تذكر چند نكته
1. از منظر جهانبينى توحيدى، انسان مسافرى است كه رهسپار لقاى خداوند سبحان
است. او در اين سير، عوالمى را پيموده تا به عالم طبيعت و نشئه دنيا، كه به تعبير
عارفان «صفالنعال»، يعنى «كفش كن» كاخ با عظمت آفرينش است، رسيده:
«لقد خلقنا الانسان في احسن تقويم ثم رددناه اسفل سافلين» (1)
و عوالمى را در پيش رو دارد، تا به لقاى مهر و جمال يا قهر و جلال پروردگار
سبحان برسد:
«يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحا فملاقيه» (2) .
سفر مزبور كه سير به سوى «مكانتبرتر» است، نه «مكان بالاتر»، و مسافت و مسير آن
در نهان و نهاد آدمى است، نه در بيرون هستى او، منازل و مراحلى دارد كه سالكان واصل
و پيشگامان تهذيب نفس از آن به «منازل سائران» يا «مقامات عارفان» و يا «مراحل و
منازل سير و سلوك» ياد مىكنند و محور تنظيم مراحل مزبور نيز يا مشاهده سالكان
واصلى است كه سفرنامه سلوكى خود را تدوين كردهاند، و يا استقراء و استحسان آنان
است. همچنين سير مزبور موانعى دارد كه سالكان بايد پس از شناسايى آنها و آشنايى با
راه مانعزدايى، آنها را از سر راه برداشته، پس از «تخليه» حرم هستى خويش از
«رذايل اخلاقى»، كه همان موانع سير به سوى خداست، به «تحليه» آن به فضايل كه همان
سير در مراحل اين سفر است، بپردازند.
از اين رو در بخش يكم كتاب حاضر، موانع نظرى و عملى سير و سلوك، بررسى شده و به
راههاى مانعزدايى نيز به اجمال اشاره شده است. سپس، در بخش دوم بر اساس ترتيب كتاب
«اوصاف الاشراف» خواجه نصيرالدين طوسى (قدس سره)، مراحل مانعزدايى از سير و سلوك،
تشريح شده و سرانجام در سومين بخش، مقامات عارفان و مراحل سير و سلوك تبيين شده
است.
2. مباحث ارزشمند اين كتاب، محصول درسهاى تفسير موضوعى حكيم متاله و مفسر
ژرفانديش قرآن كريم، حضرت آية الله جوادى آملى (دامتبركاته العاليه) است كه در
جمع دانشجويان محترم دانشگاههاى سراسر كشور و ساير اقشار مردمى ملاقاتكننده با
معظم له، در مركز تحقيقاتى اسراء (در شهر مقدس قم) مطرح شده و ابتدا، از سيماى
جمهورى اسلامى ايران پخش، و مورد استفاده شيفتگان معارف و اسرار قرآنى قرار گرفته
است و اكنون، پس از تنظيم و ويرايش، توسط «مركز نشر اسراء» منتشر مىشود.
3. مباحث اين كتاب بخشى از بحثهاى «اخلاق در قرآن» است كه در مرحله تنظيم، به
دو بخش تقسيم شد: بخشى كه بيشتر صبغه مباحث «فلسفه اخلاق» و «فلسفه علم اخلاق»
داشت، در جلد دهم تفسير موضوعى با عنوان «مبادى اخلاق در قرآن» آمده و بخشى كه
بيشتر، صبغه مباحث اخلاقى داشتبا عنوان «مراحل اخلاق در قرآن» در اين جلد آمده
است.
4. به استثناى نكات تكميلى بحثهاى توكل (در ص 370) و فنا (در ص 404) كه از آثار
قلمى حضرت استاد (مد ظله العالى) است، ساير مباحث اثر گفتارى معظمله است كه پس از
تنظيم و ويرايش، به قرآنپژوهان محترم ارايه مىگردد. گرچه كوشش شده است تا از حالت
گفتارى مباحث كاسته شود، ليكن هنوز صبغه گفتارى در برخى موارد مشهود است.
5. در اغلب مباحث كتاب، زمينه غنىسازى بحثها وجود داشت، ليكن براى اين كه به
لحاظ كمى، حجم مطالب از ميزان كنونى آن فراتر نرود و به لحاظ كيفى نيز، از دسترس
فهم و استفاده عموم قرآن پژوهان محترم خارج نگردد، اين كار صورت نپذيرفت و تنها،
مباحث موجود، آماده نشر گرديد. شيفتگان مباحث قرآنى مىتوانند در هر مبحث، به تفسير
«تسنيم» (تفسير ترتيبى حضرت استاد مد ظله العالى) مراجعه كنند.
6. ترجمه خالص و دقيق آيات و روايات فراوانى كه مورد استناد و استشهاد قرار
گرفته است، در اغلب موارد ارايه نشده و تنها به شرح مختصر آنها بسنده شده است. در
برخى موارد نيز ترجمه و شرح به صورت مزجى ارايه شده است.
7. اخلاق از علوم جزئى برهانى است كه زيرمجموعه فلسفه الهى محسوب مىشود و اثبات
وجود موضوع و نيز تبيين برخى از مبادى مهم تصديقى خود را از الهيات فلسفه استنباط
مىكند، و از طرف ديگر، عرفان فوق فلسفه كلى است (به شرحى كه در نكات تكميلى پايان
كتاب تدوين شد) از اين رو اگر برخى از منازل، يا آثار توحيد، اتحاد، وحدت، فنا و
بقاى بعد از فنا، همتاى هم و يا مكرر به نظر آيد، با رجوع به تفاوت فن اخلاق و فن
عرفان كه در پايان كتاب حاضر، ياد شده است، معلوم مىشود كه آنچه را «سالك متخلق»
مىيابد با آنچه كه «سالك عارف» مشاهده مىكند، همان امتيازى را دارد كه اخلاق و
عرفان برابر آن از يكديگر ممتازند، توضيح بيشتر را با تدبر وافى در نكات تكميلى
پايان كتاب حاضر مىتوان يافت.
ناشر