آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۴۳ -


(بحار ج 52 ص 182):

عن ابن أسباط قال: قلت لأبي الحسن: جُعلت فداک إنَّ ثعلبة بن ميمون حدَّثني عن علي بن المغيرة، عن زيد العمّي عن علي بن الحسين عليه السلام قال: (يقوم قائمنا لموافاة الناس سنة)، قال: يقوم القائم بلا سفياني؟ (إنَّ أمر القائم حتم من الله، وأمر السفياني حتم من الله ولا يکون قائم إلاَّ بسفياني)، قلت: جُعلت فداک فيکون في هذه السنة، قال: (ما شاء الله)، قلت: يکون في التي يليها؟ قال: (يفعل الله ما يشاء).

بنقل از ابن اسباط گفت: به حضرت امام کاظم عليه السلام عرض کردم: فدايت شوم همانا ثعلبه بن ميمون به من خبر داد از علي بن مغيره از زيد عمي از حضرت امام سجاد علي بن الحسين صلوات الله وسلامه عليهما فرمود: قائم ما عليه السلام در سالي براي آسايش مردم قيام فرمايد. راوي گفت: قائم عليه السلام بدون سفياني قيام فرمايد؟ فرمود: همانا امر قائم عليه السلام حتمي وابرامي از خدا است، وکار سفياني هم حتم وابرام از خدا است وقيام قائم عليه السلام نباشد مگر به سفياني راوي گفت: عرض کردم: فدايت شوم در همانسال؟ فرمود: آنچه خدا بخواهد عرض کردم: در سال بعد خواهد بود؟ فرمود: خدا هر چه خواهد مي کند.

(بحار ج 52 ص 203):

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (خمس قبل قيام القائم عليه السلام: اليماني والسفياني والمنادي ينادي من السماء وخسف بالبيداء وقتل النفس الزکية).

امام صادق عليه السلام فرمود: قبل از قيام حضرت قائم عليه السلام پنج علامت خواهد بود: يماني سفياني ومنادي آسماني وفرو رفتن در بيابان وقتل نفس زکيه.

(بحار ج 52 ص 204):

عن المعلّى بن خنيس، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (إنَّ أمر السفياني من الأمر المحتوم، وخروجه في رجب).

بنقل از معلى بن خنيس از امام صادق عليه السلام فرمود: همانا کار سفياني امري است حتمي وخروجش در ماه رجب باشد.

(بحار ج 52 ص 204):

عن عمر بن حنظلة قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (قبل قيام القائم عليه السلام خمس علامات محتومات: اليماني والسفياني والصيحة وقتل الزکية والخسف بالبيداء).

بنقل از عمر بن حنظله گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: قبل از قيام قائم عليه السلام پنج علامت حتمي باشد: يماني وسفياني وصيحه آسماني وقتل نفس زکيه وفرو رفتن در بيابان.

(بحار ج 52 ص 205):

عن بن أبي عمير رحمه الله عن بن أذينة قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: قال أبي عليه السلام: قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يخرج ابن آکلة الأکباد من الوادي اليابس، وهو رجل ربعة، وحش الوجه، ضخم الهامة بوجهه أثر الجدري إذا رأيته حسبته أعور اسمه عثمان وأبوه عنبسة وهو من ولد أبي سفيان حتَّى يأتي أرض (قرار ومعين) فيستوي على منبرها).

بنقل از ابن ابي عمير رحمه الله از ابن اذينه گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: پدر بزرگوارم عليه السلام فرمود: حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پسر هند جگر خوار لعنها الله از بيابان خشک بيرون مي آيد واو مردي ميانه بالا است وچهره اي وحشت زا سري بزرگ دارد در صورتش اثر آبله موجود است چون او را ببيني خيال مي کني يک چشم است نامش عثمان ونام پدرش عنبته مي باشد واو از فرزندان ابوسفيان است مي آيد تا به زميني که قرارگاه وآب گوارا برسد وبر منبرش جاي گيرد.

(بحار ج 52 ص 206):

عن بن محبوب رحمه الله عن الثمالي قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: إنَّ أبا جعفر عليه السلام کان يقول: (إنَّ خروج السفياني من الأمر المحتوم)، قال لي: (نعم، واختلاف ولد العبّاس من المحتوم وقتل النفس الزکية المحتوم وخروج القائم عليه السلام من المحتوم). فقلت له: فکيف يکون النداء؟ قال: (ينادي منادٍ من السماء أوّل النهار: ألا إنَّ الحقّ في علي وشيعته، ثمّ ينادي إبليس لعنه الله في آخر النهار: ألا إنَّ الحقّ في السفياني وشيعته، فيرتاب عند ذلک المبطلون).

بنقل از ابن محبوب رحمه الله از ثمالي رحمه الله گفت: به حضرت امام صادق عليه السلام عرض کردم: حضرت امام باقر عليه السلام مي فرمود: همانا خروج سفياني امر حتمي است امام صادق عليه السلام به من فرمود: آري واز پي هم آمدن اولاد عباس نيز حتمي است وقتل نفس زکيه حتمي است وخروج حضرت قائم عليه السلام امر حتمي است، پس عرض کردم: نداء وفرياد چگونه باشد؟ فرمود: منادي از آسمان در اول روز فرياد مي کشد: هان که حق با علي عليه السلام وشيعيان او است سپس ابليس لعنه الله در آخر روز فرياد مي کند هان که حق با سفياني وپيروان او مي باشد در نتيجه باطل انديشان به شک وترديد درافتند.

(بحار ج 52 ص 209):

عن عامر بن واثلة، عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (عشر قبل الساعة لا بدَّ منها، السفياني والدجّال والدخان والدابة وخروج القائم وطلوع الشمس من مغربها، ونزول عيسى عليه السلام وخسف بالمشرق، وخسف بجزيرة العرب ونار تخرج من قعر عدن تسوق الناس إلى المحشر).

بنقل از عامر بن واثله از حضرت امير المؤمنين عليه السلام از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ده چيز قبل از قيامت ناگزير واقع شدني است: سفياني ودجال ودود وجنبنده وخروج حضرت قائم عليه السلام وطلوع آفتاب از مغرب ونزول حضرت عيسى عليه السلام وفرورفتن به زمين در مشرق وفرو رفتن به زمين در جزيرة العرب وخارج شدن از درون عدن که مردم را به محشر مي راند.

(بحار ج 52 ص 215):

عن عمر بن أبان الکلبي، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (کأنّي بالسفياني أو بصاحب السفياني قد طرح رحله في رحبتکم بالکوفة، فنادى مناديه: من جاء برأس شيعة علي فله ألف درهم، فيثب الجار على جاره، ويقول: هذا منهم، فيضرب عنقه ويأخذ ألف درهم. أمَا إنَّ إمارتکم يومئذٍ لا يکون إلاَّ لأولاد البغايا وکأنّي أنظر إلى صاحب البرقع)، قلت: ومن صاحب البرقع؟

بنقل از عمر بن ابان کلبي از امام صادق عليه السلام فرمود: بخدا قسم گوئي مي بينم سفياني يا رفيق سفياني را که بار خود را در ميدان کوفه تنها افکنده ومنادي او فرياد مي کشد: هر کس سر يک نفر شيعه علي عليه السلام را بياورد هزار درهم بگيرد همسايه به همسايه حمله آورد وگويد: اين از شيعيان است پس گردنش را بزند وهزار درهم بگير. هان که فرمانروائي شما امروز نمي باشد مگر در دست زنازادگان وگوئي مي بينم صاحب برقع را عرض کردم: صاحب برقع کيست؟

(بحار ج 52 ص 216):

فقال: (رجل منکم يقول بقولکم يلبس البرقع فيحوشکم فيعرفکم ولا تعرفونه، فيغمز بکم رجلاً رجلاً أمَا إنَّه لا يکون إلاَّ ابن بغي).

پس گفت: مردي از شما: است از شما مانند گفتار شما مي گويد برقع مي پوشد به شما احاطه مي کند وشما را مي شناسد وشما او را نمي شناسيد سپس يکي يکي از شما را با چشم اشاره مي کند هان که او زنازاده است.

(بحار ج 52 ص 213):

روى حذلم بن بشير قال: قلت لعلي بن الحسين: صف لي خروج المهدي وعرّفني دلائله وعلاماته، فقال: (يکون قبل خروجه خروج رجل يقال له عوف السلمي بأرض الجزيرة ويکون مأواه تکريت وقتله بمسجد دمشق ثمّ يکون خروج شعيب بن صالح من سمرقند ثمّ يخرج السفياني الملعون من الوادي اليابس، وهو من ولد عتبة ابن أبي سفيان، فإذا ظهر السفياني اختفى المهدي ثمّ يخرج بعد ذلک).

حذلم بن بشير گفت: به حضرت امام سجاد علي بن الحسين صلوات الله وسلامه عليهما عرض کردم: خروج حضرت مهدي عليه السلام را توصيف فرما ودلائل وعلامتهاي او را به من بشناسان. فرمود: قبل از خروج مهدي عليه السلام خروج مردي است که او را عوف سلمي گويند در سرزمين جزيره وجايگاهش تکريت مي باشد ودر مسجد دمشق کشته شود پس از آن خروج شعيب ابن صالح از سمرقند سپس خروج سفياني ملعون از بيابان خشک خواهد بود واو از فرزندان عتبة ابن ابي سفيان است وچون سفياني ظاهر گردد مهدي عليه السلام پنهان است وپس از آن خروج فرمايد.

(بحار ج 52 ص 215):

عن محمّد بن مسلم رحمه الله قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ السفياني يملک بعد ظهوره على الکور الخمس حمل امرأة)، ثمّ قال عليه السلام: (أستغفر الله حمل جمل، وهو من الأمر المحتوم الذي لا بدَّ منه).

بنقل از محمد بن مسلم رحمه الله گفت از حضرت صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود همانا سفياني پس از ظهورش پنج شهر را تصرف کند به مدت حمل يک زن (نه ماه)، سپس فرمود: آمرزش مي طلبم مدت حمل شتر را وآن امر حتمي است که ناگزير واقع مي گردد.

(بحار ج 52 ص 217):

عن بشير بن غالب قال: يقبل السفياني من بلاد الروم متنصراً، في عنقه صليب وهو صاحب القوم.

به نقل از بشير بن غالب گفت: سفياني از بلاد روم آيد در حالي که دين نصراني دارد ودر گردنش صليب باشد واو از اصحاب همان قوم است.

(بحار ج 52 ص 249):

عن عبد الملک بن أعين قال: کنت عند أبي جعفر عليه السلام فجرى ذکر القائم عليه السلام فقلت له: أرجو أن يکون عاجلاً ولا يکون سفياني، فقال: (لا والله إنَّه لمن المحتوم الذي لا بدَّ منه).

به نقل از عبد الملک بن اعين گفت: در خدمت حضرت امام باقر عليه السلام بودم درباره ي حضرت قائم عليه السلام مذاکره شد، من عرض کردم: اميد است که ظهورش بزودي صورت گيرد وخروج سفياني واقع نشود. فرمود: نه به خدا قسم خروج سفياني امر حتمي است وناگزير واقع خواهد شد.

(بحار ج 52 ص 249):

عن حمران بن أعين، عن أبي جعفر محمّد بن علي عليه السلام في قوله تعالى: (قَضى أَجَلاً وَأَجَلٌ مُسَمًّى عِنْدَهُ) قال: (إنَّهما أجلان: أجل محتوم، وأجل موقوف)، قال له حمران: ما المحتوم؟ قال: (الذي لا يکون غيره)، قال: وما الموقوف؟ قال: (هو الذي لله فيه المشية)، قال حمران: إنّي لأرجو أن يکون أجل السفياني من الموقوف، فقال أبو جعفر عليه السلام: (لا والله إنَّه من المحتوم).

به نقل از حمران بن اعين از حضرت امام باقر محمد بن علي صلوات الله وسلامه عليهما در تفسير آيه کريمه: (پس به پايان برد مدت را ومدت نامبرده شده در نزد او است) فرمود: همانا اجل بر دو گونه است: اجل حتمي واجل موقوف. حمران عرض کرد: اجل حتمي کدام است؟ فرمود: آن اجلي که جز او نباشد. عرض کرد: اجل موقوف کدام است؟ فرمود: آن اجلي است که خداي را در آن مشيتي باشد، حمران عرض کرد: من اميدوارم که اجل سفياني اجل موقوف باشد امام عليه السلام فرمود: نه به خدا قسم اجل او حتمي است.

(بحار ج 52 ص 249):

عن الفضيل عن أبي جعفر عليه السلام قال: (إنَّ من الأمور موقوفة وأموراً محتومة وأنَّ السفياني من المحتوم الذي لا بدَّ منه).

به نقل از فضيل از امام باقر عليه السلام فرمود: همانا برخي از امور موقوف وبرخي ديگر حتمي است وهمانا سفياني از امور حتمي مي باشد که ناگزير وقوع مي يابد.

(بحار ج 52 ص 249):

عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (السفياني لا بدَّ منه ولا يخرج إلاَّ في رجب)، فقال له رجل: يا أبا عبد الله إذا خرج فما حالنا؟ قال: (إذا کان ذلک فإلينا).

امام صادق عليه السلام فرمود: ناگزير سفياني ظاهر خواهد شد وخارج نمي شود مگر در ماه رجب مردي عرض کرد: وقتي که او خارج شود حال، چگونه خواهد بود؟ فرمود: چون او بيرون آيد پس به سوي ما توجه خواهيد کرد.

(بحار ج 52 ص 250):

عن البطائني قال: رافقت أبا الحسن موسى بن جعفر عليه السلام من مکّة إلى المدينة، فقال يوماً لي: (لو أنَّ أهل السماوات والأرض خرجوا على بني العبّاس لسقيت الأرض دماءهم حتَّى يخرج السفياني)، قلت له: يا سيّدي أمره من المحتوم؟ قال: (من المحتوم) ثمّ أطرق ثمّ رفع رأسه وقال: (ملک بني العبّاس مکر وخدع يذهب حتَّى لم يبقَ منه شيء ويتجدَّد حتَّى يقال: ما مرَّ به شيء).

به نقل از بطائني گفت: با حضرت امام ابوالحسن موسى بن جعفر صلوات الله وسلامه عليهما از مکه مشرفه تا مدينه منوره همراه بودم روزي به من فرمود: اگر همه ساکنان آسمانها وزمين بر بني عباس خروج کنند زمين را از خون آنها سيراب نمايند تا آنکه سفياني خروج کند عرض کردم: اي سيد ومولاي من کار سفياي حتمي است؟ فرمود: آري حتمي است سپس سر بزير افکند وسر بر او زد وفرمود: سلطنت بني عباس سلطنت مکر وخدعه است از ميان مي رود تا آنجا که چيزي از آن باقي نماند وتجديد مي شود چنانکه گفته شود چيزي بر آن نگذشته.

(بحار ج 52 ص 387):

بإسناده رفعه إلى أبي عبد الله عليه السلام قال: (يقدم القائم عليه السلام حتَّى يأتي النجف فيخرج إليه من الکوفة جيش السفياني وأصحابه، والناس معه، وذلک يوم الأربعاء فيدعوهم ويناشدهم حقّه ويخبرهم أنَّه مظلوم مقهور ويقول: من حاجني في الله فأنا أولى الناس بالله...) إلى آخر ما تقدم من هذه، (فيقولون: ارجع من حيث شئت لا حاجة لنا فيک، قد خبّرناکم واختبرناکم فيتفرقون من غير قتال...) الحديث.

راوي بسند خود مرفوعا از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: قائم عليه السلام مي آيد تا به نجف اشرف مي رسد از کوفه سپاهيان وياران سفياني به سوي او روند ومردم با حضرت باشند واين واقعه در روز چهارشنبه خواهد بود حضرت آنها را دعوت ودرباره ي حق خود با آنها گفتگو کند وبه آنها خبر دهد که مظلوم ومقهور شده وفرمايد: هر کس درباره ي خدا با من احتجاج کند من اولي وسزاوارترين مردم به خدا مي باشم تا آخر آنچه در اين باب از پيش گفته شد آنها گويند بهر کجا خواهي برو ما حاجتي به تو نداريم. ما شما را آزموده ايم بدون کارزار پراکنده شوند... الحديث.

(مستدرک السفينة ج 10 ص 587):

الباقر عليه السلام في ذکر علامات ظهور القائم عليه السلام ذکر خروج السفياني واليماني والخراساني في سنة واحدة وفي شهر واحد في يوم واحد، ثمّ قال عليه السلام: (وليس في الرايات أهدى من راية اليماني هي راية هدى لأنَّه يدعو إلى صاحبکم فإذا خرج اليماني حرم بيع السلاح على کلّ مسلم وإذا خرج اليماني فانهض إليه فإنَّ رايته راية هدى، ولا يحلُّ لمسلم أن يلتوي عليه، فمن فعل فهو من أهل النار لأنَّه يدعو إلى الحقّ وإلى صراط مستقيم).

در حديث منسوب به امام باقر عليه السلام در باب ذکر علامتهاي ظهور حضرت قائم عليه السلام است: حضرت خروج سفياني ويماني وخراساني را ذکر فرمود: که هر سه در يکسال ويکماه ويک روز واقع مي شوند سپس فرمود: در پرچمها تنها پرچم يماني به هدايت نزديکتر است زيرا او دعوت به حضرت قائم عليه السلام مي کند وچون يماني خروج کند خريد وفروش اسلحه بر هر مسلماني حرام باشد وچون يماني خروج کند پس بسوي او شتاب که پرچم او پرچم هدايت است وحلال نيست بر مسلمانان که از آن روي گردان شود وهر کس چنين کند از اهل آتش خواهد بود زيرا او دعوت بحق وراه راست مي نمايد.

فتنه ها:

(عن الملاحم والفتن ص 129؛ ويوم الخلاص ص 577):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يوشک أن تتداعي عليکم الأمم تداعي الأکلة على قصعتها وأنتم کثير ولکنَّکم غثاء کغثاء السيل... ولينزعنَّ الله من صدور عدوّکم المهابة منکم وليقذفنَّ في قلوبکم الوهن من حبّ الدنيا وکراهية الموت).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: انتظار مي رود که هجوم آورند بر شما امتهاي ديگر مانند هجوم آوردن خورندگان گرسنه بر ظرف غذا. در حالي که شما از لحاظ شماره وجمعيت بسيار ولي شما مانند کفهاي سيل باشيد والبته خدا مهابت شما را از سينه هاي دشمنانتان برمي کند ودر دلهاي شما سستي مي افکند از محبتي که بدنيا وترسي که از مرگ داريد.

(عن الملاحم والفتن ص 30؛ ويوم الخلاص ص 578):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا اقبلت فتنة من المشرق، وفتنة من المغرب، والتقوا، فبطن الأرض يومئذٍ خير من ظهرها. فإن لم تجدوا إلاَّ جحر عقرب فادخلوا فيه، فإنَّه يکون شرّ طويل).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که فتنه اي از مشرق وفتنه اي از مغرب روي آورد وبهم برخورد کنند پس شکم زمين در آنروز بهتر از پشت زمين باشد (مرگ بهتر از زندگي باشد) واگر جائي بجز سوراخ عقرب نيافتيد داخل آن شويد زيرا شر وبدي طولاني خواهد بود.

(منتخب الأثر ص 433؛ ويوم الخلاص ص 584):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (والذي نفسي بيده، ليلين أمّتي قوم، إذا تکلَّموا قتلوهم وإن سکتوا استباحوهم. ليستأثرون بفيئهم، وليطأن حرمتهم وليسفکنَّ دماءهم وليملأنَّ قلوبهم دغلاً ورعباً فلا تراهم إلاَّ خائفين وجلين مرعوبين. عندها يجيي قوم من المشرق وقوم من المغرب يلون أمّتي (و قد کان ذلک، فالمسلمون مملوکون للشرق وللغرب) فالويل لضعفاء أمّتي منهم، والويل لهم من الله لا يرحمون صغيراً ولا يوقرون کبيراً، ولا يتجافون عن شيء، جثتهم جثث الآدميين، وقلوبهم قلوب الشياطين...) الحديث.

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است. البته گروهي حاکم بر امت من مي شوند که چون امتم سخن گويند آنانرا بکشند واگر خاموش مانند خونشان را مباح دانند فئي وبيت المال آنان را تصرف مي کنند وحرمت ايشان را پايمال سازند وخونهاي آنان را بريزند وقلبهايشان را لبريز از ترس کنند وهمه ترسان ومرعوب مي بيني. در اين هنگام گروهي از مشرق وگروهي از مغرب آيند وزمام امور امتم را بدست گيرند پس واي بحال ضعيفان امتم از آنها وواي بر آنها ستمگران از خدا که ترحمي بر خردسالان واحترامي بر سالخوردگان نکنند واز هيچ چيزي صرف نظر ننمايد بدنهاي آنها بدنهاي آدميان است وقلبهايشان قلبهاي شياطين... حديث ادامه دارد.

(عن الملاحم والفتن ص 108؛ ويوم الخلاص ص 588):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يستخدم المشرکون المسلمين ويبيعونهم في الأمصار ولا يتحاشى لذلک برّ ولا فاجر... (و نحن هکذا مباعون، وعملاء مأجورون) ولا يزال ذلک البلاء على أهل ذلک الزمان حتَّى إذا يئسوا وقنطوا وأساؤوا الظنّ ألاَّ يفرج عنهم إذ بعث الله رجلاً من أطايب عترتي وأبرار ذرّيتي، عدلاً مبارکاً زکياً، لا يغادر مثقال ذرّة، يعزّ الله به الدين والقرآن والإسلام وأهله، ويذلّ به الشرک وأهله، يکون من الله على حذو (أي لا يخالف أمره بل يعمل بأحکام) لا يغترّ بقرابة، ولا يضع حجراً على حجر، ولا يقرع أحداً في ولايته بسوط إلاَّ في حدّ يمحو الله به البدع کلّها، ويميت الفتن کلّها. يفتح الله به باب حقّ ويغلق به باب کلّ باطل يرد به سبيي المسلمين حيث کانوا).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مشرکين مسلمانان را بخدمت خود گيرند وآنرا در شهرها به خريد وفروش مي گذارند وپروا از نيکوکار وبدکار ندارند وهميشه اين بلاء بر مردم آن زمان مسلط است تا چون نوميد ومأيوس شوند وبدگمان گردند که چرا بلاء از آنان برطرف نمي شود خداوند مردي از پاکيزگان عترت من ونيکان ذريه من را که عادل وبا برکت وپاکيزه باشد برمي انگيزد مثقال ذره اي فروگذار نکند خدا دين وقرآن کريم واسلام ومسلمانان را بوسيله او عزيز وشرک ومشرکين را با دست او ذليل سازد. او مخالفت امر خدا نفرمايد بلکه عمل به احکامش مي کند به خويشاوندي مغرور نگردد وسنگي بر روي سنگي ننهد ودر حکومت او تازيانه اي بنا حق بر کسي نزند مگر در حد الهي خدا بوسيله او بدعتها را محو سازد وفتنه ها را مي ميراند خدا با دست او در حق را مي گشايد ودر باطل را مي بندد واسيران مسلمين را در هر کجا باشند برمي گرداند.

(منتخب الأثر ص 442؛ ويوم الخلاص ص 589):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (سيکون بعدي فتن، منها فتنة الأجلاء، يکون فيها هرب وضرب، ثمّ من بعدها فتن أشدّ منها، ثمّ فتنة کلَّما قيل: انقطعت تمادت حتَّى لا يبقى بيت إلاَّ دخلته وسلم إلاَّ صکته حتَّى يخرج رجل من عترتي، الفتنة الرابعة ثمانية عشر عاماً).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بزودي پس از من فتنه ها باشد از آن جمله است فتنه بيرون کردن از وطن که در آن فتنه فرار وزدن باشد سپس بعد از آن فتنه هايي باشد سخت تر از آن پس از آن فتنه هر چقدر گويند فتنه قطع شد امتداد پيدا کند تا آنجا که هيچ خانه اي باقي نماند جز آنکه فتنه داخل آن گردد وهيچ سلامتي باقي نباشد جز آنکه آنرا مي شکند تا آنکه مردي از عترت من خروج کند. وفتنه چهارم هجده سال طول کشد.

(عن إلزام الناصب ص 602؛ ويوم الخلاص ص 602):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (سيحيط بالزوراء _ بغداد _ علج من بني قنطوراء، بأشرار قد سلبت الرحمة من قلوبهم، فيذبحون الأبناء ويستحلّون النساء... ويل للزوراء من بني قنطورا، لکأنّي اُشاهد دماء الفرج بدماء أصحاب السروج؟ وتحرق نارهم الشام فواهاً لحلب من حصارهم... ويهدمون حصون الشامات ولا يبقى إلاَّ دمشق ونواحيها، وتراق الدماء بمشارفها وأعاليها... ثمّ يدخلون بعلبک بالأمان، وتحلُّ البلايا في أنحاء لبنان. فکم من قتيل في الفقر، وکم من أسير ذليل بجانب النهر!!! فهناک تسمع الأعوال وتصحب الأهوال... فإذا أتاهم الحين الأوجر، وثب عليهم العدوّ الأقطر، وهو رابع العلوج المنقر... فيسوقهم سوق الهجان وينکص شياطينهم في أرض کنعان _ فلسطين _ ويقتل جيوشهم العصف ويحلّ بجمعهم التلف.

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: بزودي کافري از بني قنطورا بوسيله اشراري که ترحم از قلبهايشان سلب شده زورا _ بغداد _ را احاطه مي کند که فرزندان را ذبح مي کنند وبه زنان تجاوز مي نمايد... واي بر بغداد از بني قنطورا گوئي مي بينم خونهاي فرجها بعوض خونهاي زين سواران وآتش آنها شام را مي سوزاند واي بر حلب از محاصره آنها وقلعه هاي شامات را ويران کنند وشهري باقي نماند بجز دمشق ونواحي آن وخونها در قسمت هاي بالاي آن ريخته شود. سپس داخل بعلبک شوند با امان دادن (به مردم) وانواع بلا وگرفتاري به اطراف لبنان رسد اي بسا کشته که در بيابان خشک افتاده وچه بسا اسير ذليلي که در طرف نهر باشد در آنجا فريادها شنيده شود وترسها همراه باشد. وچون جوان نيزه زن مخوف به آنها رسد، دشمن خشمگين جفاکار بر آنها حمله کند واو چهارمين کافر است وآنان را مانند چارپايان پاي بسته حرکت مي دهند شيطان هاي خود را به زمين کنعان _ فلسطين _ برگردانند وسپاهيان آنها را مانند گردباد مي کشند وتلف ونابودي به آنها حمله ور شود.

(يوم الخلاص ص 604):

روي عن الصادق عليه السلام: (کيف حال الأشخاص الذين يباشرون الکفّار، ويتودَّدونهم ويجالسونهم ويتکلَّمون بلغاتهم ويکثرون سوادهم ويکونون سبباً لازدياد شوکتهم!!!)، ثمّ قال: (وَمَنْ أَظْلَمُ مِمَّنْ مَنَعَ مَساجِدَ اللَّهِ أَنْ يُذْكَرَ فِيهَا اسْمُهُ وَسَعى فِي خَرابِها) (البقرة: 114).

از حضرت امام صادق عليه السلام روايت شده فرمود: چگونه خواهد بود حال اشخاصي که با کافران معاشرت وآنها را دوست بدارند وبا آنها همنشيني کنند وبه لغت وزبان آنها سخن گويند وبه جمعيت آنها فزوني بخشند وسبب زياد شدن شوکت وجلال آنها گردند!!! سپس اين آيه شريفه را تلاوت فرمود: (وچه کسي ظالمتر باشد از آنکس مانع ذکر خدا در مساجد شود وتلاش در ويراني آنها کند).

(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ وعقد الدرر ص 253):

عن معاذ بن جبل رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (عمران بيت المقدس خراب يثرب وخراب يثرب خرج الملحمة وخروج الملحمة فتح القسطنطينية، وفتح القسطنطينيه خروج الدجّال)، ثمّ ضرب يده على فخذه الذي حذاه أو منکبه، ثمّ قال: (إنَّ هذا الحقّ، کما أنَّک ها هنا أو کما أنَّک قاعد _ يعني معاذاً _).

بنقل از معاذ بن جبل گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: آبادي بيت المقدس ويراني مدينه است وويراني مدينه خروج وبيرون آمدن جنگ بزرگ است وخروج جنگ بزرگ گشوده شدن قسطنطينيه وگشوده شدن آن خروج دجال است سپس دست مبارک را به زانوي کسي که در کنارش بود يا بر شانه او زد آنگاه فرمود: اين موضوع حق است همچنانکه تو در اينجا هستي يا همچنانکه نشسته اي که مخاطب معاذ بود.

(أخرجه نعيم بن حماد في الفتن؛ وعقد الدرر ص 334):

عن عبد الله ابن عمرو، قال: ليأتينَّ على الناس زمان يتمنّى فيه المؤمن لو أنَّه في فلک مشحون هو وأهله، يموج في البحر من شدّة ما في الأرض من البلاء).

عبد الله بن عمرو گفت: البته زماني به مردم فرا مي رسد که مؤمن در آن آرزو مي کند که اي کاش او وکسانش در کشتي مي نشستند وتسليم امواج دريا شود بترس بلاي شديد وسختي که در خشکي وجود دارد.