آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۲۵ -


(إثبات الهداة ج 3 ص 645):

عن علي کرَّم الله وجهه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تذهب الدنيا حتَّى يقوم من أمّتي رجل من ولد الحسين يملأ الأرض عدلاً کما ملئت ظلماً).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمايد: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا از امتم مردي از فرزندان امام حسين عليه السلام قيام کند وزمين را پس از آنکه پر از ظلم وجور شده لبر يز از عدل فرمايد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 643؛ نقلاً عن الجامع الصغير ج 2 ص 345):

عن الطبراني عن قرة المزني أنَّه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لتملأنَّ الأرض جوراً وظلماً فإذا ملئت جوراً وظلماً يبعث الله رجلاً منّي اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي فيملأها عدلاً وقسطاً کما ملئت جوراً وظلماً فلا تمنع السماء شيئاً من قطرها ولا الأرض من نباتها يمکث فيکم سبعاً أو ثمانياً فإن أکثر فتسعاً).

بنقل از طبراني از قره مزني که گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته زمين از جور وستم پر خواهد شد وقتي که اينچنين شود خداي تعالى مردي از من را که اسم او اسم من واسم پدر من باشد مبعوث فرمايد تا آنرا همچنانکه پر از ظلم وستم شده لبريز از عدل وقسط کند وآسمان چيزي از باران خود را باز نمي دارد وزمين نيز از روئيدني هاي خود چيزي را باقي نمي گذارد در ميان شما هفت يا هشت وحداکثر نه سال درنگ خواهد فرمود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 645؛ نقلاً عن فرائد السمطين مخطوط):

أنبأ علي بن محمّد عن محمّد بن إسماعيل بن بزيع عن صالح بن عقبة عن أبيه عن أبي جعفر محمّد بن علي الباقر عن أبيه سيّد العابدين علي بن الحسين عن أبيه سيّد الشهداء الحسين بن علي بن أبي طالب عن أبيه سيّد الأوصياء أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي من ولدي يکون له غيبة وحيرة تضلُّ فيها الأمم يأتي به خير الأنبياء (خير الإماء) فيملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).

علي بن محمد از محمد بن اسمعيل بن بزيع از صالح بن عقبه از پدرش خبر داد از حضرت امام ابي جعفر محمد بن علي باقر عليه السلام از پدر بزرگوارش عليه السلام سيد عابدان علي بن الحسين عليه السلام از پدر بزرگوارش سيد الشهداء حسين بن علي بن ابي طالب عليه السلام از پدر بزرگوارش سيد اوصياء امير المؤمنين علي بن ابي طالب صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي از فرزندان من است براي او غيبت وحيرتي است که امتها در آن گمراه مي شوند او را بهترين انبياء پدر خواهد بود يا فرزند بهترين کنيزان خواهد بود. پس زمين را از قسط وعدل پر مي کند همچنان که از ظلم وجور پر شده باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 645؛ وعن مجمع الزوائد ج 7 ص 316):

عن أبي هريرة قال: ذکر إلى اسم رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم المهدي، فقال: (إن قصر فسبع وإلاَّ فثمان وإلاَّ فتسع وليملأنَّ الأرض عدلاً وقسطاً کما ملئت جوراً وظلماً).

ابو هريره گويد: در خدمت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ياد از مهدي عليه السلام شد. فرمود: اگر عمر کوتاه کند هفت يا هشت يا نه سال خواهد بود والبته زمين را از قسط وعدل پر مي سازد همچنانکه از ظلم وستم پر شده باشد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 646؛ نقلاً عن الکنى والأسماء ج 1 ص 107):

عن عاصم عن ذر قال: قال عبد الله: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لن تنقضي الدنيا حتَّى يخرج رجل من أمّتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي، فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).

بنقل از عاصم از ذر گفت: عبد الله گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: هرگز دنيا منقضي نگردد تا انکه مردي از امت من که اسم او اسم من واسم پدر او اسم پدر من باشد خروج کند وزمين را آنچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد لبريز از عدل وداد فرمايد.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53):

(إسعاف الراغبين): جاء في روايات أنَّه عند ظهوره ينادي فوق رأسه ملک: هذا المهدي خليفة الله فاتَّبعوه، فيذعن له الناس ويشربون حبّه وأنَّه يملک الأرض شرقها وغربها وأنَّ الله تعالى يمدّه بثلاثة آلاف من الملائکة وأنَّ أهل الکهف من أعوانه وأنَّ جبرائيل على مقدمة جيشه وميکائيل على سافته، وأنَّ المهدي يستخرج تابوت السکينة من غار أنطاکية وأسفار التوراة من جبل بالشام يحاجّ بها اليهود فيسلم کثير منهم وقد تواترت الأخبار عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بخروج المهدي وأنَّه من أهل بيته وأنَّه يملأ الأرض عدلاً وأنَّه يساعد عيسى على قتل الدجّال بباب لدّ بأرض فلسطين وأنَّه يؤمّ هذه الأمّة ويصلّي عيسى خلفه (وفي بعض الآثار) أنَّه يخرج في وتر من السنين سنة إحدى أو ثلاث أو خمس أو سبع أو تسع وأنَّ السنة من سنيه تکون مقدار عشر سنين وأنَّه يبلغ سلطانه المشرق والمغرب وتظهر له الکنوز ولا يبقى في الأرض خراب إلاَّ يعمَّر) انتهى.

در کتاب اسعاف الراغبين است: در روايات آمده که بهنگام ظهور حضرت مهدي عليه السلام در بالاي آن حضرت فرشته فرياد مي کشد: اين مهدي عليه السلام خليفه خدا است پيروي از او کنيد. مردم اذعان وانقياد مي کنند وحضرت حکومت شرق وغرب زمين را عهده دار مي شود وخداي تعالى حضرت به سه هزار فرشته ياري فرمايد واهل کهف از يارانش باشند وجبرئيل عليه السلام در مقدمه وميکائيل عليه السلام در دنباله سپاه حضرت باشند وحضرت تابوت سکينه را از غار انطاکيه واسفار تورات را از کوهي در شام استخراج وبوسيله آن با يهود احتجاج مي کند وبسياري از آنها قبول اسلام مي نمايند وخبرهاي متواتر از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم دال بر خروج مهدي عليه السلام رسيده که حضرت از اهل بيت رساله صلوات الله عليهم مي باشند وزمين را پر از عدل وداد مي فرمايد وبه عيسى عليه السلام براي کشتن دجال در دروازه فلسطين کمک مي دهد وحضرت امامت اين امت را دارد وعيسى عليه السلام به حضرت اقتداء مي کند ودر بعضي از آثار است که حضرت در سال هاي وتر (تک) خروج فرمايد امثال سالهاي يک يا سه يا پنج يا هفت يا نه، يک سال حضرت به مقدار بيست سال معمولي باشد وحکومت او فراگير شرق وغرب عالم مي شود وگنجها براي او آشکار مي گردد وهيچ نقطه خرابي در زمين باقي نمي ماند جز آنکه آباد مي شود.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 53):

عن عبد الله ابن عمر قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج المهدي من قرية باليمن يقال لها: کرعة).

عبد الله ابن عمر گويد: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام از قريه اي در يمن بنام کرعه خروج مي کند.

(بحار ج 51 ص 82):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لتملأنَّ الأرض ظلماً وعدواناً ثمّ ليخرجنَّ رجل من أهل بيتي حتَّى يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً (عدواناً) وظلماً).

بنقل از ابي سعيد خدري گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته زمين پر از ظلم وعدوان مي گردد سپس مردي از اهل بيت من خروج مي کند تا زمين را سرشار از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ستم وظلم شده باشد.

(بحار ج 52 ص 283؛ ومستدرک سفينة البحار ج 10 ص 495):

عن عبد العظيم الحسني قال: قلت لمحمّد بن علي بن موسى عليه السلام: إنّي لأرجو أن تکون القائم من أهل بيت محمّد الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً، فقال عليه السلام: (يا أبا القاسم ما منّا إلاَّ قائم بأمر الله عزَّ وجلَّ وهادٍ إلى دينه ولکن القائم الذي يطهّر الله به الأرض من أهل الکفر والجحود، ويملأها عدلاً وقسطاً هو الذي يخفى على الناس ولادته ويغيب عنهم شخصه ويحرم عليهم تسميته وهو سميّ رسول الله وکنيه، وهو الذي تطوى له الأرض ويذلّ له کلّ صعب، يجتمع إليه أصحابه عدّة أهل بدر ثلاثمائة وثلاثة عشر رجلاً من أقاصي الأرض ذلک قول الله عزَّ وجلَّ: (أَيْنَ ما تَكُونُوا يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعاً إِنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ). فإذا اجتمعت له هذه العدّة من أهل الإخلاص أظهر أمره، فإذا أکمل له العقد، وهو عشرة آلاف رجل، خرج بإذن الله عزَّ وجلَّ فلا يزال يقتل أعداء الله حتَّى يرضى الله عزَّ وجلَّ)، قال عبد العظيم: فقلت له: يا سيّدي وکيف يعلم أنَّ الله قد رضى؟ قال: (يلقي في قلبه الرحمة. فإذا دخل المدينة أخرج اللات والعزّى فأحرقهما).

حضرت عبد العظيم حسني عليه السلام گفت: به حضرت جواد امام محمد بن علي بن موسى صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين عرض کردم: همانا من اميد دارم که قائم از اهل بيت محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم که زمين را پس از پر شدن از ظلم وجور پر از عدل کند شما باشيد فرمود: اي ابو القاسم هيچکس از ما (ائمه) نيست جز آنکه قائم است به امر خداي عزَّ وجلَّ وراهنماي مردم بسوي دين او مي باشد ولي آن قائم که خدا بوسيله او زمين را از آلودگي کافران ومنکران پاک مي کند وزمين را پر از عدل وقسط مي سازد آنکس است که ولادتش بر مردم پنهان مي گردد وشخص او از مردم مخفي مي ماند ونام بردنش حرام خواهد گرديد واو همنام وهم کنيه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشد واو است کسي که زمين براي او درنورديده گردد وهر سختي ودشواري بر او ذليل شود. اصحابش که به شماره ي اهل بدر وسيصد وسيزده نفرند به خدمتش جمع آيند از دورترين نقاط زمين وبه اين حقيقت آيه شريفه اشاره فرمايد: (در هر کجا باشيد خدا همه ي شما را جمع کند وخدا بر هر چيزي توانا است) وچون اين جمع در خدمتش گرد هم آيند که همه اخلاص باشند حضرت امر خود را ظاهر وآشکار سازد وچون ده هزار مرد مبارز براي او تکميل گردد باذن خداي عزَّ وجلَّ خروج کند وپيوسته دشمنان خدا به قتل رساند تا آنجا که خداي عزَّ وجلَّ را راضي گرداند. عبد العظيم عليه السلام فرمايد: عرض کردم: اي سرور من چگونه خواهد دانست که خدا راضي شده؟ فرمود: خدا در دل رحم را القاء فرمايد. وچون وارد مدينه مشرفه شود لات وعزي را بيرون آورد وآتش زند.

آنچه در کتابهاي آسماني درباره ي مهدي آمده:

(نقلاً عن البخاري، يوم الخلاص ص 51):

دخل عمر ابن الخطاب البيت (الکعبة) أيّام خلافته وقال: والله ما أدري، أدع خزائن البيت وما فيه من السلاح والمال، أو أقسّمه في سبيل الله؟ فقال له علي  عليه السلام: (امض، فلست بصاحبه، إنَّما صاحبه منّا، شاب من قريش، يقسّمه في سبيل الله في آخر الزمان).

عمر ابن الخطاب در روزگار خلافتش داخل بيت (کعبه معظمه) شد وگفت: بخدا قسم نمي دانم چه کنم؟ خزائن وسلاح ومال موجود در بيت را به حال خود بگذارم يا آنرا در راه خدا تقسيم کنم؟ امير المؤمنين عليه السلام به وي فرمود: برو تو اين کار نتواني کرد همانا انجام دهنده اي اين کار از ما است جواني از قريش که در آخر الزمان آن را در راه خدا تقسيم مي کند.

(بحار ج 52 ص 226؛ ويوم الخلاص ص 430):

قال کعب الأحبار: القائم المهدي يبدلُّ الأرض غير الأرض وبه عيسى بن مريم يحتجّ على نصارى الروم والصين.

کعب الاحبار گويد: قائم مهدي عليه السلام زمين را به غير زمين تبديل فرمايد وعيسى بن مريم عليه السلام بوسيله ايشان بر نصار اي روم وچين احتجاج مي کند.

(يوم الخلاص ص 340):

وفي إنجيل لوقا (36: 24: 21): احترزوا لأنفسکم، لئلاَّ تثقل قلوبکم في خمار وشکر هموم الدنيا فيصادفکم ذلک اليوم بغتة لأنَّه کالفخ، يأتي على جميع الجالسين على وجه الأرض. اسهروا إذاً وتضرَّعوا في کلّ حين، لکي تحسبوا أهلاً للنجاة من جميع المزمع إن يکون، وتفقوا قدام ابن الإنسان.

در انجيل لوقا (36،24،21) است: براي خودتان احتراز کنيد مبادا دلهاي شما در خماري وسستي اندوه دنيا سنگين شود آنروز ناگهاني بشما در رسد زيرا آن مانند دوام است که به همه ي نشستگان بر روي زمين مي رسد بيدار باشيد ودر هر لحظه ناله کنيد تا از همه ي جزء نجات يافتگان بشمار آئيد ودر پيش روي فرزند انسان بايستيد.

(يوم الخلاص ص 607):

إنجيل متى (38 - 23): هو ذا بينکم يترک لکم خراباً.

انجيل متى (38 - 26) او خانه شما را ويران شده رها مي کند.

(يوم الخلاص ص 348):

إنجيل لوقا (26 - 25: 21): على الأرض يکون کرب أمم بحيرة. والناس يغشى عليهم من خوف وانتظار ما يأتي على المسکونة لأنَّ قوّة السماوات تتزعزع. (أليس هذا حق؟!) أو ليست الأرض اليوم في کرب تکاد تخنقها الأجواء الملبدة بأصوات القذائق والصواريخ والمدافع المدمّرة في ثلاث قارات من العالم؟

انجيل لوقا: (26 - 25: 21) بر روي زمين گرفتاري امت ها وسرگرداني مي باشد وخوف وانتظار فراگير حال مردم مي شود وچشم براه راحتي در محل سکونت مي گردند زيرا نيروي آسمانها لرزان است (آيا اين حق نيست؟) آيا زمين امروز در نگراني وگرفتاري نيست ونزديک است قضاي زندگي که پيچيده به بانگ بمب ها وموشک ها وتوپهاي ويران کننده در سه قاره جهان است گلوگير نگرديده؟

(يوم الخلاص ص 349):

إنجيل يوحنا (25 - 28: 5): الحقّ الحقّ أقول لکم: إنَّه سيأتي ساعة وهي الآن حين يسمع الأموات صوت ابن الله، والسامعون يحيون. لا تتعجَّبوا من هذا فإنَّه تأتي ساعة فيها يسمع جميع الذين في القبور صوته، فيخرج الذين فعلوا الصالحات إلى قيامة الحياة والذين عملوا السيّئات إلى قيامة الدنيوية.

انجيل يوحنا: (28 - 25: 5) حق به شما مي گويم حق به شما مي گويم: ساعت مقرره بزودي مي رسد وآن ساعت هم اکنون است وقتي که مردگان آواي پسر خدا مي شوند وشنوندگان زنده مي شوند از اين تعجب نکنيد زيرا ساعت فرا مي رسد که در آن ساعت همه آنان که در قبرهايند آواي او را مي شنوند وکساني که کارهاي شايسته کرده اند بيرون مي آورند براي قيامت زندگاني وکساني که کار بد کرده اند خارج مي شوند براي قيامت دنيايي.

(يوم الخلاص ص 350):

إنجيل متى (44: 24): کونوا أنتم أيضاً مستعدّين لأنَّه في ساعة لا تظنّون يأتي ابن الإنسان.

انجيل متى (44: 24): شما نيز آماده باشيد زيرا در ساعتي که گمان نمي بريد پسر انسان مي آيد.

(يوم الخلاص ص 607):

إنجيل متى (33 - 32 - 24): فمن شجرة التين (أي الأمّة اليهودية) تعلَّموا المثل: متى صاد غصنها رخصاً وأخرجت أغصانها تعلمون أنَّ الصيف قريب. هکذا أنتم أيضاً، متى رأيتم ذلک کلّه فاعلموا أنَّه على الأبواب.

انجيل متى (33 - 32 - 24): پس از درخت زيتون (يعني امت يهود) مثل را فراگيريد هر وقت شاخه هاي درخت زيتون فراوان بيرون آيد مي دانيد که فصل تابستان نزديک است. اينچنين شما هر وقت تمام آنرا ديديد بدانيد که او بر درها قرار دارد.
(يوم الخلاص ص 607):

زکريا (2 - 1: 14): هو ذا يوم للربّ يأتي. فيقسم سلبک في وسطک وأجمع کلّ الأمم على أورشليم القدس للمحاربة، فتؤخذ المدينة، وتنهب البيوت، وتفضح النساء ويخرج نصف المدينة إلى السبي، وبقيّة السبي لا تقطع من المدينة.

زکريا (2 - 1: 14): او اينک روزي براي پروردگار مي آيد لباس رزم ترا در کمرت مي بندد وهمه ي امتها را در اورشليم قدس براي جنگ جمع مي کند وشهر را مي گيرد وخانه ها غارت مي شوند وزنان رسوا مي گردند ويک نيمه ي شب بسوي اسيران خارج مي شود وباقي اسيران از شهر بريده نمي شوند.

مهدي وسيرتش:

(أخرجه الحافظ أبو عبد الله نعيم بن حماد؛ وعقد الدرر ص 36):

عن جعفر بن يسار الشامي، قال: يبلغ (من) ردّ المهدي المظالم حتَّى لو کان تحت ضرس إنسان شيء انتزعه حتَّى يردّه.

بنقل از ابن يسار شامي گفت: رد مظالم مهدي عليه السلام به حدي مي رسد که اگر مظلمه اي در زير دندان انساني باشد آنرا بيرون مي کشد تا آنرا به صاحبش برمي گرداند.

(بحار ج 52 ص 361؛ ويوم الخلاص ص 325):

قال الصادق عليه السلام: (إنَّ قائمنا إذا قام استقبل من جهلة الناس أشد ممَّا استقبله رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم من الجاهلية). فقيل له: کيف ذلک؟ فقال: (إنَّ رسول الله أتى الناس وهم يعبدون الحجارة والصخور والعيدان والخشب المنحوتة وإنَّ قائمنا إذا قام أتى الناس وکلّهمم يتأوَّلون عليه کتاب الله ويحتجُّ عليه به، ويقاتله عليه ما والله ليدخلنَّ عليهم عدله جوف بيوتهم کما يدخل الحر والقر).

امام صادق عليه السلام فرمود: همانا قائم ما چون قيام کند نادانها به او رو مي نهند بسي سخت تر از آنچه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از جاهليت ديد، عرض شد: چگونه؟ فرمود: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بسوي مردم آمد در حالي که مردم سنگ وصخره وچوب وچوبهاي تراشيده شده مي پرستند وچون قائم عليه السلام قيام فرمايد مردم همه قرآن کريم را بر او تأويل ها مي کنند واحتجاج نمايند وبر اساس تأويل خود با حضرت قتال مي کنند هان بخدا قسم عدل قائم عليه السلام به درونه خانه هاي آنها داخل مي شود همانند داخل شدن گرما وسرما.

(منتخب الأثر ص 308):

علي ابن عقبة عن أبيه قال: (إذا قام القائم عليه السلام حکم بالعدل، وارتفع في أيّامه الجور وآمنت به السبل، وأخرجت الأرض برکاتها، وردَّ کلّ حقّ إلى أهله، ولم يبقَ أهل دين حتَّى يظهروا الإسلام، ويعترفوا بالإيمان).

علي ابن عقبه بنقل از پدرش گويد: چون قائم عليه السلام قيام فرمايد حکم به عدل کند در روزگار او ظلم وستم از ميان برداشته شود وراه ها ايمن گردد وزمين برکات خود را بيرون دهد وحق هر کس به او مي رسد وهيچيک از اين دين باقي نمي ماند جز اينکه اسلام را آشکار واقرار به ايمان نمايد.

(منتخب الأثر ص 309):

عن جابر عن أبي جعفر عليه السلام قال: (إنَّ العلم بکتاب الله عزَّ وجلَّ وسُنّة نبيّه صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ينبت في قلب مهدينا عليه السلام کما ينبت الزرع على أحسن نباته، فمن بقي منکم حتَّى يراه فليقل حين يراه: السلام عليکم يا أهل بيت الرحمة والنبوّة ومعدن العلم وموضع الرسالة).

بنقل از جابر از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: همانا علم به قرآن کريم وسنت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در قلب مهدي عليه السلام حقايق مي روياند همچنانکه زراعت بهترين روئيدني را مي روياند پس هر کس باقي بماند وآن حضرت را ببيند در حين ديدن بگويد: سلام بر شما اي خاندان رحمت ونبوت ومعدن علم وجايگاه رسالت.

(عقد الدرر ص 155):

عن کعب الأحبار، قال: إنّي لأجد المهدي مکتوباً في أسفار الأنبياء ما في حکمه ظلم ولا عيب.

کعب الاحبار گويد: من مهدي عليه السلام را در کتابهاي پيغمبران عليهم السلام نوشته ديدم که در حکمش ظلم وعيبي نيست.

(عقد الدرر ص 155):

قال الباقر عليه السلام (في الحجّة): (يحکم بين أهل التوراة بالتوراة وبين أهل الإنجيل بالإنجيل وبين أهل الزبور بالزبور وبين أهل القرآن بالقرآن. ويجمع إليه أموال الدنيا من بطن الأرض وظهرها، فيقول للناس: تعالوا إلى ما قطعتم فيه الأرحام وسفکتم فيه الدم الحرام ورکبتم فيه ما حرَّم الله عزَّ وجلَّ، فيعطي شيئاً لم يعطه أحد کان قبله ويملأ الأرض قسطاً وعدلاً ونوراً کما ملئت ظلماً وجوراً وشرّاً).

امام باقر عليه السلام درباره ي حجت عليه السلام فرمود: ميان اهل تورات بوسيله تورات وميان اهل انجيل به انجيل وميان اهل زبور بوسيله زبور وميان اهل قرآن بوسيله قرآن کريم حکم مي کند ومالهاي دنيا از باطن وظاهر زمين در نزد او جمع مي گردد وبه مردم مي فرمايد. بيائيد با اينکه قطع رحم کرديد وخون حرام ريختيد ومرتکب محرمات الهي شديد به گونه اي بخشش فرمايد که هيچکس پيش از او آنگونه نبخشيده باشد وزمين را لبريز از قسط وعدل ونور کند همچنانکه سرشار از ظلم وستم وشر مي باشد.

(بحار ج 52 ص 365؛ ويوم الخلاص ص 382):

قال الباقر عليه السلام: (إذا قام القائم بعث في أقاليم الأرض في کلّ إقليم رجلاً حاکماً ثمّ يقول له: عهدک في کفّک فإذا ورد عليک ما لا تفهمه ولا تعرف القضاء فيه فانظر إلى کفّک واعمل بما فيها).

امام باقر عليه السلام فرمود: هنگامي که قائم عليه السلام قيام کند در هر اقليمي از اقليم دنيا مردي را حاکم قرار مي دهد: وبه آن حاکم فرمايد: دستور حکومت تو در کف دستت نوشته چنانچه امري که از دائره فهم تو بيرون باشد پيش آيد وحکومت در آن را نمي داني به کف دست خود نگاه کن هر چه در آن باشد بدان عمل نما.

(کشف الغمّة ج 2 ص 467):

وروى عبد الله بن عجلان عن أبي عبد الله عليه السلام قال: إنَّه قال: (إذا قام قائم آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حکم بين الناس بحکم داود ولا يحتاج إلى بيّنة يلهمه الله تعالى فيحکم بعلمه ويخبر کلّ قوم بما استبطنوه ويعرف وليّه من عدوّه بالتوسّم، قال الله عزَّ وجلَّ: (إِنَّ فِي ذلِكَ لآَياتٍ لِلْمُتَوَسِّمِينَ * وَإِنَّها لَبِسَبِيلٍ مُقِيمٍ)).

عبد الله بن عجلان از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چون قائم آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قيام کند در ميان مردم مانند داود عليه السلام حکم فرمايد ونيازي به بينه وشاهد ندارد بالهام خداي تعالى وبعلم خود حکم کند وهر چه مردم در باطن ودرون خود مي انديشند بدانها خبر دهد ودوست ودشمن خود را از سيماي آنها با هوشياري که دارد باز شناسد چنانکه خداي عزَّ وجلَّ فرمايد: (همانا در آن علامتهايي براي هوشمندان وهمانا آن براي استوار است).

(إثبات الهداة ج 3 ص 454):

عن محمّد بن مسلم قال: سألت أبا جعفر عليه السلام عن القائم إذا قام بأيّ سيرة يسير في الناس؟ فقال: (بسيرة ما سار به رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حتَّى يظهر الإسلام)، قلت: وما کانت سيرة رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟ قال: (أبطل ما کان في الجاهلية، واستقبل الناس بالعدل، وکذلک القائم عليه السلام إذا قام يبطل ما کان في الهدنه ممَّا کان في أيدي الناس، ويستقبل بهم العدل).

بنقل از محمد بن مسلم رحمه الله گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام پرسيدم وقتي که قائم سلام الله عليه پرسيدم وقتي که قائم سلام الله عليه قيام کند به چه روشي با مردم رفتار کند؟ فرمود: بهمان روشي که حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با مردم داشت تا اسلام ظاهر وآشکار گشت، عرض کردم: روش وسيرت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم چگونه بود؟ فرمود: آن کارهايي که در عهد جاهليت بود باطل کرد وبرانداخت وبا عدل وداد به مردم روي آورد واين چنين قائم عليه السلام هم چون قيام کند آنچه در روزگار... در دست مردم بوده باطل کند وبا عدل به مردم روي نهد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 455):

عن علي بن سويد عن أبي الحسن موسى عليه السلام قال: (إذا قام قائمنا قال: يا معشر الفرسان سيروا في وسط الطريق يا معشر الرجالة سيروا على جنبي الطريق...) الحديث.

بنقل از علي بن سويد از حضرت امام ابو الحسن کاظم عليه السلام فرمود: چون قائم ما عليه السلام قيام کند فرمايد: اي گروه سواران در وسط راه برويد واي گروه پيادگان از دو طرف راه بگذريد.

(وسائل الشيعة ج 18 ص 198):

عن أبي جعفر عليه السلام في حديث قال: (إذا قام قائم آل محمّد عليه السلام حکم بحکم داود عليه السلام لا يسأل بيّنة).

امام باقر عليه السلام در ضمن حديثي فرمود: چون قائم آل محمد صلوات الله وسلامه عليه قيام کند به حکم داود عليه السلام حکم فرمايد وبينه وشاهد نپرسد.

امام منتظر:

(إثبات الهداة ج 3 ص 641؛ وبحار الأنوار ج 38 ص 137؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 521؛ وفرائد السمطين مخطوط؛ ونقلاً عن کمال الدين وتام النعمة ص 404):

عن ابن عبّاس رحمه الله قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ علي بن أبي طالب إمام أمّتي وخليفتي عليها بعدي ومن ولده القائم المنتظر الذي يملأ الله به الأرض عدلاً وقسطاً کما ملئت جوراً وظلماً والذي بعثني بالحقّ بشيراً إنَّ الثابتين على القول بإمامته في زمان غيبته لأعزّ من الکبريت الأحمر)، فقام إليه جابر بن عبد الله الأنصاري فقال: يا رسول الله وللقائم من ولدک غيبة؟ قال: (إي وربّي (وَلِيُمَحِّصَ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا وَيَمْحَقَ الْكافِرِينَ) يا جابر إنَّ هذا أمر من أمر الله وسرّ من الله علمه مطويّ عن عباد الله فإيّاک والشکّ فإنَّ الشکّ في أمر الله کفر).

بنقل از ابن عباس رضي الله عنه گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا علي بن أبي طالب صلوات الله وسلامه عليه امام وخليفه پس از من بر امت من مي باشد واز فرزندان او است امام قائم عليه السلام که همه چشم براه ظهور او باشند خدا بوسيله او زمين را که پر از جور وظلم شده پر از عدل وقسط کند وقسم به خدائي که مرا به حق بشارت بخش برانگيخت همانا کساني که به عقيده امامت او در زمان غيبتش ثابت بمانند کمياب تر وگرانبهاتر از کبريت احمر باشند. جابر بن عبد الله انصاري رضي الله عنه برخاست وعرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قائم عليه السلام که از فرزندان تست غيبت دارد؟ فرمود: آري قسم به پروردگارم (و تا پاک گرداند خدا مؤمنان را وتباه سازد کافران را اي جابر اين امري از امرهاي خدا ورازي از رازهاي خدا است علم بر بندگان خدا پنهان است مبادا شک کني که شک در امر خدا کفر است).

(يوم الخلاص ص 234):

عن الباقر عليه السلام في قوله تعالى: (يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا) (على أداء الفرائض) (وَصابِرُوا) (على أذيّة عدوّکم) (وَرابِطُوا) (إمامکم المهدي المنتظر، من مات وهو عارف لإمامه لا يضرّه تقدَّم هذا الأمر أو تأخَّر ومن مات وهو عارف لإمامه کان کمن هو مع القائم في فسطاطه).

امام باقر عليه السلام در تفسير آيه شريفه: (اي مؤمنان صبر کنيد) فرمود صبر بر اداي واجبات کنيد (وبه يکديگر دستور صبر دهيد) بر اذيت وآزار دشمنان شما (ومراقب وچشم براه باشيد) براي امام شما که مهدي عليه السلام منتظر است کسي که بميرد در حالي که عارف ومعتقد به امامتش باشد مقدم يا مؤخر بودن اين امر ضرري به او نمي رساند وهر کس بميرد در حالي که عارف ومعتقد به امامتش باشد مانند کسي است که با حضرت قائم عليه السلام در خيمه اش به سر مي برد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 443):

عن عبد الله بن بکير عن زرارة قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ للغلام غيبة قبل أن يقوم)، قال: قلت: ولِمَ؟ قال: (يخاف وأومئ بيده إلى بطنه _)، ثمّ قال: (يا زرارة وهو المنتظر وهو الذي يشکّ في ولادته...) الحديث.

بنقل از عبد الله بن بکير از زراره رضي الله عنه گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا براي آن پسر (مهدي عليه السلام) پيش از آنکه قيام کند غيبت باشد.من عرض کردم: چرا؟ فرمود: مي ترسد وبا دست خود اشاره به شکم خود فرمود:، سپس فرمود: اي زراره او همان امامي که همه چشم براه ظهور او دوخته او است که در ولادتش شک آورده مي شود.

(بحار ج 52 ص 146؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 471):

عن المفضَّل بن عمر قال: سمعت الصادق جعفر بن محمّد عليه السلام يقول: (من مات منتظراً لهذا الأمر کمن کان مع القائم في فسطاطه لا بل کان بمنزلة الضارب بين يدي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بالسيف).

بنقل از مفضل بن عمر گفت: از حضرت امام صادق جعفر بن محمد صلوات الله وسلامه عليهما شنيدم مي فرمود: کسي که بميرد در حالي که در انتظار ظهور اين امر را داشته باشد مانند کسي است که با قائم منتظر عليه السلام در خيمه اش قرار گرفته نه بلکه به منزله کسي باشد که در پيشگاه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با شمشير جهاد کرده.

(إثبات الهداة ج 3 ص 472):

عن زرارة بن أعين قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ للقائم غيبة قبل أن يقوم)، قلت: ولِمَ؟ قال: (يخاف _ وأومئ بيده إلى بطنه _)، ثمّ قال: (وهو المنتظر وهو الذي يشکّ الناس في ولادته منهم من يقول: هو حمل، ومنهم من يقول: هو غايب، ومنهم من يقول: لمَّا ولد، ومنهم من يقول: قد ولد قبل وفاة أبيه بسنتين وهو المنتظر غير أنَّ الله يحبّ أن يمتحن الشيعة فعند ذلک يرتاب المبطلون).

بنقل از زراره رضي الله عنه گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا براي حضرت قائم عليه السلام پيش از آنکه قيام کند غيبت است عرض کردم: چرا؟ فرمود: مي ترسد واشاره به شکم خود فرمود: سپس فرمود: واو است همانکس که چشم ها براه ظهورش دوخته ومردم در ولادتش شک مي کنند برخي گويند: هنوز در شکم مادر است وبعضي گويند: پنهان است. برخي گويند: متولد نشده وبرخي گويند دو سال پيش از وفات پدر بزرگوارش عليه السلام متولد شده واو است مورد انتظار همگان وخدا دوست مي دارد که شيعه را بيازمايد در اين وقت مبطلان وباطل انديشان به شک وترديد درافتند.