آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۳۲ -


(عن الملاحم والفتن؛ ويوم الخلاص ص 260):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (کأنّي أنظر إليهم، والزيّ واحد والقد واحد والجمال واحد واللباس واحد. (کأنّي يقصد مظهرهم يوم البيعة المبارکة وامتشاق سيوف العدل) کإنَّما يطلبون شيئاً ضاع منهم. فهم متحيّرون في أمرهم حتَّى يخرج إليهم من تحت ستار الکعبة في آخرها، رجل أشبه الناس برسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم خلقاً وخُلُقاً وحسناً وجمالاً، فيقولون: أنت المهدي عليه السلام؟ فيجيبهم ويقول: أنا المهدي عليه السلام بايعوا).

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: گوئي به آنان مي نگرم، همه در يک قيافه ويک قد ويک جمال ويک لباس مي باشند گويي چيزي را که از دست داده اند مي جويند وآنان در کار خود حيران باشند تا آنکه از زير پرده ي کعبه مکرمه مردي که شبيه ترين مردم به حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در خلقت واخلاق وحسن وزيبايي باشد خروج کند. مردم گويند: تو مهدي عليه السلام مي باشي؟ واو جواب گويد وفرمايد: من مهدي عليه السلام هستم بيعت کنيد.

(منتخب الأثر ص 475؛ ويوم الخلاص ص 260):

قال أمير المؤمنين عليه السلام في قوله تعالى: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا مَنْ يَرْتَدَّ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكافِرِينَ يُجاهِدُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَلا يَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ): (هم أصحاب القائم).

امير المومنين عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (اي مؤمنان هرکس از شما از دين خود برگردد پس بزودي خدا قومي را آورد که دوستدارشان باشد وآنان نيز خدا را دوست بدارند در برابر مؤمنين فروتن ودر برابر کافران قادر وعزيزند در راه خدا جهاد مي کنند ولامت هيچ ملامتگري خوف ندارند) وآنان اصحاب حضرت قائم عليه السلام مي باشند.

(بحار ج 52 ص 370؛ ويوم الخلاص ص 263):

قال الباقر عليه السلام: (أصحاب القائم ثلاثمائة وثلاثة عشر، أولاد العجم، بعضهم يحمل في السحاب نهاراً وبعضهم نائم على فراشه فيوافيه في مکّة على غير ميعاد).

امام باقر عليه السلام اصحاب حضرت قائم عليه السلام سيصد وسيزده نفر واز فرزندان غير عرب مي باشند در روز در ابرها حمل کرده مي شوند وبرخي در بستر خواب باشند پس در مکه مکرمه به خدمتش رسد بدون وعده قبلي.

(بحار ج 52 ص 306؛ ويوم الخلاص ص 262):

قال زين العابدين عليه السلام في خطبة القائم عليه السلام للناس يوم ظهوره ودعوته إيّاهم للبيعة: (ثمّ يقوم رجل منه (أي من اُسرته) فينادي: أيّها الناس، هذا طلبتکم قد جاءکم يدعوکم إلى ما دعا إليه رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فيقوم بعضهم إليه ليقتلوه، فيقوم ثلاثمائة ونيف فيمنعونه، منهم خمسون من أهل الکوفة وسائرهم من أفناء الناس. (اي لا يعلم ممَّن هم) لا يعرف بعضهم بعضاً، اجتمعوا على غير ميعاد).

امام زين العابدين علي بن الحسين صلوات الله وسلامه عليهما در خطبه قائم عليه السلام براي مردم در روز ظهور ودعوتش مردم را براي بيعت فرمود: سپس مردي از دودمان او برمي خيزد وفرياد مي کشد: اي مردم اين مطلوب شما است که آمده وشما را دعوت مي کند بدانچه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم دعوت مي فرمود برخي از مردم به قصد کشتن او برمي خيزند آنگاه سيصد وچند نفر در مقام منع از او برمي آيند که پنجاه تن آنها از اهل کوفه وسائرين از افراد مردمند (دانسته نشود آنان کيانند) که برخي برخي ديگر را نشناسند که بدون وعده گرد هم آيند.

(بحار ج 52 ص 327؛ ويوم الخلاص ص 265):

قال الباقر عليه السلام: (إنَّ الرجل منهم يعطي قوّة أربعين رجلاً وأنَّ قلبه لأشدّ من زبر الحديد. ولو مروا بجبال الحديد لقطعوها، لا يکفون سيوفهم حتَّى يرضى الله عزَّ وجلَّ).

امام باقر عليه السلام فرمود: به يک مرد از آنان نيروي چهل مرد عطاء مي شود وهمانا قلب او سخت تر از پاره هاي آهن باشد واگر به کوه هاي آهن برسند آنرا قطعه قطعه کنند دست از شمشيرهاي خود برنمي دارند تا خداي عزَّ وجلَّ را خشنود نمايند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 493):

عن أبان بن تغلب قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (يأتي في مسجدکم هذا ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً يعني مسجد مکّة...) إلى أن قال: (فيبعث الله ريحاً فتنادي بکلّ وادٍ: هذا المهدي يقضي بقضاء داود وسليمان لا يريد على ذلک بيّنة).

بنقل از ابان بن تغلب گويد: حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: به اين مسجد شما (مسجد کوفه) سيصد وسيزده نفر وارد مي شوند تا آنجا که فرمود: پس خدا بادي برانگيزد که بهر وادي وبياباني فرياد برکشد اينک مهدي عليه السلام است که مانند داود وسليمان قضاوت وحکومت مي کند وبينه وشاهد نمي خواهد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 494):

قال أبو عبد الله عليه السلام: (کأنّي أنظر إلى القائم عليه السلام على منبر الکوفة وحوله أصحابه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً عدّة أصحاب بدر وهم أصحاب الألوية وهم حکّام الله في أرضه على خلقه...) الحديث.

امام صادق عليه السلام فرمود: گوئي حضرت قائم عليه السلام بر فراز منبر کوفه مي بينم که اصحاب او سيصد وسيزده نفر بشماره ي اصحاب بدر در اطراف وپيرامونش باشند وآنان پرچمداران وحاکمان خدا در زمين باشند (الحديث).

(کشف الغمّة ج 2 ص 461):

عن ميمون بن خلاد عن أبي الحسن عليه السلام قال: (کأنّي برايات من مصر مقبلات خضر مصبغات، حتَّى تأتي الشامات فتهدي إلى صاحب الوصيات).

بنقل از ميمون بن خلاد از حضرت امام کاظم عليه السلام فرمود: گوئي مي بينم پرچمهاي سبز ورنگارنگ که از مصر بسوي شام روي آورده اند وبه صاحب وصيتها هديه مي شود.

(کشف الغمّة ج 2 ص 473):

عن ثوبان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (تجيء الرايات السود من قبل المشرق کأنَّ قلوبهم زبر الحديد فمن سمع بهم فليأتهم فبايعهم ولو حبواً على الثلج).

بنقل از ثوبان گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پرچمهاي سياه از سوي مشرق مي آيد گوئي دلهاي صاحبان آن مانند پاره هاي آهن است هر کس روي آوردن آنان را بشنود بايد بسوي آنان شتاب گيرد وبيعت کند اگر چه با کشاندن خود بر روي يخ باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص ...):

عن عبد الله بن الحرث ابن جزء الزبيدي قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج ناس من المشرق فيوطون للمهدي يعني: سلطانه)، (أخرجه الحافظ ابن ماجة في سننه).

عبد الله ابن حرث ابن جزء زبيدي گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مردمي از مشرق خروج مي کنند تا حکومت مهدي عليه السلام را آماده سازند، (اين حديث را ابن ماجه حافظ در سنن خود آورده).

(إثبات الهداة ج 3 ص 494):

عن جابر بن يزيد عن أبي جعفر عليه السلام قال: (کأنّي بأصحاب القائم عليه السلام وقد أحاطوا بما بين الخافقين، فليس من شيء إلاَّ وهو مطيع لهم حتَّى سباع الأرض وسباع الطير يطلب رضاهم کلّ شيء حتَّى تفخر الأرض على الأرض وتقول: مرَّ بي اليوم رجل من أصحاب القائم عليه السلام).

بنقل از جابر بن يزيد از امام باقر عليه السلام فرمود: گوئي اصحاب حضرت قائم عليه السلام را مي بينم که ميان مشرق ومغرب را احاطه کرده اند چيزي وجود ندارد جز آنکه مطيع وفرمانبردار آنان باشد حتَّى قطعات زمين بيکدگر فخر فروشند که اين قطعه گويد: امروز مردي از اصحاب حضرت قائم عليه السلام بر من عبور کرده.

(بحار ج 52 ص 327؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 494):

عن أبي بصير رحمه الله قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (ما کان قول لوط عليه السلام لقومه: (لَوْ أَنَّ لِي بِكُمْ قُوَّةً أَوْ آوِي إِلى رُكْنٍ شَدِيدٍ) إلاَّ شدّة أصحابه فإنَّ الرجل منهم يعطي قوّة أربعين رجلاً وإنَّ قلبه لأشدّ من زبر الحديد ولو مروا بالجبال لتدکدکت لا يکفون سيوفهم حتَّى يرضى الله عزَّ وجلَّ).

بنقل از ابي بصير رحمه الله گفت: حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: گفتار لوط پيغمبر عليه السلام به قومش: (اي کاش قوه ونيروئي مي داشتم يا به رکن سخت ومحکمي تکيه مي کردم) جز آرزوي قوت ونيروي حضرت قائم عليه السلام نمي کرد وهيچ رکني جز استواري اصحاب آن حضرت مقصود نبود زيرا به مردي از آنان نيروي چهل مرد عطاء مي شود وهمانا قلبش محکمتر از پاره هاي آهن باشد واگر بر کوه ها گذر کنند در هم کوفته شود قدرت شمشيرهاي ايشانرا خداي عزَّ وجلَّ داخل شود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 547):

عن أبان بن تغلب عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (سيبعث الله ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً إلى مسجد مکّة، يعلم أهل مکّة أنَّهم لم يولدوا من آبائهم ولا أجدادهم، عليهم سيوف مکتوب عليها ألف کلمة کلّ کلمة مفتاح ألف کلمة ويبعث الريح من کلّ وادٍ تقول: هذا المهدي يحکم بحکم داود لا يريد بيّنة).

بنقل از ابان بن تغلب از امام صادق عليه السلام فرمود: بزودي خدا برمي انگيزد سيصد وسيزده مرد را بسوي مسجد مکه مشرفه که اهل مکه مي دانند آنان از پدران واجداد عرب متولد نشده اند. شمشيرهايي دارند که بر آنها هزار کلمه نوشته شده که هر کلمه کليد هزار کلمه باشد واز هر بياباني باد برخيزد وفرياد برکشد: اين مهدي عليه السلام است که بحکم داود عليه السلام حکومت کند بينه وشاهد نمي طلبد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 547):

عن أبي الجارود عن أبي جعفر الباقر عليه السلام قال: (أصحاب القائم ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً أولاد العجم، بعضهم يحمل في السحاب نهاراً، يعرف باسمه واسم أبيه وحليته ونسبه وبعضهم نائم على فراشه، فيوافونه بمکّة على غير ميعاد).

بنقل از ابي جارود از امام باقر عليه السلام فرمود: اصحاب حضرت قائم عليه السلام سيصد وسيزده تن از غير عرب باشند برخي از آنان در روز برابر سوار باشند نام ونام پدر وقيافه ونسبش شناخته باشند وبعضي در بستر خود خفته وبدون وعده در مکه معظمه بخدمت مهدي عليه السلام باشند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 556):

عن أبي خالد الکابلي قال: قال لي علي بن الحسين عليه السلام: (يا أبا خالد لتأتينَّ فتن...) إلى أن قال: (کأنّي بصاحبکم قد علا فوق نجفکم بظهر کوفان في ثلاثمائة وبضعة عشر رجلاً، جبرئيل عن يمينه وميکائيل عن شماله وإسرافيل أمامه راية رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قد نشرها لا يهوي بها إلى قوم إلاَّ أهلکم الله).

بنقل از ابي خالد کابلي گفت: حضرت امام سجاد علي بن الحسين صلوات الله وسلامه عليهما به من فرمود: اي ابوخالد فتنه خواهد بود تا آنجا که فرمود: گوئي صاحب شما (مهدي عليه السلام) را مي بينم در بالاي نجف اشرف در پشت کوفه با سيصد وده وچند مرد جبرئيل عليه السلام در سوي راست وميکائيل عليه السلام در جانب چپ واسرافيل عليه السلام در پيش روي او وپرچم رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با او باشد وآن پرچم را بسوي قومي پايين نياورد جز آنکه خدايش هلاک فرمايد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 575):

عن المفضَّل عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (يکن مع القائم عليه السلام ثلاث عشرة امرأة)، قلت: وما يصنع بهنَّ؟ قال: (يداوين الجرحى ويقمن على المرضي کما کان مع رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم...) الحديث.

بنقل از مفضل از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: با حضرت قائم عليه السلام سيزده زن همراه باشد عرض کردم: زن را چه کار کند؟ فرمود: تا زخمي ها را درمان وبيماران را پرستاري کنند بدانگونه که رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مي کرد... الحديث.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 51):

عن أمير المؤمنين عليه السلام أنَّه قال: (ويحاً للطالقان فإنَّ لله عزَّ وجلَّ بها کنوزاً ليست من ذهب ولا من فضّة ولکن بها رجال مؤمنون عرفوا الله حقّ معرفته وهم أيضاً أنصار المهدي عليه السلام في آخر الزمان).

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: خوشا حال طالقان که خداي عزَّ وجلَّ را در آنجا گنجهايي است نه از طلا ونه از نقره ولي مرداني در آنجا باشند مؤمن وخداشناس حقيقي وآنان ياوران مهدي عليه السلام در آخرالزمان خواهند بود.

(بحار ج 52 ص 304):

عن علقمة بن محمّد الحضرمي، عن الصادق، عن آبائه عن علي عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يا علي إنَّ قائمنا إذا خرج يجتمع إليه ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً عدد رجال بدر فإذا حان وقت خروجه، يکون له سيف مغمود ناداه السيف: قم يا وليّ الله، فاقتل أعداء الله).

بنقل از علقمه بن محمد حضرمي از امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش از امير المؤمنين عليه السلام از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: يا علي عليه السلام همانا قائم ما چون خروج کند سيصد وسيزده تن بشماره ي مردان جنگ بدر بخدمت او گردانيد وچون وقت خروجش فرا رسد شمشيري که دارد ودر غلاف است به فرياد آيد وعرض کند: اي ولي خدا برخيز ودشمنان خدا را بکش.

(بحار ج 52 ص 309):

قال أبو عبد الله عليه السلام: (يقبل القائم عليه السلام في خمسة وأربعين رجلاً من تسعة أحياء: من حيّ رجل، ومن حيّ رجلان ومن حيّ ثلاثة ومن حيّ أربعة ومن حيّ خمسة ومن حيّ ستّة ومن حيّ سبعة ومن حيّ ثمانية ومن حيّ تسعة ولا يزال کذلک حتَّى يجتمع له العدد).

امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت قائم عليه السلام روي مي آورد همراه چهل وپنج تن از نه قبيله اي يک تن واز قبيله اي دو تن واز قبيله اي سه واز قبيله اي چهار واز قبيله اي پنج واز قبيله اي شش ودر قبيله اي هفت واز قبيله اي هشت واز قبيله اي نه تن وبهمين ترتيب تا آن شماره ي معين جمع شوند.

(بحار ج 52 ص 334):

عن جابر الجعفي قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (يبايع القائم بين الرکن والمقام ثلاثمائة ونيف عدّة أهل بدر، فيهم النجباء من أهل مصر والأبدال من أهل الشام، والأخيار من أهل العراق، فيقيم ما شاء الله أن يقيم).

بنقل از جابر جعفي از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: با حضرت قائم عليه السلام در ميان رکن ومقام سيصد واندي نفر بشماره ي جنگجويان بدر در ميان ايشان نجيبان مصر وابدال از اهل شام واخيار ازاهل عراق باشند وهر قدري که خدا بخواهد بر مردم حکومت مي کند.

(بحار ج 52 ص 346):

عن المفضَّل بن عمر، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (إذا قام قائم آل محمّد استخرج من ظهر الکعبة سبعة وعشرين رجلاً خمسة وعشرين من قوم موسى الذين يقضون بالحقّ وبه يعدلون وسبعة من أصحاب الکهف ويوشع وصيّ موسى ومؤمن آل فرعون وسلمان الفارسي وأبا دجانة الأنصاري ومالک الأشتر).

بنقل از مفضل بن عمر از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چون قائم آل محمد عليه السلام قيام کند از پشت کعبه مشرفه بيست وهفت مرد را بيرون آورد که بيست وپنج تن از قوم موسى عليه السلام باشند که حکم بحق کنند وبحق متمايلند وهفت تن از اصحاب کهف را ويوشع وصي موسى عليه السلام ومؤمن آل فرعون وسلمان فارسي وابو دجانه انصاري ومالک اشتر رضي الله عنهم را.

حضرت مهدي صاحب الزمان:

(کمال الدين وتمام النعمة ج 3 ص 331):

عن عبد الله بن بکير عن عمرو بن الأشعب قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (أترون الأمر إلينا نضعه حيث نشاء؟ کلاَّ والله إنَّه لعهد من رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إلى رجل فرجل حتَّى ينتهي إلى صاحبه).

بنقل از عبد الله بن بکير از عمرو بن اشعب گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: آيا نمي بينيد امر را بسوي ما که هر کجا بخواهيم مي گذاريم؟ هرگز بخدا قسم آن عهدي از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از مردي پس از مردي تا به صاحب آن برسد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 339):

عن محمّد بن أبي نصر عن عقبة بن جعفر قال: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام: قد بلغت ما بلغت وليس لک ولد، فقال: (يا عقبة بن جعفر إنَّ صاحب هذا الأمر لا يموت حتَّى يرى من بعده).

بنقل از محمد بن ابي نصر از عقبة بن جعفر گفت: به حضرت امام رضا عليه السلام عرض کردم شما به سني رسيده ايد در حالي که فرزندي براي شما نيست فرمود: اي عقبه من جعفر همانا صاحب اين امر نمي ميرد تا فرزند پس از خود را ببيند.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 405):

عن حماد بن عمر عن الإمام جعفر بن محمّد عن أبيه عن جدّه عن علي بن أبي طالب في حديث طويل في وصيّة النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يذکر فيها أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال له: (يا علي واعلم أنَّ أعجب الناس إيماناً وأعظمهم يقيناً قوم يکونون في آخر الزمان لم يلحقوا النبيّ وحجب عنهم الحجّة فآمنوا بسواد على بياض).

بنقل از حماد بن عمرو از حضرت امام صادق عليه السلام از پدر وجد بزرگوارش عليه السلام از حضرت امير المؤمنين عليه السلام در ضمن حديثي طولاني در وصيت حضرت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم که در آن وصيت به امير المؤمنين عليه السلام فرمود: يا علي بدانکه از همه مردم ايمان کساني از همه ي عجيب تر ويقينشان از همه بزرگتر است که در آخرالزمان نه به پيغمبر صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ملحق شده اند وحجتشان از ايشان مخفي باشد ولي ايمان به نوشته داشته باشند.

(بحار ج 51 ص 17):

عن الحسن بن الحسين العلوي قال: دخلت على أبي محمّد عليه السلام بسُرَّ من رأى فهنَّأته بسيّدنا صاحب الزمان عليه السلام لمَّا ولد.

بنقل از حسن بن حسين علوي گفت: بخدمت حضرت امام حسن عسکري عليه السلام در سامرا هنگامي حضرت مهدي عليه السلام متولد شده بود براي عرض تهنيت وتبريک رسيدم.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 42):

عن بن أذنية عن غير واحد، عن أحدهما عليهما السلام قال: (لا يکون العبد مؤمناً حتَّى يعرف الله ورسوله عليه السلام والأئمّة عليهم السلام کلّهم إمام زمانه ويرد إليه ويسلّم له...) الحديث.

بنقل از ابن اذنيه رحمه الله از جمعي از حضرت امام باقر عليه السلام يا امام صادق عليه السلام فرمود: بنده مؤمن نخواهد بود تا آنکه خدا ورسولش صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وهمه ي ائمه وامام زمان عليه السلام خود را بشناسد وامر خود را به آن حضرت رد وتسليم نمايد... الحديث.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 44):

عن زرارة رضي الله عنه عن أبي جعفر عليه السلام في حديث الأمامة قال: (أمَا لو أنَّ رجلاً قام ليله وصام نهاره وتصدَّق بجميع ماله وحجَّ جميع دهره ولم يعرف ولاية وليّ الله فيواليه ويکون جميع أعماله بدلالته إليه ما کان على الله حقّ في ثوابه ولا کان من أهل الإيمان).

بنقل از زراره رضي الله عنه از امام باقر عليه السلام در حديث امامت فرمود: اگر کسي تمام شبهاي خود را به نماز وتمام روزهايش را به روزه بگذراند وتمام مال خويش را صدقه دهد وهمه عمر خود را حج گذارد ولي ولايت ولي خدا عليه السلام را نشناسد ودوستش ندارد وهمه کارهاي خود را به راهنمائي او انجام ندهد. بر خدا حق ثوابي ندارد ودر زمره اهل ايمان بشمار نخواهد آمد.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 45):

عن سدير عن أبي جعفر عليه السلام قال في حديث: (إنَّما کلّف الناس ثلاثة: معرفة الأئمّة، والتسليم لهم فيما ورد عليهم، والراد إليهم فيما اختلفوا فيه).

بنقل از سدير از امام باقر در ضمن حديثي فرمود: همانا مرد به سه چيز مکلفند: به شناخت امامان عليه السلام ودر آنچه بر آنها وارد مي شود تسليم امامان گردند ودر اختلافات خود رجوع به امامان عليه السلام کنند.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 47):

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (نحن أصل کلّ خير، ومن فروعنا کلّ برّ، وعدوّنا أصل کلّ شرّ، ومن فروعهم کلّ قبيح وفاحشة).

امام صادق عليه السلام فرمود: ما اصل وريشه ي هر خوبي هستيم وهر نيکي از فروع ما مي باشد ودشمنان ما اصل وريشه همه شرها وبديهايند وهر کار زشت وقبيحي از فروع آنها است.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 85):

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (والله ما جعل الله لأحد خيرة في اتّباع غيرنا وإنَّ من وافقنا خالف عدوّنا، ومن وافق عدوّنا في قول أو عمل فليس منّا ولا نحن منهم).

امام صادق عليه السلام فرمود: بخدا قسم خدا اختيار به کسي نداده در پيروي کردن از غير ما پس هر کس با ما موافق باشد با دشمنان ما مخالفت ورزيده وهر که با دشمنان ما در گفتار وکردار موافقت کند از ما نيست وما نيز از او نيستيم.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 132):

عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: (إنَّ الله طهَّرنا وعصمنا وجعلنا شهداء على خلقه، وحجَّته في أرضه، وجعلنا مع القرآن والقرآن معنا لا نفارقة ولا يفارقنا).

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: همانا خدا ما را پاک ومعصوم قرار داد وما را شاهد وگواه بر خلق خود وحجت در روي زمين گردانيد، وما را با قرآن کريم وقرآن کريم را با ما قرار داد که ما از قرآن شريف وقرآن شريف از ما جدا نمي شود.