امينى مى گويد: جاى بسى شگفتى است، مردى كه
سيره و شرح حالش چنين است با مرگش بازارهاى "
مدينه السلام " بسته و جنازه اش به بصره حمل و
در آن جا دفن گرديد و قبه و بارگاهى روى آن
بنا كردند، چنانكه در تاريخ بغداد و المنتظم
ابن جوزى آمده است.
82- احمد بن محمد بن فضل قيسى، حديث ساز
بوده است.ابن حبان گفته است: به قريه اش رفتم
در حدود پانصدحديث از او نوشتم كه همه آنها
ساخته شده بود.تا اينكه مى گويد: و شايداين
شيخ، بنام پيشوايان پسنديده بيش از سه هزار
حديث ساخته است.
83- احمد بن محمد بن مالك، حديث ساز بوده
است.
84- احمد بن محمد بن مصعب، يكى از سازندگان
حديث بوده است.
85- احمد بن محمد بن هارون ابو جعفر برقى،
كذاب و جعال در حديث بوده است.
86- احمد بن مروان دينورى مالكى، متوفى در
سال 333 ه دار قطنى در " غرائب مالك " گفته
است: او حديث ساز بوده است.
87- احمد بن منصور ابو السعادات ملحد و
كذاب است و از جمله ساخته هايش حديثى است كه
در آن مى گويد: در برابر خدا لوحى است كه در
آن اسم هاى كسانى است كه صورت و رويت و كيفيت
"خدا" را اثبات مى كنند و فرشتگان نيز بوجود
آنها مباهات مى نمايند. 88- احمد بن موسى ابو
الحسن بن ابى عمران جرجانى فرضى، متوفى بعد از
سال 368 ه يكى از حفاظ و كذاب و حديث ساز بوده
سندها را با متن ها تركيب مى كرده روايات
نادرست را از شيوخ گمنام و ناشناخته كه از
آنها پيروى شود نقل كرده است واز اين رو او را
تكذيب كرده اند.
89- احمد بن يعقوب بن عبد الجبار اموى
مروانى جرجانى، متوفى در سال 367 ه حديث ساز
بوده و احاديث موضوعه كه نقل آنها جائز نيست
روايت كرده است.
90- اسباط ابو اليسع بصرى كه يحيى بن معين
او را تكذيب كرده است.
91- اسحاق بن ابراهيم طبرى، كذاب است از
اوچيزى نوشته نمى شود، از ثقات روايات ساختگى
نقل كرده است.
92- اسحاق بن ابراهيم واسطى، مودب، كه ابن
عدى وازدى او را تكذيب كرده اند.
93- اسحاق بن ادريس اسوارى بصرى ابو يعقوب،
كذاب و حديث ساز است مردم او را ترك كرده اند.
94- اسحاق بن بشر بخارى ابو حذيفه، متوفى
در سال 206 ه اتفاق دارند كه او كذاب و حديث
ساز بوده روا نيست حديث او را نقل كردن مگر بر
سبيل تعجب.
95- اسحاق بن بشر بن مقاتل كاهلى ابو
يعقوب، متوفى در سال 228 ه كذاب و حديث ساز
بوده است. و در جلد دوم " اللئام المصنوعه "
صفحه 90- 73- 72 گفته است كه او به اتفاق،
كذاب و حديث ساز است.
96- اسحاق بن عبد الله اموى، غلام آل عثمان
بن عفان، متوفى در سال 144 ه كذاب است و
فراموشى در حفظو نقل حديث دارد، سندها را
پائين و بالا مى كند و براى مراسيل سند درست
مى كند و سلسله سند را پيامبر اكرم مى رساند.
97- اسحاق بن محمشاذ، كذاب است و به نفع
مذهب " كراميه " حديث مى ساخته و كتابى در
باره فضائل محمد بن كرام "رهبر كراميه" نوشته
است كه همه اش دروغ و ساختگى است.
98- اسحاق ناصح، از دروغگو ترين افراد است،
با راى ابى حنيفه از پيامبر اكرم و ابن سيرين
حديث مى كرده است.
99- اسحاق بن نجيح ملطى ازدى دجال و دروغگو
ترين مردم، دشمن خدا و مرد پليد و حديث ساز
بوده است.
100- اسحاق بن وهب طهرمسى، كذاب و متروك
الحديث است و آشكارا حديث مى ساخته است.
101- اسد بن عمروا ابو المنذر جبلى، قاضى ز
مصاحب ابى حنيفه، متوفى در سال 190 ه كذاب
است، اعتبارى به حرفش نيست او طبق مذهب ابى
حنيفه حديث مى ساخته، ولى حديثش آنان يكسان
است. 102- اسماعيل بن ابان ابو اسحاق غنوى
كوفى، متوفى درسال 210 ه كذاب و حديث ساز است.
103- اسماعيل بن ابى اويس عبد الله مدنى،
متوفى در سال 226 ه كذاب و حديث دزد است.
104- اسماعيل بن ابى زيادشامى، كذاب و
متروك الحديث و حديث ساز است.
105- اسماعيل بن اسحاق جرجانى، حديث ساز
بوده است.
106- اسماعيل بن بلال عثمانى دمياطى، متوفى
در سال 466 ه كذاب بوده است.
107- اسماعيل بم زريق بصرى، كذاب است.
108- اسماعيل بن شروس ابوالمقدام صنعائى،
حديث ساز بوده است.
109- اسماعيل بن على مثنى واعظ استر آبادى،
متوفى در سال 448 ه كذاب پسر كذاب داستان هاى
دروغ مى گفته، متون ساختگى را با اسانيد صحيحه
تركيب مى كرده است.
110- اسماعيل بن محمد بن يوسف ابو هارون
فلسطينى، از خانواده جبرئيل، كذاب و حديث دزد
است كه به گفته هايش احتجاج نمى توان كرد.
111- اسماعيل بن محمد مسلمه ابو عثمان واعظ
محتسب، كه ابن ناصر در باره اش گفته است: حديث
ساخته و دروغ و راست به هم آميخته است.
112- اسماعيل بن مسلم سكونى اليشكرى، حديث
مى ساخته است.
113- اسماعيل بن يحيى سيبانى شعرى، كذاب
است.
114- اسماعيل بن يحيى التميمى، نوه ابى بكر
صديق، كذاب است و روايت از او روا نيست، او را
ركنى از اركان دروغ و حديث ساز است، عموم چيز
هائى كه روايت كرده نادرست است او بر مالك و
ثورى و ديگران روايات دروغ نسبت داده و از
افراد مورد اعتماد چيزهائى كه مورد قبول نبوده
روايت كرده است.
115- اسيد بن زيد بن نجيح ابو محمد جمال،
متوفى در سال هاى قبل از 220 ه كذاب و متروك
الحديث است.او حديث هاى دروغ مى ساخته و عموم
چيز هائيكه روايت كرده، مورد پيروى قرارنگرفته
است.
116- اشعث بن سعيد بصرى ابو الربيع سمان،
مورد اطمينان نيست.ضعيف و متروك الحديث
است.هشتم گفته است: او دروغ مى گفته است.
117- اصيغ بن خليل قرطبى مالكى، متوفى در
سال 272 ه حديثى در ترك بالا بردن دست ها
ساخته و مردم بر دروغش آگاه گرديد ند، از احمد
بن خالد نقل شده كه: او تصميم بر كذب بر رسول
خدا نداشته، تنها نظرش اين بوده كه: مذهبش را
تاييد كند."دراين توجيه دقت كن آنگاه بخند و
يا گريه كن."
118- اصرام بن حوشب ابو هاشم، كه جوزى در
سال 202 ه از او مطالبى نوشته است، كذاب و
خبيث و دروغ پرداز بر افراد مورد اعتماد است.
119- ايوب بن خوط ابو اميه بصرى حبطى،
متروك الحديث است.
120- ايوب بن سيار زهرى مدنى، كه نسائى در
باره اش گفته است: او از دروغگويان است و ابن
حبان است: سندهارا زير و بالا مى كرده و براى
مراسيل سند درست مى كرده است.
121- ايوب بن محمد ابو ميمون الصورى، كذاب
است.
122- ايوب بن مدرك ابو عمر و حنفى يمامى،
كذاب است و اعتنائى به او نمى شود.از مكحول
نسخه موضوعه اى را روايت كرده است.
حرف "باء"
123- باذام ابو صالح تابعى، كذاب و متروك
الحديث است.از كلبى نقل شده كه ابو صالح گفته
است: هرچه كه برايت كردم، دروغ بوده است. 124-
بركه بن محمد حلبى كذاب دزد و حديث ساز است.
125- محمد بن بريه ابو القاسم البيع، كذاب
و درزغ ساز است روايات عوضى نقل مى كند.داراى
كتابى است كه احاديثش ساختگى و نادرست و از
لحاظ متن جدا ناپسند است.
126- بشر بن ابراهيم ابو سعيد قرشى انصارى
دمشقى ساكن بصره از كسانى است كه به نام ثقات
حديث مى ساخته و احاديث موضوعه اى آورده كه در
مورد پيروى قرار نگرفته است.
127- بشر "بشار" بن ابراهيم بصرى، ابو عمر
و مفلوج، كذاب و حديث ساز بر ثقات است.
128- بشر بن حسين اصفهانى، كذاب است، و بر
زبيردروغ بسته و داراى نسخه موضوعه اى است كه
حدود صد و پنجاه حديث دارد.
129- بشر بن رافع حارثى، پسرعم ابى هريره،
حديث ساز بوده و مطالب عجيب و غريبى مى ساخته
كه حتى كسانى كه حديث شناسى كار آنها نبوده،
تسخيص مى داند كه آنها ساختگى است و گويا كه
او تعهد در اين كار داشته است.و ابن حبان گفته
است: او چيزهائى عمدا مى ساخته است.
130- بشر بن عبيد الدارسى كذاب است.
131- بشر بن عون شامى، پيش او نسخه اى بوده
كه در حدود صد حديث ساختگى در آن بوده است.
132- بشر بن نمير بصرى، متوفى در سال 238 ه
ركنى از اركان دروغ و كذاب ز حديث ساز بوده و
عموم چيزهائى كه روايت كرده، قابل پيروى نيست.
133- بكر بن زياد باهلى، دجال و حديث
سازاست.
134- بكر بن عبد الله شردود صنعائى، كذاب
است و سندها را پائين و بالا مى- كرده و
مراسيل را بالا مى برده و براى آنها سند درست
مى كرده است.
135- بكر بن مختار صائغ، كذاب است روايت از
او روا نيست.
136- بندار بن عمر بن محمد ابو سعيد تميمى
روايانى، نزيل دمشق كذاب است.
137- پهلوان بن شهر مزان ابو البشر يزدى،
متوفى در قرن ششم كذاب است.
حروف "جيم"
138- جابر بن عبد الله يمامى عقيلى، كذاب و
نادان و نفهم است ابن شاذويه گفته است: در
بخارا سه نفر از دروغگويان را ديدم كه عبارت
بودند از: محمد بن تيميم، حين بن شبل و جابر
يمامى.
139- جارود بن يزيد ابو على عامرى، متوفى
در سال 253 ه كذاب و متروك الحديث است، دروغ
مى گفته و حديث ساز بوده است.
140- جبابره بن المغلس ابو محمد حمانى،
متوفى در سال 241 ه كه يحيى گفته است: او كذاب
است.
141- جراح بن منهال ابو العطوف الجزرى، در
سال 168 ه حديثش نادرست و متروك است.او در
حديث دروزغ مى گفته و شراب مى خورده است.
142- جرير بن ايوب بجلى كوفى، كه ابو نعيم
گفته است: او حديث ساز بوده است.
143- جرير بن زياد طائى است.
144- جعفر بن ابان، حديث مى ساخته است.
145- جعفر بن زبير حنفى دمشقى بصرى، متوفى
بعد از سال 140 ه كه " شعبه " او را تكذيب
كرده و " غندر " گفته است: شعبه را ديدم سوار
بر الاغى بود و به من گفت: مى روم تا عليه
جعفر بن زبير كه چهار صد حديث به نام رسول خدا
ساخته است، اقدام نمايم، ولى او در عبادت كوشا
بوده است.
146- جعفر بن عبد الواحد هاشمى، متوفى در
سال 258 ه از حفاظ حديث و كذاب و حديث ساز و
حديث دزد بوده و احاديثى روايت مى كرده كه
لصلى نداشته است.
147- جعفر بن على بن سهل، حافظ ابو محمد
دورى دقاق، متوفى درسال 330 ه، كذاب و فاسق
است.
148- جعفر بن محمد بن على، كه حافظ ابن عدى
از او روايت مى كند و در حقش گفته است: او
حديث ساز است.
149- جعفر بن محمد بن فضل ابو القاسم دقاق
مصرى، شهير بن ابن المارستانى، متوفى در سال
287 ه كه دار قطنى و صويرى او را تكذيب كرده
اند.
حرف "حاء"
150- حارث بن عبد الرحمن بن سعد مثنى
دمشقى، غلام مروان بن حكم، يا غلام ابى الجلال
كذاب است.
151- حامد بن آدم مروزى، كذاب است و
ازكسانى است كه مشهور به وضع حديث است.
152- حباب بن حنبله دقاق، كذاب است.
153- حبيب بن ابى حبيب ابو محمد مصرى،
متوفى در 218 ه كاتب مالك بوده، ولى حديث ساز
و از دروغگو ترين افراد است و حديث هايش همه
ساختگى است.
154- حبيب بن ابى حبيب خرططى مروزى، كذاب و
به نام ثقات حديث