(بحار ج 52 ص 301؛ يوم الخلاص ص 322):
سُئل الإمام الصادق عليه السلام: متى فرج شيعتکم؟ فقال: (إذا خرج صاحب هذا الأمر من
المدينة إلى مکّة بتراث رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم). فقال السائل: ما
تراث رسول الله؟ قال: (سيف رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ودرعه وعمامته
وبرده، وقضيبه ورايته ولامته وسرجه حتَّى ينزل مکّة فيخرج السيف من غمده، ويلبس
الدرع والبردة والعمامة وينشر الراية ويتناول القضيب بيده، ويستأذن الله عزَّ وجلَّ
في ظهوره).
از حضرت امام صادق عليه السلام پرسيدند: فرج شيعيان شما چه وقتي صورت مي گيرد؟
فرمود: هنگامي که صاحب اين امر از مدينه منوره خروج فرمايد وبه سوي مکة معظمة
رهسپار گردد وميراث حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را با خود همراه
گيرد. پرسنده عرض کرد: ميراث رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم چيست؟ فرمود:
شمشير وزره وعمامة وبر دو عصا وپرچم وسپر وزين حضرت است وچون به مکة مشرفة رسد
شمشير را از غلافش بيرون کشد وزره وبرد وعمامة را بپوشد وپرچم را برافرازد وعصا را
بدست گيرد واز خداي عزَّ وجلَّ در ظهور خود اذن بخواهد.
(بحار ج 52 ص 336؛ يوم الخلاص ص 323):
قال الصادق عليه السلام: (إنَّ الله ينزع الخوف من قلوب شيعته، ويسکنه في قلوب
أعدائه إذا قام قائمنا وظهر مهدينا کان الرجل أمضى من سنان وأجرأ من ليث يطعن عدوّه
برمحه ويضربه بسيفه ويدوسه بقدمه).
امام صادق عليه السلام فرمود: همانا خدا ترس را از دلهاي شيعيان مهدي عليه السلام
را برمي دارد وآن را در دل دشمنانش جاي دهد وچون قائم عليه السلام ما به پاي خيزد
ومهدي ما عليه السلام ظاهر شود يک مرد از شيعيانش وجودش از سر نيزه محکمتر وبا
نفوذتر وخود از شير با جرئت تر باشد نيزه خود را به دشمن فرو برد وبا شمشيرش بزند
وبا قدمش پايمال کند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 460):
عن سعيد بن جبير: إنَّ السنة التي يقوم فيها القائم عليه السلام تمطر الأرض أربعاً
وعشرين مطرة وترى آثارها وبرکاتها.
به نقل از سعيد بن جبير: سنتي که قائم عليه السلام در آن قيام فرمايند باران بيست
وچهار بار بر زمين ببارد وآثار وبرکاتش ديده شود.
(منتخب الأثر ص 284):
عن الباقر عليه السلام (في حديث القائم): (وإنَّ من علامات خروجه خروج السفياني من
الشام وخروج اليماني وصيحة من السماء في شهر رمضان ومنادٍ ينادي من السماء باسمه
واسم أبيه).
حضرت امام باقر عليه السلام در خبر حضرت قائم عليه السلام فرمود: از نشانه هاي خروج
مهدي عليه السلام. بيرون آمدن سفياني وبيرون آمدن يماني وفرياد آسماني در ماه مبارک
رمضان است وفرياد منادي آسماني است که نام مبارک مهدي عليه السلام وپدر بزرگوارش
عليه السلام را ياد مي کند.
(يوم الخلاص ص 338):
قال الحجّة المنتظر عليه السلام لبعض من حظي برؤيته الکريمة: (علامة ظهور أمري کثرة
الهرج والمرج والفتن. وآتي مکّة فأکون في المسجد الحرام، فيقول الناس: انصبوا لنا
إماماً... ويکثر الکلام حتَّى يقول رجل من الناس ينظر في وجهي: يا معشر الناس هذا
هو المهدي عليه السلام. أنظروا إليه فيأخذون بيدي وينصبوني بين الرکن والمقام،
فيبايع الناس بعد إياسهم منّي...).
حضرت حجة قائم منتظر عليه السلام به برخي که به فيض ديدار مبارک حضرت رسيدند فرمود:
نشانه ي ظهور امر من بسيار شدن هرج ومرج وفتنه ها است ومن در مکه مشرفه در مسجد
الحرام حاضر مي شوم ومردم گويند: براي ما امام ورهبري نصب کنيد ودر اين باب سخن
بسيار شود تا آنجا که مردي از ميان مردم چون به چهره ام نظر کند گويد: اي مردم اين
همان مهدي عليه السلام است به او نظر کنيد پس مردم دست مرا گيرند ومرا در ميان رکن
ومقام جاي دهند وخلق پس از نوميدي از من با من بيعت نمايند.
(بحار ج 52 ص 214؛ کشف الغمّة ج 2 ص 460):
عن ثعلبة الأزدي قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (آيتان تکونان قبل قيام القائم:
کسوف الشمس في النصف من رمضان والقمر في آخره)، قال: قلت: يا بن رسول الله صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم القمر في آخر الشهر والشمس في النصف؟ فقال أبو جعفر عليه
السلام: (أنا أعلم بما قلت، إنَّهما آيتان لم تکونا منذ هبط آدم).
به نقل از ثعلبة از وي گفت: حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: دو علامت پيش از
قيام حضرت قائم عليه السلام خواهد بود: گرفتن آفتاب در نيمه ي ماه مبارک رمضان
وگرفتن ماه در آخر آن. راوي گويد: عرض کردم: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم ماه در آخر ماه مبارک رمضان وآفتاب در نيمه ي آن گرفته مي شود؟ امام عليه
السلام فرمود: من بدانچه گفتم داناترم آنها دو علامتند که از هبوط آدم عليه السلام
تا بعد از آن واقع نشده اند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 460):
عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (خروج الثلاثة السفياني والخراساني واليماني في
سنة واحدة في شهر واحد في يوم واحد وليس فيها راية أهدى من راية اليماني لأنَّه
يدعو إلى الحقّ).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: خروج سه تن: سفياني وخراساني ويماني در يک سال
ويک ماه ويک روز حتمي است ودر پرچمهاي اين سه پرچمي به هدايت نزديکتر از پرچم يماني
نيست زيرا يماني دعوت به حق مي کند.
(منتخب الأثر ص 303؛ يوم الخلاص ص 503):
قال الصادق عليه السلام في قوله تعالى: (وَلَنُذِيقَنَّهُمْ
مِنَ الْعَذابِ الأَْدْنى دُونَ الْعَذابِ الأَْكْبَرِ): (إنَّ العذاب
الأدنى هو القحط والجدب وغلاء السعر قبيل خروج القائم بالسيف والعذاب الأکبر المهدي
بالسيف في آخر الزمان).
حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (والبته مي چشانيم به آنها از عذاب
نزديکتر نرسيده به عذاب بزرگتر) فرمود: همانا عذاب نزديکتر همان قحطي وخشکسالي
وگراني نرخ است که کمي پيش از خروج قائم عليه السلام که با شمشير قيام فرمايند رخ
دهد وعذاب بزرگتر خروج مهدي عليه السلام است که با شمشير در آخرالزمان واقع مي شود.
(يوم الخلاص ص 502):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (وإنَّ لخروجه لعلامات عشراً: أوّلها تخريق الزوايا
في سکک الکوفة وتعطيل المساجد، وانقطاع الحاجّ، وخسف وقذف بخراسان، وطلوع الکوکب
المذنب واقتران النجوم وهرج ومرج وقتل ونهب ومن العلامة إلى العلامة عجب. فإذا
تمَّت العلامات قام قائمنا قائم الحقّ.. طوبى لأهل ولايتي الذين يقتلون فيَّ،
ويطردون من أجلي هم خزّان الله في أرضه لا يفزعون يوم الفزع الأکبر).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: همانا خروج حضرت قائم عليه السلام ده علامت
دارد: پاره شدن زاويه ها در کوچه هاي کوفه وتعطيل شدن مساجد وقطع شدن راه تشرف حجاج
به مکه مشرفه وخسف وفرورفتن در سرزمين خراسان وطلوع ستاره ي دنباله دار ونزديک شدن
ستارگان وپديد آمدن هرج ومرج وقتل وغارت واز علامتي تا علامت ديگر امور شگفت آوري
است وقتي که علامت ها تمام واقع شد قائم ما عليه السلام که قائم بر حق است قيام
فرمايند. خوشا حال دوستان من که در راه ولايت من کشته شوند وبخاطر من طرد وآواره
گردند. آنان خزانه داران خدا در زمينند ودر روز قيامت ترسي براي آنان نيست.
(کشف الغمّة ج 2 ص 462):
عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (سنة الفتح تنبثق الفرات حتَّى تدخل أزقّة
الکوفة).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: در سال فتح (ظهور قائم عليه السلام) فرات طغيان
کند ووارد کوچه هاي کوفه شود.
(يوم الخلاص ص 503):
قال الصادق عليه السلام: (ومن آيات ظهوره أن يتقارب الزمان).
امام صادق عليه السلام فرمود: واز نشانه هاي ظهور حضرت مهدي عليه السلام آنست که
زمان نزديک وقريب مي گردد.
(يوم الخلاص ص 506):
قال الصادق عليه السلام: (إذا آن قيامه مطر الناس جمادى الآخرة، وعشرة أيّام من رجب
(أي أربعين يوماً) مطراً لم ترَ الخلائق مثله فينبت الله لحوم المؤمنين وأبدانهم في
قبورهم وکأنّي أنظر إليهم مقبلين من قبل جهنة ينفضون شعورهم من التراب).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که زمان قيام حضرت قائم عليه السلام فرا
رسد سرتاسر ماه جمادي الثانية وده روز از ماه رجب المرجب (چهل روز تمام) آنگونه
باران بر مردم فرو ريزد که مانند آن را نديده باشند وخداوند گوشت هاي بدن مؤمنين را
در قبرهايشان بروياند گوئي من آنان را مي بينم از ظرف روي مي آورند در حالي که
خاکها را از موهاي ايشان خود مي تکانند.
(الملاحم والفتن ص 164؛ يوم الخلاص ص 510):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا ملأ نجفکم السيل والمطر، وظهرت
النار بالحجاز في الأحجاز والمدر، وملکت بغداد التتر، فتوقَّعوا ظهور القائم
المنتظر عليه السلام).
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که سيل وباران نجف شما را
فراگيرد وآتش در سنگها وريگهاي حجاز سر بر زند وقوم تاتار بغداد را متصرف کنند.
منتظر ظهور حضرت قائم عليه السلام باشيد.
(کشف الغمّة ج 2 ص 462؛ يوم الخلاص ص 511):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (يزجر الناس قبل قيام القائم عليه السلام عن
معاصيهم بنار تظهر في السماء وبحمرة تجلل آفاقها، وخسف ببغداد، وخسف بالبصرة ودماء
تسفک فيها وخراب دورها وفناء يقع في أهلها، وشمول أهل العراق خوف لا يکون معه
قرار).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام مردم به
خاطر آتشي که در آسمان پديد آيد وسرخي که آفاق را فراگيرد وفرو رفتن در بغداد وبصره
وخونريزي هايي که در آنجاها شود وويراني خانه هاي آنجا وفناء ونابودي که گريبان گير
مردم گردد وترس وخوفي که فراگير تمام مردم عراق شود وقرار وآرام از آنها سلب کند
مردم از معصيت هاي خود منزجر گردند.
(يوم الخلاص ص 511):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (إذا ظهرت الحمرة في السماء ثلاثاً فيها أعمدة کبا
عمدة اللجين يتلألأ نوراً).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: هنگامي که سه بار سرخي در آسمان ظاهر شود در
آن عمودهايي همانند عمودهاي طلايي باشد که نور از آن بدرخشد.
(المحجّة البيضاء ج 4 ص 342؛ يوم الخلاص ص 512):
قال الحسين عليه السلام: (إذا رأيتم ناراً في المشرق ثلاثة أيّام أو سبعة،
فتوقَّعوا فرج آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إن شاء الله).
حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام فرمود: چون سه روز يا هفت روز آتش را از
جانب مشرق شعله ور ديديد پس بخواست خدا منتظر فرج آل محمد صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم باشيد.
(يوم الخلاص ص 513):
قال الصادق عليه السلام: (إذا رأيتم علامة في السماء. ناراً عظيمة من قبل المشرق
تطلع ليالي فعندها فرج الناس، وهي قدام القائم عليه السلام بقليل).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامي که علامت را در آسمان ديديد وآتش بزرگي
را از سوي مشرق مشاهده کرديد که شبها شعله مي زند همانموقع فرج وگشايش مردم فرا
رسيده وآن علامت اندکي پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام خواهد بود.
(الملاحم والفتن؛ يوم الخلاص ص 513):
قال الصادق عليه السلام: (عمود نار يطلع من قبل المشرق في السماء، يراها أهل الأرض،
فمن أدرک ذلک فليعد لأهله طعام سنة).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: عمود آتشي از درجهة مشرق از آسمان مي درخشد که
مردم زمين آنرا مي بينند هر کس آن زمان را ادراک کند بايد خوراک يکسال کسانش را
آماده سازد.
(إلزام الناصب ص 178؛ يوم الخلاص ص 593):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ القائم لا يظهر حتَّى تملک
الکفّار الأنهر الخمسة، سيحون وجيحون والفرات ودجلة، والنيل فلينصرنَّ الله أهل
بيته على الضلال فلا ترفع له راية إلى يوم القيامة).
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا قائم عليه السلام ظاهر
نمي شود تا آنکه کفار پنج رود: سيحون وجيحون وفرات ودجله ونيل را تصرف کنند خداوند
اهل بيتش را بر اهل گمراهي پيروز نمايد پس تا روز قيامت پرچمي براي او بالا نرود.
(الملاحم والفتن ص 29؛ يوم الخلاص ص 596):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إذا سمعتم بناس يأتون من قبل المشرق،
أولي دهاء، يعجب الناس من رأيهم فقد أظلَّتکم الساعة).
رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: وقتي که شنيديد مردم باهوش وسياست از
سوي مشرق مي آيند ومردم از ريخت وقيافه ايشان شگفت زده مي شوند در حالي که هم اکنون
بر شما سايه افکن مي باشند.
(عقد الدرر ص 313):
عن أبي هريرة، أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (أوّل الآيات: طلوع
الشمس من مغربها وخروج الدابة علي الناس ضحى، وآيتهما ما کانت قبل صاحبتها فالأخرى
على أثرها قريباً منها).
ابو هريرة گويد: رسول الله فرمود: نخستين نشانه ها برآمدن آفتاب از باختر وبيرون
آمدن جنبنده بر مردم در نيمروز است وهر کدام که پيش از آن دگر پديد آيد نشانه ي دگر
بزودي در پي آن پديدار گردد.
(عقد الدرر ص 330):
عن جابر بن عبد الله عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (لا تقوم الساعة
إلاَّ على شرار الناس).
بنقل از جابر بن عبد الله رضي الله عنه از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: ساعت (خروج قائم عليه السلام) برپا نشود مگر بر مردم بدکردار.
(عقد الدرر ص 327):
عن حذيفة بن أسيد الغفاري قال: طلع النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ونحن
نتذاکر، فقال: (ما تذاکرون؟)، قالوا: نذکر الساعة، قال: (إنَّها لن تقوم الساعة
حتَّى يرى قبلها عشر آيات)، فذکر: (الدخان، والدجّال، والدابة، وطلوع الشمس من
مغربها ونزول عيسى بن مريم ويأجوج ومأجوج وثلاثة خسوف؛ خسف بالمغرب، وخسف بالمشرق
وخسف بجزيرة العرب وآخر ذلک کله نار تخرج من اليمن تطرد الناس إلى محشرهم).
بنقل از حديفه بن اسيد غفاري گفت: ما جمعي نشسته وبا هم مذاکره مي کرديم که حضرت
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نمودار شد فرمود: در چه چيز با يکديگر
مذاکره مي کرديد؟ عرض شد: درباره ي ساعت (ظاهرا قيامت) مذاکره داشتيم فرمود: ساعت
واقع نشود تا پيش از آن ده علامت ديده شود: حضرت فرمود دود ودجال ودابة وبرآمدن
آفتاب از مغرب وفرود آمدن عيسى بن مريم عليه السلام ويأجوج وماجوج وسه خسف (فرو
رفتن به زمين) خسفي در مغرب وخسفي در مشرق وخسفي در جريرة العرب را ذکر فرمود وآخر
همه ي اين علامتها آتشي از يمن خارج گردد که مردم به محشرشان براند.
(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ عقد الدرر ص 331):
عن خارجة بن الصلت البرجمي، قال: دخلت مع عبد الله يوماً المسجد فإذا القوم رکوع
فمرَّ رجل فسلَّم عليه فقال: صدق الله ورسوله (صدق الله ورسوله). فسألته عن ذلک،
فقال: إنَّه لا تقوم الساعة حتَّى تتَّخذ المساجد طرقاً وحتَّى يسلّم الرجل على
الرجل بالمعرفة وحتَّى تتَّجر المرأة وزوجها وحتَّى تغلوا الخيل والنساء ثمّ ترخص
فلا تغلو إلى يوم القيامة.
بنقل از خارجة ابن صلت برجمي گفت: با عبد الله روزي داخل مسجد شدم مردم در حال رکوع
بودند مردي گذشت وبر او سلام کرد وگفت: خدا وپيغمبرش صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
راست گفتند: من از او اين مورد را پرسيدم گفت: ساعت قيامت نکند تا آنکه مسجدها را
رهگذر قرار دهند وتا مردي بمردي به سبب شناخت سلام کند وتا زن با مرد خود تجارت کسب
کند وتا اسب وزن گران قيمت شوند سپس ارزان گردند وتا روز قيامت گران شوند.
(عقد الدرر ص 332):
عن أنس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (والذي نفسي بيده لا تقوم
الساعة على رجل يقول: لا إله إلاَّ الله ويأمر بالمعروف وينهى عن المنکر).
انس گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قسم به آنکس که جانم به دست
او است ساعت قيام نمي کند بر مردي لا اله الا الله گويد وامر به معروف ونهي از منکر
نمايد.
(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ عقد الدرر ص 332):
عن أنس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى لا
يقال في الأرض: الله الله وحتَّى أنَّ المرأة بالنعل فترفعها وتقول: قد کانت هذه
لرجل وحتَّى يکون في خمسين امرأة القيم الواحد وحتَّى تمطر السماء ولا تنبت الأرض).
انس گويد: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ساعت قيام نمي کند
(قيامت واقع نمي شود) تا در زمين نام خدا گفته نشود وتا آنکه زن با کفش خود راه
برود وآنرا بلند کند وگويد اين مال مردي بوده وتا آنکه در پنجاه تن زن يک مرد
سرپرست باشد وتا آنکه باران ببارد ولي زمين چيزي نروياند.
(أخرجه الحاکم في مستدرکه؛ عقد الدرر ص 333):
عن أبي هريرة عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (لا تقوم الساعة حتَّى لا
يبقى على وجه الأرض أحد لله فيه حاجة، وحتَّى تؤخذ المرأة نهاراً جهاراً في وسط
الطريق لا ينکر ذلک أحد ولا يغيّره فيکون أمثلهم يومئذٍ الذي يقول: لو نحَّيتها عن
الطريق قليلاً).
ابو هريرة گويد: رسول خدا صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم فرمود: ساعت قيام نکند تا آنکه بر روي زمين کسي باقي نماند
که خدا را به او حاجتي باشد وتا آنکه در روز روشن در ميان راه علني وآشکارا زن
گرفته شود ودستگير گردد وهيچکس بر اين کار انکاري نکند ودر دگرگون ساختن اين روش
اقدامي ننمايد تنها سردمداران آن روز گويند اگر اين زن را از راه اندکي از راه دور
مي کردي وبه کار مي گرفتي بهتر بود.
(أخرجه نعيم بن حماد في الفتن؛ عقد الدرر ص 333):
عن عبد الله بن أبي جعفر قال: لمَّا قصَّ الله على موسى عليه السلام شأن هذه الأمّة
تمنّى ان يکون رجلاً منهم فقال الله عزَّ وجلَّ: يا موسى إنَّه يصيب آخرها بلاء
وشدة من الفتن، فقال موسى: يا ربّ ومن يصبر على هذا؟ قال الله عزَّ وجلَّ: إنّي
أعطيهم من الصبر والإيمان ما يهون عليهم البلاء.
بنقل از عبد الله بن ابي جعفر گفت: هنگامي که خداي تعالى داستان شأن ومنزلت اين امت
را بر موسى عليه السلام بيان مي فرمود، موسى عليه السلام آرزو کرد که مردي از اين
امت باشد خداي عزَّ وجلَّ فرمود: اي موسى عليه السلام در پايان بلاء وگرفتاري وسختي
وفتنه هائي به اين امت مي رسد موسى عليه السلام عرض کرد: پروردگارا چه کسي بر آن
گرفتاريها صبر تواند کرد؟ خداي تعالى فرمود: من صبر وايماني به آنان عطاء کنم که
گرفتاري را بر آنان آسان کند.
(أخرجه نعيم بن حماد في الفتن؛ عقد الدرر ص 334):
عن عبد الله بن عمرو قال: يأتي علي الناس زمان يتمنّى الرجل ذو الشرف والمال والولد
الموت ممَّا يرى من البلاء من ولاتهم.
عبد الله ابن عمرو گويد: زماني بر مردم رخ نمايد که مرد شرافتمند صاحب مال وفرزند
از ظلم هائي که از زمامداران وقت مي بيند آرزوي مرگ کند.
(نور الثقلين ج 4 ص 46):
عن عمر بن حنظلة قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (خمس علامات قبل قيام
القائم عليه السلام: الصيحة والسفياني والخسفة وقتل الزکية واليماني)، فقلت: جُعلت
فداک إن خرج أحد من أهل بيتک قبل هذه العلامات أنخرج معه؟ قال: (لا)، فلمَّا کان من
الغد تلوت هذه الآية: (إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ
مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ)... الحديث.
بنقل از عمر بن حنظلة گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: پنج
علامت پيش از قيام حضرت قائم عليه السلام وقوع خواهد يافت. صيحه وسفياني وحسف
(فرورفتن در زمين) وکشته شدن نفس زکيه ويماني عرض کردم: فدايت شوم که اگر کسي از
اهل بيت شما پيش از ظهور اين علامات خروج کند آيا با او خروج بکنيم؟ فرمود: نه چون
فردا شد اين آيه کريمه را (اگر بخواهيم نازل مي کنيم بر آنان از آسمان علامتي را پس
گردد گردنهايشان براي آن علامت خاضع وفروتن) تلاوت کردم.
(نور الثقلين ج 4 ص 46):
عن حسن بن زياد الصيقل قال: سمعت أبا عبد الله جعفر بن محمّد عليه السلام يقول:
(إنَّ القائم لا يقوم حتَّى ينادي منادٍ من السماء يسمع الفتاة في خدرها ويسمع أهل
المشرق والمغرب).
بنقل از حسن بن زياد صيقل گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا
قائم عليه السلام قيام نفرمايد تا منادي از آسمان فرياد برکشد که زنان جوان در پس
پرده ها ومردم شرق وغرب آن فرياد را بشنوند.