دادگستر جهان

ابراهيم امينى

- ۲۵ -


كيفيت ظهور

جلسه طبق معمول درساعت هشت، رسميت يافت واولين سؤال را آقاى دكتر مطرح كرد:

دكتر: كيفيت ظهورصاحب الامر عليه السلام ر اجمالاً بيان كنيد.

هوشيار: ازاحاديث اهل بيت چنين استفاده مى شود: هنگامى كه اوضاع عمومى جهان مساعد گشت وافكار جهانيان براى پذيرش حكومت حق آماده شد، خداوند متعال به مهدى اجازهء نهضت مى دهد. پس ناگهان درمكه ظاهر مى گردد ومنادى حق بشارت ظهورش را به سمع جهانيان مى رساند. مردان برگزيدهء جهان كه درچندين روايت تعدادشان سيصد وسيزده نفر تعيين شده اولين نداى حق را لبيك گفته دراولين ساعات دعوت، مجذوب مغناطيس ولايت مى گردند.

حضرت صادق (عليه السلام) فرمود: هنگاميكه صاحب الزمان ظهور نمود، جوانان شيعه بدون وعدهء قبلي، درهمان شب خودشان را به مكه مى رسانند(1) سپس دعوت عمومى خويش را شروع مى كند. مردم رنجيده واز همه جا مأيوس دورش اجتماع مى نمايند وبا او بيعت مى كنند ودراندك زماني، سپاه انبوهى از مردان شجاع وفداكار واصلاح طلب جهان، برايش مجهز مى شوند. امام محمدباقر وامام جعفر صادق (عليه السلام) درتوصيف ياران قائم فرموده اند: شرق وغرب جهان را اشغال مى كنند، تمام موجودات جهان را مسخر مى گردانند، هريك از آنها نيروى چهل مرد دارد وقلوبشان از پاره هاى آهن سخت تر است به طوريكه اگر در راه هدف به كوههاى آهن برخورد نمايند آنها را پاره مى كنند وتا وقتى كه رضايت خدا فراهم نشود از جنگ دست نمى كشند.(2)

درآن موقع، زمامداران خودسر وستمگران بى وجدان، احساس خطر مى نمايند ودر صدد دفاع برمى آيند ونداى مخالفت را به هم مسلكان خويش مى رسانند، اما سربازان عدالتخواه واصلاح طلبان جهان كه ازجور وتعدى خسته شده اند، تصميم نهايى را مى گيرند، با اتحاد وكوشش به آنها حمله مى نمايند، با تأييدات خداوندى ستمكاران را ريشه كن نموده قتل عامشان مى كنند، رعب وترس همه را فرا مى گيرد وتسليم دولت حق مى گردند.

بسيارى از كفاربه واسطهء ديدن علائم صدق وحقيقت، به دين اسلام مى گروند، آنهايى كه دركفر وظلم خويش اصرار ورزند به دست لشكر مهدى قتل عام مى شوند. يگانه دولت مقتدر ونيرومند اسلام درسرتاسر زمين تشكيل مى يابد ومردم از جان ودل درحفظ وحراست آن كوشش مى نمايند (93)..دين اسلام عمومى مى گردد ودرتمام بلاد داخل مى شود (94)

سرنوشت كفار

دكتر: درعصردولت مهدى سرنوشت كفار ومشركين چيست؟

هوشيار: از آيات وروايات استفاده مى شود كه درعصر مهدي(عليه السلام) حكومت وقدرت زمين از كفارغير كتابى وماديين گرفته مى شود ودردست مسلمين ورجال شايستهء جهان واقع مى شود. از باب نمونه چند آيه را تذكر مى دهم: خداوند متعال درسورهء انبياء آيهء 105 مى فرمايد: ما درزبور نوشتيم بعداز آنكه درتوراة نوشته بوديم كه بندگان شايستهء ما وارث زمين خواهند شد.

درسورهء صف آيهء 9 مى گويد: او خدايى است كه رسولش را باهدايت وآيين حق فرستاد تا برتمام اديان غالب گردد، گرچه مشركين كراهت داشته باشند. درسورهء نور آيه 54 مى گويد: خدا به كسانيكه ايمان آوردند وعمل شايسته انجام دادند وعده داد كه آنان را خليفهء زمين گرداند، چنانكه پيشينيان آنان را به خلافت رسانيد. ونويد داد، دينى را كه برايشان پسنديده است، با قدرت ونيرومند گرداند وترسشان را به ايمنى تبديل كند تا مرا بپرستند وشرك نياورند.

درسوره قصص آيه 4 مى گويد: ما اراده نموديم بركسانى كه درزمين زبون شمرده مى شوند، منت نهاده، پيشوا ووارث زمين شان گردانيم وقدرتى به آنان عطا كنيم.

اين آيات بشارت مى دهند روزى خواهد آمد كه قدرت وفرماندهى جهان، به دست مؤمنين ومسلمين شايسته وبالياقت واقع خواهد شد ونور اسلام تمام اديان را تحت الشعاع قرار مى دهد وبرآنها غالب مى گردد. از احاديث استفاده مى شود كه درعصر دولت مهدى دستگاه شرك وكفراز زمين برچيده مى شود وجزموحد ويكتاپرست وگويندهء كلمهء توحيد، احدى درزمين باقى نمى ماند. از باب نمونه:

پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) فرمود: اگر ازعمر دنيا بيش ازيك روز هم باقى نمانده باشد خدا مردى را كه نامش نام من واخلاقش اخلاق من وكنيه اش ابوعبدالله است، مبعوث مى كند وبوسيلهء اودين را ــ به عظمت اولى خود ــ برمى گرداند وفتوحاتى را نصيبش مى كند وبه جز گويندهء كلمهء توحيد كسى روى زمين باقى نخواهد ماند. به آن حضرت عرض شد: مرد مذكوراز نسل كدام فرزندانت به وجود مى آيد؟ پيغمبردستش را به حسين زده فرمود:ازاين(3)

حضرت ابوجعفر(عليه السلام) ـ درحديثى ـ فرمود: قائم واصحابش آن قدر جنگ مى كنند تا ديگر مشركى باقى نماند.(4)

سرنوشت يهود ونصارى

دكتر: يهود ونصارى كه دينشان آسمانى است به چه سرنوشتى گرفتار مى شوند؟

هوشيار: ظاهر بعض آيات اين است كه يهود ونصارى تا قيامت باقى خواهند ماند.

خداوند متعال، درسورهء مائده مى فرمايد: ما از كسانيكه ادعاى نصرانيت داشتند پيمان گرفتيم. پس قسمتى از پندهاى ما را فراموش نمودند، ما هم دشمنى وكينه را تا قيامت دربينشان انداختيم.(5)

درسورهء آل عمران مى فرمايد: خدا به عيسى فرمود: من ترا گرفته بسوى خويش برآرم واز كفار دورت نمايم وپيروانت را تا قيامت بالا دست ومسلط بركفار گردانم.(6)

خداوند متعال درآيهء اول مى گويد: دشمنى وكينه توزى را تاقيامت دربين نصارى خواهم انداخت. ودرآيهء دوم وعده داده كه: نصارى تاقيامت برتر از كفار باشند. مقتضاى ظاهر اين دو آيه اين است كه: كيش نصارى تاقيامت ودرعصر دولت مهدى نيز برجا خواهند ماند.

درسورهء مائده مى گويد: يهودان گفتند: دست خدا بسته است دست خودشان بسته باد وبسزاى اين ناروا كه به خدا نسبت دادند ملعون شوند، بلكه دست رحمت او گشوده است وهرچه بخواهد انفاق مى كند. قرآنى كه برتو نازل گشته سركشى وكفر بسيارى ازآنها را افزون مى كند وتا قيامت درميانشان دشمنى وكينه انداختيم.(7)

چنانكه ملاحظه مى فرماييد، ظواهر اين آيات دلالت مى كنند كه كيش يهود ونصارى تا قيامت باقى خواهد ماند.

از بعض احاديث نيزهمين موضوع استفاده مى شود.ازباب نمونه:

ابوبصيرمى گويد: به امام صادق(عليه السلام) عرض كردم: صاحب الامربا اهل ذمه ــ يهود ونصارى ــ چه مى كند؟ فرمود: مانند پيغمبر اكرم(صلى الله عليه وآله وسلم) با آنان مصالحه مى كند، آنها هم با كمال ذلت جزيه مى دهند.(8)

حضرت ابوجعفر(عليه السلام) فرمود: صاحب الامر مهدى ناميده شد براى اينكه تورات وسائر كتابهاى آسمانى را از غارى كه درانطاكيه واقع شده استخراج  مى نمايد، بين اهل تورات با توراة وبين اهل انجيل با انجيل وبين اهل زبور با زبور وبين اهل قرآن با قرآن قضاوت خواهد كرد.(9)

در مقابل اين آيات وروايات، احاديث مخالفى هم وجود دارد كه دلالت مى كنند درعصر دولت مهدي(عليه السلام) غير ازمسلمانان احدى روى زمين باقى نمى ماند، آن حضرت دين اسلام را بريهود ونصارى عرضه مى دارد هركس پذيرفت از كشته شدن نجات مى يابد وهركس امتناع ورزيد به قتل مى رسد. از باب نمونه:

ابن بكير مى گويد: تفسيرآيهء ــ وله اسلم من فى السموات والارض طوعاً وكرهاً واليه يرجعون ــ را ازحضرت ابو الحسن (عليه السلام) پرسيدم. فرمود: آيهء مذكور درشأن قائم نازل شده است. وقتى آن جناب ظاهر شد دين اسلام را بريهود ونصارى وصابئين وكفار شرق وغرب، عرضه مى دارد، پس هركس با ميل واختيار اسلام بياورد بنماز وزكوة وسائر واجبات امرش مى كند وهركس از قبول اسلام امتناع ورزيد گردنش را مى زند، تا اينكه درشرق وغرب زمين، جز موحد خداپرست كسى باقى نماند. ابن بكير مى گويد: به آنحضرت عرض كردم فدايت شوم، مردم جهان زيادتر از آنند كه كشته شوند؟ فرمود: هرگاه خدا كارى را اراده كرد زياد را كم، وكم را زياد مى گرداند.(10)

حضرت ابو جعفر(عليه السلام) فرمود: خداشرق وغرب جهان را براى صاحب الامر مفتوح مى كند آن قدر جنگ مى كند تا اينكه جز دين محمد دينى باقى نماند.(11)

حضرت ابوجعفر(عليه السلام) درتفسير آيهء ذيل فرمود: به طورى مى شود كه احدى باقى نمى ماند مگر اينكه به محمد ايمان بياورد(6).(12)

چنانكه ملاحظه فرموديد احاديث دودسته اند: يك دسته موافق قرآن، دستهء ديگر مخالفآن، ليكن بردانشمندان پوشيده نيست كه احاديث موافق قرآن براحاديث مخالف مقدمند وآنها را از اعتبار ساقط مى سازند. بنابراين، يهود ونصارى درعصر دولت مهدى باقى خواهند ماند ليكن ازعقيدهء تثليث وشرك دست برمى دارند وخداپرست مى شوند وتحت الحمايهء حكومت اسلامى به زندگى خويش ادامه مى دهند. درعين حال، دولتهاى باطل سقوط مى كنند وقدرت جهان دردست مسلمانان صلاحيتدار واقع مى شود ودين اسلام دين جهانى وبرتمام اديان غالب مى گردد وبانگ توحيد از همه جا بلند مى شود. امام صادق عليه السلام فرمود: هنگاميكه قائم ما قيام كرد هيچ نقطه اى از زمين نيست جزاينكه آواى: اشهدان لا اله الا الله وان محمداً رسول الله درآنجا بلند مى شود.(13)

حضرت ابوجعفر(عليه السلام) فرمود: وقتى قائم قيام كرد دولت باطل براى هميشه سقوط مى كند.(14)

حضرت ابوجعفر(عليه السلام) در تفسير آيهء ذيل فرمود: اين آيه درباره ائمه ومهدى ويارانش نازل شده است، خدا آنان را برشرق وغرب زمين فرمانده وحاكم مى گرداند بواسطهء آنان دين را تقويت مى كند وبدعتها وباطل را از بين مى برد ـ چنانكه نادانان حق را پايمال كرده اند ـ به طوريكه ديگر از ظلم اثرى باقى نمى ماند. وظيفه امر به معروف ونهى از منكر را انجام مى دهند.(15)

ابوبصير مى گويد: خدمت امام حعفر صادق(عليه السلام) عرض كردم يابن رسول الله! قائم شما اهل بيت كيست؟ فرمود: ابابصير! او پنجمين فرزند پسرمن موسى است، پسربهترين كنيزان خواهد بود. به قدرى غيبتش طولانى مى شود كه گروهى به شك ميافتند. بعداً خدا ظاهرش مى نمايد وشرق وغرب زمين را به دستش فتح مى كند. عيسى بن مريم نازل مى شود وپشت سرش نماز مى خواند. درآن عصر، زمين به نور خدا روشن مى گردد وتمام نقاطيكه غير خدا درآن عبادت شده به عبادتگاه خدا تبديل مى شود. دين مخصوص خدا مى گردد، گرچه مشركين از آن كراهت داشته باشند(16) پيغمبر(صلى الله عليه وآله وسلم) به علي(عليه السلام) فرمود: امامان بعد ازمن دوازده نفرند، اولشان تو وآخرشان قائمى است كه خدا به دست وى شرق وغرب جهان را مفتوح مى گرداند.(17)

مهندس: من موضوعى در اين رابطه به خاطرم رسيد ولى مثل اينكه وقت، كمى گذشته ونبايد بيش از اين مزاحم آقاى دكتر وساير دوستان شد واگر اجازه بفرماييد درجلسه بعد مطرح كنم.

جلسه خاتمه يافت وقرار شد هفته آينده همه دوستان درمنزل آقاى جلالى گردهم آيند.

آيا اكثر جهانيان كشته مى شوند؟

با رسميت جلسه درمنزل آقاى جلالي، آقاى هوشيار پس ازيك مقدمه كوتاه گفت بحمدالله جلسات پربارى داشتيم ومن فكر مى كنم بسيارى از مسائل كه به نظر برادران مشكل مى آمد تا حدودى حل شده باشد لذا خوب است اگر مسئله مهمى بنظر برادران مى رسد مطرح نمايند.

مهندس: بردانشمندان پوشيده نيست كه مسلمين فعلى جهان نسبت به سائر اديان، دراقليتند. اكثر قابل توجه ساكنين زمين را غير مسلمان تشكيل مى دهد. شيعيان نيز، نسبت به سائر مذاهب مسلمين اقليت دارند. دربين شيعيان نيز، ستمكاران بسيارى وجود دارند. جمعيت كنونى جهان چنين است وبرطبق جريان عادى واز روى قياس، آينده هم به همين منوال خواهد بود. بنابراين، مى توان حدس زد كه درعصر ظهور مهدى موعود نيز شيعيان  در اقليت خواهند بود. با توجه به اين محاسبه ومقايسه، از جنابعالى سؤال مى كنم: آيا معقول وباوركردنى است كه اكثر قريب به اتفاق جهانيان به دست گروه قليلى شيعه ولشكر امام زمان كشته شوند ودم نزنند؟! علاوه براين، اگر اكثر اهل جهان  كشته شوند زمين به گورستانى تبديل مى شود واقليت باقى مانده بايد برگورستان پهناور جهان حكومت نمايند وچنين عملى را نمى توان اصلاحات وحكومت جهانى ناميد!!!

هوشيار: جناب آقاى مهندس! ما از اوضاع آيندهء جهان اطلاع كافى نداريم ونمى توانيم آينده را برطبق گذشته قياس كنيم. قدر مسلم اين است كه مردم از حيث استعداد وافكاردر ترقى وتكامل هستند وبراى پذيرفتن حق آماده تر مى گردند. اكنون شنيده مى شود كه بسيارى از روشنفكران شرق وغرب، توجه پيدا كرده اند كه اديان ومسلكهاى خودشان قدرت ندارند وجدان آنان را قانع سازند. از سوى ديگر غريزهء خدا پرستى ودين جويى آرامشان نمى گذارد لذا درجستجوى آيينى هستند كه از هرگونه عقائد فاسد وخرافات منزه باشد وقدرت ومعنويتى داشته باشد كه خواسته هاى درونى آنان را تأمين واز غذاى معنوى وروحانى بهره مندشان كند. از اين رهگذر است كه مى توان حدس زد جامعه بشريت درآيندهء نزديك به حقانيت ومتانت احكام ومعارف اسلام پى مى برد وبرايش روشن مى شود كه يگانه آيينى كه مى تواند به خواسته هاى درونى پاسخ مثبت بدهد وسعادت جسمانى وروانى را تأمين كند، فقط وفقط، دين مقدس اسلام است وبس.

متأسفانه ما چنان همت عالى ووسيلهء كافى دردست نداريم تا مردم جهان را از معارف پاك وحقايق نورانى اسلام مطلع گردانيم. اما حس حقيقت جويى مردم از يك طرف، معارف واحكام متين اسلام از طرف ديگر عاقبت اين مشكل را حل مى كند. درآن هنگام است كه جهانيان فوج فوج داخل اسلام مى شوند ومسلمين اكثريت پيدا مى كنند.

علاوه بر اين از اوضاع عمومى زمان ظهور مى توان پيش بينى نمود كه وقتى مهدى موعود ظاهر شد وحقايق اسلام را به مردم جهان عرضه داشت وبرنامهء انقلابى  واصلاحى اسلام را بسمع آنان رسانيد بسيارى از مردم اسلام را قبول مى كنند واز قتل نجات مى يابند زيرا از يك طرف، استعداد مردم براى درك حقائق به حد كمال رسيده از طرف ديگر معجزاتى را به دست امام زمان(عليه السلام) مشاهده مى كنند، از طرف ديگر، اوضاع عمومى جهان را غيرعادى وفوق العاده مى يابند واعلام خطر رهبر انقلاب به گوششان مى رسد. اين اوضاع سبب مى شود كه مردم جهان فوج فوج به دست مهدى موعود اسلام اختيار نمايند واز قتل نجات يابند.

اما كسانيكه با تمام اين اوضاع از پذيرفتن اسلام امتناع ورزند پس يهود ونصارى كه قبلاً گفتيم كشته نمى شوند وتحت الحمايهء دولت اسلامى زندگى مى كنند فقط كفار وستمگران معاند وستيزه گر هستند كه به دست لشكر مهدى دادگستر هلاك مى گردند، وتعداد آنها هم چندان زياد نخواهد بود.

معارف اسلام از قم بسمع جهانيان مى رسد

چنانكه از احاديث اهل بيت پيش بينى مى شود، درآيندهء نزديك روحانيت مقدس شيعه، بيش از پيش، به ارزش ومتانت عقائد واحكام مذهب تشيع وقوف يافته اوضاع آشفتهء خود را سروسامان ونظمى خواهد داد باوسائل تبليغات روزمجهز مى شود وحقايق نورانى واحكام محكم قرآن را كه سعادت انسانيت درآنها تضمين شده است، به جهانيان معرفى مى نمايد واسباب عظمت وپيشرفت اسلام وظهور حضرت ولى عصر را فراهم خواهد كرد ــ باميد آنروزـ.

حضرت صادق(عليه السلام) فرمود: به زودى كوفه از مؤمنين خالى مى گردد. علم ودانش مانند مارى كه درسوراخ خويش مخفى شود، ازآن شهر رخت بربسته اثرى از آن ديده نمى شود. بعداً درشهر قم ظاهر مى شود، آن شهر معدن علم وفضل مى گردد ــ وازآنجا به سائر بلاد پخش مى شود به طوريكه نادانى درزمين باقى نمى ماند. حتى زنها.

اين قضيه، نزديك ظهور قائم ما به وقوع خواهد پيوست پس خدا قم واهلش را به منزلهء حجت قرار مى دهد، واگر چنين نبود زمين اهلش را فرومى برد وحجتى باقى نمى ماند. علم ودانش از شهرقم به تمام بلاد شرق وغرب پخش مى شود وحجت برجهانيان تمام مى گردد، به طوريكه درتمام زمين فردى پيدا نمى شود كه علم ودين به گوشش نرسيده باشد. بعداز آن، قائم ما ظهور مى كند واسباب عذاب وغضب خدا مهيا مى گردد، زيرا خدا موقعى از بندگانش انتقام مى كشد كه حجت اورا انكار نمايند.(18)

امام صادق(عليه السلام) فرمود: خداوند متعال به شهر كوفه وساكنينش برسائر بلاد واهالى آنها احتجاج نمود شهرقم را نيزبربلاد ديگر حجت قرار مى دهد وبه واسطهء اهالى آن شهر، برجميع مردم مشرق ومغرب ــ ازجن وانس ـ احتجاج خواهد كرد خدا قم واهلش را زبون وذليل نمى كند بلكه توفيقات وتأييدات خداوندى همواره شامل حالشان خواهدبود. سپس فرمود: دين ومتدينين قم، كم ارج بوده مورد توجه واقع نخواهند شد، اگر جز اين بود قم خراب واهلش نابود مى شدند، حجتى برسائر بلاد باقى نمى ماند وآسمان قرار نمى گرفت ولحظه اى به جهانيان مهلت داده نمى شد. قم واهلش از تمام حوادث ناگوار محفوظ خواهند ماند. زمانى خواهد آمد كه شهر قم وساكنينش، برتمام مردم حجت گردند وآن در زمان غيبت قائم ما است تا وقت ظهورش. اگر چنين نبود زمين اهلش را فرو مى برد. فرشتگان خدا تمام بليه ها را از قم وساكنينش دفع مى كنند، هرستمكارى كه به آنشهر قصد تجاوز وتعدى نمايد، هلاك كنندهء ستمكاران كمرش  را مى شكند وبه پيش آمد سخت يا مصيبت دردناك يا دشمن مقتدرى مشغولش مى سازد. خداوند متعال توجه به قم واهالى آن را از ياد ستمكاران مى برد چنانكه ذكرخدا را فراموش كرده اند.(19)

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مردى از قم مردم را به سوى حق دعوت مى كند، گروهى دعوتش را مى پذيرند ودراطرافش گرد مى آيند كه مانند پاره هاى آهن مى باشند وبادهاى تند نمى تواند آنها را از جاى بركند. از جنگ خسته نمى شوند وترس ندارند. فقط برخداوند توكل دارند وسرانجام پيروزى از آن پرهيزكاران خواهد بود.(20)

جلالي: شما پيش بينى كرديد كه درآينده، اسلام ومسلمين اكثريت پيدا مى كنند، حدس شما با بعضى از احاديث سازش ندارد، مثلاً:

پيغمبر فرمود: زمانى خواهد آمد كه از قرآن جز اثرى وازاسلام جزنامى باقى نمى ماند، مسلمان ناميده مى شوند اما از تمام مردم، از اسلام دورترند. مساجدشان تعمير ولى ازهدايت خالى است.(21)

هوشيار :پيغمبر دراين قبيل احاديث بيش از اين نفرموده كه روزى خواهدآمد كه حقيقت وواقعيت اسلام از بين مى رود وبيش از صورتى ازآن باقى نمى ماند وبا اينكه مسلمانند از حقيقت اسلام فرسنگها دورند. ولى اين موضوع با اكثريت داشتن مسلمين نيز سازش دارد، زيرا ممكن است درعين حاليكه مسلمانند ازحقيقت ونورانيت اسلام كم بهره باشند، غبار اندراس وكهنگى برپيكر مقدس اسلام نشسته باشد وبه واسطهء وجود مقدس ولي عصر آثار كهنگى زدوده شود وبناى دين تجديد گردد. چنانكه پيغمبراكرم فرمود: قسم به كسى كه جانم به دست اوست، اسلام ومسلمين همواره درتزايد مى باشند وشرك ومشركين درتناقص خواهند بود. سپس فرمود: سوگند به كسى كه جانم به دست اوست به هر كجا كه شب مى رسد اين دين  نيز خواهد رسيد.(22)

سخن راكوتاه كنم اولاً پيش بينى مى شود كه قبل از ظهور حضرت صاحب الامر مسلمين اكثريت يابند. ثانياً وقتى آن حضرت ظاهر شد، بسيارى از جهانيان مسلمان مى گردند زيرا سطح علوم واستعداد بشر ترقى نموده وبراى پذيرفتن حق آمادگى يافته اند چنانكه در روايات وارد شده است:

حضرت باقر(عليه السلام) فرمود: وقتى قائم ما قيام نمود خدا دست لطفش را برسربندگان مى نهد وحواسشان را جمع وعقولشان را كامل مى گرداند.(23)

على (عليه السلام) فرمود: دردورهء آخرالزمان ودوران سختى ونادانى مردم، خداوند مردى را برانگيزد وبه واسطهء ملائكه خويش ياريش كند ويارانش را نگهدارى نمايد وبه وسيلهء آيات وعلامات نصرتش دهد وبرتمام اهل زمين پيروزش گرداند، تا خواه وناخواه به دين حق درآيند. زمين را از عدل وداد ونور وبرهان پرمى كند. عرض وطول شهرها برايش خاضع مى شوند، به طوريكه هيچ كافرى نماند جزاينكه ايمان آورد وناشايسته اى نماند جز اينكه صالح گردد.(24)

يار صفحه:


(1)بحار الأنوار ج 370.
(2)بحار الأنوار ج 52 ص 327.
(3)قال النبي(صلى الله عليه وآله وسلم): لولم يبق من الدنيا الايوم واحد لبعث الله فيه رجلا اسمه اسمى وخلقه خلقى يكنى ابا عبدالله، يردالله به الدين ويفتح له فتوحاً ولا يبقى على وجه الارض الامن يقول: لا اله الا الله. فقيل له: من اى ولدك؟ قال من ولد ابنى هذا وضرب بيده على الحسين ــ اثبات الهداة ج 7 ص 215و 247.
(4)بحار ج 52 ص 345.
(5) (ومن الذين قالوا انا نصارى اخذنا ميثاقهم فنسوا حظاً مماذكروا به فاغرينا بينهم العداوة والبغضاء الى يوم القيمة) ـ آيه 14.
(6)(اذ قال الله يا عيسى انى متوفيك ورافعك الى ومطهرك من الذين كفروا وجاعل الذين اتبعوك فوق الذين كفروا الى يوم القيمة) ـ آيه 55.
(7)وقالت اليهود: (يد الله مغلولة، غلت ايديهم ولعنوا بما قالوا بل يداه مبسوطتان ينفق كيف يشاء وليزيدن كثيراً منهم ما انزل اليك من ربك طغياناً وكفراً والقينا بينهم العداوة والبغضاء الى يوم القيمة) آيهء 64.
(8)بحار الأنوار ج 52 ص 381 و376.
(9)غيبت نعمانى ص 125.
(10)بحار الأنوار ج 52 ص 340.
(11)قال ابو جعفر عليه السلام فى حديث الى ان قال ــ فيفتح الله له شرق الارض وغربها ويقتل الناس حتى لايبقى الا دين محمد ـ بحار الأنوار ج 52 ص 390.
(12)قال ابو جعفر عليه السلام فى قول الله (ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون) يكون ان لا يبقى احد الا اقربمحمد ـ بحار الأنوار ج 52 ص 346.
(13)قال ابو عبد الله عليه السلام:اذا قام القائم لايبقى ارض الانودى فيها شهادة ان لا اله الا الله وان محمداً رسول الله. بحار الأنوارج 52 ص 340.
(14)قال ابو جعفر عليه السلام ـ فى حديث ـ اذا قام القائم ذهبت دولة الباطل ـ بحارج 51 ص 62.
(15)ابو الجارود عن ابى جعفر عليه السلام فى قوله(الذين ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوة وآتوا الزكوة) فهذه لآل محمد(صلى الله عليه وآله وسلم) الى آخر الائمة والمهدى واصحابه، يملكهم الله مشارق الارض ومغاربها ويظهربه الدين ويميت الله به وباصحابه البدع والباطل كما امات السفهاء الحق، حتى لا يرى اين الظلم ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنكر ــ بحارج 51 ص 47.
(16)بحار الأنوار ج 51 ص 146.
(17)بحار الأنوار ج 52 ص 378.
(18)عن الصادق عليه السلام انه ذكر كوفة وقال: ستخلو كوفة من المؤمنين ويأزرعنها العلم كما تأزرالحية فى حجرها. ثم يظهرالعلم ببلدة يقال لها: قم. وتصير معدناً للعلم والفضل حتى لايبقى فى الارض مستضعف فى الدين حتى المخدرات فى الحجال. وذالك عند قرب ظهور قائمنا، فيجعل الله قم واهله قائمين مقام الحجة ولولا ذلك لساخت الارض باهلها ولم يبق فى الارض حجة، فيفيض العلم منه الى سائرالبلاد فى المشرق والمغرب فيتم حجة الله على الخلق حتى لايبقى احد على الارض لم يبلغ اليه الدين والعلم، ثم يظهرالقائم ويصير سبباً لنقمة الله ولسخطه على العباد لان الله لا ينتقم من العباد الا بعد انكارهم حجة. سفينة البحار: قم.
(19)كتاب سفينة البحار:قم.
(20)عن ابى الحسن الاول عليه السلام قال: رجل من اهل قم يدعواالناس الى الحق يجتمع معه قوم كزبوالحديد، لاتزلهم الرياح العواصف، ولايملّون من الحرب ولايجبنون وعلى الله يتوكلون، والعاقبة للمتقين ـ بحار الأنوار ج 60 ص 216.
(21)قال رسول الله سيأتى زمان على امتى لايبقى من القرآن الارسمه ولا من الاسلام الا اسمه يسمون به وهم ابعدالناس منه، مساجدهم عامرة وهى خراب من الهدى ـ بحار الأنوار ج 52 ص 190.
(22)قال النبي(صلى الله عليه وآله وسلم) والذى نفسى بيده لا يزال الله يزيد الاسلام واهله وينقص الشرك واهله ــ الى ان قال ــ والذى نفسى بيده ليبلغن هذا الدين ما بلغ الليل ــ تاريخ ابن عساكرط شام سال 1329ج 1ص 87.
(23)قال ابو جعفر عليه السلام اذا قام قائمنا وضع الله يده على رؤس العباد فجمع بها عقولهم وكملت به احلامهم ــ بحار الأنوار ج 52 ص 328.
(24)اثبات الهداة ج 7 ص 49.