مسافرت، شغل نباشد
پرسشهاى مقدماتى
- كثير السفر، چند قسم است ؟
- چه مدت بايد قصد سفر شغلى داشت تا به احكام كثير السفر، عمل نمود؟
- چنان چه كثير السفر، ده روز در يك محل توقف نمايد، چه حكمى پيدا خواهد كرد؟
- در سفرهايى كه از توابع شغل كثيرالسفر است، نماز چه حكمى دارد؟
- كثيرالسفر از چه زمانى بايد نماز را تمام بخواند؟
- نظر مراجع معظم تقليد در مورد دانشجوى كثيرالسفر چيست
- چنانچه خانواده شخص كثيرالسفر، در همه سفرهاى شغلى همراه او باشند، چه حكمى
خواهند داشت ؟
مقدمه 144
مسافر از نظر حكم شرعى، بر سه قسم است :
1- كسى كه سفرش براى كسب و كار نيست، بلكه براى تفريح يا گردش يا زيارت و امثال
اينهاست.
به فتواى همه مراجع معظم تقليد، چنين مسافرى، نمازش شكسته * است و نمىتواند
روزه بگيرد.
2- كسى كه سفرش براى كسب و كار باشد و خود سفر، شغل او محسوب شود (اين شغل بدون
سفر وجود خارجى ندارد) مانند: راننده بيابانى، خلبان،ملوان، خدمه هواپيما، خدمه
قطار و... در اصطلاح فقهى چنين شخصى را «مَن شُغله السَّفَر» (كسى كه شغلش
مسافرت كردن است) مىگويند.
به فتواى همه مراجع معظم تقليد، چنين مسافرى، نمازش تمام است ** و مىتواند
روزه بگيرد.
3- كسى كه سفرش براى كسب و كار است ولى خود سفر، شغل او محسوب نمىشود، بلكه
مقدمه شغل او است *؛ مانند كارمند يا استادى كه فاصله محل زندگى و محل كارش، به
اندازه هشت فرسخ يا بيشتر است. در اصطلاح فقهى، چنين شخصى را «من شغله فى
السفر» (كسى كه شغلش در سفر است) مىگويند.
در حكم چنين مسافرى، مراجع معظم تقليد، اتفاق نظر ندارند. به فتواى امام راحل و
آيت الله فاضل لنكرانى بنابر احتياط واجب ، چنين مسافرى مانند قسم اول، بايد
نماز را شكسته بخواند،ولى به فتواى ساير مراجع، مانند قسم دوم، بايد نماز را
تمام بخواند. **
چند نكته قابل توجه
1- مسافر قسم دوم و سوم را اصطلاحاً، كثير السفر (يا دائم السفر) مىگويند.
البته معناى لغوى كثيرالسفر، مطلق است و شامل هر كسى مىشود كه زياد مسافرت
كند، اما در اصطلاح فقهى، فقط به كسى گفته مىشود كه عرفاً، مسافرت كردن شغل يا
مقدمه شغل او باشد. به دو مثال زير توجه فرماييد:
مثال اول: شخص ساكن اهواز، هر هفته براى گردش و تفريح به شهرها و روستاهاى
اطراف سفر مىكند. اين شخص هر چند هميشه مسافر است - مخصوصاً اگر اهواز وطنش
نباشد - ولى كثيرالسفر به معناى فقهى نيست، از اين رو در اين سفرها و در اهواز
- چنان چه وطنش نباشد - بايد نماز را شكسته بخواند. 145
مثال دوم: شخص ساكن شهركى واقع در چهار فرسخى اهواز، هر روز يا هر هفته، به
دليل يك كار غير شغلى - مثلاً پيگيرى پروندهاى كه در دادگسترى يا اداره ديگرى
دارد، يا براى معالجه يا براى سركشى به اموال و اجناسى كه در اهواز دارد يا
بردن آنها به شهرك - به اهواز مىرود و مىداند كه اين وضع چند ماه ادامه دارد.
اين شخص هر چند هميشه مسافر است (مخصوصاً اگر شهرك، وطن او نباشد)، ولى
كثيرالسفر به معناى فقهى نيست، از اين رو در اين سفرها و در شهرك - در صورتى كه
وطنش نباشد - بايد نماز را شكسته بخواند. 146
2- براى كثير السفر شدن (هر دو قسم كثيرالسفر)، لازم است شخص، مدت قابل
ملاحظهاى - مثل سه ماه - براى كسب و كار، در مسافت شرعى رفت و آمد كند و چنان
چه مدتش كم باشد، هر چند هر روز تردد كند، كثيرالسفر نبوده و بايد نماز را
شكسته بخواند. 147
مثال: كسى كه مىخواهد فقط يك ماه راننده بيابانى شود، يا كارمندى كه مأموريت
پيدا كرده به مدت يك ماه هر روز به شهرى مسافرت كند، يا استادى كه تصميم دارد
فقط، مدت يك ماه، هر روز براى تدريس - به شهرى واقع در 25 كيلومترى وطنش - سفر
كند، چنين اشخاصى، كثيرالسفر (به معناى فقهى) نبوده و در اين سفرهاى شغلى، بايد
نماز را شكسته بخواند.
3- براى كثير السفر شدن، لازم نيست شخص، هر روز مسافرت كند؛ بلكه همين كه هر از
چند روزى (حداكثر هر نه روز يك بار) يك سفر شغلى برود - و اين حالت، مدت قابل
توجهى استمرار داشته باشد - كثير السفر است و بايد نماز را تمام بخواند. 148
دو تذكر مهم
1- با توجه به اينكه غير از امام راحل (ره) و آيت الله فاضل لنكرانى، ساير
مراجع معظم تقليد، بين دو قسم كثير السفر (من شغله السفر و من شغله من السفر)،
از نظر حكم شرعى فرقى قائل نيستند. از اين رو براى اختصار، موضوع بحث اين فصل
را، عنوان عام كثيرالسفر، قرار مىدهيم. بنابراين، هر حكمى كه در مسائل آتى
بيان خواهد شد، شامل هر دو قسم كثيرالسفر مىشود، ولى هر وقت فتواى امام راحل
(ره) و آيت الله فاضل را بيان كنيم، به هر كدام از دو قسم كثيرالسفر، تصريح
خواهيم نمود.
2- بر خلاف رويّه اين جزوه كه متن آن براساس فتاواى امام راحل (ره) بود، متن
اين فصل، بر مبناى فتاواى آيات عظام اراكى (ره) و گلپايگانى (ره) مىباشد (علت
اين تغيير رويّه از تذكر اول معلوم مىشود). بنابراين، در اين فصل، آراى امام
راحل (ره) را نيز در پاورقى ملاحظه خواهيد فرمود.
مسأله 1 - چنان چه كسى در مسافت شرعى (هشت فرسخ) براى شغل، رفت و آمد كند، كثير
السفر بوده و بايد در اين سفرها، نماز را تمام بخواند. * (گلپايگانى ر.م 1320)
مثال 1 :استاد،يا دانشجو، يا كارمندى (يا رانندهاى) هر روز از وطن خود (روستاى
«الف» واقع در چهار فرسخى اهواز يا بيشتر) براى تدريس، يا تحصيل، يا كار (يا
جابجايى بار يا مسافر، بين روستا و اهواز)، به اهواز رفته و غروب باز مىگردد،
اين شخص در اهواز و بين راه، نمازش تمام است. 149
سؤال 48 - اگر روستاى «الف»، وطنش نباشد، در اين صورت نماز او در آن جا و اهواز
و بين راه، چه حكمى دارد؟
مثال 2: چنان چه فردمذكور در مثال 1، هر روز رفت و آمد نكند، بلكه اول هر هفته
به اهواز برود و آخر هفته باز گردد، يا هر دو سه روز يك بار به اهواز برود و يا
يك هفته د راهواز باشد و يك هفته در روستا، باز كثيرالسفر است و در اهواز و
روستا - هر چند وطنش نباشد - و در بين راه، بايد نماز را تمام بخواند. 150
مسأله 2 - چنان چه در مسأله قبل گذشت، كثيرالسفر كسى است كه در مسافت شرعى (هشت
فرسخ يا بيشتر) رفت و آمد كند. بنابراين، كسى كه در كمتر از چهار فرسخى وطن
براى كار، رفت و آمد مىكند، كثيرالسفر نيست و اگر اتفاقاً به اندازه مسافت
شرعى - هر چند در رابطه با كار - مسافرت كند، بايد نماز را شكسته بخواند.
151(اراكى ر.م 1304)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمندى (يا رانندهاى) كه هر روز از وطنش واقع در
سه فرسخى اهواز، براى تدريس يا تحصيل (يا جابجايى بار و مسافر) به اهواز
مىرود، كثيرالسفر نيست * و اگر احياناً در رابطه با شغلش به تهران برود، در
اين سفر بايد نماز را شكسته بخواند.
تبصره: چنان چه كسى در غير وطن سكونت داشته باشد و هر روز براى كار تا كمتر از
چهار فرسخى محل سكونت برود و هر از چند وقتى - مثلاً هر سه چهار ماه يك بار -
به وطنش * برود، اين شخص كثير السفر است و نمازش در محل كار و محل سكونت و بين
راه تمام است. 152(گلپايگانى س 20 و 32 و 41)
مثال: استاد، يا دانشجو و يا كارمندى كه در شهركى واقع در سه فرسخى اهواز سكونت
دارد، معمولاً هر روز براى تدريس، يا تحصيل و يا كار، به اهواز مىرود و هر سه
چهار ماه يك بار به وطنش تهران مىرود، اين شخص كثيرالسفر است. بنابراين، در
شهرك و اهواز و بين راه، بايد نماز را تمام بخواند. **
سؤال 49 - اگر در شهرك قصد اقامه كند، نمازش چه حكمى خواهد داشت ؟
مسأله 3 - كثيرالسفر، در سفر اول شغلى، نمازش شكسته است ازسفر دوم بايد نماز را
تمام بخواند. اما اگر سفر اول * طول بكشد به طورى كه در همان سفر، مردم مسافرت
كردن را شغل او بدانند، در سفر اول نيز - بعد از اينكه عرفاً مسافرت شغل او
محسوب شد - بايد نماز را تمام بخواند. 153(اراكى ر.م 1298)
مثال 1: رانندهاى اهوازى كه كارش جابجايى بار يا مسافر، بين اهواز و شهركى
واقع در چهار فرسخى اهواز است، اولين سرويسى كه به شهرك مىرود و باز مىگردد
(و كلاً حدود يك ساعت طول مىكشد)، سفر اول است و نمازش بين راه و در شهرك
شكسته است 154 ولى سرويس دومى كه مىرود، سفر دوم است، از اين رو، بايد بين راه
و در شهرك، نماز را تمام بخواند .
مثال 2: رانندهاى اهوازى كه كارش حمل باز به شهر برلن (واقع در كشور آلمان)
است و هر سفر او حدود يك ماه طول مىكشد، سرويس اولى كه از اهواز به طرف برلن
مىرود تا بازگشت به اهواز، سفر اول است و چون طولانى است، بنابراين، در همان
سفر اول - از وقتى كه عرفاً مسافرت كردن، شغل او محسوب مىشود - بايد نماز را
تمام * بخواند. 155
مثال 3: استاد، يا دانشجو و يا كارمندى، اول هر هفته از وطنش (آبادان) براى
تدريس يا تحصيل و يا كار، به اهواز مىرود و آخر هفته به وطن باز مىگردد، بار
اولى كه به اهواز مىرود تا بازگشت به آبادان، سفر اول اوست و لذا در مسير رفت
و برگشت و يك هفتهاى كه در اهواز است، بايد نماز را شكسته بخواند، ولى دفعه
دوم كه به اهواز مىرود، سفر دوم است. بنابراين، در مسير رفت و برگشت و در
اهواز، بايد نماز را تمام بخواند. 156
مسأله 4 - اگر كثيرالسفر، ده روز يا بيشتر در وطن خود بماند - چه از اول قصد
ماندن ده روز را داشته باشد، چه بدون قصد بماند - بايد در سفر او شغلى كه بعد
از آن مىرود، نماز را شكسته بخواند.
و اگر ده روز يا بيشتر، در غير وطن توقف نمايد - چنان چه از اول قصد ماندن اين
مدت را داشته باشد - باز در سفراول شغلى بايد نماز را شكسته بخواند.
157(گلپايگانى ر.م 1321 و 1322)
مسأله 5 - اگر كثير السفر، در غير وطن، ده روز يا بيشتر توقف نمايد - چنان چه
از اول قصد ماندن اين مدت را نداشته باشد در سفر اول شغلى كه بعد از آن مىرود
،بنابر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. 158 (اراكى ر.م
1306)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمند و يا رانندهاى كه وطنش تهران است ولى در
آبادان زندگى مىكند، و به جهت رفت و آمد به اهواز كثير السفر است، يك هفته
مرخصى گرفته و در آبادان ماند. روز هفتم، مريض شد و يك هفته نيز به خاطر آن
توقف نمود؛ اين شخص با اينكه بيش از ده روز در آبادان مانده، ولى چون از اول،
قصد ماندن اين مدت را نداشته؛ بنابراين، در اولين سفر شغلى كه به اهواز مىرود،
بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و از سفر دوم، نمازش تمام است. 159
سؤال 50 - اگر دو هفته مرخصى گرفته و در آبادان بماند، در اولين سفر شغلى بعد
از آن، نمازش چه حكمى دارد؟
مسأله 6 - چنان چه كثيرالسفر، در محلى توقف نمايد و بعد شك كند كه آيا در آن جا
ده روز توقف كرده يا نه، به شك خود توجه نمىكند و از همان سفر اول شغلى، نماز
را تمام مىخواند. 160(گلپايگانى ر.م 1323)
مسأله 7 - لازم نيست سفرهاى شغلى كثيرالسفر، در يك مسير خاص و معين باشد؛ بلكه
اگر در مسيرهاى مختلف و غير معين نيز باشد، نماز تمام است. 161 (اراكى 4.م 51)
مثال: كارمند و يا رانندهاى به اقتضاى شغلش و براساس مأموريتى كه به او ابلاغ
مىشود، هر روز در مسيرى متفاوت سفر مىكند (يك روز از اهواز به آبادان،روز بعد
به دزفول، روز ديگر به شوش و...)، در همه اين سفرها نمازش تمام است .
مسأله 8 - كثيرالسفر، در سفرهايى كه از توابع و لوازم شغل او محسوب مىشود - هر
چند آن سفرها اتفاقى باشد - بايد نماز را تمام بخواند. 162 (گلپايگانى س 21 -
29 - 52)
مثال 1: استادى اهوازى - كه براى تدريس بين اهواز و آبادان رفت و آمد مىكند -
هر ازچند وقتى جهت شركت در كنفرانس يا سمينار - كه لازمه شغلش است - يا گزارش
كار و يا... به تهران مىرود، در اين سفرها نيز نمازش تمام است. هم چنين اگر به
طور اتفاقى در رابطه باش شغلش به تهران دعوت شود، باز نمازش تمام است.
مثال 2:رانندهاى كه در مسير اهواز - بندرعباس كار مىكند، هر ماه براى تسويه
حساب، يا تجديد قرارداد و يا... به تهران مىرود. در اين سفرها نيز نمازش تمام
است. هم چنين، اگر در اثناى سفر شغلى، ماشينش خراب شود و براى تهيه لوازم مورد
نياز، با ماشين ديگرى به تهران برود، در اين سفر نيز نمازش تمام است .
مسأله 9 - چنان چه كثيرالسفر، به سفر غير شغلى برود، بايد نماز را شكسته
بخواند، هر چند اين سفر غير شغلى، در همان مسيرى باشد كه هميشه به جهت شغلش در
آن مسير رفت و آمد مىكند. 163 (اراكى ر.م1300)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمند و يا رانندهاى آبادانى كه به جهت شغل، در
مسير آبادان - اهواز، رفت و آمد مىكند، اگر يك روز جمعه به قصد گردش، يا ديدار
خويشان و دوستان، يا خريد و يا... به اهواز برود، نمازش در اين سفر شكسته خواهد
بود .
سؤال 51 - اگر روز شنبه كه براى كار به اهواز مىرود، قصد داشته باشد بعد از
اتمام كار، به ديدار خويشان و دوستان ساكن د راهواز برود، در اين صورت، نمازش
چه حكمى دارد؟
مسأله 10 - شغلى يا غير شغلى بودن سفر، به قصد و هدف شخص بستگى دارد، به اين
معنا كه اگر كثير السفر، هدفش از مسافرت، كار باشد، آن سفر، سفر شغلى بوده و
نمازش تمام است - هر چند در ضمن اين سفر، كارهاى غير شغلى نيز انجام بدهد - و
اگر هدفش، امور ديگرى غير از كار (شغل) باشد، آن سفر، سفر غير شغلى بوده و
نمازش شكسته است. * و اما در مسافرتهايى كه هدف، هم شغل و هم غير شغل است، در
تشخيص، شغلى يا غير شغلى بودن آن سفر، قصد و هدف اصلى، ملاك است، نه قصد و هدف
تبعى و غير اصلى. 164 ** (گلپايگانى ر.م 1316)
مثال 1: رانندهاى كه كارش جابهجا كردن مسافر بين شهرهاست؛ چنان چه به قصد
زيارت، با خانوداه عازم مشهد مقدس شود، اگر بين راه مسافر نيز سوار كند - چون
هدف اصلىاش زيارت است نه كار - لذا سفرش غير شغلى است ***و بايد نماز را شكسته
بخواند.
مثال 2: رانندهاى كه در مسير تهران - مشهد كار مىكند، در يكى از سفرهايى كه
مسافر به مشهد مىبرد ؛ به قصد زيارت، خانوادهاش را نيز با خود مىبرد و يك
هفته در آن جا مىمانند - چون هدف اصلىاش كار است **** - لذا سفرش شغلى بوده و
بايد نماز را در بين راه و مشهد تمام بخواند. *
مسأله 11 - اگر كثيرالسفر، به سفر غير شغلى برود، چنان چه در يك محل، ده روز يا
بيشتر توقف نكرده باشد (به نحوى كه در مسأله 4 و 5 گذشت)، وقتى دوباره سفر شغلى
را شروع مىكند، از سفر اول، بايد نماز را تمام بخواند. 165 (اراكى ر.م 1306)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمند و يا رانندهاى اهوازى كه به اقتضاى شغل، در
مسير اهواز - آبادان رفت و آمد مىكند، در ايام تعطيلات به قصد گردش و صله
ارحام به شهرهاى تهران، قم، كرج و مشهد سفر كرده و در هر كدام يك هفته توقف
مىكند وقتى به اهواز باز مىگردد، از سفر اول شغلى - كه به آبادان مىرود -
بايد نماز را تمام بخواند. 166
مسأله 12 - اگر كثيرالسفر، در اثناى سفر شغلى (يا از محل شغل)، سفرى غير شغلى
به كمتر از مسافت شرعى انجام دهد، در اين سفر نيز بايد نماز را تمام بخواند.
167(گلپايگانى، استفتا)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمند و يا رانندهاى آبادانى كه به اقتضاى شغل،
در مسير آبادان -اهواز، رفت و آمد مىكند، گاهى در همين سفرهاى شغلى، براى
ديدار خويشان و دوستان، يا براى گردش و يا... به روستايى واقع در سه فرسخى
اهواز مىرود، نمازش در آن روستا نيز تمام است، هر چند، يكى دو روز آن جا
بماند. 168
مسأله 13 - چنانچه كثيرالسفر، در سفر شغلى، در محل شغل، چند روزى به جهت كار
غير شغلى، توقف نمايد، در اين مدت نيز بايد نماز را تمام بخواند. 169 (اراكى
ر.م 1300)
مثال: استاد، يا دانشجو، يا كارمند و يا راننده آبادانى كه به اقتضاى شغل، در
مسير آبادان - اهواز رفت و آمد مىكند، چنان چه در يكى از سفرهاى شغلى، تصميم
بگيرد براى گردش، يا ديدار خويشاوندان و دوستان و يا... يك هفته در اهواز
بماند، در اين يك هفته نيز بايد نماز را تمام بخواند. * 170
مسأله 14 - كسى كه بيش از يك شغل دارد و در همه آنها، مسافر است در همه اين
سفرهاى شغلى، بايد نماز را تمام بخواند. 171(گلپايگانى ع. م 51)
مثال: شخصى اهوازى، هر روز براى كار به كارخانهاى واقع در شش فرسخى مىرود، و
بعد از ظهر با ماشين در مسير اهواز - آبادان كار مىكند، و دو روز د رهفته براى
تحصيل علم به دانشكدهاى واقع در چهار فرسخى اهواز مىرود، اين شخص در همه اين
سفرها، نمازش تمام است. 172
مسأله 15 - چنان چه شخص كثيرالسفر در همه سفرهاى شغلى، زن و فرزند را همراه خود
ببرد، آنان نيز در اين سفرهاى شغلى، بايد نماز را تمام بخوانند. 173 (اراكى، س
46)
خلاصه
- مسافر از نظر حكم شرعى، سه قسم است: غير كثير السفر، من شغله السفر و من شغله
فى السفر قسم اول اجماعاً نمازش شكسته است، قسم دوم اجماعاً نمازش تمام است و
در قسم سوم، امام راحل و آيت الله فاضل با ساير مراجع تقليد، اختلاف نظر دارند.
- چنان چه كسى سفرهاى متعدد انجام دهد ولى به عنوان شغل نباشد، حكم كثيرالسفر
بر او مترتب نمىشود.
- براى عمل به احكام كثيرالسفر، لازم است مدت قابل ملاحظهاى (مثلا سه ماه)
تصميم به مسافرت(براى شغل) داشته باشد .
- كسى كه محل كارش در كمتر از چهار فرسخى وطن واقع شده و هر روز رفت و آمد
مىكند، كثيرالسفر نيست.
- كثيرالسفر، در سفر اول شغلى، نمازش شكسته است و از سفر دوم بايد نماز را تمام
بخواند.
- سفر اول شغلى، نسبت به افراد، فرق مىكند و چه بسا يك ماه هم طول بكشد.
- چنان چه كثيرالسفر،ده روز يا بيشتر در وطن توقف نمايد، در اولين سفر شغلى پس
از اين توقف بايد نماز را شكسته بخواند .
- كثيرالسفر، در سفرهايى كه از لوازم شغلش است، بايد نماز را تمام بخواند.
- چنان چه كثير السفر، اقدام به سفر غير شغلى نمايد، بايد نماز را شكسته بخواند
.
- زن و فرزند شخص كثيرالسفر، اگر در همه سفرهاى شغلى، همراه او باشند، آنها نيز
بايد نماز را تمام بخوانند.
پىنوشتها:
144- مصادر اين بحث بدين قرار است: امام (استفتاآت، ص 236)،
اراكى (ر.م 1299 و استفتاآت)، خوئى (ر.م 1315 و س 291)، گلپايگانى (مجمع
المسائل، ص 201) بهجت (استفتاء، تبريزى (ر.م 1315 و س 291)، خامنهاى (اجوبة
الاستفتاآت، ص 180)، زنجانى (ر.م 1315 و استفتا)، فاضل (جامع المسائل، ص 135) و
مكارم (ر.م 1146 و استفتا).
* - البته با فراهم بودن همه شرايطى كه براى نماز شكسته لازم است و در اين كتاب
بيان شده است .
** - با توضيح و تفصيلاتى كه در همين فصل بيان مىشود.
* - يعنى اين شغل، بدون سفر هم وجود خارجى دارد، ولى در مورد اين شخص، شرايط به
گونهاى است كه براى انجام اين شغل، بايد هميشه سفر كند.
فرق اين قسم با قسم دوم اين است كه در اين قسم اگر شخص، شرايط زندگىاش را
تغيير دهد، مىتواند همان شغل راداشته باشد و سفر هم نكند؛ مثلاً استادى كه
ساكن كرج است و در دانشگاه تهران تدريس مىكند، زندگىاش را به تهران منتقل كند
و يا كارش را به كرج منتقل كند و در دانشگاه كرج تدريس كند. بخلاف قسم دوم كه
با تغيير شرايط زندگى نيز، ناگزير از سفر است چون سفر، جزو ماهيت شغل اوست و آن
شغل، بدون سفر، اصلاً وجود خارجى ندارد.
** - فتواى مقام معظم رهبرى و آيتالله تبريزى نيز، همين است ؛ فقط در مورد
دانشجو نظر اين دو بزرگوار با ساير مراجع فرق دارد. به نظر مقام معظم رهبرى (س
668) تحصيل علم، شغل نيست. بنابراين، دانشجو در سفرهاى تحصيل علم، مثل مسافر
قسم اول، نمازش شكسته است و نمىتواند روزه بگيرد، اما به نظر آيت الله تبريزى
(استفتا)، دانشجو در سفرهاى تحصيل علم، بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم
شكسته و هم تمام بخواند و روزه واجب را بايد بگيرد(اين روزه صحيح است و قضا
ندارد).
145- اراكى (س 25): اگر سفرهاى گردشى به دستور دكتر باشد و عنوان معالجه داشته
باشد، در اين صورت كثيرالسفر است و بايد نماز را تمام بخواند.
146- امام (ر.م 1316)، خوئى (ر.م 1325)، بهجت (ر.م 1068)، تبريزى (ر.م 1325)،
خامنهاى، زنجانى (ر.م 1338) و مكارم (ر.م 1153): حكم مسأله همان مىباشد كه در
متن آمده است. اراكى (س 18 و 46): چنان چه سفرهاى متعدد، براى غرض و هدف واحد
باشد (مثل سفرهاى متعدد براى زيارت، يا صله ارحام، يا معالجه و يا...) در اين
صورت، كثير السفر است و بايد نماز را تمام بخواند، اما اگر غرض و هدف متعدد شد
(مثل اينكه، سفرى براى زيارت و سفرى براى صله ارحام و سفرى براى معالجه و...
باشد) در اين صورت، كثيرالسفر نيست و بايد نماز را شكسته بخواند.
گلپايگانى (س 38، 42 و 43): سفرهاى متعدد، اگر به عنوان شغل نباشد، كثيرالسفر
نيست و بايد نماز را شكسته بخواند؛ اما همين سفرهاى متعدد غير شغلى، اگر براى
خريد مايحتاج زندگى يا معالجه يا براى امور ضرورى مربوط به زندگى و امرار معاش
باشد و مدت قابل توجهى (چهار پنج ماه) ادامه داشته باشد، در اين صورت كثيرالسفر
است و بايدنماز را تمام بخواند.
147- امام (س 360) چنان چه، دو ماه اشتغال به رانندگى داشته باشد، كثيرالسفر
است و بايد نماز را تمام بخواند.
اراكى (س 58 و 59): حداقل با سه ماه اشتغال به كار در سفر، كثيرالسفر مىشود و
بايد نماز را تمام بخواند و اگر كمتر از آن باشد، بنابر احتياط واجب بايد نماز
را هم شكسته و هم تمام بخواند.
خوئى (س 289، 290، 300): با يك ماه نيز كثيرالسفر مىشود و نمازش تمام است به
شرطى كه هر روز مسافرت كند و اگر هر روز مسافرت نكند ولى در طول سال مجموعاً دو
ماه يا بيشتر در سفر شغلى باشد، به طورى كه هر ماه حداقل ده روز در سفر باشد،
باز كثيرالسفر است و در سفرهاى شغلى بايد نماز را تمام بخواند.
گلپايگانى (س 25 و 35): حداقل با سه ماه اشتغال به كار در سفر، كثيرالسفر
مىشود و بايد نماز را تمام بخواند و چنان چه چهل پنجاه روز به اين كار اشتغال
داشته باشد، در سفرهاى شغلى، نمازش شكسته است.
بهجت (استفتا): با يك ماه نيز كثيرالسفر مىشود چون عمليت سفر، صدق مىكند و
بايد نماز را تمام بخواند.
تبريزى (استفتا): حداقل با دو ماه اشتغال به كار در سفر، كثيرالسفر مىشود و
بايد نماز را تمام بخواند.
خامنهاى (استفتا): با يك ماه هم - اگر طورى باشد كه عرفاً، عمليت سفر، صدق كند
- كثيرالسفر مىشود و بايد نماز را تمام بخواند.
زنجانى (ر.م 1319): كسى كه فقط در مقدارى كه از سال، شغلش مسافرت است؛ مانند
كسى كه فقط سه ماه اشتغال به رانندگى دارد، بايد نماز را تمام بخواند، ولى اگر
مدت سفر به قدرى كم باشد كه عرفاً به او كثيرالسفر نگويند، بايد نماز را شكسته
بخواند.
فاضل (استفتاء): چنان چه يك ماه اشتغال به رانندگى داشته باشد و عرفاً رانندگى
شغل او شناخته شود در اين صورت كثير السفر است و بايد نماز را تمام بخواند.
مكارم (استفتا): اگر هر روز رفت و آمد كند، با يك ماه هم كثير السفر مىشود و
بايد نماز را تمام بخواند.
148- امام ،اراكى، گلپايگانى، بهجت، خامنهاى، زنجانى و فاضل: حكم مسأله همان
مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى (س 288 - 292 - 301): چنان چه محل كار، مقر عمل محسوب نشود، حكم مسأله
همان مىباشد كه در متن آمده است ؛ اما اگر، مقر عمل محسوب شود، حكم محل كار با
حكم مسير رفت و برگشت فرق مىكند؛ بدين ترتيب كه در محل كار، مطلقاً نماز تمام
است ؛ چون مقر عمل، حكم وطن را دارد. (مراجعه شود به فصل چهارم، بحث وطن حكمى)
و اما در مورد مسير رفت و برگشت، سه حالت وجود دارد:
الف - در ماه، حداقل ده بار، بين محل سكونت و محل كار رفت و آمد مىكند. در اين
حالت، كثيرالسفر مىباشد و بين راه نيز نمازش تمام است .
ب - در ماه، نه يا هشت يا هفت بار رفت و آمد مىكند. در اين حالت بنابر احتياط
واجب بايد در بين راه، نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند .
ج - در ماه، كمتر از هفت بار رفت و آمد مىكند، در اين حالت، كثيرالسفر نيست و
بايد در بين راه، نماز را شكسته بخواند.
تبريزى (س 288 - 292 - 301): آنچه آيت الله خوئى فرمودهاند، درست است ولى در
مورد مسير رفت و برگشت، بايد به ترتيب زير عمل شود:
الف - در هفته(يا كمتر) حداقل يك بار، رفت و آمد مىكند در اين حالت، كثيرالسفر
بوده و بين راه نيز نمازش تمام است .
ب - هر ده يا نه، يا هشت روز يك بار، رفت و آمد مىكند، در اين حالت، بنابر
احتياط واجب بايد بين راه، نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
ج - اگر غير از دو حالت بالا، باشد كثيرالسفر نيست و بايد بين راه نماز را
شكسته بخواند.
مكارم (استفتا): چنان چه محل كار، مقر عمل محسوب نشود، حكم مسأله همان مىباشد
كه در متن آمده است؛ اما اگر مقر عمل محسوب شود، در آن جا مطلقاً نمازش تمام
است ؛ چون مقر عمل، حكم وطن را دارد و اما در بين راه بايد نماز را شكسته
بخواند مگر اينكه همه روزه يا چندين روز در هفته، رفت و آمد كند كه در اين
صورت، بين راه نيز نمازش تمام است .
* - به اختلاف نظر امام راحل (ره) و آيت الله فاضل، با ساير مراجع معظم تقليد،
در مورد (من شغله فى السفر»، و نيز به اختلاف نظر مقام معظم رهبرى و آيت الله
تبريزى، در مورد دانشجو، توجه شود (براى توضيح بيشتر به مقدمه همين فصل مراجعه
فرماييد).
149- اراكى، خوپى، بهجت، زنجانى، ومكارم: حكم همان مىباشد كه در متن آمده است
.
امام و فاضل: در مورد راننده و امثالش ،حكم همان است كه در متن آمده ولى استاد،
دانشجو و كارمند بايد نماز را شكسته بخوانند.
تبريزى: استاد، كارمند و راننده، حكمشان همان است كه در متن آمده ولى دانشجو،
بنابر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و روزه واجب را بايد
بگيرد.
خامنهاى: استاد، كارمند و راننده حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است. ولى
دانشجو، بايد نماز را شكسته بخواند.
* - البته نماز اين فرد، در اهواز و بين راه، تمام است ولى نه به خاطر
كثيرالسفر بودن بلكه به جهت اينكه فاقد شرط اول براى شكسته خواندن نماز است .
150- اراكى، بهجت و زنجانى: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است.
امام و فاضل: در مورد راننده و امثالش، حكم همان مىباشد كه در متن آمده است.
ولى استاد، دانشجو و كارمند در اهواز و روستا - چنان چه وطن نباشد - و بين راه،
نمازشان شكسته است.
خوئى و مكارم: چنان چه اهواز، مقر عمل محسوب نشود، حكم مسأله همان مىباشد كه
در متن آمده است ؛ اما اگر مقر محسوب شود، نمازش در آن جا مطلقاً تمام است (چون
مقر، حكم وطن رادارد)، و در مورد مسير رفت و برگشت، تفصيلى وجود دارد كه با
مراجعه به پاورقى صفحه 155 معلوم مىشود.
تبريزى: دانشجو، در تمام مواضع بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شكسته و هم
تمام بخواند و روزه واجب را بگيرد، ولى در مورد راننده، حكم مسئله همان مىباشد
كه در متن آمده است و اما كارمند واستاد، چنان چه اهواز براى آنها،مقر عمل
محسوب نشود، حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است و اگر مقر محسوب شود،
نمازشان در آن جا مطلقاً تمام است،و در مورد مسير رفت و برگشت، تفصيلى وجود
دارد كه با مراجعه به پاورقى صحه 155 معلوم مىشود .
خامنهاى: استاد، كارمند و راننده، حكمشان همان است كه در متن آمده ولى دانشجو،
در اهواز و روستا (چنان چه وطنش نباشد) و بين راه، نمازش شكسته است .
151- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
* - به شرطى كه وطنش، از محل سكونت و محل كار، حداقل هشت فرسخ فاصله داشته
باشد.
** - البته اگر قصد داشته باشد در شهرك مدت زيادى زندگى كند، طبق فتواى آيات
عظام خوئى، تبريزى، زنجانى و مكارم - چنان كه در عنوان اول از فصل چهارم، بحث
وطن حكمى گذشت - شهرك براى او حكم وطن را خواهد داشت. در نتيجه، اين مثال، عين
مثال قبل (ذيل مسأله 2) خواهد بود.
152- امام و فاضل:در محل كار و محل سكونت و بين راه، بايد نماز را شكسته بخواند
(براى توضيح بيشتر به مقدمه همين فصل مراجعه فرماييد).
اراكى: با قصد اقامه در محل سكونت، رفت و آمد به كمتر از چهار فرسخ اشكال ندارد
- هر چند موقع قصد اقامه، بداند كه هر روز به آن جا خواهد رفت - و نمازش در محل
سكونت و محل كار و بين راه، تمام است. (براى توضيح بيشتر به عنوان سوم از فصل
چهارم مراجعه فرماييد).
خوئى:؟
بهجت و خامنهاى (استفتا): حكم مسئله همان مىباشد كه در متن آمده است .
تبريزى (استفتا): در محل سكونت و محل كار و بين راه، بنابر احتياط واجب، بايد
نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و روزه واجب را بگيرد.
زنجانى (استفتا): اگر عرفاً كثيرالسفر محسوب شود، حكم مسأله همان مىباشد كه در
متن آمده است .
مكارم (استفتا): اگر اين كار، براى مدت طولانى - مثلاً يك سال يا بيشتر - ادامه
پيدا كند، هر دو محل، براى اوحكم وطن را دارد. بنابراين در محل سكونت و محل كار
و بين راه، بايد نماز را تمام بخواند.
* - سفر اول، نسبت به افراد، متفاوت است، گاه ممكن است يك ساعت باشد و گاه چند
هفته .
153- امام (ر.م 1306)، خامنهاى (س 665)، زنجانى (استفتا) و فاضل (استفتا): در
سفر اول شغلى، مطلقاً نماز شكسته است، هر چندسفر طول بكشد.
گلپايگانى (ر.م 1315): حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى (س 283) و تبريزى (استفتا): اگر كارى كه سفر مقدمه آن است، شغل او شده
باشد، بايد نماز را - حتى در سفر اول - تمام بخواند. ولى راننده در سفر اول -
هر چند طول بكشد - نمازش شكسته است .
بهجت (استفتا): اگر سفر اول طول بكشد، بنابراحيتاط واجب، بايد روز اول، نماز را
هم شكسته و هم تمام بخواند و از روز دوم نماز، را تمام مىخواند.
مكارم (ر.م 1145، س 222): من شغله السفر مثل راننده از همان سفر اول شغلى، بايد
نماز راتمام بخواند، ولى من شغله فى السفر مثل استاد، دانشجو و كارمند در سفر
اول شغلى، نمازش تمام است و از سفر دوم، نماز را تمام مىخواند.
154- مكارم: در همان سفر اول هم نمازش در شهرك و بين راه، تمام است .
* - بهتر است دريكى دو روز اول، نماز را احتياطاً، هم شكسته و هم تمام بخواند،
بعد از آن، نمازش تمام است. (ن).
155- امام، خامنهاى، زنجانى و فاضل: در سفر اول (در تمام يك ماه) بايد نماز را
شكسته بخواند. از سفر دوم كه از اهواز آغاز مىكند، نمازش تمام است .
گلپايگانى: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى، تبريزى و مكارم: از همان سفر اول، بايد نماز را تمام بخواند.
بهجت: روز اول، نماز را بنابر احتياط واجب، هم شكسته و هم تمام مىخواند و از
روز دوم نماز را تمام مىخواند .
156- امام و فاضل: استاد، دانشجو و كارمند، مطلقاً نماز را شكسته مىخوانند؛
اما اگر رانندهاى داراى شرايط مزبور باشد (مثلاً كارش حمل بار از اهواز به
آبادان است و هر دفعه، يك هفته در اهواز، براى بارزدن توقف دارد)، حكمش همان
مىباشد كه در متن آمده است .
گلپايگانى، زنجانى و مكارم: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى: چون اهواز بر اى او مقر عمل (شغل) محسوب مىشود، لذا در آن جا، مطلقاً
نمازش تمام است و اما در مورد حكم نماز در بين راه، تفصيلى وجود دارد كه با
مراجعه به پاورقى صفحه 155 معلوم مىشود.
بهجت: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است ولى در سفر اول، موقع بازگشت
به آبادان، بايد در بين راه نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
تبريزى: دانشجو (هم در سفر اول و هم در سفرهاى بعدى) در بين راه و در اهواز،
بنابر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و روزه واجب را
بگيرد ؛ ولى استاد و كارمند، در اهواز مطلقاً نمازشان تمام است واما در مورد
حكم نماز آنها در بين راه، تفصيلى وجوددارد كه با مراجعه به پاورقى صفحه 155
معلوم مىشود.
خامنهاى: دانشجو، مطلقاً نمازش شكسته است، ولى استاد و كارمند، حكمشان همان
مىباشد كه در متن آمده است .
157- امام (ر.م 1312و 1313)، اراكى (ر.م 1305 و 1306)، بهجت (استفتا)، خامنهاى
(س 665)، زنجانى (ر.م 1321 و 1322) و فاضل (ر.م 1334 و 1335 ): حكم مسأله همان
مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى (ر.م 1321 و 1322) و تبريزى (ر.م 1321و1322): در مورد راننده، حكم همان
است كه در متن آمده، ولى غير راننده، در سفر اول بنابر احتياط واجب بايد هم
شكسته و هم تمام بخواند.
مكارم (ر.م 1151): كثيرالسفر، مطلقاً در سفر اول بنابر احتياط واجب بايد نماز
را هم شكسته و هم تمام بخواند .
158- امام (ر.م 1313)، بهجت (استفتا)، خامنهاى (س 665) و فاضل (ر.م 1335): در
سفر اول، بايد نماز را شكسته بخواند .
گلپايگانى (ر.م 1322)، زنجانى (ر.م 1322) و مكارم (ر.م 1151): حكم مسأله همان
مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى (ر.م 1321 و 1322) و تبريزى (استفتا): هم راننده و هم غير راننده، از همان
سفر اول، بايد نماز را تمام بخواند .
159- امام و فاضل: راننده در سفر اول شغلى، نمازش شكسته است و از سفر دوم، نماز
را تمام مىخواند، ولى استاد، دانشجو و كارمند در همه سفرهاى شغلى، نمازشان
شكسته است (براى توضيح بيشتر به صفحه 151 مراجعه فرماييد).
گلپايگانى، زنجانى و مكارم: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است .
خوئى: از سفر اول شغلى، بايد نماز را تمام بخوانند.
بهجت: در سفر اول شغلى، نمازشان شكسته است ولى از سفر دوم، بايد نماز را تمام
بخوانند.
تبريزى: استاد، كارمند و راننده، از سفر اول شغلى، نمازشان تمام است، ولى
دانشجو در همه سفرهاى تحصيلى، بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. (به
صفحه 151 مراجعه فرماييد).
خامنهاى: استاد و كارمند و راننده، در سفر اول شغلى، نمازشان شكسته است و از
سفر دوم، نماز را تمام مىخوانند؛ ولى دانشجو در همه سفرهاى تحصيل، بايد نماز
را شكسته بخواند (ص 151 مراجعه شود).
160- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
161- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
162- امام (س 370) و فاضل (س 501): در سفرهايى كه از لوازم و توابع شغلش است،
بايد نماز را شكسته بخواند .
اراكى (س 30 - 16) و زنجانى (استفتا): در سفرهايى كه از لوازم و توابع دائمى
شغلش مىباشد، نماز تمام است؛ ولى در سفرهاى اتفاقى و مستقل - هر چند در رابطه
با شغل - بايد نماز را شكسته بخواند.
خوئى (س 299)، خامنهاى (استفتا)و مكارم (استفتا): حكم مسأله همان مىباشد كه
در متن آمده است .
بهجت (استفتا): سفرهايى كه از توابع و لوازم - دائمى يا اتفاقى - شغل است، اگر
عرفاً جزء شغل باشد، حكم سفر شغلى را دارد و بايد نماز را تمام خواند.
تبريزى (س 299): در سفرهايى كه از لوازم و توابع دائمى شغل مىباشد، نماز تمام
است؛ ولى اگر اتفاقى باشد، بنابر احتياط واجب بايد نماز را هم شكسته و هم تمام
بخواند.
163- امام (ر.م 1307)، گلپايگانى (ر.م 1316)، خوئى (ر.م 1316)، بهجت (ر.م
1061)، تبريزى (ر.م 1316)، خامنهاى (س 666) فاضل (ر.م 1329)و مكارم (ر.م 1147)
حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است .
زنجانى (ر.م 1316): در سفر غير شغلى، بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شكسته
و هم تمام بخواند.
* - هر چند در ضمن اين سفر، كارهاى شغلى نيز انجام بدهد.
** - و اگر هر دو، هدف اصلى باشند، بايد احتياطاً نماز را هم شكسته و هم تمام
خواند.
*** - به اين دليل كه اگر بين راه مسافر سوار نمىكرد، باز اين سفر را مىرفت .
**** - به اين دليل كه اگر خانواده نيايد و قصد زيارت نداشته باشد، باز اين سفر
را براى جابجايى مسافر مىرود.
164- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
* - و اگر هر دو (زيارت و جابهجايى مسافر) هدف اصلى باشد به طورى كه هر كدام
نباشد (مسافر باشد ولىخانواده نيايد يا خانواده بيايد ولى مسافر نباشد) سفر
مشهد را لغو مىكند، در اين صورت بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
165- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
166- امام و فاضل: راننده، حكمش همان مىباشد كه در متن آمده است، ولى استاد و
دانشجو و كارمند، در همه سفرهاى شغلى، بايد نماز راشكسته بخوانند. (براى توضيح
بيشتر به ص 151 مراجعه فرماييد).
گلپايگانى، خوئى، بهجت، زنجانى و مكارم: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده
است .
تبريزى: دانشجو در همه سفرهاى تحصيلى، بايد نماز را هم شكسته و هم تمام
بخواند،ولى سايرين حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است. (مراجعه به ص 151).
خامنهاى: دانشجو، در همه سفرهاى تحصيلى، بايد نماز را شكسته بخواند، ولى
سايرين حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است. (مراجعه به ص 151).
167- امام، خوئى و زنجانى:؟
اراكى (س 11): در صورتى كه شب را نماند، نمازش تمام است .
بهجت (استفتا)، خامنهاى (س 679)، فاضل (استفتا) و مكارم (استفتا): حكم مسأله
همان مىباشد كه در متن آمده است .
تبريزى: بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند.
168- امام و زنجانى:
اراكى: در صورتى كه شب را در روستا نماند، نمازش در آن جا نيز مانند اهواز،
تمام است .
خوئى: اگر اهواز براى او، مقر عمل محسوب شود، در اين صورت نمازش در روستا نيز
مانند اهواز، تمام است( براى توضيح مقر عمل به فصل چهار، بحث وطن حكمى مراجعه
فرماييد).
بهجت و مكارم: آنچه در متن آمده درست است .
تبريزى: چنان چه اهواز براى او مقر عمل (فصل چهارم، وطن حكمى) محسوب شود، نمازش
در روستا نيز مانند اهواز تمام است؛ در غير اين صورت، بايد در روستا نماز را هم
شكسته و هم تمام بخواند.
خامنهاى: دانشجو، در اهواز و روستا، نمازش شكسته است ولى در مورد سايرين آنچه
در متن آمده درست است .
فاضل: راننده حكمش همان مىباشد كه در متن آمده است، ولى استاد و دانشجو و
كارمند، هم د راهواز و هم در روستا، نمازشان شكسته است .
169- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
* - البته به شرطى كه اصل سفر به اهواز، به قصد شغل باشد و تصميم به توقف در
اهواز، بعد به وجود آمده باشد .
امام و فاضل: راننده حكمش همان مىباشد كه در متن آمده است، ولى استاد و دانشجو
و كارمند، در همه سفرهاى شغلى، نمازشان شكسته است. (به صفحه 151 مراجعه
فرماييد).
اراكى، خوئى، بهجت، زنجانى و مكارم: حكم مسأله همان مىباشد كه در متن آمده است
.
تبريزى: استاد، كارمند و راننده، حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است؛ ولى
دانشجو در همه سفرهاى تحصيلى، بايد نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند. (ص
151).
خامنهاى: استاد، كارمند و راننده، حكمشان همان مىباشد كه در متن آمده است،
ولى دانشجو در همه سفرهاى تحصيلى، بايد نماز را شكسته بخواند. (ص 151)
170- همه مراجع معظم تقليد در حكم اين مسأله اتفاق نظر دارند.
171- امام و فاضل: در سفرهايى كه اشتغال به رانندگى دارد، نمازش تمام است، ولى
در سفر به كارخانه يا تحصيل علم، بايد نماز را شكسته بخواند. (ص 151).
تبريزى: در سفرهاى تحصيل علم، بنابر احتياط واجب، بايد نماز را هم شكسته و هم
تمام بخواند. (ص151).
خامنهاى: در سفرهاى تحصيل علم، بايد نماز را شكسته بخواند. (ص 151)
172- امام و فاضل (استفتا): زن و فرزند بايد نماز را شكسته بخوانند (به صفحه
151 مراجعه فرمائيد).
خوئى (س 319): زن و فرزند، در كثير السفر بودن، تابع شوهر و پدر نيستند و بايد
نماز را شكسته بخوانند.
گلپايگانى: ؟
بهجت (استفتا)، زنجانى (استفتا) و مكارم (استفتا): در صورتى كه همراهى شوهر و
پدر، در سفرهاى شغلى، برنامه دائمى آنان باشد، بايد نماز را در اين سفرها، تمام
بخوانند.
تبريزى (س 319 و استفتا): اگر زن در اين سفرها، شغلى داشته باشد - هر چند آن
شغل، خدمت به شوهر باشد - بايد نماز را تمام بخواند، در غير اين صورت، بنابر
احتياط واجب بايد در اين سفرها نماز را هم شكسته و هم تمام بخواند و روزه واجب
را بگيرد.
خامنهاى (استفتا): اگر زن و فرزند، در اين سفرها، شغلى ندارند، بايد نماز را
شكسته بخوانند.