ماخذشناسى قواعد فقهى
اين كتاب تاليف پژوهشكده فقه و حقوق ، مركز مطالعات و تحقيقات اسلامىميباشد .
قواعد فقهى در استنباط مسائل شرعى و استخراج احكام حوادث - به ويژه مسائل مستحدثه و
جديد - نقشى كارآمد برعهده دارد، با اين حال، قواعد فقهى جايگاه شايستهاى در نظام
آموزشى و پژوهشى حوزهها به دست نياورده است. ازاين رو، اهتمام وافر به قواعد فقهى
و مطالعه و بررسى بيشتر و عميقتر آنها، امرى لازم و ضرورى مىنمايد. گام نخست براى
دستيابى به اين هدف، مأخذشناسى قواعد فقهى است تا محقق با استفاده از آن، از آرا و
اقوال مختلف آگاهى يافته و در بررسى و تبيين و نيز كاربرد اين قواعد در استنباط
مسائل مستحدثه و مبتلابه توفيق بيشترى يابد.
چهار كتاب اصلى علم رجال
اين كتاب تاليف حضرت آيت الله العظمی سيدعلی خامنه ای (مدظله العالی) ميباشد .
.
مديريت در اسلام
اين كتاب تاليف على آقاپيروز، ابوطالب خدمتى ، عباس شفيعى و سيد محمود بهشتى نژاد ميباشد .
.
علوم قرآنى
اين كتاب تاليف آيت الله محمد هادي معرفت (ره) ميباشد .
«علوم قرآنى» بحثهاى مقدماتى براى شناخت قرآن و پى بردن به شؤون مختلف آن است.در
علوم قرآنى مباحثى چون وحى و نزول قرآن، مدت و ترتيبنزول، اسباب النزول، جمع و
تاليف قرآن، كاتبان وحى، يك سان كردن مصحفها، پيدايش قرائات و منشا اختلاف در
قرائت قرآن، حجيت و عدم تحريف قرآن، مساله نسخ در قرآن، پيدايش متشابهات در قرآن،
اعجاز قرآن و... مطرح مىباشد.
فرق ميان«علوم قرآنى» و «معارف قرآنى» آن است كه علوم قرآنى بحثى بيرونى است و
به درون و محتواى قرآن از جنبه تفسيرى كارى ندارد، اما معارف قرآنى كاملا با مطالب
درونى قرآن و محتواى آن سر و كار داشته و يك نوع تفسير موضوعى به شمار مىرود.
ضرورت بحث در علوم قرآنى از آن جهت است كه تا قرآن كاملا شناخته نشود و ثابت نگردد
كه كلام الهى است، پى جور شدن محتواى آن موردى ندارد.
تجلى و ظهور در عرفان نظرى
اين كتاب تاليف سعيد رحيميان ميباشد .
اين كتاب مشتمل بر يك مقدمه (در مورد ضرورت بحث و تاريخچه
ونيز اصول موضوعه و مبادى تصورى و تصديقى مورد نياز بحث) و هفت فصل(شامل اثبات
تجلى و نفى عليتبه معناى متعارف; دفع شبهات قول به تجلى;قواعد مبحث تجلى و
نظام مظهريت; تجلى و اسماى حق; تجلى و اعيان ثابته; نظاممظهريت در بينش عرفا و
پيامدهاى فلسفى و كلامى نظريه تجلى) و نيز ضميمهاى(در مورد درجات شهود) است.
در اين كتاب علاوه بر تحقيق در مسأله تجلى و ظهور در مكتب عرفانى ابن عربى و فروعات
و قواعد آن به عنوان اساس بحث و يكى از محورىترين نظريههاى مكتب عرفانى او، سعى
براين بود كه اهداف ديگرى، كه به تفصيل در پيش گفتار در باره آن سخن گفته شده، مورد
توجه قرار گيرد.
مؤلّف پس از پيش گفتار و مقدمه، متن كتاب را در هفت فصل با عناوين زير بررسى نموده
است: 1. اثبات تجلى و نفى عليت به معناى متعارف 2. طرح و بررسى شبهات مبحث تجلى 3.
قواعد مبحث تجلى و نظام مظهريت 4. تجلى و اسماى حق تعالى 5 . تجلى و اعيان ثابته 6
. نظام مظهريت در بينش عرفانى 7. پيامدهاى مبحث تجلى.
اين اثر به عنوان كتاب سال 1375 دانشجويى معرفى شده است.
درآمدى بر عرف
اين كتاب تاليف سيدعلى جبار گلباغى ماسوله ميباشد .
اجتماعات انسانى همواره با حقوق همراه بوده و حقوق پيش از آن كه
قانونگذارىبه وجود آيد، به صورت روابط ساده بين آدميان و به گونهى عرف و
عادت، بين آنان جريانداشته است. عرف پديدهاى است اجتماعى و بيانگر ارادهى اجتماع. اين پديده (عرف)
پديدهىنوظهورى نيست كه حقوق دينى بر كشف آن نايل و يا بر حقوق دينى تحميل شده
باشد.دانش فقه و حقوق از ديرباز با اين پديده آشنا بوده است. عرف، قديمىترين
پديدهى حقوقاست كه به عنوان مظهر و جلوهگاه حقوق شناخته شده است. بخش عمدهاى از متون فقهى، مشتمل بر مفاهيم و معانى عرفى
است.همچنين، بسيارى از مباحث فقه و حقوق را مسايل و موضوعاتى سامان مىدهند كه
خودداراى ماهيتى عرفىاند. درك درست اين بخش از مسايل و موضوعات و فهم صحيح
آندستهاز متون، مبتنى بر دريافت عرف و تفاهم عرفى است.
گام نخستين
اين كتاب تاليف حسن رمضانى ميباشد .
يكى از امورىكه در فرهنگ اسلامى از اهميت فوقالعادهاى برخوردار است، بلكه اساس
تمام كمالات و ترقيات معنوى انسان است، مسأله «تقوا» است.
تقوا و اجتناب از گناه، مقدم بر انجام دادن اعمال صالح است، تا پرهيز نباشد، اعمال
نيك تأثير ندارد و انسان روى سعادت را نخواهد ديد.
كتاب حاضر، تلاشى است براى نماياندن اهميت تقوا و راه رسيدن به آن.
نويسنده پس از بيان اهميت تقوا به ذكر عوامل صدور گناه مىپردازد. سپس راههاى
مقابله با هر يك را خاطر نشان ساخته و از اين رهگذر خواننده را بهطريق وصول به
تقوا و پرهيز از گناه رهنمون مىگردد.