فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۱۶ -


آدم

آدم نخستين انسان آفريده شده از خاك از «نسل كنونى بشر» است. در اين مدخل از واژه‌هاى «آدم»، «بشر»، «نفس واحده» استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آبروى آدم، آثار وجودى آدم، آدم و ابليس، اختيار آدم، بهشت آدم، توبه آدم، خلافت آدم، خلقت آدم، سجده بر آدم، فرزندان آدم، فضايل آدم، موجودات قبل از آدم، نبوّت آدم، نيازهاى آدم.

آبروى آدم(عليه السلام)

1. تناول آدم(عليه السلام) از درخت ممنوع، باعث عريان شدن و آشكار شدن زشتى‌ها:
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة...‌ * فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما ورى عنهما من سوءتهما و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين...‌ * ...‌فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما...و ناديهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌20‌و‌22
...قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد...‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121
2. فاش شدن بدى‌هاى بدن آدم(عليه السلام) با كنده شدن لباس او:
...كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27

آثار وجودى آدم(عليه السلام)

واسطه فيض

3. آدم(عليه السلام) واسطه‌اى براى رسيدن فيض الهى به فرشتگان:
قال يـــادم أنبئهم بأسمائِهم فلمَّا أنبأهم بأسمائِهم قال ألم أقل لّكم إنّى أعلم غيب السّمـوت والأرض وأعلم ما تبدون وما كنتم تكتمون. ‌‌بقره‌(2)‌33

آدم(عليه السلام) از خاك =>همين مدخل، خلقت‌آدم(عليه السلام)، عناصر خلقت آدم(عليه السلام)

آدم(عليه السلام) اولين انسان

4. آدم(عليه السلام)، نخستين انسان مخلوق، از نسل و جنس كنونى بشر:
يا أيّها الناس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
و هو الّذى أنشأكم من نفس وحدة...‌. ‌‌انعام‌(6)‌98
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌26
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌31
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌35
و إذ أخذ ربّك من بنى ءادم من ظهورهم ذرّيّتهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌172
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من صلصل من حمإ مسنون. ‌‌حجر‌(15)‌28
...و بدأ خلق الإنسان من طين‌ * ثمّ جعل نسله من سللة من ماء مهين. ‌‌سجده‌(32)‌7‌و‌8
إذ قال ربّك للملـئكة إنّى خلق بشرا من طين‌ * فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين. ‌‌ص‌(38)‌71‌و‌72

آدم(عليه السلام) پدر انبيا

5. پيامبران از نسل آدم(عليه السلام):
...من النبيّين من ذرّيّة ءادم...‌. ‌‌مريم‌(19)‌58

آدم(عليه السلام) پدر انسان‌ها

6. آدم(عليه السلام)، پدر و مبدأ پيدايش بشر:
يا أيّها الناس اتّقوا ربّكم الّذى خلقكم من نفس وحدة و خلق منها زوجها و بثّ منهما رجالا كثيرا و نساء...‌. ‌‌نساء‌(4)‌1
و هو الّذى أنشأكم من نفس وحدة...‌. ‌‌انعام‌(6)‌98
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌26
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌31
يا بنى ءادم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌35
و إذ أخذ ربّك من بنى ءادم من ظهورهم ذرّيّتهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌172
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌189
و لقد كرّمنا بنى ءادم...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌70
...و بدأ خلق الإنسان من طين‌ * ثمّ جعل نسله من سللة من ماء مهين. ‌‌سجده‌(32)‌7‌و‌8
ألم أعهد إليكم يا بنى ءادم أن لاتعبدوا الشيطان...‌. ‌‌يس‌(36)‌60
خلقكم من نفس وحدة...‌. ‌‌زمر‌(39)‌6
يا أيّها الناس إنّا خلقنكم من ذكر و أنثى...‌. ‌‌حجرات‌(49)‌13

آدم(عليه السلام) و ابليس

7. عصيان آدم(عليه السلام) از فرمان خدا در پى وسوسه ابليس:
فوسوس لهما الشيطان...‌ * و قاسمهما إنّى لكما لمن النصحين‌ * فدلّـهما بغرور فلمّا ذاقا الشجرة... ونادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20‌-‌22
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121
8. ترديد و بى‌اعتمادى آدم(عليه السلام) به خيرخواهى ابليس:
فوسوس لهما الشيطان...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين‌ * و قاسمهما إنّى لكما لمن النّصحين.[1] ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌21
9. تطميع آدم(عليه السلام) از سوى ابليس به جاودانگى يا فرشته شدن، بر اثر خوردن از درخت ممنوع:
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌ * فوسوس لهما الشيطان...و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين‌ * فدلّيهما بغرور فلمّا ذاقا الشجرة...‌.[2] ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌20‌و‌22
10. تطميع آدم(عليه السلام) از سوى ابليس به سلطنت جاويد، با تناول از درخت ممنوع:
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى. ‌‌طه‌(20)‌120
11. وسوسه شدن آدم(عليه السلام) از جانب ابليس:
فوسوس لهما الشيطان...‌ * و قاسمهما إنّى لكما لمن النصحين‌ * فدلّـهما بغرور...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20‌-‌22
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * ... فبدت لهما سوءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121
نيز => ابليس

آدم(عليه السلام) و درخت ممنوع

12. تناول آدم(عليه السلام) از درخت ممنوع بر اثر وسوسه شيطان:
وقلنا يـــادم اسكن أنت وزوجك الجنَّة وكلا منها رغدا حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين‌ * فأزلّهما الشّيطـن عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه وقلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوٌّ ولكم فى الأرض مستقرٌّ ومتـع إلى حين. ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌36
فدلّيهما بغرور فلمّا ذاقا الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما‌ * فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل‌أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها...‌.[3] ‌‌طه‌(20)‌115‌و‌120‌و‌121
13. فرمان خدا به آدم(عليه السلام) براى پرهيز از خوردن درخت ممنوع:
و قلنا يا ءادم...لاتقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم...لاتقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
...و قال ما نهيكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20
...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل...‌.[4] ‌‌طه‌(20)‌115

آدم(عليه السلام) و ظلم به خويش

14. تناول آدم(عليه السلام) از درخت ممنوع، ظلم وى به خويش:
و قلنا يا ءادم ...و لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم ...و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين‌ * قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌23

آدم(عليه السلام) و ملائكه

15. خلافت انسان در زمين داراى نوعى ارتباط با فرشتگان:
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة قالوا أتجعل فيها من يفسد فيها و‌يسفك الدّماء و نحن نسبّح بحمدك و‌نقدّس‌لك...‌.[5] ‌‌بقره‌(2)‌30
16. آموزش اسماء به ملائكه از سوى آدم(عليه السلام):
و علّم ءادم الأسماء كلّها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31
قالوا سبحـنك لاعلم لنا إلاّ ما علَّمتنا إنَّك أنت العليم الحكيم. ‌‌بقره‌(2)‌32
17. آدم(عليه السلام)، موجودى برتر از ملائكه:
و علّم ءادم الأسماء كلّها ثمّ عرضهم على الملـئكة فقال أنبئونى بأسماء هؤلاء إن كنتم صدقين‌ * قالوا سبحنك لاعلم لنا إلاّ ما‌علّمتنا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31‌و‌32
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنّى أعلم غيب السّموت و الأرض...‌.[6] ‌‌بقره‌(2)‌33
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌34
و لقد خلقنكم ثمّ صوّرنكم ثمّ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌11
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون. ‌‌حجر‌(15)‌29‌و‌30
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌اسراء‌(17)‌61
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌كهف‌(18)‌50
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا...‌. ‌‌طه‌(20)‌116
فإذا سوّيته و نفخت فيه من روحى فقعوا له سجدين‌ * فسجد الملـئكة كلّهم أجمعون.[7] ‌‌ص‌(38)‌72‌و‌73
18. آدم(عليه السلام) خليفه خداوند و واسطه رسيدن فيض الهى به فرشتگان:
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم قال ألم أقل لكم إنّى أعلم غيب السّموت و الأرض...‌. ‌‌بقره‌(2)‌33

آرامش آدم(عليه السلام)

19. حوّا، همسر و مايه آرامش آدم(عليه السلام):
هو الّذى خلقكم من نفس وحدة و جعل منها زوجها ليسكن إليها...‌.[8] ‌‌اعراف‌(7)‌189

آسايش آدم(عليه السلام) => همين مدخل، بهشت آدم(عليه السلام)

آميزش آدم(عليه السلام)

20. آميزش آدم(عليه السلام) با همسرش حوّا و باردار شدن او:
...و جعل منها زوجها ليسكن إليها فلمّا تغشّـها حملت حملا خفيفا فمرّت به...‌.[9] ‌‌اعراف‌(7)‌189

اتمام حجّت با آدم(عليه السلام)

21. اتمام حجّت خدا با آدم(عليه السلام) درباره پرهيز از درخت ممنوع:
و قلناياادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...و لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين.[10] ‌‌اعراف‌(7)‌19
22. اتمام حجّت خدا با آدم(عليه السلام) در باره دشمنى شيطان:
...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشّجرة و أقل لكما إنّ الشيطان لكما عدوّ مبين. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى...‌ * فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لّك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌115‌و‌117

احتجاج با آدم(عليه السلام)

23. احتجاج خداوند با آدم(عليه السلام) به يادآورى هشدارهاى پيشين در دشمنى شيطان و نهى از درخت ممنوعه:
فدلّـهما بغرور فلمّا ذاقا الشّجرة بدت لهما سوءتهما وطفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة ونادهما ربّهمآ ألم أنهكما عن تلكما الشّجرة وأقل لّكمآ إنّ الشّيطـن لكما عدوٌّ مّبين. ‌‌اعراف‌7)‌22

احتياط آدم(عليه السلام)

24. احتياط آدم(عليه السلام) از نزديك شدن به درخت ممنوع، پيش از عصيان:
...و قال ما نهيكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين‌ * و‌قاسمهما إنّى لكما لمن النصحين.[11] ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌21

اختيار آدم(عليه السلام)

25. آزاد بودن آدم(عليه السلام) براى تمرّد از فرمان خدا:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و كلا منها رغدا حيث شئتما و لاتقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين‌ * ...‌فلمّا ذاقا الشجرة...و ناديهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة و أقل لكما إنّ الشيطان‌لكما عدوّ مبين. ‌‌اعراف‌(7)‌19‌و‌22
...يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى‌ * ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه و هدى. ‌‌طه‌(20)‌117‌و‌122

اخراج آدم(عليه السلام) از بهشت=>همين مدخل، بهشت آدم(عليه السلام)، اخراج آدم(عليه السلام)

اراده آدم(عليه السلام)

26. ضعف اراده آدم(عليه السلام) در پيمانش با خدا:
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما. ‌‌طه‌(20)‌115

ازدواج آدم(عليه السلام)

27. ازدواج آدم(عليه السلام) و حوّا پيش از سكونتشان در بهشت:
وقلنا يـــادم اسكن أنت وزوجك الجنَّة وكلا منها رغدا حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
ويــادم اسكن أنت وزوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌اعراف‌(7)‌19
فقلنا يــادم إنَّ هـذا عدوٌّ لَّك ولزوجك فلايخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌117

استعداد آدم(عليه السلام)

28. آدم(عليه السلام)، داراى استعداد فراگيرى اسماء و حقايق غيبى:
و علّم ءادم الأسماء كلّها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌31
قال يا ءادم أنبئهم بأسمائهم فلمّا أنبأهم بأسمائهم...‌. ‌‌بقره‌(2)‌33
فتلقّـى ءادم من ربّه كلمت...‌.[12] ‌‌بقره‌(2)‌37

استغفار آدم(عليه السلام)

29. استغفار آدم(عليه السلام) از ستم به خويش:
قالا ربّنا ظلمنا أنفسنا و إن لم تغفرلنا و ترحمنا لنكوننّ من الخسرين. ‌‌اعراف‌(7)‌23

استقرار آدم(عليه السلام) در زمين

30. تعيين شدن زمين از جانب خدا براى زندگى آدم(عليه السلام):
و إذ قال ربّك للملـئكة إنّى جاعل فى الأرض خليفة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌30
31. هبوط آدم(عليه السلام) و نسـل او براى استـقرار در زمين به فرمان خدا:
...و قلنا اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم فى الأرض مستقرّ و متع إلى حين. ‌‌بقره‌(2)‌36
قلنا اهبطوا منها جميعا فإمّا يأتينّكم مّنّى هدى فمن تبع هداى فلا خوف عليهم ولا هم يحزنون. ‌‌بقره‌(2)‌38
قال اهبطوا بعضكم لبعض عدوّ و لكم فى الأرض مستقرّ و متع إلى حين‌ * قال فيها تحيون و فيها تموتون و منها تخرجون.[13] ‌‌اعراف‌(7)‌24‌و‌25

اغواى آدم(عليه السلام)

32. اغواى آدم(عليه السلام) بر اثر وسوسه و فريب‌كارى ابليس:
فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما ورى عنهما من سوءتهما...‌ * فدلّـهما بغرور...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى‌ * فأكلا منها...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

اقرار آدم(عليه السلام)

33. اعتراف آدم(عليه السلام) به ستم بر خويش و زيان‌كار بودنش در صورت عدم آمرزش خداوند:
قالا ربّنا ظـلمنآ أنفسنا وإن لّم تغفر لنا وترحمنا لنكوننّ من الخـسرين. ‌‌اعراف‌(7)23

القاى كلمات به آدم(عليه السلام)

34. آدم(عليه السلام) دريافت كننده كلمات مخصوص از سوى خدا براى توبه:
فتلقّـى ءادم من ربّه كلمت...‌.[14] ‌‌بقره‌(2)‌37

اندام آدم(عليه السلام)

35. اندام آدم(عليه السلام)، برخوردار از اعتدال و تناسب و هماهنگى:
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين. ‌‌حجر‌(15)‌29
ثمّ سوّه ونفخ فيه من رّوحه وجعل لكم السّمع والأبصـر والأفـدة قليلا مّا تشكرون. ‌‌سجده‌(32)‌9
فإذا سوّيته ونفخت فيه من رّوحى فقعوا له سـجدين.[15] ‌‌ص‌(38)‌72

برترى آدم(عليه السلام) =>همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

برگزيدگى آدم(عليه السلام) =>همين مدخل، فضايل آدم(عليه السلام)

برهنگى آدم(عليه السلام)

36. برهنه شدن آدم(عليه السلام) در پى وسوسه ابليس و تناول از درخت ممنوع:
فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما ورى عنهما من سوءتهما و قال ما نهـكما ربّكما عن هذه الشجرة إلاّ أن تكونا ملكين أوتكونا من الخلدين‌ * فدلّـهما بغرور فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20‌و‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فوسوس إليه الشيطان...‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...‌. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

بهشت آدم(عليه السلام)

آسايش در بهشت آدم(عليه السلام)

37. بهشت آدم(عليه السلام) واجد شرايط و امكانات لازم براى آسايش:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و كلا منها رغدا حيث شئتما...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى‌ * إنّ لك ألاّ تجوع فيها و لا تعرى‌ * و أنّك لا تظمؤا فيها و لاتضحى. ‌‌طه‌(20)‌117‌-‌119

ابليس در بهشت آدم(عليه السلام)

38. حضور يافتن ابليس در بهشت آدم(عليه السلام):
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
فوسوس لهما الشيطان ليبدى لهما ما ورى عنهما من سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌20
فدلّيهما بغرور...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة و أقل لكما إنّ الشيطان لكما عدوّ مبين. ‌‌اعراف‌(7)‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
و إذ قلنا للملـئكة اسجدوا لأدم فسجدوا إلاّ إبليس‌ * فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة...‌ * فوسوس إليه الشيطان قال يا ءادم هل أدلّك على شجرة الخلد و ملك لايبلى. ‌‌طه‌(20)‌116‌و‌117‌و‌120

اخراج آدم(عليه السلام) از بهشت

39. اخراج آدم(عليه السلام) از بهشت در پى وسوسه ابليس:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّلك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة...‌. ‌‌طه‌(20)‌117
40. اخراج آدم(عليه السلام) از بهشت، درپى‌دارنده رنج و سختى براى او:
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى.[16] ‌‌طه‌(20)‌117
إنّ لك ألاّتجوع فيها ولاتعرى. ‌‌طه‌(20)‌118
وأنَّك لاتظمؤا فيها ولاتضحى. ‌‌طه‌(20)‌119
41. سرگذشت اخراج آدم(عليه السلام) از بهشت، قصّه‌اى عبرت آموز:
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة ينزع عنهما لباسهما ليريهما سوءتهما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
نيز=> همين مدخل، هبوط آدم(عليه السلام)، هشدار به آدم(عليه السلام)

تكليف در بهشت آدم(عليه السلام)

42. وجود تكاليفى براى آدم(عليه السلام) در بهشت:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و كلا منها رغدا حيث شئتما و لاتقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌.[17] ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما.[18] ‌‌طه‌(20)‌115
...و عصى ءادم ربّه فغوى‌ * ثمّ اجتبه ربّه فتاب عليه و هدى.[19] ‌‌طه‌(20)‌121‌و‌122

جايگاه بهشت آدم(عليه السلام)

43. بهشت آدم(عليه السلام) در نقطه‌اى بلند:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه و قلنا اهبطوا...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
قلنا اهبطوا منها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌38
قال اهبطوا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌24
قال اهبطا منها...‌.[20] ‌‌طه‌(20)‌123
44. بهشت آدم(عليه السلام)، باغى از باغ‌هاى دنيا:
و قلناياادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌ * فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌.[21] ‌‌بقره‌(2)‌35‌و‌36
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّلك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة...‌. ‌‌طه‌(20)‌117

حوّا در بهشت آدم(عليه السلام)=> حوّا

سكونت آدم(عليه السلام) در بهشت

45. فرمان خدا به سكونت آدم(عليه السلام) در بهشت:
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
46. سكونت آدم(عليه السلام) و همسرش در بهشت:
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سؤءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
يا بنى ءادم لايفتننّكم الشيطان كما أخرج أبويكم من الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌27
فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة...‌. ‌‌طه‌(20)‌117

مباحات بهشت آدم(عليه السلام)

47. استفاده از تمام خوراكى‌هاى بهشت، امرى مباح بر آدم(عليه السلام):
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة و كلا منها رغدا حيث شئتما...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19

محرّمات بهشت آدم(عليه السلام)

48. مجاز نبودن آدم(عليه السلام) به استفاده از درخت ممنوع در بهشت:
وقلنا يـــادم اسكن أنت وزوجك الجنَّة وكلا منها رغدا حيث شئتما ولاتقربا هـذه الشّجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌بقره‌(2)‌35
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة فكلا من حيث شئتما و لا تقربا هذه الشجرة فتكونا من الظّـلمين. ‌‌اعراف‌(7)‌19
فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سؤءتهما و طفقا يخصفان عليهما من ورق الجنّة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما‌ * فوسوس إليه الشيطان...‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى.[22] ‌‌طه‌(20)‌115‌و‌120‌و‌121

ويژگى‌هاى بهشت آدم(عليه السلام)

1. آزادى عمل

49. امكان عصيان و تمرّد از فرمان خدا در بهشت آدم(عليه السلام):
و قلنا يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...و لاتقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌بقره‌(2)‌35
فأزلّهما الشيطان عنها فأخرجهما ممّا كانا فيه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌36
و يا ءادم اسكن أنت و زوجك الجنّة...و لا تقربا هذه الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌19
...فلمّا ذاقا الشجرة بدت لهما سوءتهما...و نادهما ربّهما ألم أنهكما عن تلكما الشجرة...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌22
و لقد عهدنا إلى ءادم من قبل فنسى و لم نجدله عزما. ‌‌طه‌(20)‌115
...إلاّ إبليس أبى‌ * فقلنا يا ءادم إنّ هذا عدوّ لك و لزوجك فلا يخرجنّكما من الجنّة فتشقى. ‌‌طه‌(20)‌116‌و‌117
فوسوس إليه الشيطان...‌ * فأكلا منها فبدت لهما سوءتهما...و عصى ءادم ربّه فغوى. ‌‌طه‌(20)‌120‌و‌121

2. عارى از برهنگى

50. بهشت آدم(عليه السلام) عارى از برهنگى:
إنّ لك ألاّ تجوع فيها و لاتعرى. ‌‌طه‌(20)‌118

3. عارى از تشنگى

51. بهشت آدم(عليه السلام) عارى از تشنگى:
و أنّك لا تظمؤا فيها...‌. ‌‌طه‌(20)‌119

4. عارى از گرسنگى

52. بهشت آدم(عليه السلام) عارى از گرسنگى:
إنّ لك ألاّ تجوع فيها...‌. ‌‌طه‌(20)‌118

5‌. عارى از گرما

53. بهشت آدم(عليه السلام) عارى از گرما:
و أنّك...لاتضحى. ‌‌طه‌(20)‌119




[1]. تأكيد ابليس بر وسوسه‌هاى خود با سوگند، بيان‌گر بى‌اعتمادى آدم(عليه السلام)به او است.
[2]. «دلّى» در لغت به معناى به طمع آوردن آمده است. (لسان‌العرب)
[3]. مقصود از «عهدنا» در اين آيه، همان نهى آنان از تناول درخت ممنوع است.
[4]. همان.
[5]. آنجايى كه مسأله خلقت و خلافت انسان در زمين با فرشتگان در ميان گذاشته شد معلوم مى‌شود وجود انسان در روى زمين ارتباط تنگاتنگى با فرشتگان دارد.
[6]. آگاهى بيش‌تر و فراتر آدم(عليه السلام)، نشانه برترى او بر ملائكه است.
[7]. فرمان خداوند به ملائكه مبنى بر سجده بر آدم(عليه السلام)بيان‌گر منزلت برتر آدم(عليه السلام) بر آنان است.
[8]. مقصود از «نفس واحدة» و «زوجها» آدم(عليه السلام) و حوّا است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[9]. «تغشّى» كنايه از آميزش است. (مفردات راغب)
[10]. يادآورى نتيجه تمرّد از فرمان خدا - به اين‌كه سرانجام استفاده از درخت ممنوع از زمره ستم‌كاران شدن است - به منظور اتمام حجت با آدم(عليه السلام)است.
[11]. سوگند ابليس براى واداشتن آدم(عليه السلام) به تناول از درخت‌ممنوعه و نيز توجيه نهى خدا از سوى او، نشان‌مى‌دهد كه آدم(عليه السلام) در خوردن از درخت ممنوعه احتياط مى‌كرده است.
[12]. تعليم اسما و دريافت كلماتى از جانب خدا، مشعر به نكته است.
[13]. خطاب «اهبطوا» به صورت جمع كه سه و بيش از آن را در بر مى‌گيرد، گوياى اين حقيقت است كه مخاطبان، بيش از آدم(عليه السلام) و حوّايند. احتمال دارد مقصود، آن دو و نسل آن‌ها باشد.
[14]. منظور از كلمات در روايتى، سؤال به حقّ محمد(صلى الله عليه وآله)، على(عليه السلام) فاطمه(عليها السلام)، حسن(عليه السلام) و حسين(عليه السلام)، و در حديثى ديگر به جملات ذيل تفسير شده است: خدايا تو را منزّه مى‌دانم و به همراه آن تو را سپاس مى‌گويم. من كار بدى انجام دادم و به خود ستم كردم; پس مرا بيامرز كه تو بهترين آمرزنده‌اى...‌. به تحقيق تو بخشنده گناه و رحيم هستى. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[15]. «سويته» به معناى «اعتدلته»، يعنى آن را معتدل و متناسب ساختم است.
[16]. منظور از «فتشقى» به قرينه آيه بعد (انّ لك الاّ تجوع) رنج و تعب در تحصيل نيازهاى دنيايى است.
[17]. امر شدن آدم(عليه السلام) به سكونت در بهشت و نهى او از درخت ممنوع، بر وجود تكليف براى آدم(عليه السلام) دلالت دارد.
[18]. مقصود از «عهد» در اين آيه، فرمان خدا است.
[19]. از دو كلمه عصيان و توبه استفاده مى‌شود كه تكليفى براى آدم(عليه السلام)وجود داشته است.
[20]. «هبط» مصدر «اهبطوا» به معناى پايين آمدن و انتقال از‌جايى به جايى ديگر است و طبق احتمال اوّل، گوياى‌آن است كه بهشت آدم(عليه السلام) در نقطه‌اى بلند قرار داشته است.
[21]. در روايتى از امام صادق(عليه السلام) با استدلال به اين‌كه بهشت آخرت جاودانى است بهشت، آدم(عليه السلام) را از باغ‌هاى دنيا دانسته است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[22]. از امام باقر(عليه السلام) روايت شده كه فرمود: منظور از «و‌لقد‌عهدنا» همان فرمان خدا مبنى بر نزديك نشدن به‌درخت ممنوعه بوده است. (كمال‌الدين، ص213، ب22، ح2)