آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۲۴ -


(أخرجه أبو نعيم في صفة المهدي؛ وعقد الدرر ص 33):

عن أبي سعيد الخدري عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (المهدي منّا أهل البيت رجل من أمّتي أشم الأنف يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً).

بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم که فرمود: مهدي عليه السلام از ما اهل بيت عليه السلام مردي از امت من است زمين را پر از عدل وداد کند همچنانکه پر از ستم وظلم شده باشد.

(الصواعق المحرقة ص 98؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 642؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 481؛ وعقد الدرر ص 34):

عن حذيفة بن اليمان رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي رجل من ولدي وجهه کالکوکب الدرّي اللون عربي والجسم جسم إسرائيلي يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً يرضي في خلافته أهل الأرض وأهل السماء والطير في الجوّ يملک عشرين سنة).

بنقل از حذيفة بن اليمان رضي الله عنه گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مهدي عليه السلام مردي از فرزندان من است چهره مانند ستاره ي درخشان رنگ او عربي وبدن او بدن اسرائيلي باشد زمين را پر مي کند از عدل همچنان که از ستم وظلم پر شده باشد در خلافت او مردم زمين واهل آسمان ومرغان هوا راضي باشند وبيست سال حکومت کند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471؛ وعقد الدرر ص 62؛ والغيبة الشيخ الطوسي ص 179):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (اُبشّرکم بالمهدي يبعث في أمّتي على اختلاف من الناس وزلزال فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً يملأ (قلوب) عباده عبادة ويسعهم عدله).

بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: شما را بشارت دهم به وجود مهدي عليه السلام که در امت من مبعوث مي شود با اختلاف وپريشاني که مردم دارند وزمين پر از قسط وعدل مي کند پس از آنکه پر از ظلم وجور شده باشد ودلهاي بندگان را مملو از عبادت نمايد وعدلش همه را فراگير مي شود.

(منتخب الأثر ص 64):

عن الصادق عليه السلام قال: قال النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ الله تعالى أخذ ميثاقي وميثاق اثنى عشر إماماً بعدي وهم حجج الله على خلقه الثاني عشر منهم القائم الذي يملأ به الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: همانا خداي تعالى پيمان من وپيمان دوازده امام عليه السلام پس از من گرفته آنان حجت ها بر خلقند دوازدهمين آنان همان قائم عليه السلام است که زمين بدست او پر از قسط وعدل گردد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: لا تذهب الدنيا حتَّى يبعث الله رجلاً من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي واسم أبيه اسم أبي يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا آنکه خدا مردي از اهل بيت عليه السلام مرا مبعوث فرمايد اسم او مطابق اسم من واسم پدر او موافق اسم پدرم باشد زمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(منتخب الأثر ص 91):

عن العسکري عليه السلام قال: حدَّثني أبي عن أبيه عن جدّه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم لعلي بن أبي طالب: (يا علي لا يحبّک إلاَّ من طابت ولادته ولا يبغضک إلاَّ من خبثت ولادته ولا يواليک إلاَّ مؤمن ولا يعاديک إلاَّ کافر)، فقام إليه عبد الله بن مسعود فقال: يا رسول الله قد عرفنا خبيث الولادة والکافر في حياتک ببغض علي وعداوته فما علامة خبيث الولادة والکافر بعدک إذا أظهر الإسلام بلسانه وأخفى مکنون سريرته؟ فقال: (يا بن مسعود إنَّ علي بن أبي طالب إمامکم بعدي وخليفتي عليکم فإذا مضى فابني الحسن إمامکم بعده وخليفتي عليکم فإذا مضى فابني الحسين إمامکم بعده وخليفتي عليکم ثمّ تسعة من ولد الحسين واحداً بعد واحد أئمّتکم وخلفائي عليکم تاسعهم قائمهم قائم أمّتي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً...) الحديث.

حضرت امام حسن عسکري عليه السلام فرمود: پدر بزرگوارم از پدران وجد بزرگوارش به من خبر داد که رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: يا علي عليه السلام ترا دوست نمي دارد مگر کسي که پاکزاده باشد وترا دشمن ندارد مگر ناپاک زاده ودوستدار تو تنها مؤمن ودشمن تو کافر باشد عبد الله بن مسعود برخاست وعرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نشاني با پاکزادگي وکافر را در دوران زندگي تو شناختم که دشمني وعداوت علي عليه السلام است پس نشاني ناپاکزادگي وکفر پس از تو چيست در صورتي که کسي به زبان اظهار اسلام کند وکانون وباطن خود را پنهان نمايد؟ فرمود: اي پسر مسعود همانا علي بن ابي طالب عليه السلام پس از من امام شما وخليفه من بر شما است چون از دنيا برود. فرزندم امام حسن امام پس از او وخليفه ي من بر شما مي باشد وچون او از دنيا برود فرزندم امام حسين عليه السلام امام شما پس از او خليفه ي من بر شما مي باشد وچون او از دنيا برود فرزندم امام حسين عليه السلام امام شما پس از او خليفه من بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان امام حسين عليه السلام يکي پس از ديگري امامان شما وخلفاي من بر شما باشند که نهمين آنان قائمشان باشد که قائم امت من است. زمين را پر از قسط وعدل کند همچنان که پر از ظلم وستم شده باشد.

(عقد الدرر ص 236):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى يملک رجل من أهل بيتي أقنى أجلى يملأ الأرض عدلاً کما ملئت قبله ظلماً يکون سبع سنين).

بنقل از ابو سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: قيامت برپا نمي شود تا آنکه مردي از اهل بيت عليه السلام من زمين را پر از عدل وداد کند همچنانکه پيش از او پر از ظلم شده باشد وهفت سال در ميان مردم خواهد بود.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 438):

أخرج أبو داود بسنده في صحيحه يرفعه إلى علي بن أبي طالب عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لو لم يبقَ من الدهر إلاَّ يوم لبعث الله رجلاً من أهل بيتي يملأها عدلاً کما ملئت جوراً).

ابو داود به سند خود در صحيحش مرفوعا از حضرت امير المؤمنين عليه السلام روايت کرده فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از روزگار باقي نماند مگر يک روز البته خدا مردي از اهل بيت عليه السلام مرا برمي انگيزد که زمين را از عدل پر مي سازد همچنانکه از ظلم پر شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 446):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لم تنقضي الأيّام والليالي حتَّى يبعث الله رجلاً من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي يملأها عدلاً وقسطاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: روزها وشبها بسر نمي رسد تا آنکه خدا مردي از اهل بيت عليهم السلام مرا که اسمش با اسم من يکسان باشد برانگيزد که پر کند زمين را از عدل وقسط همچنانکه از ظلم وستم پر شده.

(کشف الغمّة ج 2 ص 446):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يبعث الله فيه رجلاً من ولدي يواطئ اسمه اسمي، يملأها عدلاً وقسطاً کما ملئت ظلماً وجوراً).

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از دنيا يک روز باقي ماند البته خدا آنروز را طولاني گرداند تا خداي تعالى در آنروز مردي از فرزندان مرا برانگيزد که اسم او با اسم من يکسان باشد از عدل وقسط زمين را پر کند همچنانکه از ظلم وجور پر شده باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (اُبشّرکم بالمهدي يبعث في أمّتي على اختلاف من الناس وزلازل (وزلزال ع)، فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً، يرضي عنه ساکن السماء وساکن الأرض، يقسّم المال صحاحاً)، فقال له رجل: وما صحاحاً؟ قال: (السويّة بين الناس).

بنقل از ابو سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: بشما بشارت ومژده ي وجود مهدي عليه السلام مي دهم که در امت من با اختلاف وپريشاني که مردم دارند برانگيخته شود که پر کند زمين را از قسط وعدل همچنانکه از ظلم وجور پر شده باشد ساکنان آسمان وزمين از او خشنود شوند مال را به نحو صحاح تقسيم فرمايد مردي عرض کرد: صحاح چيست؟ فرمود: تقسيم يکسان ميان مردم.

(عقد الدرر ص 31؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 471):

عن زر بن عبد الله قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج رجل من أهل بيتي يواطئ اسمه اسمي وخلقه خلقي يملأها قسطاً وعدلاً).

بنقل از زر بن عبد الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مردي از اهل بيت عليهم السلام من که با اسم او با اسم من وخلق وخوي من يکسان باشد بيرون مي آيد زمين را از قسط وعدل پر مي کند.

(کشف الغمّة ج 2 ص 471):

عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لتملأنَّ الأرض ظلماً وعدواناً ثمّ ليخرجنَّ رجل من أهل بيتي حتَّى يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وعدواناً).

بنقل از ابو سعيد خدري رحمه الله گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته زمين پر مي شود از ظلم وعدوان سپس مردي از اهل بيت من خارج مي شود زمين را از قسط وعدل سرشار مي سازد همچنانکه پر از ظلم وعدوان بود.

(سنن المصطفى ص 517؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 647؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 472؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص 51):

عن عبد الله ابن عمر قال: بينا نحن عند رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم إذا أقبلت فتية من بني هاشم فلمَّا رآهم النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم اغرورقت عيناه وتغيَّر لونه فقالوا: يا رسول الله ما نزال نرى في وجهک شيئاً نکرهه؟ فقال: (إنّا أهل بيت اختار الله لنا الآخرة على الدنيا وإنَّ أهل بيتي سيلقون بلاءً وتشريداً تطريداً، حتَّى يأتي قوم من قبل المشرق ومعهم رايات سود فيسألون الحقّ فلا يعطونه، فيقاتلون وينصرون فيعطون ما سألوا، فلا يقبلون حتَّى يدفعوه إلى رجل من أهل بيتي، فيملأها قسطاً کما ملئت ملأها جوراً، فمن أدرک ذلک منکم فليأتهم ولو حبواً على الثلج).

عبد الله ابن عمر گويد: ما در محضر رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم نشسته بوديم که گروهي از جوانان بني هاشم رسيدند حضرت چون آنان را ديد چشمهاي مبارک پر از اشک شد ورنگ چهره مبارک دگرگون گرديد عرض کردند: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ما در چهره ي تو چيزي که مورد پسنده، نباشد نديده بوديم؟ فرمود: ما اهل بيت عليه السلام کساني هستيم که خدا براي ما آخرت را بر دنيا برگزيده وهمانا اهل بيت من پس از من گرفتاري وآوارگي وتبعيد ودوري مي بيند تا آنکه گروهي از سوي مشرق با پرچمهاي سياه برسند وحق طلبند حق به آنها نمي دهند پس کارزار کنند وپيروز شوند وآنچه خواسته اند به آنان عطاء کنند پس از آن را نمي پذيرند تا آنکه تسليم مردي از اهل بيت من که زمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم شده پس هر کس آنرا ادراک نمايد بايد بنزدشان رود واگر چه بر روي برف غلتيدن باشد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 510):

عن أبي حمزة الثمالي عن الصادق عليه السلام عن آبائه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (حدَّثني جبرئيل عن ربّ العزّة جلَّ جلاله أنَّه قال: من علم أن لا إله إلاَّ أنا وحدي وأنَّ محمّداً عبدي ونبيّي وأنَّ علي بن أبي طالب خليفتي وأنَّ الأئمّة من ولده حججي أدخلته الجنّة برحمتي ونجَّيته من النار بعفوي وأبحت له جواري وأوجبت له کرامتي وأتممت عليه نعمتي وجعلته خاصَّتي وخالصتي، إن ناداني لبَّيته وإن دعاني أجبته وإن سألني أعطيته وإن سکت ابتدأته وإن أساء رحمته وإن فرَّ مني دعوته وإن شهد بذلک ولم يشهد أنَّ علي بن أبي طالب خليفتي، أو شهد بذلک ولم يشهد أنَّ الأئمّة من ولده حججي فقد جحد نعمتي وصغر عظمتي وکفر بآياتي وکتبي إن قصدني حجبته وإن سألني حرمته وإن ناداني لم أسمع نداءه دعاني لم أجب دعاءه وإن رجاني خيَّبته وذلک جزاؤه منّي وما أنا بظلام للعبيد)، فقال جابر بن عبد الله الأنصاري: يا رسول الله ومن الأئمّة من ولد علي بن أبي طالب؟ فقال: (الحسن والحسين سيّدا شباب أهل الجنّة، ثمّ سيّد العابدين في زمانه علي بن الحسين ثمّ الباقر محمّد بن علي وستدرکه يا جابر، فإذا أدرکته فاقرأه منّي السلام ثمّ الصادق جعفر بن محمد، ثمّ الکاظم موسى بن جعفر، ثمّ الرضا علي بن موسى، ثمّ التقي محمّد بن علي، ثمّ النقي علي بن محمّد، ثمّ الزکي الحسن بن علي، ثمّ ابنه القائم مهدي أمّتي الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً، هؤلاء يا جابر خلفائي وأوصيائي وأولادي وعترتي من أطاعهم فقد أطاعني ومن عصاهم فقد عصاني ومن أنکرهم أو أنکر واحداً منهم فقد أنکرني بهم يمسک الله السماء أن تقع على الأرض إلاَّ بإذنه، وبهم يحفظ الله الأرض أن تميد بأهلها).

بنقل از ابي حمزه ثمالي رحمه الله از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: جبرئيل عليه السلام از پروردگار عزيز جل جلاله به من خبر داد که فرمود: کسي که بداند که من خداي يگانه ام وجز من خدائي نيست وآنکه محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بنده وپيغمبر من است واينکه علي بن ابي طالب عليه السلام خليفه من وامامان از اولاد او حجت هاي من مي باشند. به رحمت خود او را داخل بهشت مي کنم وبا عفوم او را از آتش رهائي مي بخشم. پناه وجوار خودم را براي وي مباح مي کنم وکرامتم را براي او واجب مي سازم ونعمتم را بر وي تمام مي کنم واو را خاص وخالص خود قرار مي دهم اگر مرا بخواند لبيکش مي گويم واگر دعاء کند اجابتش مي نمايم واگر از من سئوال کند عطائش مي کنم واگر خاموش وساکت ماند من آغاز لطف مي کنم واگر بد کند مشمول رحمتش مي سازم واگر از من بگريزد مي خوانمش واگر به وحدانيت ورسالت شهادت دهد ولي شهادت ندهد که علي بن ابي طالب عليه السلام خليفه من است واگر به آن هم شهادت دهد ولي شهادت ندهد که امامان از فرزندان او صحبت هاي من مي باشند محققا انکار نعمتم کرد وبزرگي مرا کوچک شمرده به آيات وکتابهاي من کفر ورزيده اگر قصد من کند از او محبوب مي گردم (توجهي به او نمي کنم) واگر سئوال کند محرومش مي دارم واگر مرا نداء کند ندايش نشنوم واگر مرا بخواند اجابتش نمي کنم واگر بمن اميد ببندد نوميدش مي سازم واين کيفر او است از من ومن به بندگان ستم نمي کنم پس جابر بن عبد الله انصاري رضي الله عنه برخاست عرض کرد: يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم امامان از اولاد علي بن ابي طالب عليه السلام کيانند؟ فرمود: حسن عليه السلام وحسين عليه السلام سروران جوانان اهل بهشت سپس سرور عابدان زمانش علي بن الحسين عليه السلام سپس باقر محمد بن علي عليه السلام وتو اي جابر او را ادراک مي کني وچون ادراکش کردي از من به او سلام برسان سپس صادق عليه السلام جعفر بن محمد عليه السلام سپس کاظم موسى بن جعفر عليه السلام سپس رضا علي بن موسى عليه السلام سپس تقي محمد بن علي سپس نقي علي بن محمد عليه السلام سپس زکي حسن بن علي عليه السلام سپس فرزندش قائم عليه السلام مهدي امت من. آنکس که زمين را سرشار از داد کند همچنانکه پر از بيدادگري شده باشد اي جابر اينان جاي نشينان واوصياي من وفرزندان وعترت من باشند هر کس فرمانبرداري از ايشان کند از من فرمانبرده وهر که نافرماني آنان کند از من نافرماني کرده وهر که انکارشان کند يا انکار يک تن از آنان کند مرا انکار کرده خداي تعالى بوسيله آنان آسمان را نگهداشته که بر زمين سقوط نکند مگر به اذن خدا وخدا بوسيله آنان زمين را حفظ فرمايد که ساکنانش را هلاک نکند.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 376):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم في حديث: (... يا بن مسعود علي بن أبي طالب إمامکم بعدي وخليفتي عليکم فإذا مضى فابني الحسن إمامکم وخليفتي عليکم فإذا مضى الحسن فابني الحسين إمامکم بعده وخليفته عليکم ثمّ تسعة من ولد الحسين واحداً بعد واحد أئمّتکم وخلفائي عليکم تاسعهم قائمهم قائم أمّتي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً لا يحبّهم إلاَّ من طابت ولادته ولا يبغضهم إلاَّ من خبثت ولادته ولا يواليهم إلاَّ مؤمن ولا يعاديهم إلاَّ کافر ومن أنکر واحداً منهم فقد أنکرني ومن أنکرني فقد أنکر الله عزَّ وجلَّ ومن جحد واحداً منهم فقد جحدني ومن جحدني فقد جحد الله عزَّ وجلَّ لأنَّ طاعتهم طاعتي وطاعتي طاعة الله ومعصيتهم معصيتي ومعصيتي معصيته الله عزَّ وجلَّ...) الحديث.

رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در ضمن حديثي فرمود: ... يا بن مسعود علي بن أبي طالب عليه السلام امام وخليفه من پس از من بر شما است وچون او از دنيا برود پسرم حسن عليه السلام امام وخليفه من بر شما باشد وچون حسن عليه السلام از دنيا برود فرزندم حسين عليه السلام پس از او امام وخليفه بر شما باشد سپس نه تن از فرزندان حسين عليه السلام يکي پس از دگري امامان وخلفاي من بر شما خواهند بود که نهمين ايشان قائم آنان وقائم امتم باشد پر مي کند زمين را از قسط وعدل همچنانکه پر شده باشد از جور وظلم کسي که پاکزاده است آنان را دوست مي دارد وناپاکزاده دشمنشان باشد ودوستدار آنان مؤمن ودشمن آنان کافر است وهر کس يکي از آنان را انکار کند مرا انکار کرده وهر که منکر من باشد خداي عزَّ وجلَّ را انکار کرده زيرا اطاعت ايشان طاعت من وطاعت خدا است ونافرماني آنان نافرماني من ونافرماني من نافرماني خداي عزَّ وجلَّ است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 542):

عن أبان بن عثمان عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث أنَّ النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال لعلي عليه السلام: (کان جبرئيل عندي آنفاً فأخبرني أنَّ القائم الذي يخرج في آخر الزمان فيملأ الأرض عدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً من ذرّيتک من ولد الحسين).

بنقل از ابان بن عثمان از حضرت امام صادق عليه السلام در ضمن حديثي فرمود: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به امير المؤمنين عليه السلام فرمود: جبرئيل چند لحظه بيشتر در نزد من بود وبه من خبر داد: قائمي که در آخر الزمان خروج مي کند وزمين را پر از عدل مي سازد همچنانکه پر از ظلم وستم بود از ذريه تو از فرزندان امام حسين عليه السلام است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 607):

روى أبو داود والترمذي عن بن مسعود قال: قال رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تنقضي الأيّام حتَّى يملک العرب رجل من أهل بيتي اسمه اسمي وکنيته کنيتي).

ابو داود وترمذي از ابن مسعود رحمه الله روايت کرده اند. گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: روزگار منقضي نگردد تا آنکه مردي از اهل بيت من که اسم او مطابق اسم من وکنيه اش موافق کنيه من باشد مالک وفرمانگذار عرب گردد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 607):

عن أبي هريرة عن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنَّه قال: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لأطال الله ذلک اليوم حتَّى يظهر من أهل بيتي رجل اسمه موافق اسمي، فتولّى الأرض ومن عليها).

ابو هريره گويد: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اگر از دنيا تنها يک روز بماند خدا آن يک روز را به درازا مي کشاند تا مردي از خاندان من که نام او با نام من يکسان باشد آشکار گردد وفرمانرواي زمين ومردم زمين گردد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 607):

قال صاحب الفتوحات المکّية: يخرج معه ثلاثمائة رجل من رجال الله فما يخرج حتَّى يمتلئ الأرض جوراً وظلماً فإذا خرج يملأوها وعدلاً، فلو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يخرج من عترة رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم من أولاد فاطمة، اسمه اسم رسول الله، وکنيته کنيته، وجدّه الحسين بن علي، (وروي فيه أحاديث کثيرة من طرق العامّة).

صاحب کتاب فتوحات مکيه (شيخ محيي الدين بن عربي) گويد: مهدي عليه السلام خروج مي کند در حالي که سيصد وسيزده مرد از مردان خدا با او همراه باشند هنگامي که زمين از جور وستم پر شده وچون خروج فرمايد زمين را سرشار از قسط وعدل نمايد پس اگر از عمر دنيا باقي نماند مگر يک روز خداي تعالى آنروز را آنقدر طولاني کند تا کسي که از عترت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم واز اولاد حضرت فاطمه عليه السلام واسم وکنيه او با اسم وکنيه رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مطابق وجدش امام حسين بن علي صلوات الله عليهما است خروج کند. (واحاديث بسياري از طرق سنت وجماعت در اين باب رسيده).

(إثبات الهداة ج 3 ص 607):

من معجم الطبراني الصغير يرفعه عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (لا تذهب الدنيا حتَّى يملک رجل من أهل بيتي يملأؤها الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً). (ومن جامع الترمذي مثله، وفيه: حتَّى يملک العرب، ومن سنن السجستاني مثل هذا).

از کتاب معجم صغير طبراني است که مرفوعا از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم روايت کرده فرمود: دنيا به پايان نمي رسد تا مردي از اهل بيت عليه السلام من حکومت کند وزمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم وستم شده باشد. (واز جامع ترمذي نيز مانند همين روايت نقل شده باضافه: (تا بر عرب حکومت کند) واز کتاب سنن سجستاني هم مانند آن روايت شده است).

(إثبات الهداة ج 3 ص 608):

من المستدرک على الصحيحين لأبي عبد الله الحاکم يرفعه عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (ينزل بأمّتي في آخر الزمان بلاء شديد...) إلى أن قال: (فيبعث الله رجلاً من عترتي، فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً...) الحديث.

از کتاب المستدرک على الصحيحين تأليف ابي عبد الله حاکم مرفوعا از رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم روايت شده فرمود: به امت من در آخر الزمان گرفتاري سخت نازل مي شود تا آنجا که فرمود: پس خدا مردي از عترت مرا مبعوث فرمايد که زمين را از قسط وعدل پر سازد همچنان که از ظلم وستم پر شده.

(إثبات الهداة ج 3 ص 608):

من صحيح أبي داود وصحيح الترمذي يرفعه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (المهدي منّي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً).

از کتاب صحيح ابي داود وصحيح ترمذي مرفوعا از رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم روايت شده فرمود: مهدي عليه السلام از من است پر مي کند زمين را از قسط وعدل.

(إثبات الهداة ج 3 ص 635؛ ونقلاً عن مستدرک الحاکم ج 4 ص 558):

عن أبي هارون عن أبي الصديق الناجي عن أبي سعيد الخدري أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (تملأ الأرض جوراً وظلماً فيخرج رجل من عترتي يملک الأرض سبعاً أو تسعاً فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً).

بنقل از ابي هارون از ابي الصديق ناجي از ابوسعيد خدري رحمه الله که گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: زمين پر مي شود از ظلم وستم پس مردي از عترت من خروج مي کند هفت يا نه سال حاکم زمين مي گردد وزمين را لبريز از عدل فرمايد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 637؛ ونقلاً عن التدوين ج 2 ص 84):

ثنا أبو الصديق الناجي عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ليؤمرن على أمّتي رجل من أهل بيتي يوسع الأرض عدلاً کما وسعت قبل ذلک جوراً يملک سبع سنين).

ابو الصديق ناجي به ما حديث کرد از ابوسعيد خدري رضي الله عنه گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته مردي از اهل بيت من بر امتم حکومت خواهد کرد وعدل را در سر تا سر زمين فراگير فرمايد همچنانکه ظلم وستم زمين را پيش از آن فراگرفته بود وهفت سال حکومت کند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 638؛ نقلاً عن الأربعين حديثاً: الحديث الثاني والعشرون):

روى بإسناده عن أبي سعيد الخدري رضي الله عنه قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لتملأنَّ ظلماً وعدواناً ثمّ ليخرجنَّ رجل من أهل بيتي حتَّى يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وعدواناً).

راوي به سند از ابو سعيد خدري رضي الله عنه روايت کرده گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته زمين از ظلم وجور پر شود سپس مردي از اهل بيت من خارج شود تا آنرا از قسط وعدل پر سازد همچنانکه پر از ظلم وستم شده بود.

(إثبات الهداة ج 3 ص 639؛ نقلاً عن تذکره الحفّاظ ج 3 ص 838):

عن أبي الصديق الناجي عن أبي سعيد الخدري أنَّه قال: ذکر رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بلاء يصيب هذه حتَّى لا يجد الرجل ملجأ يلجأ إليه من الظلم فيبعث الله رجلاً من عترتي أهل بيتي فيملأ به الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً يرضي عنه ساکن السماء وساکن الأرض لا تدع السماء من قطرها شيئاً إلاَّ صبَّته مدراراً ولا تدع الأرض من نباتها شيئاً إلاَّ أخرجته حتَّى تتمنّى الأحياء الأموات تعيش في ذلک سبع سنين أو ثماني سنين أو تسع سنين).

بنقل از ابي الصديق ناجي از ابو سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بلايي را که به اين امت مي رسد ذکر فرمود که آدمي در آن روزگار پناهگاهي نمي يابد تا از ظلم بدان پناه برد پس خدا مردي از عترت واهل بيت من برمي انگيزد که بوسيله او زمين را پر از قسط وعدل کند همچنانکه پر از ظلم وستم شده بود ساکنان آسمان وزمين از او خشنود باشند آسمان قطره باراني را فرو گذار نمي کند جز اينکه آنرا مرتب مي باراند وزمين از روئيدني هاي خود چيزي باقي نمي گذارد مگر آنکه آنرا بيرون مي دهد تا آنجا که زنده گان براي مردگانشان آرزوي زنده شدن کنند مردم هفت يا هشت يا نه سال به همين نحو زندگاني کنند.

(أسد الغابة؛ إثبات الهداة ج 3 ص 641):

عن قيس بن جابر عن أبيه عن جدّه أنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (ستکون بعدي خلفاء ومن بعد الخلفاء أمراء ومن بعد الأمراء ملوک جبابرة، ثمّ يخرج من أهل بيتي من يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً).

بنقل از قيس ابن جابر از پدر وجدش از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: پس از من خلفاء وپس از خلفاء امراء وبعد از امراء پادشاهان ستمگر خواهند بود سپس از اهل بيت من عليهم السلام کسي که زمين را پر از عدل کند بيرون مي آيد همچنانکه زمين پر از جور وظلم شده باشد.

(التذکرة ص 204؛ إثبات الهداة ج 3 ص 642؛ نقلاً عن التذکره ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج في آخر الزمان رجل من ولدي اسمه کاسمي وکنيته ککنيتي يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً فذلک هو المهدي).

ابن عمر گويد: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: در آخر الزمان مردي از فرزندان من که اسم او اسم من وکنيه او کنيه من باشد خروج کند زمين را پس از آنکه پر از ظلم وستم شده پر از عدل نمايد واو همان مهدي عليه السلام است.

(إثبات الهداة ج 3 ص 643؛ نقلاً عن تذکره الخواص ص 204):

عن ابن عمر قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج في آخر الزمان رجل من ولدي اسمه کاسمي وکنيته ککنيتي يملأ الأرض عدلاً کما ملئت جوراً فذلک هو المهدي). (وهذا حديث مشهور وقد أخرج أبو داود والزهري عن علي بمعناه وفيه: لو لم يبقَ من الدهر إلاَّ يوم واحد لبعث الله من أهل بيتي من يملأ الأرض عدلاً).

ابن عمر گويد: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: در آخر الزمان مردي از فرزندان من که اسم وکنيه مرا دارد خروج کند وزمين را پس از آنکه از ظلم وجور پر شده پر از عدل نمايد واو همان مهدي عليه السلام باشد. واين حديث مشهور است. ابو داود وزهري از حضرت امير المؤمنين عليه السلام بهمين معني روايت کرده اند ودر اين روايت است: (اگر از روزگار فقط يکروز باقي بماند البته خداي تعالى کسي از اهل بيت مرا مبعوث فرمايد که زمين را پر از عدل کند).

(إثبات الهداة ج 3 ص 643؛ ونقلاً عن الحاوي للفتاوي ص 462):

وأخرج الطبراني في الأوسط عن ابن عمر أنَّ النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أخذ بيد علي فقال: (سيخرج من صلب هذا فتى يملأ الأرض قسطاً وعدلاً فإذا رأيتم ذلک فعليکم بالفتى التميمي فإنَّه يقبل من قبل المشرق وهو صاحب راية المهدي).

طبراني در کتاب اوسط از ابن عمر آورده: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم دست امير المؤمنين عليه السلام را گرفت وفرمود: بزودي از صلب علي عليه السلام جوانمردي خارج مي گردد که زمين را پر از عدل وداد کند وچون آنرا ديديد بر شما باد به جوان تميمي که او از سوي مشرق خواهد آمد واو پرچمدار مهدي عليه السلام باشد.