(يوم الخلاص ص 424):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا أکثر الجور والفساد وظهر المنکر
وأمرت أمّتي به ونهيت عن المعروف وينکرون الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که ستم وفساد بسيار شود ومنکر
آشکار گردد وامتم امر به منکر کنند ونهي از معروف نمايند ومنکر امر به معروف ونهي
از منکر شود.
(يوم الخلاص ص 425):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا صار الناس سمّاعين للکذب، أکّالين
للسحت، يستحلّون الربا والخمر والمقالات والطرب والمعازف).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که بسيار دروغ بشنوند وبسيار
حرام خوار گردند وربا وشراب وگفتارهاي باطل وطرب وآلات موسيقي را حلال بدانند.
(يوم الخلاص ص 427):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا قطعوا الأرحام، ومنّوا بالطعام
وإذا ذهبت رحمة الأکابر وقلَّ حياء الأصاغر).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که مردم رحمها را قطع کنند
ودر اطعام کردن منت بگذارند وترحم کردن بزرگان برود وحياء وشرم از خردسالان رخت
بربندد.
(يوم الخلاص ص 425):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا تواخي الناس على الفجور وتهاجروا
على الدين وتحاجّوا على الکذب وتباغضوا على الصدق.. فإن کان ذلک کان الولد غيظاً
(أي مؤذياً مغضباً عاقاً) والمطر قيظاً (يعني في الصيف وفي غير أوانه) وتفيض اللئام
فيضاً (تزداد) وتغيض الکرام غيضاً (أي تقل وتنزل قيمتها...)) وهذا کلّه من واقع
حياتنا التي يتمّ وصفها بقوله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (وکان أهل ذلک الزمان
ذئاباً وسلاطينه سباعاً وأوساطه أکالاً وفقراؤه أمواتاً).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: چون مردم متحد شوند بر بدکاري ودور
ماندن بر اين وبا يکديگر دوستي ورزند بر دروغ وکينه توزي بر راستي کنند... واگر
اينگونه باشد فرزند غيظ خواهد بود (اذيت گر وخشمگين ونافرمان) وباران قيظ باشد
(يعني در تابستان وغير موقع) وفرومايگان بسيار شوند وشايستگان وکريمان اندک وبي
قيمت گردند.
(يوم الخلاص ص 427):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يحسد الرجل أخاه، ويسبّ أباه ويتعامل
الشرکاء بالخيانة).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مرد به برادرش حسد مي برد وبه پدرش
ناسزا گويد وشرکاء با يکدگر به خيانت رفتار کنند.
(يوم الخلاص ص 428):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا دبَّ الکبر في القلوب دبيب السمّ
في الأبدان وظهرت الجرائم وهونت العظائم).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که تکبر در قلبها مانند خزيدن
زهر در بدن بخزد وجرمها آشکار شود وکارهاي شريف خوار شمرده شود.
(يوم الخلاص ص 428):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکثر قيهم المال، ويعظم أصحاب المال).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مال در آنها بسيار ومالداران بزرگ
شمرده شوند.
(يوم الخلاص ص 428):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يکون ذلک إذا عظَّمتم أغنياءکم وأهنتم
فقراءکم.. ورأيت الخلق في المجالس لا يتابعون إلاَّ الأغنياء).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هنگامي که مالداران خود را بزرگ
شمرديد وفقيران را تحقير کرديد ومردم را ديديد که در مجالس فقط مالداران را پيروي
کنند.
(مسند أحمد ج 2 ص 418؛ يوم الخلاص ص 429):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ليشربنَّ أناس من أمّتي الخمر
يسمّونها بغير اسمها. ويضرب على رؤوسهم بالمعازف).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته مردمي از امتم شراب مي نوشند
وآن را به غير نام شراب نام مي برند. وبالاي سرشان تار وطنبور زنند.
(يوم الخلاص ص 429):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يظهر القمار ويباع الشراب ظاهراً ليس
له مانع).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قمار آشکار مي گردد وشراب آشکار
وبدون مانع فروخته شود.
(يوم الخلاص ص 430):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (تقسّم أموال ذوي القربى بالزور
ويتقامر عليها وتشرب بها الخمور).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اموال خويشاوندان (منظور خمس است) به
ظلم تقسيم ووسيله قمار بازي شود وبا آن شراب خورده شود.
(يوم الخلاص ص 430):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يأتي على الناس زمان هم ذئاب فمن لم
يکن ذئباً أکلته الذئاب).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: زماني به مردم رخ دهد که مردم گرگ خو
شوند واگر کسي گرگ خو نباشد گرگ خويان او را بخورند.
(يوم الخلاص ص 430):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ليأتينَّ على الناس زمان يستحلّون
الخمر عليهم لعنة الله والملائکة والناس أجمعين).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: زماني به مردم رو نهد که مردم شراب
را حلال شمارند لعنت خدا وفرشتگان وهمه ي مردم بر آنها باد.
(يوم الخلاص ص 430):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا لبس الناس جلود الضان على قلوب
الذئاب وقلوبهم أنتن من الجيف وأمرّ من الصبر).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که مردم پوست گوسفند بر دلهاي
گرگ بپوشند وقلبهايشان گند وبدبوتر از مردار وتلختر از صبر باشد.
(يوم الخلاص ص 430):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (کلامهم أحلى من الغسل، وقلوبهم أمرّ
من الحنظل، ما من يوم إلاَّ يقول الله تعالى: أمنّي تفرّون أم عليَّ تتجرَّأون؟ (أَفَحَسِبْتُمْ
أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَأَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ )).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: سخنانشان شيرين تر از عسل وقلبهايشان
تلختر از حنظل باشد روزي نگذرد جز آنکه خداي تعالى فرمايد: آيا از من فرار مي کنيد؟
يا بر من جرئت پيدا مي کنيد؟ (آيا پنداريد که ما شما را بيهوده آفريده ايم وشما
بسوي ما باز نمي گرديد؟).
(يوم الخلاص ص 431):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لترکبنَّ سنن من کان قبلکم شبراً بشبر
وذراعاً بذارع، لو أنَّ أحدکم دخل في جحر ضبّ لدخلتم فيه وحتَّى أنَّ أحدکم لو جامع
امرأته في الطريق لفعلتموه).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: به روش هاي کساني که پيش از شما
بودند وجب به وجب وذراع وذراع خواهيد رفت که اگر کسي در سوراخ سوسماري رود شما نيز
داخل شويد واگر کسي در کنار راه با همسر خود همبستر شود شما نيز اين کار کنيد.
(يوم الخلاص ص 431):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ورأيت الناس يتسافدون کما تتسافد
البهائم، لا ينکر أحداً منکراً تخوّفاً من الناس).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مردم را در آن عصر مي بيني مانند
چهارپايان نر وماده مي شوند وهيچکس از ترس مردم مخالفت به امر منکر نمي نمايد.
(يوم الخلاص ص 358):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (بنا فتح الأمر، وبنا يختم وبنا استنقذ
الله الناس في أوّل الزمان وبنا يکون العدل في آخر الزمان).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امر ولايت از ما آغاز شده وبه ما
پايان مي پذيرد وخدا بوسيله ما مردم را نجات بخشيد وبرقراري عدل در آخرالزمان با ما
باشد.
(يوم الخلاص ص 432):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يصبح الأمر بالمعروف ذليلاً والفاسق فيما لا يحبّ
الله محموداً).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: امر به معروف دليل مي گردد وفاسق بخاطر انجام
آنچه خدا دوست نمي دارد ستوده وپسنديده مي شود.
(يوم الخلاص ص 432):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ولا يزداد الأمر إلاَّ شدّة، ولا الدنيا إلاَّ
إدباراً).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: درباره آخرالزمان فرمود دنيا بر اهل دنيا پشت مي
کند وشدت گرفتاري زياد مي شود.
(منتخب الأثر ص 437؛ ويوم الخلاص ص 432):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يأتي على الناس زمان لا يقرب فيه إلاَّ الماحل،
ولا يظرف فيه إلاَّ الفاجر، ولا يضعف إلاَّ المنصف، يعدون الصدقة فيه غرماً وصلة
الرحم مناً، والعبادة استطالة على الناس فعند ذلک يکون السلطان (أي الحکم) بمشورة
النساء وإمارة الصبيان وتدبير الخصيان).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: بر مردم روزي مي آيد که تقرب نجويد مگر چابلوس
ومردم فاجر خوش مشرب وظريف شوند ومنصفين از مردم ضعيف مي شوند در آن روز صدقه را
زيان وضرر بينند وصله رحم با منت انجام پذيرد وعبادت خداي را براي فخرفروشي به مردم
انجام دهند دراين روزگار کارها وحکومتها با مشورت زنان باشد فرمانروايي کودکان
ونوبرخاستگان.
(يوم الخلاص ص 433):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (علامة ذلک إذا أمات الناس الصلاة وأضاعوا الأمانة
واستحلّوا الکذب وأکلوا الربا، وأخذوا الرشى، وشيَّدوا البنيان، وباعوا الدين
بالدنيا واستعملوا السفهاء وشاوروا النساء وقطعوا الأرحام واتَّبعوا الأهواء
واستخفّوا بالدماء وظهرت شهادات الزور واستعمل الفجور وقول البهتان والإثم
والطغيان).
امير المؤمنين عليه السلام در علامت ديگر آخرالزمان فرمود: وقتي که نماز را
بميرانند، وامانت را تباه سازند، ودروغ گفتن را حلال بشمرند، وربا خوردن را جايز
دانند، ورشوه خواري را کسي حلال دانند، وبناها وساختمانها بلند ومحکم گردد، ودين را
با دنيا معامله نمايند، وامور مردم در دست سفهاء وبي خردان باشد، وزنان طرف شور
قرار گيرند، ورحم ها بريده گردد، وپيروي از هوي وهوس شود، خون ريزي را سبک شمرند،
وشهادات دروغ رايج گردد، وجور وستم وبهتان وگناه وطغيان زياد گردد.
(بحار ج 52 ص 245):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (بين يدي القائم سنين خدّاعة يکذب فيها الصادق
ويصدق فيها الکاذب ويقرب فيها الماحل وينطق فيها الرويبضة).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: در سالهاي قبل از ظهور حضرت قائم سالهايي خدعه
ونيرنگ خواهد بود آدم راستگو را دروغگو مي دانند دروغگويان را راستگو شمرند وچرب
زبانان نزديک مي شوند ورويبضه به سخن مي آيد. (ورويبضه کسي است در امور عامه سخن
بگويد در حاليکه مربوط باو نباشد).
(يوم الخلاص ص 433):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (إذا رأيت کلّ عام يحدث فيه من الشرّ والبدعة أکثر
ممَّا کان).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وقتي که هر سال ديدي که شر وبدعت در آن بيشتر از
گذشته بود.
(يوم الخلاص ص 434):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: إذا أخذ الباطل مآخذه ورکب الجهل مراکبه وهدر فنيق
الباطل بعد کظوم وتأخى الناس على الفجور، وتهاجروا على الدين وتحابّوا علي الکذب
وتباغضوا على الصدق).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وقتي که باطل مأخذها وريشه هاي خود بگيرد وناداني
بر مرکوبهاي خود سوار شود ومردم متحد بر بدکاري شوند واز دين فاصله گيرند ودر دروغ
به يکديگر مهر ورزند ودر راستي دشمن يکدگر شوند.
(يوم الخلاص ص 433):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (وتعاملوا بالربا وتظاهروا بالزنى، واستحلّوا الکذب
واتَّبعوا الهوى).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ومردم با يکديگر معامله ربا کنند ودر زنا تظاهر
نمايند ودروغ را حلال شمارند وپيروي هوا وهوس باشند.
(يوم الخلاص ص 434):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ويفتخرون بشرب الخمور، ويضربون في المساجد
بالعيدان والمزامير فلا ينکر أحد أولاد العلوج يکونون في ذلک الزمان الأکابر ويرعى
القوم سفهاؤهم).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وافتخار به نوشيدن شراب کنند ودر مساجد عود وساز
بنوازند وکسي بر آنها انکار نياورد. فرزندان بي دين شان را در آن زمان بزرگ شمرده
شوند وسفيهان وبيخردان سرپرست قوم گردند.
(يوم الخلاص ص 435):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ورأيت السلطان يحتکر الطعام).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ومي بيني حاکم وسلطان خوراکيهاي را احتکار مي
کند.
(يوم الخلاص ص 435):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (والفقير بينهم ذليل حقير والمؤمن ضعيف صغير
(مظلوم) والعالم عندهم وضيع والفاسق عندهم مکرم والظالم عندهم معظم والضعيف عندهم
هالک، والقوي عندهم مالک).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: وفقير در ميانشان ذليل وحقير ومؤمن ضعيف وپست
(مظلوم) باشد وعالم در نزدشان فرومايه وفاسق مورد احترامشان گردد وظالم مورد تعظيم
وضعيف نابود ونيرومند صاحب اختيار شود.
(يوم الخلاص ص 436):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (دخل الناس في دين الله أفواجاً وسيخرجون منه
أفواجاً).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مردم گروه گروه در دين خدا درآمدند وبزودي گروه
گروه از آن خارج مي شوند.
(يوم الخلاص ص 436):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (لقد خالط الشيطان أبدانهم... وولج في دمائهم
ويوسوس لهم بالإفک حتَّى ترکب الفتن الأمصار، ويقول المؤمن والمسکين المحبّ لنا:
إنّي من المستضعفين.. وخير الناس يومئذٍ من يلزم نفسه ويختفي في بيته عن مخالطة
الناس).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: محققا شيطان به بدنهاي آنها مخلوط شده... ودر
خونهايشان رسوخ کرده وآنها را به دروغ وگناه وسوسه مي کند تا آنجا که بدکاري فراگير
همه ي شهرها شود ومؤمن مسکين دوستدار ما گويد: من از مستضعفانم ودر آنروز بهترين
مردم کسي است که مراقب خويشتن باشد ودر خانه ي خود از آميختن با مردم پنهان گردد.
(يوم الخلاص ص 437):
قال الباقر عليه السلام: (إذا أصبح المؤمن ذليلاً، والمنافق عزيزاً ويکون المؤمن
أذلّ من الأمَة).
امام باقر عليه السلام فرمود: چون مؤمن خوار وذليل ومنافق عزيز گردد ومؤمن ذليلتر
از کنيز شود.
(يوم الخلاص ص 438):
قال الصادق عليه السلام: (ورأيت الجار يؤذي جاره خوفاً من لسانه).
امام صادق عليه السلام فرمود: وببيني همسايه بترس همسايه او را بيازارد.
(يوم الخلاص ص 438):
قال الصادق عليه السلام: تقسو القلوب وتمتلئ الأرض جوراً ويکثر القتل حتَّى تحزن
ذوات الأولاد وتفرج العواقر اللائي ليس لهنَّ أولاد فبين يدي خروجه بلوى أي بلوى
للمتّقيمين على الباطل وهو انتقام من الله تعالى).
امام صادق عليه السلام فرمود: دلهاي سخت وزمين پر از ستم وکشتار بسيار گردد حتَّى
زنان صاحب فرزند اندوهگين شوند وزنان نازا وبي فرزند خوشحال باشند ونزديک خروج مهدي
عليه السلام براي باطل پرستان بلواي سخت باشد واين انتقام از خداي تعالى بر آنها
است.
(يوم الخلاص ص 439):
قال الصادق عليه السلام: (إذا صار لأهل الزمان وجوه جميلة وضمائر رديئة فمن رآهم
أعجبوه ومن عاملهم ظلموه).
امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که چهره هاي زيبا ودرونهاي زشت وپست براي مردم
زمان باشد هرکس آنها را بيند بشگفت افتد وهر که با آنها معامله کند بوي ستم نمايند.
(يوم الخلاص ص 438):
قال الصادق عليه السلام: (إذا رأيت الشرّ ظاهراً لا ينهى عنه ويعذر صاحبه ورأيت
الفسق قد ظهر ورأيت المؤمن صامتاً لا يقبل قوله ورأيت الفاسق يکذب ولا يرد عليه
کذبه وفريَّته).
امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که ديدي بدي ظاهر وآشکار شده واز آن جلوگيري نمي
شود وبدکار معذور شمرده گردد وديدي فسق پديدار گرديده ومؤمن خاموش مانده وگفتارش
پذيرفته نيست وفاسق دروغ مي گويد دروغ او رد نمي گردد.
(عن إلزام الناصب ص 194؛ ويوم الخلاص ص 438):
قال الصادق عليه السلام: (يکون صاحب المال أعزّ من المؤمن ويصير المؤمن ضعيفاً (لا
ينکر إلاَّ بقلبه) والمنافق عزيزاً والفقير حقيراً والعالم وضيعاً والفاسق مکرماً
والظالم معظماً).
امام صادق عليه السلام فرمود: مالدار عزيزتر از مؤمن ومؤمن ضعيف وناتوان گردد (فقط
با قلب خود انکار منکر کند) ومنافق عزيز وفقير ناچيز شود وعالم پست وفاسق گرامي
وبظالم تعظيم شود.
(بحار ج 52 ص 260؛ ويوم الخلاص ص 439):
قال الصادق عليه السلام: (إذا رأيت السکران يصلّي بالناس ولا يشان بالسکر وإذا سکر
الإنسان اُکرم واتّقي وخيف شرّه وترک لا يعاقب ويعذر لسکره).
امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که ديدي شخص مست پيشنماز گردد ومستي زشت شمرده
نشود وچون آدمي مست گردد وبه او احترام گذارند واز شرش بترسند وپروا کنند ومست را
بحال خود گذارند وکيفر ندهند واو را بخاطر مستي معذور کنند.
(يوم الخلاص ص 440):
قال الصادق عليه السلام: (يکون ذالک إذا رأيت الناظر يتعوَّذ بالله ممَّا يرى
المؤمن فيه من الاجتهاد ورأيت الکافر فرحاً لا يرى في المؤمن مرحاً لما يرى في
الأرض من الفساد ورأيت الأمر بالمعروف ذليلاً).
امام صادق عليه السلام فرمود: بدين امر خواهد بود چون ببيني مردم بخدا پناه مي برند
از آنچه مؤمن تلاش را در آن مي بيند وببيني که کافر خوشحال است که مؤمن بخاطر فسادي
که مشاهده مي کند ناراحتي دارد. وببيني که امر بمعروف ذليل گشته.
(يوم الخلاص ص 440):
قال الصادق عليه السلام: (يکون احتکار السلطان للطعام وبخس المکيال والميزان والغش
وشيوع المسکرات وشراء الخمور في الأسواق).
امام صادق عليه السلام فرمود: (مي شود) احتکار کردن حاکم گندم را وکم فروشي وفريب
در معامله وشيوع شرابفروشي در بازارها.
(يوم الخلاص ص 441):
قال الصادق عليه السلام: (ورأيت الفاسق فيما لا يحبّ الله قويّاً محموداً... ورأيت
سبيل الخير منقطعاً، وسبيل الشرّ مسلوکاً... وکان صاحب المال أعزّ من المؤمن وکان
الربا ظاهراً لا يغيّر.. ورأيت القمار قد ظهر، ورأيت الشراب يباع ظاهراً ليس له
مانع... ورأيت الشريف يستذلّه الذي يخاف سلطانه... ورأيت الهرج قد کثر.. ورأيت
الناس مع من غلب... ورأيت الآيات في السماء لا يفزع لها أحد ورأيت الناس قد استووا
في ترک الأمر بالمعروف والنهي عن المنکر وترک التدين ورأيت القضاة يقضون يخلاف ما
أمر الله).
امام صادق عليه السلام فرمود: وديدي
که فاسق در آنچه خدا دوست نمي دارد قوي وستوده است وراه خير را ديدي بريده شده وراه
بدي باز ورفتار مي شود ومالدار عزيزتر از مؤمن است وربا ظاهر گرديده وتغيير داده
نمي شود وقمار ظاهر گرديده وشراب بدون مانع آشکار خريد وفروش مي گردد وشخص شريف را
ببيني کسي او را ذليل مي شمرد که از قدرت وسلطه او مردم مي ترسند وببيني که هر ج
ومرج بسيار گرديده ومردم همراه کسي باشند که غلبه وچيرگي با او است واز نشانه هاي
آسماني کسي هراس ندارد ومردم در ترک کردن امر به معروف ونهي از منکر وترک ديانت
يکسانند وقاضيان بخلاف فرمان خدا قضاوت مي کنند.
(بحار ج 52 ص 185؛ ويوم الخلاص ص 441):
قال الرضا عليه السلام: (إذا اشتدَّت الحاجة والفاقة وأنکر الناس بعضهم. يأتي الرجل
أخاه في حاجته فيلقاه بغير الوجه الذي کان يلقاه فيه، ويکلّمه بغير الکلام الذي کان
يکلّمه).
امام رضا عليه السلام فرمود: هنگامي
که حاجت وتنگدستي بسيار گردد ومردم بعض بعضي دگر را انکار کنند ومرد به نزد برادر
خود براي حاجتي آيد واو با چهره ي دگري او را ديدار کند وسخني با او گويد که از پيش
با وي آنگونه سخن نگفته باشد.
(عن إلزام الناصب ص 195؛ ويوم الخلاص ص 449):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ويرى الرجل من زوجته القبيح فلا ينهاها ولا يردّها
عنه، ويأخذ ما تأتي من کدّ فرجها ومن مفسد خدرها، حتَّى لو نکحت طولاً وعرضاً لم
ينهها ولا يسمع ما وقع _ أي ما قيل فيها من الکلام القبيح فذاک هو الديّوث _).
امير المؤمنين عليه السلام در حالات
آخر الزمان فرمود: مرد از همسرش کار قبيح مي بيند واو را نهي نمي کند واز زشت کاريش
باز نمي دارد بکله از راه دامن زن (زنا) ارتزاق مي نمايد حتَّى اگر طول وعرض خود را
در اختيار ديگران بگذار نهي نمي کند وآنچه ديگران درباره زنش مي گويند وزشتي کارش
فراگير شده است بي توجه مي ماند چنين مردي ديوث است.
(يوم الخلاص ص 448):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (سيأتي بعدي أقوام، يأکلون طيب الطعام
وألوانها، ويرکبون الدواب ويتزيّنون بزينة المرأة لزوجها، ويتبرَّجون تبرّج النساء،
وزيّهم مثل زيّ ملوک جبابرة هم منافقوا هذه الأمّة في آخر الزمان، شاربوا القهوات _
أي المسکرات _ لاعبون بالکعاب _ أي القمار _ راکبون للشهوات، تارکون للجماعات،
راقدون عن العتمات _ أي صلوات الصبح والعشاءين _ مفرطون بالغدوات _ أي متهاونون
بصلاتي الظهر والعصر _ مثلهم کمثل الدفلي زهرتها حسنة وطعمها مُرّ! کلامهم الحکمة،
وأعمالهم داء لا يقبل الدواء).
رسول اکرم فرمود: پس از من مردمي آيند که غذاهاي پاکيزه ورنگارنگ خورند وبر مرکوبها
سوار شوند وخويشتن را بمانند آرايش زن براي شوهر بيارايند ومانند زنان بي پرده
باشند وهيکل وشکلشان شکل وهيئت پادشاهان ستمگر باشد آنها منافقان اين امت در
آخرالزمانند. شرابخوار وقمارباز مرتکبين شهوتها ورها کنندگان جماعتهايند.بخاطر
خوابيدن ترک نماز صبح ومغرب وعشاء کنند. ودر گذاردن نماز ظهر وعصر تهاون وسستي
کنند. آنها مانند خرزهره باشند که گل زيبا ولي مزه تلخ دارند سخنانش حکمت آميز باشد
وکارهايشان دردي است بي درمان.
(يوم الخلاص ص 450):
قال أمير المؤمنين: (إذا رأيت الرجل يأکل من کسب امرأته من الفجور، يعلم ذلک ويقيم
عليه. بل يکري امرأته وخادمته وجاريته يعني بنته ويرضي بالدني من طعامه وشرابه
وملذّاته).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: چون ديدي که مرد از درآمد بدکاري همسرش مي خورد
با اينکه مي داند بدان ادامه مي دهد بلکه زن وخدمتکار ودخترش را براي عمل زشت زنا
کرايه دهد وبه پست ترين خوردني ونوشيدني ولذت راضي باشد.
(يوم الخلاص ص 450):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ينفق الرجل من ماله في غير طاعة الله، فلا ينهى
ولا يؤخذ عليه، ويمنع اليسير في طاعة الله).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: مرد از مال خود در غير طاعت خدا خرج مي کند واز
او جلوگيري ومؤاخذه نمي شود واندکي هم در طاعت خدا را منع مي کند.
(بحار ج 52 ص 263؛ ويوم الخلاص ص 455):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا تزيَّنت النساء بثياب الرجال،
وسلب عنهنَّ قناع الحياء).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم (درباره آخرالزمان) فرمود: هنگامي که زنان
با آرايه هاي مردان خود را بيارايند ومقنعه وحياء وشرم از آنها سلب شود.