فصل سوم: آنچه پيامبر صلىاللهعليهوآلهوسلم فرمود (درباره
على عليهالسلام)
در اين رساله:
خطاب ما به كسانى است كه مىگويند:«قرآن را مىپذيريم و ديگر هيچ.»
«گوئيم»كه بنا به نص قرآن«قبول آن،بدون قبول پيامبر اسلام،صحيح و
تمام نيست.» (و ما در
رسالهاى ديگر،اين آيات را توضيحا اعلام مىكنيم.)
و«قبول پيامبر،اگر معنيش همان ابلاغ آيات باشد،كه شخصيت دومى محسوب
نمىشود و
اگر شخصيتى جدا دارد و متمم اعتقاد به قرآن است،بايستى كلام و رفتار و اخلاق او
باشد و
مورد قبول و تبعيت قرار گيرد.»
اما اشكالى كه وارد مىكنند اينست كه«قرآن»را همه فرق اسلامى همين
دانند كه در اختيار
ماست ولى درباره بيانات پيغمبر اسلام صلى الله عليه و آله و سلم و كردار
او،اختلافاتى هست.
گوئيم:«شما آنچه را كه اسلامى است،يعنى همه فرق قبول دارند،بپذيريد تا
معلوم شود كه
اهل حق هستيد...»
زيرا قرآن را هم به همين دليل،همان كتابى مىدانيد كه بر پيغمبر اسلام
صلى الله عليه و آله
و سلم فرود آمد و پيغمبر را هم به همين دليل كه همه قبولش
دارند،پذيرفتهايد،پس«آنچه را
همه نقل كنند و اتفاق كلمه داشته باشند،بايد پذيرفت.»
ما در اين رساله،با قبول اينكه تبعيت از پيغمبر اسلام صلى الله عليه و
آله و سلم واجب است و
كلام او حق است و راست،و از جانب خدا و مورد رضايت پروردگار است،آنچه را كه
درباره«على
عليه السلام»فرموده است و«اسلامى»است (يعنى:همه قبول دارند) نقل مىكنيم و از جهت
اختصار،تنها به«عناوينى»كه نبى مكرم صلى الله عليه و آله و سلم،على عليه السلام
را ستوده
است،اكتفا مىنمائيم و از ميان«قريب 250 عنوان و لقب» (1) كه هفده تاى
آنها با«الامام»آغاز
مىشود) (2) تنها به چند تا اختصار مىكنيم و به ذكر قسمتى از اسناد
اسلامى آن (از اهل
تسنن) مىپردازيم،تا«حق جويان»را مايه اعتماد گردد و به حقيقت وجودى او،حال اعتراف
و
تعظيم پيدا كنند.
علي الامام
الامام على امة رسول الله-الامام بعد رسول الله
امام الامة-امام القوم-امام الشيعة
امام البرية-امام خلق الله
امام الاتقياء
امام كل مؤمن و مؤمنة (بعدي)
امام اولياء الله
امام من اطاع الله
امام المسلمين (بعدي) -امام كل مسلم بعدي
امام البررة
امام المتقين
هو المجتبى للامامة
اسناد:
مستدرك-الحاكم ج 3 ص 137 چاپ دكن حيدر آباد.
اخبار اصبهان-الحافظ ابو نعيم-ج 2 ص 229 چاپ ليدن.
المناقب-ابن المغازلى (مخطوط) (چند جا) .
المناقب-اخطب خوارزم ص 229 چاپ تبريز ص 253،240 و 245.
اسد الغابة-ابن اثير الجزرى-ج 1 ص 69 چاپ مصر/1285.
تاريخ بغداد-الحافظ ابو بكر البغدادى-ج 11 ص 189 (چاپ السعادة-مصر) (ج
13 ص 122) .
فرائد السمطين-علامه حموينى (مخطوط) (چند جا) . در بحر المناقب-علامه
ابن حسنويه
(ص 119 مخطوط) ص 44 و 59.
ينابيع المودة-علامه القندوزى (ص 80 چاپ اسلامبول) و ص 64 و 123 و 85.
الاصابة-ابن حجر عسقلانى-ج 2 ص 266 چاپ مصر-مصطفى محمد) .
رسالة الاعتقاد-علامه ابو بكر بن مؤمن الشيرازى (في مناقب الكاشى) .
شرح المقاصد-علامه محقق سعد الدين التفتازانى الشافعى (ج 2 ص 213 چاپ
الاستانه) .
علي خليفة رسول الله في امته من بعده.
خليفة الله على عباده.
الخليفة بعدي (بعد الرسول صلى الله عليه و آله) .
اسناد:
در بحر المناقب-علامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه)
-ص 99
مخطوط و ص 60 و ص 119.
لسان الميزان-علامه ابن حجر العسقلانى-ج 2 ص 414 چاپ حيدر آباد دكن و
ص 449.
المناقب المرتضوية-علامه محمد صالح الكشفى الترمذى-ص 92 چاپ بمبئى و ص
116.
السيرة الحلبية-العلامه الحلبى الشافعى-ج 1 ص 380 چاپ مصر. به نقل از
(الاستيعاب) .
انسان العيون-علامه شيخ على الحلبى الشافعى (صاحب السيرة الحلبية) (ج
1 ص 286 مصر).
تفسير طبرى-علامه طبرى ج 19 ص 68 چاپ مصر-الميمنية.
تاريخ الامم و الملوك-علامه طبرى-ج 2 ص 62 چاپ مصر-الاستقامة.
شرف النبي-الحافظ ابو سعيد الخركوشى النيسابورى (في مناقب الكاشى ص 75
مخطوط) .
تفسير الثعلبى-علامه ثعلبى (في مناقب عبد الله الشافعى ص 75 مخطوط) .
در بحر المناقب-العلامه جمال الدين ابن حسنويه حنفى (ص 39 مخطوط) و ص
78.
/ فرائد السمطين-علامه حموينى (مخطوط) (چند جا) .الرسالة
الاعتقادية-علامه ابو بكر بن
مؤمن شيرازى (في مناقب الكاشى ص 216 مخطوط) ص 212.
(شرح القديم-شرح تجريد الاعتقاد) علامه شيخ شمس الدين محمود بن عبد
الرحمن
اصبهانى (ص 251 مخطوط) ص 249.
ينابيع المودة-علامه شيخ سليمان القندوزى (ص 53 چاپ اسلامبول) .
المناقب-ابن المغازلى (في مناقب عبد الله الشافعى-ص 76 مخطوط) .
المناقب-علامه ابو المؤيد الموفق بن احمد بن احمد اخطب خوارزم (240
تبريز) .
مجمع الزوايد-الحافظ نور الدين على بن ابى بكر (ج 8 ص 314 چاپ مكتبة
القدسى قاهره) و
ج 5 ص 185 (صريحا نبى مكرم صلى الله عليه و آله و سلم از خليفه قرار داد ابو بكر و
عمر پس
از خود،اعراض مىكند و صريحا على عليه السلام را معرفى مىنمايد-روايت از طبرانى و
به
نقل از ابن مسعود) .
«شرح ارجوزة سعدية»-علامه السعدى الخزرجى الشافعى (ص 273 مخطوط) .
مفتاح النبى-العلامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى (ص 44 مخطوط)
.
نهاية العقول-علامه فخر الدين عمر الرازى (در مناقب كاشى ص 190 مخطوط)
و ص 195.
ميزا الاعتدال-الحافظ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى الدمشقى (ج 1 ص
316 چاپ
قاهره/السعادة) و ص 336.
شرح المقاصد-علامه تفتازانى (ج 2 ص 7 طبع الاستانه) و (ج 2 ص 213).
علي وصي رسول الله في امته من بعده.
اسناد:
الفضائل الجامعه-الحافظ ابو بكر بغدادى.
المناقب-علامه الموفق بن احمد خوارزمى-ص 250-چاپ تبريز.
در بحر المناقب-علامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه)
ص 99
مخطوط و ص 60 و ص 119.
تفسير طبرى-علامه طبرى ج 19 ص 68 چاپ مصر الميمنية.
تاريخ طبرى (الامم و الملوك) -علامه طبرى-ج 2 ص 62 چاپ مصر-الاستقامة.
شرف النبى-الحافظ ابو سعيد الخركوشى النيسابورى (في مناقب الكاشى ص 75
مخطوط) .
تفسير الثعلبى-علامة الثعلبى (في مناقب عبد الله الشافعى ص 75 مخطوط)
.
در بحر المناقب-علامه جمال الدين محمد بن احمد (ابن حسنويه) حنفى (ص
39 مخطوط)
و ص 57 و ص 114.
فرائد السمطين-علامه حموينى (مخطوط) (در چند جا) .
انسان العيون-علامه الحلبى (صاحب السيرة الحلبية) (ج 1 ص 286-مصر) .
مناقب امير المؤمنين-ابو الحسن على بن محمد الشافعى (ابن المغازلى)
(مخطوط) .
المناقب-الموفق بن احمد اخطب خوارزم- (ص 50 چاپ تبريز) و ص 228 و 88 و
253 و 240
و 250.
ذخائر العقبى-علامه محب الدين طبرى (ص 71 چاپ مصر-المكتبة القدسى).
معجم الصحابة-الحافظ ابو القاسم البغوى.
الرياض النضرة-علامه محب الدين الطبرى الشافعى (ج 2 ص 178 چاپ مصر) و
ج 2 ص
279.
لسان الميزان-حافظ شهاب الدين ابن حجر العسقلانى (ج 4 ص 480 چاپ حيدر
آباد دكن) .
المناقب المرتضوية-علامه مير محمد صالح الكشفى الحنفى (ص 89 و ص 129)
.
كنوز الحقائق-علامه المناوى (ص 130 چاپ مصر-بولاق) .
مفتاح النبى-علامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى. (ص 64 مخطوط)
.
الرسالة الاعتقادية-علامه ابو بكر بن مؤمن الشيرازى (في مناقب الكاشى
ص 216 مخطوط) .
مختلف تاويل الحديث-علامه الدينورى (ص 276) .
شرح تجريد الاعتقاد (الشرح القديم) -علامه شيخ شمس الدين محمود بن عبد
الرحمن
الاصبهانى (ص 251 مخطوط) .
التذكرة-سبط ابن الجوزى (ص 47 چاپ الغرى) .
مجمع الزوائد-الحافظ نور الدين الهيثمى (ج 9 ص 113 چاپ مكتبة
القدسى-قاهره) .
منتخب كنز العمال-علامة المتقى الهندى (بهامش المسند ج 5 ص 32 چاپ
قديم مصر) .
المناقب ابن مردويه (في مناقب عبد الله الشافعى ص 49 مخطوط) .
الاربعين-الحافظ ابن ابى الفوارس (ص 149 مخطوط) .
ينابيع المودة-علامة القندوزى البلخى (ص 496 چاپ اسلامبول) ص 123.
ميزان الاعتدال-الحافظ شيخ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى (ج 2 ص 350
و 351
چاپ مصر/السعادة) .
تاريخ بغداد-العلامة ابو بكر البغدادى (ج 11 ص 212-چاپ السعادة-مصر).
علي ولي الله.
ولي رسوله في الدنيا و الآخرة.
ولي المؤمنين بعد رسول الله.
ولي كل مؤمن بعد رسول الله.
ولي كل مؤمن و مؤمنة بعدي-وليه في كل مؤمن بعده.
ولي كل مسلم و مسلمة.
ولي من كان رسول الله وليه.
ولي المتقين.
اسناد:
ذخاير العقبى-محب الدين طبرى-ص 70 چاپ مصر-مكتبة القدسى/و ص 86.
الرياض النضرة-علامه طبرى-ج 2 ص 177 چاپ مصر.
فرائد السمطين-علامه حموينى- (مخطوط) (چند جا) .
در بحر المناقب-علامه ابن حسنويه حنفى (ص 78 مخطوط) .
نظم درر السمطين-علامه جمال الدين محمد بن يوسف حنفى (ص 119 چاپ مطبعة
القضاء).
مفتاح النبى-علامه ميرزا محمد خان بن رستم خان البدخشى (ص 59 مخطوط) .
الاربعين-حافظ ابو محمد بن ابى الفوارس (ص 50 مخطوط) و ص 27 مخطوط.
المسند-الحافظ ابو داود و الطيالسى سليمان بن داود البصرى (ص 360 حديث
2752 چاپ
حيدر آباد) .
الاستيعاب-الحافظ ابن عبد البر (ج 2 ص 457 چاپ حيدر آباد دكن) .
البداية و النهاية-الحافظ ابو الفداء اسماعيل بن كثير (ج 7 ص 345 چاپ
حيدر آباد) و ص
338.
كنوز الحقائق-علامة المناوى- (ص 203 چاپ بولاق) .
المسند-العلامه احمد بن محمد بن حنبل الشيبانى المروزى (ج 1 ص 230 چاپ
مصر) و هم
از او در كتاب«الفضائل» (ج 2 ص 240 مخطوط) .
الخصائص-علامه النسائى (ص 8 طبع مصر-التقدم) .
مستدرك على الصحيحين-الحاكم النيشابورى (ج 3 ص 132 چاپ حيدر آباد دكن)
.
المناقب-العلامة اخطب خوارزم (ص 74 چاپ تبريز) .
تلخيص المستدرك-علامه ذهبى (چاپ در ذيل المستدرك ج 3 ص 132 چاپ حيدر
آباد
دكن) .
الاصابة-ابن حجر العسقلانى (ج 2 ص 502 چاپ مصر مطبعة مصطفى محمد) .
علي مولى البرية.
مولى من كان رسول الله مولاه.
مولى كل مسلم و مسلمة.
مولى كل مؤمن و مؤمنة.
اسناد:
ينابيع المودة-علامة الشيخ سليمان القندوزى (ص 123 چاپ اسلامبول) و ص
133.
المناقب-علامه ابو المؤيد الموفق بن احمد اخطب خوارزم (ص 253 چاپ
تبريز) ص 221.
مقتل الحسين-علامه الموفق بن احمد (ص 41 چاپ الغرى) .
فرائد السمطين-علامه حموينى (شيخ ابراهيم) .
علي امير المؤمنين حقا.
امير كل مؤمن.
سمي امير المؤمنين قبل آدم عليه السلام
امير البررة.
اسناد:
الفضائل الجامعة-الحافظ ابو بكر البغدادى (مخطوط) .
مفتاح النبى-العلامه المحدث الميرزا محمد خان البدخشى ص 54 (مخطوط) .
در بحر المناقب-علامه شيخ جمال الدين محمد بن احمد حنفى (ابن حسنويه)
ص 99
مخطوط/ص 18.
فرائد السمطين-علامه حموينى (مخطوط) (در چند جا) .
ينابيع المودة-علامه القندوزى الشافعى (چاپ اسلامبول ص 81) ص 495.
المناقب-اخطب خوارزم علامه ابو المؤيد (ص 240-چاپ تبريز) و ص 250.
المناقب-ابن المغازلى الشافعى. (در چند جا) .
ميزان الاعتدال-الحافظ شمس الدين محمد بن احمد الذهبى الدمشقى (ج 1 ص
51 طبع
قاهره) .
تاريخ بغداد-علامه الحافظ ابو بكر البغدادى (ج 13 ص-122 چاپ
السعادة-مصر) (ج 11 ص
112) .
علي سيد المسلمين-سيد المتقين
سيد المؤمنين-سيد العرب.
اولى الناس بعد رسول الله بالامة-خير من تركه (اخلفه) رسول الله من
بعده.
سيد الاولين و الآخرين ما خلا النبيين.
افضل الناس منزلة-افضل الناس.
افضل هذه الامة.
خير البشر-افضل العالمين.
خير الناس.
خير الرجال-افضل رجال العالمين.
خير هذه الامة بعد نبيها.
خير البرية.
خير من طلعت عليه الشمس و غربت،بعد النبي.
اسناد:
مستدرك-الحاكم-ج 3 ص 137 چاپ حيدر آباد دكن- (و ص 124 ج 3) .
اخبار اصبهان-الحافظ ابو نعيم-ج 2 ص 229 چاپ ليدن.
المناقب-ابن المغازلي- (مخطوط) .
اسد الغابة-ابن اثير الجزرى ج 1 ص 69 چاپ مصر-سنة 1285/ج 5 ص 94.
ذخائر العقبى-علامه طبرى-ص 70 چاپ مصر-مكتبة القدسى.
فرائد السمطين-علامه حموينى (مخطوط) .
حلية الاولياء-الحافظ ابو نعيم (ج 1 ص 63 چاپ مصر-السعادة) و ج 5 ص
38.
تاريخ بغداد-الحافظ ابو بكر البغدادى (ج 11 ص 89 چاپ مصر-السعادة/و ص
421 ج 7) ص
166 ج 3.
لسان الميزان-الحافظ شهاب الدين احمد بن على بن حجر العسقلانى-ج 1 ص
440 چاپ
حيدر آباد دكن و ص 166 ج 3.
المسند-الحافظ ابو بكر احمد بن موسى (ابن مردويه الاصبهانى) في تجهيز
الجيش ص 315
مخطوط و ص 284 مخطوط.و ايضا في«درر المناقب»مخطوط.
المناقب-علامه اخطب خوارزم (الموفق بن احمد) (ص-67 چاپ تبريز) ص 229 ص
66.
ينابيع المودة-علامة القندوزى (چاپ اسلامبول-ص 53) .
مجمع الزوائد-حافظ نور الدين على بن ابى بكر الهيثمى (ج 9 ص 109 چاپ
قاهره مكتبة
القدسى) .
المناقب-الحافظ ابن مردويه (مخطوط در حاشيه الدر الثمين) و ص 30.
انتهاء الافهام-علامه السيد ابو محمد الحسينى البصرى (ص 17 چاپ نول
كشور) .
درر السمطين-جمال الدين محمد بن يوسف الزرندى الحنفى (ص 129 مطبعة
القضاء) .
كنز العمال-علامه المولى على المتقى الهندى (ج 6 ص 393 چاپ حيدر آباد
دكن) .
المناقب المرتضوية-علامه المولى محمد صالح الكشفى الحنفى الترمذى (ص
113 طبع
بمبئى) . قضاة قرطبة-علامه ابو عبد الله حارث الخشتى القيروانى الاندلسى (ج 3 ص 258
چاپ سيد عزت العطار دمشقى) .
نزهة المجالس-علامه شيخ عبد الرحمن الصفورى الشافعى (ج 2 ص 208 چاپ
قاهره) .
شرح جامع الصغير-علامه عبد الرؤوف المنادى (ص 248 مخطوط) .
پىنوشتها:
1.براى ملاحظه فهرست همه عناوين«امام»،به فهرست احقاق الحق
اسلاميه/240 ص 4 تا 10
مراجعه شود.
2.اين نكته جوابگوى استاد عقاد است در بحث«الامام» (عبقرية الامام)
،كه چرا على عليه
السلام را«امام»مىگفتند؟