مقدمه
اسراف يكى از
نمونههاى آشكار حركتهاى نابخردانه است. عقل و وحى بر كاربرد امكانات در
زمينههاى مورد نياز تأكيد دارد و دور ريختن، هدر دادن و از بين بردن مواد لازم
قابل استفاده را محكوم و ناپسند مىداند، وجدان انسان از اسراف نفرت دارد و اين
تنبلىها و ناآگاهيها، غفلتها و رفاهزدگيهاست كه زمينه را براى اسراف هموار
مىسازد.
اسراف هميشه و همه جا بر پيكر اخلاق
و اقتصاد و سلامتى فرد و جامعه ضربه وارد مىكند، اما در شرايط كنونى جامعه
اسلامى ما كه فشار استكبار غرب براى تحميل و تشديد فقر بر امت اسلام، هر چه
بيشتر شده است،اسراف، گناهى كوچك نيست، اسراف در اموال شخصى گناه و در
بيتالمال مسلمين گناهى بزرگتر است.
متأسفانه امروز اسراف و تبذير در
جامعه ما بقدرى زياد و گسترده شده كه رهبر معظم انقلاب اسلامى در پيام نوروزى
سال 1376 خود از آن بشدت اظهار نگرانى كرده و از تمام ملت خواستند تا از اسراف
جلوگيرى نمايند.
انتخاب چهل هشدار از گفتار پيشوايان
اسلام در زمينه اسراف، بدين اميد انجام گرفته است كه امت اسلامى با كاهش و
جلوگيرى از ريخت و پاشها بر عزّت و قدرت خويش بيفزايند و در برابر خداوند
متعال و جهان اسلام سرفراز باشند.
انشاءاللَّه
اسراف در قرآن
وَكُلُوا وَاشْرَبُوا
وَلاتُسْرِفُوا
اِنَّهُ لايُحِبُّ الْمُسْرِفينَ. (اعراف / 31)
بخوريد و بياشاميد و اسراف نكنيد
خداوند اسراف كنندگان را دوست ندارد.
اسراف چيست
اسراف چيست
قالَ
الصّادِقُ علیه السلام :
اِنَّمَا اْلاِسْرافُ فيما اَتْلَفَ الْمالَ
وَاَضَرَّ بِالْبَدَنِ.
قيلَ: فَمَا اْلاِقْتارُ؟ قالَ:
اَكْلُ الْخُبْزِ وَالْمِلْحِ وَاَنْتَ تَقْدِرُ
عَلى غَيْرِهِ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
اسراف آنست
كه انسان مالش را از بين ببرد و به بدنش صدمه بزند (مثل
سيگار كشيدن) عرض شد پس اقتار چيست؟
فرمود:
اينست كه غذايت نان و نمك باشد در صورتيكه قدرت دارى غذاى مناسبترى بخورى. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 1.)
زيادىآبِخوردن رانبايد دور ريخت
قالَ
الصَّادِقُ علیه السلام :
مَنْ شَرِبَ مِنْ ماءِ الْفُراتِ
وَاَلْقى بَقيَّةَ الْكُوزِ
خارِجَ الْماءِ فَقَدْاَسْرَفَ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
كسى كه آبى
را از نهر فرات گوارا براى
خوردن بردارد و بعد از نوشيدن، زيادى آنرا بيرون بريزد اسراف كرده است. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 3.)
پائينترين مرتبه اسراف
عَنَ اَبى
عَبْدِاللَّه علیه السلام قالَ:
اَدْنَى اْلاِسْرافُ هِراقَةُ
فَضْلِ اْلاِناءِ
وَابْتِذالُ ثَوْبِ الصَّوْنِ
وَاِلْقاءُ النَّوى.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
پائين ترين
مرتبه اسراف عبارتست از:
1 - دور ريختن آبى كه از آشاميدن اضافه آمده است.
2 - اينكه لباس كار و لباس بيرونى، يكى باشد.
3 - بدور انداختن هسته خرما پس از خوردن خرما (چون از هسته خرما ماده غذائى براى
شتران تهيه مىشد) (وسائل الشيعه، ح 3، باب 28، ص 374.)
ميوه نيم خورده
رُوِىَ اَنَّهُ نَظَرَ الصَّادِقُ علیه السلام
اِلى فاكِهَةٍ قَدْرُمِيَتْ مِنْ دارِهِ لَمْ
يُسْتَقْصَ اَكْلُهافَغَضِبَ وَ قالَ:
ما هذا اِنْ كُنْتُمْ شَبِعْتُمْ
فَاِنَّ كَثيراً مِنَ النَّاسِ
لَمْ يَشْبَعُوا فَاَطْعِمُوهُ
مَنْ يَحْتاجُ اِلَيْهِ.
نقل شده است
كه امام صادق علیه السلام مشاهده كرد ميوهاى را نيم
خورده از خانه بيرون انداختهاند، خشمگين شد و فرمود:
اگر شما سير هستيد خيلى از مردم گرسنهاند خوب بود آنرا به نيازمنديش مىداديد.
(مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 4.)
هرچه از سفره افتاد برداريد
عَنْ اَبِى
عَبْدِاللَّه علیه السلام ، قالَ:
اِنّى اَجِدُ الشَّيْئَ الْيَسيرَ
يَقَعُ مِنَ الْخَوانِ
فَاُعيدُهُ فَيَضْحَكُ الْخادِمُ.
از امام
صادق علیه السلام نقل شده كه فرمود:
من هرگاه
چيز كمى هم از سفره مىافتد آنرا بر مىدارم و اين كار باعث تعجب خادم مىشود و
خادم مىخندد. (مجموعة الاخبار، باب 171،
حديث 7.)
سلامتى كجاست؟
قالَ
اَميرُالْمُؤْمِنينَ علیه السلام :
كُلُوا ماسَقَطَ مِنَ الْخَوانِ
فَاِنَّهُ شِفآءٌ مِنْ كُلِّ داءٍ
بِاِذْنِ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ
لِمَنْ اَرادَ اَنْ يَستَشْفِىَ
بِهِ.
اميرمؤمنان
علیه السلام فرمود:
آنچه را كه
از سفره افتاده برداريد و بخوريد، زيرا آن دواى هر دردى است كه خدا بخواهد آن
را التيام بخشد براى كسى كه به نيّت شفاء بخورد. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 9، بنقل از نهج البلاغه.)
بى نيازى جاودانه
قالَ
رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم :
مَنْ تَتَبَّعَ ما يَقَعُ مِنْ
مائدَةٍ فَاَكَلَهُ ذَهَبَ عَنْهُ
الْفَقْرُ وَعَنْ وُلْدِهِ وَ
وُلْدِ وُلْدِهِ اِلَى السَّابِعِ.
پيامبر
گرامى صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
كسى كه
جستجو كند و آنچه از سفره افتاده بردارد و بخورد، فقرو تنگدستى از خودش و
اولادش تا هفت پشت رخت برمىبندد. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 8.)
نشانههاى اسراف كننده
عَنْ اَبى
عَبْدِاللَّه علیه السلام ، قالَ:
لِلْمُسْرِفِ ثَلاثُ عَلاماتٍ
يَشْتَرى ما لَيْسَ لَهُ
وَيَلْبِسُ ما لَيْسَ لَهُ
وَيَأْكُلُ ما لَيْسَ لَهُ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
اسراف كننده
را سه نشانه است:
چيزهائى را مىخرد و مىپوشد و مىخورد كه در شأن او نيست. (تفسير نورالثقلين، جلد 1؛ سوره انعام، ص 772.)
نشانه مؤمن
قالَ
اَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام :
صِفَةُ الْمُؤْمِنِ ...
لايُبَذِّرُوَ لايُسْرِفُ بَلْ
يَقْتَصِدُ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
انسان
مؤمن اسراف و زيادهروى نمىكند بلكه ميانهروى را پيشه خود مىسازد. (مجموعة الاخبار، الباب 30، حديث 1.)
روش پيامبر
رُوِىَ اَنَّهُ كانَ رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم
يَأكُلُ الرُّطَبَ وَيُطْعِمُ
الشَّاةَ النَّوى.
روايت
شده است پيامبر گرامى صلي الله عليه و آله و سلم
وقتى خرما مىخوردند، هسته آنرا به گوسفند مىدادند. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 5.)
اسلام و ميانهروى
عَن عامِرِ
بنِ جُذاعَة قالَ:
جاءَ رَجُلٌ اِلى اَبى عَبدِاللَّه علیه السلام
فَقالَ لَهُ:
اِتَّقِ اللَّهَ وَلاتُسْرِفْ وَلاتُقْتِرْ
وَلكِنْ بَيْنَ ذلِكَ قَوامٌ،
اِنَّ التَّبْذيرَ مِنَ الْاِسْرافِ،
قالَ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ؛
وَلاتُبَذِّرْ تَبْذيراً.
از عامر بن
جذاعه نقل شده است كه گفت: مردى آمد خدمت امام صادق علیه السلام
حضرت باو فرمود:
تقواى الهى
پيشه كن، اسراف نكن و برخود هم سخت مگير وميانهروى مايه استوارى است، تبذير
همان اسراف است كه خداوند درباره آن فرموده: تبذير و زياده روى نكن. (تفسير نورالثقلين، ج 2، سوره اسراء، ص 56.)
كار شيطانى
عَنْ كِتابِ
اَبى مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرى علیه السلام
اِلى
مُحَمَّدِ بْنِ حَمْزَةَ وَبِشارَتُهُ بِالْغِنى وَقَولُهُ لَهُ:
وَعَلَيْكَ بِاْلاِقْتِصادِ
وَاِيّاكَ وَالْاِسْرافَ فَاِنَّهُ مِنْ فِعْلِ
الشَّيْطَنَةِ.
امام حسن
عسگرى علیه السلام به محمدبن حمزه نامهاى نوشته او را
به ثروت و بىنيازى مژده داده و به او فرمود:
بر تو باد ميانهروى و پرهيز از اسراف زيرا اسراف از كارهاى شيطانىاست.
(بحارالانوار 50: ص 292 ح 66.)
عامل نياز و بىنيازى
قالَ
اَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام :ياعُبَيْدُ،
اِنَّ السَّرَفَ يُورِثُ
الْفَقْرَ
وَاِنَّ الْقَصْدَ يُورِثُ
الْغِنى.
امام صادق
علیه السلام به عبيد فرمود:
اسراف و
زيادهروى باعث فقر و تنگدستى مىگردد و ميانهروى موجب ثروت و بىنيازى
مىشود. (وسائل الشيعه، جلد 15، ص 258.)
دور انداختن هسته خرما
عَنْ
اَبى عَبْدِاللَّهِ علیه السلام ؛ قالَ:
اِنَّ الْقَصْدَ اَمْرٌ يُحِبُّهُ اللَّهُ
عَزَّوَجَلَّ
وَاِنَّ السَّرَفَ يُبْغِضُهُ حَتّى طَرْحِكَ
النَّواةَ
فَاِنَّها تَصْلَحُ لِشَيْىٍ وَحَتّى صَبّْكَ فَضْلَ
شَرابِكَ.
از امام
صادق علیه السلام نقل شده است كه فرمود:
ميانه روى
را خداوند متعال دوست دارد و اسراف و زيادهروى مورد خشم اوست حتى اگر اسراف در
انداختن هسته خرمائى باشد كه قابل مصرف است يا زيادى آبى كه خورده شده، باشد. (تحف العقول، ص 301.)
ميانه روى و بقاء نعمت
عَنْ مُوسَى
بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام :
وَ مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنَع
بَقِيَتْ عَلَيْهِ النِّعْمَةُ
وَ مَنْ بَذَّرَوَ اَسْرَفَ
زالَتْ عَنْهُ النِّعْمَةُ.
امام موسى
بن جعفر علیه السلام فرمودند:
كسى كه در
زندگى ميانهروى و قناعت ورزد، نعمت او باقى مىماند وآنكه با ريخت وپاش و
اسراف زندگى كند نعمتش از بين مىرود. (تحف العقول، ص 301.)
ميانهروى حسنه واسراف گناهاست
قالَ اَبُو
جَعْفَرٍ لِأَبى عَبْدِاللَّهِ علیه السلام
:
يا بُنَىَّ
عَلَيْكَ بِالْحَسَنَةِ بَيْنَ السَّيَّئتَيْنِ
تَمْحُوهُما
قالَ: كَيْفَ ذلِكَ يا اَبَةِ؟
قالَ: مِثْلُ قَوْلهِ؛
وَالَّذينَ اِذااَنْفَقُوا لَمْ
يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا
امام باقر
علیه السلام به فرزندش امام صادق علیه السلام
فرمود:
بر تو باد
به انجام كار خيرى كه وسط دو كار بد قرار گرفته و آن دو را از بين مىبرد، امام
صادق سئوال كرد، چگونه چنين چيزى ممكن است؟ امام فرمود: همانطور كه قرآن
مىگويد مؤمنين كسانى هستند كه وقتى انفاق مىكنند زيادهروى و سختگيرى
نمىكنند (بنابراين اسراف و سختگيرى هر دو گناه است و حدّ وسط آن يعنى
ميانهروى حسنه است بر تو باد به آن حسنه كه بين آن دو گناه است). (تفسير
نورالثقين، جلد 4، سوره فرقان، ص 27.)
بيمه ميانهرو
عَنْ اِبْنِ
مَيْمُونٍ قالَ سَمِعْتُ اَبا عَبْدِاللَّهِ علیه السلام ، يَقُولُ:
ضَمِنْتُ لِمَنِاقْتَصَدَ اَنْ
لا يَفْتَقِرَ.
ابن ميمون
گفت شنيدم كه امام صادق علیه السلام فرمود:
هر كسى كه
در زندگى خود ميانهرو باشد من ضمانت مىكنم او را كه هرگز تهىدست نشود. (خصال صدوق، باب الواحد، حديث 32.)
عامل فراوانى و تباهى ثروت
قالَ اَميرُ
الْمُؤمِنينَ علیه السلام :
اَلْقَصْدُ مَثْراةٌ وَالسَّرَفُ
مَثْواةٌ.
على علیه
السلام فرمود:
اعتدال در
خرج كردن ميانهروى موجب
فراوانى مال و ثروت و اسراف باعث تباهى و نابودى آن است. (وسائل الشيعه، جلد 15، ص 258.)
ميانهروى عامل رستگارى
قالَ
رَسُولُ اللّهِ صلي الله عليه و آله و سلم :
ثَلاثٌ مُنْجِياتٌ، فَذَكَرَ
الثّالِثَ
الْقَصْدُ فِى الْغِنى
وَالْفَقْرِ.
پيامبر
گرامى اسلام صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
سه چيز باعث
نجات و رستگارى است و در مورد سومى خاطرنشان ساخت؛ رعايت اعتدال در حال فقر و
توانگريست. (وسائل الشيعه، جلد 15، ص 258.)
عامل فراوانى رزقومحروميت
قال رَسُولُ
اللَّه صلي الله عليه و آله و سلم :
مَنِ اقْتَصَدَ فِى مَعيشَتِهِ
رَزَقَهُ اللَّهُ
وَ مَنْ بَذَّرَ حَرَمَهُ اللَّه.
پيامبر اكرم
صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
كسى كه در
زندگى ميانه روى را رعايت نمايد خداوند او را روزى مىدهد و كسى كه اسراف و
زياده روى كند، او را محروم مىسازد. (وسائل الشيعه، جلد 15، ص 259.)
اسراف دشمن فراوانى است
قالَ عَلىٌ
علیه السلام :
اَلاِسْرافُ يُفْنِى الْجَزيلَ.
اميرمؤمنان
علیه السلام فرمود:
اسراف و زياده روى فراوانى را نابود مىسازد. (ميزان الحكمه، ج 4، باب اسراف، حديث 8481.)
اسراف بركت را كم مىكند
قالَ
اَبُوعَبْدِاللَّهِ علیه السلام :
اِنَّ مَعَ اْلاِسْرافِ قِلَّةَ
الْبَرَكَةِ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
همانا اسراف با كمى بركت همراه است. (وسائل الشيعه، ج 15، ص 261.)
پيامدهاى اسراف
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
اَلتَّبْذيرُ عُنْوانُ الْفاقَةِ.
امام على
علیه السلام فرمود:
زياده روى مقدمه فقر و تنگدستى است. (ميزان الحكمه، ج 1، حديث 1659.)
زيادهروى و تنگدستى
قالَ علىٌّ
علیه السلام :
اَلتَّبْذِيرُ قَرِينُ مُفْلِسٍ.
امام على
علیه السلام فرمود:
زياده روى همراه با تنگدستى است. (ميزان الحكمه، ج 1، حديث 1660.)
افتخار به زيادهروى
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
مَنِ افْتَخَرَ بِالتَّبْذيرِ
اِحْتَقَرَ بِاْلاِفْلاسِ.
على علیه
السلام فرمود:
كسى كه به زيادهروى افتخار كند، با تنگدستى خوار و زبون مىگردد. (ميزان الحكمه، ج 1، حديث 1661.)
خشم خدا و تباهكردن ثروت
قالَ
الْكاظِمُ علیه السلام :
اِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ
يُبْغِضُ الْقيلَ وَ الْقالَ
وَ اِضاعَةَ الْمالِ وَكَثْرَةَالسُّؤالِ.
امام كاظم
علیه السلام فرمود:
خداوند، قيل و قال، ضايع كردن مال و زيادهروى در سئوال را دشمن مىدارد. (قصار الجمل، ص 305.)
بخششهاى بىمورد
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
اَلا وَاِنَّ اِعْطاءَ الْمالِ فِى غَيْرِ حَقِّهِ
تَبْذيرٌ وِاِسْرافٌ
وَهُوَ يَرْفَعُ صاحِبَهُ
فِىالدُّنْيا وَيَضَعُهُ فِىاْلاخِرَةِ
وَ يُكْرِمُهُ فىِ الناسِ
وَيُهينُهُ عِنْدَاللَّهِ.
امام على
علیه السلام فرمود:
بخششهاى
بىجاى مال و ثروت، اسراف و زيادهروى محسوب مىشود و بخشنده آنرا در دنيا بالا
مىبرد و در آخرت او را پائين مىآورد، او را در بين مردم بزرگ جلوه مىدهد، و
نزد خدا خوار و سبك مىكند. (نهج البلاغه، خطبه 126.)
عامل تنگدستى
قالَ
رَسُولُ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم :
اَلسَّرَفُ يُورِثُ الْفَقْرَ.
پيامبر
گرامى صلي الله عليه و آله و سلم فرمود:
اسراف فقر و تنگدستى مىآورد. (مجموعة الاخبار، باب 171، حديث 6.)
به اسرافكار رحم نمىشود
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
ذَرِ السَّرَفَ
فَاِنَّ الْمُسْرِفَ لا يُحْمَدُ جُودُهُ وَلا
يُرْحَمُ فَقْرُهُ.
اميرالمؤمنين
علیه السلام فرمود:
زياده روى و
اسراف را ترك كن زيرا بخشش اسراف كار مورد ستايش نيست و تنگدستى او هم مورد
ترحم واقع نمىشود. (غررالحكم 4: ص 34 ح 5188.)
زياده روى در كار خير
عَنْ عَلىٍّ
علیه السلام :
اَلِأسْرافُ مَذْمُومٌ فىكُلِّ
شَيْىٍ
اِلاّ فِىاَفْعالِ الْخَيْرِ.
از على علیه
السلام روايت شده است كه فرمود:
زياده روى
در همه موارد بجز در كارهاى نيك مورد نكوهش واقع شده است. (ميزان الحكمه، ج 4، حديث 8503.)
اسراف در صدقه
كانَ فِى
وَصِيَّةِ رَسُولِ اللَّهِ صلي الله عليه و آله و سلم لِعَلىٍّ
علیه السلام :
... وَامَّا الصَّدَقَةُ
فَجُهْدُكَ حَتّى تَقُولَ
قَدْاَسْرَفْتُ وَلَمْ تُسرِفْ
پيامبر اكرم
صلي الله عليه و آله و سلم به حضرت على علیه السلام
وصيت فرمود:
... امّا در
دادن صدقه، كوشش كن تا جائيكه گمان برى اسراف كردهاى وحال آنكه اسراف نيست
يعنى در صدقه دادن اسراف معنا ندارد . (تنبيه الخواطر و نزهة النواظر مجموعه ورّام
جزء دوّم، ص 91 - 92.)
اسراف هيچگاه پسنديدهنيست
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
كُنْ سَمِحاً وَلاتَكُنْ
مُبَذِّراً
وَكُنْ مُقَدِّراً وَلاتَكُنْ
مُقَتِّراً.
اميرمؤمنان
على علیه السلام فرمود:
سخاوتمند
باش ولى هرگز اسراف و زيادهروى مكن و ثروت خود را بر اساس اندازهگيرى صحيح
خرج كن و هيچوقت سختگير نباش. (نهج البلاغه، كلمات قصار، شماره 33.)
سخاوت و اسراف
عَنْ اَبىِ
مُحَمَّدٍ الْعَسْكَرى علیه السلام
:
اِنَّ لِلسَّخآءِ مِقْداراً
فَاِنْ زادَ عَلَيْهِ فَهُو
سَرَفٌ.
امام حسن
عسكرى علیه السلام فرمود:
سخاوت اندازهاى دارد، چنانچه از حد بگذرد، اسراف محسوب مىشود. (بحارالأنوار، ج 78، ص 377.)
لشگر نادانى
وَصيَّةُ
اْلاِمامِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ علیه السلام
لِهِشامٍ:
يا هِشامُ، جُنُودُ الْعَقْلِ
وَالْجَهْلِ
... اَلقَصْدُ
واْلاِسْرافُ.
امام كاظم
علیه السلام در وصيّت خود به هشام فرمودند:
يكى از لشگريان عقل ميانهروى و يكى از لشگريان جهل زيادهروى است. (تحف العقول، ص 300.)
مرگ بر اسراف
قالَ عَلىٌّ
علیه السلام :
وَيْحَ الْمُسْرِفَ
ما اَبْعَدَهُ عَنْ صَلاحِ
نَفْسِهِ وَاسْتِدْراكِ اَمْرِهِ.
امام على
علیه السلام فرمود:
واى بر
اسراف كار كه چهقدر از مصلحت خويش و رسيدگى بهكار خود دور است. (ميزان الحكمه ج 4، باب اسراف، حديث 1.)
امام سجاد علیه السلام و اسراف
عَنْ عَلىِّ
بْنِ الْحُسَيْنِ علیه السلام :
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ
وَآلِهِ
وَاحْجُبْنِى عَنِ السَّرَفِ
وَالْاِزْدِيادِ.
از علىّ بن
الحسين علیه السلام است كه فرمود:
خداوندا بر محمّد و آل او درود فرست و مرا از اسراف و زيادهروى محافظت فرما. (صحيفه سجاديه، دعاء 30 .)
كارهاى بيهوده
عَنْ
النَّبىِّ صلي الله عليه و آله و سلم :
يا عَلىُّ اَرْبَعَةٌ يَذْهَبْنَ ضياعاً،:
اَلْاَكْلُ عَلَى الشِّبَعِ
وَالسِّراجُ فِى الْقَمَرِ
وَالزَّرْعُ فِىالسَّبْخَةِ
وَالصَّنيعةُ عِنْدَ غَيْرِاَهْلِها.
از پيامبر
گرامى نقل شده كه به على علیه السلام فرمود:
چهار چيز
هدر مىرود،
1 - خوردن بعد از سيرى
2 - روشن كردن چراغ در مهتاب و جائى كه روشن است
3 - زراعت در زمينى كه شورهزار است
4 - نيكى كردن به كسى كه لايق آن نيست. (من لايحضره الفقيه، ج 4، ص 352 و 373 باب النوادر.)
بخشش در راه معصيت اسراف است
قالَ اَبُو
عَبْدِاللَّه علیه السلام :
مَنْ اَنْفَقَ شَيْئاً فِى غَيْرِ
طاعَةِ اللَّهِ فَهُوَ مُبَذِّرٌ
وَ مَنْ اَنْفَقَ فِى سَبيلِ
الْخَيْرِ فَهُوَ مُقْتَصِدٌ.
امام صادق
علیه السلام فرمود:
كسيكه مالى
را در غير طاعت پروردگار بذل و بخشش نمايد، اسرافكار است و هر كسى كه در راه
خير مصرف كند ميانهروى كرده است. (بحارالأنوار، ج 75، ص 302.)
بخشش ناروا
فى
تَفْسيْرِ عَلىِّ بنِ اِبْراهيمِ الْقُمىّ وَ فِى رِوايَةِ اَبِى الْجارُودِ
عَن اَبى جَعْفَرٍ علیه السلام وَقَوْلُهُ
عَزَّوَجَلَّ:
وَالَّذينَ اِذا اَنْفَقُوا
لَمْ يُسْرِفُوا وَلَمْ يَقْتُرُوا وَاْلاِسْرافُ
اْلاِنْفاقُ فِىالْمَعْصِيَةِ فِى غَيْرِ حَقٍّ.
در تفسير
علىّبن ابراهيم قمى و در روايت ابىالجارود از امام باقر علیه السلام
نقل شده كه حضرت در مورد آيه وَالَّذينَ
اِذا اَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفوُا وَلَمْ يَقْتُروا فرمودند:
بخشش در راه
معصيت و بناحق، اسراف است. (تفسير
نورالثقلين، ج 4؛ سوره فرقان، ص 67.)
اسراف كنندگان كيانند؟
عَنِ
الْباقِرِ علیه السلام :
اَلْمُسْرِفُونَ هُمُ الَّذينَ
يَسْتَحِلُّونَ الْمَحارِمَ
وَيسْفِكُونَ الدِّماءَ.
امام باقر
علیه السلام فرمود:
اسراف
كنندگان كسانى هستند كه محرمات گناهان را
جايز مىشمارند ودست به خونريزى مىزنند.
(ميزان الحكمه، جلد 4، حديث 8491.)