فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۳۰ -


آسانى

آسانى به معناى سهولت در برابر دشوارى، و صعوبت است.[1] در اين مدخل از واژه‌هاى «تخفيف»، «مرفق»، «هيّن»، «يسر»، «اصر»، «جناح»، «عسر»، «طاقه» و «نفى حرج»، استفاده شده است.
اهمّ عناوين: آسانى اسلام، آسانى افعال بر خدا، آسانى پس از سختى، آسانى تكاليف، درخواست آسانى

آسان‌گيرى بر پيامبر(صلى الله عليه وآله)

1. سفارش خداوند به آسان گرفتن پيامبر(صلى الله عليه وآله)برخود در ابلاغ قرآن:
مآ أنزلنا عليك القرءان لتشقى. ‌‌طه‌(20)‌2
2. سفارش خداوند به پيامبر(صلى الله عليه وآله) در آسان گرفتن بر خود و پرهيز از عبادت‌هاى مشقّت‌بار:
مآ أنزلنا عليك القرءان لتشقى.[2] ‌‌طه‌(20)‌2
3. آسان‌گيرى خدا بر پيامبر(صلى الله عليه وآله) در مسائل زناشويى:
ترجى من تشاء منهنّ و تؤؤى إليك من تشاء و من ابتغيت ممّن عزلت فلاجناح عليك...‌.[3] ‌‌احزاب‌(33)‌51
4.آسان‌قرار‌داده‌شدن‌تكاليف‌براى‌پيامبر(صلى الله عليه وآله):
ما كان على النبىّ من حرج فيما فرض الله له...‌. ‌‌احزاب‌(33)‌38
يا أيّها النبىّ إنّا أحللنا لك أزوجك الّتى ءاتيت أجورهنّ و ما ملكت يمينك ممّا أفاء الله عليك و بنات عمّك و بنات عمّتك و بنات خالك و بنات خلتك التى هاجرن معك و امرأة مؤمنة إن وهبت نفسها للنبىّ إن أراد النبىّ أن يستنكحها خالصة لك من دون المؤمنين قد علمنا ما فرضنا عليهم فى أزوجهم و ما ملكت أيمنهم لكيلا يكون عليك حرج...‌.[4] ‌‌احزاب‌(33)‌50
و نيسّرك لليسرى.[5] ‌‌اعلى‌(87)‌8

آسان‌گيرى بر مؤمنان

5. آسان‌گيرى ملائكه بر مؤمنان، هنگام قبض روح آنان:
والنشطات نشطا.[6] ‌‌نازعات‌(79)‌2
6. وعده ذوالقرنين به آسان‌گيرى بر مؤمنان داراى عمل صالح:
حتّى إذا بلغ مغرب الشّمس وجدها تغرب فى عين حمئة ووجد عندها قوما قلنا يـذا القرنين إمّآ أن تعذّب وإمّآ أن تتّخذ فيهم حسنا‌ * وأمّا من ءامن وعمل صــلحا فله جزاء الحسنى وسنقول له من أمرنا يسرا. ‌‌كهف‌(18)‌86‌و‌88

آسان‌گيرى ذوالقرنين

7. آسان‌گيرى ذوالقرنين بر مؤمنان:
...قلنا يذا القرنين إمّا أن تعذّب و إمّا أن تتّخذ فيهم حسنا ‌ * و أمّا من ءامن و عمل صلحا فله جزاء الحسنى و سنقول له من أمرنا يسرا. ‌‌كهف‌(18)‌86‌و‌88

آسانى آفرينش=>همين مدخل، آسانى افعال بر خدا

آسانى اسلام

8. دين اسلام، دين آسان:
...ما يريدُ اللهُ ليجعل عليكم من حرج...‌. ‌‌مائده‌(5)‌6
الّذين يتّبعون الرسول النبىّ الأمّىّ ... و‌يضع‌عنهم إصرهم و الأغلل الّتى كانت عليهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌157
...ما جعل عليكم فى الدين من حرج...‌. ‌‌حج‌(22)‌78
لينفق ذو سعة مّن سعته ومن قدر عليه رزقه فلينفق ممّا ءاتـيه اللّه لايكلّف اللّه نفسا إلاّ ما ءاتـيها سيجعل اللّه بعد عسر يسرا. ‌‌طلاق‌(65)‌7
و نيسّرك لليسرى.[7] ‌‌اعلى‌(87)‌8
نيز=>همين مدخل، آسانى تكاليف

آسانى افعال بر خدا

1. آسانى آفرينش

9. آسانى آفرينش و معاد انسان‌ها بر خداوند:
مّا خلقكم ولا بعثكم إلاّ كنفس وحدة إنّ اللّه سميع بصير. ‌‌لقمان‌(31)‌28
10. آسانى آفرينش خارق‌العاده براى خدا:
إنّ مثل عيسى عند الله كمثل ءادم خلقه من تراب ثمّ قال له كن فيكون. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌59
قالت يويلتى ءألد و أنا عجوز و هذا بعلى‌شيخا إنّ هذا لشىء عجيب‌ * قالوا أتعجبين من أمر الله...‌. ‌‌هود‌(11)‌72‌و‌73
و إنّى خفت المولى من وراءى و كانت امرأتى عاقرا فهب لى من لدنك وليّا‌ * قال ربّ أنّى يكون لى غلم و كانت امرأتى عاقرا و قد بلغت من الكبر عتيّا‌ * ...‌قال ربّك هو علىّ هيّن و‌قد‌خلقتك من قبل و لم تك شيئا. ‌‌مريم‌(19)‌5‌و‌8‌و‌9
قالت أنّى يكون لى غلم و لم يمسسنى بشر...‌ * قال كذلك قال ربّك هو علىّ هيّن...‌. ‌‌مريم‌(19)‌20‌و‌21
11. آسانى آفرينش آسمان و زمين براى خداوند:
و لقد خلقنا السموت و الارض فى ستة ايام و ما مسّنا من لغوب.[8] ‌‌ق‌(50)‌38
إنّا كلّ شىء خلقنـه بقدر‌ * وما أمرنا إلاّ وحدة كلمح بالبصر. ‌‌قمر‌(54)‌49‌و‌50
12. آسانى آفرينش انسان‌ها از خاك و سپس از نطفه، براى خدا:
و الله خلقكم من تراب ثمّ من نطفة...إنّ ذلك على الله يسير. ‌‌فاطر‌(35)‌11

2. آسانى برپايى قيامت

13. آسانى برپايى قيامت بر خداوند:
وللّه غيب السّمـوت والأرض ومآ أمر السّاعة إلاّ كلمح البصر أو هو أقرب إنّ اللّه على كلّ شىء قدير. ‌‌نحل‌(16)‌77

3. آسانى ثبت امور

14. سهولت ثبت و ضبط امور بر خدا:
...أنّ الله يعلم ما فى السماء و الأرض إنّ ذلك فى كتب إنّ ذلك على الله يسير.[9] ‌‌حج‌(22)‌70
و الله خلقكم من تراب ثمّ من نطفة ثمّ جعلكم أزوجا و ما تحمل من أنثى و لا تضع إلاّ بعلمه و ما يعمّر من معمّر و لا ينقص من عمره إلاّ فى كتب إنّ ذلك على الله يسير. ‌‌فاطر‌(35)‌11
ما أصاب من مصيبة فى الأرض و لا فى أنفسكم إلاّ فى كتب من قبل أن نبرأها إنّ ذلك على الله يسير. ‌‌حديد‌(57)‌22

4. آسانى حبط اعمال

15. آسانى تباه كردن اعمال كافران براى خدا:
...أولئك لم يؤمنوا فأحبط الله أعملهم و كان ذلك على الله يسيرا. ‌‌احزاب‌(33)‌19

5‌. آسانى عذاب كافران

16. عذاب بدكاران از سوى خداوند، امرى آسان:
ومن يفعل ذلك عدونا وظلما فسوف نصليه نارا وكان ذلك على اللّه يسيرا. ‌‌نساء‌(4)‌30
إلاّ طريق جهنَّم خــلدين فيهآ أبدا وكان ذلك على اللَّه يسيرا. ‌‌نساء‌(4)‌169
يـنساء النّبىّ من يأت منكنّ بفـحشة مّبيّنة يضـعف لها العذاب ضعفين وكان ذلك على اللّه يسيرا. ‌‌احزاب‌(33)‌30

6‌. آسانى قبض و بسط سايه‌ها

17. سهولت گستردن و جمع كردن سايه، براى خدا:
ألم تر إلى ربّك كيف مدّ الظلّ و لو شاء لجعله ساكنا...‌ * ثمّ قبضنه إلينا قبضا يسيرا.[10] ‌‌فرقان‌(25)‌45‌و‌46

7. آسانى معاد

18. آسانى زنده كردن دوباره موجودات بر خدا:
أولم يروا كيف يبدئ اللّه الخلق ثمّ يعيده إنّ ذلك على اللّه يسير. ‌‌عنكبوت‌(29)‌19
وهو الّذى يبدؤا الخلق ثمّ يعيده وهو أهون عليه وله المثل الأعلى فى السّمـوت والأرض وهو العزيز الحكيم. ‌‌روم‌(30)‌27
قل يحييها الّذى أنشأها أوّل مرّة وهو بكلّ خلق عليم. ‌‌يس‌(36)‌79
أوليس الّذى خلق السّمـوت والأرض بقـدر على أن يخلق مثلهم بلى و هو الخلّق العليم‌ * إنّما أمره إذا أراد شيـا أن يقول له كن فيكون. ‌‌يس‌(36)‌81‌و‌82
إنّا نحن نحى و نميت و إلينا المصير‌ * يوم تشقّق الأرض عنهم سراعا ذلك حشر علينا يسير. ‌‌ق‌(50)‌43‌و‌44
زعم الّذين كفروا أن لّن يبعثوا قل بلى وربّى لتبعثنّ ثمّ لتنبّؤنّ بما عملتم وذلك على اللّه يسير. ‌‌تغابن‌(64)‌7

8‌. آسانى هلاكت كافران

19. آسانى نابودى و عذاب كافران بر خداوند:
وما أنزلنا على قومه من بعده من جند مّن السّماء وما كنّا منزلين‌ * إن كانت إلاّ صيحة وحدة فإذا هم خـمدون.[11] ‌‌يس‌(36)‌28‌و‌29

آسانى امور

عوامل آسانى امور

1. انفاق

20. انفاق در راه خدا، عامل آسان شدن امور از سوى خدا:
فأمّا من أعطى و اتّقى‌ * و صدّق بالحسنى‌ * فسنيسّره لليسرى.[12] ‌‌ليل‌(92)‌5‌-‌7

2. ايمان

21. ايمان و عمل صالح، عامل آسانى امور بر مؤمنان:
...قلنا يا ذا القرنين إمّا أن تعذّب و إمّا أن تتّخذ فيهم حسنا‌ * و أمّا من ءامن و عمل صلحا فله جزاء الحسنى و سنقول له من أمرنا يسرا. ‌‌كهف‌(18)‌86‌و‌88
22. ايمان به پاداش‌هاى خدا، سبب آسان شدن امور از ناحيه خدا براى انسان:
فأمّا من أعطى و اتّقى‌ * و صدّق بالحسنى‌ * فسنيسّره لليسرى.[13] ‌‌ليل‌(92)‌5‌-‌7
23. ايمان به لقاءلله و بازگشت به خدا، زمينه‌ساز آسان‌شدن اقامه نماز:
واستعينوا بالصّبر والصّلوة وإنّها لكبيرة إلاّ على الخـشعين‌ * الَّذين يظنّون أنّهم مّلـقوا ربّهم وأنّهم إليه رجعون. ‌‌بقره‌(2)‌45‌و‌46

3. تقوا

24. تقوا، سبب آسان شدن امور از ناحيه خدا:
...و من يتّق الله يجعل له مخرجاً‌ * ...و من يتّق الله يجعل له من أمره يسرا.[14] ‌‌طلاق‌(65)‌2‌و‌4
فأمّا من أعطى و اتّقى‌ * فسنيسّره لليسرى. ‌‌ليل‌(92)‌5‌و‌7

4. خشوع

25. خشوع سبب آسان شدن نماز:
واستعينوا بالصّبر والصّلوة وإنّها لكبيرة إلاّ على الخـشعين. ‌‌بقره‌(2)‌45

5‌. روزه

26. روزه، آسان كننده ناملايمات براى انسان:
واستعينوا بالصبر...‌.[15] ‌‌بقره‌(2)‌45

6‌. دعا

27. دعا و استغاثه، از عوامل رفع گرفتارى و آسان شدن سختى:
قال ربّ اشرح لى صدرى‌ * و يسّرلى أمرى‌ * قال قد أوتيت سؤلك يموسى. ‌‌طه‌(20)‌25‌و‌26‌و‌36

7. صبر

28. صبر، آسان كننده سختى‌ها براى انسان:
واستعينوا بالصّبر والصّلوة وإنّها لكبيرة إلاّ على الخـشعين. ‌‌بقره‌(2)‌45
قال موسى لقومه استعينوا باللّه واصبروا...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌128
قالوا أوذينا من قبل أن تأتينا ومن بعد ما جئتنا قال عسى ربّكم أن يهلك عدوّكم ويستخلفكم فى الأرض فينظر كيف تعملون. ‌‌اعراف‌(7)‌129

8‌. عمل صالح

29. عمل صالح سبب آسان‌گيرى بر مؤمنان از سوى ذوالقرنين:
...قلنا يا ذا القرنين إمّا أن تعذّب و إمّا أن تتّخذ فيهم حسنا‌ * و أمّا من ءامن و عمل صلحا فله جزاء الحسنى و سنقول له من أمرنا يسرا. ‌‌كهف‌(18)‌86‌و‌88

9. نماز

30. نماز، آسان كننده سختى‌ها براى انسان:
واستعينوا بالصّبر والصّلوة وإنّها لكبيرة إلاّ على الخـشعين. ‌‌بقره‌(2)‌45

10. هجرت

31. هجرت اصحاب كهف از دارالكفر براى حفظ عقايد توحيدى، سبب آسان شدن امور آنان از ناحيه خدا:
هولاء قومنا اتخذوا من دونه الهه...‌ * واذ اعتزلتموهم و ما‌يعبدون الاالله فأوا الى الكهف...و يهيّىء لكم من امركم مرفقاً. ‌‌كهف‌(18)‌15‌و‌16
نيز=> سختى

آسانى برپايى قيامت=>همين مدخل، آسانى افعال بر خدا

آسانى بسط سايه‌ها=>همين مدخل، آسانى افعال بر خدا

آسانى پس از سختى

32. خدا، ايجادكننده آسانى پس از سختى:
...سيجعل الله بعد عسر يسرا. ‌‌طلاق‌(65)‌7
33. پديد آمدن آسانى پس از هر سختى:
فإنّ مع العسر يسرا‌ * إنّ مع العسر يسرا. ‌‌شرح‌(94)‌5‌و‌6

آسانى تكاليف

34. تكاليف الهى، امورى آسان و متناسب با توان انسان‌ها:
...لاتكلّف نفس إلاّ وسعها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌233
لايكلّف اللّه نفسا إلاّ وسعها...‌. ‌‌بقره‌(2)‌286
...لا نكلف نفساً الا وسعها...‌. ‌‌انعام‌(6)‌152
...لا نكلف نفساً الا وسعها...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌42
...لا نكلف نفساً الا وسعها...‌. ‌‌مؤمنون(23)‌62
...لايكلّف اللّه نفسا إلاّ ما ءاتـيها سيجعل اللّه بعد عسر يسرا. ‌‌طلاق‌(65)‌7
35. برداشتن تكاليف سخت، از اهداف رسالت پيامبر(صلى الله عليه وآله):
الّذين يتّبعون الرّسول النّبىّ الأمّىّ...ويضع عنهم إصرهم والأغلـل الّتى كانت عليهم...‌. ‌‌اعراف‌(7)‌157

عوامل آسانى تكاليف

1. اذيّت

36. اذيّت شدن، عامل معافيت رزمندگان از حمل سلاح هنگام نماز خوف:
و إذا كنت فيهم فأقمت لهم الصلوة فلتقم طائفة منهم معك و ليأخذوا أسلحتهم فإذا سجدوا فليكونوا من ورائكم و لتأت طائفة أخرى لم‌يصلّوا... و لاجناح عليكم إن كان بكم أذى من مطر أو كنتم مرضى أن تضعوا أسلحتكم...‌. ‌‌نساء‌(4)‌102
37. اذيّت شدن از ناحيه سر در حال احرام سبب جواز حلق (تراشيدن سر) پيش از موعد:
وأتمّوا الحجّ والعمرة للّه...ولاتحلقوا رءوسكم حتّى يبلغ الهدى محلّه فمن كان منكم مّريضا أو به أذىً مّن رّأسه ففدية مّن صيام أو صدقة أو نسك...‌. ‌‌بقره‌(2)‌196

2. اضطرار

38. اضطرار باعث برداشته شدن حكم اوليّه و روا شدن ارتكاب حرام به اندازه ضرورت:
إنّما حرّم عليكم الميتة...فمن اضطرّ غير باغ و لا عاد فلا إثم عليه...‌. ‌‌بقره‌(2)‌173
حرّمت عليكم الميتة...فمن اضطرّ فى مخمصة غير متجانف لإثم فإنّ الله غفور رحيم. ‌‌مائده‌(5)‌3
و ما لكم ألاّ تأكلوا ممّا ذكر اسم الله عليه و قد فصّل لكم ما حرّم عليكم إلاّ ما اضطررتم إليه...‌. ‌‌انعام‌(6)‌119
قل لا أجد فى ما أوحى إلىّ محرّما على طاعم يطعمه إلاّ أن يكون ميتة أو دما مسفوحا أو لحم خنزير فإنّه رجس أو فسقا أهلّ لغير الله به فمن اضطرّ غير باغ و لا عاد فإنّ ربّك غفور رحيم. ‌‌انعام‌(6)‌145
إنّما حرّم عليكم الميتة و الدم...فمن اضطرّ غير باغ و لا عاد فإنّ الله غفور رحيم. ‌‌نحل‌(16)‌115

3. بيمارى

39. بيمارى، عامل جواز كناره‌گيرى از جهاد:
...جهدوا بأمولهم و أنفسهم...‌ * ليس على الضعفاء و لا على المرضى...حرج...‌. ‌‌توبه‌(9)‌88‌و‌91
لّيس على الأعمى حرج ولا على الأعرج حرج ولا على المريض حرج...‌.[16] ‌‌نور‌(24)‌61
قل لّلمخلّفين من الأعراب ستدعون إلى قوم أولى بأس شديد تقـتلونهم...‌ * ليس على الأعمى حرج و لا على الأعرج حرج و لا على المريض حرج...‌. ‌‌فتح‌(48)‌16‌و‌17
40. بيمارى، عامل معافيت رزمندگان از حمل سلاح، هنگام نماز خوف:
و إذا كنت فيهم فأقمت لهم الصلوة فلتقم طائفة منهم معك و ليأخذوا أسلحتهم فإذا سجدوا فليكونوا من ورائكم و لتأت طائفة أخرى لم يصلّوا...و لاجناح عليكم إن كان بكم أذى من مطر أو كنتم مرضى أن تضعوا أسلحتكم و خذوا حذركم...‌. ‌‌نساء‌(4)‌102
41. بيمارى، عامل آسان گرفتن در تكليف روزه:
يـأيّها الّذين ءامنوا كتب عليكم الصّيام كما كتب على الّذين من قبلكم لعلّكم تتّقون‌ * ...‌فمن كان منكم مريضا أو على سفر فعدّة من أيّام أخر و على الّذين يطيقونه فدية طعام مسكين...‌. ‌‌بقره‌(2)‌183‌و‌184
...فمن شهد منكم الشهر فليصمه و من كان مريضا أو على سفر فعدّة من أيّام أخر يريد الله بكم اليسر و لا يريد بكم العسر...‌. ‌‌بقره‌(2)‌185
42. بيمارى، سبب آسان گرفتن و جواز حلق (سر تراشيدن) پيش از وقت آن براى مُحرِم:
و أتمّوا الحجّ و العمرة لله...فمن كان منكم مريضا أو به أذى من رأسه ففدية من صيام أو صدقة أو نسك...‌. ‌‌بقره‌(2)‌196
43. آسان‌گيرى بر بيمار با تشريع تيمّم به جاى وضو و غسل براى وى:
...لاتقربوا الصلوة...و إن كنتم مرضى أو على سفر أو جاء أحد منكم من الغائط أو لمستم النساء فلم تجدوا ماء فتيمّموا صعيدا طيّبا...إنّ الله كان عفوّا غفورا. ‌‌نساء‌(4)‌43
...إذا قمتم إلى الصلوة فاغسلوا...و إن كنتم مرضى أو على سفر أو جاء أحد منكم من الغائط أو لمستم النساء فلم تجدوا ماء فتيمّموا صعيدا طيّبا... ما‌يريد الله ليجعل عليكم من حرج...‌. ‌‌مائده‌(5)‌6
44. بيمارى، سبب معاف شدن از تكاليف انسان‌هاى سالم:
...و لا على المريض حرج...‌.[17] ‌‌نور‌(24)‌61
45. پيش‌بينى بيمار شدن نمازگزار از عوامل تخفيف بر وى در نمازهاى شبانه:
إنّ ربّك يعلم أنّك تقوم أدنى من ثلثى اليل و نصفه و ثلثه و طائفة من الّذين معك و الله يقدّر اليل و النهار علم أن لن تحصوه فتاب عليكم فاقرءوا ما تيسّر من القرءان علم أن سيكون منكم مرضى...‌. ‌‌مزمل‌(73)‌20

4. ترس

46. ترس از فتنه دشمن، يكى از حكمت‌هاى كفايت نماز شكسته در سفر:
و إذا ضربتم فى الأرض فليس عليكم جناح أن تقصروا من الصلوة إن خفتم أن يفتنكم الّذين كفروا...‌. ‌‌نساء‌(4)‌101

5‌. ضعف

47. ضعف مكلّفان، سبب معافيت از شركت در جهاد:
...جهدوا بأمولهم و أنفسهم...‌ * ليس على الضعفاء و لا على المرضى و لا على الّذين لا يجدون ما ينفقون حرج...‌ * و لا على الّذين إذا ما أتوك لتحملهم قلت لا أجد ما أحملكم عليه تولّوا و أعينهم تفيض من الدمع حزنا ألاّ يجدوا ما ينفقون. ‌‌توبه‌(9)‌88‌و‌91‌و‌92
48. ضعف و ناتوانى، سبب تخفيف بر مجاهدان در وظيفه پايدارى در برابر دشمنان:
...حرّض المؤمنين على القتال إن يكن منكم عشرون صبرون يغلبوا مائتين و إن يكن منكم مائة يغلبوا ألفا من الّذين كفروا...‌ * الــن خفّف الله عنكم و علم أنّ فيكم ضعفا فإن يكن منكم مائة صابرة يغلبوا مائتين و إن يكن منكم ألف يغلبوا ألفين بإذن الله...‌. ‌‌انفال‌(8)‌65‌و‌66
49. برداشته شدن روزه از مكلّف در صورت ناتوانى او و جانشين شدن فديه به جاى آن:
...و على الّذين يطيقونه فدية طعام مسكين...‌. ‌‌بقره‌(2)‌184
50. ناتوانى انسان‌ها باعث آسان‌گيرى خدا در تشريع احكام:
ومن لّم يستطع منكم طولاً أن ينكح المحصنـت المؤمنـت فمن مّا ملكت أيمـنكم مّن فتيـتكم المؤمنـت واللّه أعلم بإيمـنكم بعضكم مّن بعض فانكحوهنّ بإذن أهلهنّ وءاتوهنّ أجورهنّ بالمعروف...‌ * يريداللّه أن يخفّف عنكم وخلق الإنسـن ضعيفا. ‌‌نساء‌(4)‌25‌و‌28

6‌. فقدان امكانات

51. فقدان امكانات، موجب تخفيف بر مكلّفان از شركت در جهاد:
...جهدوا بأمولهم و أنفسهم...‌ * ليس على الضعفاء و لا على المرضى و لا على الّذين لا يجدون ما ينفقون حرج...‌ * و لا على الّذين إذا ما أتوك لتحملهم قلت لا أجد ما أحملكم عليه تولّوا و أعينهم تفيض من الدمع حزنا ألاّ يجدوا ما ينفقون. ‌‌توبه‌(9)‌88‌و‌91‌و‌92

7. كورى

52. كورى، باعث معافيت از برخى تكاليف بينايان:
لّيس على الأعمى حرج...ليس عليكم جناح أن تأكلوا جميعا أو أشتاتا...‌. ‌‌نور‌(24)‌61

8‌. لنگى

53. لنگى، سبب معاف شدن از برخى تكاليف:
لّيس على الأعمى حرج ولا على الأعرج حرج ... ليس عليكم جناح أن تأكلوا جميعا أو أشتاتا...‌. ‌‌نور‌(24)‌61




[1]. فرهنگ معين.
[2]. در شأن نزول آيه آمده است كه پيامبر(صلى الله عليه وآله) پس از نزول قرآن در انجام عبادت‌ها، خود را به سختى مى‌افكند; به‌گونه‌اى كه پاهاى مباركش متورّم شده بود. (الكشّاف، ذيل آيه)
[3]. «ترجى» از ماده «رجى» يا «رجأ» به معناى تأخير‌انداختن (لسان‌العرب)، و در آيه، كنايه از به تأخير انداختن همخوابگى است. اعطاى چنين حقّى از جانب خدا به پيامبر(صلى الله عليه وآله) و نيز حق داشتن حضرت براى فرا‌خواندن همسرى كه قرار بوده از او كناره بگيرد، از آسان‌گيرى بر او حكايت دارد.
[4]. تشريع احكام ويژه ازدواج براى پيامبر(صلى الله عليه وآله) از آسان‌گيرى‌هاى خدا براى حضرت است.
[5]. از جمله احتمال‌هايى كه در آيه وجود دارد، اين است كه «نيسّر» به معناى «نوفّق» يا به همان معناى لغوى يعنى آسان كردن باشد. بنابر احتمال اوّل، مقصود آيه اين است: ما تو را به امرى آسان كه همانا شريعت است، موفّق مى‌كنيم. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[6]. «نشط» در اصل به معناى گشودن گره‌هايى است كه به آسانى باز مى‌شود. (مفردات راغب) درباره «النشطات» احتمال‌هاى گوناگونى داده‌اند كه از جمله آن‌ها، فرشتگان قبض روحند. گفتنى است: به قرينه «النازعات غرقاً» كه درباره قبض روح كافران است، «النشطات» قبض كنندگان ارواح مؤمنانند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[7]. «يسرى»، صفت براى موصوف محذوفى همانند شريعت است. «نيسّر» مى‌تواند به معناى «نوفّق» و به همان معناى لغوى (آسانى)، باشد. برداشت فوق بنابر معناى دوم است.
[8]. «لغوب» در لغت به معناى رنج و تعب است. (مفردات‌راغب) و در آيه، كنايه از اين است كه خلق آسمان‌ها و زمين، آسان بوده و سختى و خستگى در آن براى خدا وجود نداشته است.
[9]. «ذلك» در جمله «ان ذلك على الله يسير» به ثبت و نگه‌دارى اعمال آدميان اشاره دارد كه در «ان ذلك فى كتاب» ذكر شده است.
[10]. «يسير» احتمال دارد به معناى كم‌كم يا به معناى راحتى و آسانى باشد. برداشت فوق بنابر احتمال دوم است.
[11]. تأكيد خداوند بر عدم ارسال لشكرى از آسمان و تحقّق نابودى با يك صيحه، بر آسانى دلالت مى‌كند.
[12]. مفعول فعل «اعطى» ذكر نشده و به قرينه آيه 8 همين سوره مى‌تواند چيزى مانند مال باشد و اعطاى مال، در اصطلاح، انفاق ناميده مى‌شود. شايان ذكر است كه «يسرى» اطلاق دارد و شامل هر امرى مى‌شود. در روايتى از امام باقر(عليه السلام) آمده است: «فسنيره لليسرى» يعنى هر كس قصد هر امرى را داشته باشد خدا آن را برايش آسان مى‌كند كه برداشت را تأييد مى‌كند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[13]. در اين‌كه مقصود از «حسنى» چيست، اقوال متعدّدى وجود دارد. بيشتر مفسّران آن را به قرينه آيات ديگرى مانند آيه 95 نساء «پاداش» دانسته‌اند. در روايتى، امام‌باقر(عليه السلام) آن را پاداش مضاعف دانسته است. (نورالثقلين، ذيل آيه)
[14]. «مخرجاً» اسم مكان و به معناى راه خروج و مقصود از آن در آيه، گشايش است.
[15]. در روايتى، امام صادق(عليه السلام) صبر را به روزه تفسير كرده و با استشهاد به آيه فرموده است: هر گاه براى كسى امر سختى پيش آيد، روزه بگيرد. (كافى، ج‌4، ص63‌، ح‌17; نورالثقلين، ذيل آيه)
[16]. بنابر اين‌كه آيه درباره كسانى باشد كه از شركت در جهاد ناتوان بوده‌اند. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[17]. برداشت ياد شده بر اين اساس مبتنى است كه جمله «و‌ليس على الاعمى حرج و لا على المريض حرج...» از‌جمله «و لا على انفسكم» جدا باشد كه بر اين اساس، در صدد بيان قانون و اصلى كلّى در رفع حكم از افراد مذكور خواهد بود. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)