|
تفسير كاشف جلد ۱
سوره هاى فاتحه و بقره
اين كتاب تاليف علامه محمد جواد مغنيه می باشد .
تفسير گرانسنگ
((الكاشف)) نوشته علامه و انديشمند نو
انديش شيعى ، مرحوم شيخ محمد جواد مغنيه يكى از بهترين آثار ایشان است كه در آن به
شيوه تفسير ترتيبى آيات را از اول تا به آخر تفسير مى كند. نگارش اين تفسير در زمان
جنگ هاى داخلى لبنان ، جنگ اعراب و اسرائيل و... صورت پذيرفته است و چنان كه خود
مفسر مى گويد: نگارش آخرين قسمت جلد ششم در سال 1390 در كربلا پايان پذيرفته است .
تفسير الكاشف از آخرين آثار مغنيه به شمار مى آيد و مفسر معتقد است مراحل تفكر و
اسلوبش در آن بيش از هر اثر ديگرش در خور رديابى است .
اين تفسير در هفت مجلد به زيور طبع آراسته و تا كنون چندين بار تجديد چاپ شده است
كه چاپ اول آن در سال 1968 انجام پذيرفته است .
در اين تفسير، ذيل بسيارى از آيات ، مباحثى با عنوان «اللغة»، «الاعراب» و «المعنى»
و «وجه المناسبة» آمده است . در بحث «اللغة» واژه هاى غير ماءنوس آيه يا آيات را
شرح مى دهد و از تفسير طبرسى ، طبرى و رازى سود مى جويد و از روايات نيز به عنوان
مؤ يد نظريه خويش بهره مى گيرد. در بحث «الاعراب» نقش نحوى برخى از واژه هاى مشكل
قرآن را بيان مى كند و از تفاسيرى چون مجمع البيان ، كشاف و بحرالمحيط نقل قول مى
كند.
در بحث معنا نيز برداشت خود از آيه را خلاصه و مفيد طرح مى كند و بحث هاى تخصصى را
با عنوانى مستقل ، جداگانه بر مى رسد.
|
|
مرزها
اين كتاب تاليف آيت الله العظمى محمدعلى گرامى قمى می باشد .
همواره در جامعه اسلامى اختلافات و خشونتهايى در اثر روشن نبودن برخى مفاهيم همچون
وهابى گرى ، سنى گرى ، كفر ، تصوف و ... بروز كرده است ، اين كتاب به توضيح اين
مفاهيم مى پردازد. |
|
گفتار معصومين(عليهم السلام) ، جلد ۱
اين كتاب تاليف آیة الله العظمی مکارم شیرازی می باشد و توسط سيّد محمّد عبدالله زاده
جمع آورى شده است
در سالهاى اخير مباحث اخلاقى در حوزه زياد شده است و اساتيد حوزه مقدارى از وقت
خود را به اين مهم اختصاص داده اند. از جمله اين اساتيد حضرت آية الله العظمى مكارم
شيرازى ـ مدّظلّه العالى ـ مى باشد كه روزهاى چهارشنبه قبل از شروع درس خارج فقه،
حديث كوتاهى را با بيان ساده و جذّاب شرح مى دهند . اين كتاب احاديث جمع آوری شده
در این جلسات می باشد. دسته بندى اوّليه احاديث از معظّم له مى باشد و شرح و
بسط اضافى از گردآورنده است . همچنین سعى شده است كه توضيحات بيشتر از تأليفات حضرت
استاد مانند تفسير نمونه و اخلاق در قرآن باشد.
|
|
تفسير سوره حمد
اين كتاب تاليف استاد محی الدین حائری شیرازی می باشد .
|
|
ترجمة و شرح تبصرة المتعلمين فى أحكام الدين
جلد اول
اين كتاب تاليف شيخ اجلّ جمال الدين حسن بن يوسف بن على بن مطهر حلى (قدس سره)
با ترجمه و شرح مرحوم آیت الله ابو الحسن شعرانى می باشد .
|
|
تحفة الأبرار الملتقط من آثار الأئمة الأطهار (ع)
جلد اول
اين كتاب تاليف حاج سيد محمد باقر شفتى معروف به حجة الاسلام على الاطلاق (قدس سره) می باشد .
اين كتاب به زبان فارسى، و يكى از آثار پر ارزشى است كه درباره احكام و مسائل نماز
نگاشته شده است . تعداد ابياتِ آن نزديك به بيست هزار است، و در آن فوائد مهمّه و
فروع نادرهاى متعرّض گرديده، و گرچه به عنوان رساله عمليّهاى است براى مقلّدين،
ولى به اندازهاى مطالب مفيد و عالى در آن ايراد نموده، كه در هيچ يك از رسالههاى
عمليّه به چشم نمىخورد .
استقبال و توجّهى كه از اين كتاب بعد از تأليف شده، بىسابقه بوده است، تا جايى كه
مرحوم آقا بزرگ تهرانى در كتاب « الذريعة » مىنويسد : يك نفر از نگارندگان، سى و
چهار مرتبه اين كتاب را - از اوّلِ تا به آخر - براى طالبانِ آن بازنويسى نموده است
.
همچنين عدّهاى از فقها و علما - از شاگردانِ سيّد حجّت الإسلام و ديگران - اين
كتاب ارزشمند را مختصر نموده، و منتخباتى از آن گرد آوردهاند، كه از آن جمله است
كتابِ : « الوجيزة »، اثر مرحوم ملّا محمّد جعفر آبادهاى . كتاب : « الإستقبال »
در شرح مبحث قبله تحفة الابرار، اثر مرحوم مير محمّد عبّاس شوشترى . كتاب : « جواهر
المسائل » و « درّ فاخر مستخرج از بحر زاخر » تأليف مرحوم ملّا محمّد باقر محلّاتى
؛ و ....
اين كتاب ارزشمند در دو جلد، به سال 1409 ه ق، با تحقيق حجّت الاسلام سيّد مهدى
رجائى، توسّط انتشارات كتابخانه مسجد سيّد، به زيور طبع آراسته گرديد .
|
|
وحي در اديان آسماني
اين كتاب تاليف آیت الله ابراهیم امینی می باشد .
وحى پايه و اساس نبوت و از امور ضرورى اديان آسمانى است. و آن, ارتباط مرموز و
ويژه اى است بين خدا و انسان هاى ممتاز و برگزيده اى كه پيامبر ناميده مى شوند. در
اين ارتباطِ ويژه, پروردگار بزرگ به طور مستقيم و يا به وسيله فرشته وحى با پيامبر
سخن مى گويد و علوم و معارف و احكام و قوانين و دستورهايى را در قلب نورانى او القا
مى كند و به او مأموريت مى دهد تا آنها را به مردم ابلاغ كند. پيامبر نيز در اين
ارتباط ملكوتى و فوق العاده, به وسيله قلب نورانى اش, حقايقى را از جهان غيب مى
گيرد بدون اين كه از حواس خود مدد جويد يا نياز به فكر و ترتيب قياس داشته باشد. و
در همين حال منشأ اين داده هاى غيبى يعنى خداى سبحان را مى شناسد و به مأموريت
سنگين خود كه پيام رسانى است آگاهى كامل دارد و از اطمينان و آرامش درونى برخوردار
است.
وحى پديده اى است برتر از افق فكر بشر كه شناخت ماهيت آن براى ما امكان ندارد, يك
پديده طبيعى نيست تا با ابزارهاى علمى قابل شناخت باشد.
حقيقت وحى را نمى توان تصور و تعريف كرد, زيرا براى ما قابل تجربه و تكرار نيست.
ولى پيامبر در باطن ذات خود حقيقت وحى را درك و تجربه مى كند.
حالِ تجربه درونى و مشاهده حضورى پيامبر در قالب الفاظ نمى گنجد و قابل انتقال به
ديگران نيست, اما محتواى غنى وحى و پيام خداوند سبحان قابل انتقال به ديگران است.
پيامبر (ص) از حال وحى خبر مى دهد نه اين كه اين پديده غيرطبيعى را بر مردم عرضه
بدارد. معاشران و همراهان پيامبر علائم وحى را در آن جناب مشاهده مى كنند, نه اين
كه به حقيقت وحى پى ببرند.
بنابراين, با صراحت اعلام مى كنيم كه ما توان شناخت و تبيين حقيقت وحى را نداريم و
نمى توانيم براى اين پديده برتر از افق ماده و ماديات تعريف جامع و مانعى ارائه
دهيم, خوانندگان گرامى هم در انتظار چنين امرى نباشند, بلكه منظور ما بيان و توضيح
مطالبى است كه بتواند به فهم ما درباره وحى كمك كند و اين ارتباط مرموز و فوق
العاده را به ذهن نزديك سازد. نقل و استناد به كلام حكما و عرفاى اسلام نيز به همين
منظور است. مطالعه سخنان اين دانشمندان دورنمايى از اين ارتباط مرموز را براى ما
ترسيم مى كند.
ليكن عدم امكان شناختِ ماهيت وحى, مستلزم اين نيست كه اصل وحى و نبوت و ارسال رسل
مورد خدشه و انكار قرار گيرد, زيرا نبوت يك مسأله كلامى است كه در كتب فلسفه و كلام
مورد بحث و تحقيق بوده و با اقامه براهين قطعيه به اثبات رسيده است, و بر شناخت
ماهيت وحى توقف ندارد.
|
|
بر درگاه دوست
اين كتاب تاليف آيتالله محمدتقی مصباح يزدی می باشد .
اين كتاب برگرفته از چند سخنرانى حضرت آية الله، استاد مصباح يزدى درباره گزيده
هايى از دعاهاى افتتاح، ابوحمزه و مكارم الاخلاق است .
اين كتاب در چهار بخش تنظيم شده است. بخش اول آن به موضوعات كلى در زمينه دعا
اختصاص دارد كه از سخنراني هاى استاد درباره دعا برگرفته شده است. بخش دوم و سوم،
مشتمل بر 15 جلسه سخنرانى است كه معظم له در ماه رمضان 1398 قمرى در مهديه قم ايراد
فرموده اند.
از آنجا كه مستمعان اين جلسات از طبقات گوناگون مردم بوده اند، سطح سخن ايشان درخور
چنان جمعى بوده است كه در عين حال حاوى نكات ارزنده و مفيد بسيارى است.
در بخش دوم، استاد بخش هايى از دعاى افتتاح را شرح داده اند، و در بخش سوم بخش هايى
از دعاى ابوحمزه و در بخش چهارم قسمت هايى از دعاى مكارم الاخلاق را ـ كه در اضافات
بعدى به كتاب ملحق شده ـ تبيين و شرح فرموده اند.
بنابراين، ترتيب كتاب به گونه اى است كه خواننده با آگاهى از مفهوم و فلسفه دعا و
شرايط استجابت آن و نيز با يافتن پاسخ هاى روشنى براى برخى شبهات درباره دعا مشتاق
دعا مى شود؛ سپس با گزيده هايى از ادعيه نورانى و معتبر مانند دعاى افتتاح، ابوحمزه
و مكارم الاخلاق آشنا مى شود، و به اين ترتيب كيفيت سخن گفتن و ارتباط با حضرت حق
را درمى يابد. |
|
ابو فراس حمدانى
اين كتاب تاليف محمدباقر پور امينى می باشد .
زندگى نامداران فرهنگ و ادب و حيات دليران سياست و نبرد، برگ زرّينى است كه از آن
نور اميد مى بارد و پرتوش صفحات تاريخ را ماندگار و دوست داشتنى مى سازد.
شيعى پاك نهاد، ابوفراس حمدانى، فرزانه اى كه شكوفه جوانى او در گلشن ادب جوانه زد
و رايحه عطر حيات اجتماعى اش دل انگيز گرديد، در شكوه و دليرى يگانه روزگار بود و
تمام توان خويش را در خدمت اعتلاى حكومت شيعى حمدانيان گذارد و به عنوان كارگزار
امين و سردار دلير سيف الدوله، در صحنه امارت و ميدان جنگ به زيبايى درخشيد.
ابوفراس با تأسى به خاندان رسالت، بر اعتقاد و علاقه خود به اهل بيت(عليهم السلام)
پافشارى داشت و در پيروى و بيان فضائل اميرمؤمنان(عليه السلام) و پيشوايان معصوم
بى باك بود و در سروده هاى بسيارش به تندى بر نابخردى امويان و ستم عباسيان تاخت;
چنان كه وى را در شمار شاعران آل محمّد(عليهم السلام) بر شمرده اند.
اين دفتر با هدف معرفى زندگانى و آثار مانا و با طراوت آن «شهريار شعرِ» شيعى، به
منظور نشر در مجموعه «شاعران قبيله نور» و به سفارش پژوهشكده باقرالعلوم(عليه
السلام) تهيه و تدوين گرديده است.
|
|
شيخ مفيد، پرچمدار آزادى انديشه
اين كتاب تاليف سيد جعفر مرتضى عاملى می باشد .
محمد بن محمد بن نعمان عكبرى بغدادى ملقب به «ابنالمعلم» و معروف به «شيخ مفيد»
(338 ـ 413 هـ. ق) سرآمد فقيهان و متكلمان و از دانشمندان بنام و نابغه شيعه است كه
رياست و زعامت دينى شيعيان به او رسيد. او از استادان فاضلى چون محمد بن على بن
حسين بن بابويه قمى (شيخ صدوق) و ابن جنيد كاتب اسكافى بهرهها برد. ديرى نپاييد كه
وى خود به تربيت شاگردان فاضلى همت گماشت كه از مشهورترين آنها مىتوان از شيخ
طوسى، سيد مرتضى، سيد رضى (گردآورنده نهج البلاغه)، نجاشى (صاحب رجال) و ديگر
دانشمندانى نام برد كه هر كدام به نوبه خود استادى مبرّز و نابغهاى مسلّم در فنون
و فروع علمى بودهاند.
شيخ مفيد از اندك دانشمندان سخنورى است كه با شجاعت، صراحت و صداقت تمام از مبانى و
اصول اعتقادى و كلامى شيعه دفاع كرده است، او با نيروى علم و بيان و قدرت استدلال و
وفور اطلاعاتى كه در علوم مختلف اسلامى داشت، در تمامى موارد بر همگان غلبه مىيافت.
درباره شخصيّت شيخ مفيد، سخنان و عبارات مختلفى از سوى دانشمندان عامّه و خاصّه
ايراد شده است كه گوشهاى از اين تعبيرات را در فصل دوم همين كتاب خواهيد ديد. شيخ
مفيد صبور، شجاع و دلير بود. او پاكباختهاى بود كه در دفاع از حريم حق و حقيقت، و
امامت و ولايت، كمر همت بست و هيچگونه هراسى به خود راه نداد. با اين حال هرگز
تسليم احساسات و عواطف خويش نشد؛ احساسات و عواطف پاكى كه چه بسا از هر گونه آلايشى
به دور و به زيور و زينت صدق و خلوص نيت آراسته بوده است؛ بلكه كوشيد با پاىبندى
تمام به اصول و شيوههاى منطقى، عقايد خويش را اثبات و از آن دفاع كند. قدرت احتجاج
و استدلال شيخ چنان بود كه بسيارى از دانشمندان سرآمد كه در جبهه مخالف قرار
داشتند، نتوانستند از راه استدلال و احتجاج، وى را مجاب و ملزم سازند، بلكه ناچار
شدند براى دفاع از آنچه كه خود را بدان ملتزم و مقيّد ساخته بودند، به شيوههاى
ناجوانمردانه و اتهامات باطل و بىاساس روى آورند.
اين كتاب از سه فصل جداگانه كه با هم ارتباطى منطقى دارد، تشكيل شده است. در فصل
اوّل با بيان گوشهاى از فجايع تلخ و دردناك اين برهه زمانى، مظلوميّت طايفهاى
آشكار شده كه هدفى جز ابراز عواطف و احساسات پاك و بى آلايش آن هم بر اساس اصول و
مبانى اسلامى و مذهبى، در قبال خاندان پيامبر اكرم (صلّى الله عليه وآله وسلّم)
نداشتهاند.
در فصل دوم شيوه شيخ مفيد در بيان و اثبات موضوعاتى بررسى شده كه آن را با حكمت و
استدلال قوى به بحث و بررسى گذاشته است و در آن از حريم ولايت دفاع و بر ديوارهاى
پوسيده زور و غصب، هجوم برده است.
فصل سوم هم به بيان موضوعى در همين باره اختصاص دارد و آن را از زاويهاى ديگر به
بحث كشانده است و به روشنى در آن ثابت شده كه عامل اصلى آن فجايع دردناك و تلخ از
كجا نشأت گرفته است و اين اتهامات واهى تا چه اندازه صحّت دارد.
|
|