فـضـيـلـت زيـارتـش
تأكيد و توصيه اي كه نسبت به زيارت قبر
حضرت معصومه (س) در روايات ديده مي شود ،
شگفت است و ما را به مقام و منزلتش بيشتر
واقف مي سازد .
پاداش زيارت مدفن او " بهشت " است .
اين ، در بيشتر روايات مربوط به زيارتش
آمده است . تشويق به زيارت او از زبان
امام صادق (ع) ، امام رضا (ع) ، امام جواد
(ع) و ... نقل شده است . سعدبن سعد از
امام رضا (ع) در اين باره مي پرسد ، حضرت
پاسخ مي دهد :
" مَن زارَها فَلَهُ الجَنَّهُ " .
(7)
"كسي كه اورازيارت كند پاداشش بهشت است
" .
از امام جواد (ع) روايت است كه فرمود:
هر كس قبر عمّه ام را در قم زيارت كند
، بهشت براى اوست.
(8)
در حديث ديگري كه سعد روايت مي كند ،
چنين است كه امام رضا (ع) از او مي پرسد :
اي سعد ! قبري مربوط به ما اهل بيت نزد
شماست؟
پاسخ مي دهد : آري فدايت شوم ، قبر
فاطمه ، دختر موسي (ع) آنگاه حضرت مي
فرمايد :
آري ! هركس با معرفت به حقّش او را
زيارت كند ، بهشت اوست :
" نعم،مَن زارَها عارفاً بِحَقِّها
فَلَهُالجَنّةُ
امّا اين شرطِ "عارفاً بِحَقِّها" مهم
و در عين حال دشواراست. گرچه امروز ، به
تشويق و توصيه امامان ، زائران بسياري همه
رو ه در طول سال ، از همه جا به ديدار
مرقدش مي آيند و در حرمش و كنار ضريحش رو
به قبله مي ايستند و 34 مرتبه "الله اكبر"
، 33 مرتبه "سبحان الله "و 33 مرتبه "
الحمدلله " مي گويند ، سپس به خواندن
زيارتنامه اش مي پردازند وبوسه بر ضريحش
مي زنند و او را در پيشگاه خدا شفيع و
واسطه قرارمي دهند ، ولي آيا همه زائران
يكسانند ؟ و آيا همه با يك روحيه و احساس
و معرفت فبه زيارت اين حرم مي آيند و
فرازهاي زيارتنامه را مي خوانند ؟
بزرگان دين و مراجع تقليد و اساتيد
حوزه و صاحبدلان عارف ، از اين بارگاه
رفيع ، توشه ها چيده اند.
توشه زائران از اين زيارت چيست ؟ و آيا
همه بهره مي برند ، يا رخي دست خالي از
اين " بازار معرفت " بر مي گردند ؟
آنكه به " حرم " مي رود ، بايد " مَحرم
" باشد و احترام وليّ خدا را حفظ كند .
كسي كه به " حرم معنويّت " قدم مي
گذارد ، بايد
" حُرمت معني" را لمس كند و چون پاي از
" مزار " بيرون مي نهد ، حالش تحوّل يافته
باشد .
حضور تن و جسم ، ولي غيبت روح و جان ،
چه فايده دارد؟!...
زيارتِ عارفانه ،تنها از اهل بصيرت و
معرفت بر مي آيد .
بايد ديد فلسفه تأكيد فراوان بر زيارت
اولياء دين چيست و در چه صورت ، آن اهداف
تربيتي تأمين مي شود؟
(9)
بزرگان وارسته و عالمان اهل دل ، چگونه
زيارت مي كردند ؟
شيوه تشرّف آنان به حرمهاي مطهر ، از
جمله بارگاه باصفاي حضرت معصومه (س) الهام
بخش و درس آموز است .
شيوه تشرّف آنان به حرمهاي مطهر ، از
جمله بارگاه باصفاي حضرت معصومه (س)الهام
بخش و درس آموز است .
به اين چند نمونه توجه كنيد :
امام امّت (ع) در سالهاي پيش از تبعيد
، هر روز بعد از درس ، غروب تا موقع نماز
، يك تشرّف مختصر به زيارت حضرت معصومه
داشتند و اين كار ، بطور مداوم بود .
علامه طباطبائي (ره) هنگاه روزه ، پيش
از افطار، به حرم مشرف مي شد و با بوسه بر
مزار اين بانو ، روزه خود را مي گشود .
حكيم عارف ، مرحوم ملاصدراي شيرازي كه
مدّتها در روستاي"كهك" قم به سر مي برد ،
هرگاه يك مشكل علمي و گِرِه فلسفي برايش
پيش مي آمد ،يا از حلّ يك مسأله فلسفي در
مي ماند ، آهنگ زيارت قبر دختر موسي بن
جعفر (ع) مي كرد و فاصله چهار فرسخ تا قم
را مي پيمود و در اين زيارت قبر والتجاء و
استمداد از روح بلند حضرت معصومه (س) مشكل
علمي خود را حل مي كرد و به محل اقامت خود
بر مي گشت .
اين بزرگواران ، از " زيارت " چه مي
ديدند و چه مي يافتند كه ما نمي يابيم ؟
بي شك ، معرفت آنان بيشتر بود ، در نتيجه
بهره روحي شان هم از زيارت ، افزونتر بود.
قم ، حرم اهل بيت عصمت است و شوق زيارت
قبر اين بانوي عظيم ، دلهاي مشتاق و
گامهاي رهپوي را همواره به اين "مرقد"
كشانده است .
دريغ است كنار دريا زيستن و تشنه
بودن!...
وقتي ديگران براى زيارت حرمش از شهرهاي
ديگر مي آيند و حتي زائراني از پاكستان ،
كويت ، لبنان ، بحرين و كشورهاي مختلف
شيعه نشين زائر قبر او مي شوند ، از
ساكنان اين شهر و مردم قم ، كه در كنار
اين " كوثر ثاني" از رحمت خدا و بركتهاي
او برخوردارند ، انتظاري بيشتر است .
بانوي نجيب عترت! خدا را شاكريم كه طعم
محبت شما ر به ما چشانده است .
مي فهميم كه " توسّل " يعني چه . "
تبرّك " را لمس مي كنيم و باور داريم .
پشتوانه اي داريم كه نامش "شفاعت" است .از
سير و سلوكي برخورداريم ، با عنوان "
تقرّب " . اينها سرمايه هاي ماست . خدا
كند كه اينها را نبازيم .
معصومه عصمت آموز! اي كريمه اهل بيت!
ما هنوز هم محتاجيم و نيازمند . نياز
ما به قدر كرم شماست . ما را رها نكنيد .
دوست داريم همچنان اسير شما باشيم ،
بسته درگاهتان ، دلبسته مودّتتان .
باري ... زائران حرمش ، هنگام تشرّف
بايد خود را ايستاده در برابر آينه اي از
كمال و بصيرت و عفاف و علم ببينند و از
شايستگيها ، فضيلتها ، ايمان و اخلاقش
اسوه و الگو بگيرند .
زيارت ، در اين صورت است كه اثر تربيتي
خواهد داشت . اگر براى زيارت ، پاداش و
اجر عظيم بخاطر سازندگيهاي آن و تأثير
گذاري در فكر ، روح ، اخلاق و زندگي زائر
است.
با اين حساب ، حرم فاطمه معصومه ، يك
مهد معنوي تربيت روح و مركز تعليم كمال
است ؛ اگر زائر را چشمي بينا و قلبي آگاه
باشد ...
سـازنـدگي زيـارت
زيارت نمد و نشانه اي از احساس شوق
دروني و انسانهاي والا و اولياء خداست .
رفتن به زيارت ، دليلي نمي خواهد ، جز
همان محبّت قلبي .
آنكه عشق و شوق داشته باشد ، به زيارت
هم مي رود .
زيارت ، زبان علاقه و ترجمان وابستگي
قلبي است .
وادي زيارت ، وادي عشق و علاقه و عرفان
است .
حرم و صحن و ضريح و رواقها و گنبد و
گلدسته و ... ظاهر قضيه است . باطن آن ،
اداي احترام به مقام والاي امام معصوم و
امامزاده گرانقدري است كه در هر مزار
آرميده و فضيلتهايش ، جذب كننده دلها و
ديده ها به سوي تربت مقدّس آنان است و
همان بُعد معنوي و باطني است ه به اين
مظاهر ، قداست وحرمت مي بخشد .
وقتي عشق در كار باشد، محبوب و ديدار
او و ديار او و هر چيزي است كه منسوب به
اوست .
زيارت ، شناخت و معرفت مي آموزد و
معرفت ، انسان را به زيارت و ديدار ،
مشتاق مي سازد .
اين هر دو ، تأثير متقابل در يكديگر
دارند .
وقتي كسي در مدار عشق قرار گرفت و در
محيط و قلمرو محبت " الله " و "
اولياءالله " وارد شد ، اين محبّت ، پاي
او را به زيارتگاهها و مراقد معصومين (ع)
مي كشاند .
اولياء خدا هم ، به زائران مشتاق و
دلهاي مستعدّ عنايت و توجّه مي كنند و دل
و جانشان را با " كيمياي نظر " دگرگون
ساخته ، توفيق تشرّف به حضور را برايشان
فراهم مي آورند و دست "زائر" را گرفته ،
بالا مي برند و به مهمانسراي فيض حضور مي
رسانند و بر مائده هاي معنويّت مي نشانند
.
زيارت ، زمينه ساز چنين ارتقاي روحي
است.
زيارت ، الهام گرفتن از اسوه ها وسرمشق
هاست .
براى يافتن شعله عشق خدايي و گرم شدن
از حرارت شوق معنوي ، بايد به كانونهاي
روشني و منبع نور نزديك شد و گام در حريم
" حرم " نهاد .
و بايد عاشق شد ، تا زيارت فراهم گردد
.
چه نعمتي بالاتر از اينكه انسان ، مورد
توجّه پيشوايان معصوم قرار گيرد و در دنيا
از نعمت " زيارت " و در آخرت هم ان
شاءالله از " شفاعت " آنان بهره مند گردد!
...
پيشوايان معصوم (ع) ، واسطه هاي فيض
اند . بايد براى بهره وري از درياي كرم
الهي ، آنان را در پيشگاه خداوند ، واسطه
و شفيع قرار داد .
حتّي براى " توبه " و " اصلاح نفس " هم
، كه دل شكستن و پشيماني و تصميم بر ترك
گناه و " خوب شده " لازم است ، حرمهاي
معصومين ، يكي از بهترين جاها و " توسّل "
به آنان ، يكي از مناسبترين زمينه هاست.
آنگاه وقتي كه قطرات اشگ ، از چشمها بر
صورت فرو مي غلتد ،
وقتي شانه ها ، از شدّت خشيت و خوف مي
لرزد وقتي نگاهها ملتمسانه به حرم يار ،
دل را به محبوب نزديك مي سازد ، وقتي زائر
، خود را در پيشگاه يكي از حجّتهاي خدا ،
مقصّر و خطاكار و گناه آلود مي بيند ،
وقتي دلش مي شكند ، اين دل شكستنها ، گريه
ها ، اشكها و توبه ها ، زمينه ساز پاك شدن
جان و قلب از رذائل مي گردد و زائرپاك مي
شود و آب ديدگان ، گرد و غبار معصيت را از
صفحه جانش مي شويد . زلال و باصفا مي شود
و به پاكان نزديكتر مي گردد .
خوشا به حال آنكه در اين گونه " اماكن
مقدسه " .
طيّب و طاهر گردد و زندگي را در مسير
خداپسند از سر گيرد .