بيت النّور يا محراب عبادت حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها
يكى از مدارس علميّه شهرستان قم، مدرسه
مباركه ستيه است كه در محلّه ميدان مير و
جنب آن ميدان واقع شده و مشهور است كه
حضرت فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها در
دوران اقامتشان در قم - يعنى در فاصله
ورود تا وفات - در اين مكان به سر مىبرده
و دوران هفده روز نقاهت و بيمارى خود را
در آنجا گذرانيدهاند و براى آن مجلّله
معظّمه در آن مكان محرابىبودهاست كه در
آن عبادتمىكردهاند و به گفته بعضىاز
اهلتحقيق آن بقعهمباركه را بيتالنّور
خواندهاند و آن بقعه جزء خانه موسى بن
خزرج بوده و او از آن حضرت در آنجا
پذيرائى مىكرده است.
در ذيل روايتى كه مرحوم مجلسى
اعلىاللَّهمقامه در شرح حال حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها نقل كرده آمده است كه:
محراب نماز فاطمه سلاماللَّهعليها تا
هماكنون در خانه موسى بن خزرج موجود است.
(46)
مرحوم محدث قمى رضواناللَّهعليه بعد
از نقل اين مطلب مىگويند: فقير گويد: در
زمان ما نيز آن محراب موجود است و آن واقع
است در محله ميدان مير و معروفست به ستّيه
و ستّى، به معنى خانم و بىبى است.
(47)
و ما نيز مكرّر به زيارت آن مكان مقدّس
رفتهايم. حجره مزبور كه محراب مبارك حضرت
معصومه سلاماللَّهعليها در آن قرار
دارد، در قسمت جنوبى مدرسه واقع شده است.
اين مدرسه شريف به امر و همّت مرحوم
آيت اللَّه العظمى آقاى گلپايگانى قدس
سرّه بازسازى شده است.
در پيشانى درگاه شمالى بقعه عبارت: يا
فاطِمَةُ اِشْفَعى لى فِى الْجَنَّةِ و در
ذيل آن اين بيت ثبت شده است:
اين جايگاه كيست كه آنقدر منوّر است
اين سجدهگاه دختر
موسىبنجعفر است.
(48)
البته مصراع اول اين شعر موزون نيست و
احتياج به تصحيح و تغيير دارد و مىتوان
گفت :
اين جايگاه كيست كه اينسان منوّر است
اين سجدهگاه دختر موسىبنجعفر است
در پايان اين بحث دو نكته را يادآورى
مىكنيم كه هركدام به نوبه خود، مهم،
سازنده و قابل توجّه است:
1- دخت بلندمقام حضرت موسىبنجعفر
عليهالسّلام در مدت هفده روز كه در قم و
در خانه موسىبنخزرج اقامت داشته، محراب
مخصوصى براى عبادت و نيايش، ترتيب داده
بودند و اين درسى بزرگ، براى عموم پيروان
مكتب آنل محمّد عليهمالسّلام به ويژه
زنان و دختران مسلمان است كه به نماز و
نيايش و بندگى خداى تعالى اهتمام بورزند و
آن را امرى سهل و آسان قلمداد ننمايند.
2- الطاف الهى را درباره شيعه بنگريد
كه اين بانوى عظمى از دو نقطه شهرستان قم،
فيض بخشى مىكند: يكى اقامتگاه چند روزه
او و ديگرى خوابگاه هميشگى و مدفن پيكر
پاكش. و هر دو مكان از قداست خاصّى
برخوردار است و متوسّلان به ذيل عنايت
خاندان عصمت و طهارت، گاهى از آن بقعه
مباركه و ديگر گاه از اين قبه ساميه و
مطهّره، توسل پيدا كرده، دست حاجت و نياز
به دربار الهى بلند مىنمايند و مشمول
افاضات غيبى پروردگار بزرگ واقع مىشوند.
از رهگذر خاك سر كوى شما بود هر نافه
كه در دست نسيم سحر افتاد
موقعيّت ومحبوبيت حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها
معظّمه اهلبيت، حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها از محبوبيت ويژهاى در
ميان طبقات مختلف مردم مسلمان بهرهمند و
برخوردار بوده و هست. نوع محبوبيّت آن
مكرّمه، نوع محبوبيّت امامان معصوم
صلواتاللَّهعليهماجمعين است.
علاقه و دلدادگى دينداران به آن
بزرگوار، علاقهاى است كه هم ريشه اعتقادى
و مذهبى دارد و هم جنبه عاطفى كه آن بزرگ
بانوى باجلالت، جزء طبقه زنانى است كه
غالباً مورد احتراماند و هم او بانويى
جوان بود كه در فصل جوانى از اين جهان
درگذشت. علاوه كه در راه سفر و دور از وطن
مؤلوف و اقربا و نزديكان خود از دنيا رفت.
حرم مطهّر حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها ملجأ خاصّ و عام و
پناهگاه حاجتمندان است و مردم براى گرفتن
حوايج خود از خدا و نيل به خواستههايشان
رو به آستانه آن مكرّمه دوران مىآورند.
هنگام تحويل سال، شور فوق العادهاى
براى تشرّف به آستانه مباركه است و آنقدر
جمعيّت از محلات مختلف قم، اطراف و شهرهاى
مجاور و احياناً بلاد دور دست به اين مكان
مقدّس روى مىآورند كه علاوه بر حرم
مطهّر، رواقها و صحنهاى متعدّد نيز
مملوّ از جمعيت است و همچون دريايى
بىكران موج مىزند.
آرى، آنان همه مىخواهند لحظه آغازين
سال نو خود را در پناه حضرت فاطمه معصومه
سلاماللَّهعليها باشند و آن لحظه كه به
نظرشان سرنوشتساز و مؤثر در تمام ايام
يكسال جديدشان است در زير سايه كرامت وى
بگذرانند و خود و بستگانشان را در پرتو آن
بزرگ بانوى اسلام، بيمه كنند.
البته آن اجتماع و مراسم هم مثل ساير
اجتماعات و بقيّه مراسم دينى و مذهبى،
خالى از نقايص و كژيها نبوده و آنچنان كه
بايد و شايد مطلوب و ايدهآل نيست. اما
روى هم رفته منظرهاى باشكوه و تماشايى
است كه از عمق عقيده، ايمان پاك و اخلاص
مردم مسلمان نسبت به دختر بلنداختر حضرت
موسى بن جعفر عليهالسّلام حكايت مىكند.
و از مظاهر عمق نفوذ حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها در جان علاقمندان به
بيت وحى اين است كه جوانان آنان زندگى
نوين عايلى و همسردارى خود را از كنار
روضه مطهر و مرقد منوّر آن حضرت قرار
مىدهند، عقد و ازدواج عروس و داماد را
گاهى با حضور خود آنان و گاهى بدون حضور
آنان در داخل حرم شريف يا در رواقهاى
مجاور و يا در مسجد بالاسر آن حضرت، اجرا
مىكنند كه خود اين جانب مكرّر در جريان
مراسم عقد ازدواج اشخاص بوده و عقد همسرى
آنان را انشاء نمودهام. و اگر اين مراسم
در آنجا انجام نشود، بعد از انجام عقد،
عروس و داماد براى تبرّك و ميمنت آغاز
زندگى جديد خود به عنوان زيارت به حرم
شريف مشرّف مىگردند.
آرى، آغاز زندگى عايلى از كنار حرم
دختر جوان حضرت موسى بن جعفر عليهالسّلام
و از كنار قبر مطهّر كريمه اهلبيت، موجب
يمن و بركت و بقا و استمرار رشته صميميت و
كاميابى هر يك از زن و شوهر از ديگرى
خواهد بود و خود ضامن سعادتمندى آنان است.
زوجين به بركت آن اختر فروزان آسمان
ولايت، به خيرات بىشمار دنيا و آخرت دست
خواهند يافت و بالاخره ازدواج آنان
انشاءاللَّهتعالى موفقيّتآميز خواهد
بود.
و از امورى كه در ميان مردم قم و كلاً
علاقمندان به خاندان رسالت، مرسوم و رايج
است ،بردن جنايز و اموات به سوى حرم مطهّر
براى تجديد عهد آنان با حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها است.
آنان سخت به اين موضوع پاىبندند كه
جنازه مردگان خود را پس از انجام غسل و
مراسم تكفين، به سوى حرم مطهّر ببرند و
دور قبر مطهّر آن معظّمه طوف داده و
بگردانند و خلاصه آخرين زيارت و ديدار او
را از حرم شريف، بدين صورت انجام دهند.
آرى، وداع و خداحافظى با حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها از يكسو و انجام آخرين
زيارت از سوى ديگر نيز استشفاع از آن
بانوى بزرگ و رفتن به پناه آن مكرّمه و
زاد و توشه معنوى برداشتن از كنار قبر
شريف آن بانوى يگانه همه عواملى است كه
مردم را به پاىبندى به آن برنامه مقدّس
وادار مىكند.
البته جنازهاى كه از كنار قبر حضرت
فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها، مطاف
دايمى فرشتگان، راهى سفر آخرت شود، مورد
لطف و رحمت الهى و تجليل و تكريم فرشتگان
مقرّب آسمانى است و بُعدى ندارد كه ملائكه
رحمت الهى به استقبال او بيايند و روح وى
را به سوى بهشت، كه وعدهگاه زائران
فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها و
علاقمندان اوست، ببرند.
مرحوم آيت اللَّه سيخ غلامرضا خراسانى
يزدى، در سال 1322 با فرزند خود و عدّهاى
به مكّه مشرّف شدند. در بازگشت از كويت به
آبادان و از آنجا به كربلا مشرّف گرديدند
و در بازگشت از كربلا به قم مشرّف شدند.
مدّتى را در قم توقّف داشتند. در همين
ايّام فرزند او حاج شيخ محمّد دچار
سرماخوردگى و تب شديد شد، او را به
بيمارستان منتقل كردند ولى مفيد واقع نشد
و از دنيا رفت. در موقع خاكسپارى او،
مرحوم حاج شيخ غلامرضا به نزديكان گفته
بود: حاج شيخ محمّد سعادت داشت كه در جوار
دختر موسى بن جعفر عليهالسّلام فوت نمود.
و بعد به دستور پدر بزرگوار متوفّى،
اين عبارت را روى سنگ قبر او حكّ كردند:
پسر غلامرضا يزدى خراسانى، پس از
مراجعت از بيتاللَّهالحرام و
عتباتعاليات، ميهمان حضرت فاطمه معصومه
سلاماللَّهعليها شد.
(49)
بالاخره چشم علاقمندان يكسره متوجّه به
عنايات حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها است و در حيات، ممات و
همه اطوار زندگى اميدشان به اوست كه
عنداللَّهتعالى مقامى بس بلند و والا
دارد.
علىرضا خان كاشانى، معروف به
دكترشفاءالدولة مطبّى را در خيابان ارم
روبروى در صحن مطهّر، در طبقه دوم عمارت
شخصى خود بازكرده و بر نماز ديوار بيرونى
اشعارى را با كاشيكارى عالى نوشته است.
(طبقه دوم كه مطب او بوده، درست روبروى
حرم مطهّر است و كسى كه آنجا باشد، مشرّف
بر رواق آيينه و قسمتى از سحن شريف
مىباشد.) و آناشعار كه حاكى از
عمقدلدادگى به بانوىاسلام مىباشد و بعد
از گذشتدههاسال هنوز باقىماندهاست،اين
است: رواق حكمت اينجا، كاخ سبط مصطفى آنجا
بشارت دردمندان را، دوا اينجا، شفا آنجا
در اينجا طبّ يونانى و تشريح اروپايى
فرامين و الهيّات و آيات خدا آنجا
سبب اينجاست يعنى حكمت و تدبير و
دانايى توانايى است يعنى حكم و تقدير قضا
آنجا
تواضع بزرگان در آستانه حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها
به موجب اينكه جلالت قدر و عظمت مقام
بانوى اسلام، سيّده جليله طاهره حضرت
فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها از
مسلّمات است و مورد هيچ گونه ابهام و
اجمال و يا سخن و اشكالى نيست، رؤساى مذهب
و زعماى دين در همه اعصار براى آن بانوى
آسمانى احترام فوقالعاده قائل بوده و
هستند و همگى در برابر آستان باعظمت و
جلالش سرتسليم فرود مىآورند. تشرّف به
حرم مطهّر و وليّةاللَّه را افتخار دانسته
و به بوسيدن اعتاب آن حضرت سرافرازند و
زيارت وى را مايه سعادت و خوشبختى دو جهان
و نجات و رهايى خويشتن از عذاب اليم الهى
مىدانند.
از جمله اين اعاظم و بزرگان،
سيدالطائفهمرحومآيتاللَّهالعظمىبروجردى
اعلىاللَّهمقامه است كه شخصيّت بزرگ
جهانى بود و زعيمى بلامنازع و تقريباً
متّفقعليه به شمار مىرفت.
او نسبت به مقام والاى بانوى عصمت و
امامت حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها تعظيم و تفخيم خاصّى
مىكرد . يكى از اعلام از حواريّين آن
زعيم بزرگ نقل مىكردند كه: صحبت اين بود
كه ابنسعود در سفر به تهران براى ملاقات
با ايشان به قم بيايد. آقا نپذيرفتند و
موافقت نكرده، فرمودند: چون اگر به قم
بيايد به زيارت حرم حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها نمىرود و اين توهين به
آن حضرت است كه با من ملاقات كند ولى به
زيارت حرم مطهّر حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها نرود!
شدّت تعظيم و احترام فوقالعاده آن
پيشواى بزرگ اسلامى، نسبت به مقام رفيع
حضرت فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليهارا
بنگريد كه از چنين موقعيّت عظيم ظاهرى و
اجتماعى چشمپوشى مىكند و از اينكه
پادشاه كشور سعودى به زيارتش
بيايد،مىگذردكهنكند اندكغبارى بر
شخصيّتوالاىكريمهآلمحمّد
سلاماللَّهعليهاوعليهماجمعين بنشيند،
در حالى كه در آن روز و آن شرايط آمدن
پادشاه سعودى به قم براى ديدارشان بستر
بسيار مساعدى براى ارايه شخصيّت جهانى آن
مردخدا بود.
و اين درس بزرگى براى همگان است كه
درست متوجّه باشند كه نقطهمركزى و محور
همه عظمتها در قم، حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها و حرم مطهّر اوست و
هرشخصى در پرتو آن بزرگوار مورد تعظيم و
اجلال است و هرگونه احترام و تكريم از يك
شخصيّت دينى و روحانى بدون مراعات مقام
والاى آن حضرت بىارزش است و قابل قبول و
تحمّل براى انسانهاى بزرگ و وارسته نيست.
اهتمام شيعه به زيارت حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها
زيارت حضرتفاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها در نزد شيعيان بسيار با
اهميّت است و آنان از ديرزمان به آن اهميت
داده، حتّى اگر ساكن قم نباشند، رنج سفر
را بر خود هموار كرده و براى عرض ادب به
پيشگاه مبارك آن حبيبه دربار خدا به قم
مشرّف مىشوند.
بسيارى از شيعيان كشورهاى خارج كه براى
زيارت حضرت رضا عليهالسّلام به ايران
مىآيند، تقيّد و اهتمام كامل دارند كه از
مشهد به قم بيايند و قبر منوّر حضرت فاطمه
معصومه سلاماللَّهعليها را هم زيارت
كنند و همانگونه كه ايرانيانى كه به مكّه
مشرّف مىشوند، اگر قبل از اعمال حجّ به
زيارت رسول خدا صلّىاللَّهعليهوآله در
مدينه مىشتابند و يا اگر به عراق براى
زيارت حضرت اميرالمؤمنين و حضرت
سيدالشّهدا بروند، مقيّدند علاوه بر زيارت
آن دو بزرگوار و زيارت كاظمين
عليهماالسّلام اگرچه يك روز هم كه شده به
سامرّا بروند و قبر مبارك حضرت هادى و
حضرت عسكرى عليهماالسّلام را زيارت كنند،
زائران خارجى حضرت رضا عليهالسّلام نيز
سفر زيارتى خود رإ؛99كك با زيارت مرقد
منوّر حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها تكميل مىكنند و
بالاخره هرسال جماعت بسيارى از شيعيان و
مواليان اهلبيت عليهمالسّلام از اطراف و
اكناف ايران از اقصى نقاط جهان و از بلاد
بعيده و دوردست، براى درك فيوضات بىشمار
در پرتو زيارت آن معظمه آل عصمت به قم
آمده، در كنار قبر شريف و مرقد دلرباى وى
عرض ادب و اخلاص مىكنند.
عشق و علاقه قلبى و عميق دلدادگان
اهلبيت عصمت و طهارت به زيارت
كريمهخاندان وحى حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها چنان است كه گاهى خيل
عاشقان و علاقمندان آن حضرت وارد شهر قم
مىشوند و چون در اين شهر آشنايى نداشته و
وضع مالى و مادّى آنان ايجاب نمىكند كه
در هتلها و حتى مسافرخانههاى معمولى
سكونت كنند، در كنار رواقها و صحنهاى
شريف و گاهى در ميادين و خيابانهاى مجاور
حرم شريف بار مىاندازند و گاهى كنار
خيابان و پيادهروها، مختصر چيزى را
انداخته، فرش مىكنند و با كمبود وسايل و
نبود امكانات لازم همانجا مختصر غذايى طبخ
و يا تهيّه مىنمايند و مصرف مىكنند و
همانجا در گرما و سرما استراحت مىنمايند.
آرى، همه اين شدايد و سختيها را تحمّل
كرده و بر خود هموار مىسازند و رلخوشى
آنان به اين است كه توانستهاند قبر مطهّر
دختر موسىبنجعفر عليهالسّلام را زيارت
كنند. اينها مظاهر عشق و علاقمندى مردم
مسلمان و ديندار به زيارت بانوى اسلام و
كريمهاهلبيت است.
خانم محترمه و باديانتى
(50) با گروهى به زيارت
قبر حضرت رضا عليهالسّلام مشرّف شده
بودند. در بازگشت هنگام شب وارد قم
مىشوند و درب حرم و صحن منوّر حضرت
معصومه سلاماللَّهعليها بسته بوده است.
زائران مىخواستهاند كه راننده اتوبوس تا
اذان صبح توقّف كند تا بتوانند حرم مطهّر
حضرت معصومه سلاماللَّهعليها را زيارت
كنند، ولى او نمىپذيرد و به درخواست آنان
اعتنا نكرده، به سوى شيراز ادامه حركت
مىدهد.
آن خانم محترمه براى هميشه دلسوخته و
افسردهخاطر بود كه موفّق به زيارت حضرت
فاطمه معصومه سلاماللَّهعليها نشده است.
علماى بزرگ و طراز اوّل شيعه همواره
اهتمامى شديد به زيارت حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها داشتند، از جمله آنان
استاد بزرگ ما
مرحومآيتاللَّهالعظمىآقاىگلپايگانى
اعلىاللَّهمقامه مقيّد به اين موضوع
بودند. ايشان ساليان سال نماز صبح را در
مسجد بالاسر مىخواندند و در همين فرصت
مدّتى را در نزديكى قبر مطهر حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها مىنشستند و به زيارت و
رازدلگويى با آن حضرت مىپرداختند. در
سالهاى اواخر اشتغالشان به تدريس، روز
چهارشنبه بعد از فراغت از درس مشرّف
مىشدند و مدّتى بالاى سر حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها درست متصل به قبر مبارك
به زيارت و عبادت مىپرداختند. خدّام
محترم حرم در ساعت زيارت ايشان قسمت بالاى
سر مبارك را خلوت مىكردند و تا پايان
برنامه، مراقبشان بودند تا هجوم جمعيّت به
سوى ايشان مانع زيارت و ديگر
برنامههايشان نشود، البته به طور متفرق و
به مناسبات هم به حرم مشرف مىشدند و اين
برنامه همواره انجام مىشد.
يكى از سالها كه براى تغيير آب و هوا
به جاسب - محلّى در اطراف قم - مىرفتند و
شايد آخرين مسافرت تابستانى ايشان به آنجا
بود، كسالت و ضعف و خستگىشان شدّت داشت،
با اين حال فرمودند: اول به حرم مشرّف
مىشوم و از آنجا به جاسب مىرويم. بعضى
از نزديكان ايشان عرض كردند: حالتان مساعد
نيست، بنابراين همچنان كه اتومبيل از كنار
حرم عبور مىكند شما از داخل سلام كنيد و
زيارت نماييد، ولى ايشان نپذيرفتند و
بالاخره با همان حالت به حرم رفتند، در
حالى كه بعد از پايان زيارت نتوانستند
مسافت كوتاه ما بين داخل حرم تا درب كنار
خيابان موزه را راه بيايند. لذا براى
ايشان در نزديكى درب خروجى مسجد طباطبائى
- مسجدموزه - صندلى گذاشتند و بعد از
مختصر استراحتى ايشان را به نزديك ماشين
آورده و سوار كردند.
مرحوم آقاى حاج آقا حسين فاطمى
رحمةاللَّهعليه راجع به استادش مرحوم
آقاى حاج ميرزا جواد آقاملكىتبريزى
مىنويسد: براى رفتن به زيارت حضرت
فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها بسيار
جديّت داشتند و با داشتن مرض قلب همه روزه
به حرم مشرّف مىشدند.
(51)
بلكه از بعضى از آثار گذشتگان مانند
نوشته شيخ عبدالجليل قزوينى رازى استفاده
مىشود كه زيارت حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها اختصاصى به شيعه
نداشته، بلكه اهل سنت و علما و دانشمندان
آنان نيز به زيارت بانوى بهشتيان
مىرفتهاند و عبارت او در اين مورد چنين
است: و اهل قم به زيارت حضرت فاطمه
سلاماللَّهعليها، بنت مطهّره موسى بن
جعفر عليهالسّلام روند كه ملوك و امرا و
علماى حنفى و شافعى به زيارت آن تربت،
تقرّب نمايند.
(52)
بلكه اين عبارت حاكى از آنست كه علماى
مذاهب مختلف اهل سنت به زيارت حضرت
فاطمهمعصومه سلاماللَّهعليها بنت موسى
بن جعفر عليهالسّلام مىآمدهاند و چون
در مقدّمه مصنّف آن كتاب، از تاريخ ماه
ربيع الاول سال پانصدوپنجاهوشش از هجرت
صاحب شريعت، ذكرى كرده، بايد گفت: علماى
اهل سنت از شهرهاى سنّىنشين ايران در قرن
ششم براى زيارت حضرت معصومه
سلاماللَّهعليها به قم مىآمدهاند و
وقتى علماى سنى مذهب چنين باشند، به طور
طبيعى عوام و پيروان آنان نيز اينگونه
بوده و به زيارت حضرت فاطمهمعصومه
سلاماللَّهعليها اهميّت مىدادهاند.