تأليفات رجالى: قرن پنجم هجرى
جوهرى بغدادى، احمد بن محمّد (م 401 ق).
112. الاشتمال فى معرفة الرجال و من روى عن امام امام.
الفهرست، ص 78 (ش 99)؛ رجال النجاشى، ص 85 (ش 207).
اين كتاب، مشتمل بر فهرستى از اسامى راويان ائمهعليهم السلام و بر اساس ترتيب
طبقات اصحاب امامانعليهم السلام است. اسامى راويان هر يك از ائمه معصومعليهم
السلام، به طور مستقل و بر اساس ترتيب حروف الفبا تنظيم شده است.
روش دسته بندى راويان، مانند ترتيب رجال الطوسى و رجال البرقى است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 2، ص 101، ش 396)، اين كتاب را با عنوان ذكر شده و نيز
با عنوانهاى رجال ابن عياش الجوهرى (ج 10، ص 87، ش 162) و الشامل (ج 13، ص 13، ذيل
ش 31) فهرست نموده است.
113. ذكر من روى الحديث من بنى ناشرة.
الفهرست، ص 78 (ش 99)؛ رجال النجاشى، ص 85 (ش 207).
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 36، ش195) اين كتاب را فهرست نموده است.
قنانى كاتب، على بن عبد الرحمان (م 413 ق).
114. كتاب طرق خبر الولاية.
رجال النجاشى، ص 269 (ش 706).
محقّق تهرانى در الذريعة (ج
15، ص 163، ش 1059)، اين كتاب را فهرست نموده است.
ابن نوح سيرافى، احمد بن على بن عباس (م ح 420 ق).
115. الزيادات على أبى العباس بن سعيد فى رجال جعفر بن محمّدعليهما السلام.
رجال النجاشى، ص 86 (ش 209).
اين كتاب در تكميل رجال ابن عقدة - كه مشتمل بر فهرست اسامى اصحاب امام صادقعليه
السلام بوده - تأليف شده است.
نجاشى، اين كتاب را با وصف «مستوفى» آورده است و شيخ طوسى در الفهرست (ص 86، ش
117)، نام مؤلّف آن را «أحمد بن محمّد بن نوح السيرافى، يكنّى أبا العباس» و كتاب
را با عنوان الرجال الذين رووا عن أبى عبد اللَّهعليه السلام معرّفى نموده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 12، ص 76، ش 518)، اين كتاب را با عنوان الزيادات على
أخبار أبى العباس بن سعيد - يعنى ابن عقدة - فى رجال جعفر بن محمّدعليهما السلام،
فهرست نموده است.
116. المصابيح فى ذكر من روى عن الائمةعليهم السلام لكل إمام.
رجال النجاشى، ص 86 (ش 209).
اين كتاب، مشتمل بر فهرست اسامى راويان هر يك از معصومانعليهم السلام به طور مستقل
است.
شيخ طوسى در الفهرست (ص 86، ش 117)، در شرح حال اين مؤلّف، وى را «أحمد بن محمّد بن
نوح السيرافى» معرّفى نموده و نام اين كتاب را در فهرست آثار وى نياورده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 21، ص 78، ش 4034)، اين كتاب را با عنوان المصابيح فيمن
روى عن الائمةعليهم السلام لكل إمام إمام، فهرست نموده است.
ابن عبدون بزّاز، احمد بن عبد الواحد (م 423 ق).
117. كتاب التاريخ.
رجال النجاشى، ص 87 (ش 211).
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 3، ص 223، ش 814)، اين كتاب را با عنوان تاريخ
ابن الحاشر، فهرست نموده است.
118. الفهرست.
الفهرست، شيخ طوسى، ص 13 (ش 7).
در رجال النجاشى (ص 87، ش 211)، در شرح حال احمد بن عبد الواحد بن احمد بزّاز،
معروف به ابن عبدون، نامى از اين كتاب نيامده است؛ ليكن شيخ طوسى در الفهرست، در
شرح حال ابراهيم بن محمّد بن سعيد ثقفى، نام اين كتاب را آورده و از آن، نقل قول
دارد.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 84، ش 153)، اين كتاب را با عنوان رجال ابن
الحاشر و نيز با عنوان رجال ابن عبدون (ج 10، ص 86، ش 160) و در مصفّى المقال (ص
19) با عنوان الفهرست، فهرست نموده است. شايان ذكر است كه احتمال اتّحاد ميان اين
كتاب و كتاب التاريخ، وجود دارد.
علم الهدى، على بن الحسين (مشهور به سيّد مرتضى) (355 - 436ق).
119. رجال الشيعة.
لسان الميزان، ج 2، ص 120 (ش 1927).
ابن حجر عسقلانى در لسان الميزان، در شرح حال جبلة بن محمّد، از اين كتاب نقل قول
دارد.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 133، ش 256) اين كتاب را با عنوان رجال السيّد
علم الهدى فهرست نموده است.
كراجكى، محمّد بن على (م 449ق)
120. الفهرست.
الدروع الواقية، ص 248.
رضى الدين على بن موسى بن جعفر بن طاووس در الدروع الواقية، از اين كتابْ نقل قول
دارد.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 16، ص 393، ش 1840) اين كتاب را با عنوان فهرست
الكراجكى و نيز با عنوان رجال أبى الفتح محمّد بن على بن عثمان الكراجكى (ج 10، ص
146)، فهرست نموده است.
غضايرى، احمد بن حسين بن عبيداللَّه (نيمه اوّل ق 5).
121. تاريخ ابن الغضائرى.
رجال النجاشى، ص 77 (ش 182).
اين كتاب، مشتمل بر شرح حال و تاريخ وفات راويان حديث شيعه و اهل سنّت است.
در رجال النجاشى، در شرح حال «أحمد بن محمّد بن خالد البرقى»، از اين كتاب نقل قول
آمده است. محقّق تهرانى آورده است كه اين كتاب، بعد از وفات احمد بن حسين غضايرى،
در اختيار نجاشى بوده است. وى در الذريعة (ج 3، ص 224، ش 818) اين كتاب را فهرست
نموده است.
122. تكملة رسالة أبى غالب الزرارى.
چاپ شده در ضمن: رسالة أبى غالب الزرارى، تحقيق: سيّد محمّد رضا حسينى جلالى،
قم: مركز البحوث و التحقيقات الإسلاميّة، 1411ق، 356ص (ص 185 - 194)، اوّل.
ابو غالب زُرارى (م 368ق) به منظور معرّفى خود و بزرگان خاندان اعين به نوهاش
كتابى با عنوان رسالة أبى غالب الزرارى تأليف نموده كه مشتمل بر فوايد رجالى،
معرّفى راويان آل اعين و غير آنها و كتابشناسى است. پس از آن، حسين بن عبيد اللَّه
غضايرى، در كتابها و نوشتهها به اسامى اشخاصى برخورده است كه به خاندان اعين
مربوطاند و در اين رساله ذكر نشدهاند و بر همين اساس، كتاب تكملة رسالة أبى غالب
الزرارى را در تكميل آن، با ذكر نام و طريق اشخاص، تأليف نموده است.
اين تكمله در چاپهاى مختلف، پس از متن رسالة أبى غالب الزرارى آورده شده است.
چاپ ديگر اين تكمله در ضمن كتاب رسالة فى آل أعين، شرح سيّد محمّد على موسوى موحد
ابطحى اصفهانى (اصفهان: مطبعة ربّانى، 1399ق) است.
123. فهرست الأصول.
الفهرست، ص 2.
شيخ طوسى در مقدّمه الفهرست، متذكّر شده است كه وى داراى دو كتاب بوده كه يكى از
آنها فهرستِ در اصول بوده كه از آن نسخه بردارى نشده است و متأسفانه، به وسيله ورثه
وى از بين رفته است.
124. فهرست المصنّفات.
الفهرست، ص 2.
شيخ طوسى در مقدمه الفهرست، متذكّر شده است كه وى، داراى دو كتاب بوده كه يكى از
آنها فهرستِ در مصنّفات بوده كه از آن نسخه بردارى نشده است و متأسفانه، به وسيله
ورثه وى از بين رفته است.
نجاشى اسدى كوفى، ابوالعباس احمد بن على بن احمد بن عباس (372 - 450ق)
125. رجال النجاشى، تحقيق: سيّد موسى شبيرى زنجانى، قم: مؤسسة النشر الإسلامى،
1418 ق، 496 ص، ششم.
اين كتاب، يكى از چهار كتاب اصلى علم رجال است و به دليل اعتبار آن، از ديرباز،
مورد مراجعه و استناد بوده است.
نام اصلى كتاب، فهرست أسماء مصنّفى الشيعة است؛ امّا به رجال النجاشى مشهور شده
است.
مؤلّف در مقدمه مختصر خود، انگيزهاش از تأليف اين كتاب را كلام سيّد مرتضى (مشهور
به علم الهدى) بيان داشته كه گفته است: مخالفان ما اظهار مىدارند كه شما صاحب
بزرگان و تأليفاتى نيستيد. به همين دليل، مؤلّف اين كتاب را در بيان فهرست اسامى
مؤلّفان شيعه و غير شيعه كه در مورد شيعه كتاب نوشتهاند، بر اساس ترتيب حروف
الفبا، در دو جزء تنظيم نموده است. جزء اوّل، از حرف «الف» تا «ظ»، و جزء دوم، از
حرف «عين» تا «ى» ادامه مىيابد و به ذكر كنيه اشخاصى كه به كنيه مشهورند، خاتمه
مىيابد.
شايان ذكر است كه مؤلّف، قبل از شروع حرف «الف»، شرح حال شش نفر از مؤلّفانى را كه
در صدر اسلام مىزيستهاند، به طور مستقل آورده است. در شرح حال مؤلّفان، نام،
كنيه، لقب، نسب، قبيله، محلّ تولد و سكونت، خاندان، طبقه، تاريخ حيات، مذهب، توثيق
يا تضعيف، مدح يا ذم، تعداد احاديث و فهرست تأليفها مشخّص شده است.
در بيان طبقه مؤلّفان، نجاشى به منظور شناخت مؤلّف و تميز وى از ديگران، امام يا
امامان و راويان مهمّى را كه از آنها روايت دارند، مشخّص نموده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 16، ص 376، ش 1746) اين كتاب را با عنوان فهرست أسماء
مصنّفى الشيعة ومصنّفاتهم و ابن حجر عسقلانى در لسان الميزان، با عنوان
رجال الشيعة فهرست نمودهاند.
چاپهاى ديگر اين كتاب عبارتاند از:
1 - الرجال، تهران: مركز نشر كتاب، 360 ص، رقعى.
2 - رجال النجاشى، تحقيق و مقدّمه: محمّد هادى يوسفى غروى، سنگى، رقعى.
3 - بمبئى: 1317 ق، سنگى.
4 - تحقيق: محمّد جواد نايينى، مقدّمه: جعفر سبحانى، بيروت: دارالأضواء، 1408 ق، 2
ج.
حاشيههايى كه بر كتاب رجال النجاشى نوشته شده عبارتاند از:
حاشيه محمّد بن حسين حارثى عاملى (شيخ بهايى) (م 1031ق).
حاشيه امير نجم الدين (م ق 11)، كه با عنوان رجال الأمير نجم الدين آمده است.
حاشيه عناية اللَّه قهپايى (م ق 11).
حاشيه احمد بن صالح بحرانى قطيفى (م 1315ق).
حاشيه ابو الفضل نورى تهرانى كلانترى (م 1316ق).
حاشيه سيّد حسين طباطبايى بروجردى (م 1380ق).
حاشيه محمود درياب نجفى.
شرح سيّد محمّد على موحد ابطحى، با عنوان تهذيب المقال فى تنقيح كتاب الرجال.
«ترتيب»هاى تأليف شده بر رجال النجاشى عبارتاند از:
ترتيب عناية اللَّه قهپايى (م ق 11).
ترتيب محمّد تقى خادم انصارى (م ق 11).
ترتيب داوود بن حسن بحرانى (م ق 12).
طوسى، محمّد بن حسن (385 - 460).
126. اختيار معرفة الرجال، المعروف ب«رجال الكشّى»،
تصحيح و تحقيق: حسن مصطفوى،
مقدّمه: محمّد واعظ زاده خراسانى، مشهد: دانشكده الهيات و معارف اسلامى (كنگره
هزاره شيخ طوسى)، 1348 ش، 616 + 343ص /
تصحيح: على محلّاتى حائرى، بمبئى: مصطفوية،
1317ق/
تصحيح و تعليق: سيّد احمد حسينى، كربلا. مؤسسة أعلمى، با عنوان «رجال
الكشّى»/
تصحيح و تعليق: ميرداماد استرآبادى، تحقيق: سيّد مهدى رجايى، مؤسسة آل
البيتعليهم السلام لإحياء التراث، 2 ج.
كتاب رجال الكشّى تأليف محمّد بن عمر بن عبد العزيز كشّى (ق 4)، كه معرفة
الناقلين نام داشته، داراى غلطهاى زيادى بوده است و مرحوم شيخ طوسى، براى رفع اين
غلطها آن را تلخيص نموده است. درباره اصل رجال الكشى، نظريههاى مختلفى وجود دارد،
از جمله اين كه مشتمل بر عامّه و خاصّه بوده است و شيخ طوسى، تنها رجال خاصّه را
بيان كرده است.
متن كتاب، در بردارنده روايات و اخبار رجال و راويان حديث است. اسامى رجال بر اساس
اصحاب رسول اكرم و اصحاب ائمهعليهم السلام باب بندى نشدهاند و حتى ترتيب الفبا در
آنها مراعات نشده است؛ امّا با يك سير اجمالى روشن مىگردد كه معرّفى طبقات، همراه
با تقدّم و تأخّر تاريخ زندگى رجال، تا حدودى مورد نظر بوده است، به طورى كه با
روايات منقول از بعضى صحابيان رسول اكرم و ياران حضرت علىعليه السلام روايتها
شروع مىشوند و سپس به ترتيب، اصحاب ائمهعليهم السلام ذكر شدهاند و به رجال عصر
غيبت صغرا ختم مىشود.
با بررسى روايتهاى اين كتاب مىتوان تاريخ تشيّع در عصر حيات ائمه معصومعليهم
السلام و تشكّلهاى شيعيان و فرقهها و دستهبندىهاى داخلى شيعه را مشخّص نمود.
همچنين اين روايتها مشخّص كننده خطّ مشى شيعه در قبال دستگاه خلافت بنى اميّه و
بنى عبّاس است.
اين كتاب در شش جزء تنظيم شده است.
در مقدمه آقاى محمّد واعظ زاده خراسانى درباره خصوصيتهاى اين كتاب و چگونگى تصحيح
آن، بحث شده است.
محقّق كتاب، زندگىنامه مؤلّف و مباحثى را در ذكر نسخههاى خطّىاى كه در تصحيح
مورد مراجعه بودهاند، بيان داشته است و در آخر كتاب، فهرست مفصّلى تنظيم و ارائه
نموده است.
«ترتيب»هايى كه بر اين كتاب نوشته شده، عبارتاند از:
ترتيب سيّد يوسف بن محمّد حسينى عاملى (م ق 10).
ترتيب محمّد بن حسام الدين جزايرى مشرفى (زنده در 1042 ق).
ترتيب حسام الدين جزايرى (ق 11).
ترتيب عناية اللَّه قهپايى (ق 11).
ترتيب داوود بن حسن بحرانى (ق
12).
تعليقات و حواشىاى كه بر اين كتاب نوشته شده، عبارتاند از:
تعليقه مير محمّد باقر استر آبادى (ميرداماد) (م 1041 ق).
حاشيه عناية اللَّه قهپايى (ق 11).
شايان ذكر است كه واعظ زاده خراسانى از حسن مصطفوى نقل مىنمايد كه چاپ بمبئى،
داراى حدود چهار هزار غلط چاپى است.
127. رجال الطوسى،
تحقيق: سيّد محمّد صادق آل بحر العلوم، نجف: المطبعة
الحيدرية، 1385 ق، 528 ص/ قم: منشورات الشريف الرضى، اُفست از نسخه نجف /
تحقيق:
جواد قيومى اصفهانى، قم: مؤسسة النشر الإسلامى، 1415 ق، 596 ص، اوّل.
اين كتاب، يكى از چهار كتاب اصلى رجال شيعه به حساب مىآيد كه مشتمل بر فهرستى
از اسامى اصحاب و راويان معصومانعليهم السلام، شامل اشخاص امامى و غير امامى است
كه در مجموع، 6429 مورد را شامل مىشود.
كتاب، در سيزده باب تنظيم شده است: دوازده باب، به اصحاب و راويان از معصومانعليهم
السلام كه مستقيماً از ايشان روايت نقل كردهاند، اختصاص يافته است.
در اين بخش، اسامى اصحاب و راويان هر معصوم، به طور مستقل و با ترتيب حروف الفبا
تنظيم شده است. باب سيزدهم، شامل فهرست اسامى راويانى است كه به صورت مستقيم، از
معصومعليهم السلام روايت ندارند. البته در اين باب به نام برخى راويان نيز
برمىخوريم كه در زمره اصحاب معصومانعليهم السلام هم آورده شدهاند كه درباره آنها
بحثها و توجيهاتى از طرف علماى رجال، مطرح شده است.
مقدمه محقّق، مشتمل بر معرّفى مختصر كتابهاى اصلى علم رجال و بررسى ويژگىهاى كتاب
و چگونگى تحقيق آن است.
مرحوم عناية اللَّه قهپايى نيز ترتيب رجال شيخ الطائفة و سيد حسين طباطبايى بروجردى
(م 1381ق) إصلاح و مستدرك رجال الطوسى را تأليف نمودهاند. گفتنى است در مواردى كه
لسان الميزان، نقل قولى از رجال الطوسى آورده است، اين كتاب را با عنوان «رجال
الشيعة» نام برده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 1، ص 73، ش 362)، اين كتاب را با عنوان كتاب
الأبواب و أخبار الرجال (ج 1،
ص 329، ش 1720) و رجال شيخ الطائفة (ج 10، ص 120، ش 346) و رجال الشيخ أبى جعفر
محمّد (ج 10، ص 144) فهرست نموده است.
128. مشيخة الاستبصار.
منتشر شده در: الاستبصار. تهران: دار الكتب الإسلامية، 1363 ش، 4 ج (ج 4، ص 303
- 343)، اوّل.
شيخ طوسى، همچنان كه در مقدمه مشيخة الاستبصار آورده است، در جلد اوّل اين كتاب،
روايتها را با سند كامل، از شيخ خود تا معصومعليه السلام بيان نموده است؛ امّا در
جلد دوم و سوم و چهارم، سند احاديث را از صاحب كتاب يا اصلى كه روايت را از «كتاب»
يا «اصل» وى اخذ نموده است، شروع مىنمايد.
پس از اتمام كتاب، به منظور رفع اشكال ارسال از روايات كتاب، اقدام به تهيه مشيخه
نموده است و در آن، طريق خود را به هر يك از صاحبان «كتاب» يا «اصل»، مشخّص نموده
است و به اين ترتيب، اختصار در اسناد نموده است.
شايان ذكر است كه طريقهاى ذكر شده در مشيخه الاستبصار در بردارنده جميع موارد
اختصار در سند نيست و به منظور تكميل، در بعضى موارد، لازم است كه به كتاب الفهرست
و مشيخه كتاب تهذيب الأحكام ايشان مراجعه شود.
همچنين بيان اين نكته مناسب است كه به طريقهاى ذكر شده مؤلّف در آخر التهذيب و
الاستبصار و همچنين طريقهاى شيخ صدوق در آخر كتاب من لا يحضره الفقيه، «مشيخه»
مىگويند، به اين جهت كه صاحبان كتابها و اصولى كه در صدر اسناد روايات آمدهاند،
شيخ و استاد اين مؤلّفان هستند.
بر مشيخه الاستبصار، شرحهايى تأليف شدهاند كه عبارتاند از:
شرح سيّد حسن موسوى آل خرسان نجفى (م - ق 14).
شرح عبّاس حاجيانى دشتى (معاصر)، به نام نخبة المقال فى تمييز الأسناد و الرجال.
محمّد على آل كشكول (ق 13)، در تكميل اين مشيخه و مشيخه التهذيب و كتاب من لا يحضره
الفقيه، كتابى با عنوان حديقة النظار (/الأنظار )فى مشيخة الفقيه والتهذيب
والاستبصار، تأليف نموده است.
129. الفهرست،
تصحيح و تعليق: سيّد محمّد صادق آل بحر العلوم، قم: منشورات
الشريف الرضى، 196 ص.
اين كتاب، يكى از چهار كتاب اصلى رجال شيعه به حساب مىآيد كه در بردارنده
فهرستى از مؤلّفان شيعه، همراه با ذكر اسامى تأليفهاى آنهاست و در مواردى كه مؤلّف
كتاب، سندى در مورد اين مؤلّفان داشته، آن را متذكّر شده است و در بعضى از موارد،
توثيق و يا تضعيفهايى را بيان كرده است.
همه مؤلّفانى كه در اين كتاب معرّفى شدهاند، از رجال شيعه اماميه هستند؛ مگر در
مواردى كه خود ايشان، با تعبيرهايى به آنها اشاره نموده است.
اسامى مؤلّفان، بر اساس حروف الفبا تنظيم شدهاند و بر اساس شماره گذارى كتاب بالغ
بر 888 مورد است و با توجّه به اشتباههايى كه در شمارهگذارى كتاب واقع شده است،
احتمالاً رقم واقعى 912 مورد است.
از خصوصيتهاى اين چاپ آن است كه محقّق با توجّه به غلطها و نواقص الفهرست چاپ
كلكته، اقدام به تصحيح اصل كتاب با مراجعه به اصول معتبر از كتابهاى رجالى نموده و
حاشيههايى از كتابهاى رجالى، حديثى و تاريخى بر آن نوشته است.
چاپهاى ديگر
1. تصحيح: الويس اسپرنگر التيرولى و مولوى عبد الحق و مولوى غلام قادر، هند، 383 ص،
892 عنوان. در ذيل اين چاپ، كتاب نضد الإيضاح، در شرح كتاب إيضاح الإشتباه، آورده
شده است. محقّق تهرانى در الذريعة (ج 4، ص 66، ش 276) اين چاپ را با عنوان ترتيب
فهرس شيخ الطايفة فهرست نموده و اشاره مىنمايد شخصى كه اقدام بر اين چاپ نموده
است، در آن تصرّف نموده و به آن، بعضى مطالب رجال النجاشى و رجال ابن داوود را
اضافه كرده است.
تصحيح: الويس اسپرنگر التيرولى و مولوى عبد الحق و مولوى غلام قادر، به كوشش محمود
راميار، مشهد: دانشگاه مشهد (كنگره هزاره شيخ طوسى)، 1351 ش، 544 ص، اوّل.
با نام: فهرست كتب الشيعة وأصولهم وأسماء المصنّفين وأصحاب الأصول،
2. تحقيق: سيّد عبد العزيز طباطبايى، قم: مكتبة المحقّق الطباطبائى، 1420 ق، 676 ص،
اوّل (شامل 912 عنوان).
محقّق در آخر كتاب، فهرستهاى مفصّل و مختلفى از جمله فهرست اعلام
و فهرست كتب موجود در شرح حال
مؤلّفان را به همراه نام آنها، با ترتيب حروف الفبا آورده است.
3. تحقيق: جواد قيومى، قم: مؤسسة نشر الفقاهة، 1417 ق، 381 ص، اوّل. با نام
الفهرست.
كتابهايى كه بر محور الفهرست تأليف شدهاند، عبارتاند از:
ترتيب عناية اللَّه قهپايى (م ق 11).
ترتيب على بن عبد اللَّه اصبعى (م 1127 ق).
كتاب معراج الكمال إلى معرفة الرجال، نوشته سليمان بحرانى ماحوزى (م 1121 ق)، در
شرح اين كتاب تأليف شده است.
در تتمه اين كتاب، كتابهاى رجالى ديگر تأليف شدهاند كه عبارتاند از:
الفهرست، تأليف: شيخ منتجب الدين.
معالم العلماء، تأليف: ابن شهر آشوب سَرَوى.
در تلخيص اين كتاب، نجم الدين هذلى حلّى (م 676 ق)، كتاب تلخيص الفهرست را تأليف
كرده است.
130. مشيخة التهذيب.
منتشر شده در: تهذيب الأحكام. شرح و تحقيق: سيّد حسن موسوى خرسان، بيروت: دار
صعب - دار التعارف، 1401 ق، 10 ج (ج 10، 91 ص).
مرحوم شيخ طوسى، اسناد كتاب تهذيب الأحكام را از صاحب كتاب يا اصلى كه روايت را از
وى اخذ نموده است، شروع مىنمايد.
ايشان، پس از اتمام كتاب، به منظور رفع ارسال در اسناد، اقدام به تأليف مشيخه نموده
است و در آن، طريق خود را به هر يك از صاحبان «كتاب» يا «اصل»، مشخّص نموده است.
براى تكميل جميع اسناد، لازم است به مشيخه الاستبصار و كتاب الفهرست مؤلّف، مراجعه
شود.
شايان ذكر است كه عنوان موجود در كتاب، شرح مشيخة تهذيب الأحكام است و متن مشيخه،
در قسمت بالاى صفحات اين شرح آورده شده است.
شرحهاى نوشته شده بر مشيخه تهذيب الأحكام عبارتاند از:
شرح على بن حسن خراسانى (زنده در 1110 ق)،
شرح محمّد اشرف علوى عاملى
اصفهانى (م 1145 ق).
شرح سيّد عبد اللَّه كبير عاملى اصفهانى (م 1243 ق).
شرح محمّد جعفر شريعتمدار استر آبادى (م 1263 ق).
شرح محمّد حسن بروجنى (زنده در 1257ق)،
شرح عباس حاجيانى دشتى، با عنوان نخبة المقال فى تمييز الاسناد والرجال.
در تكميل اين مشيخه، مرحوم محمّد على آل كشكول (م ق 13)، كتاب حديقة النظار (/
الأنظار )فى مشيخة الفقيه والتهذيب والاستبصار را تأليف نموده است.
تغلبى، عثمان بن حاتم (ق 5).
131. رجال عثمان التغلبى.
مصفّى المقال فى مصنّفى علم الرجال، ص 260.
عثمان بن حاتم تغلبى، استاد نجاشى بوده است، چنان كه در رجال النجاشى (ص 192، ش
515) در شرح حال «سعد ان بن مسلم» آمده است: «فقال أستادنا عثمان بن حاتم بن
المنتاب التغلبى...».
محقّق تهرانى، از شرح حالهاى مختلفى كه نجاشى از عثمان بن حاتم تغلبى نقل كرده
است، چنين برداشت كرده كه عثمان بن حاتم تغلبى، داراى كتابى در رجال بوده است و به
همين دليل، در كتاب مصفّى المقال، رجال عثمان التغلبى را به اين مؤلّف، نسبت داده
است.
غضايرى واسطى بغدادى، احمد بن حسين (ق 5).
132. الرجال لابن الغضائرى. تحقيق: سيّد محمّد رضا حسينى جلالى، قم: دار
الحديث، 1422ق/ 1380ش، 208ص، اوّل.
احمد بن طاووس حلّى در كتاب حلّ الإشكال، اين كتاب را به همراه چهار كتاب رجالى
ديگر، جمع آورى نمود. سپس مرحوم شيخ عبد اللَّه شوشترى رجال ابن غضايرى را از كتاب
حل الأشكال استخراج نموده است و پس از آن، عناية اللَّه قهپايى در مجمع الرجال،
مستخرجات استاد خود مرحوم شوشترى را آورده است.
محقّق اين كتاب با استفاده از نسخه مرحوم شوشترى و ضمن مراجعه به كتاب مجمع الرجال،
متن كتاب رجال ابن الغضائرى را كه مشتمل بر 159 عنوان مىشود، بازيابى نموده است.
سپس محقّق در بخشى با عنوان «مستدركات»، ضمن مراجعه
به كتابهاى رجال النجاشى،
خلاصة الأقوال علّامه حلّى و رجال ابن داوود، مطالبى را كه از ابن غضايرى نقل
كردهاند، ضميمه نموده است كه مشتمل بر 66 عنوان مىشود. در مجموع، عناوين ذكر شده،
شامل 225 مورد است كه در ذيل هر يك از اسامى، مدح و ذم راوى بيان شده است.
شايان ذكر است كه حسن بن زين الدين عاملى (م 1011ق) در التحرير الطاووسى (ص 5)
آورده است كه سيّد احمد بن موسى آل طاووس (م 673ق) در حلّ الاشكال، كتاب الضعفاء و
محمّد تقى شوشترى در قاموس الرجال (ج 1، ص 441)، علاوه بر آن، كتاب الممدوحين را از
تأليفهاى اين مؤلّف دانستهاند و هيچ يك از اين دو كتاب، هم اكنون در دسترس نيستند
و به احتمال قوى منقولات ابن غضايرى - كه هم اكنون در الرجال لابن الغضائرى جمع
آورى شده است - از محتويات اين دو كتاب بودهاند.
مقدمه محقّق، مشتمل بر شرح حال مؤلّف، معرّفى كتاب و بيان شيوه وى در تأليف و
اصطلاحات موجود در كتاب است.
در نهايت، فهرستهاى علمى مختلفى از كتاب، آورده شده است.
قنايى، محمّد بن على بن يعقوب (ق 5).
133. معجم رجال أبى المفضّل.
رجال النجاشى، ص 398 (ش 1066).
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 21، ص 217، ش 4691)، اين كتاب را با عنوان معجم رجال
المفضّل و نيز با عنوان رجال أبى الفرج محمّد بن على بن يعقوب القنانى(ج 10، ص 147)
فهرست نموده است.
نقيب، حسن بن احمد بن قاسم (ق 5).
134. كتاب فى طرق الحديث المروى فى الصحابى.
رجال النجاشى، ص 65 (ش 152).
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 15، ص 162، ش 1058)، اين كتاب را فهرست نموده است.
تأليفات رجالى: قرن ششم هجرى
ابن بابويه رازى، منتجب الدين (504 - بعد از 585 ق).
135. فهرست أسماء علماء الشيعة و مصنّفيهم.
تحقيق: سيّد عبد العزيز طباطبايى،
قم: مجمع الذخائر الإسلامية، 1404 ق / بيروت: دار الأضواء، 1406 ق، 246 ص.
اين كتاب، مشتمل بر فهرست اسامى علماى شيعه و كتابهاى آنها از زمان شيخ طوسى
تا عصر مؤلّف است و از اين جهت، تكميل كننده كتاب الفهرست شيخ طوسى به شمار مىآيد.
محقّق در اكثر عنوانها به جهت تكميل، تعليقههايى را همراه با ذكر نشانى ذكر كرده
است.
كتاب از جلد 105 بحار الأنوار (الاجازات) گرفته شده و با نسخههاى ديگر، مقابله شده
است.
چاپ ديگر: الفهرست، تحقيق: سيّد جلال الدين محدّث اُرمَوى، قم: كتابخانه آية
اللَّه مرعشى، 1366 ش، مقدّمه: سيّد محمود مرعشى و محمّد سمامى حايرى، 571 ص.
در اين كتاب، ابتدا متن كتاب الفهرست شيخ منتجب الدين آمده و پس از آن در قسمت
«التعليقات»، زندگىنامه بسيارى از علماى مطرح شده در متن كتاب، همراه با ذكر شماره
رديف، به طور مفصّل مورد بررسى قرار گرفتهاند.
در قسمت «استدراك»، محقّق
نكاتى در مورد تصحيح و تكميل بعضى از نقل قولها را متذكّر شده است و در آخر كتاب،
فهرستهاى مختلف به طور مفصّل آورده شدهاند.
مقدمه كتاب، به بررسى زندگىنامه علمى محقّق و منابع تصحيح كتابْ پرداخته است.
شيخ بهايى (م 1031 ق) بر اين كتابْ حاشيهاى را نوشته است و صاحب رياض العلماء در
مواضعى نقل قولهايى را از آن آورده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 83، ذيل ش 148)، اين كتاب را با عنوان رجال ابن
بابويه و نيز رجال الشيخ منتجب الدين على (ج 10، ص 136) و فهرست أسماء علماء الشيعة
ومصنّفيهم (ج 16، ص 376) و فهرست منتجب الدين (ج 16، ص 395، ش 1857)، فهرست كرده
است.
ابن شهر آشوب مازندرانى، محمّد بن على (م 588 ق).
136. كتاب الرجال.
نامه دانشوران، ج 3 (ص 46).
محقّق تهرانى اشاره مىنمايد كه اين كتاب، غير از كتاب معالم العلماء است، همچنان
كه در نامه دانشوران بر اين مطلب، تصريح شده است. وى در الذريعة (ج 10، ص 86، ش
159) اين كتاب را با عنوان رجال ابن شهرآشوب فهرست نموده است.
137. معالم العلماء فى فهرست كتب الشيعة وأسماء المصنّفين منهم قديماً وحديثاً،
تحقيق: سيّد محمّد صادق آل بحر العلوم، نجف: المطبعة الحيدرية، 1380 ق، 155 ص، دوم/
تحقيق: عبّاس اقبال، تهران: 1353 ق، 741 ص، اوّل.
اين كتاب، متمّم كتاب الفهرست شيخ طوسى است و در معرّفى علماى شيعه و كتابهاى
آنها كه در كتاب الفهرست وارد نشده است و يا بعد از شيخ طوسى و تا زمان مصنّف زندگى
مىكردهاند، تأليف شده است.
در آخر كتاب، فصلى در اسامى كتابهايى كه مصنّفان آنها مجهولاند و بابى در معرّفى
بعضى شعراى مدّاح اهل بيتعليهم السلام آورده شده است.
در مقدمه محقّق، زندگىنامه مؤلّف و ويژگىهاى اين كتاب، مورد بحث واقع
شده است.
در چاپ اوّل، 990 و در چاپ دوم، 1021 شرح حال آمده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 146)، اين كتاب را با عنوان رجال رشيد الدين
محمّد بن على بن شهر آشوب، فهرست نموده است.
حلّى اسدى، يحيى بن حسن (ابن بطريق) (523 - 600 ق).
138. رجال ابن بطريق.
الذريعة، ج 10، ص 83 (ش 150).
سيوطى در كتاب بغية الوعاة (ص 222) در ذيل شرح حال «الحسين بن أحمد بن خيران
البغدادى» به كتاب رجال الشيعة تأليف يحيى بن حسن بن بطريق، استناد كرده است و اين
مطلب، گوياى آن است كه كتاب رجال الشيعة در اختيار سيوطى بوده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 159، ش 286) اين كتاب را با عنوان رجال الشيخ
يحيى الحلّى هم فهرست نموده است.
تأليفات رجالى: قرن هفتم هجرى
ابن أبى طَىّ الحلبى، يحيى بن حميد بن ظافر طايى (575 - 630).
139. الحاوى فى رجال الشيعة الإماميّة، بازسازى و تدوين: رسول جعفريان، قم:
كتابخانه تخصّصى تاريخ اسلام و ايران (به مناسبت سمينار مقدماتى نسخههاى خطّى)،
تهران: 1379 ش، 92 ص.
يكى از روشهايى كه در رفع بعضى از مشكلات علم رجال داراى كارآيى است، مراجعه
به كتابهاى تاريخى شيعه و اهل سنّت، به منظور دستيابى به متونى است كه در شرح حال
رجال تأليف شدهاند و هم اكنون، در دسترس ما نيستند. كتاب الحاوى فى رجال الشيعة
الإماميّة، تأليف يحيى بن ابى طى حلبى، با همين روش و با بازسازى و تدوين كتابهاى
مختلف، مانند: لسان الميزان، تاريخ الإسلام، سِيَر أعلام النبلاء، بغية الطلب فى
تاريخ حلب، الوافى بالوَفَيات والإصابة فى تمييز الصحابة، در معرّفى هشتاد نفر از
رجال شيعه، گردآورى شده است.
در ذيل اسامى رجال ذكر شده، متنهاى استناد داده شده به ابن ابى طىّ، شامل تاريخ
زندگى هر فرد، راوى و مروى عنه وى و ديگر مشخصّات، به همراه نشانى كامل مصدر مورد
مراجعه، مشخّص شده است.
تدوين كننده كتاب، قبل از بيان متنهاى گردآورى شده، با عنوان «موارد پژوهى و
بازسازى متون مفقوده»، به جايگاه مهم و اهداف بازسازى متون مفقود و نمونههايى از
كارهاى مهم در بازسازى متون، اشاره مىنمايد و سپس، زندگىنامه
ابن ابى طىّ و اقوال علما در مورد او را آورده به آثار ديگر وى اشاره كرده و همچنين
به موضوع تشيّع در حَلَب، پرداخته است.
محقّق همچنين اسامى مختلفى را كه از اين كتاب مشاهده نموده، آورده است كه عبارتاند
از: رجال الشيعة، تاريخ الإمامية، طبقات الاماميّة، رواة الشيعة ومصنّفيها (فوات
الوفيات، ج 4، ص 270)؛ الحاوى فى رجال الإماميّة (لسان الميزان، ج 7، ص 409)؛ تاريخ
العلماء (الوافى بالوفيات، ج 1، ص 53).
محقّق، بنابر آنچه كه ابن حجر در لسان الميزان از معجم البلدانياقوت - كه خود در
حَلَب در گذشته و با ابن ابى طىّ، ديدار داشته - عنوان كرده است، اين كتاب را با
عنوان الحاوى فى رجال الإماميّه آورده و معرّفى نموده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 3، ص 219، ش 810)، اين كتاب را با عنوان تاريخ ابن أبى
طىّ و نيز با عنوان طبقات الإماميّة (ج 15، ص 147، ش 977) فهرست كرده است.
اين كتاب در مجله تراثنا (س 17، ع 1، پى 65، محرّم 1422ق، ص 106 - 160) و (ع 2، پى
66 و 67، ربيع الآخر - رمضان 1422ق، ص 122 - 165) با عنوان الحاوى فى رجال الإمامية
- با ترجمه عربى انتشار يافته است.
ابن طاووس حلّى، احمد بن موسى (م 673 ق).
140. حلّ الإشكال فى معرفة الرجال.
الذريعة، ج 7، ص 64 (ش 346).
نويسنده كتاب، راويانى را كه در پنج كتاب مهم رجالى در آن عصر، شرح حال داشتهاند،
در يك مجموعه گرد آورده است. اين كتابها شامل: رجال الكَشّى، الفهرست و الرجال شيخ
طوسى، رجال النجاشى و رجال ابن الغضائرى است.
متأسفانه، اصل كتاب رجال ابن الغضائرى بجز منقولات اين كتاب در دسترس نيست.
شيخ حسن بن زين الدين عاملى (م 1011 ق)، معروف به صاحب المعالم، آنچه را كه مؤلّف
از اصل رجال الكشّى در اين تأليف وجود داشته است، استخراج نموده و با نام التحرير
الطاووسى ارائه كرده است.
همچنين عبد اللَّه بن حسين شوشترى، هر آنچه را كه اين كتاب از كتاب الضعفاء
ابن غضايرى نقل كرده است، استخراج نموده و آن را الرجال الضعفاء ناميده است.
متأسفانه، اصل كتاب اينك در دسترس نيست و تنها اين دو استخراج از آن موجود است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 86)، اين كتاب را با عنوان رجال ابن طاووس هم
فهرست نموده است.
هُذَلى حلّى، نجم الدين ابوالقاسم جعفر بن حسن (م 676 ق).
141. تلخيص الفهرست.
الذريعة، ج 4، ص 425 (ش 1872).
اين كتاب، خلاصهاى از الفهرست شيخ طوسى است. مؤلّف در اين تلخيص، تنها به ذكر
اسامى مصنّفان و ساير خصوصيات آنها اكتفا نموده است. ايشان، اسامى، القاب و كنيهها
را بر اساس حروف الفبا تنظيم نموده است و از ذكر كتابها و اسانيد مؤلّفان، اجتناب
كرده است.
محقّق تهرانى در الذريعة (ج 10، ص 104)، اين كتاب را با عنوان رجال المحقق الحلّى
أبى القاسم جعفر و نيز با عنوان رجال المحقّق الحلّى (ج 10، ص 142) فهرست نموده
است.
ابن طاووس حلّى، عبد الكريم (648 - 693 ق).
142. الشَمَل المنظوم فى مصنّفى العلوم.
الذريعة، ج 14، ص 233 (ش 2342).
اين كتاب، در زمينه مباحث رجالى تأليف شده است و صاحب الذريعة مىگويد تقى الدين
حسن بن داوود حلّى، شاگرد مؤلّف، گفته است كتابى از اصحاب ما مانند اين كتاب نيست.
صاحب الذريعة اشاره مىكند كه موفّق به ديدن اين كتاب نشده است. او اين كتاب را با
عنوان رجال السيد عبد الكريم غياث الدين أبى المظفّر (ج 10، ص 126)، هم فهرست نموده
است.