(بحار ج 51 ص 140):
عن أبي حمزة الثمالي قال: کنت عند أبي جعفر محمّد بن علي الباقر عليه السلام ذات
يوم فلمَّا تفرَّق من کان عنده قال لي: (يا أبا حمزة من المحتوم الذي حتمه الله
قيام قائمنا فمن شکَّ فيما أقول لقي الله وهو به کافر)، ثمّ قال: (بأبي واُمّي
المسمّى باسمي والمکنّى بکنيتي السابع من بعدي بأبي (من) يملأ الأرض عدلاً (وقسطاً)
کما ملئت ظلماً وجوراً يا با حمزة من أدرکه فيسلّم له ما سلَّم لمحمّد صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم وعلي عليه السلام فقد وجبت له الجنّة ومن لم يسلّم فقد حرَّم الله
عليه الجنّة ومأواه النار وبئس مثوى الظالمين).
بنقل از ابي حمزه ثمالي رحمه الله گفت: در خدمت امام باقر عليه السلام روزي نشسته
بودم چون مردم پراکنده شدند حضرت به من فرمود: اي ابوحمزة در پيشگاه خدا حتمي است
قيام قائم ما عليه السلام هر کس شک وترديد در گفتار من کند خدا را ديدار نمايد در
حالي که کافر بخدا باشد پدر ومادرم فداي کسي که همنام وهم کنيه من وهفتمين فرزندم
پس از من است پدرم فدا باد کسي را که زمين را پر از عدل وقسط کند چنانکه پر از ظلم
وجور شده باشد اي ابوحمزه هر کس ادراکش کند وتسليم او گردد چنانکه تسليم محمد صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم وعلي عليه السلام گرديد بهشت بر او واجب مي شود وهر کس تسليم
او نشود خدا بهشت را بر او حرام فرمايد وجايگاهش آتش باشد وبد جايگاهي براي ستمگران
است.
(إثبات الهداة ج 3 ص 482؛ کشف الغمّة ج 2 ص 528):
عن موسى بن جعفر بن وهب البغدادي قال: سمعت أبا محمّد الحسن بن علي عليه السلام
يقول: کأنّي بکم وقد اختلفتم بعدي في الخلف منّي، أمَا إنَّ المقرّ بالأئمّة عليهم
السلام بعد رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم المنکر لولدي کمن أقرَّ بجميع
أولياء الله ورسله، ثمّ أنکر رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم لأنَّ طاعة
آخرنا کطاعة أوّلنا، والمنکر لآخرنا کالمنکر لأوّلنا، أمَا إنَّ لولدي غيبة يرتاب
فيها الناس إلاَّ من عصمه الله).
بنقل از موسى بن جعفر بن وهب بغدادي گفت: از حضرت ابو محمد امام حسن بن علي عسکري
عليه السلام شنيدم مي فرمود: گوئي مي بينم شما را که پس از من اختلاف مي کنيد در
مورد جانشينم هان کسي که اقرار به ائمة عليه السلام پس از رحلت رسول اکرم صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم کند ولي منکر فرزندم باشد مانند کسي است که همه ي پيغمبران
ورسولان خدا را قبول وانکار رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را نمايد زيرا
اطاعت آخر ما مانند طاعت اول ما ومنکر آخر ما همانند منکر اول مي باشد هان که براي
فرزندم عليه السلام غيبتي باشد که مردم در آن به شک وترديد درافتند مگر کسي که
خدايش نگهدارد.
(المحجّة البيضاء ج 1 ص 246):
قال الصادق عليه السلام: (المنکر لآخرنا کالمنکر لأوّلنا).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: منکر آخر ما همانند منکر اول ما مي باشد.
(إثبات الهداة ج 3 ص 459):
عن عبد السلام بن صالح الهروي عن أبي الحسن علي بن موسى الرضا عليه السلام عن أبيه
عن آبائه عليهم السلام عن علي عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم: (والذي بعثني بالحقّ بشيراً ليغيبنَّ القائم من ولدي بعهد معهود
إليه منّي حتَّى يقول أکثر الناس: ما لله في آل محمّد عليهم السلام حاجة ويشکُّ
آخرون في ولادته فمن أدرک زمانه فليتمسَّک بدينه ولا يجعل للشيطان عليه سبيلاً
بشکّه فيزيله عن ملَّتي ويخرجه من ديني فقد أخرج أبويکم من الجنّة من قبل وإنَّ
الله عزَّ وجلَّ جعل الشياطين أولياء للذين لا يؤمنون).
بنقل از عبد السلام بن صالح هروي از حضرت امام ابو الحسن علي بن موسى الرضا عليه
السلام از پدر بزرگوار عليه السلام از آباء عظامش عليهم السلام از حضرت امير
المؤمنين عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود:
قسم به آن کس که مرا به حق بشير مبعوث فرمود. قائم از فرزندان من عليهم السلام
البته غيبت مي کند به عهدي که از من دارد تا اکثر مردم گويند: خدا را در آل محمد
عليهم السلام حاجتي نيست وبسياري در ولادت او شک کنند پس هر کس ادراک زمانش کند
بايد متمسک بدينش شود ونبايد شيطان به وسيله شک بدو راه يابد تا او را از ملت من
زائل واز دين من خارج کند چنانکه پدر ومادر شما را قبلا از بهشت بيرون کرد وهمانا
خداي عزَّ وجلَّ شياطين را دوستان مردم بي ايمان قرار داده.
(إثبات الهداة ج 3 ص 544):
عن يعقوب السراج قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: ثلاث عشرة مدينة وطايفة
يحارب القائم أهلها ويحاربونه: أهل مکّة وأهل المدينة وأهل الشام وبنو أميّة، وأهل
البصرة وأهل دشت ميسان والأکراد والأعراب وضبة وغني وباهلة وأزد البصرة وأهل الري).
به نقل از يعقوب سراج گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: سيزده
شهر وطائفه است که قائم عليه السلام با آنها جنگ مي کند وآنها نيز به محاربه برمي
خيزند: مردم مکه معظمة ومردم مدينه منوره وساکنان شام وبني اميه ومردم بصره وساکنان
دشت ميسان وکردها واعراب وقوم ضبة وطائفة غني وطائفه باهلة وطائفه ازد بصره ومردم
ري.
کسي که بدون معرفت امام بميرد:
(يوم الخلاص ص 52):
قال الحسن عليه السلام: (من مات ولم يعرف إمام زمانه، مات ميتة جاهلية).
حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام فرمود: هر کس بميرد وامام زمان عليه السلام خود را
نشناسد به مرگ دوران جاهليت مرده است.
(يوم الخلاص ص 53):
قال الصادق عليه السلام: (من بات ليلة لا يعرف إمام زمانه، مات ميتة جاهلية).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود، هر کس شب به صبح رساند وامام زمانش عليه السلام
را نشناسد به مرگ جاهليت مرده است.
(يوم الخلاص ص 56):
قال الباقر عليه السلام: (من أصبح من هذه الأمّة لا إمام له من الله، أصبح تائهاً
متحيّراً ضالاً، وإن مات على هذه الحال مات ميتة کفر ونفاق).
حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: هر کس از اين امت صبح کند وامامي از سوي خدا
براي او نباشد سرگردان ومتحير وگمراه خواهد بود واگر بميرد بهمين حال به مرگ کفر
ونفاق مرده است.
(کمال الدين وتمام النعمة ص 310):
عن محمّد بن سنان عن حمزة الطيّار الثاني قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول:
(لو لم يبقَ من أهل الأرض لا اثنان لکان أحدهما الحجّة أو کان الثاني الحجّة _
الشکّ من محمّد بن سنان _).
بنقل از محمد بن سنان از حمزة طيار ثاني گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي
فرمود: اگر از مردم زمين باقي نماند مگر دو نفر يکي از آن دو حجت باشد يا دومي بر
اولي حجت است (شک از محمد بن سنان است).
(کمال الدين وإتمام النعمة ص 340):
عن أبي عبيدة قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: جُعلت فداک إنَّ سالم بن أبي
حفصة يلقاني ويقول لي: ألستم تروون: (من مات وليس له إمام فموتته موتة جاهلية)؟
فأقول له: بلى، فيقول: قد مضى أبو جعفر فمن إمامکم اليوم؟ فأکره جُعلت فداک أن أقول
له: جعفر، فأقول له: ما يزال أئمّتي آل محمّد عليهم السلام، فيقول لي: ما أراک صنعت
شيئاً؟ فقال عليه السلام: (ويح سالم بن أبي حفصة لعنه الله وهل يدري سالم ما منزلة
الإمام؟ إنَّ منزلة الإمام أعظم ممَّا ذهب إليه سالم والناس أجمعون فإنَّه لن يهلک
منّا إمام قطّ إلاَّ ترک من بعده من يعلم مثل علمه ويسير مثل سيرته ويدعو إلى مثل
الذي دعا إليه وأنَّه لم يمنع الله عزَّ وجلَّ ما أعطى داود إن أعطى سليمان أفضل
منه).
بنقل از ابي عبيدة گفت: به امام صادق عليه السلام عرض کردم: فدايت شوم سالم ابن ابي
حفصة مرا ديدار مي کند وگويد آيا شما عقيده نداريد که هر کس بميرد وامامي نداشته
باشد مرگ او مرگ جاهليت است؟ من به او مي گويم آري چنين است او مي گويد: امام باقر
عليه السلام رحلت کرده پس امروز امام شما کيست؟ فدايت شوم من نپسنديدم به او بگويم
که جعفر عليه السلام امام ما است ولي به او مي گويم: هميشه حجت وامام ما آل محمد
عليه السلام بوده وهستند، به من مي گويد: مي بينم که کاري نکردي، حضرت فرمود: واي
بر سالم ابن ابي حفصة لعنت خدا بر او باد وآيا سالم مي داند منزلت امام عليه السلام
چيست؟ همانا منزلت امام عليه السلام از دنيا نمي رود جز آنکه که پس از خود کسي را
مي گذارد که مانند خودش بداند وبه روش خودش رفتار کنند وبه مانند خودش دعوت کند
هرگز خداي عزَّ وجلَّ داود پيغمبر عليه السلام را بي بهره نگذاشت که سليمان عليه
السلام را که برتر از او بود به وي عطاء فرمود.
حضرت مهدي وطول عمر آن حضرت:
(منتخب الأثر ص 275):
عن سعيد بن جبير قال: سمعت سيّد العابدين علي بن الحسين عليه السلام يقول: (في
القائم سُنّة من نوح وهو طول العمر).
بنقل از سعيد بن جبير گفت: از سيد العابدين حضرت امام علي بن الحسين عليه السلام
شنيدم مي فرمود در قائم عليه السلام سنتي از نوح عليه السلام است وآن طول عمر مي
باشد.
(إثبات الهداة ج 3 ص 533؛ بحار ج 52 ص 291؛ منتخب الأثر ص 276):
عن حماد بن عبد الکريم الجلاب قال: ذکر القائم عند أبي عبد الله عليه السلام فقال:
(أمَا إنَّه لو قد قام لقال الناس: أنّى يکون هذا؟ وقد بليت عظامه مذ کذا وکذا).
بنقل از حماد بن عبد الکريم جلاب گفت: از قائم عليه السلام در محضر حضرت امام صادق
عليه السلام يادش فرمود: اگر او قيام کند، مردم گويند: اين کجا بود؟ از چه وقت تا
کنون استخوانهايش پوسيده شده.
(إثبات الهداة ج 3 ص 443):
عن الأصبغ بن نباته عن أمير المؤمنين عليه السلام في حديث قال: (فکَّرت في مولود
يکون من ظهري الحادي عشر من ولدي، هو المهدي الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت
ظلماً وجوراً، يکون له غيبة وحيرة يضلُّ فيها أقوام ويهتدي فيها آخرون...) إلى أن
قال: (أولئک خيار هذه الأمّة مع خيار أبرار هذه العترة).
بنقل از اصبغ بن نباته از حضرت امير المؤمنين عليه السلام در ضمن حديثي فرمود:
درباره ي مولودي که از صلب من ويازدهمين فرزندم عليه السلام باشد مي انديشيدم او
است که زمين را پر از عدل وداد کند چنانکه پر از ظلم وجور شده باشد او را غيبت
وحيرتي خواهد بود که گروهي به گمراهي درافتند وگروهي راه هدايت پويند تا آنجا که
فرمود: آنان گزيدگان امتند که با گزيدگان ونيکان اين عترت عليه السلام باشند.
مهدي وحکومتش:
(بحار ج 52 ص 157؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 445):
عن مفضَّل بن عمر قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (لصاحب هذا الأمر
غيبتان: إحديهما يرجع منها إلى أهله والأخرى يقال: هلک في أيّ وادٍ سلک؟)، قلت: کيف
يصنع إذا کان کذلک؟ قال: (إذا دعاها مدع فاسألوه عن أشياء يجيب فيها مثله).
بنقل از مفضل بن عمر گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: براي صاحب
الامر عليه السلام دو غيبت باشد در يکي از آنها بايد رجوع شود به اهلش (منظور سفراء
اربعه هستند) ودر غيبت دويم گفته شود: هلاک شده در کدام وادي قرار وسلوک دارد من
عرض کردم در اينصورت چه بايد کرد؟ فرمود: اگر کسي ادعاي مهدويت کند مسائل گوناگون
را از او بپرسيد که در آن مسائل مثل او پاسخ دهد.
(بحار ج 52 ص 320؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 447):
عن أبي عبيدة الحذاء عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث قال: (إذا قام قائم آل
محمّد حکم بحکم داود وسليمان لا يسأل بيّنة).
بنقل از ابو عبيدة حذاء از امام صادق عليه السلام که در ضمن حديثي فرمود: وقتي که
قائم آل محمد عليه السلام فرمايد مانند داود وسليمان عليهما السلام حکم کند وبينه
وشاهد نمي خواهد.
(إثبات الهداة ج 3 ص 539):
عن زرارة عن أبي جعفر عليه السلام قال: قلت له: رجل من الصالحين سمّه لي، أريد
القائم عليه السلام، فقال: (اسمه اسمي)، فقلت: أيسير بسيرة محمّد صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم؟ فقال: (هيهات هيهات يا زرارة ما يسير بسيرته)، فقال: (إنَّ رسول الله
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم سار في أمّته بالمنّ يتألَّف الناس والقائم عليه
السلام يسير فيهم بالقتل، بذلک أمر في الکتاب الذي معه أن يسير بالقتل ولا يستتيب
أحداً ويل لمن ناواه).
بنقل از زراره رضي الله عنه گفت: به حضرت امام باقر عليه السلام عرض کردم يکي از
مردان صالح وشايسته را براي من نام ببر ومقصود من قائم عليه السلام بود فرمود: اسم
او اسم من است (م ح م د) عرض کردم: آيا سيره وروش او چون سيره وروش حضرت رسول اکرم
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشد؟ فرمود: هرگز هرگز اي زرارة سيره وروش آن حضرت را
ندارد. همانا رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در امت خود روش منت وتأليف
داشته باشد وقائم عليه السلام وهمراهانش به موجب مکتوبي که همراه دارد بايد روش
کشتار داشته باشد واز کسي توبه هم نمي خواهد واي بر کسي که با او ستيزه ومخالفت
کند.
(إثبات الهداة ج 3 ص 540):
عن أبي بصير رحمه الله قال: قال أبو جعفر عليه السلام: (يقوم القائم بکتاب جديد
وأمر جديد وقضاء جديد على العرب شديد ليس شأنه إلاَّ السيف لا يستتيب أحداً، ولا
تأخذه في الله لومة لائم).
بنقل از ابي بصير رحمه الله گفت: امام باقر عليه السلام فرمود: قائم عليه السلام
قيام مي کند با کتاب تازه وامر تازه وحکومت تازه که بر عرب سخت مي گيرد کارش جز
شمشير چيز دگري نيست وکسي را وادار به توبه نمي کند ودر راه اجراء حکم خدا ملامت
هيچ ملامت گري او را باز نمي دارد.
(بحار ج 12 ص 320):
عن الحسن بن طريف قال: کتبت إلى أبي محمّد العسکري عليه السلام أسأله عن القائم إذا
قام بِمَ يقضي بين الناس؟ وأردت أن أسأله عن شيء لحمى الربع فأغفلت ذکر الحمى فجاء
الجواب: (سألت عن الإمام فإذا قام يقضي بين الناس بعلمه کقضاء داود عليه السلام لا
يسأل البيّنة).
بنقل از حسن بن طريف گفت: به خدمت حضرت امام ابي محمد حسن عسکري عليه السلام نامه
نوشتم ودرباره ي اينکه قائم عليه السلام چون قيام فرمايد در ميان مردم چگونه حکومت
وقضاوت مي کند ومن مي خواستم در باب تب ربع پرستش کنم ولي غفلت کردم. جواب رسيد: که
درباره ي امام عليه السلام پرسيده اي که چگونه قضاوت وحکومت مي کند او به علم خود
عمل کند وقضاوت او چون قضاوت داود عليه السلام است وشاهد وبينه نمي طلبد.
(بحار ج 52 ص 323):
عن أبي هاشم الجعفري قال: کنت عند أبي محمّد صلوات الله عليه فقال: (إذا قام القائم
أمر بهدم المنار والمقاصير التي في المساجد)، فقلت في نفسي: لأيّ معنى هذا؟ فأقبل
عليَّ فقال: (معنى هذا أنَّها مُحدثة مبتدعة لم يبنها نبيّ ولا حجّة).
بنقل از ابي هاشم جعفري گفت: در محضر امام حسن عسکري عليه السلام بودم فرمود: چون
قائم عليه السلام قيام فرمايد فرمان به تخريب وريختن تمام مناره ها ومقصوره همه
مساجد مي دهد من پيش خوف گفتم اين عمل چه سودي دارد؟ حضرت رو بمن کرد وفرمود: اين
بدين معني باشد که مناره ها ومقصوره ها امري تازه وبدعتي است که هيچ پيغمبر صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم وحجتي عليه السلام آن را نساخته است.
(وسائل الشيعة ج 18 ص 198):
عن أبان قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (لا تذهب الدنيا حتَّى يخرج رجل
منّي يحکم بحکومة آل داود ولا يسأل بيّنة، يعطي کلّ نفس حقّها).
بنقل از ابان گفت: از امام صادق عليه السلام مي فرمود: دنيا سپري نمي گردد تا مردي
از من خروج کند وبه حکومت آل داود عليه السلام حکومت نمايد واز کسي شاهد وبينه
نطلبد وحق هر ذي حقي را به وي رساند.
(بحار ج 52 ص 321):
عن الحسين بن خالد قال: قال علي بن موسى الرضا عليه السلام: (لا دين لمن لا ورع له،
ولا إيمان لا تقيّة له إنَّ أکرمکم عند الله عزَّ وجلَّ أعملکم بالتقيّة قبل خروج
قائمنا فمن ترکها قبل خروج قائمنا فليس منّا). فقيل له: يا بن رسول الله ومن القائم
منکم أهل البيت؟ قال: (الرابع من ولدي ابن سيّدة الإماء يطهّر الله به الأرض من کلّ
جور، ويقدّسها من کلّ ظلم وهو الذي يشکُّ الناس في ولادته، وهو صاحب الغيبة قبل
خروجه، فإذا خرج أشرقت الأرض بنور ربّها، ووضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم أحد
أحداً. وهو الذي تطوى له الأرض، ولا يکون له ظلّ وهو الذي ينادي منادٍ من السماء
باسمه، يسمعه جميع أهل الأرض بالدعاء إليه، يقول: ألا إنَّ حجّة الله قد ظهر عند
بيت الله فاتَّبعوه، فإنَّ الحقّ معه وفيه وهو قول الله عزَّ وجلَّ: (إِنْ
نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها
خاضِعِينَ)).
بنقل از حسين بن خالد گفت: حضرت امام علي بن موسى الرضا عليه السلام فرمود: کسي که
ورع وپارسائي ندارد دين ندارد وکسي که تقيه ندارد ايمان ندارد همانا گرامي ترين شما
در پيشگاه خداي عزَّ وجلَّ کسي که پيش از خروج قائم ما عليه السلام بيشتر عمل به
تقيه کند وآن کسي که قبل از خروج قائم ما تقيه را ترک گويد از ما نيست. به حضرت عرض
شد: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وقائم از شما اهل بيت عليه السلام
کيست؟ فرمود: چهارمين فرزند من فرزند سرور کنيزان که بوسيله او زمين را از همه
ستمها وظلمها پاک کند وکسي است که مردم در ولادت او به شک وترديد خواهند بود واو
پيش از خروج داراي غيبت باشد وچون خروج کند زمين به نور پروردگارش روشن ودرخشان
گردد. وترازوي عدل در ميان مردم گذارده شود در نتيجه کسي به کسي ستم نتواند کرد.
واو است آن کس که زمين براي او درنورديده شود واو را سايه نباشد واو است آنکس که از
آسمان منادي بنام او نداء کند به قسمي که همه ي مردم زمين دعوت بسوي او را بشنوند
که هان که حجت خدا در جوار بيت الله ظاهر شد پس پيروي او کنيد زيرا حق با او ودر او
است واين است تفسير فرمان خداي عزَّ وجلَّ: (اگر بخواهيم نازل مي کنيم برايشان از
آسمان آيت وعلامتي را که گردنهاي همه براي او فروتني کنند).
(بحار ج 52 ص 325):
عن أبان بن تغلب قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (دمان في الإسلام حلال من الله
عزَّ وجلَّ لا يقضي فيهما أحد بحکم الله عزَّ وجلَّ حتَّى يبعث الله القائم من أهل
البيت فيحکم فيهما بحکم الله عزَّ وجلَّ لا يريد فيه بيّنة: الزاني المحصن يرجمه،
ومانع الزکاة يضرب رقبته).
بنقل از ابان بن تغلب گفت: حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: دو خون در اسلام از
سوي خداي عزَّ وجلَّ حلال اعلام شده که کسي به حکم خداي عزَّ وجلَّ در آن دو خون
قضاوتي نتواند کرد تا خداي تعالى قائم اهل بيت عليه السلام را مبعوث فرمايد واو در
آن او حکم خدا را اجراء خواهد فرمود وبينه وشاهد هم نخواهد خواست. مرد زناکار محصن
(داراي همسر) که رجمش مي کند ومانع زکوة که گردنش را مي زند.
مهدي سرشار مي کند زمين را از قسط وعدل پس از آنکه پر شده باشد:
(کشف الغمّة ج 2 ص 470؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 593؛ وعقد الدرر ص 16؛ والبيان في
أخبار صاحب الزمان ص 96؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص 52):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (ليبعثنَّ الله من عترتي رجلاً أفرق
الثنايا أجلى الجبهة يملأ الأرض عدلاً ويفيض المال فيضاً).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: البته خدا از عترت عليه السلام من
مردي را برمي انگيزد که دندانهاي ثناياي او گشاده وپيشانيش بلند ودرخشان باشد زمين
را سرشار از عدل کند ومال بسيار ببخشد.
(عن أحمد بن حنبل في مسنده؛ وعقد الدرر ص 16):
عن أبي سعيد الخدري رحمه الله قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم: (لا تقوم الساعة حتَّى تملأ الأرض ظلماً وعدوناً ثمّ يخرج من عترتي أو من
أهل بيتي من يملأها قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وعدواناً).
بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود:
قيامت بر پا نمي شود تا زمين پر از ظلم وستم گردد سپس از عترت يا اهل بيت من کسي
خروج کند که زمين را لبريز از قسط وعدل فرمايد همچنانکه پر از ظلم وستم بود.
(عن أبو نعيم في صفة المهدي عليه السلام؛ وعقد الدرر ص 16؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص
51):
عن أبي سعيد الخدري، عن النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قال: (يملأ الأرض ظلماً
وجوراً فيقوم رجل من عترتي، فيملأها قسطاً وعدلاً يملک سبعاً أو تسعاً).
بنقل از ابو سعيد خدري رحمه الله از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود:
پر شود زمين از ظلم وستم پس قيام مي کند مردي از عترت من وسرشار مي سازد زمين را از
قسط وعدل وهفت سال يا نه سال حکومت بنمايد.
(عقد الدرر ص 17):
عن أبي سعيد الخدري رحمه الله قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم:
(يصيب الناس بلاء شديد حتَّى لا يجد الرجل ملجأ، فيبعث الله من عترتي أهل بيتي
رجلاً يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً يحبّه ساکن السماء وساکن
الأرض وترسل السماء قطرها وتخرج الأرض نباتها لا تمسک منه شيئاً، يعيش في ذلک سبع
سنين).
بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: بلاء وگرفتاري سختي به مردم مي رسد تا آنجا که آدمي پناهگاهي نبايد پس خدا
از عترت عليه السلام واهل بيت عليهم السلام من مردي را برمي انگيزد که زمين را
سرشار از قسط وعدل کند همچنانکه از ستم وظلم پر شده باشد ساکنان آسمان وزمين او را
دوست مي دارند باران خود را مي بارد وزمين روئيدني هاي خود را بيرون مي دهد واز او
چيزي امساک نمي کند وهفت سال در ميان مردم زندگي مي نمايد.
(عقد الدرر ص 20):
عن أبي سعيد الخدري قال وهو قاعد في أصل منبر النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
وله حنين، قلت: ما يبکيک؟ قال: تذکَّرت النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ومقعده
على هذا المنبر وقوله: (إنَّ من أهل بيتي فتى يلي الأرض وقد ملئت ظلماً وجوراً
فيملأها قسطاً وعدلاً يعيش هکذا _ وأومأ بيده سبعاً أو تسعاً _).
بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله راوي گويد: او در پايين منبر رسول اکرم صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم نشسته آه وگريه داشت گفتم: از چه مي گريي؟ گفت: ياد از رسول خدا
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ونشستن او را بر اين منبر وگفتارش مي کردم که مي
فرمود: همانا از اهل بيت من عليه السلام جوانمردي حاکم بر تمام زمين مي گردد در
حالي که زمين پر شده باشد از ظلم وستم واو زمين را لبريز از قسط وعدل کند واين
مقدار زندگي مي نمايد (و با دست مبارک خود اشاره مي کرد هفت يا نه سال).
(إثبات الهداة ج 3 ص 595؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 472؛ وأعيان الشيعة ج 2 ص 53؛ ومجمع
الزوائد ج 7 ص 317؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 63):
عن أبي سعيد الخدري قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (يخرج رجل من
أهل بيتي ويعمل بسُنَّتي وينزل الله له البرکة من السماء وتخرج له الأرض برکتها
وتملأ به عدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً ويعمل على هذه الأمّة سبع سنين وينزل بيت
المقدس).
بنقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: مردي از اهل بيت من خروج مي کند وعمل بسنت من مي نمايد وخدا براي او برکت از
آسمان نازل مي کند وزمين برکتش را براي او بيرون مي دهد وزمين بوسيله او لبريز از
عدل شود همچنانکه لبريز از ظلم وستم شده باشد وبر اين امت هفت سال حکومت کند ودر
بيت المقدس فرود آيد.