(بحار ج 51 ص 139):
عن عبد الله بن عطا قال: قلت لأبي جعفر عليه السلام: أخبرني عن القائم عليه السلام،
فقال: (والله ما هو أنا ولا الذي تمدّون إليه أعناقکم ولا يعرف ولادته)، قلت: بما
سار به رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم هدر ما قبله واستقبل.
به نقل از عبد الله بن عطا گفت: به
حضرت امام باقر عليه السلام عرض کردم: مرا از امر حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه
الشريف باخبر گردان، فرمود: قائم من نيستم ونه آنکس که شما گردنهاي خود را به سوي
او کشيده داريد ولادتش شناخته نمي شود، عرض کردم: مسيرش چيست؟ همان خط سير حضرت
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است.
(بحار ج 51 ص 151):
عن يونس بن عبد الرحمن قال: دخلت على موسى بن جعفر عليه السلام فقلت له: يا بن رسول
الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم أنت القائم بالحقّ؟ فقال: (أنا القائم بالحقّ
ولکن القائم الذي يطهّر الأرض من أعداء الله ويملأها عدلاً کما ملئت جوراً هو
الخامس من ولدي، له غيبة يطول أمدها خوفاً على نفسه يرتدُّ فيها أقوام ويثبت فيها
آخرون)، ثمّ قال عليه السلام: (طوبى لشيعتنا المتمسّکين بحبّنا في غيبة قائمنا
الثابتين على موالاتنا والبراءة من أعدائنا أولئک منّا ونحن منهم قد رضوا بنا أئمّة
ورضينا بهم شيعة وطوبى لهم هم والله معنا في درجتنا يوم القيامة).
به نقل از يونس بن عبد الرحم رحمه
الله گفت: به خدمت حضرت امام کاظم عليه السلام رسيدم وعرض کردم: يابن رسول الله
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم آيا تو قائم بر حق مي باشي؟ فرمود: من قائم بر حق هستم
ولي قائمي که زمين را از وجود دشمنان خدا پاک سازد وزمين را سرشار از عدل فرمايد
همچنانکه پر از ستم شده باشد او پنجمين فرزند من است که غيبت طولاني دارد به خاطر
ترس ورود آسيب بر وجودش در آن گروههايي مرتد شوند وگروههاي دگر ثابت مي مانند سپس
فرمود: خوشا حال شيعيان ما که در غيبت قائم ما به دوستي تمسک مي جويند وبر ولايت ما
وبيزاري از دشمنان ما ثابت مي مانند آنان از ما مي باشند وما از ايشان مي باشيم
آنان راضيند که ما امامانشان باشيم وما راضي هستيم که آنان شيعيان ما باشند وخوشا
حال آنان آنان به خدا قسم در درجات ما در روز قيامت باشند.
(بحار ج 52 ص 98):
عن أبي خالد الکابلي في حديث له اختصرناه قال: سألت أبا جعفر أن يسمّي القائم حتَّى
أعرفه باسمه فقال: (يا با خالد سألتني عن أمر لو أنَّ بني فاطمة عرفوه لحرصوا على
أن يقطّعوه بضعة بضعة).
به نقل از ابوخالد کابلي که در
حديثي آمده وما آنرا مختصر کرده ايم: از حضرت امام باقر عليه السلام خواستم نام
حضرت قائم مرا بگويد تا من او را به اسمش بشناسم، فرمود: اي ابو خالد از امري سئوال
کردي که اگر فرزندان فاطمه سلام الله عليها آنرا بدانند وبشناسند با حرص تمام او را
پاره پاره کنند.
(بحار ج 52 ص 280):
عن أبي جعفر عليه السلام قال: سمعته يقول: (حم * عسق)
عداد سني القائم و(ق) جبل محيط بالدنيا من زمرد أخضر فخضرة السماء من ذلک الجبل
وعلم کلّ شي ء في (عسق).
رواي گفت: از امام باقر عليه السلام
شنيدم مي فرمود: (حم * عسق) شماره ي سن حضرت قائم
عليه السلام حضرت قائم عليه السلام است و(ق) نام کوهي است که بر دنيا محيط است واز
زمرد سبز باشد وسبزي آسمان از آن کوه است وعلم هر چيزي در (عسق) مي باشد.
(بحار ج 52 ص 378):
عن الثمالي، عن علي بن الحسين، عن أبيه، عن جدّه عليه السلام قال: قال رسول الله
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة من بعدي اثنا عشر أوّلهم أنت يا علي وآخرهم
القائم الذي يفتح الله تعالى ذکره على يديه مشارق الأرض ومغاربها).
به نقل از ابو حمزه ثمالي رحمه الله
از حضرت امام سجاد علي بن الحسين عليه السلام از پدر بزرگوارش عليه السلام از جد
ماجدش صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم فرمود: امامان پس از من دوازده تن مي باشند اول ايشان علي عليه السلام تو
هستي وآخرشان قائم عليه السلام مي باشد آنکس که خداي تعالى بدست او شرق ها ومغربهاي
زمين را مي گشايد.
انتظار فرج حضرت مهدي:
(يوم الخلاص ص 220):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (انتظار الفرج عبادة. أفضل أعمال أمّتي
انتظار فرج الله عزَّ وجلَّ).
رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: انتظار فرج عبادت است برترين کارهاي
امتم انتظار فرج خداي عزَّ وجلَّ است.
(يوم الخلاص ص 178):
قال الهادي عليه السلام: (إذا غاب صاحبکم عن دار الظالمين، فتوقَّعوا الفرج).
حضرت امام هادي عليه السلام فرمود: وقتي که صاحب اختيار شما از ديار ستمگران غائب
شود پس منتظر فرج باشيد.
(يوم الخلاص ص 220):
عن أمير المؤمنين عليه السلام: (أفضل العبادة الصمت وانتظار الفرج).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: برترين عبادت خاموشي وانتظار فرج است.
(منتخب الأثر ص 498؛ وبحار ج 52 ص 122):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (انتظروا الفرج ولا تيأسوا من روح الله، فإنَّ
أحبُّ الأعمال إلى الله عزَّ وجلَّ انتظار الفرج، الآخذ بأمرنا معنا غداً في حظيرة
القدس، والمنتظر للفرج کالمتشحّط بدمه في سبيل الله).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: منتظر فرج باشيد واز آسايش خدا نوميد نشويد زيرا
محبوبترين کارها در پيشگاه خداي عزَّ وجلَّ انتظار فرج است گزيده ي فرمان ما در
بهشت با ما خواهد بود وکسي که منتظر فرج باشد همانند کسي است که در راه خدا بخون
خود بتپد.
(بحار ج 52 ص 144؛ ويوم الخلاص ص 227):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (الزموا الأرض واصبروا على البلاء، ولا تحرّکوا
بأيديکم وسيوفکم في هوى ألسنتکم، ولا تستعجلوا بما لم يعجّله الله لکم. فإنَّ من
مات منکم على فراشه، وهو على معرفة حقّ ربّه وحقّ رسوله وأهل بيته، مات شهيداً ووقع
أجره على الله، واستوجب ثواب ما نوي من صالح عمله، وقامت النيّة مقام اصلاته بسيفه
وإنَّ لکلّ شيء مدّة وأجلاً).
امير المؤمنين عليه السلام فرمود: ملازم زمين باشيد (بر زمين بنشينيد) وبر بلاء صبر
کنيد ودر هوا وخواهش زبان خود با دست وشمشير خود به حرکت ميائيد وبدانچه خدا از شما
شتاب نخواسته شتاب مکنيد پس اگر کسي از شما در بستر خود بميرد در حالي که حق
پروردگار وحق رسول صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وحق اهل بيت رسول صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم را بشناسد شهيد مرده واجرش بر خدا خواهد بود واستحقاق ثواب وپاداش نيت
کار شايسته خود را دارد ونيت او مقام کشيدن شمشير در راه خدا را دارد وهمانا براي
هر چيزي مدت وزماني معين است.
(يوم الخلاص ص 232):
قال الإمام زين العابدين عليه السلام: (انتظار الفرج من أعظم العمل).
حضرت امام زين العابدين عليه السلام فرمود: انتظار فرج از بزرگترين عمل است.
(أصول الکافي غير مترجم ج 1 ص 372؛ ويوم الخلاص ص 234):
قال الباقر عليه السلام: (ما ضرَّ من مات منتظراً لأمرنا إلاَّ يموت في وسط فسطاط
المهدي وعسکره).
حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: زيان نديد کسي که در حال انتظار امر ما بميرد
آنکه در وسط خيمه حضرت مهدي عليه السلام ولشکر او مي ميرد.
(يوم الخلاص ص 234؛ ومستدرک السفينة ج 10 ص 88):
عن الصادق عليه السلام: (اعلموا أنَّ المنتظر لهذا الأمر له مثل أجر الصائم
القائم).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: بدانيد که براي کسي که انتظار اين امر را دارد
بمانند شخصي روزه دار ونمازگزار پاداش است.
(بحار ج 52 ص 126؛ ويوم الخلاص ص 235):
قال الباقر عليه السلام: (رحم الله عبداً حبس نفسه علينا، رحم الله عبداً أحيى
أمرنا...)، فقال له واحد من أصحابه سمع ذلک: فإن متُّ قبل أن أدرک القائم؟ فقال:
(القائل منکم: إن أدرکت القائم من آل محمّد نصرته، کالمقارع معه بسيفه والشهيد معه،
وله شهادتان).
امام باقر عليه السلام فرمود: خداي رحمت کناد بنده اي را که براي ما حبس نفس خود
کند. خداي رحمت کناد بنده اي را که امر ما را زنده نگاه دارد. يکي از اصحاب به عرض
حضرت رسانيد: پس اگر پيش از اينکه ادراک حضرت قائم عليه السلام کنم؟ امام عليه
السلام فرمود: گوينده شما: اگر قائم عليه السلام از آل محمد صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم را ادراک کنم ياريش دهم مانند کسي باشد که در پيشگاه او شمشير زند وبا او به
شهادت رسد وبراي او پاداش دو شهادت باشد.
(منتخب الأثر ص 498؛ ويوم الخص ص 236):
قال الصادق عليه السلام: (من دين الأئمّة الورع والعفّة والصلاح، وانتظار الفرج
بالصبر).
امام صادق عليه السلام فرمود: از دين امامان عليه السلام پارسائي پاکدامني وشايستگي
وبا صبر کردن به انتظار فرج بودن است.
(کمال الدين وتمام النعمة ص 15؛ ويوم الخلاص ص 238):
قال الصادق عليه السلام: (هيهات، هيهات. لا والله لا يکون ما تمدّون إليه أعينکم
حتَّى تغربلوا لا والله ما يکون ما تمدّون إليه أعينکم حتَّى تمحّصوا. لا يکون ما
تمدّون إليه أعينکم حتَّى يشقي من يشقي ويسعد من يسعد).
امام صادق عليه السلام فرمود: هرگز هرگز به خدا قسم آنچه بدان چشم مي دوزيد واقع
نمي شود تا آنکه غربال شويد. نه به خدا قسم آنچه بدان چشم مي دوزيد (انتظارش را مي
کشيد) واقع نمي گردد تا آنکه آزمايش شويد.آنچه انتظارش را داريد واقع نمي گردد تا
هر کسي که شقي وتبهکار است تبهکار شود وهر کسي سعيد ونيکوکار است نيکوکار گردد.
(بحار ج 52 ص 101؛ ويوم الخلاص ص 238):
قال الصادق عليه السلام: (والله لتکسرن کسر الزجاج. وإنَّ الزجاج ليعاد فيعود کما
کان. والله لتکسرنَّ کسر الفخار، وإنَّ الفخار لا يعود کما کان).
امام صادق عليه السلام فرمود: به خدا قسم همانند شيشه شکسته مي شود وشيشه پس از
شکسته شدن اصلاح مي شود وبه حال خود برمي گردد به خدا قسم مانند کوزه شکسته مي شويد
وکوزه پس از شکسته شدن اصلاح پذير نيست وبه حال اول برنمي گردد.
(بحار ج 52 ص 111؛ ويوم الخلاص ص 238):
قال الصادق عليه السلام: (لا بدَّ للناس أن يمحّصوا ويميّزوا ويغربلوا. إنَّ هذا
الأمر لا يأتيکم إلاَّ بعد إياس. لا والله حتَّى يشقي من يشقي، ويسعد من يسعد).
امام صادق عليه السلام فرمود: مردم ناگزير آزمون وغربال مي شوند همانا اين امر براي
شما صورت پذير نمي گردد مگر پس از نوميدي نه به خدا قسم تا آنکه تبهکار، تبهکار
گردد وسعادتمند، سعادتمند شود.
(يوم الخلاص ص 238):
قال الصادق عليه السلام: (لا يثبت على إمامته إلاَّ من قوي يقينه وصحَّت معرفته).
امام صادق عليه السلام فرمود: بر امامت حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف ثابت
نمي ماند مگر کسي که ايمانش قوي ومعرفتش صحيح باشد.
(الکافي ج 1 ص 371؛ ويوم الخلاص ص 239):
قال الصادق عليه السلام: (إعرف إمامک، فإنَّک إن عرفته لم يضرّک تقدَّم هذا الأمر
أو تأخَّر ومن عرف إمامه، ثمّ مات قبل أن يرى هذا الأمر، کان له مثل أجر من قتل
معه).
امام صادق عليه السلام فرمود: امام خود را بشناس زيرا وقتي که او را بشناسي زياني
به تو نمي رسد خواه اين امر مقدم وخواه مؤخر باشد وکس که امام خود را بشناسد سپس
بميرد پيش از آنکه وقوع اين امر را ببيند پاداش کسي را دارد که در پيشگاه امام عليه
السلام کشته شده باشد.
(يوم الخلاص ص 239؛ ومستدرک السفينة ج 1 ص 88):
قال الصادق عليه السلام: (من مات منکم على هذا الأمر، منتظراً له، کان کمن کان في
فسطاط القائم، إنَّ الميّت منکم على هذا الأمر، بمنزلة الضارب بسيفه في سبيل الله
المنتظر للثاني عشر کالشاهر سيفه بين يدي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
يذبّ عنه).
امام صادق عليه السلام فرمود: هر کس از شما بر انتظار اين امر بميرد مانند کسي باشد
که در خيمه حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف جاي دارد همانا آنکس که با ايمان
به وقوع اين امر بميرد منزلت کسي دارد که در راه خدا شمشير زده باشد وآنکس که
انتظار امام دوازدهم را داشته باشد مانند کسي است که در پيشگاه حضرت رسول اکرم
صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شمشير کشيده واز حضرت دفاع کرده باشد.
(يوم الخلاص ص 245):
قال الصادق عليه السلام: (طوبى لشيعة قائمنا المنتظرين لظهور غيبته، والمطيعين له
في ظهوره أولئک أولياء الله الذين لا خوف عليهم ولا هم يحزنون).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: خوشا بحال شيعيان قائم ما که انتظار ظهور او را
در غيبتش دارند وفرمانبردار او در ظهورش باشند آنان اولياء خدايند که هيچ ترس براي
آنان نيست واندوهناک نيستند.
(يوم الخلاص ص 245):
قال الصادق عليه السلام: (إذا مات المنتظر وقام القائم بعده، کان له من الأجر مثل
أجر من أدرکه فجدوا. وانتظروا. هنيئاً أيتها العصابة المرحومة...)، ثمّ قال عن
المنتظرين أيضاً: (طوبى لمحبّي قائمنا المنتظرين لظهوره في غيبته، والمطيعين له في
ظهوره).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هنگامي که شخصي منتظر بميرد وحضرت قائم عجل الله
تعالى فرجه الشريف پس از او قيام فرمايد براي وي پاداش کسي باشد که قائم عجل الله
تعالى فرجه الشريف را ادراک کرده، پس تلاش کنيد ومنتظر باشيد اي گروه رحمت شده اين
حالت بر شما گوارا باد سپس فرمود: کيانند منتظران خوشا حال دوستداران قائم عجل الله
تعالى فرجه الشريف که منتظر ظهور در غيبتش باشند ودر ظهورش اطاعتش کنند.
(بحار ج 52 ص 129؛ ويوم الخلاص ص 246):
قال الرضا عليه السلام: (ما أحسن الصبر وانتظار الفرج. أمَا سمعتم قول الله تعالى:
(وَارْتَقِبُوا إِنِّي مَعَكُمْ رَقِيبٌ)، (فَانْتَظِرُوا
إِنِّي مَعَكُمْ مِنَ الْمُنْتَظِرِينَ) فعليکم بالصبر، فإنَّما يجيء الفرج
بعد اليأس. وقد کان الذين قبلکم أصبر منکم).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چقدر صبر وانتظار فرج خوب است. آيا فرموده خداي
تعالى را نشنيده ايد؟ (ونگهباني کنيد که من با شما نگهبانم)، (ومنتظر شويد که من با
شما از منتظران باشم) بر شما باد صبر کردن همانا فرج پس از نوميدي مي آيد ومردمي
پيش از شما بودند که از شما بيشتر داشتند.
(يوم الخلاص ص 248):
قال الجواد عليه السلام: (أفضل أعمال شيعتنا انتظار الفرج. من عرف هذا الأمر فقد
فرج عنه بانتظار).
حضرت امام جواد عليه السلام فرمود: برترين کارهاي شيعيان ما انتظار فرج است هر کس
اين امر را بشناسد خدا به سبب انتظارش گشايش مي دهد.
(يوم الخلاص ص 249):
قال العسکري عليه السلام: (لا تزال شيعتنا في حزن حتَّى يظهر ولدي الذي بشَّر به
النبيّ صلَّى الله عليه وآله وسلَّم).
حضرت امام حسن عسکري عليه السلام فرمود: هميشه شيعيان ما در اندوهند تا اينکه
فرزندم که حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مژده ي ظهورش را فرموده ظاهر
گردد.
(منتخب الأثر ص 470؛ ويوم الخلاص ص 341):
قال الصادق عليه السلام في قوله تعالى: (وَيَقُولُونَ مَتى
هذَا الْفَتْحُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ * قُلْ يَوْمَ الْفَتْحِ لا يَنْفَعُ
الَّذِينَ كَفَرُوا إِيمانُهُمْ وَلا هُمْ يُنْظَرُونَ * فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ
وَانْتَظِرْ إِنَّهُمْ مُنْتَظِرُونَ) (السجدة آية 28 و29): (يوم الفتح يوم
تفتح الدنيا على القائم عليه السلام ولا ينفع أحداً تقرّب بالإيمان لم يکن قبل ذلک
مؤمناً بإمامته ومنتظراً لخروجه فذاک الذي ينفعه إيمانه، ويعظم الله عزَّ وجلَّ
عنده قدره وشأنه وهو أجر الموالين لأهل البيت).
حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (ومي گويند اين فتح در چه وقتي
خوادهد بود اگر راست گو هستند. بگو اي رسول صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در روز فتح
ايمان کافران سودي به حال آنها ندارد وبه آنها مهلت داده نمي شود. پس از آنها رو
گردان باش ومنتظر باش که آنها نيز منتظرند) فرمود: روز فتح روزي است که دنيا براي
قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف گشوده مي شود وهيچکس را که بوسيله ايمان تقرب جسته
در حالي که قبلا ايمان به امامتش نداشته ومنتظر خروجش نبوده پس اين است آنکس که
ايمانش سود مي دهد وخداي عزَّ وجلَّ قدر ومنزلتش وشأنش را بزرگ مي کند وآن پاداش
دوستداران اهل بيت عليهم السلام است.
(يوم الخلاص ص 507):
قال الهادي عليه السلام: (هم ينتظرون الفرج إذا أظهر الماء على وجه الأرض).
حضرت امام هادي عليه السلام فرمود: آنان انتظار فرج مي برند هنگامي که آب بر روي
زمين ظاهر شود.
(الميزان ج 10 ص 394):
عن محمّد بن الفضيل عن الرضا عليه السلام: قال سألته عن انتظار الفرج فقال: (أوَليس
تعلم أنَّ انتظار الفرج من الفرج).
به نقل از محمد بن فضيل گفت از حضرت امام رضا عليه السلام درباره ي انتظار فرج
پرسيدم فرمود: آيا نمي داني که انتظار فرج، فرج است.
(إثبات الهداة ج 3 ص 537):
عن أبي بصير عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال ذات يوم: (ألا اُخبر کم بما لا
يقبل الله من العباد عملاً إلاَّ به؟)، فقلت: بلى، قال: (شهادة أن لا إله إلاَّ
الله...) إلى أن قال: (والانتظار للقائم عليه السلام)، ثمّ قال: (إنَّ لنا دولة
يحيي (يجئي خ ل) الله بها إذا شاء)، وقال: (من سرَّه أن يکون من أصحاب القائم
فلينتظر وليعمل بالورع ومحاسن الأخلاق وهو منتظر فإن مات وقام القائم بعد کان له من
الأجر مثل أجر من أدرکه).
به نقل از ابي بصير رحمه الله از امام صادق عليه السلام که روزي فرمود: آيا به شما
خبر بدهم به چيزي که خدا پاسخ عملي را قبول نفرمايد مگر بدان چيزي؟ عرض کردم: آري
فرمود: شهادت به وحدانيت خدا تا آنجا که فرمود... وانتظار خروج قائم عليه السلام
سپس فرمود: براي دولتي باشد که خدا بوسيله آن حيات مي بخشد وفرمود: هر کس دوست دارد
که از اصحاب قائم عليه السلام باشد پس به انتظار بماند وپارسايي واخلاق نيک پيشه
سازد واگر بميرد وحضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف پس از مرگش قيام فرمايد
براي او اجر وپاداش کسي باشد که آنحضرت را ادراک نموده.
(بحار ج 52 ص 110):
عن أبي الجارود، عن أبي جعفر عليه السلام أنَّه سمعه يقول: (لا تزالون تنتظرون
حتَّى تکونوا کالمعز المهولة التي لا يبالي الجازر أين يضع يده منها، ليس لکم شرف
تشرفونه، ولا سند تسندون إليه أمورکم).
به نقل از ابي جارود از حضرت امام باقر عليه السلام شنيد که مي فرمود: هميشه منتظر
مي مانيد تا مانند گوسفند يا بز ترسو باشيد که قصاب پاک نکنده در کدام عضوش دست
گذارد وشما را شرافتي که به آن مشرف شويد نيست وتکيه گاهي نباشد تا بدان امور خود
را اسناد دهيد.
(أصول الکافي ج 1 ص 369؛ وبحار ج 52 ص 118):
روي عن جابر الجعفي قال: قلت لأبي جعفر عليه السلام: متى يکون فرجکم؟ فقال: (هيهات
هيهات لا يکون فرجنا حتَّى تغربلوا ثمّ تغربلوا ثمّ تغربلوا _ يقولها ثلاثاً _
حتَّى يذهب الکدر ويبقي الصفو).
از جابر جعفر روايت شده گفت: به
امام باقر عليه السلام عرض کردم فرج شما چه وقت خواهد بود؟ فرمود: هرگز هرگز فرج ما
صورت پذير نخواهد بود تا غربال شويد _ واين نکته را سه بار فرمود _ تا کدورت وتيرگي
برود وصفا، باقي ماند.
(أصول الکافي ج 1ص 369؛ وبحار ج 52 ص 118):
عن أبي عبد الله صلوات الله عليه قال: ذکرنا عنده ملوک بني فلان، فقال: (إنَّما هلک
الناس من استعجالهم لهذا الأمر إنَّ الله لا يعجل لعجلة العباد، إنَّ لهذا الأمر
غاية ينتمي إليها، فلو قد بلغوها لم يستقدموا ساعة ولم يستأخروا).
راوي گويد: در محضر حضرت امام صادق عليه السلام از پادشاهان فلان طائفه مذاکره مي
کردم حضرت فرمود: مردم به خاطر شتابي که به اين امر داشتند به هلاکت رسيدند همانا
خدا براي شتاب بندگان عجله وشتاب نفرمايد همانا اين امر پاياني دارد وچون به آن
رسند نه ساعتي به پيش خواهد افتاد ونه به عقب.
(بحار ج 52 ص 122):
عن علي عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (من رضي
عن الله بالقليل من الرزق رضي الله عنه بالقليل من العمل، وانتظار الفرج عبادة).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: هرکس از خدا به روزي اندک خشنود باشد خدا از او به عمل اندک راضي گردد
وانتظار فرج عبادت است.
(بحار ج 52 ص 122):
عن علي بن الحسين عليه السلام قال: (تمتدُّ الغيبة بوليّ الله الثاني عشر من أوصياء
رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم والأئمّة بعده، يا أبا خالد إنَّ أهل زمان
غيبته، القائلون بإمامته، المنتظرون لظهوره أفضل أهل کلّ زمان، لأنَّ الله تعالى
ذکره أعطاهم من العقول والأفهام والمعرفة ما صارت به الغيبة عندهم بمنزلة المشاهدة،
وجعلهم في ذلک الزمان بمنزلة المجاهدين بين يدي رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم بالسيف أولئک المخلصون حقّاً، وشيعتنا صدقاً والدعاة إلى دين الله سرّاً
وجهراً)، وقال: (انتظار الفرج من أعظم الفرج).
حضرت امام سجاد علي بن الحسين عليه السلام فرمود: غيبت به ولي خدا دوازدهمين وصي
رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وامامان عليه السلام پس از آن حضرت امتداد مي
يابد اي ابو خالد همان مردم زمان غيبتش که اعتقاد به امامتش دارند ومنتظر ظهورش مي
باشند برترين مردم هر زماني هستند زيرا خداي تعالى عقل ومعرفت وفهمي آنچنان به آنان
عطاء فرموده که غيبت مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف در نزد آنان منزلت مشاهده
وديدار دارد وآنانرا در آن زمان منزلت مجاهدان با شمشير در پيشگاه رسول الله صلَّى
الله عليه وآله وسلَّم مي بخشد وآنان حقا مخلصانند واز روي صدق وراستي شيعيان ما
دعوت کنندگان به سوي دين خدا آشکار ونهان مي باشند، وفرمود: انتظار فرج از بزرگترين
فرج وگشايش است.
(بحار ج 52 ص 123):
عن جابر قال: دخلنا على أبي جعفر محمّد بن علي عليه السلام ونحن جماعة بعد ما قضينا
نسکنا فودَّعناه وقلنا له: أوصنا يا بن رسول الله فقال: (ليعن قويّکم ضعيفکم،
وليعطف غنيّکم على فقيرکم، ولينصح الرجل أخاه کنصحه لنفسه، واکتما أسرارنا، ولا
تحملوا الناس على أعناقنا. وانظروا أمرنا وما جاءکم عنّا، فإن وجدتموه في القرآن
موافقاً فخذوا به، وإن لم تجدوه موافقاً فردّوه، وإن اشتبه الأمر عليکم فقفوا عنده،
وردّوه إلينا حتَّى نشرح لکم من ذلک ما شرح لنا، فإذا کنتم کما أوصيناکم ولم تعدوا
إلى غيره فمات منکم قبل أن يخرج قائمنا کان شهيداً، ومن أدرک قائمنا فقتل معه، کان
له أجر شهيدين ومن قتل بين يديه عدوّاً لنا کان له أجر عشرين شهيداً).
به نقل از جابر گفت: ما گروهي که
اعمال حج را انجام داده بوديم به خدمت حضرت امام باقر عليه السلام رسيديم چون وداعش
نموديم عرض کرديم: يا بن رسول الله ما را وصيت کن، فرمود: بايد نيرومند شما به
ضعيفانشان کمک دهد وثروتمند بر تهيدست عطوفت ورزد وبايد مرد خيرخواه برادر ديني
خويش باشد آنچنانکه براي خود خير خواهد واسرار ورازهاي ما را پنهان کنيد ومردم را
بر گردن ما تحميل ننمايد وبه فرمان ما آنچه از ما به شما مي رسد نظر کنيد. اگر با
قرآن کريم موافق بود آن را بگيريد وبه کار ببنديد واگر مخالف با قرآن شريف يافتيد
آن را رد کنيد واگر امري بر شما مشتبه باشد در کنارش توقف کنيد وآن را رد کنيد بسوي
ما بدانگونه که براي شما شرح داده شده شرح داديم وچون ترتيبي که به شما وصيت کرده
ايم باقي باشيد واز آن تجاوز ننمائيد وکسي از شما پيش از خروج قائم ما بميرد شهيد
خواهد بشمار آمد وهر کس ادراک حضور قائم ما کند ودر خدمت او کشته شود پاداش دو شهيد
دارد وهر کس در پيشگاه او دشمن را بکشد بيست شهيد را خواهد داشت.
(يوم الخلاص ص 226):
قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم معاشر الناس: (أبشروا بالفرج، فإنَّ وعد
الله لا يخلف، وقضاءه لا يرد، وهو الحکيم الخبير، وإنَّ فتح الله قريب).
رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود مردم بشارت داده شديد به فرج
همانا وعده خداوند خلاف نيست وقضايش رد نمي شود واو داناي آگاه است وهمان فتح
وپيروزي نزديک است.
(بحار ج 52 ص 123):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (انتظروا الفرج ولا تيأسوا من روح الله، فإنَّ أحبّ
الأعمال إلى الله عزَّ وجلَّ انتظار الفرج).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: انتظار فرج داشته باشيد ومأيوس ونوميد از
لطف ورحمت خدا نگرديد زيرا بهترين کارها در پيشگاه خداي عزَّ وجلَّ انتظار فرج است.