فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۳۸ -


استضعاف‌گرى آل‌فرعون

33. كوشش مدام آل‌فرعون براى استضعاف مردم:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * و أورثنا القوم الّذين كانوا يستضعفون مشرق الأرض و مغربها...‌.[1] ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌137

استكبار آل‌فرعون

34. استكبار آل‌فرعون به رغم مشاهده آياتِ حقّانيّت موسى(عليه السلام):
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فأرسلنا عليهم الطّوفان والجراد والقمّل والضّفادع والدّم ءايـت مّفصّلـت فاستكبروا وكانوا قوما مّجرمين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌133
35. گناه و تبه‌كارى آل‌فرعون، زمينه پيدايش روحيّه استكبارى در آنان:
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فأرسلنا عليهم الطّوفان والجراد والقمّل والضّفادع والدّم ءايـت مّفصّلـت فاستكبروا وكانوا قوما مّجرمين.[2] ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌133
36. استكبار آل‌فرعون، سبب گرفتارى آنان به آتش دوزخ:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار.[3] ‌‌غافر‌(40)‌46‌و‌47

برده‌گيرى آل‌فرعون

37. برده‌گيرى آل‌فرعون از دختران بنى‌اسرائيل، بلا و امتحانى از سوى پروردگار:
و إذ نجّينكم من ءال فرعون...و يستحيون نساءكم...و فى ذلكم بلاء من ربكم عظيم.[4] ‌‌بقره‌(2)‌49
و إذ أنجينكم من ءال فرعون...و يستحيون نساءكم...و فى ذلكم بلاء من ربكم عظيم. ‌‌اعراف‌(7)‌141
إذ أنجيكم من ءال فرعون...و يستحيون نساءكم...و فى ذلكم بلاء من ربكم عظيم. ‌‌ابراهيم‌(14)‌6

تشبيه به آل‌فرعون

38. مشابهت كافران زمان پيامبر(صلى الله عليه وآله) با آل‌فرعون در برخورد با آيات خدا:
إنّ الّذين كفروا لن تغنى عنهم أمولهم و‌لا‌أولدهم من الله شيئا‌ * كدأب ءال فرعون و الّذين من قبلهم كذّبوا بـايتنا...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌10‌و‌11
و لو ترى إذ يتوفّى الّذين كفروا الملئكة...‌ * ذلك بما قدّمت أيديكم...‌ * كدأب ءال فرعون و الّذين من قبلهم كفروا بايت الله...‌ * كدأب ءال فرعون و الّذين من قبلهم كذّبوا بايت ربّهم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌50‌-‌52‌و‌54

تعهّدات آل‌فرعون

39. تعهّد آل‌فرعون به موسى(عليه السلام) پس از نزول هر يك از عذاب‌هاى پنجگانه مبنى بر ايمان به وى در صورت بر طرف ساختن عذاب از آنان:
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين ونقص مّن الثّمرت لعلّهم يذّكّرون‌ * ولمّا وقع عليهم الرّجز قالوا يـموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لـئن كشفت عنّا الرّجز لنؤمننّ لك ولنرسلنّ معك بنى إسرءيل. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌134

تكذيب‌گرى آل‌فرعون

40. تكذيب آيات الهى از سوى آل‌فرعون:
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كذّبوا‌بـايـتنا...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌11
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فانتقمنا منهم فأغرقنـهم فى اليمّ بأنّهم كذّبوا بـايـتنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌136
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كذّبوا بـايـت ربّهم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌54
ولقد جاء ءال فرعون النّذر‌ * كذّبوا بـايـتنا كلّها...‌. ‌‌قمر‌(54)‌41‌و‌42

جهل آل‌فرعون

41. ناتوانى اكثريّت آل‌فرعون از فهم و ارزيابى درست حوادث:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * ...و لكنّ أكثرهم لايعلمون. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌131

خطاكارى آل‌فرعون

42. گرفتن موسى(عليه السلام) از آب و بزرگ شدن او در خانه فرعون، نشان دهنده خطاى آل‌فرعون در كارهاى خود:
فالتقطه ءال فرعون...إنّ فرعون و همن و جنودهما كانوا خطئين‌ * وقالت امرأت فرعون قرّت عين لّى ولك لاتقتلوه عسى أن ينفعنا أو نتّخذه ولدا وهم لايشعرون. ‌‌قصص‌(28)‌8‌و‌9
43. آل‌فرعون، مردمى خطاپيشه در رفتارها و ارزيابى‌هاى خود:
فالتقطه ءال فرعون ليكون لهم عدوّا وحزنا إنّ فرعون وهـمـن وجنودهما كانوا خـطـين. ‌‌قصص‌(28)‌8

شكنجه‌گرى آل‌فرعون

44. شكنجه‌هاى سخت و طاقت‌فرساى بنى‌اسرائيل، از سوى آل‌فرعون:
و إذ نجّينكم من ءال فرعون يسومونكم سوء العذاب...‌. ‌‌بقره‌(2)‌49
و إذ أنجينكم من ءال فرعون يسومونكم سوء العذاب...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌141
و إذ قال موسى لقومه اذكروا نعمة الله عليكم إذ أنجيكم من ءال فرعون يسومونكم سوء العذاب...‌. ‌‌ابراهيم‌(14)‌6

ضعيفان آل‌فرعون

45. محاجّه ضعيفان آل‌فرعون با رئيسان مستكبر خود در دوزخ:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار‌ * قال الّذين استكبروا إنّا كلٌّ فيها إنّ اللّه قد حكم بين العباد.[5] ‌‌غافر‌(40)‌46‌-‌48
46. استمداد بى‌ثمر مستضعفان آل‌فرعون از رهبران مستكبر خود در دوزخ:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار. ‌‌غافر‌(40)‌46‌-‌47
47. اعتراف مستضعفان آل‌فرعون در دوزخ به پيروى كامل خود از مستكبران در دنيا:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا...‌. ‌‌غافر‌(40)‌46‌و‌47

ظلم آل‌فرعون

48. آل‌فرعون، مردمى ستم‌پيشه:
كدأب ءال فرعون...و كلّ كانوا ظلمين. ‌‌انفال‌(8)‌54

عذاب آل‌فرعون

49. گرفتارى آل‌فرعون به عذاب طوفان، هجوم ملخ‌ها، شپش، قورباغه‌ها و آلوده شدن به خون:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * فأرسلنا عليهم الطوفان و الجراد و القمّل و الضفادع و الدم ءايت مفصّلت...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌133
50. نزول هر يك از عذاب‌هاى گوناگون بر آل‌فرعون با فاصله زمانى معيّن:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * فأرسلنا عليهم الطوفان و الجراد و القمّل و الضفادع و الدم ءايت مفصّلت...‌.[6] ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌133
51. درخواست موسى(عليه السلام) از خدا براى برطرف شدن عذاب‌هاى پنجگانه از آل‌فرعون در پى تقاضاى ايشان از وى و استجابت آن:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لئن كشفت عنّا الرجز لنؤمننّ لك...‌ * فلمّا كشفنا عنهم الرجز إلى أجل هم بلغوه...‌.[7] ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌134‌و‌135
52. عذاب آل‌فرعون با غرق شدن در دريا:
و إذ فرقنا بكم البحر فأنجينكم و أغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌بقره‌(2)‌50
كدأب ءال فرعون...و أغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌انفال‌(8)‌54
53. گرفتار شدن آل‌فرعون به عذابى سخت از جانب خدا:
كدأب ءال فرعون...فأخذهم الله بذنوبهم و الله شديد العقاب. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌11
كدأب ءال فرعون...فأخذهم الله بذنوبهم إنّ الله قوىّ شديد العقاب. ‌‌انفال‌(8)‌52
...و حاق بـال فرعون سوء العذاب‌ * النار يعرضون عليها غدوّا و عشيّا و يوم تقوم الساعة أدخلوا ءال‌فرعون أشدّ العذاب. ‌‌غافر‌(40)‌45‌و‌46
و لقد جاء ءال فرعون النذر‌ * كذّبوا بـايتنا كلّها فأخذنهم أخذ عزيز مقتدر. ‌‌قمر‌(54)‌41‌و‌42
54. عذاب شدن آل‌فرعون با قحطى و كاهش محصولات:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين و نقص من الثمرت...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130
55. گرفتار شدن آل‌فرعون به عذاب الهى، نتيجه اعمال خود آنان:
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كذّبوا بـايـتنا فأخذهم اللّه بذنوبهم واللّه شديد العقاب. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌11
كدأب ءال فرعون...فأخذهم الله بذنوبهم...‌ * ذلك بأنّ الله لم يك مغيّرا نعمة أنعمها على قوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌52‌و‌53
كدأب ءال فرعون...فأهلكنهم بذنوبهم و أغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌انفال‌(8)‌54
56. غفلت آل‌فرعون از آيات الهى، سبب نابودى و غرق شدن آنان در دريا:
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فانتقمنا منهم فأغرقنـهم فى اليمّ بأنّهم كذّبوا بـايـتنا وكانوا عنها غـفلين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌136
57. تكذيب آيات الهى از سوى آل‌فرعون، سبب گرفتارى آنان به عذاب:
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كذّبوا بـايـتنا فأخذهم اللّه بذنوبهم واللّه شديد العقاب. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌11
و لقد جاء ءال فرعون النذر‌ * كذّبوا بـايتنا كلّها فأخذنهم أخذ عزيز مقتدر. ‌‌قمر‌(54)‌41‌و‌42
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين...‌ * فانتقمنا منهم فأغرقنـهم فى اليمّ بأنّهم كذّبوا بـايـتنا وكانوا عنها غـفلين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌136

عقايد آل‌فرعون

58. آل‌فرعون، معتقد به دعا و تأثير آن در رفع مشكلات:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لئن كشفت عنّا الرجز لنؤمننّ لك...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌134
59. اعتقاد آل‌فرعون، درباره شايستگى خود براى نعمت‌ها و نسبت دادن بدى‌ها و مصيبت‌ها به موسى برخاسته از نادانى آنان:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * فإذا جاءتهم الحسنة قالوا لنا هذه و إن تصبهم سيّئة يطّيّروا بموسى و من معه ألا إنّما طئرهم عند الله و لكنّ أكثرهم لايعلمون. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌131
60. جادو بودن معجزات موسى(عليه السلام) در پندار آل‌فرعون:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * و قالوا مهما تأتنا به من ءاية لتسحرنا بها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌132
61. جادو زدگى مؤمنان به موسى(عليه السلام) در پندار آل‌فرعون:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * و قالوا مهما تأتنا به من ءاية لتسحرنا بها فما نحن لك بمؤمنين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌132
62. كفر آل‌فرعون به موسى(عليه السلام)، نتيجه پندار آنان در جادو بودن معجزه او:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * و قالوا مهما تأتنا به من ءاية لتسحرنا بها فما نحن لك بمؤمنين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌132
63. عقيده آل‌فرعون به منزلت والاى موسى(عليه السلام)نزد پروردگارش:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لئن كشفت عنّا الرجز لنؤمننّ لك...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌134
64. كفر فرعونيان به آيات خدا:
كدأب ءال فرعون و الّذين من قبلهم كفروا بايت الله...‌. ‌‌انفال‌(8)‌52
65. ايمان نياوردن آل‌فرعون به موسى(عليه السلام) به دليل سحر تلقّى كردن معجزات موسى(عليه السلام):
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * ...فما‌نحن لك بمؤمنين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌132
66. اعتقاد آل‌فرعون به طيره (بديُمنى):
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * فإذا جاءتهم الحسنة قالوا لنا هذه و إن تصبهم سيّئة يطّيّروا بموسى ومن‌معه...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌131

عهدشكنى آل‌فرعون

67. پيمان شكنى آل‌فرعون در ايمان به موسى(عليه السلام) و آزاد كردن بنى‌اسرائيل پس از برطرف شدن عذاب از آنان:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * و‌لما وقع عليهم الرجز قالوا يموسى ادع لنا ربّك بما عهد عندك لئن كشفت عنّا الرجز لنؤمننّ لك...‌ * فلمّا كشفنا عنهم الرجز إلى أجل هم بلغوه إذا هم ينكثون. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌134‌و‌135

غرق آل‌فرعون

68. غرق شدن آل‌فرعون در دريا:
و إذ فرقنا بكم البحر فأنجينكم و أغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌بقره‌(2)‌50
...و أغرقنا ءال فرعون...‌. ‌‌انفال‌(8)‌54

غفلت آل‌فرعون

69. غفلت آل‌فرعون از آيات الهى:
ولقد أخذناءال فرعون بالسّنين ونقص مّن الثّمرت لعلّهم يذّكّرون‌ * فانتقمنا منهم فأغرقنـهم فى اليمّ بأنّهم كذّبوا بـايـتنا وكانوا عنها غـفلين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌136

قحطى‌زدگى آل‌فرعون

70. آل‌فرعون دچار قحطى و كاهش محصولات:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين و نقص من الثمرت...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌130
71. تنبه دادن و عبرت‌گيرى آل‌فرعون، دليل گرفتار كردن آنان به قحطى و كم‌محصولى از سوى خداوند:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين و نقص من الثمرت لعلّهم يذّكّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌130

كاخ‌سازى آل‌فرعون

72. كاخ سازى و خوش‌نشينى مستمر آل‌فرعون در طول حكومت خود:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * ... و دمّرنا ما كان يصنع فرعون و قومه و ما كانوا يعرشون.[8]. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌137

كفر آل‌فرعون =>همين مدخل، عقايد آل‌فرعون

گناه‌كارى آل‌فرعون

73. آل‌فرعون، مردمى گناه‌كار و گرفتار انتقام خدا:
كدأب ءال فرعون...فأخذهم الله بذنوبهم...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌11
كدأب ءال فرعون...فأخذهم الله بذنوبهم...‌ * كدأب ءال فرعون...فأهلكنهم بذنوبهم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌52‌و‌54

مجرم بودن آل‌فرعون

74. آل‌فرعون مردمى مجرم و تبه‌كار:
و لقد أخذنا ءال فرعون بالسنين...‌ * ...و كانوا قوما مجرمين. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌133

مستكبران آل‌فرعون

75. محاجّه ضعيفان با مستكبران آل‌فرعون در دوزخ:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار‌ * قال الّذين استكبروا إنّا كلٌّ فيها إنّ اللّه قد حكم بين العباد.[9] ‌‌غافر‌(40)‌46‌-‌48
76. اعتراف مستكبران آل‌فرعون به اشتراك آن‌ها با ضعيفان در كيفر و عذاب الهى:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار‌ * قال الّذين استكبروا إنّا كلٌّ فيها إنّ اللّه قد حكم بين العباد. ‌‌غافر‌(40)‌46‌-‌48
77. اظهار ناتوانى مستكبران آل‌فرعون در دوزخ از برآوردن درخواست پيروان خود:
النّار يعرضون عليها غدوّا وعشيّا ويوم تقوم السّاعة أدخلوا ءال فرعون أشدّ العذاب‌ * وإذ يتحاجّون فى النّار فيقول الضّعفـؤا للّذين استكبروا إنّا كنّا لكم تبعا فهل أنتم مّغنون عنّا نصيبا مّن النّار‌ * قال الّذين استكبروا إنّا كلٌّ فيها إنّ اللّه قد حكم بين العباد. ‌‌غافر‌(40)‌46‌-‌48

مؤمن آل‌فرعون

تقيّه مؤمن آل‌فرعون

78. تقيه مؤمن آل‌فرعون در پنهان داشتن ايمان خويش از آل‌فرعون:
و قال رجل مؤمن من ءال فرعون يكتم إيمنه...‌. ‌‌غافر‌(40)‌28

كوشش‌هاى مؤمن آل‌فرعون

79. كوشش مؤمن آل‌فرعون براى رهايى موسى(عليه السلام) از كشته شدن به دست آل‌فرعون:
و قال فرعون ذرونى أقتل موسى...‌ * و قال رجل مؤمن من ءال فرعون يكتم إيمنه أتقتلون رجلا أن يقول ربّى الله و قد جاءكم بالبيّنت من ربّكم و إن يك كذبا فعليه كذبه و إن يك صادقا يصبكم بعض الذى يعدكم...‌. ‌‌غافر‌(40)‌26‌و‌28

هشدارهاى مؤمن آل‌فرعون

80. هشدارها و پندهاى مؤمن آل‌فرعون به فرعونيان:
و قال رجل مؤمن من ءال فرعون يكتم إيمنه أتقتلون رجلا أن يقول ربّى الله و قد جاءكم بالبيّنت من ربّكم و إن يك كذبا فعليه كذبه و‌إن‌يك صادقا يصبكم بعض الذى يعدكم إنّ الله لا يهدى من هو مسرف كذّاب‌ * يقوم لكم الملك اليوم ظهرين فى الأرض فمن ينصرنا من بأس الله إن جاءنا...‌ * و قال الذى ءامن يقوم إنّى أخاف عليكم مثل يوم الأحزاب‌ * مثل دأب قوم نوح و عاد و ثمود و الّذين من بعدهم و ما الله يريد ظلما للعباد‌ * و يقوم إنّى أخاف عليكم يوم التناد‌ * يوم تولّون مدبرين ما لكم من الله من عاصم...‌ * و لقد جاءكم يوسف من قبل بالبيّنت فما‌زلتم فى شكّ ممّا‌جاءكم به حتّى إذا هلك قلتم لن يبعث الله من بعده رسولا كذلك يضلّ الله من هو مسرف مرتاب‌ * الّذين يجدلون فى ءايت الله بغير‌سلطن ءاتيهم كبر مقتا عند الله و عند الّذين ءامنوا كذلك يطبع الله على كلّ قلب متكبّر جبّار‌ * و قال الذى ءامن يقوم اتّبعون أهدكم سبيل‌الرشاد‌ * يقوم إنّما هذه الحيوة الدّنيا متع و إنّ الأخرة هى دار القرار‌ * من‌عمل سيّئة فلا يجزى إلاّ مثلها و من عمل‌صلحا من ذكر أو أنثى و هو مؤمن فأولئك يدخلون الجنّة يرزقون فيها بغير حساب‌ * و يقوم ما لى أدعوكم إلى النجوة و تدعوننى إلى النار‌ * تدعوننى لأكفر بالله و أشرك به ما‌ليس لى به علم و أنا أدعوكم إلى العزيز الغفّر‌ * لاجرم أنّما تدعوننى إليه ليس‌له دعوة فى الدّنيا و‌لا‌فى الأخرة و أنّ مردّنا إلى الله و أنّ المسرفين هم أصحب النار‌ * فستذكرون ما أقول لكم...‌. ‌‌غافر‌(40)‌28‌-‌35‌و‌38‌-‌44

نعمت‌هاى آل‌فرعون

81. كفر آل‌فرعون، باعث از دست رفتن نعمت‌هاى خدادادى:
كدأب ءال فرعون...كفروا بايت الله فأخذهم الله بذنوبهم...‌ * ذلك بأنّ الله لم يك مغيّرا نعمة أنعمها على قوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم...‌. ‌‌انفال‌(8)‌52‌و‌53
82. برخوردارى آل‌فرعون از امكانات و نعمت‌هاى مادّى:
ولقد أخذنآءال فرعون بالسّنين ونقص مّن الثّمرت...‌ * ...ما كان يصنع فرعون وقومه وما كانوا يعرشون. ‌‌اعراف‌(7)‌130‌و‌137
كدأب ءال فرعون والّذين من قبلهم كفروا بايت اللّه فأخذهم اللّه بذنوبهم إنّ اللّه قوىٌّ شديدالعقاب‌ * ذلك بأنّ اللّه لم يك مغيّرا نّعمة أنعمها على قوم حتّى يغيّروا ما بأنفسهم وأنّ اللّه سميع عليم. ‌‌انفال‌(8)‌52‌و‌53

يوسف(عليه السلام) و آل‌فرعون

83. رسالت يوسف(عليه السلام) ميان آل‌فرعون:
و قال رجل مؤمن من ءال فرعون...‌ * و لقد جاءكم يوسف من قبل بالبيّنت...‌.[10] ‌‌غافر‌(40)‌28‌و‌34
84. ارائه معجزات و ادّله روشن به آل‌فرعون از سوى يوسف(عليه السلام):
و قال رجل مؤمن من ءال فرعون...‌ * و لقد جاءكم يوسف من قبل بالبيّنت...‌. ‌‌غافر‌(40)‌28‌و‌34
85. ترديد آل‌فرعون در رسالت يوسف(عليه السلام):
و قال رجل مؤمن من ءال فرعون...‌ * و لقد جاءكم يوسف من قبل بالبيّنت فما زلتم فى شكّ ممّا جاءكم به...‌. ‌‌غافر‌(40)‌28‌و‌34

آل‌لوط

معناى آل در آل‌ابراهيم(عليه السلام) گذشت. مقصود از آل لوط خاندان، يا پيروان لوط بن هاران، برادرزاده ابراهيم خليل(عليه السلام) هستند.[11]

آواره كردن آل‌لوط

1. مبارزه لوط با برنامه‌هاى ضدّ اخلاقى قوم خود، سبب طرح پيشنهاد اخراج وى و همراهانش از ديارشان:
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * و‌ما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون.[12] ‌‌اعراف‌(7)‌80‌و‌82
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * فما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال‌لوط من قريتكم...‌. ‌‌نمل‌(27)‌54‌و‌56
2. قوم‌لوط، خواستار اخراج آل‌لوط از شهر و ديار خويش:
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * و‌ما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون.[13] ‌‌اعراف‌(7)‌80‌و‌82
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * فما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال‌لوط من قريتكم...‌. ‌‌نمل‌(27)‌54‌و‌56
3. پاكى آل‌لوط، دليل قوم‌لوط براى اخراج آنان:
و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌82
فما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال‌لوط من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌نمل‌(27)‌56

اخراج آل‌لوط => همين مدخل، آواره كردن آل‌لوط

استهزاى آل‌لوط

4. مورد استهزا قرار گرفتن آل‌لوط از سوى قوم خود:
و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون.[14] ‌‌اعراف(7)‌82
فما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال لوط من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون.[15] ‌‌نمل‌(27)‌56

پاكى آل‌لوط

5. آل‌لوط، انسان‌هايى پاك و وارسته:
و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌82
...أخرجوا ءال لوط من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌نمل‌(27)‌56

تهديد آل‌لوط

6. تهديد شدن آل لوط به اخراج از خانه و كاشانه خود:
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون. ‌‌اعراف‌(7)‌80‌و‌82
و لوطا إذ قال لقومه أتأتون الفحشة...‌ * فما‌كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوا ءال‌لوط من قريتكم...‌. ‌‌نمل‌(27)‌54‌و‌56

شكر آل‌لوط

7. شكرگزارى آل‌لوط به درگاه خدا،باعث رهايى آنان از عذاب نازل شده بر قوم‌لوط:
إنّا أرسلنا عليهم حاصبا إلاّ ءال لوط نجّينهم بسحر‌ * نعمة من عندنا كذلك نجزى من شكر. ‌‌قمر‌(54)‌34‌و‌35

كوچ آل‌لوط

8. كوچ شبانه آل‌لوط از ديار خود، مورد سفارش فرشتگان:
قالوا يلوط إنّا رسل ربّك لن يصلوا إليك فأسر بأهلك بقطع من اليل و لا يلتفت منكم أحد إلاّ امرأتك...‌. ‌‌هود‌(11)‌81
فأسر بأهلك بقطع من اليل و اتّبع أدبرهم و لايلتفت منكم أحد و امضوا حيث تؤمرون. ‌‌حجر‌(15)‌65
9. بازماندن همسر لوط در كوچ شبانه آل‌لوط از ديار خويش:
قالوا يلوط إنّا رسل ربّك لن يصلوا إليك فأسر بأهلك بقطع من اليل و لا يلتفت منكم أحد إلاّ امرأتك...‌. ‌‌هود‌(11)‌81
إلاّ ءال لوط إنّا لمنجّوهم أجمعين‌ * يـزكريّآ إنّا نبشّرك بغلـم اسمه يحيى إلاّ امرأته قدَّرنآ إنَّها لمن الغـبرين‌ * فأسر بأهلك بقطع من اليل و اتّبع أدبرهم و لايلتفت منكم أحد و امضوا حيث تؤمرون. ‌‌حجر‌(15)59‌و‌60‌و‌65
10. كوچ شبانه لوط و آل‌او به سوى مكان تعيين شده:
فأسر بأهلك بقطع من اليل و اتّبع أدبرهم و لايلتفت منكم أحد و امضوا حيث تؤمرون. ‌‌حجر‌(15)‌65

مجرم آل‌لوط

11. همسر لوط يگانه مجرم از آل‌لوط:
فأنجينـه وأهله إلاّ امرأته كانت من الغـبرين‌ * وأمطرنا عليهم مّطرا فانظر كيف كان عـقبة المجرمين. ‌‌اعراف‌(7)‌83‌و‌84

ملائكه و آل‌لوط

12. وارد شدن ملائكه بر آل‌لوط:
فلمّا جاء ءال لوط المرسلون. ‌‌حجر‌(15)‌61

نجات آل‌لوط

13. رهايى آل‌لوط از عذاب الهى، مورد درخواست آن حضرت از پروردگار:
قالوا لـئن لّم تنته يــلوط لتكوننّ من المخرجين‌ * ربّ نجّنى وأهلى ممّا يعملون. ‌‌شعراء‌(26)‌167‌و‌169
14. رهايى آل‌لوط از عذاب الهى:
و ما كان جواب قومه إلاّ أن قالوا أخرجوهم من قريتكم إنّهم أناس يتطهّرون‌ * فأنجينه و أهله...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌82‌و‌83
قالوا يلوط إنّا رسل ربّك لن يصلوا إليك فأسر بأهلك بقطع من اليل و لا يلتفت منكم أحد إلاّ امرأتك...‌. ‌‌هود‌(11)‌81
إلاّ ءال لوط إنّا لمنجّوهم أجمعين. ‌‌حجر‌(15)‌59
فأسر بأهلك بقطع من اليل و اتّبع أدبرهم و لايلتفت منكم أحد و امضوا حيث تؤمرون. ‌‌حجر‌(15)‌65
فنجّينـه وأهله أجمعين. ‌‌شعراء‌(26)‌170
فأنجينه و أهله...‌. ‌‌نمل‌(27)‌57
قال إنّ فيها لوطا...لننجّينّه و أهله إلاّ امرأته...‌.[16] ‌‌عنكبوت‌(29)‌32
...ءال لوط نجّينهم بسحر. ‌‌قمر‌(54)‌34
15. رهايى آل‌لوط از عذاب الهى، مورد اخبار فرشتگان به ابراهيم(عليه السلام):
ونبّئهم عن ضيف إبرهيم‌ * قال فما خطبكم أيّها المرسلون‌ * إلاّ ءال لوط إنّا لمنجّوهم أجمعين. ‌‌حجر‌(15)‌51‌و‌57‌و‌59
16. رهايى آل‌لوط از عذاب نازل شده بر قومش، نعمتى از سوى خداوند:
إنّا أرسلنا عليهم حاصبا إلاّ ءال لوط نجّينهم بسحر‌ * نعمة من عندنا...‌. ‌‌قمر‌(54)‌34‌و‌35
17. رهايى آل‌لوط به هنگام سَحَر قبل از نزول عذاب بر قوم لوط:
إنّا أرسلنا عليهم حاصبا إلاّ ءال لوط نجّينهم بسحر. ‌‌قمر‌(54)‌34
18. شكرگزارى آل‌لوط به درگاه خدا، باعث رهايى آنان از عذاب نازل شده بر قوم‌لوط:
إنّا أرسلنا عليهم حاصبا إلاّ ءال لوط نجّينهم بسحر‌ * نعمة من عندنا كذلك نجزى من شكر. ‌‌قمر‌(54)‌34‌و‌35

آل‌محمّد=>اهل‌بيت



[1]. در آيه، فعل «يستضعفون» به صورت مجهول آورده شده و فاعل استضعاف مشخص نيست; امّا بيان وراثت مستضعفان به جاى فرعونيان حكايت مى‌كند كه استضعاف از سوى آنان انجام گرفته است. گفتنى است فعل مضارع «يستضعفون» به همراه «كانوا» بر استمرار دلالت مى‌كند.
[2]. جمله «و كانوا قوما مجرمين» بر ثبات و دوام وصف جرم در آل‌فرعون دلالت داشته و همين صفت عامل پيدايش روحيه استكبار در آنان شده است. (التحرير و التنوير، ذيل آيه)
[3]. مرجع ضمير «يتحاجون» به قرينه سياق مى‌تواند آل‌فرعون باشد. (الميزان، ذيل آيه)
[4]. ضمير «كم» به بنى‌اسرائيل برمى‌گردد و احتمال داده مى‌شود كه يكى از اهداف آل‌فرعون از زنده نگه‌داشتن زنان و دختران، به بردگى و كنيزى گرفتن آنان بوده است.
[5]. استفاده فوق بر اساس سياق آيات است كه سبب ارجاع ضمير «يتحاجون» به آل‌فرعون مى‌شود. (الميزان، ذيل‌آيه)
[6]. «مفصّلات» به معناى جدايى بعضى از بعض ديگران است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[7]. با توجّه به اين‌كه آل‌فرعون از موسى(عليه السلام)خواستند و عذاب به طور موقت برطرف شد، روشن مى‌شود كه موسى(عليه السلام) تقاضاى آن‌ها را پذيرفته و دعا كرده و مستجاب هم شده است.
[8]. فعل مضارع «يعرشون» همراه با «كان» بر استمرار و پيوستگى كاخ و سايبان‌سازى آنان دلالت مى‌كند.
[9]. استفاده فوق بر اساس سياق آيات است كه سبب ارجاع ضمير «يتحاجون» به آل‌فرعون مى‌شود. (الميزان، ذيل‌آيه)
[10]. در اين‌كه مقصود از يوسف در اين آيه كيست، مفسّران اقوالى را ذكر كرده‌اند كه از جمله آن‌ها، يوسف(عليه السلام) پسر يعقوب(عليه السلام) است. بنابراين احتمال، مى‌توان گفت كه يوسف(عليه السلام) يا در بين اجداد فرعونيان رسالت داشته يا پيش از حضرت موسى(عليه السلام) در ميان آنان بوده است.
[11]. جامع‌البيان، ج14، ص55; الكشّاف ج2، ص126; قرطبى، ج10، ص25.
[12]. پيشنهاد اخراج از يك‌سو به مبارزات وى مرتبط شده است; زيرا جمله «الا ان قالوا» در پاسخ تبليغات و هدايتگرى‌هاى لوط ايراد، و از سوى ديگر، اين پيشنهاد با جمله «انهم اناس...» تعليل شده است، بنابراين، تصميم قوم لوط به اخراج وى و همراهانش به دو علّت، يكى مبارزه وى با فساد و ديگرى پاك زيستن وى و همراهانش بوده است.
[13]. به قرينه آيه 27 نمل، مرجع ضماير در آيه 82 اعراف آل‌لوط است.
[14]. به قرينه آيه 56 نمل، مرجع ضمير مفعولى «اخرجوهم» آل‌لوط است.
[15]. «إنّهم أناس يتطهّرون»، احتمال دارد بيان واقعيّتى از سوى قوم‌لوط يا از روى استهزا باشد. برداشت ياد شده، بنابر احتمال دوم است.
[16]. به قرينه آيات 59 و 65 حجر، منظور از اهل‌لوط، آل‌لوط است.