: هر كه سه چيز را با هم جمع كند ايمان را جمع نموده :
انفاق در حال تنگدستى ، از خود گذشتگى ، وبه همه مردم سلام
كردن . |
حديث
- عن على بن أ بى حمزة قال سأ لت أ با
عبد الله ع أ سلم على أ هل القبور قال نعم قلت كيف أ قول قال
تقول السلام على أ هل الديار من المؤ منين والمؤ منات
والمسلمين والمسلمات أ نتم لنا فرط وإ نا بكم إ ن شاء الله
لاحقون
على بن ابى حمزه گويد: از امام صادق
عليه السلام پرسيدم : آيا بر اهل قبور سلام كنم ؟ فرمود: آرى ،
پرسيدم : چه بگويم ؟ فرمود: بگو؛ ((السلام
على اءهل الديار من المؤ منين والمؤ منات والمسلمين و المسلمات
، اءنتم لنا فرط وانا بكم ان شاء الله لاحقون
)) يعنى : درود بر شما اى ساكنان خانه قبر از مؤ منان
مرد وزن ومسلمانان زن ومرد، شما قبل از ماها رفته ايد، وبه
زودى ما به شما ملحق خواهيم شد. |
فصل پنجم : در مصافحه وبوسيدن
الفصل الخامس فى المصافحة والتقبيل
حديث
- من كتاب المحاسن :
قال رسول الله ص :
إ ذا لقى أ حدكم أ خاه فليسلم عليه وليصافحه فإ ن الله عز وجل
أ كرم بذلك الملائكة فاصنعوا صنيع الملائكة
رسول خدا صلى الله عليه وآله فرمود:
هر گاه يكى از شما برادرش را ملاقات نمود به اوسلام كند
ومصافحه نمايد، زيرا خداى عزوجل به اين كار ملائكه به اين كار
ملائكه را گرامى داشت ، پس شما هم مثل ملائكه انجام دهيد. |
حديث
- عن الصادق ع قال :
إ ن فى تصافحكم مثل أ جور المهاجرين
امام صادق عليه السلام فرمود: مصافحه
كردن شما پاداش مهاجران (در راه خدا) را دارد. |
حديث
- عن أ بى عبيدة الحذاء قال زاملت مع
أ بى جعفر فكان إ ذا نزل يريد حاجة ثم ركب فصافحنى قال فقلت كأ
نك ترى فى هذا شيئا قال نعم إ ن المؤ من إ ذا صافح المؤ من
تفرقا من غير ذنب
ابوعبيده حذا گويد: با امام باقر عليه
السلام همسفر بودم ، ايشان هر گاه براى انجام كارى از مركب خود
پياده مى شد؛ وسپس سوار مى شد با من مصافحه مى نمود، عرض كردم
: گويا شما از اين عمل مقصودى داريد؟ فرمود: آرى ، هر گاه دومؤ
من با هم مصافحه كنند بدون گناه از هم جدا شوند. |
|