مجموعه چهل حديث ، جلد اول
چهل حديث انتظار

تهيه و تنظيم: محمود شريفى

- ۳ -


مقدمه

قالَ اللَّهُ تَبارَكَ وَ تَعالى
وَ نُريُد اَنْ نَمُنَّ عَلىَ الذَينَ اسْتُضْعِفُوا فىِ الْاَرْضِ وَنَجْعَلَهُمْ اَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الوارِثينَ
سوره قصص / 5

خدواند تبارك و تعالى مى‏فرمايد:
و ما اراده كرديم كه بر مستضعفان منّت گذارده و آنها را پيشوايان مردم قرار دهيم و وارث ملك و جاه فرعونيان گردانيم.

خداوند در نظام آفرينش نوش و نيش را درهم آميخته و رنج و راحت را توأم كرده و غم و شادى را همسايه قرار داده است.
 هميشه در كنار تنگناها، گشايشى وجود دارد و پس از شدّتها دوران رهائى و نجات فرا مى‏رسد و بر اثر صبر، نوبت ظفر آيد. سخن زيباى قرآن: اِنَّ مَعَ الْعُسْرِ يُسْراً، براستى همراه با دشوارى، آسانى است. اين سنّت الهى تنها در زندگى فردى جريان ندارد و مخصوص يك بُعد از ابعاد زندگى فرهنگى، اقتصادى، درمانى و خانوادگى انسان نيست، بلكه در نظام جامعه و در سطح جهانى هم اين سنّت و الهى نمود دارد و وعده خدا بر اين است كه مستضعف مؤمن و نيكوكار، مورد لطف و محبت الهى قرار گيرند و رهبران زمان و وارثان زمين شوند.

انتظار ظهور امام مهدى(عج) برخاسته از رهنمودهاى زندگى‏ساز اسلام عزيز است كه سنّت جارى الهى در نظام خلقت پشتوانه آن است. انتظار مهدى موعود، از يك سو روح يأس و نوميدى را خنثى نموده و آينده‏اى روشن فراروى انسان ترسيم مى‏كند و سپيده سحر ايمان و آزادى را نويد مى‏دهد و جشن با شكوه مرگ بيداد را ياآور مى‏شود؛ و از سوى ديگر انسان را به خود سازى و اصلاح خويش فرا مى‏خواهد. انتظار رهبرى عادلانه الهى، منتظران را به عدالت و عبوديّت خدا دعوت مى‏كند و نسبت به هرگونه كفر و ظلم و عصيان هشدار مى‏دهد.

چهل حديث انتظار كه در اين دفتر گرد آمده است، چهل پرتو نور بر زندگى شيفتگان حضرت مهدى(عج) مى‏افكند و چهل شعله اميد در قلب پاسداران عدالت بر مى‏افروزد و مسئوليّت بزرگ منتظران را يادآور مى‏شود. قيام مهدى آل محمّد(عج) از حقايق قطعى جهان است و از مسائل مورد اتّفاق دنياى اسلام، بلكه پيروان ديگر اديان آسمانى نيز در انتظار مُصلح آسمانى به سر مى‏برند.

برداشتهاى ناقص و نادرست درباره امام مهدى(عج) و مسأله انتظار در برخى اذهان وجود دارد، كه تنها با مطالعه گفتار معصومين‏عليهم‏السلام و منابع معتبر اسلامى اصلاح مى‏گردد.

اميد است خوانندگان گرامى در تابش آفتاب حديث با امام عصر(عج) و مسأله انتظار، بهتر و بيشتر آشنا شوند و در راه استقرار نظام عدل اسلامى به رهبرى آن حضرت گام بردارند.
انشاءاللَّه

بخش اوّل: ارزش و فضليت انتظار فرج

انتظار، بهترين عمل

عَنِ الرِّضا عَنْ ابائِهِ‏عليه‏السلام قالَ: قالَ رَسُولُ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله :
اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتى
اِنْتِظارُ فَرَجِ اللّهِ عَزَّوَجَلَّ.

امام هشتم‏عليه‏السلام به نقل از پدران بزرگوارش فرمود:
رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود:
برترين اعمال امّت من انتظار فرج از خداى عزوجل مى‏باشد. (بحار الانوار، ج 52، ص 122 )

عبادت و انتظار

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله وعليه وآله:
... واِنْتِظارُ الْفَرَجِ عِبادَةٌ.

رسول خدا صلى الله وعليه وآله فرمود:
... و انتظار فرج عبادت است. (بحارالأنوار، ج 52، ص 122 )

برترين عبادتها

قالَ رَسُولُ اللّهِ صلى الله وعليه وآله:
وَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ
اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.

رسول خدا صلى الله وعليه وآله فرمود:

برترين عبادت انتظار فرج است. (بحارالأنوار، ج52، ص 125. )

انتظارمحبوب‏ترين‏اعمال

سَئَلَ عَنْ عَلِىٍّ عليه‏السلام رَجُلٌ
اَىُّ الْاَعَمالِ اَحَبُّ اِلَى اللّهِ عَزَّوَجَلَّ قالَ:
اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.

مردى از امام على‏عليه‏السلام سئوال كرد:

محبوب‏ترين اعمال پيش خدا كدام است؟

امام‏عليه‏السلام فرمود: انتظار فرج. (بحارالأنوار، ج52، ص 122. )

انتظاربزرگترين‏گشايش

قالَ عَلِىُّ بْنُ الْحُسَيْنِ عليه‏السلام:
اِنْتِظارُ الْفَرَجِ
مِنْ اَعْظَمِ الْفَرَجِ.

امام سجادعليه‏السلام فرمود:

انتظار فرج از بزرگترين گشايشهاست. (بحارالأنوار، ج 52، ص 122. )

انتظار، برترين‏عمل شيعه

قالَ الْجَوادُعليه‏السلام :
اَفضَلُ اَعمالِ شيعَتِنا
اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.

امام جوادعليه‏السلام فرمود:

با ارزش‏ترين اعمال شيعيان ما انتظار فرج است. (منتخب الأثر، ص 223. )

انتظار عمل‏بزرگ

قالَ الْاِمامُ زَيْنُ الْعابِدينَ‏عليه‏السلام:
اِنْتِظارُ الْفَرَجِ مِنْ اَعْظَمِ الْعَمَلِ.

امام زين‏العابدين‏عليه‏السلام فرمود:

انتظار فرج از جمله بزرگترين اعمال انسان است. (يوم الخلاص فى ظل القائم المهدى، ص 232. )

ارزش انتظار

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ عليه‏السلام:
فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ
كانَ لَهُ مِنَ الْاَجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَكَهُ،
فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنيئاً لَكُمْ اَيَّتُهَا الْعِصابَةُ الْمَرْحُومَةُ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

اگر كسى كه منتظر حضرت است از دنيا برود و حضرت بعد از او قيام كند اجر او همانند اجر كسى است كه زمان او را درك كرده، پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اى ياران مورد لطف خدا. (كتاب، الغيبة نعمانى، ص 200. )

شهادت‏وانتظار

قْالَ اميرُالْمُؤْمِنينَ عليه‏السلام:
اَلْآخْذُ بِاَمْرِنا مَعَنا غَداً فى‏حَظيرَةِ الْقُدْسِ وَالْمُنْتَظِرُ لِأمْرِنا كَالْمُتَشَحِّطِ بِدَمِهِ‏فىسَبيلِ اللّهِ.

اميرالمؤمنين‏عليه‏السلام‏فرمود:

كسى كه مطيع فرمان ما باشد در حظيرةالقدس با ما خواهد بود، و كسى‏كه منتظر امرما باشد همانند كسى است كه در راه خدا به خونش در غلتيده‏باشد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 123. )

صفات منتظران

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
... مَنْ سَرَّهُ اَنْ يَكُونَ مِنْ اَصْحابِ الْقائِمِ فَلْيَنْتَظِرْ، وَلْيَعْمَلْ بِالْوَرَعِ وَ مَحاسِنِ الْاَخْلاقِ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ.

امام صادق‏عليه‏السلام‏فرمود:

كسى كه مايل است جزء ياران حضرت مهدى(عج) قرار گيرد بايد منتظر باشد و اعمال و رفتارش در حال انتظار با تقوى و اخلاق نيكو توأم گردد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 140. )

بخش دوّم: شخصّيت منتظران حضرت مهدى(عج)

شخصيّت منتظران

عَنْ اَميرِالْمُؤْمِنينَ‏عليه‏السلام :
اَلْمُنْتَظَر لِأَمْرِنا
كَالْمُتَشَحَّطِ بِدَمِهِ فى سَبيلِ اللّهِ.

از اميرالمؤمنين‏عليه‏السلام‏نقل شده كه فرمود:

كسى كه منتظر امر و فرمان ما باشد، همانند كسى است كه در راه خدا بخون خود غلتيده است. (منتخب الأثر/ ص 496. )

فضيلت‏منتظران

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
مَنْ ماتَ مِنْكُمْ وَ هُوَ مُنْتَظِرٌ لِهذَا الْأَمْرِ كَمَنْ هُوَ مَعَ الْقائِمِ فى‏فُسْطاطِهِ   قالَ:
ثُمَّ مَكَثَ هُنيئَةً، ثُمَّ قالَ:
لابَلْ كَمَنْ قارَعَ مَعَهُ بِسَيْفِه، ثُمَّ قالَ:
لا وَاللّهِ اِلاّ كَمَنِ اسْتَشْهَدَ مَعَ‏رَسُولِ‏اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله:

امام صادق‏عليه‏السلام‏فرمود:

اگر كسى از شما بميرد در حالى‏كه منتظر حكومت امام زمان(عج) بوده، همانند كسى است كه با امام قائم‏عليه‏السلام در خيمه‏اش بوده است، سپس اندكى درنگ كرد و فرمود:

نه، بلكه همانند كسى است كه در كنار حضرت زد و خورد كند، سپس فرمود: نه، به خدا قسم، بلكه مانند كسى است كه در كنار رسول خدا به شهادت برسد. (بحارالأنوار، ج 42، ص 126. )

موقعيّت‏منتظران

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
اِنَّ الْمَيِّتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الْاَمْرِ،
بِمَنْزِلَةِ الضّارِبِ بِسَيْفِهِ فىسَبيلِ‏اللّهِ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

كسى كه در حال انتظار فرج امام زمان عليه‏السلام بميرد بمنزله كسى است كه در راه خدا با شمشيرش جهاد كرده است. (بحارالأنوار، ج 42، ص 126. )

پاداش‏منتظران

عَنِ الْباقِرِعليه‏السلام :
وَاعْلَمُوا اَنَّ الْمُنْتَظِرَ لِهذَا الْأَمْرِ
لَهُ مِثْلُ اَجْرِ الصّائِمِ.

امام باقرعليه‏السلام فرمود:

بدانيد كسى كه منتظر حكومت حقّ باشد، پاداش او همانند پاداش روزه‏دار شب زنده‏دار است. (اصول كافى، ج 2، ص 176، چاپ اسلاميه. )

مقام منتظران

عَنْ عَلىِّ بْنِ الْحُسَيْنِ‏عليه‏السلام :
اَلْمُنْتَظِرُونَ لِظُهُورِهِ
اَفْضَلُ اَهْلِ كُلِّ زَمانٍ ...

از امام سجادعليه‏السلام نقل شده كه فرمود:

بهترين مردم هر زمان كسانى هستند كه منتظر ظهور حضرت مهدى‏عليه‏السلام هستند. (بحارالأنوار، ج 52، ص 122. )

جايگاه‏منتظران

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
مَنْ ماتَ مِنْكُمْ عَلى هذَا الْأَمرِ مُنْتَظِراً لَهُ
كانَ كَمَنْ كان فى‏فُسْطاطِ الْقآئِم.
امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

كسى كه بر اين امر بميرد و منتظر امام‏عليه‏السلام باشد، همانند كسى است كه درخيمه امام قائم‏عليه‏السلام باشد. (بحارالأنوار، ج52، ص 125. )

عاقبت‏ منتظران

قالَ الصَّادِقُ‏عليه‏السلام :
يا اَبا بَصيرٍ طُوبى لِشيعَةِ قائِمِنَا الْمُنْتَظِرينَ لِظُهُورِهِ، فى غَيْبِتِهِ، وَالْمُطيعينَ لَهُ‏فى ظُهُورِهِ، اُولئَكَ اَؤْليآءُ اللّهِ الَّذينَ لا خَوْفٌ عَلَيْهِمْ وَ لاهُمْ يَحْزَنُونَ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

اى اَبُوبصير، خوشا به حال شيعيان و پيروان قائم ما، كه در زمان غيبت او منتظر ظهور، و در زمان ظهور مطيع او هستند آنها اولياى خدا هستند كه ترس و اندوهى براى آنان وجود ندارد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 150. )

خوشابه‏حال منتظران

قالَ الصَّادِقُ‏عليه‏السلام :
طُوبى لِمَنْ‏تَمَسَّكَ بِاَمْرِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا،
فَلَمْ يَزِغْ قَلْبُهُ بالْهِدايَةِ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

خوشا به حال كسى‏كه در زمان غيبت قائم ما به فرمان ما چنگ زند و قلب هدايت شده‏اش به طرف باطل متمايل نشود. (بحارالأنوار، ج52، ص 123. )

بخش سوّم: انتظار و منتظر در فرهنگ اسلامى

منتظران در قرآن

عَنِ الصَّادِقِ عليه‏السلام فى هذِهِ الْايَةِ الْكَريمَةِ:
(هُدىً لِلْمُتَّقينَ الَّذينَ يُؤمِنُونَ بِالْغَيبِ)
اَلْمُتَّقُونَ: شيعَةُ عَلِىٍّ، وَالْغَيبُ هُوَ الْحُجَّةُ الغائبُ.

از امام صادق‏عليه‏السلام نقل شده است كه در مورد آيه »هُدَىً لِلْمتَّقينُ الَّذينَ يُؤمنُونَ بِالْغَيْبِ« فرمود: متّقين، شيعيان على بن ابيطالب‏عليه‏السلام هستند و غيب هم حضرت مهدى‏عليه‏السلام غايب است. (يوم الخلاص، ص 223، بنقل از الزام الناصب، ص 137. )

منتظران در پيشگاه‏خدا

عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام قالَ:
اَقْرَبُ ما يَكُونُ الْعِبادُ اِلَى للّهِ عَزَّوَجَلَّ وَاَرْضى ما يَكُونُ عَنْهُمْ، اِذَا افْتَقَدُوا حُجَّةَاللّهِ، فَلَمْ يَظْهَرْ لَهُمْ، وَ لَمْ يَعْلَمُوا بِمَكانِهِ، وَ هُمْ فى ذلِكَ يَعْلَمُونَ اَنَّهَ لَمْ تَبْطُلْ حُجَّةُ اللّهِ، فَعِنْدَها فَتَوَقَّعُوا الْفَرَجَ كُلَّ صَباحٍ وَ مَسآءٍ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

نزديك‏ترين حالت بندگان به خدا و خشنودى او از آنها هنگامى است كه حجّت خدا در ميان آنها نباشد و براى آنها ظاهر نشود و آنها محل او را ندانند. ولى در عين حال معتقد باشند كه حجّت خدا هست، در اين زمان شب و روز در انتظار فرج باشند. (بحارالأنوار، ج 52، ص 145. )

منتظران ‏و حزب‏اللّه

قالَ النّبِىّ‏صلى الله وعليه وآله :
طُوبى لِلصَّابِرينَ فى غَيْبَتِهِ، طُوبى لِلْمُتَّقينَ عَلى مُحَجَّتِهِمْ، اُوْلئِكَ وَ صَفَهُمُ اللّهُ فى كِتابِهِ فَقالَ:«وَالَّذينَ يُؤْمِنُونَ بالْغَيْبِ» وَ قالَ: «اُولئِكَ حِزْبُ اللّهِ اَلا اِنَّ حِزْبَ اللّهِ هُمُ الْمُفْلِحُونَ». (مجادله: 22)

پيامبراكرم‏صلى الله وعليه وآله فرمود:

خوشا به‏حال كسانى‏كه در غيبت حضرت صبور باشند و خوشا به‏حال كسانى‏كه در محبت ورزيدن در راه اهل بيت‏عليهم‏السلام استوار ماندند، خداوند آنها را در كتابش اينطور توصيف نموده‏است: »آنها كه به‏جهان غيب ايمان آوردند« آنها حزب‏اللّه هستند، آگاه باشيد به درستى كه حزب‏اللّه رستگار است. (بحارالأنوار، ج 52، ص 143. )

منتظران پيروز

عَنْ اَبى جَعْفَرٍ عليه‏السلام قالَ:
ما ضَرَّ مَنْ ماتَ مُنْتَظِراً لِاَمْرِنا
اَلاّيَمُوتَ فى وَسَطِ فُسْطاطِ الْمَهْدِىِّ وَ عَسْكَرِهِ.

امام باقرعليه‏السلام فرمود:

كسى كه در حال انتظار امام زمان‏عليه‏السلام مرده باشد، زيان نكرده كه در ميان خيمه يا لشگر حضرت نمرده است. (يعنى هر جا بميرد، پاداش شهيد را دارد.) (منتخب الأثر، ص 498. )

منتظران استوار

عَنْ اَبى جَعْفَرٍ عليه‏السلام قالَ:
يَأْتى عَلَى النَّاسِ زَمانٌ يَغيبُ عَنْهُمْ اِمامُهُمْ
فَيا طُوبى لِلثَّابِتينَ عَلى اَمْرِنا فى ذلِكَ الزَّمانِ.

امام باقرعليه‏السلام فرمود:

زمانى بر مردم مى‏آيد كه امام و پيشواى آنان غيبت مى‏كند، پس خوشا به‏حال كسانى كه در آن زمان بر فرمان ما استوار و ثابت قدم باشند. (بحارالأنور، ج 52، ص 145. )

صبر و انتظاردر قرآن

قالَ الرِّضاعليه‏السلام :
ما اَحْسَنَ الصَّبْرَ وَ اِنْتِظارَ الْفَرَجِ،
اَما سَمِعْتَ قَوْلَ اللّهِ تَعالى: «فَاْرْتَقِبُوا اِنّى مَعَكُمْ رَقيبٌ» وَ قَولَهُ عَزَّوَجَلَّ: «فَانْتَظِرُوا اِنّى مَعَكُمْ مِنَ (هود، 93)
الْمُنْتَظِرينَ» فَعَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَاِنَّهُ اِنَّما يَجيئُ الْفَرَجُ (يونس، 20)
عَلَى الْيَأْسِ، فَقَدْ كانَ الَّذينَ مِنْ قَبْلِكُمْ اَصْبَرَ مِنْكُمْ.

امام رضاعليه‏السلام فرمود:

شكيبائى و انتظار فرج چقدر نيكو است، آيا گفته خدا را شنيديد كه فرمود. »شما منتظر باشيد كه من هم با شما منتظرم« و همچنين فرمود: »انتظار بكشيد كه من هم با شما از انتظار كشندگانم«، بنابراين صبور باشيد، چون فرج بعد از زمان يأس و نااميدى مى‏رسد و افراد قبل از شما صبورتر بودند. (بحارالأنوار، ج 52، ص 629. )

انتظار و ائمّه

قالَ الصَّادِقُ‏عليه‏السلام :
مِنْ دينِ الْأَئِمَّةِ الْوَرَعُ وَ الْعِفَّةُ وَ الْصَّلاحُ (...اِلى قَوْلِهِ) وَ اِنْتِظارُ الْفَرَجِ بِالصَّبْرِ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

تقوى و پاكدامنى و درستى ... و انتظار فرج با صبر و بردبارى از راه و رسم‏ائمه‏عليه‏السلام است. (بحارالأنوار، ج52، ص 122. )

پاداش صبر وانتظار

قالَ رَسُولُ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله:
سَيَأْتى قَومٌ مَنْ بَعْدِ كُمُ الرَّجُلُ الْواحِدُ مِنْهُمْ، لَهُ اَجْرُ خَمْسينَ مِنْكُمْ، قالُوا: يا رَسُولَ اللّهِ نَحْنُ كُنَّا مَعَكَ بِبَدْرٍ وَ اُحُدٍ وَ حُنَيْنٍ، وَنَزَلَ فينَا الْقُرْانُ، فَقالَ اِنَّكُمْ لَوْ تَحَمَّلُوا لِما حُمِّلُوا لَمْ تَصْبِرُوا صَبْرَهُمْ.

رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود:

به زودى بعد از شما گروهى مى‏آيند كه پاداش يك‏نفر از آنها به اندازه پاداش پنجاه نفر از شماست.

آنها گفتند: اى رسول خدا، ما در جنگ بدر و احد و حنين با تو بوديم و درباره ما قرآن نازل شد.

رسول خداصلى الله وعليه وآله فرمود:

آنچه را آنها به‏دوش گرفتند، اگر بر دوش شما مى‏نهادند، مثل آنها صبر و استقامت نمى‏كرديد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 130. )

انتظار و جهاد

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
اَلْمُنْتَظِرُ لِلثّانى عَشَرَ كَالشَّاهِرِ سَيْفَهُ
بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله : يَذُبُّ عَنْهُ.

امام صادق‏عليه‏السلام فرمود:

كسى كه در انتظار امام دوازدهم‏عليه‏السلام است، همانند كسى است كه شمشير را در ركاب رسول خداصلى الله وعليه وآله برهنه كرده و از او دفاع مى‏كند. (بحارالأنوار، ج52، ص 129. )

ولايت در زمان‏انتظار

قالَ سَيِّدُ الْعابِدينَ‏عليه‏السلام:
مَنْ ثَبَتَ عَلى وِلايَتِنا فى غَيْبَةِ قائِمِنا
اَعْطاهُ اللّهُ اَجْرَ اَلْفِ شَهيدٍ مِثْلَ‏شُهَداءبَدْرٍ وَ اُحُدٍ.

امام زين‏العابدين‏عليه‏السلام فرمود:

كسى كه در زمان غيبت قائم ما بر ولايت ما استوار باشد، خداوند پاداش هزار شهيد از شهداى جنگ بدر و احد را به او خواهد داد. (بحارالأنوار، ج 52، ص 125. )

صبر و انتظار

عَنِ الْاِمامِ الْعَسْكَرى عليه‏السلام لاِبْنِ بابِويْهِ:

... وَ عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ وَ اِنْتِظارِ الْفَرَجِ، فَاِنَّ النَّبِىّ‏صلى الله وعليه وآله قالَ: اَفْضَلُ اَعْمالِ اُمَّتى‏اِنْتِظارُ الْفَرَجِ.

امام عسگرى‏عليه‏السلام به ابن‏بابويه فرمود:

... بر تو باد به صبر و انتظار فرج، چون پيامبرگرامى‏صلى الله وعليه وآله فرمود:

برترين اعمال امّتم انتظار فرج است. (منتخت الأثر، ص 234. )

عبادت‏زمان انتظار

عَنِ الصَّادِقُ‏عليه‏السلام :
... وَاللّهِ‏عَبادَتُكُمْ فِى‏السِّرِّمَعَ اِمامِكُمُ الْمُسْتَتَرِ فى‏دَوْلَةِ الْباطِلِ وَ حالَ الْهُدْنَةِ، اَفْضَلُ مِمَّن يَعْبُدُاللّهَ عَزَّوَجَلَّ فى ظُهُورِ الْحَقِّ مَعَ الْاِمامِ الظَّاهِرِ فى دَوْلَةِ الْحَقِّ.

از امام صادق‏عليه‏السلام نقل شده است كه فرمود:

به خدا قسم عبادت پنهانى شما در زمان غيبت در حكومت باطل از عبادت كسى كه خدا را در زمان امام حاضر و دولت حقّ عبادت مى‏كند برتر است. (يوم الخلاص، ص 243. )

مردم‏در زمان‏انتظار

قالَ الْحُسَيْنُ بْنُ عَلِىّ‏عليه‏السلام :
لَهُ غَيْبَةٌ يَرْتَدُّ فيها اَقْوامٌ وَ يَثْبِتُ فيها اخَرُونَ فَيَوُذُّونَ وَ يُقالُ لَهُمْ: مَتى هذَا الْوَعْدُ اِنْ كُنْتُمْ صادِقينَ. اَما اَنَّ الصّابِرَ فى غَيْبَتِةِ عَلَى الْاَذى وَ التَّكْذيبِ بَمِنْزِلَةِ الُْمجاهِدِ بِالسَّيْفِ بَيْنَ يَدَىْ رَسُولِ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله

امام حسين‏عليه‏السلام فرمود:

حضرت مهدى داراى غيبتى است كه گروهى در آن مرحله مرتد مى شوند و گروهى ثابت قدم مى‏مانند و اظهار خشنودى مى‏كنند. افراد مرتد به آنها مى‏گويند، »اين وعده كى خواهد بود اگر شما راستگو هستيد؟« ولى كسى كه در زمان غيبت در مقابل اذيّت و آزار و تكذيب آنها صبور باشد، مجاهدى است كه با شمشير در كنار رسول‏خداصلى الله وعليه وآله جهاد كرده است. (بحارالأنوار، ج 51، ص 133. )

بخش چهارم: وظايف زمان انتظار

انتظار، وظيفه‏هر مسلمان

قالَ الْاِمامُ الْجَوادُعليه‏السلام :
اِنَّ الْقائِمَ مِنَّا هُوَ الْمَهْدِىُّ الَّذى يَجِبُ اَنْ يُنْتَظَرَ فى غَيْبَتِهِ وَ يُطاعَ فى ظُهُورِهِ.

امام جوادعليه‏السلام فرمود: همانا قائم ما مهدى‏عليه‏السلام است كه بر مسلمان واجب است در زمان غيبت او منتظرش باشد و هنگام ظهورش از او اطاعت كند. (منتخب الأثر، ص 223. )

تكليف در زمان انتظار

عَنْ‏الْاِمامِ‏الْمَهْدىّ‏عليه‏السلام‏فى‏تَوْقيعِهِ‏اِلىمُحَمَّدِبْنِ‏عُثْمانَ:
وَ اَكْثِرُوا الدُّعآءَ بتَعْجيلِ الْفَرَجِ
فَاِنَّ ذلِكَ فَرَجُكُمْ.

حضرت مهدى‏عليه‏السلام در نامه مباركش به سفير خود محّمدبن عثمان فرمود:

براى تعجيل فرج زياد دعا كنيد، چون همين دعا موجب فرج شماست. (منتخب الأثر، ص 268. )

انتظار مخلصان

عَنِ الْاِمامِ الْجَوادِ عليه‏السلام قالَ:
... اِنَّ لَهُ غَيْبَةٌ يَكْثُرُ اَيَّامُها، وَيَطْوُلُ اَمَدُها يَنْتَظِرُ خُرُوجَهُ الُمخْلِصُونَ وَيُنْكِرُهُ‏الْمُرْتابُونَ.

از امام جوادعليه‏السلام نقل شده كه فرمود:

... حضرت داراى غيبتى است كه روزهايش زياد و مدّتش طولانى است. پس افراد مخلص منتظر ظهور او هستند و افراد شكّاك مُنكر او هستند. (منتخب الأثر، ص 224. )

شيعه‏در زمان انتظار

قالَ الكاظِمُ عليه‏السلام:
طُوبى لِشيعَتِنَا الْمُتَمَسِّكينَ بِحُبِّنا فى غَيْبَةِ قائِمنا اَلثّابِتينَ عَلى مُوالاتِنا وَالْبَرآئَةِ مِنْ اَعْدآئِنا اُولئِكَ مِنَّا وَ نَحْنُ مِنْهُمْ وَ قَدْ رَضُوابِنا اَئِمَّةً وَ رَضينا بِهِمْ شيعَةً وَ طُوبى لَهُمْ، هُمْ وَ اللّهِ مَعَنا فى دَرَجَتِنا يَوْمَ الْقِيامِةِ.

امام كاظم‏عليه‏السلام فرمود:

خوش به حال شيعيان ما كه در زمان غيبت قائم ما به دوستى ما چنگ مى‏زنند و در دوستى ما و برائت از دشمنان ما استوارند آنها از ما و ما از آنها هستيم، آنها به پيشوائى ما راضى شدند و ما هم به شيعه بودن آنها راضى و خشنوديم و خوشا به حال آنها، به خدا قسم آنها در روز قيامت با ما و مرتبه ما هستند. (بحارالأنوار، ج 51، ص 151. )

انتظار ، نه يأس

قالَ اَميرُالْمُؤمِنينَ‏عليه‏السلام :
اِنْتَظِرُوا الْفَرَجَ وَلا تَيْأَسُوا مِنْ رَوحِ اللّهِ
فَاِنَّ اَحَبَّ الْاَعْمالِ اِلَى‏اللّهِ عَزَّوَجَلَّ
اِنْتَظارُ الْفَرَجِ.

امام على‏عليه‏السلام فرمود:

منتظر فرج باشيد، و از روح خدا مأيوس نشويد، كه محبوب‏ترين اعمال درپيشگاه خدا انتظار فرج است. (بحارالأنوار، ج51، ص 123. )

انتظار وعده خدا

قالَ رَسُولُ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله :
مَعاشِرَ النَّاسِ: اَبْشِرُوا بِالْفَرَجِ،
فَاِنَّ وَعْدَاللّهِ لايُخْلَفْ، وَقَضاءَهُ لايُرَدُّ
وَ هُوَ الْحَكيمُ الْخَبيرُ، وَاِنَّ فَتْحَ اللّهِ قَريبٌ.

از رسول خداصلى الله وعليه وآله نقل شده كه فرمود:

مردم! بشارت باد بر شما فرج »مهدى«(عج)، چون وعده خدا تخلّف‏پذيرنيست و حكم او برگشت ندارد و او حكيم و آگاه است و براستى فتح الهى نزديك است. (يوم الخلاص، ص 226. )

دعاى زمان‏انتظار

قالَ اَبُو عَبْدِاللّهِ‏عليه‏السلام :
يا زُرارَةُ! اِنْ اَدْرَكْتَ ذلِكَ الزَّمانَ فَاْلزِمْ هذَا الدُّعآءَ:
اَللّهُمَّ عَرِّفْنى نَفْسَكَ، فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى نَفْسَكَ لَمْ اَعْرِفْ نَبِيَّكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى رَسُولَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى رَسُولَكَ لَمْ اَعْرِفْ، حُجَّتَكَ، اَللّهُمَّ عَرِّفْنى حُجَّتَكَ فَاِنَّكَ اِنْ لَمْ تُعَرِّفْنى حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دينى.

امام صادق‏عليه‏السلام به زُراره فرمود:

اگر زمان غيبت را درك كردى، اين دعا را هميشه داشته باش:

خدايا، خودت را به من بشناسان، چون اگر خودت را به من نشناسانى، پيامبرت را نخواهم شناخت، خدايا رسول خود را به من معرّفى كن چون اگر رسول تو را نشناسم، حجّت تو را نخواهم شناخت، خدايا حجّت خود را به‏من معّرفى كن زيرا اگر حجّت تو را نشناسم از دين خود گمراه شده‏ام. (بحارالأنوار، ج 52، ص 146. )

عاقبت منكرين‏امام‏منتظر(عج)

قالَ رَسُولُ اللّهِ‏صلى الله وعليه وآله :
مَنْ اَنْكَرَ الْقآئِمَ مِنْ وُلْدى فى غَيْبَتِهِ
ماتَ ميتَةَ الجاهِلَّيةِ.

رسولخداصلى الله وعليه وآله فرمود:

كسى كه در زمان غيبت، حضرت قائم را كه از فرزندان من است، انكار كند همانند مردگان جاهليت مرده است. (بحارالأنوار، ج 51، ص 73. )

انتظارملاك پذيرش‏اعمال

عَنْ اَبى عَبْدِاللّهِ عليه‏السلام اَنَّهُ قالَ:

اَلا اُخْبِرُكُمْ بِما لايَقْبَلُ اللّهُ عَزَّوَجَلَّ مِنَ الْعِبادِ عَمَلاً اِلاَّبِهِ؟ فَقُلْتُ: بَلى، فَقالَ:

شَهادَةُ اَنْ لااِلهَ اِلاَّ اللّهُ وَاَنَّ مُحَمَّداً عَبْدُهُ (وَرَسُولُهُ) وَالْاِقْرارُ بِما اَمَراللّه، وَالْوِلايَةُ لَنا، وَالْبَرآئةُ مِنْ اَعْدآئِنا، وَالتَّسْليمُ لَهُمْ والْوَرَعُ وَالْاِجتِهادُ وَالطُمَأْنينَةُ وَانْتِظارُ الْقآئِمِ‏عليه‏السلام

امام صادق‏عليه‏السلام به راوى فرمود:

آيا ملاك قبولى اعمال بندگان را به شما خبر دهم؟ راوى گفت: بله، امام فرمود: ملاك قبولى اعمال عبارتند از:

1 - شهادت اين‏كه معبودى بجز خدا نيست و حضرت محمّدصلى الله وعليه وآله بنده و رسول اوست.
2 - اقرار و اعتراف به دستور الهى.
3 - ولايت اهل‏بيت‏عليه‏السلام.
4-برائت از دشمنان اهل‏بيت‏عليه‏السلام.
5 - تسليم در مقابل اهل بيت.
6 - تقوى
7-كوشش در راه خدا و آرامش.
8 - انتظار حضرت مهدى قائم‏عليه‏السلام. (كتاب الغيبة، نعمانى، ص 200. )