فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۱۹ -


موجودات قبل از آدم(عليه السلام)

1. آتش

163. وجود عنصر آتش پيش از آدم:
و لقد خلقنا الإنسان من صلصل من حمإ مسنون‌ * و الجانّ خلقنه من قبل من نار السموم. ‌‌حجر‌(15)‌26‌و‌27

2. ابليس

164. وجود ابليس پيش از آفرينش آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌ * و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30‌و‌34
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون‌ * إلاّ إبليس...‌. ‌‌حجر‌(15)‌29‌-‌31
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس قال ءأسجد لمن خلقت طينا.[1] ‌‌اسراء‌(17)‌61
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين‌ * ...فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون‌ * إلاّ إبليس...‌.[2] ‌‌ص‌(38)‌71‌-‌74

3. انسان

165. وجود انسان‌هايى پيش از آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء...‌.[3] ‌‌بقره‌(2)‌30
و ربّك الغنىّ ذو الرحمة إن يشأ يذهبكم و يستخلف من بعدكم ما يشاء كما أنشأكم من ذرّيّة قوم ءاخرين.[4] ‌‌انعام‌(6)‌133

4. جن

166. آفرينش جنّيان پيش از آدم(عليه السلام):
و لقد خلقنا الإنسان من صلصل من حمإ مسنون‌ * و الجانّ خلقنه من قبل...‌. ‌‌حجر‌(15)‌26‌و‌27

5‌. خاك

167. وجود خاك و به تبع آن گل و لجن پيش از آفرينش آدم(عليه السلام):
إنّ مثل عيسى عند الله كمثل ءادم خلقه من تراب...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59
و لقد خلقنا الإنسان من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌26
...إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
قال لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌33
...أكفرت بالذى خلقك من تراب...‌.[5] ‌‌كهف‌(18)‌37
...فإنّا خلقنكم من تراب...‌. ‌‌حج‌(22)‌5
و من ءايته أن خلقكم من تراب...‌. ‌‌روم‌(30)‌20
و الله خلقكم من تراب...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌11
فاستفتهم أهم أشدّ خلقا أم من خلقنا إنّا خلقنهم من طين لازب.[6] ‌‌صافّات‌(37)‌11
هو الّذى خلقكم من تراب...‌. ‌‌غافر‌(40)‌67

6‌. زمين

168. وجود زمين پيش از آفرينش آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30

7. ملائكه

169. وجود ملائكه پيش از آفرينش آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون‌ * فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌حجر‌(15)‌28‌و‌29
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين. ‌‌ص‌(38)‌71
نيز=>ملائكه

نبوّت آدم(عليه السلام)

170. آدم(عليه السلام) برگزيده خدا و پيامبر الهى:
إنّ الله اصطفى ءادم و نوحا و ءال إبرهيم و ءال عمرن على العلمين.[7] ‌‌آل‌عمران‌(3)‌33
ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه و هدى.[8] ‌‌طه‌(20)‌122

نسل آدم(عليه السلام)

171. پيدايش انسان‌ها از نسل آدم(عليه السلام):
...خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
و هو الّذى أنشأكم من نفس وحدة...‌. ‌‌انعام‌(6)‌98
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌26
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌31
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌35
و إذ أخذ ربّك من بنى ءادم من ظهورهم ذرّيّتهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌172
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189
و لقد كرّمنا بنى ءادم...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌70
...و بدأ خلق الإنسان من طين‌ * ثمّ جعل نسله من سللة من ماء مهين. ‌‌سجده‌(32)‌7‌و‌8
يا بنى ءادم...‌. ‌‌يس‌(36)‌60
خلقكم من نفس وحدة...‌. ‌‌زمر‌(39)‌6
يا أيّها الناس إنّا خلقنكم من ذكر و أنثى...‌.[9] ‌‌حجرات‌(49)‌13

انبيا از نسل آدم(عليه السلام)

172. پيامبران از نسل آدم(عليه السلام):
إنّ الله اصطفى ءادم و نوحاً وءال ابرهيم و ءال ابرهيم و ال عمرن على العلمين‌ * ذرّيّة بعضها من بعض و الله سميعٌ عليم. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌33
أولئك الّذين أنعم الله عليهم من النبيّين من ذرّيّة ءادم...‌. ‌‌مريم(19)58

بشارت به نسل آدم(عليه السلام)

173. بشارت به برخوردارى نسل آدم(عليه السلام) از هدايت الهى:
قلنا اهبطوا منها جميعا فإمّا يأتينّكم منّى هدى فمن تبع هداى فلاخوف عليهم...‌.[10] ‌‌بقره‌(2)‌38

تكريم نسل آدم(عليه السلام)

174. نسل آدم(عليه السلام) مورد تكريم و عنايت خدا:
و لقد كرّمنا بنى ءادم...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌70

دشمنى در نسل آدم(عليه السلام)

175. آميختگى زندگى نسل آدم(عليه السلام) در روى زمين به دشمنى:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌.[11] ‌‌بقره‌(2)‌36
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌24
قال اهبطا منها جميعا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌طه‌(20)‌123

عهد خدا با نسل آدم(عليه السلام)

176. پيمان گرفتن خدا از نسل آدم(عليه السلام) در عالم ذر براى اقرار به ربوبيّت خود:
و إذ أخذ ربّك من بنى ءادم من ظهورهم ذرّيّتهم و أشهدهم على أنفسهم ألست بربّكم قالوا بلى شهدنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌172
177. پيمان گرفتن خدا از نسل آدم(عليه السلام) براى عبادت خود:
ألم أعهد إليكم يـبنى ءادم أن لاّتعبدوا الشّيطـن إنّه لكم عدوٌّ مّبين. ‌‌يس‌(36)‌60
178. پيمان گرفتن خدا از نسل آدم(عليه السلام) براى پرهيز از پيروى شيطان:
ألم أعهد إليكم يا بنى ءادم أن لاتعبدوا الشيطان...‌. ‌‌يس‌(36)‌60

موعظه به نسل آدم(عليه السلام)

179. سفارش خدا به نسل آدم(عليه السلام) براى رعايت تقوا:
يا أيّها الناس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء و اتّقوا الله...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
يا بنى ءادم قد أنزلنا عليكم لباسا يورى سوءتكم و ريشا و لباس التّقوى ذلك خير...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌26
يا بنى ءادم إمّا يأتينّكم رسل منكم يقصّون عليكم ءايتى فمن اتّقى و أصلح فلا خوف عليهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌35
180. سفارش خدا به نسل آدم(عليه السلام) براى هوشيار بودن در برابر فريب‌كارى‌هاى شيطان:
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
ألم أعهد إليكم يا بنى ءادم أن لاتعبدوا الشيطان إنّه لكم عدوّ مبين. ‌‌يس‌(36)‌60
181. نصيحت خدا به نسل آدم(عليه السلام) براى آراستن خويش، هنگام حضور در مساجد و محلّ نماز:
يا بنى ءادم خذوا زينتكم عند كلّ مسجد...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌31

نسل آدم(عليه السلام) در منظر شيطان

182. نسل آدم(عليه السلام) در معرض ديد شياطين:
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان...إنّه يركم هو و قبيله من حيث لا ترونهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27

نيازهاى آدم(عليه السلام)

1. خوراك

183. خوراك از نيازهاى آدم(عليه السلام):
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و كلا منها رغدا حيث شئتما...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19

2. لباس

184. نياز آدم(عليه السلام) به لباس براى پوشاندن شرمگاه خويش:
...و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
...و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌طه‌(20)‌121

3. همسر

185. نياز آدم(عليه السلام) به همسر براى آرامش يافتن:
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189

هبوط آدم(عليه السلام)

186. فرمان خدا به هبوط آدم(عليه السلام) از بهشت:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
قلنا اهبطوا منها جميعا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌38
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌24
قال اهبطا منها جميعا...‌. ‌‌طه‌(20)‌123
187. هبوط آدم(عليه السلام) همراه با دشمنى ابليس و عداوت بين نسل او:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌24
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌117
قال اهبطا منها جميعا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌طه‌(20)‌123

عامل هبوط آدم(عليه السلام)

188. فريب خوردن آدم(عليه السلام) از شيطان در تناول از درخت ممنوع باعث هبوط وى:
و قلنا يا ءادم ...و لاتقربا هذه الشجرة...‌ * فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌36
...و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين ‌ * و قاسمهما إنّى لكما لمن النصحين‌ * فدلّـهما بغرور...‌ * قال اهبطوا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌21‌و‌22‌و‌24
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها...‌ * قال اهبطا منها...‌. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121‌و‌123

مكان هبوط آدم(عليه السلام)

189. زمين، محلّ هبوط آدم(عليه السلام) پس از اخراج از بهشت:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم فى الأرض مستقرّ...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم فى الأرض مستقرّ...‌.[12] ‌‌اعراف‌(7)‌24
نيز=> اخراج آدم(عليه السلام)

هدايت آدم(عليه السلام)

190. نزول هدايت از جانب خدا بر آدم(عليه السلام):
قلنا اهبطوا منها جميعا فإمّا يأتينّكم منّى هدى فمن تبع هداى فلاخوف عليهم و لاهم يحزنون. ‌‌بقره‌(2)‌38
191. هدايت شدن آدم(عليه السلام) از سوى خدا پس از برگزيدنش:
ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه و هدى. ‌‌طه‌(20)‌122

هشدار به آدم(عليه السلام)

192. هشدار خدا به آدم(عليه السلام) درباره تناول از درخت ممنوع:
و قلنا يا ءادم...لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم...لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظلمين. ‌‌اعراف‌(7)‌19
...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
193. هشدار خدا به آدم(عليه السلام) مبنى بر اخراج او از بهشت، در صورت پيروى از ابليس:
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك و‌لا‌يخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌117

همسر آدم(عليه السلام)

194. آفرينش همسر آدم(عليه السلام) از جنس وى:
يا أيّها الناس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس وحدة و خلق‌منها زوجها...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189
خلقكم من نفس وحدة ثمّ جعل منها زوجها...‌. ‌‌زمر‌(39)‌6
195. فرمان خدا به سكونت همسر آدم(عليه السلام) به همراه وى در بهشت:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
196. خداوند آفريننده همسر نخستين انسان (آدم(عليه السلام)) از او:
يـأيّها النّاس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم مّن نّفس وحدة وخلق منها زوجها وبثّ منهما رجالاً كثيرًا ونسآءً واتّقوا اللّه الّذى تسآءلون به والأرحام إنّ اللّه كان عليكم رقيبا.[13] ‌‌نساء‌(4)‌1
هو الَّذى خلقكم مّن نَّفس وحدة وجعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا تغشّـها حملت حملا خفيفا فمرّت به فلمّآ أثقلت دّعوا اللّه ربّهما لـئن ءاتيتنا صالحا لّنكوننّ من الشّكرين. ‌‌اعراف‌(7)‌189
نيز=> حوّا




[1]. از اين‌كه ابليس از مادّه اوّليّه خلقت آدم(عليه السلام) اطلاع دارد و آن را اعلام مى دارد، استفاده مى‌شود كه او پيش از آدم(عليه السلام)بوده است.
[2]. از فرمان خدا به ملائكه براى سجده بر آدم(عليه السلام) و اطاعت آنان و تمرّد ابليس برمى‌آيد كه ابليس پيش از آدم(عليه السلام) و در ميان فرشتگان بوده است.
[3]. از اين‌كه در آيه، دقيقاً معلوم نشده است كه آدم(عليه السلام)قرار‌بوده خليفه چه‌كسى يا چه كسانى بشود و نيز اين احتمال كه انسان‌هايى پيش از آدم(عليه السلام)بوده‌اند كه ملائكه براساس آن به خداوند درباره آدم(عليه السلام)نظر‌داده‌اند، برمى‌آيد كه مقصود از خلافت آدم(عليه السلام) مى‌تواند جانشينى او براى انسان‌هاى پيش از وى باشد.
[4]. «انشأكم» در صورتى كه خطاب به همه انسان‌ها باشد، بر اين دلالت مى‌كند كه ساكنان فعلى زمين از نسل قبلى ساكنان آن نبوده‌اند; بلكه از نو پديد آمده‌اند; زيرا مقتضاى تشبيه «كما انشأكم» اين است كه ساكنان قبلى همه منقرض شده‌اند و نسل فعلى از طريق آدم(عليه السلام)پديد‌آمده است.
[5]. خطاب «خلقك من تراب» به كافر، به اعتبار خلقت آدم(عليه السلام) در جايگاه سرسلسله همه انسان‌ها از خاك است.
[6]. مرجع ضمير «هم» مشركان است; امّا به قرينه آيات ديگر و اين‌كه افراد ياد شده از گِل خلق نشده‌اند، مقصود انسان اوّليّه يعنى آدم(عليه السلام) است.
[7]. ذكر نام آدم(عليه السلام) در كنار انبياى الهى با واژه «اصطفى» (برگزيد) حاكى از نبوّت او است و روايات نيز آن را تأييد مى‌كند. (تفسير عياشى، ذيل آيه)
[8]. مقصود از «اجتبى» (برگزيد) بنابر احتمال مى‌تواند انتخاب آدم(عليه السلام) از جانب خدا براى نبوّت باشد.
[9]. بنابراين احتمال كه مقصود از مرد و زن در آيه، آدم(عليه السلام) و حوّا باشند، نكته ياد شده استفاده مى‌شود.
[10]. خطاب صيغه جمع «إهبطوا» نشان دهنده اين‌است كه غير از آدم(عليه السلام) و حوّا، افراد ديگرى نيز مورد خطابند و احتمال دارد نسل آدم(عليه السلام) باشد.
[11]. بنابراين احتمال كه «بعضكم لبعض عدوّ» به اعتبار نسل‌آدم(عليه السلام) باشد و نه مخاطبان موجود، نكته قابل استفاده است.
[12]. متعلَّق «إهبطوا» طبق روايت، اماكنى مثل صفا و مروه است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[13]. برداشت به اين مناسب است كه «مِن» نشويه باشد; يعنى آفرينش حوّا و از آدم(عليه السلام) نشأت گرفته است. صدر آيه فرموده: «من نفس واحدة» و نفرمود «من نفسين» كه اين معنا را تاييد مى‌كند، و مؤيد برداشت فرمايش امام‌صادق(عليه السلام) است كه فرمود: «ان الله خلق آدم من الماء و الطين و خلق حوّا من آدم...». (كافى، ج5‌، ص337، ح4)