1699
- امام صادق (عليه السلام ):
- هنگامى كه نزد ايشان از سركه شراب ياد شد -: آن ، جنبندگان شكم را مى
كشد و دهان را استحكام مى بخشد.(874)
1700 - امام صادق (عليه السلام ):
سركه شراب ، لثه را تقويت مى كند. جنبندگان شكم را مى كشد و عقل را
استحكام مى بخشد.(875)
1701 - امام كاظم (عليه السلام ):
سركه شراب ، لثه را استحكام مى بخشد.(876)
25/3 - آغاز كردن غذا با
سركه
1702 - امام صادق (عليه السلام ):
ما (غذا را) با سركه آغاز مى كنيم ، چنان كه شما با نمك آغاز مى كنيد؛
چرا كه سركه ، عقل را استحكام مى بخشد.(877)
1703 - الكافى :
به نقل از محمد بن على همدانى -: مردى در خراسان نزد امام رضا (عليه
السلام ) بود. در اين هنگام ، نزد امام سفره اى گستردند كه در آن ،
سركه و نمك بود. امام (عليه السلام ) با سركه آغاز كرد.
آن مرد گفت : فدايت شوم ! به ما فرموده اى كه با نمك ، آغاز كنيم !
فرمود: ((اين ، همانند آن (يعنى نمك ) است .
سركه ، ذهن را استحكام مى بخشد و عقل را افزون مى كند)).(878)
ر. ك : ص 394 (آداب غذا خوردن / آغاز كردن غذا با نمك و به پايان بردن
آن با نمك يا سركه ).
فصل بيست و ششم : انار
26/1 - مهتر ميوه ها
1704 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
انار، مهتر همه ميوه هاست و هر كس يك انار بخورد، چهل روز، شيطان خويش
را به خشم مى آورد.(879)
1705 - امام صادق (عليه السلام ):
ميوه ، صد و بيست گونه است و مهتر همه آنها، انار است .(880)
26/2 - خواص انار
1706 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس انارى را كامل بخورد، خداوند قلب او را چهل شب ، نورانى مى دارد.(881)
1707 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
انار بخوريد؛ زيرا هيچ دانه اى از آن در معده جاى نمى گيرد، مگر اين كه
چهل روز، قلب را نورانى مى سازد و شيطان را برون مى راند.(882)
1708 - امام على (عليه السلام ):
در هر دانه انار، چون در معده جاى مى گيرد، حياتى براى قلب و فروغى
براى نفس است و شيطانى را كه ((وسواس
)) نام دارد، چهل شب ، بيمار (زمينگير) مى كند.(883)
1709 - امام صادق (عليه السلام ):
چهار چيز، طبع را اعتدال مى بخشد: انار سورانى ،(884)
خرماى نارس پخته شده ، بنفشه ، و كاسنى .(885)
1710 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس در هنگام خفتن ، يك انار بخورد، تا صبح ، جانش در امان مى سازد.(886)
1711 - امام صادق (عليه السلام ):
بر شما باد انار؛ چرا كه هيچ گرسنه اى آن را نمى خورد، مگر اين كه وى
را بسنده است و هيچ سيرى آن را نمى خورد، مگر اين كه غذا را بر وى
گوارا مى سازد.(887)
1712 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس انار بخورد، انار، شيطان وسوسه را از او دور مى سازد.(888)
1713 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس يك دانه از انار بخورد، آن يك دانه ، شيطان وسوسه را تا چهل روز،
بيمار (زمينگير) مى سازد.(889)
1714 - مكارم الاخلاق :
به نقل از زيد شحام -: نزد امام صادق (عليه السلام ) بودم كه حجامتگرى
را طلبيد. پس به او گفت : ((ابزارهاى حجامت خود
را بشوى و بياويز)) و آن گاه ، انارى طلبيد و
خورد.
چون حجامت را نيز به پايان برد، انارى ديگر طلبيد و خورد و فرمود:
((اين كار، تلخه را فرو مى نشاند)).(890)
1715 - الكافى :
به نقل از يزيد بن عبدالملك نوفلى -: بر امام صادق (عليه السلام ) وارد
شدم ، در حالى كه انارى در دست داشت . فرمود: ((اى
معتب ! يك انار هم به اين مرد بده ؛ چرا كه در (خوردن ) هيچ چيز، كسى
با من شريك نشده است كه برايم ناخوشايندتر از شريك شدن در (خوردن )
انار باشد)).
سپس ، حجامت كرد و به من فرمود كه حجامت كنم . من هم حجامت كردم . آن
گاه ، انارى ديگر خواست و پس از آن فرمود: ((اى
يزيد! هر مومنى كه انار بخورد و آن را تمام كند، خداوند (عزوجل ) تا
چهل پگاه ، شيطان را از (آسيب رسانى به ) فروغ دل او دور مى سازد؛(891)
و هر كس سه انار بخورد، خداوند (عزوجل ) تا صد روز، شيطان را از (آسيب
رسانى به ) فروغ دل او دور مى سازد و هر كس سه انار بخورد، خداوند
(عزوجل ) تا يك سال ، شيطان را از (آسيب رساندن به ) فروغ دل او دور مى
سازد و هر كس خداوند، شيطان را براى يك سال از (آسيب رساندن به )
فروغ دل او دور سازد، گناه نمى كند و هر كس گناه نكند، به بهشت در مى
آيد)).(892)
1716 - امام كاظم (عليه السلام ):
هر كس روز جمعه يك انار بخورد، آن انار، دل او را تا چهل پگاه ، نورانى
مى دارد؛ اگر دو انار بخورد، تا هشتاد روز؛ و اگر سه انار بخورد، تا صد
و بيست روز؛ و نيز وسوسه شيطان از او دور مى شود و هر كس وسوسه شيطان
از او دور شود، خداوند (عزوجل ) را نافرمانى نمى كند و هر كس خداوند
را نافرمانى نكند، خداى او را به بهشت در مى آورد.(893)
1717 - امام كاظم (عليه السلام ):
از جمله چيزهايى كه آدم به (فرزندش ) هبة الله سفارش كرد، اين بود كه
به وى فرمود: ((بر تو باد انار؛ چرا كه اگر
گرسنه باشى و آن را بخورى ، بسنده ات كند، و اگر در حالى كه سيرى ، آن
را بخورى ، غذا را بر تو گوارا مى سازد)).(894)
26/3 - خواص انار شيرين
1718 - امام صادق (عليه السلام ):
بر شما باد انار شيرين . آن را بخوريد؛ چرا كه هيچ دانه اى از آن به
معده مومنى در نمى آيد، مگر اين كه بيمارى اى از آن ريشه كن مى كند و
شيطان وسوسه را از او دور مى سازد.(895)
1719 - الكافى :
به نقل از عمروبن ابراهيم ، از خراسانى
(896) -: خوردن انار شيرين ، آب مرد را افزون مى كند و
فرزند را نكو مى سازد.(897)
1720 - امام عسكرى (عليه السلام ):
پس از حجامت ، انار بخور، انارى شيرين ؛ چرا كه خون را فرو مى نشاند و
خون را در درون ، تصفيه مى كند.(898)
ر. ك : ص 227 ح 704.
26/4 - خواص انار ترش و
شيرين (ملس )
1721 - الكافى :
به نقل از وليد بن صبيح -: امام صادق (عليه السلام ) از انار شيرين ياد
كرد و فرمود: ((ترش و شيرين در شكم ، سازگارتر
است )).(899)
1722 - امام رضا (عليه السلام ):
انار ترش و شيرين
(900) بمك ؛ چرا كه انسان را نيرو مى دهد و خون را زنده
مى سازد.(901)
26/5 - خواص خوردن انار
با پيه آن
1723 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
انار را با پيه
(902) آن بخوريد؛ چرا كه شست و شو دهنده معده است .(903)
1724 - امام على (عليه السلام ):
انار را با پيه آن بخوريد چرا كه معده را پاك مى كند. و هيچ دانه اى
(از انار) در معده انسانى مسلمان ، جاى نمى گيرد، مگر اين كه آن را
روشن مى سازد(904)
و تا چهل پگاه ، شيطان و وسوسه را از آن دور مى كند.(905)
1725 - المحاسن :
به نقل از محمد بن خالد برقى ، از يكى از شيعيان ، در حديثى كه سندش را
به معصوم رساند -: از صعصعة بن صوحان نقل شده است كه وى ، هنگام يكه
امير مومنان در حال شام خوردن بود، برايشان وارد شد.
امام (عليه السلام ) فرمود: ((اى صعصعه ! پيش آى
و بخور)).
(صعصعه مى گويد:) گفتم : شام خورده ام .
در اين هنگام ، نيمه اى از يك انار، نزد امام (عليه السلام ) بود. تكه
اى از آن را شكست و به دستم داد و فرمود: ((آن
را با پيهش بخور؛ چرا كه زردشدگى دندان ها و بدبويى دهان را مى برد و
انسان را پاك مى سازد)).(906)
1726 - امام صادق (عليه السلام ):
انار را به پيه آن بخوريد؛ چرا كه معده را مى پالايد و ذهن را افزون مى
كند.(907)
ر. ك : ص 227 (آنچه معده را مى پالايد و تقويت مى كند / انار).
فصل بيست و هفتم : مويز
27/1 - خواص مويز
1727 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
بر شما باد مويز؛ چرا كه تلخه را خاموش مى كند، بلغم را فرو مى نشاند،
پى را استحكام مى بخشد، خستگى را مى برد و قلب را نيكو مى سازد.(908)
1728 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد مويز؛(909)
چرا كه تلخه را مى زدايد، بلغم را مى برد، پى را استحكام مى بخشد،
رنجيدگى و خستگى را از ميان برمى دارد، خوى را خوش مى سازد، دل را پاك
(پيراسته ) مى دارد و اندوه (پريشانى ) را مى برد.(910)
1729 - الاختصاص :
طبقى روى پوشيده به پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) اهدا
كردند. ايشان ، پوشش را از آن برداشت و سپس فرمود: ((به
نام خدا بخوريد. مويز، چه نيكو خوراكى است ، پى را استحكام مى بخشد،
بيمارى را از ميان مى برد، خشم را فرو مى نشاند، پروردگار را خشنود مى
سازد، بلغم را مى برد، بوى دهان را خوش مى سازد و رنگ را صفا مى دهد.(911)
1730 - امام على (عليه السلام ):
مويز، قلب را استحكام مى بخشد، بيمارى را مى برد، حرارت را خاموش مى
سازد و دل را خوشى مى دهد.(912)
1731 - امام صادق (عليه السلام ):
مويز، پى را استحكام مى بخشد، خستگى را مى برد و دل را خوشى مى دهد.(913)
1732 - امام صادق (عليه السلام ):
اگر قحطى اى به شما رسيد، با مشغول داشتن خويش به مويز،(914)
خود را سير كنيد.(915)
27/2 - خواص خوردن مويز
در حالت ناشتا
1733 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
هر كس به خوردن مويز در حالت ناشتا عادت كند، فهم و حافظه و ذهن ، روزى
او مى شود و بلغم وى مى كاهد.(916)
1734 - امام رضا (عليه السلام ):
هر كس كه مى خواهد به حافظه اش افزوده شود، صبحگاهان در حالت ناشتا،
هفت مثقال مويز بخورد.(917)
ر. ك : ص عنوان بعدى (خواص خوردن بيست و يك دانه مويز).
27/3 - خواص خوردن بيست و
يك دانه مويز
1735 - امام على (عليه السلام ):
هر كس در ابتدايى روز، بيست و يك مويز سرخ بخورد، خداوند هر بيمارى و
ناتن درستى اى را از او دور مى كند.(918)
1736 - امام على (عليه السلام ):
هر كس در حالت ناشتا(919)
بيست و يك مويز سرخ بخورد، در تن خويش ، چيز ناخوشايند نخواهد يافت .(920)
1737 - امام على (عليه السلام ):
(خوردن ) بيست و يك مويز سرخ در هر صبح در حالت ناشتا، همه بيمارى ها
را دور مى كند، مگر بيمارى مرگ را.(921)
1738 - امام على (عليه السلام ):
هر كس بيست و يك مويز سرخ را خورش خود بگيرد، به خواست خداوند، به هيچ
بيمارى اى مگر مرگ ، مبتلا نمى شود.(922)
1739 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس به خوردن بيست و يك مويز سرخ عادت كند، به بيمارى اى جز بيمارى
مرگ ، مبتلا نمى شود.(923)
فصل بيست و هشتم : زيتون
28/1 - خواص زيتون
1740 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
چه نيكو مسواكى است زيتون ، از درختى خجسته ! دهان را خوش بو مى كند،
جرم دندان را مى برد، و مسواك من و پيامبران پيش از من است .(924)
1741 - امام صادق (عليه السلام ):
زيتون ، آب (منى ) را افزون مى سازد.(925)
1742 - الكافى :
به نقل از ابراهيم بن محمد زارع بصرى ، درباره مردى -: نزد امام صادق
(عليه السلام ) از زيتون ، سخن به ميان آورديم . آن مرد گفت : بادها را
به بدن در مى آورد.
امام (عليه السلام ) فرمود: ((نه ؛ بلكه بادها
را مى راند)).(926)
1743 - الكافى :
به نقل از اسحاق بن عمار يا كسى ديگر -: به امام صادق (عليه السلام )
گفتم : آنان مى گويند كه زيتون ، بادها را بر مى انگيزد.
فرمود: ((زيتون ، بادها را مى راند)).(927)
1744 - امام كاظم (عليه السلام ):
يكى از چيزهايى كه آدم (عليه السلام ) به فرزند خود، هبة الله ، سفارش
كرد، اين بود كه : (( زيتون بخور؛ چرا كه از
درختى خجسته است )).(928)
28/2 - خواص روغن زيتون
1745 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
روغن زيتون بخوريد و خود را با روغن زيتون ، چرب كنيد؛ چرا كه آن ، از
درختى خجسته است .(929)
1746 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
روغن زيتون بخوريد؛ چرا كه خجسته است . از آن ، خورش بسازيد و از روغن
آن بر خويش بماليد؛ چرا كه از درختى خجسته بيرون مى آيد.(930)
1747 - سنن الترمذى :
به نقل از زيد بن ارقم -: پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) به
ما فرمود كه ذات الجنب را با بستك دريايى و روغن زيتون ، درمان كنيم .(931)
1748 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد روغن زيتون . آن را بخوريد و بدن را با آن ، چرب كنيد؛ چرا
كه براى درمان باسور، سودمند است .(932)
1749 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
بر شما باد اين درخت مبارك ، روغن زيتون . با آن ، درمان بجوييد؛ چرا
كه مايه سلامت از باسور است .(933)
1750 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
روغن زيتون بخوريد و خود را با آن ، چرب كنيد؛ زيرا در آن ، درمان
هفتاد درد است كه جذام ، از جمله آنهاست .(934)
1751 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
روغن زيتون ، روغن پاكان و خورش نيكان است . در آن ، بدان گاه كه روى
مى كند و نيز بدان گاه كه پشت مى كند، بركت نهاده شده است و دوبار در
پاكى ، غوطه ور شده است .(935)
1752 - امام على (عليه السلام ):
با روغن زيتون ، بدن را چرب كنيد و با آن ، خورش بسازيد؛ چرا كه روغن
نيكان و خورش برگزيدگان است ، دو بار به پاكى سوده شد، (و) در آن ،
بدان هنگامى كه روى مى كند و بدان هنگام كه پشت مى كند، بركت نهاده شده
است و با وجود آن ، هيچ بيمارى اى زيان نمى رساند.(936)
1753 - امام صادق (عليه السلام ):
خوردن سويق
(937) با روغن زيتون ، گوشت مى روياند، استخوان را
استحكام مى بخشد، پوست را نازك مى كند و بر توان جنسى مى افزايد.(938)
1754 - امام صادق (عليه السلام ):
اگر از بدن كسى از شما، جوش يا آماسه اى بيرون زد، آن را ببندد و با
روغن زيتون يا روغن حيوانى ، درمان كند.(939)
فصل بيست و نهم : آويشن
1755 - امام كاظم (عليه السلام ):
داروى اميرمومنان (عليه السلام )، آويشن
(940) بود. او مى فرمود: ((آويشن
براى معده ، پرزى همانند پرز پارچه هاى مخمل مى شود)).(941)
1756 - مكارم الاخلاق :
امام صادق (عليه السلام ) فرمود: ((چهار چيز،
چشم را جلا مى دهد، سودمند است و هيچ زيانى ندارد)).
درباره آنها از امام (عليه السلام ) پرسيدند.
فرمود: ((آويشن و نمك ، وقتى با هم باشند،
نانخواه و گردو، وقتى را هم باشند)).
به ايشان گفتند: اين چهار چيز، وقتى با هم باشند، به چه كار مى آيند؟
فرمود: ((نانخواه و گردو، (چون در بر هم قرار
گيرند،) بواسير را مى سوزانند، باد را دور مى كنند، رنگ پوست را زيبا
مى سازند، معده را سختى (مقاومت ) مى دهند و كليه ها را گرم مى كنند.
اما آويشن و نمك ، (چون در بر هم قرار گيرند،) بادها را از دل برون مى
رانند، انسدادها را مى گشايند، بلغم را مى سوزانند، آب (منى ) را زياد
مى گردانند، بوى دهان را خوش مى سازند، معده را نرمى مى دهند، بوهاى بد
را از دهان مى برند و آلت را سفتى مى بخشند)).(942)
1757 - المحاسن :
روايت شده است كه آويشن ، معده را مى پالايد.(943)
1758 - المحاسن :
در حديث است كه آويشن ، پرز معده را مى روياند.(944)
ر. ك : ص 156 (آنچه از كژدهانى ايمنى مى دهد).
فصل سى ام : مشكك
1759 - امام صادق (عليه السلام ):
مشكك
(945) را به لابه لاى دندان هاى خويش در آوريد؛ چرا كه
دهان را خوش بو مى كند و بر توان همبسترى مى افزايد.(946)
1760 - امام صادق (عليه السلام ):
هر كس پس از قضاى حاجت ، آلودگى مقعد را با مشكك بزدايد و پس از غذا
خوردن نيز دهان خويش را با مشكك بشويد، نه بيمارى اى از بيمارى هاى
دهان به او مى رسد و نه (بايد) از بد بواسير بترسد.(947)
1761 - مكارم الاخلاق :
به نقل از ابراهيم بن نظام -: دزدان ، مرا گرفتند و در دهانم پالوده
داغ ريختند تا آن كه دهانم پخت . پس از آن ، دهانم را با يخ ، پر كردند
و در نتيجه دندان هايم سست شد(948).
پس از چندى ، امام رضا (عليه السلام ) را در خواب ديدم . از اين پيشامد
به نزد ايشان ، اظهار ناراحتى كردم .
فرمود: ((از مشكك ، بهره بجوى ؛ چرا كه ، در اين
صورت ، دندان هايت ثابت خواهند ماند)).
هنگامى كه ايشان به خراسان آورده شد، به من خبر رسيد كه بر ما نيز
خواهد گذشت . به استقبال ايشان رفتم و به ايشان سلام كردم و حال خويش
را و اين كه ايشان را در خواب ديده بودم و ايشان مرا به استفاده از
مشكك سفارش فرموده بود، با ايشان در ميان نهادم .
فرمود: ((اكنون در بيدارى ، تو را بدان سفارش مى
كنم )).
من نيز از آن ، بهره جستم و دندان هايم به وضع پيشين باز گشت .(949)
فصل سى و يكم : به
31/1 - خواص به
1762 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
خوردن به ، تيرگى چشم را از ميان مى برد.(950)
1763 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
خوردن به ، سنگينى سينه را از ميان مى برد.(951)
1764 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
به بخوريد كه دل را جلا مى دهد. خداوند، هيچ پيامبرى را برنگزيده ، مگر
اين كه به بهشت به او خورانده و نيروى چهل مرد را به او افزوده است .(952)
1765 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
هر گاه كسى از شما در قلب خود، سنگينى اى احساس مى كند، به بخورد.(953)
1766 - امام على (عليه السلام ):
در حالى كه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) يك به در دست داشت
، طلحة بن عبيد الله بر ايشان وارد شد. پيامبر خدا (صلى الله عليه و
آله و سلم ) آن به را نزديك طلحه برد و فرمود: ((اى
ابو محمد! اين را بگير، كه قلب را آرامش مى دهد)).(954)
1767 - امام صادق (عليه السلام ):
زبير، در حالى كه به در دست داشت ، بر پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ) وارد شد.
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) از او پرسيد:
((اى زبير! اين چيست كه در دست توست ؟)).
گفت : اى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )! اين ، يك به است .
فرمود: ((اى زبير! به بخور؛ چرا كه داراى سه
ويژگى است )).
پرسيد: اى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )! آن ويژگى هاى چيست
؟
فرمود: ((قلب را آسايش و آرامش مى دهد، بخيل را
گشاده دستى مى دهد و ترسو را دلير مى كند)).(955)
1768 - المعجم الكبير:
به نقل از طلحه -: در حالى كه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )
در جمع شمارى از ياران خويش بود و يك دانه به در دست داشت و مى چرخاند،
نزد ايشان رفتم . چون در بر ايشان نشستم ، آن به را به سوى من انداخت و
فرمود: ((ابو محمد! بگير؛ چرا كه قلب را تقويت
مى كند، دل را خوش مى دارد و سنگينى سينه را از ميان مى برد)).(956)
1769 - سنن ابن ماجة :
به نقل از طلحه -: در حالى كه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )
يك به در دست داشت ، بر ايشان وارد شدم . فرمود: ((طلحه
! بگير، كه قلب را آرامش و آسايش مى دهد)).(957)
1770 - المحاسن :
به نقل از طلحة بن عمرو -: در حالى كه پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ) يك به در دست داشت ، طلحة بن عبدالله برايشان وارد شد. پيامبر
خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) آن را به سوى طلحه افكند و فرمود:
((آن را بخور؛ چرا كه قلب را آرامش و آسايش مى
دهد)).(958)
1771 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم
):
به بخوريد؛ چرا كه ذهن را افزون مى سازد، سنگينى سينه را مى برد و
فرزند را نكو مى كند.(959)
1772 - امام صادق (عليه السلام ):
جعفر بن ابى طالب ، نزد پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) بود و
براى پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) يك به ، هديه آوردند.
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) قطعه اى را از آن بريد و به
جعفر داد. جعفر، از خوردنش خوددارى ورزيد. فرمود: ((بگير
و بخور؛ چرا كه قلب را هشيارى مى دهد و ترسو را دلير مى كند)).(960)
1773 - امام كاظم (عليه السلام ):
پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )، بك به را شكست و (پاره اى از
آن را) به جعفر بن ابى طالب داد و فرمود: ((بخور؛
چرا كه رنگ را صفا مى دهد و فرزند را نكو مى سازد)).(961)
1774 - امام رضا (عليه السلام ):
يك به ، به پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) هديه شد. پيامبر
خدا (صلى الله عليه و آله و سلم ) دست خود را بر به زد و آن را قطعه
قطعه كرد. ايشان ، به را بسيار دوست داشت . آن را خورد و به كسانى از
اصحاب كه در محضر ايشان بودند نيز داد. سپس فرمود: ((بر
شما باد به ؛ چرا كه قلب را جلا مى دهد و سنگينى سينه را مى برد)).(962)
1775 - امام على (عليه السلام ):
خوردن به ، بر نيروى مرد مى افزايد و سستى او را مى برد.(963)
1776 - امام على (عليه السلام ):
خوردن به ، نيرويى براى قلبى است كه ضعيف شده باشد، معده را پاك مى
كند، بر توان دل مى افزايد(964)،
ترسو را دلير مى كند و فرزند را نكو مى سازد.(965)
1777 - امام باقر (عليه السلام ):
به ، اندوه اندوهگين را از ميان مى برد.(966)
1778 - طب الائمة (عليهم السلام ):
به نقل از طلحة بن زيد -: امام صادق (عليه السلام ) فرمود:
((در به ، ويژگى اى است كه در ديگر ميوه ها نيست
)).
پرسيدم : اى پسر پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله و سلم )! آن چيست ؟
فرمود: ((ترسو را دلير مى كند. به خداوند سوگند،
اين ، از دانش پيامبران - كه درودهاى خداوند بر تمامى آنان باد - است
)).(967)
1779 - امام صادق (عليه السلام ):
به ، اندوه اندوهگين را مى برد، چنان كه دست ، عرق پيشانى را مى برد.(968)
1780 - طب الائمة (عليهم السلام ):
به نقل از طلحة بن زيد -: از امام صادق (عليه السلام ) درباره حجامت در
روز شنبه پرسيدم .
فرمود: ((سستى مى آورد)).
گفتم : اصلا بيمارى من ، از ضعف و كم قوتى من است .
فرمود: ((در اين صورت ، به شيرين را با دانه اش
بخور؛ زيرا ضعف را از بين مى برد و معده را خوش بو مى كند و آن را پاك
مى گرداند)).(969)
1781 - امام صادق (عليه السلام ):
خوردن به ، مايه توان قلب و بيدارى دل است و ترسو را دلير مى كند.(970)
1782 - المحاسن :
به نقل از سيارى ، در حديثى كه سند آن را به معصوم رسانده است -: بر
شما باد به . آن را بخوريد، كه عقل و مردانگى را افزون مى سازد.(971)
ر. ك : ص 136 (آنچه براى سلامت قلب و تقويت آن ، مفيد است / به ).
ر. ك : ص 227 (آنچه معده را مى پالايد و تقويت مى كند / به ).
31/2 - فايده هاى ناشتا
خوردن به
1783 - پيامبر خدا (صلى الله عليه و آله
و سلم ):
ناشتا به بخوريد؛ چرا كه حرارت سينه را از ميان مى برد.(972)