فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۱۸ -


سرزنش آدم(عليه السلام)

109. سرزنش آدم(عليه السلام)، بر اثر سرپيچى او از فرمان پرهيز از درخت ممنوع و پيروى از شيطان:
...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة و أقل لكما إنّ الشيطان لكما عدوّ مبين. ‌‌اعراف‌(7)‌22

شكرگزارى آدم(عليه السلام)

110. تعهّد آدم(عليه السلام) به شكرگزارى در صورت فرزنددار شدن:
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها...فلمّا أثقلت دعو ا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين. ‌‌اعراف‌(7)‌189

عصمت آدم(عليه السلام) => همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

عصيان آدم(عليه السلام)

111. عصيان آدم(عليه السلام) پيش از نبوت وى:
فأكلامنها فبدت لهما سوءتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة وعصى ءادم ربّه فغوى.[1] ‌‌طه‌(20)‌121

آثار عصيان آدم(عليه السلام)

1. آشكار شدن زشتى‌ها

112. نمايان شدن زشتى‌هاى آدم(عليه السلام)، بر اثر عصيان او از فرمان خدا مبنى بر دورى از درخت ممنوع:
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما و لاتقربا هذه الشجرة...‌ * فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و‌ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

2. دورى از مقام قرب

113. عصيان آدم(عليه السلام) و حوّا از فرمان الهى، سبب دورى آن‌ها از مقام قرب الهى:
أولـئك الّذين حبطت أعمــلهم فى الدّنيا والأخرة وما لهم مّن نّصرين.[2] ‌‌اعراف‌(7)‌22

3. ظلم به خويش

114. عصيان آدم(عليه السلام) از فرمان پرهيز از درخت ممنوع، ستم به خود:
و قلنا يا ءادم ...و لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين‌ * فأزلّهما الشّيطـن عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوٌّ ولكم فى الأرض مستقرٌّ ومتـع إلى حين. ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌36
و يا ءادم ...و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين ‌ * قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌23
فدلّيهما بغرور فلمّا ذاقا الشّجرة بدت لهما سوءتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة ونادهما ربّهمآ ألم أنهكما عن تلكما الشّجرة وأقل لّكمآ إنّ الشّيطـن لكما عدوٌّ مّبين. ‌‌اعراف‌7)‌22

4. محروميّت

115. محروميّت آدم(عليه السلام) از رسيدن به مطلوب خود در پى ترك فرمان الهى:
...و عصى ءادم ربّه فغوى.[3] ‌‌طه‌(20)‌121

عوامل عصيان آدم(عليه السلام)

1. حرص

116. حرص آدم(عليه السلام) عامل عصيان وى از فرمان خدا:
فوسوس لهما الشّيطـن ليبدى لهما ماورى عنهما من سوءتهما وقال ما نهـكما ربّكما عن هـذه الشّجرة إلآّ أن تكونا ملكين أو تكونا من الخــلدين.[4] ‌‌اعراف‌(7)‌20
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

2. شيطان

117. وسوسه و فريب‌كارى شيطان، عامل لغزش آدم(عليه السلام):
و قلنا يا ءادم...و لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين‌ * فأزلّهما الشيطان عنها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌36
فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما ورى عنهما من سوءتهما...‌ * و قاسمهما إنّى لكما لمن النصحين‌ * فدلّيهما بغرور...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20‌-‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121
118. ايجاد شبهه براى آدم(عليه السلام) از سوى شيطان، عامل لغزش وى:
فوسوس لهما الشيطان...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين‌ * فدلّيهما بغرو...‌.[5] ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌22

3. ضعف اراده

119. ضعف اراده آدم(عليه السلام) در پيمان با خدا، زمينه عصيان‌او:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما‌ * فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌115‌و‌120‌و‌121

4. فراموشى عهد

120. به فراموشى سپردن عهد خدا از سوى آدم(عليه السلام)زمينه عصيان او:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما‌ * فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌115‌و‌120‌و‌121

5‌. گرايش به جاودانگى

121. گرايش به ابديّت و زندگى جاويد در بهشت، زمينه نفوذ شيطان در آدم(عليه السلام):
...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين. ‌‌اعراف‌(7)‌20
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

6‌. گرايش به حكومت ابدى

122. گرايش به داشتن حكومت ابدى، زمينه نفوذ شيطان در آدم(عليه السلام):
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

7. گرايش به فرشته شدن

123. گرايش درونى آدم(عليه السلام) به فرشته بودن، زمينه نفوذ شيطان در او:
...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين. ‌‌اعراف‌(7)‌20

كيفر عصيان آدم(عليه السلام)

124. اخراج و هبوط آدم(عليه السلام) از بهشت در پى عصيان او:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا...‌ * قلنا اهبطوا منها جميعا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36‌و‌38
قالا ربّنا ظـلمنآ أنفسنا وإن لّم تغفر لنا وترحمنا لنكوننّ من الخـسرين‌ * قال اهبطوا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌23‌و‌24
فأكلامنها فبدت لهما سوءتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة وعصى ءادم ربّه فغوى‌ * قال اهبطا منها جميعاً...‌. ‌‌طه‌(20)‌121‌و‌123
125. تنزّل آدم(عليه السلام) از مقام قرب الهى بر اثر عصيان:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌.[6] ‌‌بقره‌(2)‌36

علم آدم(عليه السلام) => همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

عهد آدم(عليه السلام)

126. عهد آدم(عليه السلام) با خدا براى سپاس‌گزارى در صورت اعطاى فرزندى صالح به او:
...دعوا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين. ‌‌اعراف‌(7)‌189

عهد خدا با آدم(عليه السلام)

127. پيمان گرفتن خدا از آدم(عليه السلام) براى پرهيز از درخت ممنوع:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى...‌. ‌‌طه‌(20)‌115
128. فراموش كردن پيمان با خدا از سوى آدم(عليه السلام):
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى...‌. ‌‌طه‌(20)‌115

غريزه جنسى آدم(عليه السلام)

129. آدم(عليه السلام)، داراى غريزه جنسى:
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا تغشّـها...‌.[7] ‌‌اعراف‌(7)‌189

غفلت آدم(عليه السلام)

130. غفلت آدم(عليه السلام) از توجّه خداوند در تدبير اسباب و عوامل تربيتى فرزند خود:
فلمّا ءاتـهما صلحا جعلا له شركاء فيما‌ءاتـهما...‌.[8] ‌‌اعراف‌(7)‌190

فراموشى آدم(عليه السلام)

131. به فراموشى سپرده شدن پيمان آدم(عليه السلام)با خدا:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى...‌. ‌‌طه‌(20)‌115

فرزندان آدم(عليه السلام)

تفاوت فرزندان آدم(عليه السلام)

132. خداترس بودن هابيل و سركش بودن قابيل:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم...قال لأقتلنّك قال إنّما يتقبّل الله من المتّقين‌ * لئن بسطت إلىّ يدك لتقتلنى ما أنا بباسط يدى إليك لأقتلك إنّى أخاف الله ربّ العلمين‌ * فطوّعت له نفسه قتل أخيه فقتله...‌. ‌‌مائده‌(5)‌27‌و‌28‌و30

قتل فرزند آدم(عليه السلام)

133. كشته شدن فرزند آدم(عليه السلام) هابيل به دست قابيل پس از قبول نشدن قربانى قابيل:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم بالحقّ إذ قرّبا قربانا فتقبّل من أحدهما و لم يتقبّل من الأخر قال لأقتلنّك...‌ * فطوّعت له نفسه قتل أخيه فقتله...‌. ‌‌مائده‌(5)‌27‌و30

قربانى فرزندان آدم(عليه السلام)

134. تقديم قربانى به پيشگاه خدا از سوى فرزندان آدم(عليه السلام):
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم بالحقّ إذ قرّبا قربانا...‌. ‌‌مائده‌(5)‌27
135. پذيرش قربانى هابيل و رد شدن قربانى قابيل از سوى خدا:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم بالحقّ إذ قرّبا قربانا فتقبّل من أحدهما و لم يتقبّل من الأخر...‌. ‌‌مائده‌(5)‌27

نزاع فرزندان آدم(عليه السلام)

136. ستيزه و منازعه قابيل با هابيل در پى رد شدن قربانى او از سوى خدا:
و اتل عليهم نبأ ابنى ءادم بالحقّ إذ قرّبا قربانا‌فتقبّل من أحد هما و لم يتقبّل من الأخر قال لأقتلنّك...‌ * لئن بسطت إلىّ يدك لتقتلنى ما أنا بباسط يدى إليك لأقتلك...‌. ‌‌مائده‌(5)‌27‌و‌28
نيز=> قابيل و هابيل

فرزنددار شدن آدم(عليه السلام)

137. خدا، اعطاكننده فرزندى صالح به آدم(عليه السلام)در پى درخواست او:
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا تغشّـها حملت حملا خفيفا فمرّت به فلمّا أثقلت دعو ا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين‌ * فلمّا ءاتـهما صلحا جعلا له شركاء فيما ءاتـهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189‌و190

فضايل آدم(عليه السلام)

1. برترى بر ملائكه

138. آدم(عليه السلام)، موجودى برتر از ملائكه:
و علّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبئونى بأسماء هؤلاء إن كنتم صدقين‌ * قالوا سبحنك لاعلم لنا إلاّ ما‌علّمتنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31‌و‌32
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنّى أعلم غيب السّموت و الأرض...‌.[9] ‌‌بقره‌(2)‌33
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌34
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون. ‌‌حجر‌(15)‌29‌و‌30
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌طه‌(20)‌116
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من‌طين‌ * فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون.[10] ‌‌ص‌(38)‌71‌-‌73
139. آگاهى بيش‌تر و فراتر آدم(عليه السلام)، راز برترى او بر فرشتگان:
وعلّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبـونى بأسماء هـؤلاء إن كنتم صـدقين. ‌‌بقره‌(2)‌31

2. برترى بر همسر

140. آدم(عليه السلام) داراى شخصيّتى برجسته‌تر از همسرش حوّا:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌.[11] ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك...‌. ‌‌طه‌(20)‌117

3. برگزيدگى

141. آدم(عليه السلام) برگزيده خدا:
إنّ الله اصطفى ءادم...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌33
ثمّ اجتبه ربّه...‌. ‌‌طه‌(20)‌122

4. تضرّع

142. تضرّع آدم(عليه السلام) در پيشگاه خدا به دليل ستم به نفس:
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفرلنا و ترحمنا لنكوننّ من الخسرين. ‌‌اعراف‌(7)‌23

5‌. تكامل

143. راه يافتن آدم(عليه السلام) به تكامل و تعالى پس از آمرزش:
ثمّ اجتبـه ربّه فتاب عليه وهدى.[12] ‌‌طه‌(20)‌122

6‌. تكريم

144. تكريم آدم(عليه السلام) از سوى خدا:
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌.[13] ‌‌بقره‌(2)‌34
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا...‌ * ...فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة...‌. ‌‌حجر‌(15)‌28‌-30
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌61
قال أرءيتك هذا الّذى كرّمت علىّ...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌62
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌طه‌(20)‌116
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا...‌ * ...فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)‌71‌و‌72

آثار تكريم آدم(عليه السلام)

145. تكريم آدم(عليه السلام) از سوى خدا مورد اعتراض ابليس:
قال أرءيتك هـذا الَّذى كرَّمت علىَّ لـئن أخَّرتن إلى يوم القيـمة لأحتنكنّ ذرّيّته إلاّ قليلا. ‌‌اسراء‌(17)‌62
146. تكريم آدم(عليه السلام) از سوى خدا، برانگيزاننده ابليس بر دشمنى و بدخواهى براى ذّريّه آدم:
وإذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلآّ إبليس قال ءأسجد لمن خلقت طينا. ‌‌اسراء‌(17)‌61
قال أرءيتك هـذا الَّذى كرَّمت علىَّ لـئن أخَّرتن إلى يوم القيـمة لأحتنكنّ ذرّيّته إلاّ قليلا. ‌‌اسراء‌(17)‌62

فلسفه تكريم آدم(عليه السلام)

147. ابليس خواستار با خبر شدن از فلسفه بزرگداشت آدم بر وى:
قال أرءيتك هـذا الَّذى كرَّمت علىَّ لـئن أخَّرتن إلى يوم القيـمة لأحتنكنّ ذرّيّته إلاّ قليلا.[14] ‌‌اسراء‌(17)‌62

7. خلقت ويژه

148. آفرينش آدم(عليه السلام)، آفرينشى با عظمت و مورد عنايت ويژه خداوند:
قال يابليس ما منعك أن تسجد لما خلقت بيدىّ...‌.[15] ‌‌ص‌(38)‌‌75

8‌. عصمت

149. عصمت آدم(عليه السلام) پس از هبوط به زمين و انتخابش به نبوّت:
إنّ الله اصطفى ءادم...‌.[16] ‌‌آل‌عمران‌(3)‌33
ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه...‌. ‌‌طه‌(20)‌122

9. علم

150. آگاهى يافتن آدم(عليه السلام) از تمام اشيا و حقايق غيبى به تعليم خدا:
و علّم ءادم الأسماء كلّها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌33
151. آگاه شدن آدم(عليه السلام) از كلمات تعليمى از سوى خدا براى توبه:
فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌37
152. آدم(عليه السلام)، داراى علمى بس گسترده‌تر از علم فرشتگان:
و علّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبئونى بأسماء هؤلاء إن كنتم صدقين‌ * قالوا سبحنك لا علم لنا الا ما‌علمتنا...‌ * قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31‌-‌33

كفران آدم(عليه السلام)

153. بروز ناسپاسى در آدم(عليه السلام) پس از فرزنددار شدن:
...فلمّا أثقلت دعو ا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا‌لنكوننّ من الشكرين‌ * فلمّا ءاتـهما‌صلحا جعلا له شـركاء فيما ءاتـهما...‌.[17] ‌‌اعراف‌(7)‌189‌و190

گرايش‌هاى آدم(عليه السلام)

154. گرايش آدم(عليه السلام) به داشتن حكومتى پايدار:
...قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى. ‌‌طه‌(20)‌120
155. وجود گرايش به جاودانگى، در آدم(عليه السلام):
...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين. ‌‌اعراف‌(7)‌20
...قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد...‌. ‌‌طه‌(20)‌120
156. وجود گرايشى در آدم(عليه السلام) براى قرار گرفتن در زمره فرشتگان:
...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20

لباس آدم(عليه السلام)

157. پوشيده بودن بدن آدم(عليه السلام) با لباس در بهشت، پيش از فريفته‌شدن:
...كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
158. كنده شدن لباس آدم(عليه السلام) در پى تناول او از درخت ممنوع:
...فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
...كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌طه‌(20)‌121
159. كوشش شيطان براى كندن لباس آدم(عليه السلام)و آشكار كردن شرمگاه وى:
...كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
160. استفاده آدم(عليه السلام) از برگ درخت براى پوشاندن عورت خويش:
بدت لهما سؤءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة. ‌‌اعراف‌(7)‌22
فبدت لهما سوءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة. ‌‌طه‌(20)‌121

لغزش آدم(عليه السلام) =>همين مدخل، عصيان آدم(عليه السلام)

لياقت آدم(عليه السلام)

161. شايستگى آدم(عليه السلام) براى فراگيرى تمام اسماى الهى:
وعلّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبـونى بأسماء هـؤلاء إن كنتم صـدقين. ‌‌بقره‌(2)‌31
قال يـــادم أنبئهم بأسمائِهم فلمَّا أنبأهم بأسمائِهم قال ألم أقل لّكم إنّى أعلم غيب السّمـوت والأرض وأعلم ما تبدون وما كنتم تكتمون. ‌‌بقره‌(2)‌33
162. فراگيرى اسما و دريافت حقايق عينى، دليل شايستگى آدم(عليه السلام)براى سجده ملائكه:
وإذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدّماء ونحن نسبّح‌بحمدك و نقدّس لك قال إنّى أعلم ما لاتعلمون. ‌‌بقره‌(2)‌30
وعلّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبـونى بأسماء هـؤلاء إن كنتم صـدقين. ‌‌بقره‌(2)‌31
قال يـــادم أنبئهم بأسمائِهم فلمَّا أنبأهم بأسمائِهم قال ألم أقل لّكم إنّى أعلم غيب السّمـوت والأرض وأعلم ما تبدون وما كنتم تكتمون. ‌‌بقره‌(2)‌33
وإذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس أبى واستكبر وكان من الكـفرين. ‌‌بقره‌(2)‌34




[1]. امام رضا(عليه السلام) فرمود: عصيان آدم(عليه السلام) پيش از نبوّت حضرت بود. (عيون اخبارالرضا، ج1، ص195، ب46، ح1; نورالثقلين، ذيل آيه)
[2]. واژه «ندا» به طور معمول در مواردى به كار برده مى‌شود كه مخاطب فاصله به نسبت بسيارى با ندا دهنده داشته باشد; خواه اين واژه را پس از تخلّف آدم(عليه السلام)و همسرش به كار برده باشد.
[3]. «غوى» به معنى «خاب» ناكامى از رسيدن به مطلوب مى‌باشد. (مفردات‌راغب) و نيز به معناى كار جاهلانه است. (مفردات راغب)
[4]. نكته فوق بر اساس روايتى است كه در آن، عامل عصيان، حرص معرّفى شده است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[5]. بنابر احتمالى، مقصود شيطان از «ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين» اين بوده كه سفارش خدا مربوط به فرشتگان يا كسانى است كه جاويدند، نه آدم(عليه السلام) و همسرش.
[6]. مقصود از «ممّا كانا فيه» احتمال دارد مقام قرب باشد.
[7]. «تغشّى» در لغت به معناى پوشانيدن، و در آيه، كنايه از آميزش است كه لازمه آن، داشتن غريزه جنسى است. (مفردات راغب)
[8]. ضمير در «دعوا» و «ربهما» به آدم(عليه السلام) و حوّا بر مى‌گردد. در اين‌كه مرجع ضمير در «جعلا له شركاء» چيست، دو احتمال وجود دارد: نخست به پدر و مادر از نوع انسان برگردد و دوم به آدم و حوّا كه در اين صورت، منظور از شرك در آيه، توجّه به اسباب طبيعى خواهد بود كه با اخلاص كامل منافات داشته باشد.
[9]. آگاهى بيش‌تر و فراتر آدم(عليه السلام)، نشانه برترى او بر ملائكه است.
[10]. فرمان خدا به ملائكه براى سجده بر آدم(عليه السلام)بيان‌گر منزلت برتر او است.
[11]. از اين‌كه حضرت آدم(عليه السلام) در خطاب‌ها و تكليف‌هاى مشترك بين او و همسرش مورد خطاب قرار گرفته، برمى‌آيد كه او از حوّا برتر است.
[12]. در آيه پيشين آمده كه آدم(عليه السلام) در پى نافرمانى، از رشد و كمال و بازماند «غوى». فعل «هدى» در اين آيه دلالت مى‌كند كه خداوند آثار آن گمراهى را از ميان برد و راه كمال را به او نشان داد.
[13]. امر خداوند به ملائكه براى سجده بر آدم(عليه السلام) طبق فرموده امام رضا(عليه السلام)نشانه تكريم او است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[14]. عبارت «ارايت» براى سؤال و به معناى «اخبرنى» است; بنابر اين مقصود از آن اين است كه خداوندا به من اطّلاع بده كه چرا آدم را بر من برترى دادى.
[15]. از اسناد آفرينش آدم(عليه السلام) به خداوند با تعبير (خلقت‌بيدىّ) عظمت و عنايت ويژه استفاده مى‌شود.
[16]. طبق روايت نقل شده از امام رضا(عليه السلام) عصيان آدم(عليه السلام) در بهشت بوده و آن‌گاه كه به زمين هبوط مى‌كند، مقام عصمت يافته و به نبوّت برگزيده شده است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[17]. در مرجع ضمير «دعوا» دو نظر است: 1. پدر و مادر از نوع انسان; 2. آدم و حوّا كه برداشت بر اساس احتمال دوم است. در اين صورت، منظور از ناسپاسى، عدم‌توجّه تام به خداوند است كه با عصمت منافات نخواهد داشت.