2 - قضاوت
بحثى درباره قضاوت
پس از نابودى و شكست لشكر منافقين و كفّار و نابودى ستمگران جهان و پابرجايى
حكومت عدل الهى در سراسر جهان ، بايد پروندههاى ستمگران بررسى شود و در پهنه گيتى
هر كس به كسى ظلم و ستم روا داشته است ، آن را برطرف نموده و جبران نمايد .
زيرا برطرف ساختن ظلم و ستم در سراسر جهان ، تنها به نابود ساختن پادشاهان و
حاكمانى كه بر مردم و ملّت خود ظلم مىنمودهاند نيست ؛ بلكه همه ظالمان اگرچه فقط
به يك تن ظلم نموده باشند ، بايد به ستم آنان پايان داده شود تا همه مظلومين جهان
از زير يوغ ستمگران نجات يابند .
بديهى است بسيارى از كسانى كه به ديگران ظلم نمودهاند ، خود را ظالم نمىدانند
و حاضر نيستند ظلم و ستمى را كه روا داشتهاند ، بپذيرند . و اين باعث اختلاف ميان
ستمگران و مظلومين مىشود ؛ زيرا كه ظالم ، كار خود را حق جلوه مىدهد و مظلوم آن
را ظلمى آشكار مىبيند . و در واقع هر يك خود را مظلوم و ديگرى را ظالم مىشمرد .
در اين گونه موارد در كارى كه انجام داده شده هيچ يك از دو طرف نزاع اختلافى
ندارند ولى در اين كه آن كار ظالمانه بوده يا نه اختلاف دارند و در بعضى از موارد
ظلمكنندگان ظلمى را كه انجام دادهاند انكار مىنمايند و نمىپذيرند كه چنين كارى
را انجام دادهاند . اينها دو نمونه از مواردى است كه سبب اختلاف ميان دو نفر يا دو
گروه مىشود .
در اين گونه موارد ، نياز به قضاوت مىباشد تا با يك آگاهى وسيع و علم فراگير ،
ظالم و مظلوم از يكديگر تشخيص داده شوند و حق مظلوم از ظالم گرفته شود . بديهى است
در موارد بسيارى هيچ يك از دو طرف نمىتوانند شاهد و گواهى كه براى شهادت مورد
پذيرش باشد ، بياورند .
در اين صورت بنا بر مسايل فقهى ، كار به يمين و سوگند كشيده مىشود كه ممكن است
منكر با قسم دروغ و سوگند نابجا ، حقّ ديگرى را پايمال نمايد و ظالمانه آن را از
دست او بربايد ؛ همان گونه كه ممكن است با اقامه بيّنه غير واقعى حقّ صاحب حق
پايمال گردد .
بديهى است قضاوتى كه سرانجامش سوگند و قسم باشد ، نمىتواند در همه جا حقّ را به
صاحب حق بدهد و سايه ظالم را از سر مظلوم كوتاه نمايد .
اوج قضاوت در آغاز ظهور
همان گونه كه گفتيم آغاز حكومت امام عصر ارواحنا فداه آغاز پاكسازىها و رفع
ظلم و ستمهاست . به اين جهت مسأله قضاوت در آغاز ظهور ، بسيار اوج خواهد داشت تا
با قضاوت صحيح و عادلانه ، حقّ مظلومين از ستمگران گرفته شده و حقّ به حقدار برسد
.
جالب توجّه است كه در آن عصر شكوهمند - طبق روايات وارده - قضاوتها بر اساس
واقعيّتها خواهد بود و ظنّ و گمان در مسأله قضاوت ، در آن زمان ارزشى ندارد و
كسانى كه در آن روزگار از طرف حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه به عنوان
قضاوت در ميان مردم برگزيده مىشوند ، از امدادهاى غيبى برخوردار بوده و بر اثر
تكامل عقل و تهذيب نفس ، هيچ گاه گرايش به قضاوت به نفع ظالم در آنان پيدا نمىشود
.
آنان خود را در حضور خداوند متعال و در محضر حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا
فداه مىبينند و به همين جهت حكم حق را همان گونه كه لازم است صادر مىنمايند .
جالب توجّه است كه در آن زمان بر اساس تكامل عقلها مردم نيز آماده اجراى حكم
عادلانه و پذيراى آن مىباشند . و اين لازمه حكومت عدل الهى حضرت ولىّ عصر عجّل
اللَّه تعالى له الفرج مىباشد .
در آن زمان قاضيان بر اساس برخوردارى از دو خصلت : 1 - خودسازى 2 - امدادهاى غيبى
، با اجراى حكم صحيح ، آتش فتنه را خاموش ساخته و با حكم عدل و داد ، به ظلم و
بىداد افراد پايان مىبخشند و به اين گونه ، ظلم و ستم را ريشهكن ساخته و بنيان
عدالت را استوار مىسازند .
جالب توجّه است كه يكى از موارد آشكار ظلم و ستم كه در روزگار رهايى ريشهكن
مىشود ، قضاوتهاى ظالمانهاى است كه قضاوتكنندگان بر اساس غرضهاى شخصى انجام
مىدهند .
بديهى است اگر قاضى خودساخته نباشد و خود را در محضر خدا نبيند ، حكمى كه صادر
مىنمايد نه تنها درخت ظلم و ستم را ريشهكن نمىسازد ؛ بلكه آن را آبيارى نموده و
تنومند مىسازد . داستانى را كه مىآوريم نمونهاى از آنهاست :
»مردى لاشه سگ خويش را در قبرستان مسلمين مدفون ساخت . مردمان برآغاليدند ، وى را
بگرفتند سخت بكوفتند و نيمه جان به قاضى بردند .
قاضى به جهت سابقه عداوتى كه با او داشت ، نشاندنِ آتش فتنه را به سوختن او فرمان
داد . مرد الحاح كرد كه : مرا سخنى مانده است ، اگر قاضى اجازت فرمايد بگويم . قاضى
رخصت داد .
گناهكار گفت : چون اجل سگ برسيد امرى عجيب پديد گشت . يعنى به ناگاه مُهر زبانِ
حيوانِ صامت بشكست و مانند ما آدميان به سخن درآمد ، مرا به نام خواند و وصيّت كرد
كه بدرهاى زر از نياكان به ميراث دارم و در زير فلان سنگ به صحرا نهفتهام . تا
نفسى از من باقى است سبك بدآن جا شو ، سنگ بردار و مرده ريگ برگير و آن گاه كه
وداعِ اين دار فانى گويم جسد مرا به جوار صلحا به خاك سپار و يك نيمه از زر نزد يكى
از قضات اسلام بَر، تا در تخفيف عقوبات من به امور حسبيّه صرف كند و مرا به دعاهاى
خير ياد فرمايد .
من چون خارقه سخن گفتن سگ بديدم ، بر راستى گفته او اعتماد كردم . در ساعت
بشتافتم و زر به نشان بيافتم و اكنون آن بدره بر جاى است...
قاضى به طمع نيمه ديگر زر گفت : سبحان اللَّه ! اين حيوان بىشبهه از احفاد سگ
اصحاب كهف بوده است و البتّه از دفن چون او شريفنسبى در گورستان مسلمانان بر تو
حرجى نيست . آن مرحوم ديگر بار چه گفت ؟«(1)
آنچه را نقل كرديم يك داستان است كه نشاندهنده قضاوت كسى است كه خود را نساخته و
در هنگام قضاوت خود را در محضر خدا نمىبيند و به خاطر گرفتن رشوه حكم مىكند .
پس بايد همان گونه كه گفتيم يك آگاهى وسيع و علم فراگير وجود داشته باشد كه
نگذارد ظلم و ستم با پوشش سوگندِ دروغ در جهان ادامه يابد .
در اينجا نياز به امداد غيبى و نيروى معنوى احساس مىشود كه بتواند هر چيزى را كه
باعث ادامه ظلم و ستم مىباشد - اگرچه بيّنه دروغين و يمينِ كاذب باشد - برطرف
نموده و هر سدّى را كه پشتوانه ظلم و ستم مىباشد ، بشكند .
اگر آنچه ممكن است دستاويز ستمگران قرار گيرد از ميان برداشته نشود ، چه فرقى
ميان دوران تيره غيبت و عصر درخشان ظهور خواهد بود ؟! و چگونه مىتوان آن روزگار را
، دوران حكومت عدل و عدالت و نابودى ستم و ستمگران دانست ؟!
قضاوت بر اساس ظنّ و گمان
علم و آگاهى و آمادگى مردم براى اجراى عدالت در آن زمان چنان افزايش مىيابد
كه هيچ گاه حكمى بر اساس ظنّ و پندار و فهم شخصى افراد صادر نمىشود ؛ زيرا اطمينان
نمودن به ظنّ و گمان با حكومت عادلانه سازگار نيست .
حكومت در صورتى حكومتِ عدل و داد است كه بر اساس علمى كه مطابق با واقع است ،
رفتار نمايد ؛ و گرنه چگونه مىتوان حكمى را بر مبناى ظنّ - كه خلاف آن محتمل است -
حكم واقعى و عادلانه دانست ؟
بنابراين ، در آن زمان چون حكومت كاملاً عادلانه است هر گونه قضاوتى در آن عصر و
دوران بر مبناى عدالت مىباشد و اقتضاى عدالت آن است كه حكم ، مطابق با واقع و بر
اساس علم و يقين باشد نه ظنّ و گمان .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام مىفرمايند :
ليس من العدل ، القضاء على الثّقة بالظّنّ .(2)
حكم و قضاوت بر اساس اطمينان به ظنّ و گمان ، از عدالت نيست .
رشد فكرى و علمى در آن زمان آنچنان وسيع و گسترده است كه هيچ گاه قضاوتى صادر
نمىشود مگر بر اساس علم و آگاهى ؛ زيرا اين، لازمه حكومت عادلانه است .
از روايات نيز استفاده مىشود كه قضاوت بر اساس بيّنه و يمين ، در بعضى از موارد
نه تنها عدالت را به ارمغان نمىآورد ، بلكه به وسيله آن حقّ افراد پايمال مىگردد
. براى روشن شدن مطلب به اين روايت توجّه كنيد :
رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم فرمودند :
إنّما أقضي بينكم بالبيّنات والأيمان وبعضكم أَلْحن بحجّته من بعض ، فأيّما رجل
قطعت له من مال أخيه شيئاً يعلم أنّه ليس له ، فإنّما أقطع له قطعة من النّار .(3)
همانا من ميان شما با بيّنهها و سوگندها قضاوت مىنمايم و بعضى از شما بيشتر از
بعض ديگرى قدرت در اقامه دليل خود دارد ، )به خاطر بيان بهتر به خوبى مىتواند
گفتار خود را مستدلّ نمايد( .
پس هر كس كه من از مال برادرش )بر اساس بيّنه و يمين( به او چيزى دادم كه او خود
مىداند كه آن مال او نيست ، من )در واقع( قطعهاى از آتش را به او دادهام .
اين روايت ظاهر است در اين كه بيّنه و يمين نمىتواند هميشه مطابق با واقع و
حقيقت باشد . بنابراين در مواردى كه اين گونه نيست عدالت واقعى اجراء نشده و بر
اساس حكم ظاهرى عمل شده است .
فراست و زيركى در قضاوت
قاضى بايد حتّى در زمان غيبت امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه علاوه بر علم به
مسايل قضايى و عدالت ، از فراست و زيركى در قضاوت نيز برخوردار باشد تا بتواند به
وسيله آن از بيّنه غير واقعى و يمين كاذب جلوگيرى كند و اين حقيقتى است كه
متأسّفانه از زمانهاى دور رعايت نشده است . قاضى بايد از قضاوتهاى حضرت
اميرالمؤمنين عليه السلام درس بياموزد و بداند كه گاهى با زيركى و فراست مىتواند
از واقعيّت جريان آگاه شود ، بدون اين كه نوبت به شاهد و سوگند برسد .
قاضى در صورتى از بيّنه و قسم مىتواند كمك بگيرد كه در بنبست قرار گرفته باشد و
راهى براى به دست آوردن واقعيّت نداشته باشد .
قضات ، قضاوت را از اميرالمؤمنين عليه السلام بياموزند
به همين جهت حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام شريح قاضى را كه بدون تحقيق پس از
سوگند منكرين به نفع آنان قضاوت نموده بود ، سرزنش كردند و فرمودند :
يا شريح ؛ هيهات ! هكذا تحكم في مثل هذا ؟! (4)
هيهات اى شريح ! در مثل اين مورد ، اين گونه حكم مىكنى ؟!
اين روايت را مرحوم علاّمه مجلسى در »بحار الأنوار جلد 14» و با اندك تفاوتى در
جلد 40 نقل كرده است :
روزى حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام وارد مسجد شدند ، ديدند نوجوانى گريه مىكند
و افرادى اطراف او بودند .
اميرالمؤمنين عليه السلام از حال او سؤال كردند . او گفت : شريح در جريانى به
گونهاى قضاوت كرد كه در آن به من انصاف نداد !
حضرت فرمودند : جريان تو چيست ؟
نوجوان گفت : اينها - و به افرادى كه نزد او بودند اشاره كرد - با پدرم براى
مسافرت از شهر خارج شدند ، آنها از مسافرت برگشتند و پدرم بازنگشت . از آنان از
حال پدرم پرسيدم . گفتند : او مُرد . گفتم : مالى كه همراه او بود چه شد ؟ گفتند :
ما از مال او خبر نداريم .
شريح به آنها گفت : قسم ياد كنيد كه از ثروت او بىخبر هستيد . آنها سوگند ياد
كردند و شريح به من گفت از تعرّض به آنها دست بردارم .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به قنبر فرمودند : مردم را جمع نما و شرطة
الخميس(5) را حاضر كن .
آن گاه حضرت نشستند و آن چند را فرا خواندند و نوجوان با آنان بود .
سپس حضرت از آنچه گفته بود سؤال كردند و او ادّعاى خود را دوباره بيان كرد و گريه
مىنمود و مىگفت : اى اميرالمؤمنين ؛ به خدا سوگند من آنها را درباره مرگ پدرم
متّهم مىدانم ؛ چرا كه قطعاً آنان حيله ورزيدند تا او را با خود از شهر خارج ساخته
و در مال او طمع نمودند .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام از آنها سؤال كردند . آنها همان گونه كه به شريح
گفته بودند بيان كردند : آن مرد فوت نمود و ما از ثروت او بىخبريم .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به صورتهاى آنان نگاه كردند سپس فرمودند : چه
گمان مىكنيد ؟! آيا مىپنداريد من نمىدانم با پدر اين جوان چه نموديد ؟ اگر اين
گونه باشد من داراى علمى اندك هستم !
سپس دستور فرمودند آنها را در مسجد متفرّق نموده و هر يك را به طرف يكى از
پايههاى مسجد بردند . سپس آن حضرت كاتب خود را كه در آن روز عبيداللَّه بن ابى
رافع بود فرا خواندند و به او فرمودند : بنشين .
سپس يكى از چند نفر را صدا زدند و فرمودند : مرا خبر ده و صدايت را بلند مكن : در
چه تاريخى از منزلهاى خود خارج شديد و پدر اين نوجوان با شما بود ؟
گفت : در فلان روز .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام به ابن ابى رافع فرمودند : بنويس . سپس فرمودند :
در چه ماهى بود ؟ او ماه فوت را تعيين كرد .
حضرت فرمود : بنويس . سپس فرمودند : در كدام سال ؟ او سال فوت را بيان كرد و
عبيداللَّه بن ابى رافع نوشت .
فرمود : به چه مرضى فوت نمود ؟ او نام مرض را گفت .
فرمود : در چه مكانى مُرد ؟ او مكان فوت را معيّن كرد .
فرمود : چه كسى او را غسل داد و چه كسى او را كفن نمود ؟ گفت : فلانى .
فرمود : با چه چيزى او را كفن نموديد ؟ او كفن را تعيين كرد .
فرمود : چه كسى بر او نماز خواند ؟ گفت : فلانى .
فرمود : چه كسى او را وارد قبر ساخت ؟ او نام وى را بيان كرد و عبيداللَّه بن ابى
رافع همه اينها را مىنوشت . وقتى كه اقرار او تا دفن كردن مرد تمام شد حضرت
اميرالمؤمنين عليه السلام تكبير گفتند . تكبيرى كه اهل مسجد همه شنيدند . آن گاه
دستور فرمودند : مرد را به جاى خودش ببريد .
سپس يكى ديگر از افراد را فرا خواندند و نزديك خود نشاندند ، سپس هر چه از فرد
اوّل سؤال كرده بود از او سؤال نمود و جواب او به تمام آنها مخالف با جواب فرد
اوّل بود . و عبيداللَّه بن ابى رافع تمام آنها را مىنوشت . آن گاه كه از سؤال
فارغ شدند تكبيرى گفتند كه همه اهل مسجد شنيدند .
سپس فرمودند : دو نفر را از مسجد خارج ساخته و به طرف زندان ببرند و در درب زندان
نگه دارند .
سپس شخص سوّم را فرا خواندند و آنچه از دو نفر سؤال نموده بودند ، از او سؤال
كردند و او برخلاف آن دو پاسخ داد و حرفهاى او را يادداشت كردند . سپس تكبير گفتند
و دستور دادند او را به نزد دو رفيقش ببرند ، و فرد چهارم را فرا خواندند .
او در گفتار مضطرب شده به لكنت افتاد . حضرت او را موعظه نموده و ترساندند . مرد
اعتراف كرد كه او و دوستانش آن شخص را كشتهاند و مال او را گرفته و در فلان مكان
در نزديك كوفه دفن نمودهاند .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام دستور دادند او را به طرف زندان ببرند و يكى ديگر
از آنها را بياورند و به او فرمودند : آيا گمان مىكنى كه آن مرد خودش مرده در
حالى كه قطعاً تو او را كشتهاى ؟ رفتار خود را درست بيان كن و گرنه تو را سخت در
قيد و بند مىنمايم ؛ زيرا حقيقت جريان شماها روشن شد .
در اين هنگام او به كشتن آن شخص اعتراف كرد همان گونه كه رفيقش اعتراف نموده بود
سپس بقيّه را فرا خواندند و آنها نيز اعتراف به كشتن او نمودند و از آنچه كردند
اظهار پشيمانى نمودند و همگى اعتراف به كشتن آن مرد و گرفتن اموال او كردند .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام دستور دادند كسى با آنها به مكانى كه مال او را
دفن نمودهاند برود .
آنها مال را درآورده و تسليم نوجوان فرزند مقتول نمودند . سپس حضرت به نوجوان
فرمودند : درباره اينها چه تصميمى دارى ؟ دانستى كه آنها با پدرت چه رفتارى
كردهاند ؟
نوجوان گفت : مىخواهم قضاوت ميان من و آنها نزد خداوند بزرگ باشد و در اين دنيا
از خون آنها گذشتم .
حضرت اميرالمؤمنين عليه السلام حدّ قتل را بر آنان جارى نكرد و سخت آنان را عقوبت
كرد .
شريح به آن حضرت گفت : يا اميرالمؤمنين ؛ چگونه اين طور حكم كرديد ؟!
حضرت به او فرمودند :
داود بر چند كودك كه بازى مىكردند عبور نمود ، آنها يكى از كودكان را به نام
»مات الدين« )دين مرده است( صدا مىزدند و او به آنها جواب مىداد .
داود به آنها نزديك شد و به آن كودك گفت : اسم تو چيست ؟
گفت : اسمم »مات الدين« است .
داود به او فرمود : چه كسى تو را به اين اسم ناميده است ؟
گفت : مادرم .
داود گفت : مادرت كجاست ؟
گفت : در منزل خود .
داود گفت : با من تا نزد مادرت بيا . پس با داود به نزدش رفت و به مادرش گفت : از
خانه بيرون بيا .
او خارج شد و داود به او گفت : اى كنيز خدا ؛ اسم اين فرزندت چيست ؟
زن گفت : اسمش »مات الدين« است .
داود به آن زن گفت : چه كسى او را به اين اسم ناميده است ؟!
زن گفت : پدرش .
داود گفت : چرا او را به اين نام ناميده است ؟!
زن گفت : او براى مسافرتى كه داشت از منزل خارج شد و عدّهاى با او بودند و من به
اين پسر حامله بودم . آن عدّه از سفر برگشتند ولى همسرم بازنگشت . از آنها درباره
او سؤال كردم . گفتند : او مُرد . از مال او از آنان سؤال كردم . آنها گفتند : او
مالى به جاى نگذاشت .
گفتم : او شما را به سفارشى وصيّت نكرد ؟
گفتند : او گمان مىكرد تو حامله هستى . گفت : فرزندت را چه دختر باشد و چه پسر
»مات الدين« بگذار . پس فرزند را به آن نام كه او وصيّت كرده نام گذاردم و خلاف آن
را دوست ندارم .
داود گفت : آيا آن گروه را مىشناسى ؟
زن گفت : آرى .
داود گفت : نزد آنان برو و آنان را از منزلهاىشان خارج كن و بياور .
آنها چون نزد داود حاضر شدند در ميان آنان اين گونه حكومت كرد . پس خون آن مرد را
بر آنها ثابت كرد و مال را از آنان گرفت . سپس به زن فرمود : اى كنيز خدا ؛ فرزندت
را »عاش الدين« )دين زنده است( نام بگذار .(6)
از اين روايت استفاده مىشود كه تكيه كردن شريح به سوگند منكرين كارى اشتباه بوده
است و سوگند و يمين آنان ، سبب قضاوتِ ناحقِّ او شده است .
حضرت داود و حضرت سليمان عليهما السلام
در عصر استقرار حكومت عدل الهى ، قضاوت با امدادهاى غيبى همراه خواهد بود ؛ تا
كسى نتواند با بيّنه دروغين و يا سوگندى كه واقعيّت ندارد ، چهره حقيقت به خود
گرفته و به ديگرى ظلم و ستم نمايد .
بر اين اساس حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه در قضاوتهاى خود نياز به هيچ
گونه شاهد و بيّنهاى ندارند و آن حضرت نيز همانند حضرت داود بر طبق علم خود عمل
مىنمايند .
قبل از آن كه رواياتى را در اين باره نقل كنيم ، به بيان نكتهاى درباره حضرت
داود و سليمان عليهما السلام مىپردازيم :
در ميان پيامبران الهى ، برخى مانند حضرت داود و حضرت سليمان عليهما السلام داراى
صفات ممتازى بودند . اين حقيقتى است كه قرآن كريم آن را بيان مىكند . خداوند در
سوره »نمل« درباره آنها مىفرمايد :
»وَلَقَدْ آتَيْنا داوُدَ وَسُلَيْمانَ عِلْماً وَقالَا الْحَمْدُ للَّهِِ الَّذى
فَضَّلَنا عَلى كَثيرٍ مِنْ عِبادِهِ الْمُؤْمِنينَ« .(7)
و هر آينه قطعاً داود و سليمان را دانشى داديم و آن دو گفتند : ستايش مخصوص خدايى
است كه ما را بر بسيارى از بندگان مؤمن خود برترى داد .
و در سوره »انبياء« درباره آن دو بزرگوار مىفرمايد :
»وَكُلاًّ آتَيْناهُ حُكْماً وَعِلْماً« .(8)
و هر يك را حكم و علم داديم .
و در سوره »ص« درباره حضرت داود عليه السلام مىفرمايد :
»يا داوُدُ إِنَّا جَعَلْناكَ خَليفَةً فِي الْأَرْضِ فَاحْكُمْ بَيْنَ النَّاسِ
بِالْحَقِّ...« .(9)
اى داود ؛ ما تو را جانشين در زمين قرار داديم ، پس ميان مردم به حق حكم نما .
بر اساس تفضّل و عنايتى كه خداوند به حضرت داود و حضرت سليمان نموده ، از
جرياناتى آگاه مىشدند كه ديگران از آن اطّلاعى نداشتند . بر همين اساس ، قضاوت و
حكومت آنان به گونهاى بوده كه از ويژگىهاى خاصّى برخوردار بوده است . به اين جهت
آن بزرگواران در قضاوتهاى خود نيازى به بيّنه و شاهد نداشتند .
بحث روايى
بعضى معتقدند كه قضاوت حضرت داود بر اساس واقع و بدون رجوع به بيّنه فقط در يك
يا چند مورد واقع شده است .
با دقّت در اين روايات استفاده مىشود كه قضاوت حضرت داود به مقتضاى واقع - نه بر
اساس بيّنه - محدود به يك مورد نبوده است ؛ زيرا آنچه كه باعث اختلاف افراد و رجوع
به حضرت داود شده يك چيز نبوده است . براى توضيح مطلب در اين روايات دقّت كنيد :
از امام صادق عليه السلام روايت شده است كه فرمودند :
حضرت داود عليه السلام به خداوند عرض كرد : خداوندا ؛ حقّ را آن گونه كه نزد تست
به من بنمايان تا من به آن قضاوت نمايم .
خداوند به او وحى فرمود : تو طاقت چنين كارى را ندارى !
حضرت داود اصرار نمود تا خداوند خواسته او را انجام داد .
مردى نزد او آمد كه كمك مىخواست و از مرد ديگرى شكايت مىكرد و مىگفت : اين شخص
مال مرا گرفته است . خداوند جليل به حضرت داود وحى نمود : فردى كه خواستار كمك
مىباشد ، پدر ديگرى را كشته و مال او را گرفته است .
حضرت داود امر كرد آن را كه كمك مىخواست كشتند و مال او را به فرد ديگر دادند .
مردم از اين جريان شگفتزده شدند و آن را به يكديگر مىگفتند تا جريان به حضرت
داود رسيد و از اين كار گرفته خاطر شد .
پس از خداوند خواست علم به حقايق امور را از او بگيرد و خداوند چنين نمود و سپس به
او وحى كرد : ميان مردم با بيّنهها حكم نموده و علاوه بر آن از آنان بخواه كه به
نام من سوگند ياد كنند .(10)
اين روايت را علاّمه مجلسى از محمّد بن يحيى ، از احمد بن محمّد ، از حسين بن
سعيد ، از فضالة بن ايّوب ، از ابان بن عثمان ، از كسى كه به او خبر داده ، روايت
نموده است و همان طور كه مىبينيد ابان بن عثمان سند روايت را ناتمام نقل كرده ،
گذشته از اين ، او خود نزد برخى از بزرگان مانند علاّمه حلّى مورد قبول نيست .
در اين روايت ، مورد اختلاف مال و ثروت بيان شده است ، در روايت ديگر فرد شكايت
شده ادّعاى شاكى را قبول داشته و شاكى معتقد بوده است كه جوانى بدون اجازه او وارد
باغ او شده و درختان انگور او را خراب كرده و جوان نيز اين شكايت را قبول داشته .
حضرت داود بر اساس حكم واقع به نفع جوان حكم مىكند و باغ را به جوان تحويل
مىدهد... .(11)
و در روايت ديگر كه در آن تصريح شده حضرت داود يك بار بر اساس حكم واقع قضاوت
كرده است - نه بر اساس بيّنه - اختلاف درباره مالكيّت گاو بوده است و هر يك از دو
نفر براى خود بيّنه اقامه نموده بودند... .(12)
چگونگى قضاوت اهل بيت عليهم السلام و حضرت داود
در تعدادى از روايات از حكومت حضرت داود سخن به ميان آمده است كه خود دليل بر
اين است كه در قضاوت آن حضرت خصوصيّتى بوده است كه آن بىنيازى از اقامه بيّنه است
. اين روايات چگونگى قضاوت ائمّه اطهار عليهم السلام را نيز بيان نمودهاند .
به اين روايات توجّه كنيد :
عن الساباطى قال: قلت لأبي عبداللَّهعليه السلام: بما تحكمون إذا حكمتم؟
فقال : بحكم اللَّه وحكم داود ، فإذا ورد علينا شيء ليس عندنا تلقّانا به روح
القدس ؟ (13)
ساباطى مىگويد : به امام صادق عليه السلام گفتم : آن گاه كه قضاوت بنماييد به چه
چيزى حكم مىكنيد ؟
حضرت فرمودند : به حكم خداوند و حكم داود ، هر گاه چيزى به ما برسد كه درباره آن ،
چيزى در نزد ما نباشد روح القدس آن را به ما القاء مىنمايد .
به اين روايت نيز توجّه كنيد :
عن جعيد الهمداني )وكان جعيد ممّن خرج مع الحسينعليه السلام بكربلا( قال : فقلت
للحسين عليه السلام : جعلت فداك ؛ بأيّ شيء تحكمون؟
قال : يا جعيد ؛ نحكم بحكم آل داود ، فإذا عيينا عن شيء تلقّانا به روح القدس
؟(14)
جعيد همدانى )او از كسانى است كه با امام حسين عليه السلام به كربلا رفت( مىگويد
: به امام حسين عليه السلام گفتم : فدايتان شوم ؛ به چه چيزى حكم مىنماييد ؟
حضرت فرمودند : اى جعيد ؛ ما به حكم آل داود حكم مىكنيم و هر گاه از چيزى مانديم
روح القدس آن را به ما القاء مىنمايد .
اين روايت را مرحوم علاّمه مجلسى از جعيد از امام سجّاد عليه السلام نيز نقل كرده
است .(15)
(تذكّر اين نكته لازم است كه اين گونه پاسخها بستگى به ظرفيّت عمومى اهل مجلسى است
كه روايت در آن عنوان شده است و گرنه روح القدس طفل ابجدخوان مكتب اهل بيت عليهم
السلام مىباشد ؛ همان گونه كه امام حسن عسكرى عليه السلام فرمودهاند ، روح القدس
از بوستانِ دستنخورده ما علم آموخته است .)
در روايتى از امام صادق عليه السلام چنين آمده است :
عن حمران بن اعين قال : قلت لأبي عبداللَّه عليه السلام : أنبياء أنتم ؟
قال : لا . قلت : فقد حدّثني من لا أتّهم أنّك قلت : إنّكم أنبياء ؟
قال : من هو أبوالخطّاب ؟ قال : قلت : نعم .
قال : كنت إذاً أهجر ؟ قال : قلت : بما تحكمون ؟
قال : نحكم بحكم آل داود ؟(16)
حمران بن اعين مىگويد : به امام صادق عليه السلام گفتم : شما پيامبران هستيد ؟
فرمود : نه . گفتم : كسى كه او را متّهم به دروغ نمىدانم به من گفت كه شما فرموديد
: شماها انبياء هستيد .
آن حضرت فرمود : كيست ، او ابوالخطّاب است ؟
گفتم : آرى .
حضرت فرمودند : بنابراين من بيهوده مىگويم ؟!
گفتم : شما به چه چيزى حكم مىكنيد ؟
فرمودند : به حكم آل داود حكم مىكنيم .
امام باقر عليه السلام در روايتى فرمودند :
... أنّه إتّهم زوجته بغيره فنقر رأسها وأراد أن يلاعنها عندي . فقال لها : بيني
وبينك مَن يحكم بحكم داود و آل داود ، ويعرف منطق الطير ولايحتاج إلى شهود .
فأخبرته أنّ الّذي ظنّ بها لم يكن كما ظنّ ، فانصرفا على صلح .(17)
او زوجهاش را متّهم ساخته بود كه با ديگرى دوست شده ، پس بر سر او كوبيده و
مىخواست نزد من او را لعان نمايد .
زوجهاش گفت : بين من و تو كسى حكم كند كه به حكم داود و آل داود حكم مىنمايد و
سخن پرندگان را مىداند و احتياج به شاهد ندارد . پس به او گفتم : آنچه را نسبت به
همسرت گمان كردهاى آن گونه نيست . پس با حال صلح برگشتند .
از اين دسته از روايات استفاده مىشود كه ائمّه اطهار عليهم السلام - همانند حضرت
داود - در قضاوتهاى خود نيازى به بيّنه نداشتند .
بنابراين از مجموع اين روايات استفاده مىشود : حضرت داود بر اساس علم خود عمل
مىكرد و به بيّنه رجوع نمىنمود . ائمّه اطهار عليهم السلام نيز گاهى اين گونه
قضاوت مىنمودند . حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه نيز بر اساس علم خود قضاوت نموده
و نيازى به بيّنه ندارند .
قضاوتهاى امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه
اكنون رواياتى را نقل مىكنيم كه دلالت مىكند امام عصر ارواحنا فداه براى
قضاوت نيازى به بيّنه ندارند ، همان گونه كه حضرت داود نيازى به بيّنه نداشت .
اكنون به اين روايات توجّه كنيد :
در نامهاى كه حسن بن طريف به امام عسكرى عليه السلام نوشته است درباره چگونگى
قضاوت حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه سؤال كرده ، او مىگويد :
إختلج في صدري مسألتان ، وأردت الكتاب بهما إلى أبي محمّد عليه السلام ، فكتبت
أسأله عن القائم عليه السلام بم يقضي ؟
فجاء الجواب : سألت عن القائم ، إذا قام يقضي بين النّاس بعلمه كقضاء داود عليه
السلام ، ولايسأل البيّنة .(18)
دو مسأله در سينهام وارد شد و تصميم گرفتم آن دو را به امام حسن عسكرى عليه
السلام بنويسم . پس نامه نوشتم و از ايشان سؤال كردم : قائم به چه چيز قضاوت مىكند
؟
جواب آمد : از قائم سؤال كردى ، آن زمان كه او قيام نمايد ، بين مردم به علم خودش
قضاوت مىكند مانند قضاوت داود و شاهد نمىطلبد .
امام صادق عليه السلام در روايتى به ابوعبيده فرمودند :
يا أبا عبيدة ؛ أنّه إذا قام قائم آل محمّد ، حكم بحكم داود وسليمان ؛ لايسأل
النّاس بيّنة .(19)
اى اباعبيده ؛ هر گاه قائم آل محمّد)عليهم السلام( قيام نمايد به حكم داود و
سليمان حكم مىنمايد و از مردم شاهد طلب نمىنمايد .
ابان مىگويد : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود :
لايذهب الدّنيا حتّى يخرج رجل منّي يحكم بحكومة آل داود لايسأل عن بيّنة ، يعطي
كلّ نفس حكمها .(20)
دنيا تمام نخواهد شد تا مردى از من به نوع حكومت آل داود حكومت نمايد ، از بيّنه
سؤال ننمايد و به هر فردى حكم واقعى او را جارى نمايد .
اين روايت به اين گونه نيز از ابان بن تغلب نقل شده است ؛ او مىگويد : امام صادق
عليه السلام فرمودند :
سيأتي في مسجدكم ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً - يعني مسجد مكّة - يعلم أهل مكّة أنّه
لم يلد )هم( آبائهم ولا أجدادهم ، عليهم السيوف ، مكتوب على كلّ سيف كلمة تفتح ألف
كلمة ، فيبعث اللَّه تبارك وتعالى ريحاً فتنادي بكلّ وادٍ : هذا المهديّ يقضي بقضاء
داود وسليمان عليهما السلام لايريد عليه بيّنة .(21)
در مسجد شما )مسجد مكّه( سيصد و سيزده مرد مىآيند كه مردم مكّه مىدانند آنان از
نسل آباء و اجداد اهل مكّه نيستند ، بر آنان شمشيرهايى است كه بر هر شمشير كلمهاى
نوشته شده كه از آن هزار كلمه گشوده مىشود . خداوند تبارك و تعالى بادى را
برمىانگيزاند كه در هر وادى ندا مىدهد : اين مهدى است كه به قضاوت داود و سليمان
عليهما السلام قضاوت مىنمايد و بر آن بيّنهاى نمىطلبد .
همچنين حريز مىگويد : از امام صادق عليه السلام شنيدم كه مىفرمود :
لن تذهب الدنيا حتّى يخرج رجل منّا أهل البيت يحكم بحكم داود و آل داود ؛ لايسأل
النّاس بيّنة .(22)
دنيا تمام نخواهد شد تا مردى از ما اهل بيت خروج نموده ، به حكم داود و آل داود
حكم كند و از مردم شاهد نخواهد .
عبداللَّه بن عجلان روايت كرده است كه حضرت بقيّة اللَّه ارواحنا فداه نه تنها در
مقام حكومت نيازى به بيّنه ندارد ؛ بلكه در امور ديگر نيز آن حضرت از امور پنهانى
آگاه مىباشند و هر قومى را به آنچه در ضمير خود پنهان كردهاند خبر مىدهند :
امام صادق عليه السلام فرمودند :
إذا قام قائم آل محمّد عليهم السلام حكم بين الناس بحكم داود لايحتاج إلى بيّنة ،
يلهمه اللَّه تعالى فيحكم بعلمه ، ويخبر كلّ قوم بما استبطنوه ، ويعرف وليّه من
عدوّه بالتوسّم .
قال اللَّه سبحانه : »إِنَّ فى ذلِكَ لَآياتٍ لِلْمُتَوَسِّمينَ × وَإِنَّها
لَبِسَبيلٍ مُقيم«(24). (23)
زمانى كه قائم آل محمّد عليهم السلام قيام نمايد به حكم داود ميان مردم حكومت
مىكند ، نيازى به بيّنه ندارد ، خداوند بزرگ به او الهام مىنمايد و او به علم خود
حكم مىكند و به هر قومى از آنچه در دل پنهان نمودهاند خبر مىدهد و دوست خود را
از دشمنش با توسّم مىشناسند .
خداوند بزرگ مىفرمايد : »و در اين عذاب هوشمندان را نشانههاى بسيار است و اينها
راهى برقرار براى عبرت است« .
روايت ديگرى كه نقل مىكنيم صريح است كه آن حضرت به حكم داود حكومت مىكنند و از
نياز به بيّنه يا عدم نياز به آن ، سخنى به ميان نيامده است .
پيغمبر گرامى صلى الله عليه وآله وسلم در روايتى فرمودند :
... ويخرج اللَّه من صلب الحسن عليه السلام قائمنا أهل البيت عليهم السلام يملأها
قسطاً وعدلاً كما ملئت جوراً وظلماً ، له هيبة موسى وحكم داود وبهاء عيسى ، ثمّ تلا
صلى الله عليه وآله وسلم : »ذرّيّة بعضها من بعض واللَّه سميع عليم«(26). (25)
... خداوند از صلب حسن ، قائم ما اهل بيت را خارج مىسازد كه زمين را سرشار از قسط
و عدل مىسازد همان گونه كه از جور و ظلم پر شده باشد ، او داراى هيبت موسى و حكم
داود و بهاء عيسى است .
آن گاه رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم اين آيه را تلاوت فرمودند : »نسلى كه
بعضى از بعض ديگر فرا گرفتهاند و خداوند شنوا و عالم است« .
در روايت ديگرى كه نقل مىكنيم درباره چگونگى قضاوت حضرت داود چيزى نفرمودهاند
ولى در آن تصريح شده است كه امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه در قضاوت خود در دو
مورد مذكور در روايت از بيّنه سؤال نمىكنند .
امام صادق عليه السلام فرمودند :
دمان في الإسلام حلال من اللَّه عزّوجلّ لايقضي فيهما أحد بحكم اللَّه حتّى يبعث
اللَّه عزّوجلّ القائم من أهل البيت عليهم السلام ، فيحكم فيهما بحكم اللَّه
عزّوجلّ لايريد على ذلك بيّنة :
الزاني المحصن يرجمه ، ومانع الزكاة يضرب رقبته .(27)
ريختن دو خون در اسلام از جانب خداوند مباح است كه احدى درباره آن دو به دستور
الهى حكم نمىكند تا خداوند جليل قائم ما اهل بيت )عليهم السلام( را برانگيزاند ،
پس در آن دو خون به حكم الهى حكم مىكند و بر اين كار بيّنه طلب نمىنمايد :
1 - زناكارى كه همسر داشته باشد ، او را سنگسار مىنمايد . 2 - كسى كه زكات
نپردازد ، گردن او را مىزند .
رواياتى كه نقل كرديم ، تصريح مىكنند كه حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه در
قضاوت نيازى به شاهد و بيّنه ندارند و با علم و آگاهى خود عمل مىنمايند ؛ همان
گونه كه حضرت داود در قضاوت جوياى گواه و بيّنه نمىشد .
مرحوم علاّمه مجلسى نيز همين عقيده را برگزيده و فرموده است :
ظاهر اخبار اين است كه هر گاه حضرت قائم عليه السلام ظاهر شوند به واقعيّتى كه
علم دارند حكم مىنمايند نه به بيّنه . امّا امامان ديگر عليهم السلام به ظاهر حكم
مىنمودند و گاهى آنچه را از باطن او خبر داشتند به وسيلهاى ظاهر مىساختند كما
اين كه حضرت امير المؤمنين عليه السلام اين كار را در موارد زيادى انجام مىدادند .
و شيخ مفيد در كتاب »المسائل« فرموده است : امام عليه السلام مىتواند به علم
خودش حكم نمايد همان گونه كه مىتواند به ظاهر گواهىها حكم نمايد و هر گاه بداند
گواهى و شهادت با واقعيّتِ امرى كه درباره آن شهادت داده شد مخالف است حكم به بطلان
شهادتِ شاهد مىنمايد و به آنچه خداوند بزرگ او را عالم نموده است حكم مىنمايد
.(28)
قضاوتهاى ياوران امام زمان ارواحنا فداه در عصر ظهور
گسترش عدالت در جهان و ريشهكن شدن ظلم و ستم در سراسر گيتى ، در صورتى است كه
قضاوتِ قاضيان در عصر ظهور ، بر اساس حقيقت و واقعيّت باشد نه بر اساس ظاهر و اين
در صورتى تحقّقپذير است كه قاضى فراتر از بيّنه و يمين ، راهى براى يافتن حقيقت و
درك واقعيّت داشته باشد .
از روايات روشن مىشود در حكومت عدالتگستر حضرت بقّية اللَّه الأعظم ارواحنا
فداه نه تنها آن بزرگوار نيازى به سؤال از شاهد و بيّنه ندارند ؛ بلكه كارگزينان آن
حضرت نيز كه در سراسر جهان مأمور به ريشهكن ساختن ظلم و ستم و استقرار عدل و انصاف
مىباشند ، از امدادهاى غيبى برخوردار بوده و از امورى فراتر از بيّنه و يمين
برخوردار مىباشند و هيچ گاه گرفتار بيّنه دروغين و يمين كاذب نخواهند شد .
اين حقيقتى است كه در رواياتى كه بيانگر چگونگى قضاوتِ قاضيان در عصر درخشان ظهور
مىباشد ، به آن تصريح شده است .
حضرت امام صادق عليه السلام در اين باره مىفرمايند :
إذا قام القائم بعث في أقاليم الأرض في كلّ إقليم رجلاً ، يقول : عهدك في كفّك ،
فإذا ورد عليك أمر لاتفهمه ولاتعرف القضاء فيه، فانظر إلى كفّك ، واعمل بما فيها .
قال : ويبعث جنداً إلى القسطنطينيّة ، فإذا بلغوا الخليج كتبوا على أقدامهم شيئاً
ومشوا على الماء ، فإذا نظر إليهم الرّوم يمشون على الماء ، قالوا : هؤلاء أصحابه
يمشون على الماء ، فكيف هو؟
فعند ذلك يفتحون لهم أبواب المدينة ، فيدخلونها ، فيحكمون فيها ما يشاؤون .(29)
آن زمان كه قائم قيام نمايد در هر قسمتى از قسمتهاى زمين مردى را مىفرستد و
مىفرمايد : پيمان تو )آنچه را كه وظيفه دارى انجام دهى( در كف دست توست . پس هر
گاه جريانى برايت واقع شد كه آن را نفهميدى و ندانستى كه درباره آن چگونه قضاوت كنى
، به كف دستت نگاه كن و به آنچه در آن وجود دارد قضاوت نما .
امام صادق عليه السلام فرمودند : و گروهى از ارتش را به سوى قسطنطينيّه مىفرستد ،
آن گاه كه آنان به خليج مىرسند بر قدمهاىشان چيزى مىنويسند و به روى آب راه
مىروند . وقتى كه اهل روم مىبينند كه آنان به روى آب راه مىروند مىگويند :
اينان ياوران او هستند كه به روى آب راه مىروند ! پس او خود چگونه خواهد بود ؟!
در اين هنگام راههاى شهر را به روى آنان مىگشايند و آنان وارد شهر مىشوند و در
آنجا به آنچه مىخواهند حكم مىكنند .
گرچه برخى از مؤلّفين احتمال معناى ديگرى درباره اين خبر دادهاند كه خلاف ظاهر
روايت است ؛ زيرا ظاهر روايت اين است كه فردى را كه حضرت بقيّة اللَّه الأعظم
ارواحنا فداه براى حكومت به اقليمى از گيتى مىفرستند برخوردار از امدادهاى غيبى
است .
نه تنها او بلكه همه افرادى كه ارتش او را تشكيل مىدهند و تحت فرماندهى او
مىباشند نيز اين چنين هستند ؛ همان گونه كه در آخر روايت به گونهاى صريح
مىفرمايند : آنان - بدون وسيله ظاهرى و تنها با نوشتن چيزى بر قدمهاىشان - به
روى آب راه مىروند .
با اين بيان چرا ما امدادهاى غيبى را به چيزهايى همچون موبايل توجيه كنيم ؟!
جالب توجّه است كه در روايتى تصريح شده است كه قاضيان عصر درخشان ظهور از
امدادهاى غيبى برخوردارند و از فهمى فراتر از فهم و درك ديگران استفاده مىكنند .
اكنون به اين روايت توجّه كنيد :
امام باقر عليه السلام مىفرمايند :
... ثمّ يرجع إلى الكوفة فيبعث الثلاث مائة والبضعة عشر رجلاً إلى الآفاق كلّها
فيمسح بين أكتافهم وعلى صدورهم ، فلايتعايون في قضاء...(30)
... سپس به كوفه برمىگردد و سيصد و سيزده نفر مرد را به سوى آفاق و سراسر گيتى
مىفرستد . و ميان شانهها و سينههاى آنان را دست مىكشد كه در نتيجه در امر قضاوت
درنمىمانند .
از اين روايت نكاتى استفاده مىشود :
1 - سيصد و سيزده تن ياوران امام عصر ارواحنا فداه حاكمان جهان مىباشند و همه
آفاقِ زمين و سراسر گيتى در دست ياوران حضرت مهدى عجّل اللَّه تعالى فرجه الشريف
خواهد بود .
2 - حضرت بقيّة اللَّه الأعظم ارواحنا فداه - كه يد اللَّه هستند - با كشيدن دست
بر شانهها و سينههاى آنان ، آنها را از امداد غيبى برخوردار نموده به گونهاى كه
هيچ گاه در امر قضاوت و صدور حكم حق ، ناتوان نخواهند شد .
3 - تمام سيصد و سيزده نفر افرادى كه به عنوان حكومت و قضاوت به سراسر جهان اعزام
مىشوند مرد هستند ؛ همان گونه كه در اين روايت به آن تصريح شده است . (31)
نكتههاى پايان بحث
اكنون به چند نكته توجّه كنيد :
1 - در روايات متعدّد تصريح شده است كه امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه در قضاوت
نيازى به بيّنه ندارند .
2 - بر فرض روايتى به ظاهر دلالت كند كه آن حضرت در قضاوت نياز به بيّنه دارند ،
توان معارضه با روايات ديگر را ندارد .
3 - بر فرض وجود روايت مخالف و توانِ معارضه آن با روايات ديگر بايد به جمع ميان
روايات پرداخت و از طرح تعداد زيادى از روايات دست برداشت ؛ زيرا مىتوان روايت
مخالف را - بر فرض وجود آن - بر ماههاى اوّل ظهور كه حكومت آن حضرت در سراسر عالم
مستقرّ نشده حمل نماييم ؛ زيرا پس از استقرار حكومت و استقرار سيصد و سيزده نفر
ياوران بزرگ امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه در سراسر زمين ، از امدادهاى غيبى
برخوردارند . بنابراين دچار بيّنههاى دروغين نخواهند شد .
4 - به آنان كه مىگويند حضرت داود فقط يك بار بر اساس واقع قضاوت كرده است
مىگوييم : آيا معقول است آن حضرت فقط يك بار بر اساس واقع قضاوت كرده باشد و قضاوت
اين چنين شهرت يافته باشد ؟
5 - بر فرضى كه حضرت داود فقط يك بار طبق علم واقعى عمل كرده و قضاوت او اينچنين
شهرت يافته است ، تشبيه قضاوت امام عصر عجّل اللَّه تعالى فرجه به قضاوت حضرت داود
به خاطر همان گونه قضاوتى است كه شهرت يافته است .
6 - اگر بپذيريم حضرت داود يك بار طبق علم واقعى عمل كرده است ، در پاسخ به
رواياتى كه راجع به حضرت سليمان و آل داود وارد شده كه آنان نيز بدون سئوال از
بيّنه قضاوت مىكردند چه مىگويند ؟!
7 - همان گونه كه از فرمايش رسول خدا صلى الله عليه وآله وسلم نقل كرديم ممكن است
قضاوت بر اساس بيّنه خلاف واقع باشد و به محكوم ظلم روا داشته شود ، آيا اين با
حكومت عدالتپرور حضرت بقيّة اللَّه الأعظم عجّل اللَّه تعالى فرجه چگونه سازگار
است ؟
8 - از همه اينها كه بگذريم طبق روايتى كه حضرت داود از خداوند خواست كه بر اساس
بيّنه عمل كند ، براى اين بوده است كه پيروان او آماده پذيرش حكم واقعى نبودهاند .
و اين بر اساس عدم تسليم كامل آنان در برابر حضرت داود و عدم رضايت آنها بر احكام
باطنى بوده است ولى در عصر روزگار رهايى كه مردم به تكامل عقلى رسيده و پذيرايى
آنچه آن حضرت بفرمايند هستند ، نيازى براى دست برداشتن از قضاوت بر اساس واقع نيست
.
پاورقى:
1) دوازده هزار مثَل فارسى : 60 .
2) نهج البلاغة ، قصار الحكم 211 ص 1184 .
3) مستدرك الوسائل : 366/17 .
4) بحار الأنوار : 11/14 .
5) خميس« به معناى جنگ و »شرطة الخميس« به افراد خاصّى مىگفتند كه اصبغ بن نباتة
يكى از آنها بود . از او پرسيدند : چرا به شما »شرطة الخميس« مىگويند ؟
گفت : ما با اميرالمؤمنينعليه السلام شرط كرديم كه در پيشاپيش لشكر بجنگيم تا
كشته شويم و آن حضرت براى ما فتح و پيروزى را وعده دادند . )بحار الأنوار : 11/14)
6) بحار الأنوار : 259/40 .
7) سوره نمل ، آيه 15 .
8) سوره انبياء ، آيه 79 .
9) سوره ص ، آيه 26 .
10) بحار الأنوار : 10/14 ، و شبيه آن در وسائل الشيعة : 167/18 .
11) رك : بحار الأنوار : 6/14 .
12) رك: بحار الأنوار: 7/14. در مستدرك الوسائل: 361/17 اين موارد را به عنوان يك
روايت نقل كرده است.
13) بحار الأنوار : 56/52 .
14) بحار الأنوار : 57/25 .
15) بحار الأنوار : 56/25 .
16) بحار الأنوار : 320/52 .
17) بحار الأنوار : 256/46 .
18) بحار الأنوار : 320/52 264/50 و 31/95 و 66 ، مستدرك الوسائل : 364/17 .
19) بحار الأنوار : 86/23 و 177/26 و 320/52 ، مستدرك الوسائل : 364/17 . اين روايت
در »وسائل الشيعة« از ابى عبيدة ، از امام باقر عليه السلام نقل شده است .
20) بحار الأنوار : 320/52 ، وسائل الشيعة : 168/18 ، مستدرك الوسائل : 364/17 .
21) بحار الأنوار : 286/52 و 369 ، و قسمتى از آن در مستدرك الوسائل : 365/17 آمده
است .
22) بحار الأنوار : 319/52 .
23) سوره حجر ، آيه 75 و 76 .
24) بحار الأنوار : 339/52 و قسمتى از آن در ج : 14/14 آمده است .
25) سوره آل عمران ، آيه 34 .
26) بحار الأنوار : 313/36 .
27) كمال الدين : 671 .
28) بحار الأنوار : 177/26 .
29) الغيبة مرحوم نعمانى : 319 .
30) بحار الأنوار : 345/52 .
31) برخى چنين اظهار نظر كردهاند كه تعداد مردان و زنانى كه پيشگامانِ ياوران امام
زمان ارواحنا فداه مىباشند ، مجموعاً سيصد و سيزده نفر مىباشد . امّا اين نظر
صحيح نيست ؛ زيرا اگرچه در ميان پيشگامانِ ياوران امام عصر ارواحنا فداه تنى چند از
زنان نيز وجود دارند ، ولى آنان از زمره سيصد و سيزده نفر كه پس از استقرار حكومت
عدل الهى حاكم بر اقليمهاى جهان خواهند بود ، نمىباشند .
آنچه باعث اين اشتباه شده است اين است : در بيشتر رواياتى كه درباره سيصد و سيزده
نفر وارد شده است ، لفظ »رجلاً« )يعنى مرد( قيد نشده ولى با توجّه به روايات ديگر
مانند روايتى كه نقل كرديم روشن مىشود كه سيصد و سيزده نفر همه از مردان خواهند
بود ؛ اگرچه زنانى نيز در شأن و مرتبت معنوى برخى از سيصد و سيزده نفر وجود دارند .