آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۱۴ -


(کمال الدين وإتمام النعمة ص 373):

عن الأصبغ بن نباته قال: خرج علينا أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام ذات يوم ويده في يد ابنه الحسن عليه السلام وهو يقول: (خرج علينا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ذات يوم ويدي في يده هکذا وهو يقول: خير الخلق بعدي وسيّدهم أخي هذا وهو إمام کلّ مسلم ومولى (أمير خ ل) کلّ مؤمن بعد وفاتي ألا وإنّي أقول: إنَّ خير الخلق بعدي وسيّدهم ابني هذا وهو إمام کلّ مؤمن ومولى کلّ مؤمن بعد وفاتي ألا وإنَّه سيظلم بعدي کما ظلمت بعد رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وخير الخلق وسيّدهم بعد الحسن ابني أخوه الحسين المظلوم بعد أخيه المقتول في أرض کربلا أمَا إنَّه وأصحابه من سادة الشهداء يوم القيامة ومن بعد الحسين تسعة من صلبه خلفاء الله في أرضه وحججه على عباده وأمناءه على وحيه وأئمّة المسلمين وقادة المؤمنين وسادة المتّقين وتاسعهم القائم الذي يملأ الله به الأرض نوراً بعد ظلمتها وعدلاً بعد جورها وعلماً بعد جهلها والذي بعث محمّد أخي بالنبوّة واختصَّني بالإمامة لقد نزل بذلک الوحي من السماء على لسان روح الأمين جبرئيل...) الحديث.

به نقل از اصبغ بن نباته رحمه الله گفت: حضرت امير المومنين عليه السلام در حالي که دست فرزند برومندش حضرت امام حسن مجتبي عليه السلام را بدست گرفته بود روزي به سوي ما آمد ومي فرمود: روزي حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در حالي که اينگونه دستم را بدست داشت بيرون آمد ومي فرمود: بهترين خلق وسرور همه پس از من اين برادر من مي باشد واو امام همه مسلمانان وصاحب اختيار همه مومنان پس از رحلت من است، ومن مي گويم: همانا بهترين خلق خدا وسرور همه پس از من اين فرزند من است واو امام وصاحب اختيار ائمه مومنان پس از رحلت من خواهد بود هان که به او پس از من ستم مي شود همچنانکه به من پس از حضرت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم ستم شده وپس از امام حسن عليه السلام بهترين خلق وسرورشان فرزندم وبرادر حسن عليه السلام امام حسين عليه السلام است که پس از امام حسن عليه السلام مظلوم وشهيد سرزمين کربلا خواهد شد هان که او واصحابش در روز قيامت سروران شهداء باشند وپس از امام حسين عليه السلام نه فرزند از صلب او خلفاي خدا در زمين وحجت هاي خدا بر بندگانش وامناي خدا بر وحي او وامامان مسلمين ورهبران مومنين وسروران متقيان باشند که نهمين آنان قائم است آنکس که خدا با دست او زمين را سرشار از نور فرمايد پس از آنکه ظلمت آنرا فرا گرفته باشد وپر از عدل کند پس از ظلم ولبريز از علم کند پس از جهل وقسم به آنکس که محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم برادرم را به نبوت ومرا مخصوص به امامت فرمود به اين حقيقت وحي آسماني بر زبان روح الامين جبرئيل عليه السلام نازل گرديد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 430):

عن معاوية بن وهب عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: طوبى لمن أدرک قائم أهل بيتي وهو يأتمُّ به في غيبته قبل قيامه ويتولّى أوليائه ويعادي أعدائه ذلک من رفقائي وذوي مودَّتي وأکرم أمّتي عليَّ يوم القيامة).

به نقل از معاوية بن وهب از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: خوشا به حال کسي که قائم اهل بيتم را ادراک ودر ايام غيبت وپيش از قيام به او اقتداء کند ودوستانش را دوست ودشمنانش را دشمن بدارد اينچنين کسي از رفقا، ودوستان وگرامي ترين امتم در روز قيامت در پيشگاه من باشد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 420؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 521؛ وإثباة الهداة ج 3 ص 464):

عن الرضا عليه السلام عن آبائه عن علي عليه السلام أنَّه قال للحسين عليه السلام: (التاسع من ولدک يا حسين هو القائم بالحقّ والمظهر للدين والباسط للعدل، قال الحسين عليه السلام: فقلت له: وإنَّ ذلک لکائن؟ فقال عليه السلام: إي والذي بعث محمّداً بالنبوّة واصطفاه على جميع البريّة ولکن بعد غيبة وحيرة لا يثبت فيها على دينه إلاَّ المخلصون المباشرون لروح اليقين الذين أخذ الله ميثاقهم بولايتنا وکتب في قلوبهم الإيمان وأيَّدهم بروح منه).

حضرت امام رضا عليه السلام از پدران بزرگوارش عليه السلام از حضرت امير المؤمنين عليه السلام که به حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: نهمين فرزندت يا حسين عليه السلام قائم بر حق وظاهر کننده ي دين وگسترش دهنده ي عدل است امام حسين عليه السلام عرض کرد: اين امر واقع شدني است؟ فرمود: آري قسم به آنکس که محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را به نبوت مبعوث کرد واو را بر همه افراد بشر برتري داد ولي پس از غيبت وحيرت طولاني که در آن روزگار تنها مخلصاني که هم آهنگ روح يقينند وخداي تعالى از آنان پيمان ولايت ما را اخذ فرموده وايمان را در قلوب ايشان نوشته وبوسيله روح خود آنانرا تاييد بخشيده در دين ثابت خواهند ماند.

(بحار ج 51 ص 148):

عن المفضَّل بن عمر قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: ما علامة القائم؟ قال: (إذا استدار الفلک فقيل: مات أو هلک في أيّ واد سلک؟)، قلت: جُعلت فداک ثمّ يکون ماذا؟ قال: (لا يظهر إلاَّ بالسيف).

به نقل از مفضل بن عمر گفت: به حضرت امام صادق عليه السلام عرض کردم: علامت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف چيست؟ فرمود: هنگامي که فلک دور زند گفته شود: او مرده يا هلاک شده در کدام وادي راه مي رود. عرض کردم: فدايت شوم سپس چه خواهد شد؟ فرمود: ظاهر نمي شود مگر با شمشير.

(بحار ج 52 ص 130؛ وکمال الدين وإتمام النعمة ص 403):

عن سدير عن أبي عبد الله عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (طوبى لمن أدرک قائم أهل بيتي وهو مقتد به قبل قيامه يأتمُّ به وبأئمّة الهدى من قبله ويتبرأ إلى الله عزَّ وجلَّ من عدوّهم أولئک رفقائي وأکرم أمّتي عليَّ).

به نقل از سدير از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: خوشا بحال کسي که قائم اهل بيتم را ادراک کند وپيش از قيام اقتدايش نمايد وامامت او وائمه هداة قبل از او را بپذيرد وبسوي خداي عزَّ وجلَّ از دشمنانش بيزاري جويد. آنان رفقاي من وگرامي ترين افراد امتم باشند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 444؛ وأصول الکافي ج 2 ص 175؛ وبحار ج 52 ص 156):

عن عبيد بن زرارة، عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (للقائم غيبتان، يشهد في أحديهما المواسم يرى الناس ولا يرونه).

به نقل از عبيد بن زرارة رحمه الله از امام صادق عليه السلام فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف دو غيبت دارد در يکي از آن دو غيبت در موسم هاي حج حضور خواهد داشت ومردم را مي بيند ولي مردم او را نمي بينند.

(بحار ج 51 ص 34؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 457):

أحمد بن الفضل قال: حدَّثنا بکر بن محمّد البصري (القصري خ ل) قال: حدَّثنا الحسين بن علي بن محمّد بن علي بن موسى عن أبيه علي بن موسى عن أبيه موسى بن جعفر بن محمّد عليه السلام قال: (لا يکون القائم إلاَّ إمام بن إمام ووصيّ بن وصيّ).

احمد بن فضل گفت: بکر بن محمد بصري (قصري خ ل) گفت: حسين بن امام هادي عليه السلام بن امام جواد عليه السلام بن امام رضا عليه السلام از پدر بزرگوارش امام کاظم عليه السلام خبر داد که فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف منحصرا امام فرزند امام ووصي فرزند وصي باشد.

(بحار ج 51 ص 5؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 483):

عن أبي غانم الخادم قال: ولد لأبي محمّد صلوات الله عليه ولد فسمّاه محمّداً فعرضه على أصحابه يوم الثالث وقال: (هذا صاحبکم من بعدي وخليفتي عليکم وهو القائم الذي تمتدُّ إليه الأعناق بالانتظار وإذا امتلأت الأرض جوراً وظلماً فملأها قسطاً وعدلاً).

به نقل از ابي غانم خادم گفت: فرزندي براي حضرت امام حسن عسکري عليه السلام متولد شد که او را محمد نام گذاشت ودر روز سوم تولد او را به اصحابش نشان داد وفرمود: اين فرزند پس از من صاحب اختيار وجانشين من بر شما است واو است همان قائم که گردنها به انتظار او کشيده شود به هنگامي که زمين پر از ظلم وستم گردد واو آنرا سرشار از قسط وعدل کند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 485):

أبو الأديان قال: کنت أخدم الحسن بن علي عليه السلام فدخلت إليه في علَّته التي توفي فيها فکتب معي کتباً وقال: (تمضي بها إلى المدائن فإنَّک ستغيب خمسة عشر يوماً، فتدخل إلى سُرَّ من رأى يوم الخامس عشرة وتسمع الواعية في داري وتجدني على المغتسل)، قال أبو الأديان: فقلت: يا سيّدي فإذا کان کذالک فمن؟ قال: (من طالبک بجوابات کتبي فهو القائم من بعدي)، فقلت: زدني، فقال: (من صلّى عليَّ فهو القائم بعدي)، فقلت: زدني، فقال: (من أخبر بما في الهميان فهو القائم من بعدي)، وخرجت بالکتب إلى المدائن وأخذت جواباتها، ودخلت سُرَّ من رأى يوم الخامس عشر کما ذکر لي فإذا أنا بالواعية على نعشه مکفّناً فتقدَّم جعفر بن علي ليصلّي على أخيه فلمَّا همَّ بالتکبير خرج صبي بوجهه سمرة، وبشعره قطط بأسنانه تفلّج فجذب رداء جعفر بن علي وقال: (يا عمّ تأخَّر فأنا أحقُّ بالصلاة على أبي)، فتأخَّر جعفر وقد أربد وجهه فتقدَّم الصبي فصلّى عليه ودفن إلى جنب قبر أبيه، ثمّ قال: (يا بصري هات جواب الکتابات التي معک)، فدفعتها إليه فقلت في نفسي: هذه ثنتان بقي ما في الهميان...) الحديث، وفيه أنَّه أخبر بما في الهميان.

ابو الاديان گفت: من خدمتگذار حضرت امام حسن بن علي عسکري عليه السلام بودم هنگامي که حضرت دچار مرض موت گرديد به خدمتش رسيدم حضرت نامه هايي نوشت وبه من داد وفرمود: اين نوشته ها را به مدائن ببر وتو تا پانزده روز در سر من رأى (سامرة) نخواهي بود ودر روز پانزدهمين چون وارد شهر مي شوي فرياد وناله از خانه ام خواهي شنيد ومرا در غسل گاه خواهي يافت. ابوالاديان گفت: عرض کردم: اي سيد ومولاي من اگر اين حادثه پيش آيد. به کدام مرجع رو کنم؟ آنکس که جواب نامه ها را از تو بطلبد او قائم پس از من است، عرض کردم: بيشتر بفرماييد. فرمود: آنکس که بر من نماز گذارد او قائم پس از من باشد. عرض کردم: بيشتر بيان کن، فرمود: کسيکه بدانچه در ميان موجودات ترا خبر دهد قائم پس از من باشد، من نامه ها را به مدائن بردم وپس از پانزده روز به سر من رأى برگشتم همچنانکه امام عليه السلام فرمود بود فرياد وناله از خانه ي حضرت برخاست. ديدم که بدن حضرت در غسل گاه است. تا آنجا که گفت: چون بخانه داخل شديم ديدم مبارک امام عليه السلام کفن کرده حاضر است جعفر بن علي (برادر امام عليه السلام مشهور به جعفر کذاب) جلو آمد که بر جسد مبارک نماز گذارد چون تصميم گرفت که تکبير گويد بنا گاه کودکي گندم گون که مويش مجعد ودندانهايش گشاده بود رداي جعفر را گرفت وفرمود: اي عمو پس برو که من سزاوارتر از توبه گذاردن نماز بر پدرم مي باشم، جعفر به عقب رفت در حالي که چهره اش در هم رفته بود وآن کودک به جلو آمد ونماز بر امام عليه السلام گذارد وحضرت در کنار قبر مطهر پدر بزرگوارش عليه السلام به خاک سپرده شد، آنگاه آن کودک عزيز من فرمود: اي بصري جواب نامه هايي را که با تست بياور من به خدمتش دادم، وبه خود گفتم: اين دو علامت بود ولي خبر از آنچه در هميان است باقي ماند. در پايان اين حديث آمده که حضرت از محتواي هميان نيز خبر داد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 609):

عن سليمان الديلمي عن النوشجاني في حديث يزدجرد لمَّا بلغه خبر القادسية أنَّه قتل بها خمسون ألف قتيل من الفرس، خرج يزدجرد هارباً في أهل بيته، فوقف بباب الأيوان فقال: السلام عليک أيّها الأيوان ها أنا ذا منصرف عنک وراجع إليک أنا أو رجل من ولدي، لم يدن زمانه ولا آن أوانه، قال: سليمان الديلمي فدخلت على أبي عبد الله عليه السلام فسألته عن ذلک وقلت له: ما قوله: رجل من ولدي؟ فقال: (ذاک صاحبکم القائم بأمر الله عزَّ وجلَّ السادس من ولدي، قد ولده يزدجرد فهو ولده).

به نقل از سليمان ديلمي از نوشجاني در خبر يزدگرد (آخرين پادشاه ساساني) هنگامي که به او گزارش رسيد: پنجاه هزار تن از سپاهيان ايران در قادسيه کشته شدند. يزدگرد همراه خانواده خود به قصد فرار بيرون آمد ودر کنار در ايوان ايستاد وگفت: سلام بر تو اي ايوان اينک من از تو خارج مي شود وبه سوي تو بازگشت مي کنم يا مردي از فرزندان من به سوي تو باز مي گردد که هنوز زمانش نزديک نشده. سليمان ديلمي گويد: من به خدمت حضرت امام صادق عليه السلام رسيدم واين مطلب را پرسيدم که منظور يزدگرد: (مردي از فرزندان من) چيست؟ امام عليه السلام فرمود: منظورش قائم به امر خداي عزَّ وجلَّ ششمين فرزند من مي باشد که يزدگرد او را فرزند خود دانسته.

(إثبات الهداة ج 3 ص 623):

قال أحمد بن حجر الشافعي المصري في کتاب الصواعق المحرقة في الردّ على الرافضة والمتزندقة في ترجمة الحسن العسکري عليه السلام: ولم يخلّف غير ولده أبي القاسم محمّد الحجّة وعمره عند وفاة أبيه خمس سنين لکن أتاه الله فيه الحکمة، ويسمّى القائم المنتظر لأنَّه ستر وغاب، فلم يعرف أين ذهب، ومرَّ في الآية الثانية عشر قول الرافضة فيه أنَّه هو المهدي.

احمد ابن حجر شافعي مصري در کتاب الصواعق المحرقه خود که در رد بر رافضيان وزنديقان نوشته در ترجمه حضرت امام حسن عسکري عليه السلام گويد: فرزندي باقي نگذاشت بجز فرزندش ابو القاسم محمد عليه السلام حجت که عمرش به هنگام وفات پدر بزرگوارش پنج سال بود ولي خدا در آن سن اندک حکمت به او کرامت فرمود واو قائم منتظر عليه السلام ناميده شد زيرا مخفي وغائب شده وکسي ندانست که به کجا رفت ودر علامت دوازدهم گفتار رافضيان در مورد او بيان شده که او را مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف مي دانند.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 55):

(الصدوق في إکمال الدين) بسنده أنَّه لمَّا صالح الحسن بن علي عليه السلام معاوية دخل عليه الناس فلامه بعضهم على بيعته فقال عليه السلام: (ويحکم ما تدرون ما عملت، والله الذي عملت خير لشيعتي ممَّا طلعت عليه الشمس أو غربت ألا تعلمون أنَّني إمامکم مفترض الطاعة عليکم وأحد سيّدي شباب أهل الجنّة بنصّ من رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم؟)، قالوا: بلي، قال: أمَا علمتم أنَّ الخضر لمَّا خرق السفينة وقتل الغلام وأقام الجدار کان ذلک سخطاً لموسى بن عمران عليه السلام إذ خفي عليه وجه الحکمة فيه وکان ذلک عند الله حکمة وصواباً، أمَا علمتم أنَّه ما منّا أحد إلاَّ ويقع في عنقه بيعه لطاغية زمانه إلاَّ القائم الذي يصلّي روح الله عيسى بن مريم خلفه فإنَّ الله عزَّ وجلَّ يخفي ولادته ويغيب شخصه لئلاَّ يکون لأحد في عنقه بيعة إذا خرج ذاک التاسع من ولد أخي الحسين ابن سيّدة الإماء يطيل الله عمره في غيبته ثمّ يظهره بقدرته في صورة شاب ابن دون أربعين سنة ذلک ليعلم أنَّ الله على کلّ شيء قدير).

شيخ صدوق رحمه الله در کتاب کمال الدين به سند خود فرمود: هنگامي که حضرت امام حسن بن علي مجتبى عليه السلام با معاويه صلح فرمود مردم به خدمتش رسيدند برخي درباره ي بيعت حضرت با معاويه ملامت نمودند. امام عليه السلام فرمود: نمي دانيد که من چه کاري انجام دادم به خدا قسم آنچه من کردم براي شيعيانم بهتر است از آنچه آفتاب بر آن طلوع وغروب مي کند مگر نمي دانيد که من امام واجب الطاعة شما هستم ومن يکي از دو سرور جوانان اهل بهشتم به نصي که از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رسيده؟ عرض کردند: آري، فرمود: مگر نمي دانيد که خضر عليه السلام چون کشتي را سوراخ کرد وبچه را کشت وديوار را تعمير کرد موجب خشم موسى بن عمران عليه السلام گرديد بدليل مخفي بودن حکمت آن عمل بر وي بود؟ در حالي که آن کار در پيشگاه خدا حکمت داشت ودرست بود. مگر نمي دانيد که هيچيک از ما اهل بيت عليه السلام نيست جز آنکه طاغوت هاي زمان بر گردنش حق بيعتي دارند بجز قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف که روح الله علي بن مريم در پشت سرش نماز مي خواند زيرا خدا ولادتش را مخفي وشخص او را از ديدگان غائب مي سازد تا کسي را بر گردن او حق بيعتي نباشد هنگامي که خروج مي کند واو نهمين فرزند از فرزندان برادرم امام حسين عليه السلام وفرزند سرور کنيزان باشد خدا در ايام غيبت او عمرش را طولاني فرمايد سپس او را با قدرت خود ظاهر مي سازد وبه صورت جوان کمتر از چهل سالگي اين حقيقت براي آن باشد تا دانسته شود که خدا بر هر چيزي توانا وقادر است.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 55):

الصدوق في إکمال الدين بسنده عن جعفر بن محمّد عن أبيه عن جدّه عن الحسين بن علي عليه السلام أنَّه قال: (في التاسع من ولدي سُنّة من يوسف وسُنّة من موسى بن عمران وهو قائمنا أهل البيت يصلح الله تبارک وتعالى أمره في ليلة واحدة).

(وبسنده) عن الحسين عليه السلام: (قائم هذه الأمّة هو التاسع من ولدي وهو صاحب الغيبة وهو الذي يقسم ميراثه وهو حيّ).

(وبسنده) عنه: (منّا اثنا عشر مهدياً أوّلهم أمير المؤمنين علي بن أبي طالب عليه السلام وآخرهم التاسع من ولدي وهو الإمام القائم بالحقّ يحيي الله به الأرض بعد موتها ويظهر به دين الحقّ على الدين فيها آخرون فيؤذون ويقال لهم: (مَتى هذَا الْوَعْدُ إِنْ كُنْتُمْ صادِقِينَ) أمَا إنَّ الصابر في غيبته على الأذى والتکذيب بمنزلة المجاهد بالسيف بين يدي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم).

(وبسنده) عنه: (لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يخرج رجل من ولدي يملأها عدلاً وقسطاً کما ملئت جوراً وظلماً).

شيخ صدوق رحمه الله در کمال الدين به سند خود از حضرت امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش عليه السلام از جدش از حضرت امام حسين بن علي عليه السلام فرمود: در نهمين فرزندم سنتي از يوسف عليه السلام وسنتي از موسى بن عمران عليه السلام باشد واو قائم از ما اهل بيت عليه السلام است که خداي تبارک وتعالى کارش را رد يک شب اصلاح فرمايد.

ونيز شيخ صدوق رحمه الله به سند خود از امام حسين عليه السلام فرمود: قائم اين امت نهمين فرزندم مي باشد داوود صاحب غيبت است که ميراثش تقسيم مي گردد در حالي که زنده است.

ونيز شيخ صدوق رحمه الله به سند خود از امام حسين عليه السلام فرمود: از ما دوازده مهدي عليه السلام که اول ايشان حضرت امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام وآخرشان نهمين فرزندم باشد واو امام قائم به حق است خدا با دست او زمين مرده را زنده فرمايد ودين حق را آشکار را سازد ودينداران اذيت بينند ومخالفان به آنان گويند اگر راست گوئيد کجا است آن وعده هان که صابر در غيبت او بر اذيت وتکذيب مخالفان منزلت کسي را دارد که با شمشير در پيشگاه رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم جهاد کرده باشد.

وشيخ صدوق رحمه الله از امام حسين عليه السلام فرمود: اگر از دنيا باقي نماند مگر يک روز البته خدا آنروز را طولاني کند تا مردي از فرزندانم خروج فرمايد وزمين را سرشار از عدل وداد کند همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 57):

(إکمال الدين) بسنده عن الهادي عليه السلام: (الخلف من بعدي ابني الحسن فکيف لکم بالخلف من بعد الخلف؟)، فقلت: ولِمَ جعلني الله فداک؟ فقال: (لأنَّکم لا ترون شخصه ولا يحلُّ لکم ذکره باسمه)، قلت: فکيف نذکره؟ قال: (قولوا: الحجة من آل محمّد).

(وبسنده) عنه عليه السلام: (صاحب هذا الأمر من يقول الناس: لم يولد بعد).

شيخ صدوق رحمه الله در کتاب کمال الدين به سند خود از حضرت امام هادي عليه السلام فرمود: جانشين پس از من فرزندم امام حسن عليه السلام است پس چگونه باشد درباره ي جانشين پس از جانشين من، راوي گفت: عرض کردم: فدايت شوم چگونه؟ فرمود: زيرا شما شخص او را نمي بينيد وذکر نام او بر شما حلال نباشد. عرض کردم: پس چه بگوئيم؟ فرمود: بگوئيد حجت آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم.

شيخ صدوق رحمه الله به سند خو د از امام هادي عليه السلام فرمود: صاحب الأمر عجل الله تعالى فرجه الشريف کسي است که مردم گويند: هنوز متولد نشده است.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 56):

الصدوق رحمه الله في إکمال الدين بسنده عن علي بن الحسين  عليه السلام: (القائم منّا تخفى ولادته على الناس حتَّى يقولوا: لم يولد بعد ليخرج حين يخرج وليس لأحد في عنقه بيعة).

المفيد رحمه الله في المجالس بسنده عن علي بن الحسين عليه السلام: (لتأتينَّ فتن بقطع الليل المظلم لا ينجو إلاَّ من أخذ الله ميثاقه أولئک مصابيح الهدى وينابيع العلم ينجيهم الله من کلّ فتنة مظلمة کأنّي بصاحبکم قد علا فوق نجفکم بظهر کوفان ثلاث مائة وبضعة عشر رجلاً جبرئيل عن يمينه وميکائيل عن شماله وإسرافيل أمامه معه راية رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قد نشرها لا يهوي بها إلى قوم إلاَّ أهلکهم الله عزَّ وجلَّ).

شيخ صدوق رحمه الله در کتاب کمال الدين به سند خود از حضرت امام سجاد علي بن الحسين عليه السلام فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف ولادتش بر مردم پنهان مي ماند تا بگويند هنوز متولد نشده تا وقتي که خروج مي کند بيعتي از کسي بر عهده اش نباشد.

شيخ مفيد رحمه الله در کتاب مجالس به سند خود از امام زين العابدين عليه السلام فرمود: فتنه ها البته مثل پاره هاي شب تاريک فرا مي رسد که از آن نجات نيابد مگر کسي که خدا از او پيمان گرفته باشد آنان چراغ هدايت وسرچشمه هاي علمند خدا ايشانران از هر فتنه تاريکي نجات مي بخشد گويي صاحب الامر عليه السلام را مي بينم که در بالاي نجف شما در پشت کوفه برخاسته با سيصد وچندتن جبرئيل عليه السلام در جانب راست وميکائيل عليه السلام در طرف چپ واسرافيل عليه السلام در پيش رويش باشد وپرچم حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم با او است که آنرا مي گشايد وبه سوي هيچ قومي آنرا نگيرد جز آنکه خداي عزَّ وجلَّ هلاکشان سازد.

(أعيان الشيعة ج 2 ص 57):

عن الهروي قال: سمعت دعبل بن علي الخزاعي يقول: أنشدت مولاي علي بن موسى الرضا عليه السلام قصيدتي التي أوّلها:

مدارس آيات خلت من تلاوة

 

ومنزل وحي مقفر العرصات

فلما انتهيت إلى قولي:

خروج إمام لا محالة قائم

 

يقوم على اسم الله والبرکات

يميّز فينا کلّ حقّ وباطل

 

ويجزي على النعماء والنقمات

بکى الرضا عليه السلام بکاءً شديداً ثمّ رفع رأسه إليَّ فقال لي: (يا خزاعي نطق روح القدس على لسانک بهذين البيتين فهل تدري من هذا الإمام ومتى يقوم؟)، فقلت: لا يا مولاي إلاَّ أنّي سمعت بخروج إمام منکم يطهّر الأرض من الفساد ويملأها عدلاً کما ملئت جوراً، فقال: (يا دعبل الإمام بعدي محمّد ابني وبعد محمّد ابنه علي وبعد علي ابنه الحسن وبعد الحسن ابنه الحجّة القائم المنتظر في غيبته المطاع في ظهوره لو لم يبقَ من الدنيا إلاَّ يوم واحد لطوَّل الله ذلک اليوم حتَّى يخرج فيملأها عدلاً کما ملئت جوراً، وأمَّا متى فإخبار عن الوقت ولقد حدَّثني أبي عن أبيه عن آبائه عن علي عليه السلام أنَّ النبيّ قيل له: يا رسول الله متى يخرج القائم من ذرّيتک؟ فقال: مثله مثل الساعة لا يجليها لوقتها إلاَّ ثقلت في السماوات والأرض لا تأتيکم إلاَّ بغتة)، والأخبار عنه في ذلک کثيرة.

به نقل از هروي گفت: از دعبل بن علي خزاعي شنيدم مي گفت: در محضر امام علي بن موسى الرضا عليه السلام قصيده اي را که آغازش:

مدارس آيات خلت من تلاوة

 

ومنزل وحي مقفر العرصات

بود سرودم. چون به اين ابيات رسيدم:

خروج إمام لا محالة قائم

 

يقوم على اسم الله والبرکات

يميّز فينا کلّ حقّ وباطل

 

ويجزي على النعماء والنقمات

امام عليه السلام به سختي گريست سپس سر مبارک بلند کرد وبه من فرمود: اي خزاعي روح القدس اين دو بيت را بر زبانت جاري ساخت آيا ميداني اين امام عليه السلام کيست ودر چه وقتي قيام فرمايند؟ عرض کردم: اي مولاي من نمي دانم جز آنکه شنيده ام امامي از شما خروج مي کند که زمين را از فساد پاک مي کند وآنرا سرشار از عدل مي سازد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد، امام عليه السلام فرمود: اي دعبل امام پس از من فرزند محمد است وپس از محمد فرزندش علي باشد وپس از علي فرزندش حسن باشد وپس از حسن فرزندش حجت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف است که در غيبتش مردم چشم براهش باشند وبه هنگام ظهورش اطاعتش نمايند. اگر از دنيا باقي نماند مگر يک روز البته آن روز را خدا طولاني فرمايد تا او خروج کند وزمين را پر از عدل سازد همچانکه پر از جور وستم شد واما در چه وقتي ظهور مي کند خبر دادن از وقت ظهور خواهد بود. وبه تحقيق پدر بزرگوارم عليه السلام از پدران بزرگوار خود از حضرت امير المؤمنين عليه السلام به من خبر داد که از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم پرسيدند قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف از ذريه تو در چه وقتي خروج مي کند؟ فرمود: مثل او مثل وقوع قيامت است: (جلوه نمي دهد آنرا براي وقتش مگر خدا سنگين است در آسمانها وزمين ناگهاني بر شما پديد آيد. وخبرهاي بسياري در اين مورد موجود است.

(بحار ج 51 ص 38):

عن داود الرقي قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: جُعلت فداک قد طال هذا الأمر علينا حتَّى ضاقت قلوبنا ومتنا کمداً، فقال: (إنَّ هذا الأمر آيس ما يکون وأشدُّ غمّاً، ينادي منادٍ من السماء باسم القائم واسم أبيه)، فقلت: جُعلت فداک ما اسمه؟ قال: (اسمه اسم نبيّ واسم أبيه اسم وصيّ).

به نقل از داود رقي رحمه الله گفت: به حضرت امام باقر عليه السلام عرض کردم: فدايت شوم اين امر بر شما طولاني شد تا آنجا دلهاي ما تنگ گشته واندوه وغصه ما را مي کشد، فرمود: اين امر از هر چيزي نوميد کننده تر وغم واندوه آفرين تر است. منادي از آسمان بنام قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف وبنام پدرش عليه السلام فرياد مي کشد، عرض کردم فدايت شوم: اسمش چيست؟ فرمود: همنام پيغمر صلَّى الله عليه وآله وسلَّم باشد ونام پدرش نام وصي پيغمبر.

(بحار ج 51 ص 120):

قال بن ميثم رحمه الله: قد جاء في بعض خطبه عليه السلام ما يجري مجرى الشرح لهذا الوعد قال عليه السلام: (اعلموا علماً يقيناً أنَّ الذي يستقبل قائمنا من أمر جاهليتکم وذلک أنَّ الأمّة کلّها يومئذٍ جاهلية إلاَّ من رحم الله فلا تعجلوا فيعجل الخوف بکم، واعلموا أنَّ الرفق يمن والأناه راحة وبقاء، والإمام أعلم بما ينکر ويعرف لينزعنَّ عنکم قضاة السوء، وليقبضنَّ عنکم المراضين، وليعزلنَّ عنکم أمراء الجور وليطهّرنَّ الأرض من کلّ غاش، وليعلمنَّ بالعدل وليقومنَّ فيکم بالقسطاس المستقيم، وليتمننَّ أحياؤکم رجعة الکرّة عمَّا قليل فتعيشوا إذن، فإنَّ ذلک کائن).

مرحوم شيخ ابن ميثم رحمه الله فرمود: در پاره اي از خطبه هاي حضرت امير المؤمنين به منزلت شرح اين وعده است آمده: فرمود: يقين بدانيد آنکس استقبال قائم ما مي کند از امر جاهليت است بدانجهت که امت همگي در آنروز جاهل ونادان باشند مگر کسيکه خدايش رحم فرمايد پس شتاب نکنيد که ترس بسوي شما شتاب گيرد وبدانيد که نرمي ميمنت دارد ودرنگ کردن آسايش وبقاء است وشخص امام عليه السلام به امور منکر ومعروف از همه کس داناتر مي باشد البته آسيب قاضيان از هم راضي را از شما برمي کند ومسلما از شما مي گيرد وفرمانروايان ستمگر را از شما معزول مي سازد وزمين را از وجود همه فريبکاران پاک مي کند وعمل به عدل نمايد وترازوي دادگري وراستي در ميان برپاي مي دارد وزندگان شما آرزو خواهند کرد که بزودي رجعت کنند وبرگردند وزندگي مي کنيد در اين مکان ومسلما اين امر شدني است.