فصل پنجم
برادر و وزير
از آغاز نبوت سه سال گذشته است;پيامبر دعوت خود را علنى نكرده و رسالتبه صورت
ماجرايى پنهان باقى مانده است،زيرا اعلان دعوت به معنى جبهه گيرى در قبال تمام مردم
مكه نسبتبه چيزى بود كه پذيرا نبودند و پافشارى در مردود شمردن آن داشتند و تا پاى
جان با آن مبارزه مىكردند.
اصول تازه احتياج به نيروى پشتيبان دارد
پيامبر مىدانست كه قبايل مكه و تودههاى عرب پشتسر آنها،در آينده،در به كار
بردن هر گونه وسيله شكنجه بر ضد او،ترديدى به خود راه نخواهند داد،زيرا او بر گسترش
رسالت پا فشارى خواهد كرد و از آنها خواهد خواست تا از دين خود و دين پدرانشان
دستبردارند.اين جبهه گيرى غير قابل اجتناب است،و على رغم خطرهاى عظيمى كه
دارد،بىشك،پيش خواهد آمد.چرا كه دستور رسالتبر محمد (ص) نازل نشده است كه به
عنوان داستانى پنهان و رازى نهان باقى بماند آن هم رسالتى كه براى اصلاح بشريت و
دگرگون ساختن عقايد و روش زندگى آنان نازل شده است.و آن هرگز ميسر نيست،مگر اين كه
آنان را با بانك بلند فرا خواند،و آشكارا بيم دهد،و با محتواى رسالت آشنا سازد در
عين حال اراده خداوندى بر پيروزى رسالت و حامل بار رسالت تعلق گرفته است.
براى اين كه يك رسالت دينى جديد (يا براى هر مكتب فكرى نو پا) كه باخواستههاى
تودههاى مردم برخورد دارد به پيروزى دستيابد،لازم است كه صاحبان و ناشران رسالت
(و كسانى كه از آنها انتظار گرايش به دين جديد مىرود) تا اندازهاى از آزادى در
گفتار و رفتار برخوردار باشند.البته افراد معمولى جرات بر پذيرش اصول تازه را-موقعى
كه اين پذيرش آنها را در معرض خشم،كينه و شكنجه قرار دهد-پيدا نمىكنند،بخصوص آن
گاه كه اجتماع به آزادى فردى بىاعتقاد و در مقابل قانون نافرمان باشد.
البته اجتماعى از اين نوع-به خودى خود-در برخورد با قوانين جديد به زور و
شكنجه متوسل مىشود.بيشتر افراد از جرات كافى براى ايستادگى در مقابل اراده تودهها
برخوردار نيستند،و آمادگى براى تحمل زيانهاى مالى و جانى در راه آرمانهاى والا
ندارند.بدان لحاظ است كه براى پيروزى دعوتى از اين نوع،بايستى صاحب دعوت-دست كم-تا
حدى از آزادى گفتار و رفتار برخوردار باشد.
اين آزادى تحقق پيدا نمىكند مگر هنگامى كه از طرف كسى پشتيبانى شود و از آن
جا كه اجتماع غير دموكرات و تند خوست،ناگزير صاحب دعوت بايد يارانى نيرومند و با
اخلاص داشته باشد كه در راه حمايت از آزادى خود و كسانى كه تمايل به پيوستن به آن
اصول جديد را دارند و يا حداقل به خاطر شخص حامل رسالت آمادگى پاسخ دادن خشونتبا
خشونت را داشته باشند.و اگر نه جمع زيادى فراهم آمد و نه مشتى از افراد با اخلاص كه
در راه آن اصول فداكارى كنند،حداقل بايد فردى پيدا شود با نيرو و جرات و اخلاصى
همانند صاحب رسالت، تا پشت او را محكم كند و وزير،معاون و سپر محافظ او باشد تا
مشكلات سنگين او را سبك كند و به همراه او پاسخگوى خطرها باشد.
برخى خويشاوندان بر برخى ديگر مقدمند
چه بهتر كه آن بازوى مورد نظر يكى از خويشاوندان صاحب رسالتباشد.چرا كه از
خويشاوندان انتظار مىرود كه مهربانترين افراد نسبتبه او باشند.قرآن براى مابازگو
مىكند موقعى كه بر موسى رسالت نازل شد و پروردگارش به او گفت:«سوى فرعون برو كه او
طغيان كرده است.»،موسى فهميد كه با رفتنش به سوى فرعون و دعوت كردن او به ايمان با
خطرهاى مهمى كه براى او بىسابقه است،روبرو خواهد شد.در حالى كه براى رويارويى با
خطرها و جلب حمايتبه سوى خود،اميد در جذب عده زيادى از افراد با اخلاص قوم خويش
نداشت.از پروردگار خود خواست تا پشت او را به وسيله وزيرى از خاندانش محكم گرداند:
«گفت:پروردگارا سينهام را گشاده گردان،و كار مرا آسان كن و گره از زبانم
بگشاى تا سخنم را بفهمند،و برايم وزيرى از خاندانم قرار ده-برادرم هارون را-پشتم را
به وسيله او استوار فرما» (1) .
بايد آخرين رسالت پيروز گردد
محمد خاتم انبيا است و رسالتش پايان رسالتهاى آسمانى است.اين بدان معنى است كه
بايد پيروز گردد و تا ابد بماند.از آنجا كه خداوند مطابق معمول همه كارها را با
وسايل طبيعىشان انجام مىدهد،پيامبرش را مامور نكرد تا براى دعوت به اسلام يكباره
با همه مردم روبرو شود،زيرا كه اين كار ممكن بود به شكست رسالت منجر گردد،تا به
پيروزى آن;بلكه خداوند اراده فرموده است تا دعوت بتدريج انجام گيرد.در نتيجه،پس از
گذشتسه سال از آغاز نبوت به پيامبرش فرمان داد تا دعوت خويش را از نزديكترين
وابستگان خويش آغاز كند:
«نزديكترين خويشانت را بيم ده،و براى كسانى كه از مؤمنان پيرو تو شدند،فروتن
باش،و اگر از تو نافرمانى كردند،پس بگو من از عملى كه انجام مىدهيد بيزارم»
(2) .
پس،نزديكترين خويشاوندانش-به هر حال-اگر چه دعوت او را اجابت نكنند،كم آزارتر
از ديگران خواهند بود.چه بسا كه در ميان آنان فردى نيرومند با اخلاصىفراوان،آماده
براى فداكارى پيدا شود،وزير او گردد و به همراه او با سختيها روبرو شود و سپرى باشد
كه او را از خطرهاى بسيار نگهدارد و در سازمان دادن يك امت و دولتياور او شود.
نخستين انجمن اسلامى
هنگامى كه اين آيه نازل شد،رسول خدا فرزندان عبد المطلب را-كه آن روز چهل يا
سى نفر بودند-به وليمهاى كه در آن كمى نمك و مقدارى شير بود،دعوت كرد،پس از آن
اندك، خوردند و آشاميدند تا سير و سيراب شدند.هنگامى كه فرصتسخن گفتن فرا
رسيد،پيامبر خدا (ص) شروع به سخن كرد و فرمود:«اى فرزندان عبد المطلب!به خدا سوگند
كه من جوانى از عرب سراغ ندارم كه براى خاندانش بهتر از آنچه من براى شما
آوردهام،آورده باشد. براستى كه من خير دنيا و آخرت براى شما آوردهام.
پروردگارم مرا مامور ساخته است تا شما را به سوى او دعوت كنم،پس كدام يك از
شما مرا بر اين امر معاونت مىكند تا برادر،وصى و جانشين من در ميان شما باشد؟پس
همه آن قوم خوددارى كردند به جز على بن ابى طالب (آن روز سيزده ساله بود) كه گفت:اى
پيامبر خدا! من ياور تو خواهم بود.
دوباره پيامبر دعوتش را بر آنها تكرار كرد،آنان خوددارى كردند ولى على سخن
نخستين خود را تكرار كرد.
سپس پيامبر،بازوى على را گرفت.در حالى كه روى سخنش با حاضران بود فرمود:«اين
برادر، وصى و جانشين من در ميان شماست،پس گوش به فرمان او،و مطيع او باشيد».پس آن
عده برخاستند و در حالى كه مىخنديدند،به ابو طالب گفتند:تو را امر كرد كه دستور
پسرت را بشنوى و مطيع او باشى (3) .
امام احمد بن حنبل در مسند خود از على روايت كرده است كه موقع نزول اين
آيه،پيامبر (ص) از فرزندان عبد المطلب سؤال كرد:كيست كه از طرف من،دين و تعهدهايم
را به عهده گيرد تا با من در بهشتباشد و جانشينم در بين خاندانم گردد؟پس كسى از
آنان به او پاسخ نداد جز على كه به او گفت:من! (4)
احاديثى كه رويدادهاى ديگرى را با آيه
مربوط مىكند
بخارى و مسلم-بر خلاف بسيارى از مورخان و محدثان-اين حادثه مهم را نقل
نكردهاند.ولى مسلم و ديگر محدثان حادثه ديگرى را-كه بعد از اين واقعه اتفاق افتاده
است-نقل كردهاند. اينان روايت كردهاند كه پيامبر (ص) بالاى كوه صفا ايستاد و
قبايل قريش را صدا زد و آنان را به ايمان آوردن فرا خواند.روايت رويداد آخرى را
درباره آيه بيم دادن بستگان نزديك خويش آوردهاند.
مسلم از ابو هريره روايت كرده است كه او گفت:«چون اين آيه نازل شد:«و بيم ده
خويشان نزديكتر خود را!پيامبر خدا قريش را طلبيد،و آنها جمع شدند.پس به طور عموم و
خصوص رو به آنها كرد و گفت:اى فرزندان كعب بن لؤى خود را از آتش نجات دهيد.اى
فرزندان مرة بن كعب!خويشتن را از آتش برهانيد.اى فرزندان عبد مناف!جان خود را از
آتش نجات دهيد. اى پسران هاشم!خويشتن را از آتش نجات دهيد!اى فاطمه!تو هم خود را از
آتش نجات ده، زيرا كه من از جانب خدا مالك هيچ چيزى براى شما نيستم،جز اين كه با
شما رابطه خويشاوندى دارم كه حق آن را به خوبى ادا مىكنم» (5) .و شگفت
آن كه خداوند،پيامبر را مامور به بيم دادننزديكترين خويشاوندانش مىكند (و
نزديكترين خويشاوندان آن حضرت همان فرزندان عبد المطلبند) پس پيامبر از فرزندان كعب
بن لؤى و فرزندان مرة بن كعب شروع مىكند در صورتى كه آنان از خويشان دورند.پس،آيا
ممكن است پيامبر از فرمان خدا تجاوز كرده باشد؟و شگفتتر از آن اين است كه پيامبر
خدا دخترش فاطمه را صدا مىزند و او را دعوت مىكند،تا خود را از آتش نجات دهد.در
حالى كه او هنوز طفل خردسالى است در خانه او،و با وجود اين كه او پاكترين زنان
مسلمان است.در تاريخ ولادت آن بانو،راويان اختلاف .بعضى از راويان روايت كردهاند
كه يك سال پس از مبعثبه دنيا آمده است (7) .و بيشتر روات روايت مىكنند
كه پنجسال پيش از مبعث متولد شده است.پس،آيا معقول است كه پيامبر كودك پاك خود را
مخاطب قرار دهد،همان طورى كه بنى كعب و بنى مرة و ديگر مشركان را مخاطب مىسازد،و
عجيبتر از آن اين كه مسلم از عايشه روايت كرده است كه او گفت:«چون آيه و انذر
عشيرتك الاقربين نازل شد،پيامبر خدا بر بالاى صفا ايستاد و گفت:اى فاطمه دختر
محمد،اى صفيه دختر عبد المطلب،اى فرزندان عبد المطلب،من براى شما از جانب خدا مالك
چيزى نيستم،از من هر چه مىخواهيد از مال خودم بخواهيد.»
تناقضى روشن
قطعا اين حديثبا احاديث قبل سازگار نيست،زيرا تنها به خاندان عبد المطلب توجه
دارد در حالى كه احاديث قبل از آن بيشتر متوجه به غير از خويشاوندان نزديك پيامبر
است،شگفتى حديث در اين است كه پيامبر كودك خردسالش فاطمه را-كه هنوز به حد تكليف
شرعى نرسيده است-مخاطب قرار مىدهد،و از بالاى كوه صفا او را مخاطب قرار مىدهد،در
حالى كه او همه وقت در ميان خانه پيامبر بوده است!و آن نيزدر حالى است كه خطاب به
فاطمه و ديگر اولاد عبد المطلب متضمن رسالتى-كه در آن ايشان را به ترك عبادت بتها و
يا ايمان به اسلام فرمان دهد-نيست.
علاوه بر اين كه عايشه هنوز موقع اين حادثه به دنيا نيامده بوده است،چون
پيامبر با او در مدينه عروسى كرد در حالى كه او نهمين سال عمرش را پشتسر مىگذاشت
(8) .معنى آن مطلب اين است كه ولادت او در حدود پنجسال بعد از مبعثبوده
است.ابو هريره نيز از شهود حادثه نبود زيرا كه او پيامبر را در خيبر و يا در سال
هفتم هجرى هنگام بازگشت از خيبر ديده است (9) !و عجيبتر از همه آنها
سخن زمخشرى است كه مىگويد:عايشه دختر ابى بكر و حفصه دختر عمر با كسانى بودند كه
پيامبر روز انذار،آنان را مورد خطاب قرار داد (در حالى كه عايشه روز انذار به دنيا
نيامده بوده است!!) (10) .
قطعا اين دليل روشنى استبر مشتبه شدن مطلب بر راويان و اين كه دو شيخ[مسلم و
بخارى]از روال طبيعى دو حادثه نزول دستور به انذار و آن چه را پيامبر بعد از نزول
امر انجام داده است،غافل ماندهاند.چه بسا كه كتب صحاح از مطلب صحيح غفلت
كردهاند!!
در حقيقت،اين آيه،آشكارا دلالت دارد كه خداوند پيامبرش را مامور ساخته است تا
نزديكترين خويشاوندانش را بيم دهد،و خويشان نزديكترش همان فرزندان عبد المطلب بودند
نه بقيه قبايل مكه.از پيامبر (ص) بعيد است كه،جز آنچه را كه خدا به او فرمان داده
است انجام دهد.پس،آنچه مورخان و بسيارى از محدثان روايت كردهاند،كه پيامبر (ص)
فرزندان عبد المطلب را بر وليمهاى جمع كرد،و از آنان كه از خويشاوندان و بستگان
نزديك او بودند خواست تا به رسالت او بگروند و با او در كار مهم و خطيرى كه بر عهده
گرفته است، همكارى كنند،مطلبى است كه با منطق وطبيعتحوادث مهم منسجم و هماهنگ
است.چه كسانى سزاوارترند به معاونت پيامبر از خاندان خود او در روبرو شدن با
خطرهايى كه پيامبر در انتظار آنهاست؟
اينكه دعوت به اسلام بايد تدريجى باشد امرى طبيعى است،پيامبر مىخواهد به كمك
فاميل و خاندانش يعنى نزديكترين مردم به خود،مطمئن شود پيش از اين كه ديگران و بقيه
قبايل عرب را دعوت به تغيير عقايد خود و ترك بتهايشان كند در حالى كه آنان در آينده
در نهايتخشونت و دشمنى با او روبرو خواهند شد.
هدف پيامبر چه بود؟
به يقين اين حديث دلالت مىكند كه رسول خدا هنگامى كه اعضاى خاندانش را به
اسلام دعوت كرد،مهمترين هدفش در گفتار خود به آنان اين بود كه ميان آنها شخصى را
پيدا كند تا او را بر گسترش اسلام يارى دهد.البته پذيرش اسلام واجد اهميت است،ولى
مهمتر از آن اين است كه بين گروندگان به او كسى باشد كه گرانمايهترين چيزى را كه
داراست در راه پيروزى اسلام صرف كند.و امروز از ميليونها مسلمان موجود،اى بسا كسانى
كه كم ارزشترين چيزها را در راه دينشان صرف نمىكنند!
پيامبر (ص) در آن موقعيتبه همان اندازه كه نياز به كسانى داشت تا به اسلام
ايمان آورند احتياج به شخصى داشت كه جرات،اخلاص و سرسختيش با جرات پيامبر (ص) و
اخلاص و پايدارى آن حضرت متناسب باشد.اگر چهل تن از پسران عبد المطلب اسلام آورده
بودند براى اسلام مىتوانستند بسيار مفيد باشند.ولى اگر آنان افراد معمولى بودند
هنگام شعلهور شدن آتش جنگ-كه حتمى بود-توان روبرو شدن با هزاران فرد مكى و دهها
هزار تن خارج از مكه را نداشتند،چرا كه خداوند در آينده نزديك پيامبر را مامور به
دعوت از تمام اعراب و ديگر ملتها مىكرد،و همه آنان،بجز اندكى سالها بايد در مقابل
آن دعوت با تمام نيرو و با سر سختى ايستادگى مىكردند.
آرى،چهل تن از افراد معمولى قدرت روبرو شدن با هزاران فرد خشمگين را ندارند
ولى يك فرد غير معمولى كه روحيه و صفاتش با روحيه و اوصاف پيامبر هماهنگ است
مىتواند با آنچه پيامبر (ص) در آينده روبرو خواهد شد روياروى شود.از اين رو
مىبينيم كه پيامبر در خطاب به آنان از اين هدف اصلى پس از يك مقدمه طولانى با اين
عبارت سخن مىگويد: «پس كدام يك از شما مرا بر اين امر كمك مىكند تا برادر،وصى و
جانشين من در ميان شما باشد؟».
چگونه پيامبر اين پيمان را با خود بست؟
گاهى انسان-پيش از هر چيز-موقع خواندن اين كلمات كوتاه،ولى مهم،دچار شگفتى
مىشود كه چگونه رسول خدا (ص) با فردى پيمان مىبندد كه آن فرد وى را يارى كند تا
او را برادر،وصى و جانشين خود قرار دهد؟تصور كنيد كه پس از مخاطب قرار دادن
آنان،همه يا اكثريتشان اسلام آوردهاند و به او وعده كمك دادهاند،حالا او چه
مىكند؟گاهى تصور مىكنيم كه ممكن است همه آنان برادر او شوند،ولى اين تصور براى ما
دشوار است كه همه آنها اوصياى پيامبر شوند!و اگر چنان چيزى هم ممكن مىبود،اما،به
هيچ وجه ممكن نبود همه آنان جانشين وى باشند.
اما پس از كمى تامل و تحليل پاسخ مطلب برايش روشن مىگردد.پيامبر به خوبى
مىدانست كه هر چند همه آنها در آن موقعيت اسلام آورند،اكثريت آنان بر بستن آن
پيمان همكارى كه او خواهان آن است گردن نخواهند گذارد،زيرا اين كمكها به معنى
مبارزه با تمام جامعه عربى و اقدام براى خاموش كردن آتش جنگى بىسابقه است.آنها
تصور خواهند كرد كه اگر چنين چيزى اتفاق بيفتد به نابودى آنان و زيان جانى و مالى
ايشان منجر خواهد شد.پيامبر مىدانست كه وزير مورد نظر فردى غير عادى است.در حالى
كه اكثريت قريب به اتفاق آنان افراد معمولى بودند.
آنچه در آن جلسه اتفاق افتاد به وضوح بر درستى آنچه پيامبر (ص) انتظار داشت
دلالت مىكند،در بين آنان كسى نبود كه جرات كند با پيامبر پيمان همكارى ببندد مگريك
نفر كه روزها و سالهايى كه به دنبال اين حادثه آمدند،ثابت كرد كه او شخصى غير عادى
است در جرات و اخلاص،فردى بىنظير است.
و هر كسى اين حق را دارد كه بپرسد چرا پيامبر خدا به كسى كه به او كمك كند
وعده داده است تا برادر،وصى و جانشين او در ميان مردم باشد؟
پيامبر از روش موسى پيروى مىكند
البته آنچه روشن است اين است كه پيامبر خواسته است تا از موسى پيروى كند!موسى
از پروردگارش خواست تا برايش وزيرى از خاندان خودش قرار دهد و اينك اين محمد (ص)
است كه نزديكترين خويشاوندانش را جمع مىكند و درخواست وزيرى براى خود از ميان آنان
مىكند در حالى كه وزير موسى هم از خاندان خود او-برادرش هارون-بوده است.پيامبر
خدا،محمد (ص) هيچ برادرى نداشت چون او تنها فرزند عبد الله و آمنه بود.و به پيروى
از موسى خواسته است كه وزيرى از خاندانش-كه برادرش باشد-برگزيند مساله خلافت نيز
همين گونه است.
هنگامى كه موسى (ع) براى ديدار پروردگارش به كوه رفت و چهل شب از ميان قومش
غايب بود،هارون،برادر و جانشين وى گرديد.قرآن به شرح زير اعلان مىكند:
«ما موسى را سى شب وعده داديم و كامل كرديم آن را با ده شب.پس وقت مقرر
پروردگارش-چهل شب-پايان يافت،و موسى به برادرش هارون گفت در ميان قوم من، جانشينم
باش و اصلاح كن،و راه تبهكاران را پيروى مكن» (11) .آنچه پيامبر خدا
(ص) سالها بعد به على (ع) فرمود كه درستى آن نزد مسلمانان مورد اتفاق است،اين
برداشت و درستى آن و همچنين درستى حديث انجمن را مورد تاييد و تاكيد قرار مىدهد.آن
گفته اين است:
«يا على!آيا راضى نيستى كه نسبتبه من به منزله هارون نسبتبه موسى (ع)
باشى،جز اين كه پس از من پيامبرى وجود نخواهد داشت؟».
البته دادن منزلت هارون به على به استثناى نبوت،خود دليل بر آن است كه على (ع)
در بقيه جهات كه عبارت است از وزارت،برادرى و خلافت،مثل هارون است.پس دو حديث در
معنى هماهنگ،و هر دو يك هدف را تعقيب مىكنند.
اما وصايت اگر چه رتبهاى از رتبههاى هارون نبوده است،ولى مقامى بوده كه
پيامبر (ص) علاوه بر مقامهاى هارون به على مرحمت كرده است.
وزارت،فداكارى و سازندگى
گاهى كسى مىگويد:چرا پيامبر وزارت على را براى خود،با برادرى،وصايت و خلافت
پاداش مىدهد با اين كه وزارت،خود همان پاداش است؟پاسخ اين است كه معاونتيا وزارت
از جانب على نوعى ايثار و فداكارى است،و برادرى،وصايت و خلافتبخششى از طرف پيامبر
خدا و پاداشى براى او در مقابل آن ايثار و آن فداكارى است.براى روشن شدن مطلب
يادآورى مىكنم كه وزارت دو نوع است:
(1) وزارت مربوط به تدبير امور دولتى كه بر پا شده است.در اين نوع وزارت;وزير
طرف مشورت رئيس دولت و يا عهدهدار حكومت كشور به دستور رئيس دولت،مجلس و يا ملت
است.
(2) وزارت در بنيانگذارى،ايجاد و ساختن;در آن جا وزير،ياور رئيس خويش است در
به وجود آوردن دولتى كه وجود نداشته استيا تاسيس دين جديدى كه مردم آشنايى با آن
نداشتهاند، كار اصلى وزير در اين نوع وزارت اين است كه نه تنها به همراه رئيس خود
همه سختيها را تحمل مىكند و با تمام خطرهايى كه رئيسش با آنها مواجه است،روبرو
مىشود،بلكه سپر حفاظت او مىشود تا آن جا كه حاضر است جان خود را در راه او فدا
كند.
وزارت از نوع اول در حقيقت،بخشايشى از طرف رئيس دولت نسبتبه وزيرش و تجليلى
از اوست،به سبب مقام والايى كه به او مرحمت كرده است.
اما در وزارت نوع دوم،به آن اندازهاى كه گذشت و ايثار از طرف وزير است،عطا از
جانب رئيس نيست:زيرا آن نوعى فداكارى بزرگ است كه وزير پيوسته در راه رئيس خود و
براى دستيابى به هدف او،انجام مىدهد.وزير نوع اول يا به تنهايى اداره مىكند و يا
تدبير امور دولت استقرار يافته موجود را مشتركا به عهده مىگيرد.اما وظيفه سنگين
وزير از نوع دوم، شركت در ايجاد دولت جديد است و يا در گسترش دينى كه قبلا وجود
نداشته است.و معنى آن اين است كه با رئيس خود خطرها و مشكلاتى را پذيراست كه تمام
بشريت از مواجه شدن و تحمل آنها عاجزند.
وزيرى را كه پيامبر از ميان خاندان خود درخواست مىكند نه از نوع اول كه از
نوع دوم است. در آن جا دولت اسلامى وجود نداشته است تا پيامبر (ص) در اداره آن به
مشورت با كسى نيازمند باشد.آن جا هرگز جمعيتى اسلامى وجود نداشته و رسول خدا در آن
مرحله نبود (حتى پس از برپايى دولت نبوى) كه نيازمند به كسى باشد تا در كيفيت نشر
دعوت و يا در طريق تاسيس آن با وى مشورت كند.او فقط نياز به نيرويى داشت كه از او
پشتيبانى كند،و آن نيرو در شخصيتى مىتوانست تجلى كند با اوصافى كه در ديگران يافت
نشود و به بالاترين درجههاى قهرمانى،فداكارى،بزرگوارى،اخلاص و فرمانبردارى از خدا
و پيامبرش رسيده باشد.
براى اين كه چنين كسى شايستگى پيدا كند كه برادر رسول خدا و جانشين او شود تا
در نبودن او جايگزين او شود لازم است كه شخصيتش امتداد شخصيت پيامبر (ص) و آيينه
تمام نماى او باشد،تا حد زيادى در علم،حكمت و دور بودن از هوا،جاه و مال،نظير او
باشد و به تعبير ديگر تصوير كوچكى از پيامبر بزرگ باشد.
آرى پيامبر (ص) نيازى نداشت تا درباره نظريهاى با كسى مشورت كند تا او را به
راهى درست راهنمايى كند چه او خود داناترين دانايان و حكيمترين حكما بود.اما او
نياز به وزيرى مددكار داشت كه با كار،دلاورى،و فداكارى خويش،يار و ياور و مددكار او
باشد و خويش را در شخص پيامبر (ص) فانى ببيند،و در خور آن باشد كه هرگاه ايجاب كرد
و آن گاه كه پس از وى بر كرسى حكومتبنشيند،آئينه تمام نماىاو باشد.
نتيجه مشورت در خانه پيامبر (ص)
براستى كه تاريخ همانند انجمن مشورتى كه پيامبر (ص) با دعوت از فرزندان عبد
المطلب براى بستن پيمان در خانه خود بر پا كرد به ياد ندارد،و از نظر نتيجه مهمتر و
ارزشمندتر از آن را به خود نديده است،پيمانى ميان پيامبر اعظم-حامل رسالت آسمانى-و
ميان وزيرش، على بن ابى طالب (ع) كه آن روز سيزده سال بيش نداشت.اساس آن پيمان دو
چيز بود:
(1) تعهدى كه على (ع) به قيمت جانش براى پيامبر (ص) بست،تا در انجام وظيفه
خطيرش وزير او باشد.
(2) وعده نبوى كه پيامبر (ص) آشكارا در برابر حاضران در انجمن به زبان آورد،و
در حالى كه دستشريفش روى گردن على بود فرمود:«اين برادر من،و وصى من و جانشينم در
ميان شماست پس گوش به فرمان و مطيع او باشيد».
از جمله مطالب در خور توجه آن است كه پيامبر (ص) براى ايفاى وعدهاش منتظر نشد
تا نخست على به تعهد خود عمل كند،بلكه وعده خود را به صورت پاداشى فورى براى وزيرش
به اجرا در آورد،او در انجمن مشورتى خود اعلان و تكرار كرد،كه على را به عنوان
برادر،وصى و جانشين خود برگزيده است.و آن بدين سبب بود كه مىدانست كلمهاى را كه
على بر زبان مىآورد به تمام معنى پذيرفته است و گفتار و كردارش در حقيقتيكى است و
جدايى ناپذير و دور از هر نوع تناقض است.على (ع) در حالى سخن مىگويد كه به حقيقت
از بزرگى و عظمت كارى كه انجام آن را در برابر پيامبر (ص) بر عهده گرفته است تا
وزير او در آن كار خطير باشد آگاه است.البته مىدانسته است كه آن كارى مهم و غير
معمولى است و عظمت آن به حدى است كه گويى نوعى از محال است.چه به تغيير عقايد
جامعه،اخلاق،روش زندگيش و وادار ساختن آن بر اعتقاد به اصول و مبانى آسمانى كه با
طبيعت آن جامعه سازگار نيست، برخورد مىكند.و بدان جهتبود كه على مىدانست آن هدف
مهم در آينده با تمام نيروهاى اجتماع معارض خواهد بود براى اينكه به پيروزى قطعى
برسد بايد بر همه آن نيروها غلبه كند و دولتى بر اساس اصول جديدى كه با وحى نازل
شده استبنيان نهد تا آن دولت از اين اصول و از آزادى معتقدان به آن اصول حمايت
كند.
اين هدف خطير كه تمامى امت قادر بر انجام كامل آن نخواهد بود،آن گاه
انجام-پذير خواهد شد كه نيروى تصميم پيامبر (ص) و نيز تعهد يارى على به پيامبر و
معاضدت آن حضرت و مقابله او با تمامى خطرهايى كه سر راه آن هدف رو در روى پيامبر
قرار گيرد،با هم جمع شوند.
هنگامى كه انجمن از عقد اين پيمان آگاه شد البته انتظار اين بود كه على به
انجام تعهد خود اقدام كند،چنان كه انتظار مىرفت پيامبر نيز در آينده به همه
مسلمانان آنچه را كه به خويشاوندانش درباره على (ع) در روز انجمن اعلان كرده
است،ابلاغ فرمايد.ما در صفحههاى آينده خواهيم ديد كه چگونه على تعهدى را كه با
پيامبر بسته بود اجرا كرد و چگونه پيامبر پس از آغاز رشد دولت آنچه را كه براى سى
مرد از فرزندان عبد المطلب ابراز كرده بود به مسلمانان،اعلان فرمود.
البته على از آن زمانى كه تعهد خود را به زبان آورد،جان خود را در اختيار
پيامبر قرار داد.اما تا سالها بعد از آن جلسه مشورتى پيامبر (ص) به كمك بالفعل على
نيازى پيدا نكرد زيرا پدر على در تمام آن مدت زنده و نيرومند،عهدهدار حفظ حيات
پيامبر بود و به مؤمنان اجازه جنگ با ظالمان و ستمگران داده نشده بود و خطر مبهمى
پيامبر را تهديد نمىكرد.
اما لحظه خطر ده سال پس از تاريخ انجمن منزل،نزديك شد،ابو طالب به جوار رحمت
پروردگارش انتقال يافته بود سران مشركان مكه در دار الندوه شور كردند و تصميم
گرفتند كه شبانه به زندگى پيامبر (ص) خاتمه دهند.پيامبر وزيرش را براى آغاز اجراى
تعهدش طلبيد،آن شب،شب فداكارى بود و على قربانى و امانتدار پيامبر (ص) بود.