آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۳۹ -


(نور الثقلين ج 1 ص 31):

عن داود بن کثير الرقّي عن أبي عبد الله عليه السلام في قوله تعالى: (هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ) قال: (من أقرَّ بقيام القائم عليه السلام أنَّه حقّ).

به نقل از داود بن کثير رقي از حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (هادي است براي پرهيزگاران آنان که ايمان به غيب دارند)، فرمود: کسي که اقرار به قيام قائم عليه السلام کند که آن حق است.

(تفسير البرهان ج 3 ص 96):

قال الله تعالى: (الَّذِينَ إِنْ مَكَّنَّاهُمْ فِي الأَْرْضِ أَقامُوا الصَّلاةَ وَآتَوُا الزَّكاةَ وَأَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَنِ الْمُنْكَرِ وَلِلَّهِ عاقِبَةُ الأُْمُورِ) (الحجّ: 91)، قال أبو جعفر عليه السلام: (هذه لآل محمّد المهدي عليه السلام وأصحابه يملکهم الله مشارق الأرض ومغاربها ويظهر الدين ويميت الله عزَّ وجلَّ به وبأصحابه البدع والباطل کما أمات السفيه الحقّ حتَّى لا يرى أثر من الظلم ويأمرون بالمعروف وينهون عن المنکر ولله عاقبة الأمور).

خداي تعالى فرمايد: کساني که چون آنان را در زمين مکانت بخشيديم نماز را بپاي داشتند زکوة را اداء کردند وامر به معروف ونهي از منکر نمودند وپايان کارها در اختيار خدا است. امام باقر عليه السلام فرمود: اين آيه کريمه براي آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به مهدي عليه السلام واصحاب او است که خدا آنان را مالک مشرقها ومغربهاي زمين مي سازد ودين را ظاهر وخداي عزَّ وجلَّ با دست او اصحابش بدعت ها وباطل را مي ميراند چنانکه سفيه وبيخرد حق را مي رانيد تا آنجا که اثري از ظلم باقي نماند وامر به معروف ونهي از منکر کنند وپايان کارها به اختيار خدا است.

(يوم الخلاص ص 434):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (إذا کان أهل ذلک الزمان ذئاباً وسلاطينه سباعاً وأوساطه أکالاً وفقراؤه أمواتاً).

امير المؤمنين عليه السلام (درباره آخر الزمان) فرمود روزگاري که مردمش گرگ صفت باشند وپادشاهان درنده ومتوسطين از مردم پر خور وفقراء وبينوايان جزء اموات باشند.

(تفسير الصافي چاپ قديم ص 457):

وفي روضة الواعظين عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (من أشراط الساعة أن يرفع العلم ويظهر الجهل ويشرب الخمر ويفشو الزنا ويقلّ الرجال وتکثر النساء حتَّى أنَّ الخمسين امرأة فيهنَّ واحد من الرجال).

در کتاب روضة الواعظين از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: از مقدمات وقوع قيامت وآخرالزمان است که علم از ميان مي رود وناداني ظاهر مي گردد (يعني علم حقيقي) وشراب نوشيده شود وزنا فاش گردد ومرد کم وزنان بسيار شوند تا آنجا که پنجاه زن در برابر يک مرد باشد.

(منتخب الأثر ص 432):

عن بن عبّاس رحمه الله قال: حججنا مع رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حجّة الوداع فأخذ بحلقه باب الکعبة ثمّ أقبل علينا بوجهه فقال: (ألا أخبرکم بأشراط الساعة؟)، فکان أدنى الناس منه يومئذٍ سلمان رضي الله عنه فقال: بلى يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، فقال: (من أشراط القيامة إضاعة الصلاة واتّباع الشهوات والميل مع الأهواء وتعظيم أصحاب المال وبيع الدين بالدنيا فعندها يذاب قلب المؤمن في جوفه کما يذاب الملح في الماء ممَّا يرى من المنکر فلا يستطيع أن يغيّره)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان إنَّ عندها يليهم أمراء جورة ووزراء فسقة وعرفاء ظلمة وأمناء خونة)، وقال سلمان رضي الله عنه: إنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان إنَّ عندها يکون المنکر معروفاً والمعروف منکراً ويؤتمن الخائن ويخون الأمين ويصدق الکاذب ويکذب الصادق)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان فعندها تکون إمارة النساء ومشاورة الإماء وقعود الصبيان على المنابر ويکون الکذب ظرفاً والزکوة مغرماً والفيء مغنماً ويجفو الرجل والديه ويبرّ صديقه ويطلع الکوکب المذنب)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان لکائن فعندها تقارب الأسواق إذ قال هذا: لم أبع شيئاً، وقال هذا: لم أربح شيئاً، فلا ترى إلاَّ ذامّاً لله)، قال سلمان: وإنَّ هذا لكائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان فعندها تليهم أقوام إن تکلَّموا قتلوهم وإن سکتوا استباحوهم ليستأثرون بغيهم وليطاؤن حرمتهم وليسفکنَّ دمائهم وليملئنَّ قلوبهم دغلاً ورعباً فلا تراهم إلاَّ رجلين خائفين مرعوبين مرهوبين)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان إنَّ عندها يؤتى بشيء من المشرق وشيء من المغرب يلون أمّتي فالويل لضعفاء أمّتي منهم والويل لهم من الله لا يرحمون صغيراً ولا يوقرون کبيراً ولا يتجافون عن مسيء جثَّتهم جثّة الآدميين وقلوبهم قلوب الشياطين)، قال سلمان رضي الله عنه: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان وعندها يکتفي الرجال بالرجال والنساء بالنساء ويغار على الغلمان کما يغار على الجارية في بيت أهلها وتشبه الرجال بالنساء والنساء بالرجال ويرکب ذوات الفروج السروج فعليهنَّ من أمّتي لعنة الله)، قال سلمان رضي الله عنه: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان عندها تزخرف المساجد کما تزخرف البيع والکنايس وتحلى المصاحف وتطول المنارات وتکثر الصفوف قلوب متباغضة وألسن مختلفة)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان رضي الله عنه وعندها تحلى ذکور أمّتي بالذهب يلبسون الحرير والديباج ويتَّخذون جلود النمور صفافاً (صفاقاً) وعندها يظهر الربا ويتعاملون بالغيبة والرشى ويوضع الدين وترفع الدنيا)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان وعندها يکثر الطلاق فلا يقام لله حدّ ولن يضرّوا الله شيئاً)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان وعندها تظهر القينات والمعارف وتلينهم أشرار أمّتي)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان وعندها يحجّ أغنياء أمّتي للنزهة ويحجّ أوساطها للتجارة ويحجّ فقراؤها للريا والسمعة فعندها يکون أقوام يتعلَّمون القرآن لغير الله ويتَّخذونه مزامير ويکون أقوام يتفقَّهون لغير الله ويکثر أولاد الزنا ويتغنّون بالقرآن ويتهافتون بالدنيا)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان ذلک إذا انتهکت المحارم واکتسبت المآثم وسلّط الأشرار على الأخيار ويفشو الکذب وتظهر اللجاجة وتفشو الفاقة ويتباهون في اللباس ويمطرون في غير أوان المطر ويستحسنون الکوبة والمعازف وينکرون الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر حتَّى يکون المؤمن في ذلک الزمان أذلّ من الأمَة ويظهر قرّاؤهم وعبّادهم فيما بينهم التلاوم فأولئک يدعون في ملکوت السماوات: الأرجاس الأنجاس)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان فعندها لا يخشى الغني على الفقير حتَّى أنَّ السائل يسأل في الناس فيما بين الجمعتين لا يصيب أحداً يضع في کفّه شيئاً)، قال سلمان: وإنَّ هذا لکائن يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ فقال: (إي والذي نفسي بيده يا سلمان فعندها يتکلَّم الرويبضة)، فقال سلمان: وما الروبيضة يا رسول الله فداک أبي واُمّي؟ قال صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يتکلَّم في أمر العامّة من لم يکن يتکلَّم فلم يلبثوا إلاَّ قليلا حتَّى تخور الأرض خورة فلا يظنّ کلّ قوم إلاَّ أنَّها خارت في ناحيتهم فيمکثون ما شاء الله ثمّ يمکثون في مکثهم فتلقى لهم الأرض أفلاذ کبدها)، قال: (ذهباً وفضَّةً) ثمّ أومئ بيده إلى الأساطين فقال: (مثل هذا، فيومئذٍ لا ينفع ذهب ولا فضّة فهذا معنى قوله تعالى: (فَقَدْ جاءَ أَشْراطُها)، قال الله تعالى: (فَاعْلَمْ أَنَّهُ لا إِلهَ إِلاَّ اللَّهُ وَاسْتَغْفِرْ لِذَنْبِكَ)).

بنقل از ابن عباس رحمه الله گفت: يا رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در حجة الوداع بوديم حضرت حلقه در کعبه مشرفه را گرفت وبما رو کرد وفرمود: آيا از مقدمات قيامت بشما خبر بدهم ونزديکترين مردم به حضرت در آن روز سلمان رضي الله عنه بود عرض کرد: آري يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: از مقدمات قيامت ضايع ساختن نمازها وپيروي از شهوتها وميل کردن به هوا وهوس وبزرگ داشتن مالداران وفروختن دين بدنيا است که در اين هنگام قلب مؤمن گداخته شود همانند گداخته شدن نمک در آب از منکراتي که مي بيند ونتواند آنرا تغيير دهد سلمان رضي الله عنه عرض کرد يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست اوست اي سلمان رحمه الله در اينموقع اميران ستمگر ووزيران فاسق وعارفان ظالم واينان خائن متصدي امور شوند سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري به پروردگارم قسم در اين وقت منکر معروف ومعروف منکر شود وشخص خائن امين وامين خائن شمرده شود ودروغگو را تصديق کنند وراستگو را تکذيب نمايند سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست او است اي سلمان در اين هنگام زنان فرمانروا باشند وکنيزان مورد مشورت قرار گيرند وکودکان بر منبرها نشينند ودروغ کار ظريف بشمار آيد وزکوة را خسارت وبيت المال را غنيمت گيرند ومرد به پدر ومادرش جفاء کند ودوستش را راستگو مي داند وستاره ي دنباله دار طلوع کند. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رضي الله عنه در اينموقع بازارها نزديک شود اين يک گويد: چيزي نفروختم وآن يک گويد: من سودي نبردم پس کسي را نمي بيني جز آنکه خداي را نکوهش کند سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است يا سلمان در اين وقت زمام امور آنها بدست کساني افتد که اگر سخن گويند آنها را بکشند واگر خاموش مانند کشتن آنها را مباح دانند براي آنکه حقوق آنها از بيت المال را تصاحب کنند واحترام آنها را پايمال سازند وخونهايشان را بريزند ودلهاي آنرا پر از دغل وترس کنند نمي بيني دو کس را مگر همديگر بترسند ومرعوب يکديگر باشند سلمان گفت: اين کار شدني است يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: آري به کسي جانم دو دست اوست اي سلمان در اين وقت چيزي از مشرق وچيزي از مغرب ظاهر مي شود ودر اين وقت امت من چهره ورنگ عوض مي نمايند وواي بر ضعفاء امت پس واي بر امت براي شان از سوي خداوند نه بر صغير رحم کنند ونه بزرگان را احترام کنند واز گناهکاران فاصله نگيرند جثه شان جثه آدميان باشد وقلبهايشان قلبهاي شياطين، سلمان رضي الله عنه عرض کرد: اين امر واقع مي شود يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت اوست اي سلمان در اين موقع مردان با مردان وزنان با زنان اکتفاء کنند وبر پسران رشک برند چنانچه بر دختران در خانه اهل شان رشک برند ومردان به زنان وزنان به مردان شباهت يابند وزنان سوار زين ها شوند بر اينگونه از زنان امتم لعنت خدا باد. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: اين کار واقع مي شود يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رضي الله عنه ودر اين هنگام مساجد را زينت کنند چنانکه عبادتگاه هاي يهودان ومسيحيان را زينت نمايند وبه قرآن ها زيور بندند ومناره ها را طولاني سازند وصفهاي بسيار مي بندند در حالي که دلها به همديگر کينه توز وزبانها مختلف باشد. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رضي الله عنه در اين هنگام پسران امتم با طلا خود را بيارايند وحرير ديباج بپوشند وپوست پلنگ پوشند. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رحمه الله ودر اين موقع ربا آشکار مي شود مردم عمل به غيبت ورشوه گرفتن ورشوه دادن کننده دين پست مي شود وبلند شمرده شود دنيا. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان ودر اين وقت طلاق بسيار مي گردد وحدود خدا اقامه نمي شود وهرگز بخدا ضرر وزياني نتوانند رسانيد. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رحمه الله ودر اين موقع کنيزهاي خواننده وآلات موسىقي ظاهر مي شود وآوازه خواني ومشاطه گري وآلات لهو ولعب وآزار امتم آنها را خريد وفروش مي نمايند. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع شدني است؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رحمه الله در اين وقت ثروتمندان امتم براي تفريح حج کنند وافراد متوسط امتم بخاطر تجارت به حج روند وفقيران امتم براي رياکاري حج کنند. ودر اينموقع گروهي قرآن کريم را براي غير خدا فرا گيرند وآنرا مزمار وساز قرار دهند وگروهي درس فقه براي غير خدا خوانند واولاد زنا بسيار شوند وقرآن کريم را به آواي غنا خوانند وبر دنيا نهند سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رحمه الله در زماني که محارم هتک شوند وکسب گناه رواج يابد وبدان بر نيکان مسلط گردند ودروغ فاش ولجاجت ظاهر شود وتنگدستي بسيار گردد ومردم در لباس فخر ومباهات کنند وباران غير موقع ببارد وطبل وآلات موسيقي را مردم خوب بشمرند وامر بمعروف ونهي از منکر را انکار کنند تا آنجا که مؤمن در آن زمان خوار وذليلتر از کنيز باشد وخوانندگان وحسابداران يک ديگر را سرزنش کنند. آنها در ملکوت آسمانها پليد وناپاک خوانده شوند. سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع مي شود؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست قدرت او است اي سلمان رضي الله عنه در اين وقت ثروتمند از مستمند ترسي ندارد تا آنجا که مستمند از طرف يک هفته اگر از مردم چيزي بخواهد کسي نيابد که چيزي بدستش بگذارد سلمان رضي الله عنه عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين امر واقع شدني است؟ فرمود: آري قسم به آنکس که جانم بدست او است اي سلمان رحمه الله در اين وقت رويبضه بسخن آيد سلمان رحمه الله عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رويبضه چيست؟ پدر ومادرم فدايت باد فرمود: در امور عامه مردم کسي که سخن نمي گويد سخن بگويد واندکي درنگ کنند که زمين ناله اي برکشد پس هر قومي گمان کنند که تنها در ناحيه خودشان اين ناله برآمده پس تا آنجا که خدا بخواهد درنگ کنند وزمين پاره هاي جگر خود را براي آنها مي افکند فرمود: يعني طلا ونقره را آنگاه يا دست مبارک اشاره به ستونها کرد وفرمود: مثل اين در آنروز طلا ونقره سودي ندهد واين است معناي آيه کريمه: (پس بتحيق آيد اشراط ساعت) خداي تعاي فرمايد: (پس بدانکه معبودي نيست بجز ذات پاک خداي يگانه وبراي گناه خود استغفار کن).

(منتخب الأثر ص 434):

عقد الدرر: عن أبي جعفر محمّد بن علي عليه السلام: (لا يظهر المهدي إلاَّ على خوف شديد وزلزال وفتنة تصيب الناس وطاعون قبل ذلک وسيف قاطع بين العرب واختلاف شديد بين الناس وتشتّت في دينهم وتغيّر في حاله حتَّى يتمنّى الموت صباحاً ومساءً من عظم ما يرى ومن کلب الناس وأکل بعضهم بعضاً... فيا طوبى لمن أدرکه وکان من أنصاره والويل کلّ الويل لمن خالفه وخالف أمره).

در کتاب عقد الدرر از حضرت جعفر بن محمد عليه السلام روايت است که حضرت مهدي عليه السلام ظاهر نشود مگر در زماني که خوف وفتنه وآشوب زيادي به مردم رسد وبلاي طاعون بر آنها فرود آيد واعراب بر عليه يکديگر شمشير بندند وجنگ وخونريزي بين اعراب زياد شود واختلاف مردم با هم بسيار گردد ودر امر دين پراکنده گردند وحال عمومي سخت گردد تا جاييکه هر صبح وشام تقاضاي مرگ نمايند از بزرگي بلائي که بر آنها نازل شود وسختي روزگار که سبب خوردن بعضي از مردم کشورها مردم کشور ديگر گردد ودر چنين روزگاري خوشا حال آنکه از ياران حضرت مهدي عليه السلام باشد وواي بحال آنکه جز مخالفين حضرت باشد وبا اوامر آن حضرت مخالفت نمايد.

وکلاء وسفيران وتوقيعات حضرت مهدي:

(يوم الخلاص ص 187):

أبو عمرو، عثمان بن سعيد العمري الأسدي. وکيل جدّه الهادي عليه السلام وأبيه العسکري عليه السلام طيلة خمس سنوات قبل مولده، وکان يلقَّب بالزيّات أو السمّان لأنَّه کان يتاجر بالسمن تغطية لأمره العظيم الذي کان يتولاّه في عصر الرقابة الشديدة وظلم بني هاشم، حتَّى أنَّه کان ينقل الأموال للعسکريين في زقاق السمن قبل أن يصير من وکالتهما لسفارة المهدي عليه السلام وهو الذي قال عنه العسکري لصاحبه أحمد بن إسحاق قولاً أعلنه على الملا في الشيعة: (... العمري ثقتي فما أدّى إليک عنّي فعنّي يؤدّي وما قال لک فعنّي يقول فاسمع له وأطع فإنَّه الثقة المأمون)، وقد سمع العمري هذه الشهادة فيه، فخرَّ ساجداً شاکراً لله على هذه الثقة وبکى أمام أحمد بن اسحاق ومن کان في مجلسه فهو محلّ ثقة الشيعة يومئذٍ في أقطار الأرض لما سمعوا من مدحه والثناء عليه، فتسالموا على عدالته ووثاقته وجلالة قدره.

ابو عمر وعثمان بن سعيد عمري اسدي وکيل جد بزرگوار مهدي عليه السلام حضرت امام هادي عليه السلام ووکيل پدر بزرگوارش حضرت امام حسن عسکري عليه السلام در طول پنجسال پيش از ميلاد حضرت مهدي عليه السلام بوده وزيارت وسمان (زيتون فروش وروغن فروش) بود زيرا تجارت روغن داشت بخاطر مخفي کردن امر بزرگي که در زمان رقابت سخت وظلم بني هاشم بر عهده داشت حتَّى اموال را در خيکهاي روغن مي گذاشت وبه خدمت امام هادي عليه السلام وامام عسکري عليه السلام مي رسانيد پيش از آنکه از وکالت آن بزرگواران به سمت سفارت مهدي عليه السلام تعيين شود واو همان شخصيت است که امام عسکري عليه السلام به دوستش احمد بن اسحق سخني فرمود که وي آنرا در ميان شيعيان اعلان کرد: عمري محل وثوق من است آنچه به تو از من رسانيده از من است وآنچه به تو گفته از من گفته پس از او بشنو واطاعتش کن که او موثق وامين است... عمري وقتي که اين شهادت را در حق خود شنيد به سجده شکر افتاد وخداي را سپاس بر اين وثوق واعتماد گفت ودر نزد احمد بن اسحق وکساني که در مجلس حضور داشتند گريست. پس او در آن روز در همه اقطار زمين نزد شيعيان محل وثوق بود بدليل مدح وثنائي بر او شده بود بنابراين عدالت ووثاقش وجلالت قدرش را مسلم دانستند.

(يوم الخلاص ص 192):

کتب الحجّة عجَّل الله تعالى فرجه الشريف بحقّ هذا السفير: (... (و هو) محلّ ثقتنا بما هو عليه. وإنَّه عندنا بالمنزلة والمکان اللذين يسرّانه. زاد الله في إحسانه إليه، إنَّه وليّ قدير والحمد الله لا شريک له وصلَّى الله علي رسوله محمّد وآله وسلَّم تسليماً کثيراً کثيراً).

حضرت حجت عصر عجل الله تعالى فرجه الشريف در حق اين سفير نوشت.. واو محل وثوق ما در کارهائي که بر عهده دارد مي باشد واو در نزد ما منزلت ومکاني دارد که بداشتن آن مسرور است خدا احسانش را به او افزون فرمايد که او صاحب اختيار وتوانا است وستايش خداي بي شريک وهمتا را ودرود وصلوات وسلام خدا بر محمد وآل اطهار او بسيار باد.

(يوم الخلاص ص 192):

العمري الثاني وهو أبو جعفر محمّد بن عثمان السابق ذکره توفّي سنة (305هـ): وقد کان سفيراً للقائم عليه السلام بنصّ من أبيه العسکري عليه السلام کما سبق في شهادته. له وبنصّ من أبيه السفير الأوّل وبتعيين من القائم عجَّل الله فرجه کما رأيت سابقاً وکانت تزکيته قد سبقت من الإمام العسکري في کتاب لأحد أصحابه، قال فيه: (العمري وابنه ثقتان فما أدّيا فعنّي يؤدّيان وما قالا فعنّي يقولان فاسمع لهما وأطعهما فإنَّهما الثقتان المأمونان).

عمري دويم ابو جعفر بن عثمان (که قبلا مشخصات عثمان ذکر شد) که به سال 305 هجري رحلت کرد. او سفير حضرت قائم عليه السلام بود. بنص از امام عسکري عليه السلام بود چنانکه در شهادت امام عليه السلام براي او وبنص از پدرش سفير اول وبه تعيين از حضرت قائم عليه السلام که قبلا بيان گرديد ودرباره ي تزکيه او از امام عسکري عليه السلام به يکي از اصحاب خود نوشته بود فرموده: عمري وپسرش ثقة هستند وآنچه رسانده انداز من است وآنچه گفته اند از من مي گويند پس از آنان بشنود واطاعتشان کن که هر ومورد وثوق وامين مي باشند.

(يوم الخلاص ص 193):

ومن سفرائه عليه السلام: النوبختي. هو أبو القاسم، الحسين بن روح بن أبي بحر النوبختي المتوفّى في شعبان سنة (326هـ) أقامه محمّد بن عثمان السابق بأمر من صاحب الأمر عليه السلام بعد أن کان سلفه يحيل عليه قبض الأموال قبل وفاته بسنتين لمرضه وعجزه عن مزاولة السفارة إلى آخر قسمة من حياته، وقال لمن حضر ساعة وفاته: اُمرت أن اُوصي إلى أبي القاسم، حسين بن روح.

واز سفراء حضرت عليه السلام نوبختي است. ابو القاسم حسين بن روح ابي بحر نوبختي است که در ماه شعبان المعظم 326 هجري رحلمت کرده ومحمد بن عثمان سابق الذکر به فرمان حضرت صاحب الامر عليه السلام او را بجاي خود گماشت پس از آنکه سفير سابق (محمد بن عثمان) دريافت اموال مرا دو سال پيش از مردنش به وي احاله کرده بود چون خود مريض وعاجز از ادامه دادن امر سفارت شده بود تا پايان زندگيش وبه کساني که در حالت احتضار به نزدش بودند گفت: من مأمور شده ام که به ابوالقاسم حسين بن روح وصيت کنم.

(يوم الخلاص ص 193):

وقد کتب هذا السفير إلى سيّده يستأذنه في الخروج إلى الحجّ فخرج الأمر هکذا: (لا تخرج هذه السنة). فاغتمَّ لعدم الإذن وأعاد الطلب ثانية مستفتياً بالحکم لأنَّ حجّه کان نذراً موقوفاً فخرج الأمر: (إذا کان لا بدَّ فکن في القافلة الأخيرة).

اين سفير به مولا وسيد خود (امام عصر  عليه السلام ) نوشت واذن خواست که حج کند امر اينگونه صادر شد: امسال به حج مرو. نوبختي غمگين شد ومجددا اذن خواست واستفتاء نمود که حج نذر ومحدود به وقت معين است فرمان رسيد: اگر ناگريز باشي پس در قافله آخر حرکت کن...

(بحار ج 53 ص 181؛ يوم الخلاص ص 194):

السمري وهو أبو الحسن علي بن محمّد السمري المتوفّى سنة (329هـ): أوصى له أبو القاسم النوبختي السفير الثالث بأمر من الإمام عليه السلام وکان من أصحاب العسکري عليه السلام السابقين المقرَّبين وقد کتب له الحجّة عليه السلام في أواخر عهده في جملة کتاب شريف: (أمَّا الحوارث الواقعة _ أي الأحکام الشريعية التي تحتاجون إلى الفتوى بما يجد فيها _ فارجعوا بها إلى رواة حديثنا فإنَّهم حجَّتي عليکم وأنا حجَّة الله عليهم).

سمري ابو الحسن علي بن محمد سمري که بسال 329 هجري رحلت کرد. ابوالقاسم نوبختي سفير سوم به امر امام عليه السلام به او وصيت کرد. واو از اصحاب سابق ومقرب امام عسکري عليه السلام بود وحضرت حجت عصر عليه السلام در اواخر عمرش در نامه ي شريف خود به او نوشت: امام در حوادث واقعه يعني احکام شرعيه که احتياج به فتوى دارد رجوع به راويان حديث ما کنيد که آنان حجت من بر شمايند ومن حجت خدا بر ايشان مي باشم.

(کشف الغمّة ج 2 ص 530؛ بحار ج 51 ص 361؛ يوم الخلاص ص 195؛ بحار ج 52 ص 151):

ومن کتابه عليه السلام إلى السمري بعد ما سُئل أن يوصي لغيره: (بسم الله الرحمن الرحيم، يا علي بن محمّد السمري اسمع عظم الله أجر إخوانک فيک فإنَّک ميّت ما بينک وبين ستّة أيّام. فاجمع أمرک ولا توص إلى أحد فيقوم مقامک بعد وفاتک فقد وقعت الغيبة التامّة فلا ظهور إلاَّ بعد أن يأذن الله تعالى ذکره وذلک بعد طول الأمد وقسوة القلوب وامتلاء الأرض جوراً وسيأتي من شيعتي من يدّعي المشاهدة ألا فمن ادّعى المشاهدة قبل خروج السفياني والصيحة فهو کذّاب مفتر ولا حول ولا قوّة إلاَّ بالله العلي العظيم).

واز نامه ي حضرت عليه السلام به سمري است که پس از سئوالش درباره ي اينکه بديگري وصيت کند نوشته بود: بسم الله الرحمن الرحيم. اي علي بن محمد سمري بشنو خدا پاداش برادرانت را درباره ي تو بزرگ کناد که تو پس از شش روز مي ميري پس کار خود را جمع کن وبه کسي وصيت منما که پس از تو به جايت قيام کند به تحقيق غيبت تامة بزرگر واقع شده وظهوري نخواهد بود مگر پس از آنکه خداي تعالى اذن دهد بعد از مدت طولاني وسخت شدن دلها وپر شدن زمين رفتم واز شيعيان من کساني ادعاي ديدن ومشاهده کنند هان کسي اگر پيش از بيرون آمدن سفياني وصيحة آسماني ادعاي مشاهده کند دروغگو ومفتري است وهيچ حول وقوه اي نيست مگر به امر خداي بلند مقام بزرگ.