فرهنگ قرآن ، جلد ۱
(كليات راهيابي به موضوعات و مفاهيم قرآن كريم)

اكبر هاشمي رفسنجاني
و جمعي از محققان مركز فرهنگ و معارف قرآن

- ۲۲ -


عوامل سلب آرامش

1. آدم‌ربايى

169. آدم‌ربايى، نگرانى‌آور و سلب‌كننده آرامش:
و اذكروا إذ أنتم قليل مستضعفون فى الأرض تخافون أن يتخطّفكم الناس...‌. ‌‌انفال‌(8)‌26
و قالوا إن نتّبع الهدى معك نتخطّف من أرضنا...‌. ‌‌قصص‌(28)‌57
أولم يروا أنّا جعلنا حرما ءامنا و يتخطّف الناس من حولهم...‌. ‌‌عنكبوت‌(29)‌67

2. احساس خطر

170. طوفان دريا، سبب اضطراب سرنشينان كشتى و از دست رفتن آرامش خاطر آنان:
هو الذى يسيّركم فى البرّ و البحر حتّى إذا كنتم فى الفلك و جرين بهم بريح طيّبة و فرحوا بها جاءتها ريح عاصف و جاءهم الموج من كلّ مكان و ظنّوا أنّهم أحيط بهم دعوا الله مخلصين له الدين لئن أنجيتنا من هذه لنكوننّ من الشكرين. ‌‌يونس‌(10)‌22
و إذا غشيهم موج كالظّلل دعوا الله مخلصين له الدين فلمّا نجّيهم إلى البرّ فمنهم مقتصد...‌. ‌‌لقمان‌(31)‌32
171. اضطراب هم‌سفر پيامبر(صلى الله عليه وآله) در غار ثور از ترس تعقيب دشمن:
...إذ أخرجه الّذين كفروا ثانى اثنين إذ هما فى الغار إذ يقول لصحبه لا تحزن إنّ الله معنا فأنزل الله سكينته عليه...‌. ‌‌توبه‌(9)‌40
172. احساس نگرانى مادر موسى(عليه السلام) هنگام انداختن وى در دريا:
أن اقذفيه فى التّابوت فاقذفيه فى اليمّ...‌ * إذ‌تمشى أختك فتقول هل أدلّكم على من يكفله فرجعنك إلى أمّك كى تقرّ عينها و لاتحزن...‌. ‌‌طه‌(20)‌39‌و‌40
وأوحينا إلى أمّ موسى أن أرضعيه فإذا خفت عليه فألقيه فى اليمّ ولاتخافى ولاتحزنى إنّا رادّوه إليك وجاعلوه من المرسلين. ‌‌قصص‌(28)‌7
و أصبح فؤاد أمّ موسى فرغا إن كادت لتبدى به...‌ * فرددنـه إلى أمّه كى تقرّ عينها ولاتحزن ولتعلم أنّ وعد اللّه حقٌّ...‌. ‌‌قصص‌(28)‌10‌و‌13
173. احساس خطر بر جان موسى(عليه السلام) سبب نگرانى و ترس مادر موسى(عليه السلام):
وأوحينا إلى أمّ موسى أن أرضعيه فإذا خفت عليه فألقيه فى اليمّ ولاتخافى ولاتحزنى...‌ * فرددنـه إلى أمّه كى تقرّ عينها ولاتحزن ولتعلم أنّ وعد اللّه حقٌّ...‌. ‌‌قصص‌(28)‌7‌و‌13
174. نگرانى موسى(عليه السلام) پس از آگاهى يافتن از مشاوره سران حكومت فرعون درباره قتل وى:
وجاء رجل مّن أقصا المدينة يسعى قال يـموسى إنّ الملأ يأتمرون بك ليقتلوك فاخرج إنّى لك من النّصحين‌ * فخرج منها خائِفا يترقّب قال ربّ نجّنى من القوم الظّـلمين. ‌‌قصص‌(28)‌20‌و‌21
175. احساس خطر مجاهدان در جنگ اُحد، باعث گريز و به‌هم ريختن آرامش آنان:
إذ تصعدون و لاتلون على أحد و الرسول يدعوكم فى أخريكم فأثبكم غمّا بغمّ...‌ * ثمّ أنزل عليكم من بعد الغمّ أمنة نعاسا يغشى طائفة منكم...‌.[1] ‌‌آل‌عمران‌(3)‌153‌و‌154
176. از دست رفتن آرامش منافقان، هنگام احساس خطر:
...فإذا جاء الخوف رأيتهم ينظرون إليك تدور أعينهم كالذى يغشى عليه من الموت...‌. ‌‌احزاب‌(33)‌19
...رأيت الّذين فى قلوبهم مرض ينظرون إليك نظر المغشىّ عليه من الموت...‌. ‌‌محمّد‌(47)‌20
177. به‌هم خوردن آرامش قوم موسى به دليل احساس خطر از دشمن:
فلمّا ترء االجمعان قال أصحب موسى إنّا لمدركون. ‌‌شعراء‌(26)‌61

3. افشاى اخبار امنيّتى

178. پخش اخبار نادرست و ارزيابى نشده، زمينه نفوذ شيطان و به هم خوردن آرامش:
و إذا جاءهم أمر من الأمن أو الخوف أذاعوا به و لو ردّوه إلى الرسول و إلى أولى الأمر منهم لعلمه الّذين يستنبطونه منهم و لولا فضل‌الله عليكم و رحمته لاتبعتم الشيطان الا قليلا. ‌‌نساء‌(4)‌83

4. بلا

179. بلاها و گرفتار شدن در گردونه‌هاى خطر، باعث ناآرامى روح:
...و لمّا يأتكم مثل الّذين خلوا من قبلكم مسّتهم البأساء و الضرّاء و زلزلوا حتّى يقول الرسول و الّذين ءامنوا معه متى نصر الله...‌. ‌‌بقره‌(2)‌214
و لقد صدقكُم اللّه وعده اذ تحسّونهم باذنه حتّى اذا فشلتم و تنزعتم فى‌الامر و عصيتم مّن بعد ما أرئكم مّا تحبون منكم مّن يريد الدّنيا و منكم مّن يريد الاخرة ثم صرفكم عنهم ليبتليكم...‌ * اذ تصعدون ولاتلون على احد والرسول يدعوكم فى اُخرئكم فأثبكم غمّا بغمّم لكيلا تحزنوا على ما فاتَكم...‌. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌152‌و‌153
قل من ينجّيكم من ظلمت البرّ و البحر...‌ * قل الله ينجّيكم منها و من كل كرب...‌. ‌‌انعام‌(6)‌63‌و‌64
...و إذ زاغت الأبصر و بلغت القلوب الحناجر و تظنّون بالله الظنونا‌ * هنالك ابتلى المؤمنون و زلزلوا زلزالا شديدا. ‌‌احزاب‌(33)‌10‌و‌11

5‌. جدايى از فرزند

180. جدايى يوسف(عليه السلام) از پدر، باعث بى‌قرارى و سلب آرامش يعقوب(عليه السلام):
قال انّى ليخزننى أن تذهبوا بهِ و أخافُ أن يأكله الذّئبُ و انتم عنهُ غفلون‌ * و تولّى عنهم و قال يأسَفى على يوسف وابيضّت عيناهُ من الحُزن فهو كظيم‌ * قال انّما أشكوابثّى و حزنى الى اللّهِ...‌. ‌‌يوسف‌(12)‌13‌و‌84‌و‌86

6‌. شايعه‌پراكنى

181. منافقان، برهم زننده آرامش مردم مدينه با شايعه پراكنى:
لئن لم ينته المنفقون و الّذين فى قلوبهم مرض و المرجفون فى المدينة لنغرينّك بهم...‌.[2] ‌‌احزاب‌(33)‌60
182. نگران شدن يعقوب(عليه السلام) از جدايى فرزندش بنيامين:
قال هل ءامنكم عليه إلاّ كمآ أمنتكم على أخيه من قبل فاللَّه خير حـفظا وهو أرحم‌الرّحمين‌ * قال لن أرسله معكم حتّى تؤتون موثقا مّن اللّه لتأتنّنى به...‌. ‌‌يوسف‌(12)‌64‌و‌66

7. شرك

183. شرك به خدا، از عوامل گرفتارى كافران به دلهره و هراس از سوى خدا:
سنلقى فى قلوب الّذين كفروا الرّعب بمآ أشركوا باللّه ما لم‌ينزّل به سلطـنا ومأويهم النّار وبئس مثوى الظّـلمين. ‌‌آل‌عمران‌(3)‌151

8‌. كفر

184. كفر، عامل القاى دلهره و رعب در دل‌هاى كافران:
...سألقى فى قلوب الّذين كفروا الرعب...‌. ‌‌انفال‌(8)‌12
و أنزل الّذين ظهروهم من أهل الكتب من صياصيهم و قذف فى قلوبهم الرعب...‌. ‌‌احزاب‌(33)‌26
هو الذى أخرج الّذين كفروا من أهل الكتب من ديرهم لأوّل الحشر...و قذف فى قلوبهم الرعب...‌. ‌‌حشر‌(59)‌2

9. كفران نعمت

185. كفران نعمت‌هاى خدا، دليل از دست دادن نعمت و در نتيجه سلب آرامش:
و ضرب الله مثلا قرية كانت ءامنة مطمئنّة يأتيها رزقها رغدا من كلّ مكان فكفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف...‌.[3] ‌‌نحل‌(16)‌112

منشأ آرامش

186. خدا، عامل نزول آرامش بر قلب‌ها:
قل من ينجّيكم من ظلمت البرّ و البحر تدعونه تضرّعا و خفية لئن أنجينا من هذه لنكوننّ من الشكرين‌ * قل الله ينجّيكم منها و من كلّ كرب...‌. ‌‌انعام‌(6)‌63‌و‌64
ثم ّأنزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين...‌. ‌‌توبه‌(9)‌26
...إذ يقول لصحبه لا تحزن إنّ الله معنا فأنزل الله سكينته عليه...‌. ‌‌توبه‌(9)‌40
إذ تمشى أختك فتقول هل أدلّكم على من يكفله فرجعنك إلى أمّك كى تقرّ عينها و لاتحزن و قتلت نفسا فنجّينك من الغمّ...‌. ‌‌طه‌(20)‌40
فرددنه إلى أمّه كى تقرّ عينها و لاتحزن...‌. ‌‌قصص‌(28)‌13
هو الذى أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين...‌. ‌‌فتح‌(48)‌4
187. خدا، منشأ آرامش قلبِ اصحاب‌كهف:
و ربطنا على قلوبهم...‌.[4] ‌‌كهف‌(18)‌14
188. آرامش قلب مادر موسى(عليه السلام) عطيه الهى:
و أصبح فؤاد أمّ موسى فرغا إن كادت لتبدى به لو لا أن ربطنا على قلبها...‌ * فرددنـه إلى أمّه‌كى تقرّ عينها ولاتحزن ولتعلم أنّ وعد اللّه حقٌّ ولـكنّ أكثرهم لايعلمون. ‌‌قصص‌(28)‌10‌و‌13
189. خداوند، قرار دهنده زمين جهت آرامش انسان‌ها:
الّذى جعل لكم الأرض مهدا وسلك لكم فيها سبلا وأنزل من السّمآء مآء فأخرجنا به أزوجا مّن نّبات شتّى. ‌‌طه‌(20)‌53
الّذى جعل لكم الأرض مهدا و جعل لكم فيها سبلا لّعلّكم تهتدون.[5] ‌‌زخرف‌(43)‌10
190. احاطه خدا بر عالم هستى، منشأ نزول آرامش بر دل‌هاى مؤمنان:
هو الّذى أنزل السّكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمـنا مّع إيمـنهم وللّه جنود السّمـوت والأرض...‌.[6] ‌‌فتح‌(48)‌4
191. خدا، پديد آورنده آرامش در قلب مؤمنان پس از صلح حديبيّه:
لقد رضى الله عن المؤمنين إذ يبايعونك تحت الشجرة فعلم ما فى قلوبهم فأنزل السكينة عليهم...‌. ‌‌فتح‌(48)‌18
...فأنزل الله سكينته على رسوله و على المؤمنين...‌. ‌‌فتح‌(48)‌26
192. علم و حكمت خدا، منشأ نزول آرامش بر مؤمنان:
هو الذى أنزل السكينة فى قلوب المؤمنين ليزدادوا إيمنا مع إيمنهم...وكان الله عليماً حكيماً. ‌‌فتح‌(48)‌4
نيز=>همين مدخل، آرامش‌بخشى به مجاهدان، آرامش‌بخشى به مؤمنان، آرامش‌بخشى به متّقين، آرامش‌بخشى به محمد(صلى الله عليه وآله)، آرامش‌بخشى به موسى(عليه السلام)، آرامش‌بخشى به هارون(عليه السلام)

نعمت آرامش

193. آرامش، از نعمت‌هاى الهى:
إذ تمشى أختك فتقول هل أدلّكم على من يكفله فرجعنك إلى أمّك كى تقرّ عينها و لاتحزن و قتلت نفسا فنجّينك من الغمّ...‌.[7] ‌‌طه‌(20)‌40
194. سپاس بهشتيان، به دليل بهره‌مندى از نعمت آرامش در بهشت:
جنّت عدن يدخلونها...‌ * و قالوا الحمد لله الذى أذهب عنّا الحزن...‌ * الذى أحلّنا دار المقامة من فضله لايمسّنا فيها نصب و لايمسّنا فيها لغوب. ‌‌فاطر‌(35)‌33‌-‌35
195. منّت‌گذارى خدا به دليل اعطاى نعمت آرامش:
و لقد مننّا عليك مرّة أخرى‌ * إذ تمشى أختك فتقول هل أدلّكم على من يكفله فرجعنك إلى أمّك كى تقرّ عينها و لاتحزن و قتلت نفسا فنجّينك من الغمّ...‌. ‌‌طه‌(20)‌37‌و40
و لقد مننّا على موسى و هرون‌ * و نجّينهما و قومهما من الكرب العظيم. ‌‌صافات‌(37)‌114‌و‌115
196. منّت خدا بر اهل مكّه به دليل بهره‌مند ساختن آنان از امنيّت و آرامش:
و قالوا إن نتّبع الهدى معك نتخطّف من أرضنا أولم نمكّن لهم حرما ءامنا يجبى إليه ثمرت كلّ شىء رزقا من لدنّا...‌. ‌‌قصص(28)‌57
أولم يروا أنّا جعلنا حرما ءامنا و يتخطّف الناس من حولهم...‌. ‌‌عنكبوت‌(29)‌67
197. آرامش، نعمتى ارزشمند و با اهميّت:
وعد الله الّذين ءامنوا منكم و عملوا الصلحت ليستخلفنّهم فى الأرض ... و ليبدّلنّهم من بعد خوفهم أمنا...‌.[8] ‌‌نور‌(24)‌55
...أفمن يلقى فى النار خير أم من يأتى ءامنا يوم القيمة...‌.[9] ‌‌فصلت‌(41)‌40

شكر نعمت آرامش

198. آفرينش شب و آرامش در آن، دو نعمت شايسته شكر:
و من رحمته جعل لكم اليل و النهار لتسكنوا فيه ... و لعلّكم تشكرون. ‌‌قصص‌(28)‌73
الله الذى جعل لكم اليل لتسكنوا فيه ... و لكنّ أكثر الناس لا يشكرون. ‌‌غافر‌(40)‌61
199. وجود آرامش و امنيّت اجتماعى، از نعمت‌هاى الهى و سزاوار شكرگزارى:
و ضرب الله مثلا قرية كانت ءامنة مطمئنّة يأتيها رزقها رغدا من كلّ مكان فكفرت بأنعم الله فأذاقها الله لباس الجوع و الخوف...‌. ‌‌نحل‌(16)‌112
و جعلنا بينهم و بين القرى التى بركنا فيها قرى ظهرة و قدّرنا فيها السير سيروا فيها ليالى و أيّاما ءامنين‌ * ...‌إنّ فى ذلك لأيت لكلّ صبّار شكور. ‌‌سبأ‌(34)‌18‌و‌19
نيز=> آسايش، امنيّت

آرايش => تزيين




[1]. آيه‌هاى فوق - چنان‌كه مفسّران گفته‌اند - درباره جنگ اُحد نازل شده و بيان‌گر وضعيّت روحى و گريز مسلمانان از صحنه كارزار است. (مجمع‌البيان، ذيل آيه)
[2]. «رجف»، مصدر «مرجفون» در اصل به معناى اضطراب شديد است. (مفردات راغب) مقصود از «ارجاف»، يا به هم بافتن اراجيف و نقل آن ميان مردم يا ساختن اخبار كاذب و پخش آن بين آنان است كه از آن به شايعه تعبير مى‌شود. شايعه از آن جهت كه ايجاد اضطراب مى‌كند، به «رجف» تعبير شده است.
[3]. «فا» در «فأذاقها» تفريع بر «فكفرت» است; يعنى پيامد كفران آنان، گرسنگى و ناامنى بود كه با سلب آرامش آنان ملازم است.
[4]. «ربط» در لغت به معناى محكم كردن و بستن، و مقصود از آن، قوّت قلب است. (مفردات راغب) و لازمه آن، آرامش داشتن و سكينه است. آيه، با«انزل السكينة فى قلوب المؤمنين» هم‌سياق است.
[5]. «مهد»، جايگاهى است كه براى طفل آماده مى‌كنند. در آيه شريفه، زمين به گهواره‌اى كه طفل در آن مى‌آرامد، تشبيه شده است.
[6]. آمدن جمله «للّه جنود السّموت» پس از «هوالّذى أنزل السكينه» مفيد نكته فوق است.
[7]. سياق آيات، نشانه امتنان خدا بر حضرت موسى(عليه السلام)است و چون امتنان با نعمت بزرگ سازگارى دارد، استفاده مى‌شود كه رهايى از ناراحتى و گرفتارى‌ها، نعمتى سزاوار يادآورى است.
[8]. وعده آرامش به صالحان از سوى خدا در پى اضطراب و ناامنى، از اهميّت آرامش حكايت مى‌كند. «امن» قرينه‌است بر اين‌كه مقصود از «خوف» در اين‌جا، ترس‌معمول نبوده; بلكه به معناى دلهره و اضطراب‌است.
[9]. با توجّه به اصل «امن» كه به معناى زوال ترس و طمأنينه نفس است. (مفردات راغب) «ءامنا» به معناى آرامش‌داشتن مى‌آيد. از اين‌كه پرسيده شده است افتادن در آتش بهتر است يا ايمن وارد رستاخيز شدن، و پاسخ را به مخاطبان واگذاشته، از اهمّيّت آرامش و روشنى آن نزد مخاطبان حكايت دارد.