آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۳۰ -


(يوم الخلاص ص 302):

قال الباقر عليه السلام: (إذا ظهر قائمنا أهل البيت، قال للناس: (فَفَرَرْتُ مِنْكُمْ لَمَّا خِفْتُكُمْ فَوَهَبَ لِي رَبِّي حُكْماً وَجَعَلَنِي مِنَ الْمُرْسَلِينَ) (الشعراء آية 21)، (لا مرسلاً برسالة جديدة بل لإحياء الدين ونشر لواء العدل وإحقاق الحقّ وإبطال الباطل، خفتکم على نفسي، وجئتکم کما أذن لي ربّي وأصلح أمري.

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: موقعي که قائم عليه السلام ما اهل بيت عليه السلام ظاهر شود به مردم فرمايند: (من از شما هنگامي که ترسيدم فرار کردم پس پروردگارم به من حکم بخشيد ومرا از رسولان قرار داد) مقصود اين است که قائم عليه السلام رسالت تازه اي مي آورد بلکه براي زنده کردن دين وگشودن پرچم عدل واحقاق حق وباطل ساختن باطل مأمور گردد) يعني بر جانم از شما ترسيدم وچون پروردگارم اذنم داد وکارم را به اصلاح رسانيد به نزد شما آمدم.

(المحجّة البيضاء ج 4 ص 342؛ بحار ج 52 ص 192؛ يوم الخلاص ص 304):

قال الباقر عليه السلام: (أوّل ما ينطق به هذه الآية: (بَقِيَّتُ اللَّهِ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ مُؤْمِنِينَ) ثمّ يقول: أنا بقية الله وحجّة وخليفة عليکم، فلا يسلّم عليه مسلّم إلاَّ قال: السلام عليک يا بقية الله في أرضه، فإذا اجتمع عليه العقد وهو عشرة آلاف رجل لم يبقَ في الأرض معبود دون الله عزَّ وجلَّ من صنم أو وثن أو غيره إلاَّ وقعت فيه نار فأحرقته).

امام باقر عليه السلام فرمود: نخستين سخني که قائم عليه السلام گويد اين آيه شريفه است: (بقية الله براي شما بهتر است اگر شما مؤمن باشيد) سپس فرمايند: من بقية الله وحجت وخليفه خدا بر شمايم. پس هر کس به حضرت سلام کند گويد: سلام بر تو اي بقية الله در زمين وچون سپاهش که ده هزار مرد باشند جمع آيند در زمين هيچ معبود باطلي که غير خداي عزَّ وجلَّ است از قبيل انواع بتهاي سنگي وچوبي وانساني وغير آن باقي نماند جز آنکه همه را آتش زند وبسوزاند.

(يوم الخلاص ص 316؛ بحار ج 52 ص 315):

قال الصادق عليه السلام: (إذا تمنّى أحدکم القائم فليتمنه في عافية فإنَّ الله بعث محمّداً صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رحمة ويبعث القائم عليه السلام نقمة).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامي که کسي از شما آرزوي ظهور حضرت مهدي عليه السلام کند بايد آرزوي ظهور عافيت آميز حضرت کند زيرا خداي تعالى محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را به رحمت مبعوث فرمود قائم را براي انتقام مبعوث فرمايند.

(معاني الأخبار ص 366؛ بحار ج 51 ص 45؛ يوم الخلاص ص 317):

قال الباقر عليه السلام في تأويل قوله تعالى: (وَذَكِّرْهُمْ بِأَيَّامِ اللَّهِ) (إبراهيم آية 5): (يوم القائم عليه السلام، ويوم الموت ويوم القيامة).

حضرت امام باقر عليه السلام در تأويل آيه کريمه: (ايام خدا را يادآوري ايشان کن) فرمود: ايام خدا: روز قيام قائم عليه السلام وروز مرگ وروز قيامت است.

(يوم الخلاص ص 318):

قال الصادق عليه السلام في قوله تعالى: (الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي صَدَقَنا وَعْدَهُ وَأَوْرَثَنَا الأَْرْضَ نَتَبَوَّأُ مِنَ الْجَنَّةِ حَيْثُ نَشاءُ فَنِعْمَ أَجْرُ الْعامِلِينَ) (الزمر آية 74): (ثمّ يقف بين الرکن والمقام فيصرخ قائلاً: يا معاشر نقبائي، وأهل خاصَّتي ومن ذخر الله لنصرتي قبل ظهوري على وجه الأرض ائتوني طائعين. فترد الصيحة عليهم وهم في محاريبهم وعلى فرشهم في شرق الأرض وغربها، فيسمعونه في صيحة واحدة في أذن کلّ رجل فيجيئون نحوها، ولا يمضي إلاَّ کلمحة بصر حتَّى يکونوا کلّهم بين يديه ويکون هذا قبيل طلوع الشمس...) الحديث.

امام صادق عليه السلام در تفسير آيه شريفه: (ستايش خداي را که وعده اش به ما راست بود وما را وارث زمين قرار داد جاي در غرفه هاي بهشت گيريم وخوب پاداشي به حاملان داد) فرمود: سپس (قائم عليه السلام) بين رکن ومقام ايستد وفرياد کشد وگويد: اي گروه نقيبان من واي صاحبان وويژگان من واي کساني که خداي تعالى پيش از ظهور من شما را در روي زمين ذخيره براي نصرت وياري من قرار داد با ميل ورغبت بسوي من آئيد آن فرياد به همه رسد در حالي که مردم در جايگاه ها وفرش وبسترهاي خود در مشرق ومغرب زمين جاي دارند آن فرياد را در يک لحظه گوش همه شنود وبسوي آن فرياد روند وبه اندازه يک پلک چشم روي هم نهادن نگذرد که همگان در خدمتش حاضر شوند واين اندکي پيش از طلوع آفتاب باشد... الحديث.

(يوم الخلاص ص 333):

قال الکاظم عليه السلام: (يفرح بخروجه المؤمنون وأهل السماوات ولا يبقى کافر ولا مشرک إلاَّ کره خروجه).

حضرت امام کاظم عليه السلام فرمود: به سبب خروج حضرت قائم عليه السلام همه ي مؤمنان وساکنان آسمانها خشنود شوند وهيچ کافر ومشرکي باقي نماند جز آنکه خروجش را نپسندد.

(يوم الخلاص ص 333):

قال الصادق عليه السلام: (المهدي اذا خرج، يفرح به جميع المسلمين خاصَّتهم وعامَّتهم. يفرح به أهل السماء وأهل الأرض والطير في الهواء والحيتان في البحر).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت مهدي عليه السلام چون خروج فرمايد خاص وعام مومنين وساکنان آسمان وزمين وپرندگان در هوا وماهيان در دريا مسرور وشاد شوند.

(بحار ج 51 ص 156؛ يوم الخلاص ص 334):

قال الرضا عليه السلام: (إنَّ الله تبارک وتعالى ليصلح أمره في ليلة واحدة، کما أصلح أمر کليمه موسى عليه السلام إذ ذهب ليقتبس لأهله ناراً فرجع وهو رسول، نبيّ).

حضرت امام رضا عليه السلام فرمود: همانا خداي تبارک وتعالى کار او را (مهدي عليه السلام را) در يک شب اصلاح کند همچنانکه کار کليم خود موسى عليه السلام را به هنگامي که رفت وپرتوي از آتش براي گرم شدن کسانش بياورد برگشت در حالي رسول وپيغمبر بود.

(منتخب الأثر ص 149؛ يوم الخلاص ص 334):

قال الرضا عليه السلام: (هو صاحب الغيبة، فإذا خرج أشرقت الأرض بنور ربّها، مثله کمثل الساعة لا تأتيکم إلاَّ بغتة).

امام رضا عليه السلام فرمود: (مهدي عليه السلام) صاحب غيبت است وچون خروج کند زمين به نور پروردگار روشن شود مثل او همانند وقوع قيامت است که ناگهان مردم متوجه مي شوند.

(منتخب الأثر ص 285):

عن الحسن بن علي عليه السلام قال: (لو قام المهدي عليه السلام لأنکره الناس لأنَّه يرجع إليهم شاباً وهم يحسبونه شيخاً کبيراً).

حضرت امام حسن بن علي مجتبي عليه السلام فرمود: هنگامي که مهدي عليه السلام قيام کند مردم انکارش کنند زيرا او به نزد مردم برمي گردد در حالي که جوان باشد ومردم او را پير سالخورده مپندارند.

(منتخب الأثر ص 290):

عن أبي عبد  الله عليه السلام (في حديث) قال: (القائم لم يظهر أبداً حتَّى يخرج ودايع الله عزَّ وجلَّ فإذا خرجت ظهر على من ظهر من أعداء الله عزَّ وجلَّ فقتلهم).

امام صادق عليه السلام در ضمن حديثي فرمود: قائم عليه السلام هرگز ظاهر نمي شود تا وديعه هاي خداي عزَّ وجلَّ بيرون آيند وچون بيرون آيند هر يک از دشمنان خدا ظاهر گردد قائم عليه السلام او را بقتل رساند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 463):

عن أبي جعفر عليه السلام قال: (کأنّي بالقائم عليه السلام على نجف الکوفة، وقد سار إليها من مکّة في خمسة آلاف من الملائکة، جبرئيل عن يمينه وميکائيل عليه السلام عن شماله والمؤمنون بين يديه وهو يفرّق الجنود في البلاد).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: گوئي حضرت قائم عليه السلام را در نجف کوفه مي بينم که از مکة مکرمة به همراه پنج هزار ملائکه به آنجا آمده جبرئيل عليه السلام در طرف راست وميکائيل عليه السلام در جانب چپش ومؤمنين در پيش رويش باشند وحضرت سپاهيان خود را به اطراف بلاد پراکنده مي سازد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج المهدي عليه السلام وعلى رأسه ملک ينادي: هذا المهدي عليه السلام فاتَّبعوه).

رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام خروج مي کند در حالي که فرشته اي بر سرش فرياد مي کشد اين مهدي عليه السلام است از او متابعت کنيد.

(عقد الدرر ص 125؛ کشف الغمّة ج 2 ص 477):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج ناس من المشرق فيوطون للمهدي عليه السلام يعني سلطانه).

رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: گروهي از مردم از مشرق خروج مي کنند موجبات حکومت مهدي عليه السلام را فراهم مي نمايند.

(يوم الخلاص ص 438):

قال الصادق عليه السلام: (يخرج حين تغيّر البلاد، وضعف العباد، وحين اليأس من الفرج).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: مهدي عليه السلام خروج مي کند به هنگامي که شهرها دگرگون وبندگان ناتوان ومأيوس ونوميد از فرج وگشايش باشند.

(عقد الدرر ص 241):

عن دينار بن دينار، قال: بقاء المهدي عليه السلام أربعون سنة.

بنقل از دينار بن دينار گفت: مهدي عليه السلام چهل سال باقي مي ماند.

(عقد الدرر ص 180):

قال کعب الأحبار: يخرج المهدي عليه السلام إلى بلاد الروم وجيشه مائة ألف، فيدعو ملک الروم إلى الإيمان فيأبى، فيقتتلان شهرين، فينصر الله تعالى المهدي عليه السلام ويقتل من أصحابه خلقاً کثيراً، وينهزم، ويدخل إلى القسطنطينيه فينزل المهدي عليه السلام على بابها ولها يومئذٍ سبعة أسوار، فيکبّر المهدي عليه السلام سبع تکبيرات فيخرّ کلّ سور منها، فعند ذلک يأخذها المهدي عليه السلام ويقتل من الروم خلقاً کثيراً ويسلم على يديه خلق کثير.

کعب الاحبار گويد: مهدي عليه السلام خروج مي کند وبسوي بلاد روم رود وسپاهيانش صد هزار نفر باشد پادشاه روم را به ايمان دعوت کند واو امتناع ورزد دو ماه با يکديگر کارزار کنند خداي تعالى مهدي عليه السلام را ياري دهد واز ياران روم بسياري را مي کشد واو منهزم شود وداخل قسطنطنيه گردد (ومهدي عليه السلام) به دروازه قسطنطنيه نزول کند وآن شهر هفت ديوار دارد مهدي عليه السلام تکبير گويد: هفت بار هر هفت ديوار فرو ريزد در اين هنگام قسطنطنيه را مهدي عليه السلام فتح کند وخلق بسياري از روم بکشد ومردم بسياري تسليم او شوند.

(عقد الدرر ص 200):

عن أمير المؤمنين عليه السلام في قصَّة المهدي عليه السلام قال: (ويتوجَّه إلى الآفاق فلا تبقى مدينة وطئها ذو القرنين إلاَّ دخلها وأصلحها ولا يبقى جبّار إلاَّ هلک على يديه، ويشف الله عزَّ وجلَّ قلوب أهل الإسلام ويحمل حلي بيت المقدس في مائة مرکب تحط على غزّة وعکا ويحمل إلى بيت المقدس ويأتي مدينة فيها ألف سوق...) الحديث.

امير المؤمنين عليه السلام در داستان مهدي عليه السلام فرمود: حضرت متوجه آفاق دنيا گردد وهر شهري که ذو القرنين آنرا طي کرده باشد باقي نماند جز آنکه مهدي عليه السلام وارد آن شود وآنرا اصلاح فرمايد وهيچ ستمگري باقي نماند جز آنکه به دست او هلاک گردد وخداي عزَّ وجلَّ دلهاي اهل اسلام را شفاء بخشد وزيورهاي بيت المقدس را به صد مرکوب حمل کند بر شهر غزه وعکا ورود کند وبه سوي بيت المقدس رود ووارد شهري شود که هزار بازار دارد... الحديث.

(عقد الدرر ص 202):

قال حذيفة: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (ليستخرجنَّ المهدي عليه السلام ذلک حتَّى يرده إلى بيت المقدس ثمّ يسير ومن معه حتَّى يأتوا خلف رومية مدينة فيها مائة سوق في کلّ سوق مائة ألف سوق فيفتحونها ثمّ يسيرون وحتَّى يأتوا مدينة يقال لها: القاطع على البحر الأخضر المحدق بالدنيا ليس خلفه إلاَّ أمر الله تعالى).

بنقل از حذيفه رضي الله عنه گفت: از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: البته مهدي عليه السلام آنرا استخراج مي کند تا آنرا به بيت المقدس برگرداند سپس حرکت مي کند با کساني که همراه دارد تا به پشت رومية رسد وآن شهري است که صد بازار دارد ودر هر بازاري صد هزار بازاري باشد آنرا مي گشايد سپس روانه شوند بار شهري بنام قاطع رشد که در کنار بحر اخضر قرار دارد که محيط بر دنيا است وپشت سر آن چيزي جز امر خداي تعالى نيست.

(عقد الدرر ص 237):

عن أبي سعيد الخدري قال: خشينا أن يکون بعد نبيّنا حدث فسألنا نبيّ الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فقال: (إنَّ في أمّتي المهدي عليه السلام يخرج يعيش خمساً أو سبعاً أو تسعاً)، قلنا: وما ذاک؟ قال: (سنين).

بنقل از ابي سعيد خدري گفت: ترسيديم که پس از پيغمر ما صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حادثه اي رخ دهد از حضرت پرسيديم. فرمود: در امت من مهدي عليه السلام است خروج مي کند پنج يا هفت يا نه زندگي مي نمايد، عرض کرديم: پنج يا هفت يا نه يعني چه؟ فرمود: پنج يا هفت يا نه سال.

(عقد الدرر ص 237):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (اُبشّرکم بالمهدي عليه السلام...) فذکر الحديث وفي آخره: (فيمکث سبع سنين أو ثمان سنين أو تسع سنين)، ثمّ قال: (لا خير في العيش بعده _ أو قال: لا خير في الحياة بعده _).

بنقل از ابي سعيد خدري گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: شما را بشارت به مهدي عليه السلام بدهم حديث را ذکر فرمود ودر آخر فرمود: هفت يا هشت يا نه سال زندگي مي کند سپس فرمود: هيچ چيزي در زندگي پس از او نيست يا فرمود: هيچ خيري در حيات پس از او مي باشد.

(عقد الدرر ص 238):

عن أبي سعيد الخدري أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (يکون في أمّتي المهدي عليه السلام إن قصر عمره فسبع سنين وإلاَّ فثمان وإلاَّ فتسع).

بنقل از ابي سعيد خدري: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: در امت من مهدي عليه السلام مي باشد اگر عمرش کوتاه باشد اگر هفت سال وگرنه هشت يا نه سال خواهد بود.

(عقد الدرر ص 238):

بنقل از ابي سعيد خدري از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام پس از اينکه به قدرت وحکومت رسيد هفت سال يا هشت سال ويا نه سال زندگي مي کند.

(عقد الدرر ص 240):

عن ضمرة بن حبيب قال: حياة المهدي عليه السلام ثلاثون سنة.

بنقل از ضمرة بن حبيب گفت: زندگاني مهدي عليه السلام سي سال باشد.

(نور الثقلين ج 4 ص 97):

شيخ الطائفة بإسناده إلى علي بن مهزيار حديث طول يذکر فيه دخوله على صاحب الأمر عليه السلام وسؤاله إيّاه، وفيه: فقلت: يا سيّدي متى يکون هذا الأمر؟ فقال: (إذا حيل بينکم وبين سبيل الکعبة واجتمع الشمس والقمر واستدان بهما الکواکب والنجوم)، فقلت: متى يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ فقال لي: (في سنة کذا وکذا تخرج دابة الأرض من بين الصفا والمروة ومعه عصا موسى عليه السلام وخاتم سليمان يسوق الناس إلى المحشر).

شيخ الطائفه به سند خود از علي بن مهزيار در ضمن حديثي طولاني که در آن شرفيابي وي را به محضر حضرت صاحب الامر ارواحنا فداه وپرسش از امام عليه السلام را ياد کرده گويد: عرض کردم: اي سيد ومولاي من خروج شما چه وقت خواهد بود؟ فرمود: هنگامي که ميان شما وميان مکه مکرمه فاضله وجدائي افتد وآفتاب وماه جمع گردد وستارگان به آفتاب وماه نزديک شوند عرض کردم: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اين در چه وقتي خواهد بود؟ فرمود: در فلان سال دابة الارض از ميان صفا ومروة بيرون مي آيد در حالي که عصاي موسى عليه السلام وانگشتري سليمان عليه السلام با او باشد ومردم را بسوي محشر مي راند.

(عقد الدرر ص 240):

عن حذيفة بن اليمان قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يلتفت المهدي وقد نزل عيسى بن مريم...) فذکر الحديث وفي آخره: (فيمکث أربعين سنة يعني المهدي عليه السلام).

بنقل از حذيفة بن اليمان رضي الله عنه گفت: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام التفات مي کند وعيسى بن مريم عليه السلام فرود مي آيد وحديث را ذکر کرد ودر آخر فرمود: مهدي عليه السلام چهل سال زندگي مي کند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 459):

عن أبي حمزة قال: قلت لأبي جعفر عليه السلام: خروج السفياني من المحتوم؟ قال: (نعم، والنداء من المحتوم وطلوع الشمس من مغربها محتوم واختلاف بني العبّاس في الدولة محتوم وقتل النفس الزکية محتوم وخروج القائم من آل محمّد عليهم السلام)، قلت: وکيف يکون النداء؟ قال: (ينادي منادٍ من السماء في أوّل النهار: ألا إنَّ الحق مع علي وشيعته، ثمّ ينادي إبليس في آخر النهار من الأرض: ألا إنَّ الحقّ مع عثمان وشيعته، فعند ذلک يرتاب المبطلون)، قلت: لا يرتاب إلاَّ جاهل لأنَّ منادي السماء أولى أن يقبل من منادي الأرض.

بنقل از ابي حمزة گفت: به حضرت امام باقر عليه السلام عرض کردم: خروج سفياني امر حتمي است؟ فرمود: آري ونداي آسماني وبرآمدن آفتاب از مغرب ودر پي هم آمدن فرزندان عباس در امر حکومت وقتل نفس زکية وخروج قائم آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از امور حتمية است. عرض کردم: نداي آسماني چگونه مي باشد؟ فرمود: در آغاز روز منادي از آسمان فرياد مي زند: هان که حق با علي عليه السلام وشيعيان او است سپس ابليس در آخر روز از زمين فرياد مي کشد هان که حق با عثمان وپيروان او است در اين هنگام باطل پرستان در شک خواهند بود. عرض کردم: تنها نادانان به شک خواهد درافتاد زيرا منادي آسمان اولي وبرتر از پذيرفتن از منادي زمين مي باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 462):

عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (ينادى باسم القائم عليه السلام في ليلة ثلاث وعشرين، ويقوم في يوم عاشورا وهو اليوم الذي قتل فيه الحسين عليه السلام لکأنّي به في يوم السبت العاشر من المحرَّم قائماً بين الرکن والمقام جبرئيل على يمينه ينادي: البيعة لله فيصير إليه شيعته من أطراف الأرض تطوى لهم طيّاً حتَّى يبايعوه، فيملأ الله به الأرض عدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: در شب بيست وسيم بنام حضرت قائم عليه السلام نداء مي شود ودر روز عاشورا يعني روزي که حضرت امام حسين بن علي عليه السلام به شهادت رسيد قيام مي کند گوئي او را مي بينم که در روز شنبه دهم محرم الحرام در ميان رکن ومقام ايستاده وجبرئيل عليه السلام که در جانب راستش قرار دارد نداء مي کند: براي بيعت با خدا بشتابيد. شيعيان حضرت از اطراف زمين بسوي او شتابند وزمين در زير قدمهايشان در نورديده مي شود تا با او بيعت کنند وخدا بوسيله او زمين را پر از عدل وداد کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 478؛ إثبات الهداة ج 3 ص 620؛ أعيان الشيعة ج 2 ص 51):

عن أبي سعيد أنَّ النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (يکون في أمّتي المهدي عليه السلام إن قصر فسبع وإلاَّ فتسع تنعم فيه أمّتي نعمة لم ينعموا مثلها قطّ تؤتي الأرض أکلها ولا تدَّخر منهم شيئاً والمال يومئذٍ کدوس يقوم الرجل فيقول: يا مهدي أعطني، فيقول: خذ).

بنقل از ابي سعيد خدري گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: در امت من مهدي عليه السلام مي باشد اگر مدت حکومتش کوتاه باشد هفت يا نه سال است که امتم به گونه اي در آن زمان متنعم مي شوند که هرگز بدان پايه نعمت نيافتند باشند زمين روئيدني هاي خود را بدون دريغ کاملا مي دهد ومال در آن روز انباشته شده مردي برخيزد وعرض کند: يا مهدي عليه السلام به من مال ببخش فرمايد: بگير.

(کشف الغمّة ج 2 ص 483):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (اُبشّرکم بالمهدي عليه السلام يبعث في أمّتي على اختلاف من الناس وزلازل يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً يرضى عنه ساکن السماء وساکن الأرض يقسّم المال صحاحاً)، فقال رجل: ما صحاحاً؟ قال: (بالسويّة بين الناس ويملأ الله قلوب أمّة محمّد غنى ويسعهم عدله حتَّى يأمر منادياً ينادي يقول: من له في المال حاجة؟ فما يقوم من الناس إلاَّ رجل واحد، فيقول: أنا، فيقول: آت السدان يعني الخازن، فقل له: إنَّ المهدي يأمرک أن تعطيني مالاً، فيقول له: احث حتَّى إذا جعله في حجره وأبرزه ندم، فيقول: کنت أجشع أمّة محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نفساً أعجز عمَّا وسعهم فيردّه ولا يقبل منه فيقال له: إنّا لا نأخذ شيئاً أعطيناه فيکون کذلک سبع سنين أو ثمان سنين ثمّ لا خير في العيش بعده _ أو قال: ثمّ لا خير في الحياة بعده _).

بنقل از ابي سعيد خدري ره گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: شما را به مهدي عليه السلام امتم بشارت دهم که ظهورش پس از اختلاف ولرزشهاي عقيده مردم صورت مي گيرد وزمين را سرشار از عدل مي کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد ساکنان آسمان وزمين از او خشنود باشند مال را صحاحا تقسيم مي کند مردي عرض کرد: منظور از صحاح چيست؟ فرمود: مال را يکسان در ميان مردم قسمت مي کند وخدا دل امت محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را لبريز از بي نيازي مي سازد وعدلش فراگير حال همه مردم مي گردد تا حدي که فرمان مي دهد منادي فرياد برکشد: چه کسي احتياج به مال دارد؟ کسي برنمي خيزد مگر يک تن وعرض مي کند: من احتياج دارم فرمايد: به نزد خزانه دار برو وبگو که مهدي عليه السلام به تو فرمان مي دهد به من مالي بده. خازن به گيرنده مي گويد: دامن بگشا تا آنکه مال را در کنارش قرار مي دهد وآشکارش مي سازد پشيمان مي گردد وگويد: من...

(إثبات الهداة ج 3 ص 448):

عن بکير بن أعين عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث قال: (إنَّ الله وضع الحجر الأسود وهي جوهرة أخرجت من الجنّة، فوضعت في ذلک الرکن...) إلى أن قال: (وفي هذا المکان يهبط على القائم عليه السلام وأوّل من يبايعه ذلک الطائر وهو والله جبرئيل عليه السلام وإلى ذلک المقام يسند القائم ظهره وهو الحجّة والدليل على القائم).

بنقل از بکير بن اعين از حضرت امام صادق عليه السلام که در ضمن حديثي طولاني فرمود: همانا خداي تعالى حجر الاسود را که گوهري از بهشت بوده آنرا از بهشت بيرون آورد ودر همين رکن فعلي کعبه معظمه گذارد تا آنجا که فرمود: ... ودر اين مکان پرنده بر حضرت قائم عليه السلام فرود مي آيد ونخستين کسي که با حضرت بيعت مي کند همان پرنده است واو بخدا قسم جبرئيل عليه السلام مي باشد وبهمان مقام قائم عليه السلام پشت خود را تکيه مي دهد وهمان حجت ودليل بر قائم عليه السلام است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 453):

عن أبي بصير رحمه الله عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (يخرج القائم عليه السلام يوم السبت يوم عاشورا اليوم الذي قتل فيه الحسين عليه السلام ويقطع أيدي بني شيبة ويعلّقها في الکعبة).

بنقل از ابي بصير رحمه الله از امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: قائم عليه السلام در روز شنبه که روز عاشورا وروز شهادت حضرت امام حسين عليه السلام است خروج مي کند ودستهاي بني شيبه را قطع ودر کعبه معظمه مي آويزد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 457):

عن مثنّى الحنّاط عن جعفر بن محمّد عن أبيه عليه السلام قال: (أيّام الله عزَّ وجلَّ ثلاثة: يوم يقوم القائم، ويوم الکرة، ويوم القيامة).

بنقل از مثنى حناط از امام صادق عليه السلام از پدر بزگوارش عليه السلام فرمود: روزهاي خدا سه روز است روزي که قائم عليه السلام قيام مي کند وروز کره وروز قيامت.

(إثبات الهداة ج 3 ص 504):

عن وهب بن منبه عن بن عبّاس رضي الله عنه في حديث طويل أنَّه قال: يا وهب ثمّ يخرج المهدي عليه السلام، قلت: من ولدک؟ قال: لا والله ما هو من ولدي ولکن من ولد علي عليه السلام فطوبى لمن أدرک زمانه وبه يفرّج الله عن الأمّة حتَّى يملأها قسطاً وعدلاً... إلى آخر الخبر.

بنقل از وهب بن منبه از ابن عباس رضي الله عنه که در ضمن حديث طولاني فرمود: اي وهب سپس مهدي عليه السلام خروج مي کند گفتم: از فرزندان تو مي باشد؟ فرمود: نه بخدا قسم او از فرزندان من نيست ولي او از فرزندان امير المؤمنين عليه السلام مي باشد پس خوشا حال کسي زمانش را ادراک کند که بوسيله او خدا گشايش در کار امت مي دهد تا زمين را سرشار از عدل وداد کند... تا آخر الحديث.

(إثبات الهداة ج 3 ص 517؛ وبحار ج 52 ص 291):

عن أبي الجارود قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (إنَّ القائم يملک ثلاثمائة وتسع سنين، ما لبث أهل الکهف في کهفهم، يملأ الأرض عدلاً وقسطاً کما ملئت ظلماً وجوراً ويفتح الله له شرق الأرض وغربها ويقتل الناس حتَّى لا يبقى إلاَّ دين محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يسير بسيرة سليمان بن داود).

بنقل از ابي جارود گفت: حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: همانا حضرت قائم عليه السلام سيصد ونه سال حکومت مي کند همچنانکه اصحاب کهف به همين مقدار در غار درنگ کردند. زمين را سرشار از عدل وداد فرمايد همچنانکه لبريز از ظلم وجور شده باشد وخدا براي او مشرق ومغرب زمين را مي گشايد ومردم را مي کشد تا فقط آئين محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باقي ماند وروش او روش سليمان داود عليه السلام است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 523):

عن أبي أمامة قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى يقوم القائم منّا وذلک حين يأذن الله له فمن تبعه نجا ومن تخلَّف عنه هلک، فالله عباد الله ائتوه ولو حبواً على الثلج)، قلنا: يا رسول الله ومتى يقوم قائمکم؟ قال: (إذا صارت الدنيا هرجاً ومرجاً وهو التاسع من صلب الحسين).

بنقل از ابي امامة گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت برپا نشود تا قائم ما عليه السلام قيام کند واين هنگامي خواهد بود که خدا به او اذن خروج دهد پس هر کس پيروي از او کند نجات يابد وهر کس از او تخلف ورزد هلاک گردد. پس خدا را خدا را اي بندگان خدا بنزد او بشتابيد اگر چه با غلطيدن بر روي برف باشد ما عرض کرديم: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قائم شما چه وقتي قيام کند فرمود: هنگامي که دنيا گرفتار هرج ومرج شود واو نهمين فرزند از صلب امام حسين عليه السلام باشد.

(بحار ج 52 ص 280؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 524):

عن زيد بن وهب الجهني عن الحسن عليه السلام في حديث: إنَّ أمير المؤمنين عليه السلام قال: (يبعث الله رجلاً في آخر الزمان وکلب من الدهر وجهل من الناس ويؤيّده الله بملائکته ويعصم أنصاره وينصره بآياته ويظهره على أهل الأرض حتَّى يدينوا طوعاً وکرهاً يملأ الأرض عدلاً وقسطاً ونوراً وبرهاناً يدين له عرض البلاد وطولها حتَّى لا يبقى کافر إلاَّ آمن ولا طالح إلاَّ صلح ويصطلح في ملکه السباع وتخرج الأرض برکاتها وتنزل الصماء برکتها وتظهر له الکنوز يملک ما بين الخافقين أربعين عاماً فطوبى لمن أدرک أيّامه وسمع کلامه).

بنقل از زيد بن وهب جهني از حضرت امام حسن عليه السلام در ضمن حديثي فرمود: که حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: خدا مردي را در آخرالزمان ودر سخت ترين روزگار که مردم گرفتار ناداني باشند مبعوث فرمايد واو را بوسيله فرشتگانش تأييد ويارانش را حفظ وبوسيله آيات ونشانه هاي خود ياري نمايد واو را بر همه ي مردم زمين پيروز سازد که خواه ناخواه ديندار گردند وبا دست او زمين را لبريز از عدل وداد ونور ودليل گرداند زمين را طولا وعرضا در برابرش مسخر کند تا آنجا که هيچ کافري باقي نماند جز آنکه ايمان آرد وهيچ بدکاري وجود نداشته باشد مگر آنکه شايسته گردد ودر حکومت درندگان با هم آشتي کنند وزمين برکات خود را بيرون دهد وآسمان برکت خود را فرو فرستد وگنجها براي او ظاهر شود ممالک ميان شرق وغرب را تا چهل سال حکومت کند پس خوشا حال کسي که روزگار او را ادراک وسخنانش را بشنود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 527):

روى علي بن أبي حمزة عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (إذا قام القائم نزلت ملائکة بدر ثلاثة آلاف على خيول شهب وثلاثة آلاف على خيول بلق وثلاثة آلاف على خيول حو)، قلت: يا بن رسول الله وما الحو؟ قال: (الحمر).

علي بن ابي حمزة از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چون حضرت قائم عليه السلام قيام کند فرشتگان بدر نزول کنند سه هزار فرشته که بر اسب هاي اشهب سوارند وسه هزار فرشته بر اسبهاي ابلق وسه هزار فرشته بر اسبهاي حو سوار باشند من عرض کردم: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حو چيست؟ فرمود: اسبان سرخ رنگ.