فصل چهارم:طرح وجودى على عليهالسلام بر اساس بيان رسول صلىاللهعليهوآلهوسلم
دانيم كه:
شخصيت لايق را دو امر،مقدمه است:
1-اصالت
2-آمادگى درون
و سپس بر اساس آن دو مقدمه،پرورش تحقق مىيابد،و اين پرورش را مكتب حق
متعهد
است.
و نماى اين پروردگى،هم در عمل فردى نقش دارد و هم در رفتار اخلاقى و
هم در كارهاى
اجتماعى و هم در امور رهبرى و حكومتى.
و اين همه نمود و بود را مكتب،اساس مىنهد و مايه مىدهد و مىپرورد و
به ثمر مىرساند،و
چنين مىرساند،و چنين پروردهاى را«تربيتخدا و رسول حق»گويند،و على بن ابى طالب
(امير المؤمنين عليه السلام) از كودكى تحت نظارت و تربيت دقيق نبى مكرم صلى الله
عليه
و آله و سلم بود و تا پايان حيات،همچنان اين تاثير و تاثر ادامه داشت.
تذكار قبلى:
مدارك اين بحث،همه،اسلامى است (يعنى:مقبول شيعه و اهل تسنن است) و به
نقل از
مجلدات كتاب«احقاق الحق»علامه شهيد قاضى نور الله شوشترى است.
على عليه السلام از نظر وجودى
1-درون على عليه السلام (در رابطه با خود)
قلب (عاطفه سالم) :دلدارترين مردم و قويدلترين فهم (عقل سالم) :داراى
كمال عقلى،و
وفور فهم در عزم،همانند نوح در فطنت،همانند موسى در قوت،همانند جبرئيل-برترين
شجاع،و بهترين رزمنده در علم،داناترين خلق در حكمت،معدن آن
اسناد:
اشجع قلبا (ج 4)
اوفر،اعظم،اكمل حلما (ج 4)
عزم: (مثل نوح) (ج 5-4)
فطنت: (مثل موسى) (ج 5-4)
قوت: (كقوة جبرئيل) (ج 5-6)
شجاعت (ج 5-3)
اشجع العرب (ج 5-60)
اشجع الناس قلبا (ج 4)
لا سيف الا ذوالفقار (رزمندگى) (ج 6-22)
علم: (مثل آدم) (ج 5-4)
معادن حكمة الله (ج 5-33)
2-ديانت على عليه السلام (در رابطه با مكتب حق) :
الف-على عليه السلام در رابطه با خدا
شناساترين كس،پروردگار را باوفاترين مرد،به عهد خدا بيانگر صادق كلام
خدا سرآمد عاملان
خواست الله بىهيچ تفسير،«جنب الله»و«عين الله»و براى مؤمنان و بلكه همه
مردم،«باب
الله»رشته خدائى،و راه خدا نورى رهنما به سوى حق گزيده پروردگار امين سر الاهى
شاهد
خدا بر خلق،و شاهد خدا بر رسول او
اسناد:
اعلم الامة بالله (ج 4)
خزان علم الله (ج 5/32)
اوفى الناس بعهد الله (ج 4)
لسان الله الصادق (ج 4)
اسد الله الغالب (ج 4)
جنب الله (ج 4) عين الله (ج 4)
باب الله (ج 4)
حبل الله المتين (ج 4)
الطريق الى الله (ج 4)
نور بين يدى الله (ج 5-1)
اختاره الله (مختار) (ج 5-7)
ارتضاه الله (مرتضى) (ج 5-7)
امين الله على سره (ج 5-49)
الشاهد (ج 4) شاهد من الله على النبى (ج 5-57)
شاهد الله في خلقه (ج 4)
ب-على عليه السلام در رابطه با رسول خداوند
جزء نفس رسول و از جان او عامل به سنت رسول-و احياگر سنت رسول هماره
قيامگر،امر
رسالت را ولى رسول وارث رسول (بر علمش،و بر رسالتش) خليفه رسول باب درك رسول
اسناد:
و من محمد (ج 5-1)
نفس النبي (ج 5-43)
فس رسول الله (ج 4)
الآخذ بسنة رسول الله (ج 4)
حيي سنة رسول الله (ج 4)
القائم بامر رسول الله (ج 4)
وارث رسول الله (ج 4)
باب علم رسول الله (ج 4)
وارث علم رسول الله (ج 4)
عيبة علم رسول الله (ج 4)
خلافت (ج 5-3)
باب رسول الله الذى اوتي منه (ج 4)
ج-على عليه السلام در رابطه با قرآن
بهترين خواننده،قرآن را دانا به علم قرآن امين وحى الاهى ترجمان نيكوى
وحى داور عادل
در اختلاف نظرها هماره در معيت قرآن نمونه عالى مقاصد آيات مدل نيكوى ابلاغهاى
قرآنى
اسناد:
اقرء الناس لكتاب الله (ج 4)
من عنده علم الكتاب (ج 4)
امين رسول الله على وحيه (ج 4)
امين الله على وحيه (ج 4)
ترجمان وحي الله (ج 4)
فصل الخطاب (ج 4)
علي مع القرآن و القرآن مع علي (ج 5-639)
راس آيات القرآن (ج 4)
قائد آيات القرآن (ج 4)
شريف آيات القرآن (ج 4)
امير آيات القرآن (ج 4)
د-على عليه السلام در زمينه مكتبى
ره يافته و اصل از نظر ديانت،بهترين و داناترين نمودار تقوى اولين كس
كه شهادتين گفت و
پيشتر از همه اسلام آورد و از تمام مسلمين،بيشتر تسليم خدا بود اولين كس كه ايمان
آورد و
مقدم بر همه در ايمان و وجودش اساس ايمان جامعه با معيتحق،در زبان و دل و درون از
نظر يقين،برتر از همه و به امر خدا قيام كنندهتر و از همه سبقتجويان،پيشى گيرتر
اسناد:
المهتدي (ج 4)
اصح الناس دينا (ج 4)
كلمة التقوى (ج 4)
سبق بالشهادتين (ج 5-7)
سابق بالاسلام (ج 5-32)
اقدم الامة سلما (ج 4)
اقدم الناس سلما (ج 4)
اول المسلمين اسلاما (ج 4)
اول من صلى (ج 5-26)
اول من آمن (ج 5-57)
اول الناس ايمانا (ج 4)
ركن الايمان (ج 4)
الحق مع لسان علي و في قلبه و بين عينيه (ج 4)
مع الحق (ج 5-43)
علي مع الحق و الحق مع علي (ج 5-76 و 630)
افضل الناس يقينا (ج 4)
اقوم الناس بامر الله (ج 4)
سابق السابقين (ج 5-58)
ه-على عليه السلام از نظر محاسن و مكارم اخلاقى
راستگوترين مردم خلق او از همه نيكوتر صبر و حلم او از همه بيشتر
زاهدترين خلق نسبتبه
دنيا
اسناد:
اصدق الناس لسانا (ج 4)
حسن (ج 5-5)
خلق (ج 5-5)
احسن الامة خلقا (ج 4)
احسن الناس خلقا (ج 4)
صبر (ج 5-6)
حلم (ج 5-4)
اوفر الامة حلما (ج 4)
اعظم الناس حلما (ج 4)
اكمل الناس حلما (ج 4)
زهد (ج 5-4)
ازهد الناس في الدنيا (ج 4)
و-على عليه السلام در رفتار اجتماعى و حكومتى
مهربانترين كس درباره رعيت جوانمردترين فرد بخشندهترين دست،دست او
بيشتر از همه
در امور مالى رعيت،رعايتبرابرى و عدالت مىكرد
اسناد:
ارحم الناس بالرعية (ج 4)
لا فتى الا علي (فتوت) (ج 6)
اسمح الناس كفا (ج 4)
اسخى الناس كفا (ج 4)
اجود الناس كفا (ج 4)
اقسم الناس بالسوية (ج 4)
اعدل الناس بالسوية (ج 4)
اعدل الناس فى امر الرعية (ج 4)
3-على عليه السلام از نظر اصالتخانوادگى
داراى بزرگترين نسبت،و پاكترين اصل
اسناد:
اعظم الناس حسبا (ج 4)
4-على عليه السلام و ساير رهبران
او بهترين اوصياى پيامبرانهمانند انبياءوارث علم پيغمبران خدا
اسناد:
خير الاوصياء (ج 4)
سيد الاوصياء (ج 4)
علي مثل انبياء.. (ج 4-132 تا 134)
وارث علم النبيين (ج 4)
5-على عليه السلام و امت اسلامى
اولى بر امتبعد از رسول خاتم صلى الله عليه و آله و سلم اعلم امت (از
نظر سنت،و قضاوت،و
بصيرت،و علم،و حكم) ولى امت-خليفه امت (راهنما و رهبر عالى امت) دليل امت و نشانگر
اعمال رسول،بر امت هادى امت و روشنگر مسائل ايمانى امت امام مسلمين بعد از رسول
حجتخدا بر همه خلق تنها صراط مستقيم الاهى جدا ساز حق از باطل،داور لايق دين رسول،بر پاى دارنده حجتبرتر از همه مؤمنان،و امير آنانبرتر از همه مردم عالم (از
ابتداى خلقت تا
انتها) به جز انبياء
اسناد:
اولى الناس بعد رسول الله (ج 4)
اعلم الامة بالسنة و القضاء (ج 4)
ابصر الناس بالقضية (ج 4)
اعلم الناس حكما (ج 4)
ولي الناس بعد رسول الله (ج 4) خليفة الله في عباده (ج 5-49)
صاحب لواء الحمد (ج 5-6)
الدال (ج 4)
العلم فيما بين النبي و امته (ج 4)
الهادي (ج 4)
راية الهدى (ج 4)
منار الايمان (ج 4)
امام كل مسلم (ج 4)
الامام بعد رسول الله (في امته) (ج 4)
حجة الله على بريته (ج 4)
حجة الله على خلقه (ج 5-49)
الصراط المستقيم (ج 4)
الفاروق بين الحق و الباطل (ج 4)
قاضي دين رسول الله (ج 4)
مقيم الحجة لله على عباده (ج 4)
سيد المؤمنين (ج 5-60)
سيد الاولين و الآخرين ما خلا النبيين (1) ج 4)
6-على عليه السلام و ارزيابى خدا از اومنزلتش در نظر حق،از همه والاتر
و مزيتش نزد خدا
بيشتر و منصبش گرامىتر و بالاخره او،برترين مرد پسنديده جهان
اسناد:
افضل الناس منزلة (ج 4)
اعظم الناس عند الله مزية (ج 4)
اكرم الناس منصبا (ج 4)
افضل رجال العالمين (ج 4)
پىنوشت:
1.اعتقاد شيعه بر اين است كه امير مؤمنان عليه السلام پس از نبى مكرم
اسلام صلى الله عليه
و آله،برتر از همه مردم عالم و حتى افضل از انبياى ديگر است.