(تفسير الميزان ج 1 ص 165):
الطبرسي في الاحتجاج عن عبد العظيم الحسني رضي الله عنه قال: قلت لمحمّد بن علي بن
موسى عليه السلام: إنّي لأرجو أن تکون القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف من أهل
بيت محمّد الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً، فقال عليه السلام:
(ما منّا إلاَّ قائم بأمر الله ولکن القائم الذي يطهّر الله به الأرض من الکفر
والجحود يملأها قسطاً وعدلاً هو الذي يخفى على الناس ولادته ويغيب عنهم شخصه ويحرم
عليهم تسميته وهو سميّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وکنيه وهو الذي يطوى
له الأرض ويذلُّ له کلّ صعب يجتمع له أصحابه عدّة أهل بدر ثلاث مائة وثلاثة عشر
رجلاً من أقاصي الأرض).
شيخ طبرسي رحمه الله در کتاب احتياج از جناب عبد العظيم حسني عليه السلام روايت
کرده فرمايد: به حضرت امام جواد محمد بن علي بن موسى عليه السلام عرض کردم: من
اميدوارم که شما قائم اهل بيت عليه السلام باشيد که زمين را پر از عدل وداد کنيد پس
از آنکه پر از ظلم وجور شده باشد فرمود: کسي از ما ائمه عليه السلام نيست جز آنکه
قيام به امر خدا مي کند ولي آن قائم عليه السلام که خدا بوسيله او زمين را از کفر
وانکار پاک سازد وزمين را لبريز از عدل وداد فرمايد کسي است که ولادتش بر مردم
پنهان وشخص او از نظر مردم غائب ونام بردنش بر مردم حرام باشد واو هم نام وهم کنيه
حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است واو است که زمين براي او در
نورديده گردد وهر کار دشواري براي او آسان شود واصحابش که به شماره ي اهل بدر وسيصد
وسيزده تن باشند از نقاط دور دست زمين به خدمت او گردانيد.
(تفسير الميزان ج 1 ص 237):
عن حماد بن عثمان، قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (لا يخرج القائم في أقلّ من
الفئة ولا يکون الفئة أقلّ من عشرة آلاف).
به نقل از حماد بن عثمان گفت: حضرت امام صادق عليه السلام: حضرت قائم عليه
السلام خروج نفرمايد در کمتر از دسته اي ودسته وجمعيت او کمتر از ده هزار تن نباشد.
(تفسير الميزان ج 1 ص 163):
عن أبي بصير عن أبي عبد الله عليه السلام في حديث يذکر فيه رجال القائم من البلدان
قال عليه السلام: (وإنَّ أصحاب القائم عليه السلام يلقي بعضهم بعضاً کأنَّهم بنوا
ابن أب واُمّ وإن افترقوا افترقوا عشاء والتقوا غدوة).
به نقل از ابي بصير رحمه الله از امام صادق عليه السلام در ضمن حديث که ذکر مرداني
از اصحاب حضرت قائم عليه السلام که از شهرها مي آيند، مي کرد، فرمود: وهمانا اصحاب
قائم عليه السلام يکدگر را ديدار کنند گويي فرزندان يک پدر ويک مادر باشند اگر چه
از يکدگر جدا وپراکنده اند. شب هنگام از هم جدايند وصبحگاهان همدگر را ديدار کنند.
(تفسير الميزان ج 1 ص 53):
عن أبي عبد الله عليه السلام في قوله عزَّ وجلَّ: (الَّذِينَ
يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ) قال: (من آمن بقيام القائم عليه السلام أنَّه حقّ)
وفي نسخة: (من أقرَّ بقيام القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف).
حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه کريمه: (کساني که ايمان به غيب دارند)
فرمود: کسي که ايمان به قيام قائم عليه السلام دارد که آن حق است. ودر نسخه اي است:
کسي که اقرار به نياز قائم عليه السلام دارد.
(الخصال ج 2 ص 254):
قال أمير المؤمنين عليه السلام: (ولو قد قام قائمنا لأنزلت السماء قطرها ولأخرجت
الأرض نباتها، ولذهبت الشحناء من قلوب العباد واصطلحت السباع والبهائم حتَّى تمشي
المرأه بين العراق إلى الشام لا تضع قدميها إلاَّ على النبات وعلى رأسها زينتها لا
يهيجها سبع ولا تخافه).
حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: واگر قائم ما قيام فرمايد آسمان باران خود
را نازل کند وزمين روئيدنيهاي خويش را بيرون دهد ودشمني از دلهاي بندگان برود
ودرندگان وچارپايان با هم آشتي کنند تا آنجا که يک زن ميان عراق وشام تنها برود
وگام بر روي روئيدني هاي زمين نهد وآرايه وزينتهاي او بر سرش باشد که هيچ درنده اي
او را نترساند.
(إثبات الهداة ج 3 ص 464؛ وبحار ج 51 ص 109؛ وکمال الدين وإتمام النعمة ص 42؛
وأعيان الشيعة ج 2 ص 55؛ وسفينة البحار ج 2 ص 702):
عن عبد العظيم الحسني عن أبي جعفر الثاني عن آبائه عن أمير المؤمنين عليه السلام
قال: (للقائم منّا غيبة أمدها طويل کأنّي بالشيعة يجولون جولان النعم في غيبته
يطلبون المرعى فلا يجدونه ألا فمن ثبت منهم على دينه لم نفس قلبه لطول أمد غيبة
إمامه فهو معي في درجتي يوم القيامة)، ثمّ قال: (إنَّ القائم منّا إذا قام لم يکن
لأحد في عنقه بيعة فلذالک تخفي ولادته ويغيب شخصه).
به نقل از عبد العظيم حسني عليه السلام از حضرت امام جواد عليه السلام از پدران
بزرگوارش از حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه
الشريف غيبتي طولاني دارد گويي شيعيان را مي بينم که در غيبت او مانند شتران در پي
چراگاه اين سو وآن سو مي دوند وآنرا نمي يابند هان که هر کس از آنان که بر دين خود
ثابت ماند براي طولاني شدن غيبت امامش عليه السلام دل او سختع نگردد ودر روز قيامت
با من در يک درجه باشد سپس فرمود: همانا قائم ما عليه السلام چون قيام فرمايد براي
هيچکس در گردنش بيعتي نباشد از اين جهت ولادتش مخفي مانده وشخص او غايب گرديده است.
(سفينة البحار ج 2 ص 701):
عن أبي عبد الله عليه السلام قال: (إذا قام القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف
دعا اللناس إلى الإسلام جديداً وهداهم إلى أمر قد دثر وضلَّ عنه الجمهور وإنَّما
سمّي القائم عليه السلام مهدياً لأنَّه يهدي إلى أمر مضلول عنه وسمّي القائم لقيامه
بالحقّ).
حضرت امام صادق عليه السلام فرمود چون قيام قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف فرا
رسد مردم را به اسلام جديد دعوت فرمايد وبه امر که کهنه مانده وجمهور مردم از آن
گمراه شده اند هدايت کند واز اين جهت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را مهدي عجل
الله تعالى فرجه الشريف نامند که او به امري که گمشده هدايت فرمايد وچون قيام به حق
کند قائمش عجل الله تعالى فرجه الشريف خوانند.
(بحار ج 51 ص 33):
عن علي بن عاصم الکوفي قال: خرج في توقيعات صاحب الزمان عليه السلام: (ملعون ملعون
من سمّاني في محفل من الناس).
علي بن عاصم کوفي مي گويد: در توقيعي از امام زمان وارد شده است که ملعون، ملعون
است کسي که در محفل جمعي از مردم اسم (م ح م د) را ببرد.
(سفينة البحار ج 2 ص 704):
عن محمّد بن مسلم قال: سمعت أبا جعفر يقول: (القائم منصور بالرعب مؤيَّد بالنصر
تطوى له الأرض وتظهر له الکنوز ويبلغ سلطانه المشرق والمغرب ويظهر الله عزَّ وجلَّ
به دينه ولو کره المشرکون فلا يبقى في الأرض خراب إلاَّ عمّر وينزل روح الله عيسى
بن مريم فيصلّي خلفه)، فقلت له: يا بن رسول الله متى يخرج قائمکم؟ قال: (إذا تشبَّه
الرجال بالنساء والنساء بالرجال واکتفى الرجال بالرجال والنساء بالنساء ورکب ذوات
الفروج السروج وقبلت شهادات الزور وردَّت شهادات العدل واستخفَّ الناس بالدماء
وارتکاب الزنا وأکل الربا واتّقي الأشرار مخافة ألسنتهم).
به نقل از محمد بن مسلم رضوان الله عليه گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم
مي فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف بوسيله ترس در دل دشمنان نصرت شده وبه
پيروزي تأييد گشته زمين براي او در نور ديده شود وگنجها براي او ظاهر گردد وحکوت او
فراگير شرق وغرب عالم گردد وخداي عزَّ وجلَّ بوسيله او دينش را آشکار سازد ودر زمين
هيچ ويراني باقي نماند جز آنکه آباد گردد وروح الله عيسى بن مريم عليه السلام نازل
شود ودر پشت سر او نماز گذارد عرض کردم: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم چه وقتي قائم شما خروج فرمايد؟ فرمود: هنگامي که مردان به زنان وزنان به
مردان شباهت پيدا کنند ومردان به مردان وزنان به زنان اکتفاء کنند وزنان زين سوار
شوند وشهادتهاي دروغ پذيرفته وشهادت عادل رد گردد ومردم خونريزي وارتکاب ربا وخوردن
ربا را سبک شمارند واز ترس زبان بدان از بدان بترسند.
(سفينة البحار ج 2 ص 705؛ ومستدرک السفينة ج 10 ص 499):
عن أبي جعفر الثاني عليه السلام قال: (کأنّي بالقائم عليه السلام يوم عاشورا يوم
السبت قائماً بين الرکن والمقام بين يديه جبرئيل عليه السلام ينادي: البيعة لله
فيملأها عدلاً کما ملئت ظلماً وجوراً).
حضرت امام جواد عليه السلام فرمود: گويي حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را
مي بينم که در روز عاشورا روز شنبه در ميان رکن ومقام ايستاده وجبرئيل عليه السلام
روبرويش قرار دارد وفرياد مي کشد: بيعت براي خدا است (بشتابيد) پس حضرت زمين را پر
از عدل وداد فرمايد همچنانکه پر از ظلم وجور شده باشد.
(سفينة البحار ج 2 ص 705):
روى المفضَّل بن عمر قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ قائمنا إذا
قام أشرقت الأرض بنور ربّها واستغنى العباد عن ضوء الشمس وذهبت الظلمة).
مفضل بن عمر روايت کرده که از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا
قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف چون قيام فرمايد زمين به نور پروردگارش روشن گردد
وبندگان از نور آفتاب بي نياز گردند وتاريکي از ميان برود.
(سفينة البحار ج 2 ص 705؛ ومستدرک السفينة ج 10 ص 501):
عن أبي بصير قال: قلت للصادق عليه السلام: يا بن رسول الله سمعت من أبيک أنَّه قال:
(يکون بعد القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف اثنى عشر مهدياً)، فقال: (إنَّما
قال: اثنى عشر مهدياً ولم يقل: اثنى عشر إماماً ولکنَّهم قوم من شيعتنا يدعون الناس
إلى موالاتنا ومعرفة حقّنا).
به نقل از ابي بصير رحمه الله گفت: به امام صادق عليه السلام عرض کردم: يا بن رسول
الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم از پدر بزرگوارت عليه السلام شنيدم فرمود: پس از
حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف دوازده مهدي خواهد بود فرمود: پدرم فرموده
است: دوازده مهدي باشد ونفرمود: دوازده امام عليه السلام باشد وآنان گروهي از
شيعيان ما باشند که مردم را به دوستي وشناخت حق ما دعوت کنند.
(يوم الخلاص ص 61؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 532؛ وبحار ج 51 ص 143؛ وجامع أحاديث الشيعة ج
14 ص 561):
عن صفوان بن مهران عن الصادق جعفر بن محمّد عليه السلام أنَّه قال: (من أقرَّ بجميع
الأئمّة وجحد المهدي کان کمن أقرَّ بجميع الأنبياء وجحد محمّداً صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم نبوَّته)، فقيل له: يا بن رسول الله ممَّن المهدي من ولدک؟ قال:
(الخامس من ولد السابع يغيب عنکم شخصه ولا يحلُّ لکم تسميته).
به نقل از صفوان بن مهران از امام صادق عليه السلام فرمود: کسيکه اقرار واعتراف به
همه ي امامان عليه السلام کند ولي منکر مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف باشد
همچنان است که معتقد به همه پيامبران عليه السلام بوده ولي نبوت محمد صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم را نپذيرفته باشد، به حضرت عرض کردند: يا بن رسول الله صلَّى الله
عليه وآله وسلَّم مهدي از فرزندانت کيست؟ فرمود: پنجمين فرزند از امام هفتم که شخص
او از شما غائب باشد وبردن نام او حلال نباشد.
(جامع أحاديث الشيعة ج 14 ص 561):
عن عاصم بن الکوفي يقول: خرج في توفيعات صاحب الزمان: ملعون ملعون من سمّاني في
محفل من الناس.
به نقل از عاصم بن کوفي گفت: در توقيعاتي که از حضرت صاحب الزمان عجل الله تعالى
فرجه الشريف بيرون آمده: ملعون است ملعون است کسيکه در مجالس مردم نام مرا ذکر کند.
(مستدرک ج 1 ص 213):
عن أبي بصير رحمه الله عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (ما تستعجلون بخروج
القائم عليه السلام فوَالله ما لباسه إلاَّ الغليظ...) الخبر.
به نقل از ابي بصير رحمه الله از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چرا براي خروج
حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف شتاب داريد به خدا قسم لباس او خشن وغليظ
است.
(مستدرک ج 1 ص 213):
عن أبي بصير رحمه الله عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (إذا خرج القائم
عجَّل الله تعالى فرجه الشريف لم يکن بينه وبين قريش إلاَّ السيف وما يستعجلون
بخروج القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف فوَالله ما طعامه إلاَّ الشعير الجشب
ولا لباسه إلاَّ الغليظ...) الخبر.
به نقل از ابي بصير رحمه الله از امام صادق عليه السلام فرمود: چون حضرت قائم عليه
السلام خروج فرمايد ميان او وميان قريش بجز شمشير چيزي حاکم نخواهد بود وچرا شتاب
در خروج او مي کنند به خدا قسم خوراک او جز نان جو سخت وپوشاکش جز جامه ي درشت نيست
(أصول الکافي غير مترجم ج 1 ص 534):
عن أبي جعفر عليه السلام قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (من ولدي
اثنا عشر نقيباً، نجباء محدَّثون مفهَّمون آخرهم القائم بالحقّ يملأها عدلاً کما
ملئت جوراً).
حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: از فرزندان دوازده پيشوا نجيب باشند که اخبار وامور بوسيله فرشتگان به آنان
گزارش وتفهيم مي گردد آخرشان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف بر حق است که زمين را
پر از عدل کند همچنانکه پر از جور وستم شده باشد.
(أصول الکافي غير مترجم ج 1 ص 536):
عن أبي خديجة عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه سئل عن القائم فقال: (کلّنا قائم
بأمر الله واحد بعد واحد حتَّى يجيء صاحب السيف فإذا جاء صاحب السيف جاء بأمر غير
الذي کان).
به نقل از ابي خديجه از حضرت امام صادق عليه السلام درباره ي حضرت قائم عجل الله
تعالى فرجه الشريف پرسش فرمود: همه ي ما قيام به امر خدا مي کنيم يکي پس از ديگري
تا آنکه صاحب شمشير بيايد وچون آيد امري آورد که غير گذشته باشد.
(کشف الغمّة ج 2 ص 509):
عن الصادق عن أبيه عن جدّه علي بن الحسين عن أبيه عليه السلام قال: (سُئل أمير
المومنين عليه السلام عن معنى قول رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: إنّي
مخلّف فيکم الثقلين: کتاب الله وعترتي، فقيل له: من العترة؟ فقال: أنا والحسن
والحسين والأئمّة التسعة من ولد الحسين تاسعهم مهديهم وقائمهم لا يفارقون کتاب الله
ولا يفارقهم حتَّى يردوا على رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حوضه).
امام صادق عليه السلام از پدر بزرگوار از جد عاليمقدارش حضرت علي بن الحسين سجاد
عليه السلام از پدر بزرگوارش: از حضرت امير المومنين عليه السلام پرسيدند که معناي
فرموده ي حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم : من در ميان شما کتاب
خدا وعترتم عليهم السلام را باقي مي گذارم چيست؟ وعترت عليهم السلام چه کساني مي
باشند؟ فرمود: من وحسن وحسين عليه السلام ونه امام از فرزندان حسين عليه السلام که
نهمين آنان مهدي قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف باشد از کتاب خدا جدا نشوند وکتاب
خدا نيز از آنان جدا نگردد تا در کنار حوض بر رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله
وسلَّم وارد شوند.
(کمال الدين وإتمام النعمة ص 370؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 510):
عن بن عبّاس قال: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّ الله تبارک
وتعالى اطلع إلى الأرض اطلاعة ثمّ اختارني منها فجعلني نبيّاً ثمّ اطلع الثانية
فاختار منها علياً وجعله إماماً ثمّ أمرني أن أتَّخذه أخاً ووصيّاً وخليفةً
ووزيراً، فعلي منّي وأنا من علي وهو زوج ابنتي وأبو سبطي الحسن والحسين ألا وإنَّ
الله تبارک وتعالى جعلني وإيّاهم حججاً على عباده وجعل من صلب الحسين أئمّة يقومون
بأمري ويحفظون وصيّتي، التاسع منهم قائم أهل بيتي، ومهدي أمتي أشبه الناس بي في
شمائله وأقواله وأفعاله، يظهر بعد غيبة طويلة وحيرة مضلّة فيعلن أمر الله ويظهر دين
الله ويؤيّد بنصر الله وينصر بملائکة الله، فيملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت
جوراً وظلماً).
به نقل از ابن عباس رحمه الله گفت: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم
فرمود: همان خداي تبارک وتعالى توجه بر زمين فرمود ومرا اختيار کرد وپيغمبرم قرار
داد وسپس بار دوم توجه کرد علي عليه السلام را برگزيد واو را امام گردانيد آنگاه به
من فرمان داد که او را برادر ووصي وجانشين ووزير خود سازم پس علي عليه السلام از من
است ومن از علي عليه السلام مي باشم واو همسر دخترم وپدر دو سبطم حسن عليه السلام
وحسين عليه السلام است هان که خداي تبارک وتعالى مرا وآنان را حجت بر بندگان خود
قرار داده واز صلب حسين عليه السلام اماماني مقرر داشته که قيام به امر من کنند
وحافظ وصيم باشند ونهمين ايشان قائم اهل بيت من ومهدي امتم است که در شمائل وگفتار
وکارهايش شبيه ترين مردم به من مي باشد که پس از غيبت طولاني وحيرت گمراه کننده
ظاهر مي شود وامر خدا را آشکارتر ودين خدا را ظاهر مي سازد وبياري خدا تاييد وبه
فرشتگاه خدا ياري مي شود بس زمين را پر از قسط وعدل فرمايد همچنانکه پر جور وستم
شده باشد.
(کمال الدين وتمام النعمة ص 384؛ وکشف الغمّة ج 2 ص 511):
عن أبي حمزة الثمالي عن الباقر عن آبائه عليهم السلام عن الحسين بن علي قال: (دخلت
أنا وأخي على جدّي رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فأجلسني على فخذه وأجلس
أخي الحسن على فخذه الأخرى ثمّ قال لنا: بأبي أنتما من إمامين صالحين اختارکما الله
منّي ومن أبيکما واُمّکما واختار من صلبک يا حسين تسعة أئمّة تاسعهم قائمهم کلّهم
في الفضل والمنزلة سواء).
به نقل از ابي حمزة ثمالي رحمه الله از حضرت امام باقر عليه السلام از پدران
بزرگوارش عليه السلام از حضرت امام حسين بن علي عليه السلام فرمود: من وبرادرم به
خدمت جد بزرگوارم رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم رسيديم مرا بر زانوي خود
وبرادرم حسن عليه السلام را بر زانوي ديگرش نشانيد وبه ما فرمود: پدر ومادرم فداي
دو امام شايسته باد خدا شما را از من وپدر مادر شما برگزيد ويا حسين عليه السلام از
صلب تو نه امام عليه السلام اختيار کرده که نهمين ايشان قائمشان است همه در فضيلت
ومنزلت يکسانند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 523):
عن محمّد بن مسلم قال: دخلت على أبي جعفر عليه السلام وأنا أريد أن أسأله عن القائم
من آل محمّد، فقال مبتدياً: (يا محمّد بن مسلم إنَّ في القائم من آل محمّد شبهاً من
خمسة من الرسل: يونس بن متى ويوسف بن يعقوب وموسى وعيسى ومحمّد صلَّى الله عليه
وآله وسلَّم فأمَّا شبهه من يونس فرجوعه من غيبته وهو شاب بعد کبر السنّ وأمَّا
شبهه من يوسف فالغيبة من خاصَّته وعامَّته واختفاءه عن إخوته وإشکال أمره على أبيه
يعقوب النبيّ عليه السلام مع قرب المسافة بينهما، وأمَّا شبهه من موسى عليه السلام
فهو دوام خوفه وطول غيبته وخفاء مولده على عدوّه وحيرة شيعته من بعده ممَّا لقوا من
الأذى والهوان إلى أن يأذن الله في ظهوره وأيَّده على عدوّه وأمَّا شبهه من عيسى
عليه السلام فاختلاف من اختلف فيه حتَّى قالت طائفة: ما ولد، وطائفة قالت: مات،
وطايفة قالت: صلب وأمَّا شبهه من جدّه محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فتجريده
السيف وقتله أعداء الله وأعداء رسوله والجبّارين والطواغيت، وإنَّه ينصر بالسيف
والرعب وإنَّه لا ترد له راية وإنَّ من علامات خروجه خروج السفياني من الشام وخروج
اليماني وصيحة من السماء في شهر رمضان، ومنادٍ ينادي باسمه واسم أبيه).
به نقل از محمد بن مسلم رحمه الله
گفت: به خدمت حضرت امام باقر عليه السلام رسيدم وقصدم اين بود که درباره ي قائم آل
محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم پرسش کنم، حضرت ابتدا به سخن کرد وفرمود: اي محمد
بن مسلم همان در قائم آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شباهت با پنج پيغمبر
عليه السلام است: يونس بن متى عليه السلام ويوسف بن يعقوب عليه السلام وموسى عليه
السلام وعيسى عليه السلام ومحمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم، واما شباهتش با يونس
عليه السلام در برگشتن او از زمان غيبت با سالخوردگي که داشت جوان بود وشباهت به
يوسف عليه السلام غايب بودنش از خواص ونزديکان از عامه مردم وپنهان بودنش از
برادران واشکال کار او از پدرش يعقوب پيغمبر عليه السلام بود با اينکه فاصله بينشان
اندک بود، واما شباهتش به موسى عليه السلام دوام ترس وطول زمان غيبت وپنهان بودن
ولادتش بر دشمن وسرگردان ماندن شيعيانش پس از او که انواع اذيت وخواري ديدند تا خدا
اذن ظهورش داد واو را بر دشمن پيروز ساخت، واما شباهت او به عيسى عليه السلام
اختلاف مردم درباره ي او برخي گفتند متولد نشده بعضي گفتند از دنيا رفته وپاره اي
گفتند بدار کشيده شد، واما شباهت او به جدش محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شمشير
کشيدن وبا دشمنان خدا وپيغمبر صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وستمکاران وطاغوتها
جنگيدن واينکه بوسيله شمشير وترس در دل دشمن پيروز شود وپرچمي از او برنمي گردد واز
علامتهاي خروج او خروج سفياني از شمال وخروج يماني از يمن وصيحه آسماني در ماه
مبارک رمضان وفرياد منادي از آسمان است که بنام او وپدر بزرگوارش تصريح کند.
(کشف الغمّة ج 2 ص 525):
عن الحسين بن خالد قال: قال الرضا عليه السلام: (لا دين لمن لا ورع له، ولا إيمان
لمن لا تقيّة له، وإنَّ أکرمکم عند الله أتقاکم)، فقيل له: يا بن رسول الله إلى
متى؟ قال: (إلى يوم الوقت المعلوم وهو يوم خروج قائمنا فمن ترک التقيّة قبل خروج
قائمنا فليس منّا)، فقيل له: يا بن رسول الله من القائم منکم أهل البيت؟ قال:
(الرابع من ولدي ابن سيّدة الإماء يطهّر الله به الأرض من کلّ جور ويقدّسها من کلّ
ظلم وهو الذي يشکُّ الناس في ولادته وهو صاحب الغيبة قبل خروجه وإذا خرج أشرقت
الأرض بنوره ووضع ميزان العدل بين الناس فلا يظلم أحد أحداً وهو الذي تطوى له الأرض
ولا يکون له ظلّ وهو الذي ينادي منادٍ من السماء يسمعه جميع أهل الأرض بالدعاء إليه
يقول: ألا إنَّ حجّة الله قد ظهر عند بيت الله فاتَّبعوه فإنَّ الحقّ معه وفيه وهو
قول الله عزَّ وجلَّ: (إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ
مِنَ السَّماءِ آيَةً فَظَلَّتْ أَعْناقُهُمْ لَها خاضِعِينَ )).
به نقل از حسين بن خالد گفت: حضرت
امام رضا عليه السلام فرمود: کسي که ورع وپارسايي ندارد وپندار نيست وآنکس که تقيه
نکند بي ايمان است وهمان گرامي ترين شما در پيشگاه خدا پرهيزگارترين شما باشد، عرض
شد: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم تا چه وقت بايد تقيه کرد، فرمود:
تا زمان ووقتي که معلوم است وآن روزي است که قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف خروج
کند وهر کس قبل از خروج قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف تقيه را ترک گويد از ما
نيست، عرض شد: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قائم شما اهل بيت عليه
السلام کيست؟ فرمود: چهارمين فرزند من که پسر سيدة کنيزان است خدا زمين را بوسيله
او از پليدي هرگونه ستم وظلمي پاک وتطهير فرمايد واو است آنکس که مردم در ولادتش به
شک باشند واو صاحب غيبت قبل از خروجش مي باشد وچون خروج فرمايد زمين به نور وجودش
درخشان گردد وترازوي عدل در ميان مردم گذارده وهيچکس به کسي ستم نکند واو است کسي
که زمين براي او درنورديده شود وخود سايه ندارد واز آسمان منادي فرياد برکشد ومردم
را دعوت به سوي او کند که آن فرياد به گوش ائمه مردم برسد گويد؛ هان که حجت خدا در
بيت خدا ظاهر گشته متابعتش کنيد زيرا حق با او ودر او است وبا اين معنى آيه ي شريفه
اشاره فرموده: (اگر خواهانيم نازل کنيم بر آنان از آسمان علامتي وگردنهايشان براي
آن علامت فروتن شود.
(أصول الکافي غير مترجم ج 1 ص 333):
عن الريان بن الصلت قال: سمعت أبا الحسن الرضا عليه السلام يقول: وسُئل عن القائم
فقال: (لا يرى جسمه ولا يسمّى باسمه).
به نقل از ريان بن صلب گفت: از حضرت ابوالحسن امام رضا عليه السلام شنيدم در حالي
که درباره ي حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف از او سئوال شده بود فرمود: جسم
او ديده نشود ونام او ياد نگردد.
(يوم الخلاص ص 121؛ وبحار ج 52 ص 91؛ وأصول الکافي غير مترجم ج 1 ص 338):
عن زرارة رحمه الله قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ للقائم عجل
الله تعالى فرجه الشريف غيبة قبل أن يقوم)، قلت: ولِمَ؟ قال: (إنَّه يخاف _ وأومأ
بيده إلى بطنه _ يعني القتل).
به نقل از زرارة رحمه الله گفت: از حضرت ابي عبد الله امام صادق عليه السلام شنيدم
مي فرمود: همانا حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را غيبتي قبل از قيام باشد،
عرض کردم: چرا غيبت دارد؟ فرمود: او مي ترسد وبا دست مبارک اشاره به شکم خود فرمود
يعني از قتل مي ترسد.
(کمال الدين وتمام النعمة ص 95):
عن داود بن کثير الرقي رحمه الله عن أبي عبد الله عليه السلام في قول الله عزَّ
وجلَّ: (هُدىً لِلْمُتَّقِينَ * الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ
بِالْغَيْبِ) قال: (من أقرَّ بقيام القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف
أنَّه حقّ).
به نقل از داود بن کثير رقي رحمه الله از حضرت امام صادق عليه السلام در تفسير آيه
کريمه: (رهنماي متقيان است آنانکه ايمان به غيبت دارند) فرمود: کسيکه اقرار به قيام
حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف کند که او حق است.