گرانى ارزاق
نرخ گندم و نان روز به روز در مدينه بالا مىرفت.نگرانى و وحشتبر همه
مردم مستولى شده بود.آن كس كه آذوقه سال را تهيه نكرده بود در تلاش بود كه
تهيه كند،و آن كس كه تهيه كرده بود مواظب بود آن را حفظ كند.در اين ميان
مردمى هم بودند كه به واسطه تنگدستى مجبور بودند روز به روز آذوقه خود را
از بازار بخرند.
امام صادق عليه السلام از«معتب»وكيل خرج خانه خود پرسيد:
«ما امسال در خانه گندم داريم؟»
-بلى يا ابن رسول الله!به قدرى كه چندين ماه را كفايت كند گندم ذخيره
داريم.
-آنها را به بازار ببر و در اختيار مردم بگذار و بفروش.
-يا ابن رسول الله!گندم در مدينه ناياب است،اگر اينها را بفروشيم ديگر
خريدن گندم براى ما ميسر نخواهد شد.
-همين است كه گفتم،همه را در اختيار مردم بگذار و بفروش.
معتب دستور امام را اطاعت كرد،گندمها را فروخت و نتيجه را گزارش داد.
امام به او دستور داد:«بعد از اين نان خانه مرا روز به روز از بازار
بخر.نان خانه من نبايد با نانى كه در حال حاضر توده مردم مصرف مىكنند
تفاوت داشته باشد.نان خانه من بايد بعد از اين نيمى گندم باشد و نيمى جو.من
بحمد الله توانايى دارم كه تا آخر سال خانه خود را با نان گندم به بهترين
وجهى اداره كنم،ولى اين كار را نمىكنم تا در پيشگاه الهى
مساله«اندازهگيرى معيشت»را رعايت كرده باشم.» (1)
قرق حمام
راه و روش جبارانه خلفاى اموى و بعد از آنها خلفاى عباسى در ساير طبقات
مردم اثر كرده بود.مردم تدريجا راه و رسمى كه اسلام براى زندگى و معاشرت
معين كرده بود از ياد مىبردند،سيرت و رفتار ساده و برادرانه رسول اكرم و
على مرتضى و نيكان صحابه را از خاطرها محو مىشد.مردم آنچنان به راه و روش
جبارانه خلفا خو گرفته بودند كه كم كم احساس زشتى هم نسبتبه آن نمىكردند.
امام صادق عليه السلام روزى خواستبه حمام برود.صاحب حمام طبق سنت و
عادت معمول كه در مورد محترمين و شخصيتها رايجشده بود عرض كرد:
«اجازه بده حمام را برايت قرق كنم.»
-نه،لازم نيست.
-چرا؟!
-«مؤمن سبكبارتر از اين حرفها است.» (2)
مضيقه بى آبى
معاوية بن ابى سفيان در حدود شانزده سال بود كه به عنوان امارت در شام
حكومت مىكرد و بدون آنكه به احدى اظهار كند،مقدمات خلافت را براى خويش
فراهم مىساخت.از هر فرصتى براى منظورى كه در دل داشت استفاده
مىكرد.بهترين بهانه براى اينكه از حكومت مركزى سر پيچى كند و داعيه خلافت
را آشكار نمايد،موضوع كشته شدن عثمان بود.او در زمان حيات عثمان به
استغاثههاى عثمان پاسخ مساعد نداد و تقاضاها و استمدادهاى عثمان را نشنيده
و نديده گرفت،اما منتظر بود عثمان كشته شود و قتل وى را بهانه كار خود قرار
دهد.عثمان كشته شد و معاويه فورا در صدد بهرهبردارى بر آمد.
از سوى ديگر مردم پس از قتل عثمان دور على را كه به جهات مختلفى از رفتن
زير بار خلافت امتناع مىكرد گرفتند و با او بيعت كردند.على پس از آنكه ديد
مسؤوليت رسما متوجه اوست،قبول كرد و خلافت رسمىاش در مدينه كه مركز و دار
الخلافه آن روز بود اعلام شد.همه استانهاى كشور پهناور اسلامى آن روز
اطاعتش را گردن نهادند،به استثناى شام و سوريه كه در اختيار معاويه
بود.معاويه از اطاعتحكومت مركزى سر پيچى كرد و آن را متهم ساختبه اين كه
كشندگان عثمان را پناه داده است و خود آماده اعلام استقلال شام و سوريه شد
و سپاهى انبوه از شاميان فراهم كرد.
على عليه السلام بعد از فيصله دادن كار اصحاب جمل متوجه معاويه
شد.نامههايى با معاويه رد و بدل كرد،اما نامههاى على در دل سياه معاويه
اثر نكرد.دو طرف با سپاهى انبود به سوى يكديگر حركت كردند.ابو الاعور سلمى
پيشا پيش لشكر معاويه با گروهى از پيشاهنگان حركت مىكرد،و مالك اشتر نخعى
با گروهى از لشكريان على به عنوان پيشاهنگ و مقدمة الجيش سپاه على حركت
مىكرد.دو دسته پيشاهنگ در كنار فرات به يكديگر رسيدند.مالك اشتر از طرف
على مجاز نبود جنگ را شروع كند،اما ابو الاعور براى اينكه زهر چشمى بگيرد
حمله سختى كرد.حمله او از طرف مالك و همراهانش دفع شد و شاميان سختبه عقب
رانده شدند.ابو الاعور براى اينكه كار را از راه ديگر بر حريف
سختبگيرد،خود را به محل«شريعه»، يعنى آن نقطه شيبدار كنار فرات كه دو
طرف مىبايست از آنجا آب بردارند،رساند.نيزه داران و تير اندازان خود را
مامور كرد تا آن نقطه را حفظ كنند و مانع ورود مالك و يارانش بشوند. طولى
نكشيد كه خود معاويه با سپاه انبوهش رسيد و از پيشدستى ابو الاعور خشنود
شد. معاويه براى اطمينان بيشتر عدهاى بر نفرات ابو الاعور افزود.اصحاب على
در مضيقه بى آبى قرار گرفتند.شاميان عموما از پيش آمدن اين فرصتخوشحال
بودند و معاويه با مسرت اظهار داشت:«اين اولين پيروزى است».
تنها عمرو بن العاص،معاون و مشاور مخصوص معاويه،اين كار را مصلحت
نمىديد.از آن سو على عليه السلام خودش رسيد و از ماجرا آگاه شد.نامهاى به
وسيله يكى از بزرگان يارانش به نام صعصعة به معاويه نوشت و يادآور شد:
«ما آمدهايم به اينجا اما ميل نداريم حتى الامكان جنگى رخ دهد و ميان
مسلمانان برادركشى واقع شود.اميدواريم بتوانيم با مذاكرات اختلافات را حل
كنيم،ولى مىبينم تو و پيروانت قبل از هر چيز اسلحه به كار بردهايد،بعلاوه
جلوى آب را بر ياران من گرفتهايد.دستور بده از اين كار دستبردارند،تا
مذاكرات آغاز گردد.البته اگر تو به چيزى جز جنگ راضى نشوى،من ترس و ابايى
ندارم.»
اين نامه به دست معاويه رسيد.با مشاورين خود در اطراف اين موضوع مشورت
كرد.عموما نظرشان اين بود:فرصتخوبى به دست آمده،بايد استفاده كرد و به اين
نامه نبايد ترتيب اثر داد.تنها عمرو بن العاص نظر مخالف داشت،گفت اشتباه
مىكنيد، على و اصحابش چون در نظر ندارند در كار جنگ و خونريزى پيشدستى
كنند فعلا سكوت كردهاند و به وسيله نامه خواستهاند شما را از كارتان
منصرف كنند.خيال نكنيد كه اگر شما به اين نامه ترتيب اثر نداديد و آنها را
همچنان در مضيقه بى آبى گذاشتيد،آنان عقب نشينى مىكنند.آن وقت است كه
دستبه قبضه شمشير خواهند برد و از پاى نخواهند نشست تا شما را با رسوايى
از اطراف فرات دور كنند.اما عقيده اكثريت مشاورين اين بود كه مضيقه بى آبى
دشمن را از پاى در خواهد آورد و آنها را مجبور به هزيمتخواهد كرد.معاويه
شخصا نيز با اين عقيده همراه بود.
اين شورا به پايان رسيد.صعصعة براى جواب نامه به معاويه مراجعه
كرد.معاويه كه در نظر داشت از جواب دادن شانه خالى كند گفت:«بعدا جواب
خواهم داد.»ضمنا دستور داد تا سربازان محافظ آب كاملا مراقب باشند و مانع
ورود و خروج سپاهيان على شوند.
على عليه السلام از اين پيشامد كه اميد هر گونه حسن نيتى را در جبهه
مخالف بكلى از بين مىبرد و راهى براى حل مشكلات به وسيله مذاكرات باقى
نمىگذاشت،سخت ناراحتشد.راه را منحصر به اعمال زور و دستبردن به اسلحه
ديد.در مقابل سپاه خويش آمد و خطابهاى كوتاه،اما مهيج و شور انگيز،به اين
مضمون انشاء كرد:
«اينان ستمگرى آغاز كردند،در ستيزه را گشودند و با روش خصمانه شما را
پذيره شدند.اينان مانند گرسنهاى كه غذا مىطلبد،جنگ و خونريزى
مىطلبند.جلوى آب آشاميدنى را بر شما گرفتهاند.اكنون يكى از دو راه را
بايد انتخاب كنيد،راه سومى نيست:يا تن به ذلت و حروميتبدهيد و همچنان تشنه
بمانيد،يا شمشيرها را از خون پليد اينان سيراب كنيد تا خودتان از آب گوارا
سيراب شويد.زنده بودن اين است كه غالب و فاتح باشيد هر چند به بهاى مردن
تمام شود،و مردن اين است كه مغلوب و زير دستباشيد هر چند زنده
بمانيد.همانا معاويه گروهى گمراه و بدبخت را گرد خويش جمع كرده و از جهالت
و بى خبرى آنها استفاده مىكند،تا آنجا كه آن بدبختها گلوهاى خودشان را هدف
تير مرگ قرار دادهاند.» (3)
اين خطابه مهيج جنبش عجيبى در سپاهيان على به وجود آورد.خونشان را به
جوش آورد. آماده كارزار شدند و با يك حمله سنگين دشمن را تا فاصله زيادى
عقب راندند و«شريعه»را تصاحب كردند.
در اين وقت عمرو بن العاص كه پيش بينىاش به وقوع پيوسته بود،به معاويه
گفت:«حالا اگر على و سپاهيانش معامله به مثل كنند و با تو همان كنند كه تو
با آنها كردى،چه خواهى كرد؟ آيا مىتوانى بار ديگر«شريعه»را از آنها
بگيرى؟»
معاويه گفت:«به عقيده تو على اكنون با ما چگونه رفتار خواهد كرد؟»
گفت:«به عقيده من على معامله به مثل نخواهد كرد و ما را در مضيقه بى آبى
نخواهد گذاشت.او براى چنين كارها نيامده است.»
از آن سو سپاهيان على بعد از آنكه ياران معاويه را از شريعه دور كردند
از على خواستند اجازه بدهد مانع آب برداشتن ياران معاويه بشوند.فرمود:
«مانع آنها نشويد،من به اين گونه كارها كه روش جاهلان است دست
نمىزنم.من از اين فرصت استفاده مىكنم و مذاكرات خود را با آنها بر اساس
كتاب خدا آغاز مىكنم.اگر پيشنهادها و صلاح انديشىهاى من پذيرفته شد كه چه
بهتر،و اگر پذيرفته نشد با آنها مىجنگم،اما جوانمردانه،نه از راه بستن آب
به روى دشمن.من هرگز دستبه چنين كارها نخواهم زد و كسى را در مضيقه بى آبى
نخواهم گذاشت.»
آن روز شام نشده بود كه سپاهيان على و سپاهيان معاويه با يكديگر
مىآمدند و آب بر مىداشتند و كسى متعرض سپاهيان معاويه نمىشد (4)
.
شكايت از روزگار
مفضل بن قيس سخت در فشار زندگى واقع شده بود.فقر و تنگدستى،قرض و مخارج
زندگى او را آزار مىداد.يك روز در محضر امام صادق لب به شكايت گشود و
بيچارگيهاى خود را مو به مو تشريح كرد:«فلان مبلغ قرض دارم،نمىدانم چه جور
ادا كنم.فلان مبلغ خرج دارم و راه در آمدى ندارم.بيچاره
شدم،متحيرم،گيجشدهام.به هر در بازى مىروم به رويم بسته مىشود... »در
آخر از امام تقاضا كرد دربارهاش دعايى بفرمايد و از خداوند متعال بخواهد
گره از كار فرو بسته او بگشايد.
امام صادق به كنيزكى كه آنجا بود فرمود:«برو آن كيسه اشرفى كه منصور
براى ما فرستاده بياور.»كنيزك رفت و فورا كيسه اشرفى را حاضر كرد.آنگاه به
مفضل بن قيس فرمود:«در اين كيسه چهار صد دينار است و كمكى استبراى زندگى
تو.»
-مقصودم از آنچه در حضور شما گفتم اين نبود،مقصودم فقط خواهش دعا بود.
-بسيار خوب،دعا هم مىكنم.اما اين نكته را به تو بگويم،هرگز سختيها و
بيچارگيهاى خود را براى مردم تشريح نكن،اولين اثرش اين است كه وانمود
مىشود تو در ميدان زندگى زمين خوردهاى و از روزگار شكستيافتهاى.در
نظرها كوچك مىشوى،شخصيت و احترامت از ميان مىرود (5) .
عتاب استاد
سيد جواد عاملى،فقيه معروف،صاحب كتاب مفتاح الكرامة،شب مشغول صرف شام
بود كه صداى در را شنيد.وقتى كه فهميد پيشخدمت استادش سيد مهدى بحر العلوم
دم در استبا عجله به طرف در دويد.پيشخدمت گفت:«حضرت استاد شما را الآن
احضار كرده است.شام جلو ايشان حاضر است اما دستبه سفره نخواهند برد تا شما
برويد.»
جاى معطلى نبود.سيد جواد بدون آنكه غذا را به آخر برساند،با شتاب تمام
به خانه سيد بحر العلوم رفت.تا چشم استاد به سيد جواد افتاد،با خشم و تغير
بى سابقهاى گفت:
«سيد جواد!از خدا نمىترسى،از خدا شرم نمىكنى؟!»
سيد جواد غرق حيرت شد كه چه شده و چه حادثهاى رخ داده؟!تاكنون سابقه
نداشته اينچنين مورد عتاب قرار بگيرد.هر چه به مغز خود فشار آورد تا علت را
بفهمد ممكن نشد. ناچار پرسيد:
«ممكن استحضرت استاد بفرمايند تقصير اينجانب چه بوده است؟»
«هفتشبانه روز است فلان شخص همسايهات و عائلهاش گندم و برنج گيرشان
نيامده.در اين مدت از بقال سر كوچه خرماى زاهدى نسيه كرده و با آن به سر
بردهاند. امروز كه رفته است تا باز خرما بگيرد،قبل از آنكه اظهار كند،بقال
گفته نسيه شما زياد شده است.او هم بعد از شنيدن اين جمله خجالت كشيده
تقاضاى نسيه كند،دستخالى به خانه برگشته است و امشب خودش و عائلهاش بى
شام ماندهاند.»
-به خدا قسم من از اين جريان بى خبر بودم،اگر مىدانستم به احوالش
رسيدگى مىكردم.
-همه داد و فريادهاى من براى اين است كه تو چرا از احوال همسايهات
بىخبر ماندهاى؟چرا هفتشبانه روز آنها به اين وضع بگذرانند و تو
نفهمى؟اگر با خبر بودى و اقدام نمىكردى كه تو اصلا مسلمان نبودى،يهودى
بودى.
-مىفرماييد چه كنم؟
-پيشخدمت من اين مجمعه غذا را بر مىدارد،همراه هم تا دم در منزل آن مرد
برويد،دم در پيشخدمتبرگردد و تو در بزن و از او خواهش كن كه امشب با هم
شام صرف كنيد.اين پول را هم بگير و زير فرش يا بورياى خانهاش بگذار،و از
اينكه درباره او كه همسايه تو است كوتاهى كردهاى معذرت بخواه.سينى را همان
جا بگذار و برگرد.من اينجا نشستهام و شام نخواهم خورد تا تو برگردى و خبر
آن مرد مؤمن را براى من بياورى.
پيشخدمتسينى بزرگ غذا را كه انواع غذاهاى مطبوع در آن بود برداشت و
همراه سيد جواد روانه شد.دم در پيشخدمتبرگشت و سيد جواد پس از كسب اجازه
وارد شد.صاحبخانه پس از استماع معذرت خواهى سيد جواد و خواهش او دستبه
سفره برد.لقمهاى خورد و غذا را مطبوع يافت.حس كرد كه اين غذا دست پختخانه
سيد جواد،كه عرب بود،نيست،فورا از غذا دست كشيد و گفت:«اين غذا دست پخت عرب
نيست،بنا بر اين از خانه شما نيامده.تا نگويى اين غذا از كجاست من دست دراز
نخواهم كرد.»
آن مرد خوب حدس زده بود.غذا در خانه بحر العلوم ترتيب داده شده بود.آنها
ايرانى الاصل و اهل بروجرد بودند و غذا غذاى عرب نبود.سيد جواد هر چه اصرار
كرد كه تو غذا بخور،چه كار دارى كه اين غذا در خانه كى ترتيب داده شده،آن
مرد قبول نكرد و گفت:«تا نگويى دست دراز نخواهم كرد.»سيد جواد چارهاى
نديد،ماجرا را از اول تا آخر نقل كرد.آن مرد بعد از شنيدن ماجرا غذا را
تناول كرد،اما سخت در شگفت مانده بود.مىگفت:«من راز خودم را به احدى
نگفتهام،از نزديكترين همسايگانم پنهان داشتهام،نمىدانم سيد از كجا مطلع
شده است!» (6)
سر خدا كه عارف سالك به كس نگفت در حيرتم كه باده فروش از كجا شنيد؟!
2- «المؤمن اخف مؤونة من ذلك»:بحار الانوار،ج 11/ص117.
3- «قد استطعموكم القتال فاقروا على مذلة و تاخير محلة،او رووا السيوف
من الدماء ترووا من الماء،فالموت فى حياتكم مقهورين و الحياة فى موتكم
قاهرين.الا و ان معاوية قاد لمة من الغواة و عمس عليهم الخبر حتى جعلوا
نحورهم اغراض المنية»:نهج البلاغة،خطبه 51.
4- شرح نهج البلاغه ابن ابى الحديد،خطبه 51،جلد 1،چاپ
بيروت،صفحات419-428.
5- «لا تخبر الناس بكل ما انت فيه فتهون عليهم»:بحار الانوار،ج 11/ص
114.
6- الكنى و الالقاب،محدث قمى،ج 2/ص 62.