مسائل متفرقه
پرسشهاى مقدماتى
- چنان چه مسافر اشتباهاً نماز
را تمام بخواند، وظيفهاش چيست؟
- كسى كه وظيفهاش تمام خواندن نماز است اگر نماز را شكسته بخواند، چه حكمى
دارد؟
- چنانچه مسافر در بين نماز چهار ركعتى متوجه شود كه وظيفهاش شكسته خواندن
نماز است، چه حكمى دارد؟
- اگر ازمسافر، نماز شكستهاى فوت شود و بخواهد قضاى آن را در وطن به جا
آورد،وظيفهاش چيست ؟
- نماز در هواپيما و قطار به چه نحوى است ؟
مسأله 1 - مسافرى كه وظيفهاش، شكسته خواندن نماز است، چنان چه نماز را تمام
بخواند، يكى از حالات زير را خواهد داشت:
الف - عالم به حكم * و موضوع ** است، و نماز را عمداً تمام خوانده، در اين حالت
نمازش باطل است و بايد دوباره نماز را شكسته بخواند و اگر وقت گذشته باشد، بايد
دو ركعتى قضا كند. 195 (ر.م 1357)
ب - عالم به حكم و موضوع است، منتها اشتباهاً و از روى غفلت (طبق عادت)، نماز
را تمام خواند در اين حالت نيز نمازش باطل است و بايد آن را دوباره بخواند.
196(ر.م 1358)
ج - عالم به حكم و موضوع است، منتها موقع خواندن نماز، حكم را فراموش كرده بود،
لذا نماز را تمام خواند. در اين حالت پس از پى بردن به اشتباه چنان چه وقت نماز
باقى باشد، بايد نماز را دوباره و به صورت شكسته بخواند، و اگر وقت آن گذشته
باشد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى نمازى را كه تمام خوانده، به صورت شكسته به
جا آورد. 197 (ر.م 1358)
د - عالم به حكم و موضوع است، منتها موقع خواندن نماز، موضوع (مسافر بودن خود)
را فراموش كرده بود، لذا نماز را تمام خواند. در اين حالت پس از پى بردن به
اشتباه - چنان چه وقت نماز باقى باشد - بايد نماز را دوباره به صورت شكسته
بخواند، ولى اگر وقت آن گذشته باشد، قضا لازم نيست. 198(ر.م 1362)
و - عالم به حكم و موضوع است، ولى بعضى از خصوصيات حكم را نمىداند. * در اين
حالت پس از پىبردن به اشتباه - چنان چه وقت نماز باقى باشد - بايد نماز را
دوباره شكسته بخواند، و اگر وقت آن گذشته باشد، بنابر احتياط واجب بايد قضاى
نمازى را كه تمام خوانده است، به صورت شكسته به جا آورد. 199 (ر.م1360)
ه - عالم به حكم بوده ولى جاهل به موضوع است. * در اين حالت پس از پى بردن به
اشتباه - چنان چه وقت نماز باقى باشد - بايد نماز را دوباره به صورت شكسته
بخواند ،و اگر وقت آن گذشته باشد، بنابر احتياط واجب، بايد قضاى نمازى را كه
تمام خوانده، به صورت شكسته به جا آورد. 200 (ر.م 1361)
مثال: شخصى اهوازى، به قصد يك هفته توقف، به روستايى واقع در چهار فرسخى اهواز
مىرود و چون پيش خود يقين داشت كه روستا در سه فرسخى اهواز واقع شده است، لذا
خود را در آن روستا مسافر نمىدانست و نماز را تمام مىخواند؛ روز هفتم بعد از
خواندن نماز ظهر و عصر به اشتباه خود پى برد. اين شخص نماز ظهر و عصر آن روز را
بايد دوباره به صورت شكسته بخواند و نيز همه نمازهايى را كه در اين مدت چهار
ركعتى خوانده، بايد به صورت شكسته قضا كند. 201
ى - عالم به موضوع بوده ولى جاهل به حكم است **، در اين حالت نمازش صحيح
مىباشد 202.(ر.م1359)
احكام روزه مسافر
پرسشهاى مقدماتى
- مسافرت در ماه رمضان چه حكمى
دارد؟
- در چه مواردى مسافر، ميتواند روزه بگيرد؟
- چنان چه مسافر اشتباهاً روزه بگيرد چه حكمى دارد؟
- اگر روزهدار، اقدام به مسافرت كند،وظيفهاش نسبت به روزه آن روز چيست ؟
- اگر مسافر در ماه مبارك رمضان - قبل از ظهر يا بعد از ظهر - به وطن برسد،
وظيفهاش نسبت به روزه آن روز چيست ؟
مسأله 1 - مسافرى كه بايد نمازهاى چهار ركعتى را دو ركعت بخواند، نبايد روزه
بگيرد و مسافرى كه نمازش را تمام مىخواند - مثل كسى كه شغلش مسافرت است يا
سفرش، سفر معصيت است - بايد روزه واجب را نيز بگيرد. *(ر.م 1714)
مسأله 2 - مسافرت در ماه رمضان اشكال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد،
مكروه است. 211(ر.م1715)
مسأله 3 - اگر كسى نذر كند روزه بگيرد و روز آن را معين نكند، نمىتواند آن را
در سفر به جا آورد، ولى اگر نذر كند روز معينى را - چه مسافر باشد يا نباشد -
روزه بگيرد، بايد آن روز را - هر چند مسافر باشد - روزه بگيرد. 212(ر.م 1717)
مسأله 4 - كسى كه نمىداند روزه مسافر باطل است (جاهل به حكم است)، اگر در سفر
روزه بگيرد و در بين روز مسأله را بفهمد، روزهاش باطل مىشود و اگر تا مغرب
(موقع افطار) نفهمد، روزهاش صحيح است. 213(ر.م 1719)
مسأله 5 - اگر كسى فراموش كند كه مسافر است يا فراموش كند كه روزه مسافر باطل
مىباشد و در سفر روزه بگيرد، روزه او باطل است. 214(ر.م 1720)
مسأله 6 - اگر روزهدار بعد از ظهر مسافرت كند، بايدروزه خود را تمام نمايد و
اگر پيش از ظهر مسافرت كند، وقتىبه حد ترخص * رسيد، روزهاش باطل مىشود - چه
از شب، نيت سفر داشته باشد يا نه 215 - و اگر پيش از حد ترخص، روزه را باطل
كند، احتياطاً كفاره **بر او واجب مىشود.216(ر.م 1721)
مسأله 7 - اگر مسافر، پيش از ظهر به وطنش يا به جايى برسد كه مىخواهد ده روز
يا بيشتر در آن جا بماند - چنان چه كارى كه روزه را باطل مىكند انجام نداده
است - بايد آن روز را روزه بگيرد و اگر انجام داده، نمىتواند آن روز راروزه
بگيرد. 217 (ر.م 1722)
مسأله 8 - اگر مسافر بعد از ظهر به وطن يا جايى برسد كه مىخواهد ده روز يا
بيشتر در آن جا بماند، نمىتواند آن روز را روزه بگيرد. 218(ر.م 1723)
مسأله 9 - براى مسافر و كسى كه از روزه گرفتن معذور است، مكروه است در روز ماه
رمضان جماع نمايد و در خوردن و آشاميدن كاملاً خود را سير كند. 219 (ر.م 1724)
پىنوشتها:
* - مسافرى كه بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شكسته و هم
تمام بخواند، بايددر مورد روزه نيز احتياط نمايد يعنى، روزه رابگيرد و بعداً
نيز همان روزه را قضا نمايد، مگر به نظر آيت الله تبريزى كه قضاى آن روزه را
لازم نمىدانند. از اين رو طبق فتواى ايشان دانشجويان كثيرالسفر - كه در سفرهاى
تحصيلى ،بنابر احتياط واجب، نماز را هم شكسته و هم تمام مىخوانند - در ماه
مبارك رمضان، در اين سفرها، بايد روزه را بگيرند و همان روزه كافى است و قضا
لازم نيست.
210- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
211- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
212- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
213- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
* - براى توضيح حد ترخص به فصل هشتم مراجعه فرمائيد.
** - يعنى بايد يك برده آزاد نمايد، يادو ماه روزه بگيرد، يا شصت فقير را سير
كند.
214- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
215- اراكى (ر.م 1754)، گلپايگانى (ر.م 1730)، بهجت (ر.م 1357)، خامنهاى
(استفتا)، فاضل (ر.م 1787) و مكارم (ر.م 1447): حكم مسأله همان است كه امام
راحل (ره) فرمودهاند.
خوئى (ر.م 1730): چنان چه از شب قصد مسافرت داشته، وقتى به حد ترخص برسد،
روزهاش باطل مىشود؛ اما اگر ازشب قصد مسافرت نداشت و صبح تصميم گرفت به
مسافرت برود، در اين صورت نمىتواند روزه را بشكند؛ بلكه بنابر احتياط واجب
روزه آن روز را تمام كند و بعداً قضايش را نيز به جا آورد .
تبريزى (ر.م 1730): چنان چه از شب قصد مسافرت داشته، وقتى به حد ترخص برسد،
روزهاش باطل مىشود؛ اما اگر از شب قصد مسافرت نداشته و صبح تصميم گرفت مسافرت
نمايد، در اين صورت نمىتواند روزه را بشكند؛ بلكه بنابر احتياط واجب بايد روزه
آن روز را تمام كند (اين روزه صحيح است و بعداً لازم نيست قضاى آن را به جا
آورد).
زنجانى (ر.م 1730): چنان چه از شب در فكر سفر بوده، وقتى به حد ترخص برسد
مىتواند روزه را بخورد و مىتواند روزه را به اميد قبولى، به اتمام برساند؛
ولى بنابر احتياط واجب بايد قضاى آن را نيز به جا آورد؛ اما اگر از شب در فكر
سفر نبوده -حتى به نحو ترديد - و در روز مسافرت كند، بايد روزه را به اتمام
برساند (اين روزه صحيح است و لازم نيست بعداً قضاى آن را به جا آورد).
216- اراكى (ر.م 1754)و فاضل (ر.م 1787): بنابر احتياط، كفاره بر او واجب
مىشود.
خوئى (ر.م 1730)، تبريزى (ر.م 1730)و مكارم (ر.م 1447): كفاره بر او واجب است .
گلپايگانى، بهجت، خامنهاى:؟ (از فتاواى اين سه بزرگوار نيز استفاده مىشود كه
كفاره واجب است. ن).
زنجانى (ر.م 1730): پيش از رسيدن به حد ترخص جايز نيست روزه را بخورد، ولى اگر
روزه را خورد كفار ندارد .
217- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
218- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
219- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.