صدوق در كمال الدين از ابراهيم كوفى روايت نموده كه گفت خدمت حضرت امام صادق عليه
السلام نشسته بودم ديدم موسى بن جعفر عليه السلام كه در آن وقت بچه بود وارد گشت و
من جا از برخاستم سر مبارك او را بوسيدم و سپس نشستم حضرت صادق عليه السلام فرمود
اى ابو ابراهيم اين كودك بعد از من امام تو است آگاه باش كه قومى درباره او از دين
خود منحرف مى شوند و جمعى ديگر به سعادت مى رسند خداوند قاتل او را لعنت و عذاب او
را افزون گرداند آگاه باش كه خداوند بعد از كارهاى عجيبى كه از راه حسد بر وى مى
گذرد كسى را كه در زمان خود بهترين مردم روى زمين باشد از صلب او پديد آورد خداوند
آنچه را خواسته است عملى مى سازد هر چند اهل شرك ناخوش بدارند خداوند بقيه دوازده
امام مهدى سلام الله عليه را كه به بزرگوارى ممتاز گردانيده و جايگاه مقدسى به آنها
روزى نموده از وى بوجود آورد كسى كه منتظر ظهور امام دوازدهم باشد مانند كسى است كه
با شمشير برهنه در ركاب پيغمبر دشمن را از حضرتش دفع مى كند. در اين وقت مردى از
دوستان اميه وارد گشت و حضرت هم سخن خود را قطع فرمود بعد از آن پانزده مرتبه خدمت
امام صادق عليه السلام رسيدم ديدم حضرت نشسته است در آن حال فرمود اى ابو ابراهيم
... او كسى است بعد از تنگى طاقت فرسا و بلا و ظلم طولانى شيعيان خود را از غم نجات
مى دهد پس خوش بحال آنها كه آن زمان را درك كنند اى ابو ابراهيم همين قدر بس است
ابوابراهيم گفت چنان خوش حال شدم كه هيچ گاه بدانگونه از خدمتش برنگشته بودم .(238)
شيخ الطائفه در غيبت از رفاعة بن موسى و معاويه بن وهب از حضرت صادق عليه السلام و
آن حضرت از پيغمبر صلى الله عليه و آله روايت كرده كه فرمود خوش بحال كسى كه قائم
اهل بيت مرا درك مى كنند در حالى كه پيش از قيامش از وى پيروى مى نموده دوست او را
دوست مى داشته و از دشمنش بيزارى مى جسته و تمام ائمه قبل از او را دوست داشته است
آنها رفيقان و دوستان من و گرامى ترين امت من مى باشند. رفاعه گفت : حضرت فرمود
آنها در نزد من گرامى ترين خلق خدا هستند.(239)
نيز در غيبت شيخ طوسى از عبدالله بن سنان از حضرت امام جعفر صادق عليه السلام روايت
كرده كه رسول اكرم صلى الله عليه و آله فرمود:سياءتى قوم من
بعدكم الرجل الواحد منهم له اجر خمسين منكم يعنى مردمى بعد از شما خواهند
آمد كه يك مرد آنها ثواب پنجاه نفر از شما دارند.
اصحاب عرض كردند يا رسول الله ما در جنگ بدر و احد و حنين در ركاب شما پيكار كرده
ايم قرآن در ميان ما نازل شده است (يعنى چطور مى شود كه مردمى بيايند كه يك نفر
آنها ثواب پنجاه نفر ما را داشته باشد) فرمود آنچه را آنها متحمل مى گردند اگر شما
ببينيد نمى توانيد مانند آنها صبر كنيد.(240)
در غيبت نعمانى از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كند كه فرمود صاحب الامر را
غيبتى است كه هر كس در غيبت وى بخواهد دين خود را حفظ كند مثل اين است كه درخت
خاردار قتاد را با دست خود از خار صاف كند سپس حضرت با دست اشاره كرد و فرمود
اينطور و فرمود كدام يك از شما با دست خار درخت قتاد را چنگ زده است آنگاه كه يك
لحظه سكوت نمود و سپس فرمود صاحب اين امر (قائم آل محمد) غائب مى شود پس به هنگام
غيبت او بايد بندگان خدا از خدا بترسند و دين خود را از دست ندهند.(241)
صدوق رحمة الله در كمال الدين از عبدالله بن سنان روايت مى كند كه حضرت صادق عليه
السلام فرمود: عنقريب شبهه اى براى شما پديد مى آيد كه نه علامتى براى يافتن راه
(حق ) هست و نه امامى كه (شما را) راهنمايى كند كسى جز آنها كه دعاى غريق مى خوانند
از آن ورطه نجات نمى يابند عرض كردم دعا غريق چگونه است ؟ فرمود: مى گوئى :يا
الله يا رحمن يا رحيم يا مقلب القلوب ثبت قلبى على دينك عرض كردم
يا مقلب القلوب و الابصار ثبت قلبى على دينك فرمود خداوند مقلب القلوب و
الابصار است ولى اينطور كه من مى گويم يا مقلب القلوب ثبت قلبى
على دينك
(242)
و نيز نعمانى در كتاب غيبت از ابوبصير و از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كند كه
روزى فرمود آيا شما را از چيزى مطلع نگردانم كه خداوند عمل بندگانش را جز به وسيله
آن قبول نمى پذيرد من گفتم بفرماييد بدانيم آن چيست . فرمود آن گواهى دادن به
يگانگى خدا و رسالت محمد صلى الله عليه و آله و اعتقاد به آنچه خدا فرموده و دوستى
ما و بيزارى از دشمنان ما ائمه و تسليم در برابر آنها و پارسائى و كوشش در امر دين
صبر و انتظار براى ظهور او باشد و پرهيزكارى پيشه سازد و داراى اخلاق نيكو باشد و
بدينگونه انتظار آن روز كشد اگر در اين حالت بميرد و بعد از مرگ او قائم نمايد ثواب
كسى دارد كه آن حضرت را درك كرده است پس سعى كنيد و منتظر باشيد خوش بحال شما اى
مردمى كه خداوند شما را مشمول رحمت گردانيده است .(243)
قال تعالى نريد ان نمن على الذين استضعفوا فى الارض نجعلهم
ائمة و نجعلهم الوارثين و نمكن لهم فى الارض و نرى فرعون و هامان و جنودهما منهم ما
كانوا يحذرون
اراده و مشيت ما بر اين قرار گرفته است كه بر مستضعفين در زمين منت نهيم و آنها را
مشمول مواهب خود نمائيم و آنها را پيشوايان و وارثين روى زمين قرار دهيم آنها را
نيرومند و قوى و صاحب قدرت و حكومتشان را مستقر و پابرجا سازيم و به فرعون و هامان
و لشگريان آنها آنچه را از سوى مستضعفين بيم داشتند نشان دهيم .
از حضرت اميرالمؤ منين عليه السلام در تفسير آيه فوق وارد شده حضرت فرمود:هم
آل محمد صلى الله عليه و آله يبعث الله مهديهم بعد جهدهم فيعزهم و يذل عدوهم
اين گروه آل محمد صلى الله عليه و آله هستند خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و
فشارى كه بر آنان وارد مى شود بر مى انگيزد و به آنها عزت مى دهد و دشمنان را ذليل
و خوار مى كند.(244)
در حديثى از امام زين العابدين على بن الحسين مى خوانيم :و
الذى بعث محمدا بالحق بشيرا و نذيرا ان الابرار اهل البيت و شيعتهم بمنزلة موسى و
شيعته و ان عدونا و اشياعه بمنزلة فرعون و اشياعه سوگند به كسى كه محمد صلى
الله عليه و آله را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل
البيت و پيروان آنها به منزله موسى و پيروان او هستند و دشمنان ما و پيروان آنها به
منزله فرعون و پيروان او مى باشند. (سر انجام ما پيروز مى شويم و آنها نابود مى
شوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود).(245)
فاصبر يا شيخى واءمر جميع شيعتى بالصبر فان الارض لله يورثها
من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين و السلام عليك و على جميع شيعتنا و رحمة الله و
بركاته و حسبناالله و نعم الوكيل و نعم المولى و نعم النصيرپس اى شيخ من صبر
كن و همه پيروان ما را به صبر دستور ده زيرا كه زمين براى خداست از بندگانش به هر
كه بخواهد مى دهد و عاقبت براى پرهيزكاران است و سلام بر تو و بر همه پيروان و
شيعيان ما و بركت خدا بر شما باد و خدا ما را بس است و نيكو وكيل است و دوست و يارى
كننده خوبى است .
سوره اعراف آيه 128:قال موسى لقومه استعينوا بالله واصبروا ان
الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة للمتقين موسى به قوم خود گفت
از خدا يارى جوئيد و صبر و استقامت پيشه كنيد كه زمين از آن خدا است و آن را به هر
كس بخواهد (و شايسته بدانند) واگذار مى كند و سرانجام نيك براى پرهيزكاران است .
در روايتى كه در كتاب كافى از امام باقر عليه السلام نقل شده چنين مى خوانيم :قال
وجدنا فى كتاب على صلوة الله عليه ان الارض لله يورثها من يشاء من عباده و العاقبة
للمتقين انا و و اهلبيتى الذين اورثنا الله الارض و نحن المتقون در كتاب على
عليه السلام چنين يافتيم كه پس از تلاوت آيه ان الارض لله يورثها... فرمود من و اهل
بيتم همان كسانى هستيم كه خداوند را به ما منتقل ساخته و مائيم پرهيزكاران .(246)
در كتاب كمال الدين از جابر جعفى و او از جابر بن عبدالله انصارى روايت مى كند
پيغمبر صلى الله عليه و آله فرمود:المهدى من ولدى اسمه اسمى و
كنيته كنيتى اشبه الناس بى خلقا و خلقا تكون له غيبة و حيرة تضل فيه الامم و ثم
يقبل كالشهاب الثاقب فيملاوها عدلا و قسطا كما ملئت ظلما و جورا
يعنى مهدى از اولاد من است نامش نام من و كنيه اش كنيه من مى باشد صورت و سيرتش از
همه كس به من شبيه تر است غيبتى كند كه مردم دچار حيرت گردند و بسيارى از فرقه ها
گمراه شوند. آنگاه مانند ستاره تابانى از پرده غيبت بدر آيد و زمين را پر از عدل و
داد كند آن كه پر از ظلم و جور و ستم شده باشد(247).
و نيز در كمال الدين از حضرت باقر عليه السلام نقل كرده كه پيغمبر صلى الله عليه و
آله فرمود: خوش بحال كسى كه قائم اهل بيت مرا ببينند در غيبت و پيش از قيامش از وى
پيروى كند و دوستانش را دوست و دشمنانش را دشمن بدارد اينان دوستان و رفقاى من
هستند و روز قيامت نزد من بسيار گرامى مى باشند
(248).
و نيز در آن كتاب از سعيد بن جبير از ابن عباس روايت نمود كه پيغمبر اكرم صلى الله
عليه و آله فرمود على بن ابيطالب پيشواى امت من است و بعد از من جانشين من خواهد
بود قائم منتظر كه زمين را از عدل و داد پر گرداند چونانكه از ظلم و جور پر شده از
فرزندان او است بخدايى كه مرا براستى به پيغمبرى برانگيخته كسانى كه در زمان غيبت
به وجود و ظهور او ثابت قدم بمانند از كبريت احمر كمياب تر مى باشند جابر بن
عبدالله انصارى برخاست و عرض كرد يا رسول قائم كه فرزند شماست غائب مى شود فرمود
آرى و الله و ليمحصن الله الذين امنوا و يمحق الكافرين
(249) خداوند (بدان وسيله ) اهل ايمان را امتحان نموده خالص مى گرداند و
كافران را آزمايش كرده از ميان مى برد اى جابر اين از كارهاى عجيب خداوند و سرى از
اسرار الهى است كه بر بندگانش پوشيده است پس از شك در كار خدا بپرهيز كه كفر است
(250).
غيبت نعمانى از حضرت صادق عليه السلام روايت مى كند كه در زمان اميرالمؤ منين عليه
السلام وقتى آب فرات زياد شد حضرت با دو فرزندش امام حسن و امام حسين عليهما السلام
سوار شده و از قبيله ثقيف گذشتند مردم گفتند على آمده است آب را برگرداند حضرت
فرمود من و اين دو پسرم شهيد خواهيم شد و خداوند در آخرالزمان مردى از نسل من
برانگيزد كه انتقام خون ما را بگيرد و از نظر غائب شود تا اهل باطل شناخته شوند تا
آنكه جاهل مى گويد: ما لله فى آل محمد من حاجة خداوند
را به آل محمد حاجتى نيست
(251).
هزار حيف نبودم بروز عاشورا...
|
ولى تلافى آن مى كنم بصبح و مساء
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
روا نبود كه طفلان پياده شمر سوار
|
بروى خار مغيلان روند در شب تار
|
طناب و غل بگذارند گردن بيمار
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
گهى بخانه خولى تو مهمان بودى
|
گهى بفكر يتيمان بى كسان بود
|
گهى بنيزه گهى بر سر سينان بودى
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
بى شفاعت امت تو تشنه جان دادى
|
لبان خويش دم چوب خيزران دادى
|
بشب قريب دو دستت بساربان دادى
|
لاندبنك فى كل حال يا جداه
|
در حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه فرمود:للعارف
منكم هذا الاءمر المنتظر له المحتسب فيه الخير كمن جاهدو الله مع قائم آل محمد صلى
الله عليه و آله بسيفه ثم قال بل و الله كم مع رسول الله صلى الله عليه و آله بسيفه
ثم قال الثالثة بل و الله كم استشهد مع رسول الله صلى الله عليه و آله فى فسطاطه و
فيكم اية فى كتاب الله قلت اى اية جعلت فداك قال قول الله تعالى عزوجل والذين امنوا
بالله و رسله اولئك هم الصديقون و الشهداء عند ربهم ... ثم قال صرتم و الله صادقين
شهداء عند ربهم
آن كس از شما كه به مساءله ولايت آشنا باشد و در انتظار ظهور مهدى عليه السلام به
سر برد و خود را آماده (حكومت عدل جهانى او) سازد مانند كسى است كه با مهدى آل محمد
صلى الله عليه و آله با سلاحش جهاد كرده باشد سپس فرمود بلكه به خدا سوگند مانند
كسى است كه همراه رسول الله صلى الله عليه و آله با سلاحش جهاد كرده باشد سپس براى
مرتبه سوم افزود بلكه به خدا سوگند همانند كسى است كه با رسول الله صلى الله عليه و
آله و در خيمه او شهيد شده باشد سپس افزود درباره شما آيه اى از قرآن نازل شده است
(كه او مى گويد كدام آيه فدايت شوم فرمود اين سخن خداوند كه مى فرمايد: آنها كه
ايمان به خدا و فرستادگانش آورده اند صديقين و شهداء نزد پروردگارتان هستيد(252).
آياتى كه در روايات اهل بيت تاءويل به ظهور حضرت ولى عصر امام زمان عليه السلام شده
است :
قل ارايتم ان اصبح ماؤ كم غورا فمن ياءتيكم بماء معين
مى فرمايد به آنها بگو به من خبر دهيد اگر آبهاى مورد استفاده شما در زمين فرو رود
چه كسى مى تواند آب جارى در دسترس شما قرار دهد در رواياتى كه از ائمه اهل بيت
عليهم السلام به ما رسيده آيه شريفه به ظهور مهدى عليه السلام و عدل جهان گستر او
تفسير شده است از جمله در حديثى از امام باقر عليه السلام در تفسير اين آيه است :نزلت
فى الامام القائم عليه السلام يقول ان اصبح امامكم غائبا عنكم لاتدرون اين هو فمن
ياءتيكم بامام ظاهر ياءتيكم باخبار السموات و الارض و حلال الله و حرامه ثم قال و
الله ما جاء تاءويل هذه الاية و لابدان يجئى تاءويلهااين آيه درباره امامى
نازل شده است كه قيام به عدل الهى مى كند (حضرت مهدى ) مى گويد اگر امام شما پنهان
گردد و نمى دانيد كجاست چه كسى براى شما امامى مى فرستند كه اخبار آسمان ها و زمين
و حلال و حرام خدا را براى شما شرح دهد سپس فرمود بخدا سوگند تاءويل اين آيه نيامد
و سرانجام خواهد آمد(253).
ظاهر آيه شريفه مربوط به آب جارى است كه مايه حيات موجودات زنده است و باطن آيه
مربوط به وجود مقدس امام و علم و عدالت جهان گستر او است كه آن نيز مايه حيات جامعه
انسانى است و يكى از آيات قرآنى درباره امام زمان عليه السلام نازل شده آيه
هو الذى ارسل رسوله بالهدى و دين الحق ليظهره على الدين كله و لو كره المشركون
يعنى خداوند فرستاده خود را با هدايت و دين حق فرستاد تا بر همه دين ها غالب شود هر
چند مشركين نخواهند. اين آيه نيز درباره قائم آل محمد است و او امامى است كه خداوند
او را بر همه كيش ها غالب گرداند و او زمين را از عدل و داد پر كند همچنان كه از
ظلم و ستم پر شده است اين آيه نيز از آياتى است كه گفتيم تاءويلش بعد از تنزيل مى
باشد.
در كتاب غيبت از ابوبصير روايت نموده كه گفت از امام هشتم از آيه
هو الذى ارسل رسوله بالهدى ... سؤ ال كردم فرمود هنوز موقع تاءويل آيه
نرسيده است گفتم قربانت گردم كى موقع آن مى رسد انشاءالله هنگامى كه قائم قيام كند
و چون قيام هر جا كافر و مشركى باشد ظهور او را ناخوش دارد تا جائيكه اگر كافر در
دل سنگى پنهان شود سنگ صدا مى زند اى مؤ من كافر و يا مشركى در من پنهان شده او را
بكش خداوند او را بيرون مى آورد و ياران قائم (عج ) او را بقتل مى رسانند(254).
يكى از آيات كه تاءويل امام زمان و ياران آن بزرگوار شده در سوره حج آيه 41:الذين
ان مكناهم فى الارض اقاموا الصلوة و اتوا الزكوة و امروا بالمعروف و نهى عن المنكر
و لله عاقبة الاموريعنى ياران خدا كسانى هستند كه هر گاه در زمين به آنها
قدرت بخشيديم نماز را برپا دارند و زكات را ادا مى كنند و امر به معروف و نهى از
منكر مى نمايند و پايان همه كارها از آن خداست در بعضى روايات اسلامى آيه فوق به
حضرت مهدى عليه السلام و يارانش يا آل محمد صلى الله عليه و آله بطور عموم تفسير
شده است چنانكه از حديثى از امام باقر عليه السلام مى خوانيم كه در تفسير آيه
الذين ان مكناهم فى الارض ... فرمود اين آيه تا آخر از
آن آل محمد و مهدى عليه السلام و ياران او است يملكهم الله
مشارق الارض و مغاربها و يظهر الدين و يميت الله به و باصحابه البدع و الباطل كما
امات الشقاة الحق حتى لايرى اين الظلم و ياءمرون بالمعروف و ينهون عن المنكرخداوند
شرق و غرب زمين را در سيطره حكومت آنها قرار مى دهد آيينش را آشكار مى سازد و به
وسيله حضرت مهدى عليه السلام و يارانش بدعت و باطل را نابود مى كند آنچنانكه
تبهكاران حق را نابود كرده بودند و آنچنان تبهكاران را نابود كرده بودند و آنچنان
مى شود كه بر صفحه زمين اثرى از ظلم ديده نمى شود (چرا كه ) آنها امر بمعروف و نهى
از منكر مى كنند(255).
يكى از آيات قرآن مجيد درباره امام زمان عليه السلام آيه 14 سوره بقره است .فاستبقوا
الخيرات اينما تكونوا ياءت بكم الله جميعا ان الله على كل شى قدير
در نيكى ها و اعمال خير بر يكديگر سبقت بجوييد هر كجا باشيد خداوند شما را (براى
پاداش و كيفر در مقابل اعمال نيك و بد در روز رستاخيز) حاضر مى كند زيرا او بر هر
كار توانا است در غيبت نعمانى از جضرت امام صادق عليه السلام روايت نموده كه فرمود
اين آيه درباره قائم آل محمد و ياران او نازل شده و آنها پيش از آنكه موقع آمدنشان
معلوم گردد اجتماع مى كنند(256).
نيز در غيبت نعمانى از عبدالعظيم حسنى روايت نموده كه گفت به حضرت امام محمد تقى
عليه السلام عرض كردم من اميدوارم قائم آل محمد كه مى آيد و زمين را پر از عدل و
داد مى كند چنانكه پر از ظلم و ستم شده باشد شما باشيد فرمود اى ابوالقاسم هر يك از
ما ائمه براى پيشرفت فرمان خدا قيام كرده ايم و راهنماى دين الهى مى باشيم ولى آن
قائم كه خداوند بوسيله او زمين را از دست كفار و منكران گرفته و پر از عدل و داد مى
كند من نيستم او كسى است كه ولادتش بر مردم پوشيده خواهد ماند و خودش غائب مى شود و
افشاى نامش حرام است او در نام و كنيه هم نام پيغمبر خدا است و او است كه زمين
برايش هموار مى گردد و هر امر دشوارى برايش آسان مى شود و سيصد و سيزده تن از
يارانش به تعداد نفرات لشگر اسلام در جنگ بدر از نقاط دور زمين در اطرافش گرد آيند
چنانكه خداوند در اين آيه شريفه مى فرمايد:اينما تكونوا ياءت
بكم الله جميعا ان الله على كل شى قدير
يعنى هر كجا كه باشيد خداوند شما را حاضر مى كند زيرا او بر هر كارى توانا است چون
عده اى در نزد وى اجتماع كنند كار او بالا گيرد و بعد از آنكه پيمان وفادارى ميان
او و يارانش كه ده هزار مرد مى باشد منعقد گرديد به فرمان الهى قيام مى نمايد
چندان از دشمنان خدا را به قتل رساند كه خداوند خشنود گردد عرض كردم آقا چگونه
بدانيم خداوند خشنود شده است فرمود خداوند رحمتى به دل وى مى فرستد و او مى داند كه
ديگر خداوند از كشتن آنهمه دشمنان دين خشنود شده است
(257).
كسانى كه حضرت ولى عصر امام زمان عليه السلام را در غيبت كبرى ديده اند.