فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۱۷ -


پشيمانى آدم(عليه السلام) => همين مدخل، توبه آدم(عليه السلام)

پوشش آدم(عليه السلام) => همين مدخل، لباس آدم(عليه السلام)

تضرّع آدم(عليه السلام) => همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

تطميع آدم(عليه السلام)=> همين مدخل، آدم(عليه السلام) و ابليس

تعليم اسما به آدم(عليه السلام)

54. تعليم اسما و حقايق اشيا به آدم(عليه السلام) از سوى خدا:
و علّم ءادم الأسماء كلّها...‌ * قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنّى أعلم غيب السّموت و الأرض...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31‌و‌33

تكامل آدم(عليه السلام)=>همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

تكريم آدم(عليه السلام) =>همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

تكليف آدم(عليه السلام)=>همين مدخل، بهشت آدم(عليه السلام)تكليف در بهشت آدم(عليه السلام)

توبه آدم(عليه السلام)

55. پشيمانى آدم(عليه السلام) از نافرمانى خدا در استفاده از درخت ممنوع:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و‌كلا‌منها رغدا حيث شئتما...‌ * فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه...‌.[1] ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌37
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌23
56. اظهار پشيمانى آدم(عليه السلام) از ستم به خويش:
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفرلنا و ترحمنا لنكوننّ من الخسرين. ‌‌اعراف‌(7)‌23
57. آدم(عليه السلام)، دريافت‌كننده اذكار و كلمات مخصوصى از سوى خدا براى توبه:
فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌37
58. قبولى توبه آدم(عليه السلام) جلوه‌اى از صفت رحيميت خداوند:
فتلقّى ءادم من رّبّه كلمـت فتاب عليه إنّه هو التّوّاب الرّحيم. ‌‌بقره‌(2)‌37
59. قبولى توبه آدم(عليه السلام) از سوى خدا:
فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه. ‌‌بقره‌(2)‌37
ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه...‌. ‌‌طه‌(20)‌122
60. توبه آدم(عليه السلام) پس از هبوط وى به زمين:
و قلنا اهبطوا...و لكم فى الأرض مستقرّ و متع إلى حين‌ * فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه...‌.[2] ‌‌بقره‌(2)‌36‌و‌37
نيز=>همين مدخل، پشيمانى آدم(عليه السلام)

توسّل آدم(عليه السلام)

61. توسل آدم(عليه السلام) به محمّد(صلى الله عليه وآله) و اهل‌بيت(عليهم السلام)او براى توبه:
فتلقّى ءادم من ربّه كلمت فتاب عليه...‌.[3] ‌‌بقره‌(2)‌37

جايگاه آدم(عليه السلام)

62. بهشت آدم(عليه السلام)، مأوا و مسكن او پيش از عصيان:
وقلنا يـــادم اسكن أنت وزوجك الجنَّة وكلا منها رغدا حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
ويــادم اسكن أنت وزوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌اعراف‌(7)‌19
فقلنا يــادم إنَّ هـذا عدوٌّ لَّك ولزوجك فلايخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌117
63. زمين، جايگاه آدم(عليه السلام) و نسل او پس از عصيان:
فأزلّهما الشّيطـن عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوٌّ ولكم فى الأرض مستقرٌّ ومتـع إلى حين. ‌‌بقره‌(2)‌36
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوٌّ ولكم فى الأرض مستقرٌّ ومتـع إلى حين. ‌‌اعراف‌(7)‌24
نيز=>همين مدخل، سكونت آدم(عليه السلام) در بهشت، هبوط آدم(عليه السلام)، مكان هبوط آدم(عليه السلام)

حرص آدم(عليه السلام)

64. حرص آدم(عليه السلام) عامل عصيان وى از فرمان خداوند:
فوسوس لهما الشّيطـن ليبدى لهما ماورى عنهما من سوءتهما وقال ما نهـكما ربّكما عن هـذه الشّجرة إلآّ أن تكونا ملكين أو تكونا من الخــلدين‌ * وقاسمهمآ إنّى لكما لمن النّصحين.[4] ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌21
فوسوس إليه الشّيطـن قال يــادم هل أدلّك على شجرة الخلد وملك لاّيبلى‌ * فأكلامنها فبدت لهما سوءتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة وعصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

حياى آدم(عليه السلام)

65. احساس شرمندگى آدم(عليه السلام) در پى آشكار شدن عورتش:
...فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌.[5] ‌‌طه‌(20)‌121

خلافت آدم(عليه السلام)

66. آدم(عليه السلام)، خليفه خدا در زمين:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌.[6] ‌‌بقره‌(2)‌30
67. آدم(عليه السلام)، خليفه پيشينيان در زمين:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء...‌.[7] ‌‌بقره‌(2)‌30
68. خدا، اعطاكننده خلافت به آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30
69. اعلام خلافت آدم(عليه السلام) در زمين از سوى خدا:
...إنّى جاعل فى الأرض خليفة...قال إنّى أعلم ما لاتعلمون. ‌‌بقره‌(2)‌30
70. اعتراض ملائكه به خلافت آدم(عليه السلام) در زمين:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30
71. گفتوگوى خدا با ملائكه درباره خلافت آدم(عليه السلام)
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء...قال إنّى أعلم ما لاتعلمون. ‌‌بقره‌(2)‌30
72. كتمان كردن امور مربوط به خلافت آدم(عليه السلام) از سوى ملائكه:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌ * ...‌واعلم ما تبدون و ما كنتم تكتمون.[8] ‌‌بقره‌(2)‌30‌و‌33

خلقت آدم(عليه السلام)

73. آفريده شدن آدم(عليه السلام) با قدرت و قوت خود خداوند:
قال يـإبليس ما منعك أن تسجد لما خلقت بيدىّ أستكبرت أم كنت من العالين.[9] ‌‌ص‌(38)‌75
74. آدم(عليه السلام)، نخستين انسان خلق شده از جنس كنونى بشر:
يا أيّها الناس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
و هو الّذى أنشأكم من نفس وحدة...‌. ‌‌انعام‌(6)‌98
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
...و بدأ خلق الإنسان من طين‌ * ثمّ جعل نسله من سللة من ماء مهين. ‌‌سجده‌(32)‌7‌و‌8
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين‌ * فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)71‌و‌72
خلقكم من نفس وحدة ثمّ جعل منها زوجها...‌. ‌‌زمر‌(39)‌6
يا أيّها الناس إنّا خلقنكم من ذكر و أنثى...‌.[10] ‌‌حجرات‌(49)‌13
75. آفرينش آدم(عليه السلام) به صورتى متناسب و معتدل:
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌حجر‌(15)‌29
ثمّ سوّه و نفخ فيه من روحه...‌. ‌‌سجده‌(32)‌9
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)‌72
76. داستان خلقت و خلافت آدم(عليه السلام)داستانى آموزنده و شايان ذكر:
وإذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها ويسفك الدّماء ونحن نسبّح‌بحمدك و نقدّس لك قال إنّى أعلم ما لاتعلمون. ‌‌بقره‌(2)‌30
وإذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلآّ إبليس قال ءأسجد لمن خلقت طينا. ‌‌اسراء‌(17)‌61
وإذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلآّ إبليس كان من الجنّ ففسق عن أمر ربّه أفتتَّخذونه وذرّيَّته أوليآء من دونى وهم لكم عدوّ بئس للظَّــلمين بدلاً. ‌‌كهف‌(18)‌50
وإذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلآّ إبليس أبى. ‌‌طه‌(20)‌116
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خــلق بشرا مّن طين.[11] ‌‌ص‌(38)‌71
77. آفرينش آدم از خاك امرى حق و از جانب پروردگار:
إنّ مثل عيسى عند اللّه كمثل ءادم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون‌ * الحقّ من رّبّك فلاتكن مّن الممترين.[12] ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59‌و‌60

خلقت تدريجى آدم(عليه السلام)

78. وجود فاصله زمانى بين مادّه آدم(عليه السلام) و صورت انسانى او:
...كمثل ءادم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم...‌.[13] ‌‌اعراف‌(7)‌11
79. دميده شدن روح الهى در آدم(عليه السلام) پس از سامان يافتن و تكميل شدن اندام او:
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)‌72
80. گِل و روح، آغاز و پايان سير تكوين انسان:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون‌ * فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌حجر‌(15)‌28‌و‌29
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خــلق بشرا مّن طين. ‌‌ص‌(38)‌71
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا‌له‌سجدين. ‌‌ص‌(38)‌72

خلقت غير طبيعى آدم(عليه السلام)

81. آفرينش آدم(عليه السلام)، آفرينشى غير متعارف:
إنّ مثل عيسى عند الله كمثل ءادم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59

عناصر خلقت آدم(عليه السلام)

1. خاك

82. خلقت ابتدايى آدم(عليه السلام) از خاك:
إنّ مثل عيسى عند الله كمثل ءادم خلقه من تراب...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59
...أكفرت بالذى خلقك من تراب...‌.[14] ‌‌كهف‌(18)‌37
...فإنّا خلقنكم من تراب...‌. ‌‌حج‌(22)‌5
و من ءايته أن خلقكم من تراب...‌. ‌‌روم‌(30)‌20
و الله خلقكم من تراب...‌. ‌‌فاطر‌(35)‌11
هو الّذى خلقكم من تراب...‌. ‌‌غافر‌(40)‌67
83. آفريده شدن آدم(عليه السلام) از گِل:
هو الّذى خلقكم من طين...‌.[15] ‌‌انعام‌(6)‌2
...و خلقته من طين. ‌‌اعراف‌(7)‌12
...قال ءأسجد لمن خلقت طينا. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و لقد خلقنا الإنسان من سللة من طين.[16] ‌‌مؤمنون‌(23)‌12
...و بدأ خلق الإنسان من طين. ‌‌سجده‌(32)‌7
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين. ‌‌ص‌(38)‌71
...و خلقته من طين. ‌‌ص‌(38)‌76
84. گل چسبنده، از مواد اوّليّه آفرينش آدم(عليه السلام):
فاستفتهم أهم أشدّ خلقا أم من خلقنا إنّا خلقنهم من طين لازب.[17] ‌‌صافّات‌(37)‌11
85. لجن خشكيده و سفالين، مادّه آفرينش آدم(عليه السلام):
و لقد خلقنا الإنسان من صلصل من حمإ‌مسنون.[18] ‌‌حجر‌(15)‌26
...إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
قال لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌33
86. لجن بدبو، عنصر مادّى آفرينش آدم(عليه السلام):
و لقد خلقنا الإنسان من صلصل من حمإ مسنون.[19] ‌‌حجر‌(15)‌26
إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
قال لم أكن لأسجد لبشر خلقته من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌33

2. روح

87. تكميل آفرينش آدم(عليه السلام) با دميدن روح در او:
إنّ مثل عيسى عند الله كمثل ءادم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون.[20] ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى...‌. ‌‌حجر‌(15)‌29
ثمّ سوّيه و نفخ فيه من روحه...‌. ‌‌سجده‌(32)‌9
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى...‌. ‌‌ص‌(38)‌72
88. روح دميده شده در كالبد آدم(عليه السلام)برخوردار از شرافت و ارزش ويژه:
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌حجر‌(15)‌29
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين.[21] ‌‌ص‌(38)‌72

فلسفه خلقت آدم(عليه السلام)

89. فراگيرى اسما و يافتن كمال علمى آدم(عليه السلام)، از علل غايى آفرينش او:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...قال إنّى أعلم ما لاتعلمون‌ * و علّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبئونى بأسماء هؤلاء إن كنتم صدقين‌ * قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنّى أعلم غيب السّموت و الأرض و أعلم ما تبدون و ما كنتم تكتمون. ‌‌بقره‌(2)‌30‌و‌31‌و‌33
90. پيدايش انبيا، صالحان و امامان(عليهم السلام) از نسل آدم(عليه السلام) فلسفه ديگرى از آفرينش او:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض‌خليفة ... قال إنّى أعلم ما لاتعلمون.[22] ‌‌بقره‌(2)‌30

مراحل خلقت آدم(عليه السلام)

1. تناسب اندام

91. ايجاد تناسب در اعضا و اجزاى بدن آدم(عليه السلام) از مراحل آفرينش او:
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌حجر‌(15)‌29
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌ص‌(38)‌72

2. خاك

92. خاك، مرحله آغازين آفرينش آدم(عليه السلام):
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين. ‌‌ص‌(38)‌71

3. روح

93. دميده شدن روح، مرحله پايانى خلقت آدم:
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌حجر‌(15)‌29
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌ص‌(38)‌72

4. گِل

94. خلقت آدم(عليه السلام) از گِلى بدبو و خشكيده متغير:
...إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
نيز => همين مدخل، عناصر خلقت آدم(عليه السلام)

ملائكه و خلقت آدم(عليه السلام)

95. اعتراض ملائكه به خلق آدم(عليه السلام) از سوى خدا:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و يسفك الدماء...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30

خواست‌هاى آدم(عليه السلام)=>همين مدخل، دعاى آدم(عليه السلام)

دشمن آدم(عليه السلام)

96. دشمنى ابليس و آدم(عليه السلام) با يك‌ديگر:
...و قلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌.[23] ‌‌بقره‌(2)‌36
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌24
97. هشدار خدا به آدم(عليه السلام) درمورد دشمنى ابليس با‌او:
و ناديهما ربّهما...إنّ الشيطان لكما عدوّ مبين. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس أبى‌ * فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك...‌. ‌‌طه‌(20)‌116‌و‌117

دعاى آدم(عليه السلام)

98. دعاى آدم(عليه السلام) براى جلب رحمت و آمرزش خدا:
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفرلنا و ترحمنا لنكوننّ من الخسرين. ‌‌اعراف‌(7)‌23
99. درخواست فرزند صالح از خدا، از سوى آدم(عليه السلام):
...فلمّا أثقلت دعوا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين. ‌‌اعراف‌(7)‌189

اجابت دعاى آدم(عليه السلام)

100. اجابت دعاى آدم(عليه السلام) با اعطاى فرزندى صالح به وى:
...فلمّا أثقلت دعو ا الله ربّهما لئن ءاتيتنا صلحا لنكوننّ من الشكرين‌ * فلمّا ءاتـهما صلحا جعلا له شركاء فيما ءاتـهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189‌و190

زيان‌كارى آدم(عليه السلام)

101. اعتراف آدم(عليه السلام) به ستم بر خويش و زيان‌كار بودنش در صورت آمرزيده نشدن:
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفرلنا و ترحمنا لنكوننّ من الخسرين. ‌‌اعراف‌(7)‌23

سجده بر آدم(عليه السلام)

102. ملائكه، مأمور سجده بر آدم(عليه السلام) به فرمان خدا:
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌34
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا...‌ * ...‌.‌فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة...‌. ‌‌حجر‌(15)‌28‌-30
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌طه‌(20)‌116
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا...‌ * ...‌فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)‌71‌و‌72
103. اطاعت ملائكه از خدا، در سجده بر آدم(عليه السلام):
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌34
...ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون. ‌‌حجر‌(15)‌29‌و30
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا. ‌‌طه‌(20)‌116
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون. ‌‌ص‌(38)‌72‌و‌73
104. فراگيرى اسما و دريافت حقايق غيبى، دليل شايستگى آدم(عليه السلام)براى سجده ملائكه:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌ * و علّم ءادم الأسماء كلّها...‌ * قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم...‌ * و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30‌و‌31‌و‌33‌و‌34

ترك سجده بر آدم(عليه السلام)

105. سرپيچى ابليس از فرمان خدا در سجده بر آدم(عليه السلام):
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس أبى...‌. ‌‌بقره‌(2)‌34
...ثمّ قلنا للملئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس لم يكن من السجدين. ‌‌اعراف‌(7)‌11
فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون‌ * إلاّ إبليس أبى أن يكون مع السجدين. ‌‌حجر‌(15)‌30‌و‌31
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس قال ءأسجد لمن خلقت طينا. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس...‌. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس أبى. ‌‌طه‌(20)‌116
فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون‌ * إلاّ إبليس...‌. ‌‌ص‌(38)‌73‌و‌74

آثار ترك سجده بر آدم(عليه السلام)

1. خوارى

106. گرفتار شدن ابليس به خوارى و ذلّت به جهت ترك سجده آدم(عليه السلام):
قال ما منعك ألاّتسجد إذ أمرتك قال أنا خير مّنه خلقتنى من نَّار وخلقته من طين‌ * قال فاهبط منها فما يكون لك أن تتكبّر فيها فاخرج إنّك من الصّغرين. ‌‌اعراف‌(7)‌12‌و‌13

2. رانده شدن

107. رانده شدن ابليس از جايگاه مقرّبان و منزلت والاى آن در پى سرپيچى از سجده آدم(عليه السلام):
قال يـإبليس ما لك ألاّتكون مع السَّـجدين‌ * قال لم أكن لاّسجد لبشر خلقته من صلصـل مّن حمإ مّسنون. ‌‌حجر‌(15)‌32‌و‌33
قال يـإبليس ما منعك أن تسجد لما خلقت بيدىّ أستكبرت أم كنت من العالين‌ * قال فاخرج منها فإنّك رجيم. ‌‌ص‌(38)‌75‌و‌77

3. لعن

108. لعن و نفرين ابدى خدا، ثمره ترك سجده آدم(عليه السلام)براى ابليس:
قال يـإبليس ما لك ألاّتكون مع السَّـجدين‌ * قال لم أكن لاّسجد لبشر خلقته من صلصـل مّن حمإ مّسنون‌ * وإنّ عليك اللّعنة إلى يوم الدّين. ‌‌حجر‌(15)‌32‌و‌33‌و‌35
قال يـإبليس ما منعك أن تسجد لما خلقت بيدىّ أستكبرت أم كنت من العالين‌ * وإنّ عليك لعنتى إلى يوم الدّين. ‌‌ص‌(38)‌75‌و‌78




[1]. «فا» در «فتلقّى» نشان دهنده اين است كه آدم(عليه السلام)، پشيمان شده و خدا راه‌توبه را به وى آموخته است.
[2]. «فا» در «فتلقّى» براى تفريع است و از آن حكايت دارد كه آدم(عليه السلام) پس از هبوط در زمين، توبه كرده است.
[3]. از رسول خدا(صلى الله عليه وآله) نقل شده كه فرمود: كلماتى كه آدم(عليه السلام)‌دريافت كرد، درخواست و توسّل به حقّ محمد(صلى الله عليه وآله)، على(عليه السلام)، فاطمه(عليها السلام)، حسن(عليه السلام) و حسين(عليه السلام)براى قبول توبه‌اش بود. (الدّرالمنثور، ذيل آيه; نورالثقلين، ذيل آيه)
[4]. نكته فوق بر اساس روايتى است كه در آن عامل عصيان، حرص معرفى شده است (نورالثقلين، ذيل آيه)
[5]. اين‌كه آدم(عليه السلام) و حوّا پس از برهنه شدن در پى وسيله‌اى بر آمدند تا خود را بپوشانند، نشانه احساس شرم آنان است.
[6]. مقصود از «خليفه» در آيه، طبق آن‌چه در روايات آمده، خلافت آدم(عليه السلام)براى خدا است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[7]. در اين‌كه منظور از «خليفه» چيست، احتمالاتى وجود دارد: الف. خلافت الهى; ب. خلافت از ملائكه; ج. خلافت از پيشينيان كه نكته‌هاى فوق بر اساس اين احتمالات است.
[8]. به قرينه تناسب موضوع، احتمال دارد مقصود از «ما‌كنتم تكتمون» خلافت آدم(عليه السلام) باشد.
[9]. سألت الرضا عن قول الله عزوجل لابليس «ما‌منعك ان تسجد لما خلقت بيدى»، قال يعنى بقدرتى و قوتى. (توحيد صدوق، ص154، باب13، ح154)
[10]. مقصود از «ذكر» و «انثى» آدم(عليه السلام) و حوّا است.
[11]. كلمه «اذ» مفعول براى فعل مقدّر همچون «اذكر» است.
[12]. كلمه «الحقّ» خبر براى مبتداى محذوف، يعنى «هو» است و مقصود از آن سرگذشت آدم و پيامبرانى است كه در آيات سابق بيان شده است. (روح‌المعانى، ذيل آيه; اعراب القرآن الكريم و بيانه، ج1، ص523)
[13]. «ثمّ» براى تراخى است و بر وجود فاصله‌اى بين خلقت مادهّ و صورت آدم(عليه السلام) دلالت مى‌كند.
[14]. خطاب «خلقك من تراب» به كافر، به اعتبار خلقت آدم(عليه السلام) در جايگاه سرسلسله همه انسان‌ها از خاك است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[15]. اگرچه در آيه، سخنى از آدم(عليه السلام) به ميان نيامده است، به قرينه آيات ديگر و اين‌كه انسان‌هاى فعلى از گل آفريده نشده‌اند، مقصود پدر اوّليّه انسان‌ها، آدم(عليه السلام) است.
[16]. از گِل معرّفى كردن خلقت انسان، به اعتبار آفرينش اوّليّه او است.
[17]. مرجع ضمير «هم» مشركان است; امّا به قرينه آيات ديگر و اين‌كه افراد ياد شده از گِل خلق نشده‌اند، مقصود، انسان اوّليّه يعنى آدم(عليه السلام) است.
[18]. «صلصال» به دو معنا آمده است: الف. گل خشكيده; ب.‌گل‌بدبو. (مفردات راغب)
[19]. «حمإ» به معناى گِل سياه بدبو است. (مفردات راغب)
[20]. كلمه «كن» پس از بيان پديد آوردن جسم آدم(عليه السلام)از دميدن روح و تكميل خلقت وى حكايت مى‌كند.
[21]. اضافه «روحى»، اضافه تشريفى است و مى‌رساند كه روح الهى در مقايسه با ديگر ارواح موجود در عالم شرافت و ارزش ويژه و بالايى دارد.
[22]. در روايتى، در تفسير «انّى اعلم ما لا تعلمون» آمده است كه مى‌خواهم بادست‌خود موجودى‌را بيافرينم كه ازذرّيّه او، انبيا و بندگان صالح و امامان پديد آيند. (نورالثقلين، ذيل آيه; علل‌الشرايع، ج‌1، ص‌105، ب96، ح‌1)
[23]. بنابراين احتمال كه مخاطب «اهبطوا» آدم(عليه السلام)، حوّا و ابليس باشد، «بعضكم لبعض عدو»، شامل ابليس نيز مى‌شود.