صلح امام حسن (ع)
اين كتاب تاليف شيخ راضى آل ياسين‏ می باشد که توسط آيه الله العظمی سيد على خامنه اى ترجمه شده است .
صلح حسن عليه‌السلام با معاويه، از دشوارترين حوادثی بود كه امامان اهل‌بيت پس از رسول اكرم(ص) از ناحيه اين امت بدان دچار شدند.
امام حسن عليه‌السلام با اين صلح، آنچنان محنت طاقت‌فرسايی كشيد كه هيچ‌كس- جز به كمك خدا- قادر بر تحمل آن نيست؛ ليكن او اين آزمايش عظيم را با پايداری و متانت تحمل كرد و سربلند و پيروزمند و دست‌يافته به هدف خود- يعنی مراعات حكم خدا و قرآن و پيامبر و صلاح مسلمانان- از آن بيرون جست... و اين همان هدفی بود كه او برای هر گفتار و عمل بدان نظر داشت و عشق می‌ورزيد.
آنان كه او را به راحت‌طلبی و عافيت‌انديشی متهم كرده‌اند و هم آن‌دسته از شيعيانش كه تحت‌تأثير شور و احساس، آرزو بُرده‌اند كه كاش وی نيز در جهاد با معاويه پايداری می‌كرد و از راه شهادت، زندگی می‌يافت و به پيروزی از همان راهی كه برادرش در روز عاشورا رفت و رسيد، می‌رفت و می‌رسيد... اين هر دو گروه را در ميزان سنجش فكر و خود، وزن و مقداری نيست.
شگفت آن‌كه مردم، هنوز درباره اين صلح دچار اشتباه و كج‌بينی‌اند و كسی نيست كه با بررسی كامل و با استناد به دلايل و شواهد عقلی و نقلی، سيمای اين صلح را روشن سازد.
كتاب با گفتاری نسبتاً مفصل از علامه عبدالحسن شرف‌الدين، رهبر شيعيان لبنان در نيمه دوم قرن گذشته هجری قمری و پيشگفتار كوتاه نويسنده درباره تحقيق و كتابش آغاز می‌شود و پس از پرداختی كوتاه به زندگی‌نامه و سيره و سيمای حضرت امام حسن عليه‌السلام به سراغ محور اصلی بحث يعنی زندگی سياسی پرفراز و نشيب ايشان می‌رود.
در بخش‌های دوم و سوم كه پيكره اصلی تحقيق را شكل می‌دهند، سخن از موقعيت سياسی ويژه آن روزگار و چرايی و چگونگی صلح و پيامدهای آن است؛ نويسنده با نگاهی ژرف به تحليل داده‌های تاريخی و مدارك و اسناد معتبر پرداخته و تصوير روشن و منسجمی از موضوع ارائه نموده است.
در بخش پايانی نيز مقايسه‌ای كوتاه و فشرده ميان شرايط زمانه امام حسن با روزگار امام حسين عليهما‌السلام صورت گرفته است.
بی‌شك كتاب حاضر از بهترين آثاری است كه تاكنون به اين موضوع مهم پرداخته و شايد هنوز هم در نوع خود بی‌مانند باشد
جنگهاى پيامبر(ص) به روايت قرآن
اين كتاب تاليف يعقوب جعفرى‏ می باشد .
در دوران مكه كه مسلمانان توانايى لازم را براى دفاع از خود نداشتند، امكان جهاد و درگيرى با دشمنان اسلام وجود نداشت، از اين رو مسلمانان در برابر كارشكنيها و توطئه‏ها و شكنجه‏هاى مشركان چاره‏اى جز صبر نداشتند و حتى گاهى بعضى از مسلمانان غيرتمند از پيامبر اجازه برخورد با دشمن مى‏خواستند، ولى آن‏حضرت اجازه نمى‏داد و آنان را امر به صبر و انتظار مى‏كرد، تا زمان مقتضى فرا رسد.
با هجرت پيامبر و مسلمانان به مدينه و مسلمان شدن مردم اين شهر و تشكيل حكومت اسلامى، مسلمانان از توان رزمى خوبى برخوردار شدند و قدرت آن را يافتند كه در برابر دشمن از خود دفاع كنند.
در اين هنگام بود كه جهاد با دشمن تشريع شد و مسلمانان اجازه يافتند كه در صورت لزوم و به اقتضاى مصلحت جامعه اسلامى با دشمن بجنگند
نوآوريهاى فلسفى صدرالمتألّهين‏ قدس سره
اين كتاب تاليف سيّد محمّد انتظام‏ می باشد .
حكمت متعاليه كه حاصل بررسيها و پژوهشها و مكاشفه هاى صدرالمتألّهين شيرازى است بى گمان دگرگونى بنيادين در عرصه علوم و معارف الهى در تاريخ انديشه اسلامى پديد آورد و در حوزه معارف عقلى و فلسفى پس از دو گرايش مشائى و اشراقى سبك جديدى را با تفاوت بسيار در روش و ساختار و مبادى و نتايج نسبت به دو گرايش ياد شده بنيان نهاد. صدرالمتألّهين با روشى به طور كامل نو و با استفاده از تواناييهاى ذاتى خود تمام انديشه هاى فلسفى و عرفانى و كلامى موجود در زمان خود را پس از غربال با برهان و شهود با نوآوريهاى شخصى و مجموعه اى عظيم از معارف قرآنى و روايى تركيب كرد و همه آن انديشه ها را در قالبى واحد و با ساختارى منظّم و بسامان بر جويندگان علم و حقيقت عرضه داشت.
رساله سه اصل
اين كتاب تاليف فيلسوف الهي و حكيم رباني، صدرالدين محمد بن ابراهيم بن يحيي شيرازي معروف بـه صدر المتألهين یا ملا صدرا قدس اللّه سره العزيز می باشد .
موضوع این کتاب عرفان و اخلاق و به زبان فارسی در دفاع از فلسفه نگاشته شده است. رساله سه اصل پاسخ ملاصدرا است به مقام کوته نظران و ظاهربینان و عالم نمایانی که به نام علم و دین با حکمت و عرفان که منشا تفکرات دینی و حافظ نوامیس آسمانی است، خصومت می ورزند. این رساله که درباره سیر سلوک و تکامل اخلاقی و کشف علوم حقیقی و نیز موانعی که در نیل به وصال به حقیقت در راه سالک نهاده شده است، می باشد. به نظر صدرا موانع و حجاب هایی که اکثر مردم را از ادراک و کسب آن علم محروم می دارد مشتق از سه اصل می باشد که به مناسبت آن، این رساله را نیز سه اصل نامیده است، بنا به قول خودش این اصول بدین قرارند: 1. اصل اول: جهل است به معرفت نفس که او حقیقت آدمی است 2. اصل دوم: حب جاه و مال و میل به شهوات و لذات و سایر تمتعات 3. اصل سوم: تسویلات نفس اماره است و تدلیسات شیطان مکاره و لعین نابکار که بد را نیک و نیک را بد می نماید.
خوارج در تاريخ
اين كتاب تاليف یعقوب جعفری می باشد .
خوارج از آغاز پيدايش تا قرن‏هاى متمادى در بطن جامعه اسلامى به كشتار مسلمانان پرداختند و اگر چه پس از شهادت اميرالمؤمنين على عليه‏السلام بيشتر با حكومت‏هاى جور جنگيدند، اما به عنوان يك انحراف شديد فكرى و يك جريان ضدّ ارزشى خطرناك با كج انديشى‏هاى مقدس مآبانه خود آفت جامعه مسلمين بودند. هم اينك نيز گروه خوارج و پيروان انديشه آنان در گوشه و كنار بلاد اسلامى كم نيستند.
اين كتاب با تكيه بر منابع فراوان تاريخى و حديثى و كلامى و ادبى و با استفاده از منابع موجود خوارج، به تحليل تاريخ خوارج و چگونگى پيدايش و نشو و نما و انتشار آن‏ها در بلاد اسلامى مى‏نشيند و همچنين به بررسى عقايد و انديشه‏ها و بيان فرقه‏هاى گوناگون و معرفى شخصيت‏هاى نظامى و سياسى و فكرى و ادبى آنان مى‏پردازد. در فصل آخر كتاب نيز خطبه‏ها و سخنان اميرالمؤمنين عليه‏السلام درباره خوارج كه در نهج‏البلاغه آمده، به عنوان منبعى مطمئن و بى‏نظير در جهت شناخت خوارج، با تبويب خاصى، آورده شده است. در واقع، خطبه‏ها و سخنان امام در اين زمينه رنجنامه‏هاى اوست كه بر زبانش جارى شده تا به جهانيان اعلام كند كه چگونه آن روح بزرگ در قفس تنگ‏نظرى‏ها و كج انديشى‏هاى مشتى مقدس مآب بى‏شعور محصور شده بود و از دوست و دشمن چه بر سرش آمد.
سرمايه سخن جلد سوم
اين كتاب تاليف سيد محمدباقر سبزوارى می باشد .
مجموعه سرمايه سخن سلسله سخنرانى هاى حجج اسلام آقايان مرحوم دكتر محمدابراهيم آيتى و مرحوم دكتر سيد محمدباقر سبزوارى كه براى هشتاد روز سال تهيه شده (ماه رمضان سى مجلس، محرم و صفر 25 مجلس، بقيه ايام سال 25 مجلس ) است كه در سال 1339 به پيشنهاد آقاى فروزانفر - رئيس دانشكده معقول و منقول (الهيات ) - در سه مجلد جهت استفاده منبرى ها در مجالس دينى و مذهبى چاپ شده است.
چاپ اول اين مجموعه سخنرانى از آقايان آيتى و سبزوارى و جلد دوم سخنرانى آقاى آيتى و جلد سوم سخنرانى آقاى سبزوارى است.
هم اكنون اين مجموعه به سفارش انتشارات دارالفكر تجديد چاپ شده و اصلاحاتى كه در اين سه جلد صورت گرفته به شرح زير است:
1 - تمامى آيات و روايات و بسيارى از متون عربى ترجمه شده است.
2 - نكات دستورى و ويرايشى در آن به كار رفته است.
3 - مصادر آيات و روايات استخراج شده است.
4 - هر مجلس بر اساس مضمون آن عنوان گذارى شده است.
سيمای کربلا حريم حريت
اين كتاب تاليف محمد صحتی سردرودی می باشد .
در اين کتاب،‌کوشش بر اين است که خدمات متقابل اسلام و کربلا،‌ مورد بررسي قرار گيرد.
کربلا نامي نيست که کسي آن را نشنيده باشد و در خصوص آن و حوادث حماسي و تاريخ سازش به فکر فرو نرفته و انگشت حيرت به لب نگرفته باشد. اين دلواژة بي نظير، در طول تاريخ خونين خويش، هميشه ورد زبان آزادگان و مطلع قصيده‌هاي غيرتمندان و سرود سرخ شهيدان بوده است.
نام کربلا از آن روز به زبان‌ها افتاد که «قربانگاه عاشقان» و «مشهد شهيدان» نام گرفت و ميزبان هفتاد و دو تن عاشق صادق و ابر مرد غيور گشت.
کربلا پيش از آن که نام يک شهر، يا اسم مکاني باشد، عنوان يک فرهنگ است؛ فرهنگي که فراتر از زمين و زمان بوده و تا فراسوي فرداهاي بي‌نهايت نيز امتداد خواهد يافت.
پژوهش‌هایی در نیم قرن نخستین خلافت
اين كتاب تاليف علی لبّاف می باشد .
اين كتاب جهت تقویت قوای علمی و منطقی جوانان شیعه و افزایش توانمندی آن‌ها در پاسخ‌گویی مستند به شبهه‌افکنی‌های تاریخی ، با شیوه و نگاهی که در این کتاب ملاحظه می‌فرمایید، به بررسی و نقد نظام حاکم بر آن دوران سیزده ساله پرداخته تا روشن گردد که خلفا ـ در درون خود ـ به دستورات اسلامی، پای‌بندی واقعی نداشته و اسلام را تنها به عنوان ابزاری جهت تثبیت پایه‌های قدرت خود می‌خواستند؛ لذا در موارد مقتضی، هیچ اِبایی از زیر پا نهادن اصول عدالت و آزادی نداشته و در جای خود، همانند حکّام رومی و ساسانی عمل می‌کردند؛ با این تفاوت که جلوه‌های این نوع حکمرانی ظالمانه آنان، از یک سو زیر شعار فریبنده اسلام‌خواهیشان مستور و از دیدگان پنهان مانده و از سوی دیگر، اندک ردّ پاهای باقی‌مانده از نحوه حکومت‌داریشان در آن دورانِ سیزده ساله، به دست خیانتگر تاریخ‌نگاران از صفحات تاریخ محو گردیده است و درست به همین دلیل این نوشتار نیز خالی از مشکلات و کمبودها در مسیر پژوهش و تحقیق نمی‌باشد؛ چرا که اسناد تاریخی به حذف و تحریف مدارک مورد نیازِ ما در طول زمان اشاره دارند.
مباحث این کتاب، تنها صحنه‌های محدودی از آن دوران را ترسیم می‌نماید و اندکی است که حکایت از بسیار دارد. اندکی که سیاست استفاده ابزاری از اسلام توسّط خلفا و عدم اعتقاد راستین آن‌ها به تعالیم اسلامی را نمایان می‌گرداند و خواننده فرهیخته را از ساده‌اندیشی و سطحی‌نگری نسبت به اسلامی بودنِ نام حکومت خلفا، به سوی ژرف‌اندیشی و کالبدشکافی آن دوران سوق می‌دهد و قضاوت وی را در این زمینه دقیق و سنجیده می‌گرداند.
مبانى اخلاق نظرى از ديدگاه ملا مهدى نراقى‏
اين كتاب تاليف على نصيرى می باشد .
اين كتاب به دنبال آن است تا با معرفى كتاب جامع السعادات و ديدگاه‏هاى اخلاقى ملا احمد نراقى رحمه الله گامى ناچيز در بازشناخت آثار و انديشه‏هاى اين انديشه ور فرزانه بردارد. بدين منظور بخشى از آن به معرفى كل كتاب، ويژگى‏ها و شيوه مؤلف پرداخته و در بخش ديگر مبانى اخلاق نظرى علامه نراقى كه برگرفته از مباحث طرح شده در لابه لاى كتاب است، مورد بررسى و ارزيابى قرار مى‏گيرد.
تجربه نبوی و تاریخ
اين كتاب تاليف مصطفي سلطاني می باشد .
وحى و نبوت در اسلام از جايگاه ويژه اى برخوردار است. تا آن جا كه اساس آموزه هاى دينى و منبع معارف است. به تعبيرى در اسلام و نزد دانشمندان اسلامى قرآن به عنوان تبلور وحى محمدى بااهميت ترين موضوع است. از اين رو از آغاز نزول مورد عنايت دين پژوهان، مورخان واهل انديشه بوده است. كنكاش در قلمرو وحى سبب طرح مباحثى پيرامون اين پديده شده كه عمدتاً در كتب تاريخ، حديث و علوم قرآنى مطرح است. از جمله مباحث مهم در عرصه قرآن پژوهى، مسئله وحى و چگونگى رويارويى پيامبر(صلى الله عليه وآله وسلم)با آن است. حقيقت و سرشت وحى كدام است؟ آيا وحى نازل بر رسول(صلى الله عليه وآله وسلم) همان بود كه در قالب الفاظ به امت ارائه شد؟ ديدگاه كلام جديد در اين باره چيست؟ در عرصه دين پژوهى پاسخ هاى متفاوتى نسبت به اين پديده مطرح شده است.