آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۱۲ -


(بحار ج 51 ص 158؛ وکتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 202):

عن أبي هاشم الجعفري قال: سمعت أبا الحسن صاحب العسکر عليه السلام يقول: (الخلف من بعدي ابني الحسن فکيف لکم بالخلف من بعد الخلف؟)، فقلت: ولِمَ جعلني الله فداک؟ فقال: (لأنَّکم لا ترون شخصه ولا يحلُّ لکم ذکره باسمه)، قلت: فکيف نذکره؟ قال: (قولوا: الحجّة من آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم).

به نقل از ابي هاشم جعفري گفت: از حضرت امام هادي عليه السلام شنيدم مي فرمود: جانشين پس از من فرزندم امام حسن عليه السلام است پس شما چگونه خواهيد درباره ي جانشين پس از جانشين من عرض کردم: خدا مرا فدايت کناد چرا؟ فرمود زيرا شما شخص او را نمي بينيد وذکر نام او هم بر شما معدل نيست عرض کردم: پس او را چه بگوييم؟ بگوييد حجت از آن محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم.

(بحار ج 51 ص 159):

عن إبراهيم بن محمّد ابن فارس قال: کنت أنا وأيّوب بن نوح في طريق مکّة فنزلنا على وادي زبالة فلسنا نتحدَّث فجرى ذکر ما نحن فيه وبعد الأمر علينا فقال أيّوب بن نوح: کتبت في هذه السنة أذکر شيئاً من هذا فکتب (إليَّ): (إذا رفع علمکم من بين أظهرکم فتوقَّعوا الفرج من تحت أقدامکم).

به نقل از ابراهيم بن محمد بن فارس گفت: من وايوب بن نوح در راه مکه معظمه بوديم وبه وادي زباله فرود آمديم وبه حديث گفتن نشستيم مذاکره مطالب مي کرديم وحال فعلي وامري که بعدا بر ما مي گذرد ومي گفتيم ايوب بن نوح گفت: در امسال چيزي نوشتم واين مطلب را ياد کردم پس حضرت به من نوشت وقتي که علم يا علم از ميان شما برداشته شود (يعني امام عليه السلام) در ميان شما نباشد انتظار فرج از زير قدمهاي خود داشته باشد (يعني فرج قريب الوقوع باشد).

(بحار ج 51 ص 160):

عن علي بن عبد الغفّار قال: لمَّا مات أبو جعفر الثاني عليه السلام کتبت الشيعة إلى أبي الحسن يسألونه عن الأمر فکتب إليهم: (الأمر لي ما دمت حيّاً فإذا نزلت بي مقادير الله تبارک وتعالى أتاکم الخلف منّي وأنّى لکم بالخلف من بعد الخلف؟).

به نقل از علي بن عبد الغفار گفت: هنگامي که حضرت امام جواد عليه السلام رحلت فرمود شيعيان به خدمت حضرت امام هادي عليه السلام نامه نوشتند ودرباره ي امر ولايت سؤال کردند حضرت در جواب نوشتند: تا وقتي که من زنده ام امر ولادت باقي است وچون مقدر خداي تبارک وتعالى در حق من اجراء شود (وفات کنم) جانشين من ولايت خواهد داشت وچگونه خواهيد بود در جانشين پس از جانشين من.

(بحار ج 51 ص 161):

عن الکليني عن علان الرازي قال: أخبرني بعض أصحابنا أنَّه لمَّا حملت جارية أبي محمّد قال: (ستحملين ذکراً واسمه م ح م د وهو القائم من بعدي).

به نقل از شيخ کليني رحمه الله از علان راضي گفت: بعضي از اصحاب ما به من خبر داد: هنگامي که کنيز حضرت امام حسن عسکري عليه السلام باردار شد حضرت به وي فرمود: بزودي پسر در حمل خواهي داشت ونام او م ح م د است واو قائم پس از من خواهد بود.

(يوم الخلاص ص 49؛ والمحجّة البيضا ج 4 ص 337):

قال أمير المؤمنين عليه السلام خاطب ولده الحسين عليه السلام مقسماً: (التاسع من ولدک يا حسين هو القائم بالحقّ، والمظهر للدين. والباسط للعدل. إي والذي بعث محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم بالنبوّة، واصطفاه على جميع البريّة).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام به فرزند بزرگوارش حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: وقسم ياد کرد: يا حسين عليه السلام نهمين فرزندت قائم بر حق وظاهر کننده ي دين وبسط دهنده ي عدل است آري قسم به آنکس که محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم را به پيغمبري مبعوث کرد واو را بر همه ي مردم برگزيد.

(يوم الخلاص ص 53):

قال الحسين عليه السلام: (التاسع من ولدي هو القائم بالحقّ، يحيي الله به الأرض بعد موتها ويظهر به الدين، يحقّ الحقّ ولو کره المشرکون).

حضرت سيد الشهداء امام حسين عليه السلام فرمود: نهمين فرزندم قائم بر حق است که خداي تعالى زمين مرده را بواسطه او زنده فرمايد ودين را بوسيله او ظاهر کند وحق را اثبات نمايد واگر چه مشرکان نپسندند.

(يوم الخلاص ص 54):

قال الباقر عليه السلام: (منّا اثنا عشر محدّثاً، السابع من ولدي القائم).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: دوازده تن از ما محدث (کساني که فرشتگان با آنان سخن گويند) باشند هفتمين فرزندم قائم است.

(يوم الخلاص ص 54):

قال الباقر عليه السلام: (يکون تسعة أئمّة بعد الحسين بن علي، تاسعهم قائمهم).

امام باقر عليه السلام فرمود: پس از امام حسين عليه السلام نه امام خواهند بود که نهمين آنان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف است.

(بحار ج 51 ص 140):

قال الباقر عليه السلام: (من المحتوم الذي حتمه الله قيام قائمنا فمن شکَّ فيما أقول لقي الله وهو به کافر).

امام باقر عليه السلام فرمود: از امور حتمي که خداي تعالى آنرا مقرر داشته قيام قائم ما است وهر کس در آنچه گفته ام شک آورد به ملاقات خدا رود در حالي که به خدا کافر باشد.

(يوم الخلاص ص 60؛ وسفينة البحار ج 2 ص 704):

قال الصادق عليه السلام: (إذا توالت ثلاثة أسماء: محمّد وعلي والحسن، کان رابعهم القائم).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: وقتي که سه اسم مبارک: محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وعلي عليه السلام وحسن عليه السلام پشت سر هم باشند چهارمين آنان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف است.

(يوم الخلاص ص 60):

قال الصادق عليه السلام: هو من ولدي، ولده يزدجرد ابن شهريار، وذلک من قبل علي بن الحسين عليه السلام الذي اُمّه شهربانوه بنت الملک کسري يزدجرد، التي لما خيرت بين خاطبيها لم تختر سوى الحسين عليه السلام.

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: او از فرزندان من است از يزد گرد ابن شهريار زاده وآن از جانب حضرت امام علي بن حسين عليه السلام است او که مادرش شهربانو دختر خسرو يزدگرد آن بانويي که مخير در انتخاب خواستگار خود شد واو بجز حضرت امام حسين عليه السلام را اختيار ننمود.

(يوم الخلاص ص 63):

قال الرضا عليه السلام: (الإمام بعدي محمّد ابني، وبعده علي ابنه، وبعد علي ابنه الحسن وبعد الحسن ابنه القائم، المنتظر في غيبته، المطاع في ظهوره... وأمَّا متى يقوم فإخبار بالوقت. لا يرى جسمه ولا يسمّى باسمه).

حضرت امام رضا عليه السلام فرمود: امام پس از من فرزند محمد عليه السلام وبعد از او فرزندش علي عليه السلام فرزندش حسن وپس از حسن فرزندش قائم مي باشد که در غيبتش مردم چشم به راهش باشند وبه هنگام ظهور اطاعتش کنند ولي چه موقعي قيام فرمايد خبر به وقت دادن است شخص وجسمش ديده نشود ونامش برده نشود.

(يوم الخلاص ص 63):

قال الجواد عليه السلام: (إنَّ القائم منّا هو المهدي الذي يجب أن ينتظر في غيبته، ويطاع في ظهوره، وهو الثالث من ولدي).

حضرت امام جواد عليه السلام فرمود: همانا قائم از ما است او همان مهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف مي باشد که واجب است در غيبت او چشم به راهش باشند وهنگام ظهور اطاعتش کنند واو سومين فرزند من است.

(يوم الخلاص ص 64):

قال الجواد عليه السلام: (ما منّا إلاَّ قائم بأمر الله عزَّ وجلَّ، أو هادٍ إلى دينه، ولکن القائم هو الذي يخفى على الناس ولادته، ولا يغيب شخصه).

امام جواد عليه السلام فرمود: هيچکس از امامت جز اينکه قيام به امر خداي عزَّ وجلَّ کند يا هدايت به دينش نمايد ولي قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف کسي است که ولادتش بر مردم پنهان وشخص وي غائب نمي گردد (يعني حضور در همه جا دارد واگر چه ديده نشود).

(يوم الخلاص ص 93):

قال رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حين سأله جابر بن عبد الله الانصاري رحمه الله: هل ينتفع الشيعة بالقائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف في غيبته؟ فقال صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إي والذي بعثني بالنبوّة إنَّهم لينتفعون به، ويستضيؤن بنور ولايته في غيبته کانتفاع الناس بالشمس وإن جللها السحاب).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم هنگامي که جابر بن عبد الله انصاري رحمه الله پرسيد: آيا شيعيان از قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف منتفع وبهره مند مي شوند؟ فرمود: آري قسم به آنکس که مرا به پيغمبري برگزيد مردم از او منتفع مي شود واز نور ولايتش روشنايي گيرند همچنانکه از آفتاب در پس ابر بهره ياب مي گردند.

(يوم الخلاص ص 142):

قال الصادق عليه السلام: (في القائم سُنّة من موسى، وسُنة من يوسف، وسُنّة من عيسى وسُنّة من محمّد، فأمَّا سُنّة موسى فخائف يترقَّب. أمَّا سُنّة يوسف فإنَّ إخوته کانوا يبايعونه. أي يبيعون ويشترون منه، ويخاطبونه ولا يعرفونه، أمَّا سُنّة عيسى فالسياهة. وأمَّا سُنّة محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فالسيف).

امام صادق عليه السلام فرمود: در قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف سنتي از موسى عليه السلام وسنتي از يوسف عليه السلام وسنتي از عيسى عليه السلام وسنتي از محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم موجود است اما سنت موسى عليه السلام پس ترسان ومترقب بودن وسنت يوسف عليه السلام برادرانش او را مي فروختند يعني او را وسيله خريد وفروش قرار مي دادند وبا او خطاب مي کردند واو را نمي شناختند وسنت عيسى عليه السلام سياحت وجهانگردي وسنت محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم قيام به شمشير.

(يوم الخلاص ص 170):

قال الحسين عليه السلام: (قائم هذه الأمّة هو التاسع من ولدي وهو صاحب الغيبة. وهو الذي يقسم ميراثه وهو حيّ).

حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: قائم اين امت نهمين فرزند من است واو صاحب غيبت است ودر حالي که زنده باشد ميراث وي را تقسيم کنند.

(بحار ج 51 ص 338):

قال الحسين عليه السلام: في التاسع من ولدي سُنّة من يوسف وسُنّة من موسى بن عمران وهو قائمنا أهل البيت يصلح الله تبارک وتعالى أمره في ليلة واحدة).

امام حسين عليه السلام فرمود: در نهمين فرزندم سنتي از يوسف عليه السلام وسنتي از موسى بن عمران عليه السلام باشد واو قائم به اهل بيت عليه السلام است خداي تبارک وتعالمي کار او را در يک شب اصلاح فرمايد.

(يوم الخلاص 237؛ وبحار ج 52 ص 356):

قال الصادق عليه السلام: (إذا قام القائم عليه السلام نزلت سيوف القتال على کلّ سيف اسم الرجل واسم أبيه).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: چون قائم ما قيام کند شمشيرهاي کارزار فرود آيد که بر روي هر شمشيري نام مرد ونام پدرش نوشته باشد.

(بحار ج 52 ص 287):

قال الصادق عليه السلام: (لو خرج القائم لقد أنکره الناس، يرجع إليهم شاباً موفّقاً فلا يثبت عليه إلاَّ کلّ مؤمن أخذ الله ميثاقه في الذر الأوّل).

امام صادق عليه السلام فرمود: اگر قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف خروج فرمايد مردم منکرش شوند واو بنزد مردم برمي گردد در سن يک جوان موفق باشد وبر ايمان به او ثابت نماند مگر هر مؤمني که خداي تعالى پيمان او را در عالم ذر گرفته باشد.

(بحار ج 51 ص 77؛ وإثبات الهداة ج 3 ص 541؛ وعقد الدرر ص 26):

عن سالم الأشل قال: سمعت أبا جعفر محمّد بن علي الباقر عليه السلام يقول: (نظر موسى عليه السلام في السفر إلى ما يعطي قائم آل محمّد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فقال موسى: ربّ اجعلني قائم آل محمّد فقيل له: إنَّ ذلک من ذرّية أحمد فنظر في السفر الثاني، فوجد فيه مثل ذلک (فقال مثل ذلک فقيل له مثل ذلک) ثمّ نظر في السفر الثالث، فرأى مثله (فقال مثله، فقيل له مثله).

به نقل از سالم اشل گفت: از حضرت امام باقر محمد بن علي عليه السلام شنيدم مي فرمود: موسى عليه السلام در سفر اول توراة نظر کرد بدانچه به قائم آل محمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم عطاء مي شود. عرض کرد: پروردگارا مرا قائم آل محمد عليه السلام گردان پاسخ شنيد که قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف از ذرية احمد صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است چون به سفر دوم نظر کرد در آنجا نيز اوصاف قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را بديد از خدا تقاضا کرد همانگونه جواب شنيد. چون به سفر سوم نگريست در آن نيز آن اوصاف را مشاهده کرد از پروردگار تقاضا نمود وبهمان ترتيب پاسخ گرفت.

(يوم الخلاص ص 239؛ وبحار ج 52 ص 317):

قال الصادق عليه السلام: (من أدرک قائمنا فقتل معه کان له أجر شهيدين ومن قتل بين يديه عدوّاً لنا کان له أجر عشرين شهيداً).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: هرکس قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف ما را دريابد ودر خدمت او کارزار کند ثواب دو شهيد دارد وهر که در خدمت او دشمني از ما را بکشد پاداش بيست شهيد مي گيرد.

(يوم الخلاص ص 246؛ وبحار ج 51 ص 151):

قال الکاظم عليه السلام: (طوبى لشيعتنا المتمسّکين بحبّنا في غيبة قائمنا الثابتين على موالاتنا والبراءة من أعدائنا أولئک منّا ونحن منهم قد رضوا بنا أئمّة ورضينا بهم شيعة وطوبى لهم، هم والله معنا في درجتنا يوم القيامة).

حضرت امام کاظم عليه السلام فرمود: خوشا به حال شيعيان ما که در غيبت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف ما تمسک به دوستي ما دارند وبر دوستي ما ثابت مي مانند واز دشمنان ما بيزاري مي جويند آنان از ما باشند وما نيز از آنان باشيم که محققا راضي هستند ما امامان آنان باشيم وما نيز خشنود گرديم که آنان شيعيان ما باشند خوشا به حال ايشان به خدا قسم آنان در روز قيامت در درجات ما خواهند بود.

(يوم الخلاص ص 264؛ وبحار ج 52 ص 364):

قال الباقر عليه السلام: (إذا قام القائم أذهب الله عن کلّ مؤمن العاهة وردَّ إليه قوَّته).

امام باقر عليه السلام فرمود: چون قائم ما عجل الله تعالى فرجه الشريف قيام فرمايد خدا از همه ي مؤمنان هر گونه درد وبيماري را برطرف سازد ونيرو وقوه آنان را به ايشان برمي گرداند.

(يوم الخلاص ص 264):

قال الباقر عليه السلام: (من أدرک قائم أهل بيتي من ذي عاهة بري، ومن ذي ضعف قوي).

امام باقر عليه السلام فرمود: هر کس قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را ادراک کند وداراي درد وبيماري باشد بهبودي يابد وهر ناتواني او را دريابد نيرومند گردد.

(يوم الخلاص ص 273؛ وبحار ج 52 ص 291):

قال الرضا عليه السلام: (والله أن لو قد قام قائمنا يجمع الله إليه شيعتنا من جميع البلدان).

حضرت امام رضا عليه السلام فرمود: به خدا قسم چون قائم ما عجل الله تعالى فرجه الشريف قيام فرمايد خدا شيعيان ما را از همه بلاد به سوي او جمع کند.

(يوم الخلاص ص 229):

قال الباقر عليه السلام في قوله تعالى: (وَقُلْ جاءَ الْحَقُّ وَزَهَقَ الْباطِلُ): (إذا قام القائم ذهبت دولة الباطل).

امام باقر عليه السلام فرمود: در تغيير آيه شريفه: (بگو اي رسول صلَّى الله عليه وآله وسلَّم حق آمد وباطل رفت) فرمود: چون قائم عليه السلام قيام فرمايد دوست بال زائل گردد.

(يوم الخلاص ص 300؛ المحجّة البيضاء ج 3 ص 341):

قال الباقر عليه السلام: (القائم منصور بالرعب مؤيّد بالنصر، تطوي له الأرض وتظهر له الکنوز، ويبلغ سلطانه المشرق والمغرب).

امام باقر عليه السلام فرمود: قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف نصرت يافته است به ترس (ترس او در دلهاي دشمنان خدا جاي گيرد) به پيروزي مؤيد است زمين براي او درنورديده شود وگنجا براي او ظاهر گردد وحکومت وفرمانروائيش به شرق وغرب عالم رسد.

(يوم الخلاص ص 300؛ وبحار ج 52 ص 191):

قال الباقر عليه السلام: (إنَّ رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم سار في أمّته باللين کان يتألف الناس، والقائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف يسير بالقتل، بذلک اُمر، في الکتاب الذي معه، أن يسير بالقتل ولا يستتيب أحداً، ويل لمن ناداه).

امام باقر عليه السلام فرمود: همانا حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم در امت روش نرم داشت وآنان را تاليف مي فرمود، ولي قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف روش کشتن دارد وبدين کار مأمور است ودر کتابي که با خود دارد آمده است که روش کشتار پيش گيرد واز کسي توبه نپذيرد واي بر کسي که با او ستيزه کند.

(کشف الغمّة ص 507؛ ومنتخب الأثر ص 58):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة بعدي اثنا عشر أوّلهم أنت يا علي وآخرهم القائم الذي يفتح الله على يديه مشارقها ومغربها).

رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امامان پس از من دوازده باشند نخستين آنان يا علي عليه السلام تو باشي وآخرين ايشان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف باشد که خدا با دست او شرق ومغرب عالم را بگشايد.

(منتخب الأثر ص 58):

عن أمير المؤمنين عليه السلام قال: قلت لرسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (أخبرني بعدد الأئمّة بعدک، فقال: يا علي هم اثنا عشر أوّلهم أنت وآخرهم القائم).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: من به رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم عرض کردم: از شماره ي امامان پس از خود مرا باخبر گردان فرمود: يا علي عليه السلام آنان دوازده نفرند اولشان تو باشي وآخرشان قائم مي باشد.

(منتخب الأثر ص 62):

عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (منّا اثنى عشر مهدياً أوّلهم علي بن أبي طالب وآخرهم القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف).

حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: از ما دوازده مهدي است که اول آنان حضرت امير المؤمنين علي بن ابي طالب عليه السلام وآخرشان قائم صلوات الله وسلامه عليهم مي باشند.

(منتخب الأثر ص 86):

عن أبي سعيد الخدري قال: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (الأئمّة بعدي اثنا عشر تسعة من صلب الحسين عليه السلام والتاسع قائمهم فطوبى لمن أحبّهم).

به نقل از ابي سعيد خدرري رحمه الله گفت: از حضرت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: امامان پس از من دوازده تن باشند که نه تن از صلب امام حسين صلوات الله عليه ونهمين ايشان قائم عليه السلام است خوشا به حال کسي که دوستدارشان باشد.

(منتخب الأثر ص 82):

عن أبي سعيد الخدري قال: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول للحسين: (يا حسين عليه السلام أنت الإمام ابن الإمام أخو الإمام تسعة من ولدک أئمّة أبرار تاسعهم قائمهم)، فقيل: يا رسول الله کم الأئمّة بعدک؟ قال: (اثنى عشر تسعة من صلب الحسين عليه السلام).

به نقل از ابي سعيد خدري رحمه الله گفت: از حضرت رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم که حضرت امام حسين عليه السلام فرمود: يا حسين تو امامي وفرزند امام وبرادر امام مي باشي نه تن از فرزندانت امامان نيکوکار باشند ونهمين آنان قائم عليه السلام است عرض شد يا رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم امامان پس از تو چند تن خواهند بود؟ فرمود: دوازده تن باشند که نه تن از صلب حسين عليه السلام هستند.

(منتخب الأثر ص 83):

عن أياس بن سلمة قال: سمعت أبا سعيد الخدري يقول: سمعت رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم يقول: (الخلفاء بعدي اثنى عشر تسعة من صلب الحسين عليه السلام والتاسع قائمهم ومهديهم فطوبى لمحبّيهم والويل لمضيهم).

به نقل از اياس بن سلمة گفت: از ابو سعد خدري رحمه الله شنيدم گفت: از رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شنيدم مي فرمود: خلفاء پس از من دوازده تن باشند نه تن از صلب حسين عليه السلام ونهمين آنان قائم ومهدي عجل الله تعالى فرجه الشريف است خوشا به حال دوستداران آنان وچه بد وزشت است حال دشمنانشان.

(منتخب الأثر ص 96):

عن سلمان الفارسي قال: کنّا مع رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم والحسين بن علي عليه السلام على فخذه إذ تفرَّس في وجهه وقال له: (يا أبا عبد الله عليه السلام أنت سيّد من السادة وأنت إمام من إمام أبو أئمّة تسعة تاسعهم إمامهم أعلمهم أحکمهم أفضلهم).

به نقل از سلمان فارس رحمه الله فرمود: ما در محضر رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم مشرف بوديم وامام حسين عليه السلام بر زانوي حضرت نشسته بود رسول خدا صلَّى الله عليه وآله وسلَّم به چهره ي امام حسين عليه السلام نظر کرد وفرمود: اي ابا عبد الله عليه السلام تو سيدي از سادات امتي وتو امامي وفرزند امام پدر نه امام مي باشي که نهمين آنان قائم عليه السلام است که داناتر وحکيم تر وبرتر از همه ي خلائق مي باشد.

(بحار ج 52 ص 285؛ ويوم الخلاص ص 81):

عن أبي الصلت الهروي قال: قلت للرضا عليه السلام: ما علامات القائم عجل الله تعالى فرجه الشريف منکم إذا خرج؟ قال: (علامته أن يکون شيخ السنّ شاب المنظر حتَّى أنَّ الناظر ليحسبه ابن أربعين سنة أو دونها، وإنَّ من علاماته أن لا يهرم بمرور الأيّام والليالي حتَّى يأتيه أجله).

به نقل از ابو الصلت هروي گفت: به حضرت امام رضا عليه السلام عرض کردم: نشانه هاي قائم شما به هنگام خروجش چيست؟ فرمود: علامتش اين است که سنش سن سالخوردگان ولي منظره وقيافه اش جوان است تا آنجا که بيننده او را چهل ساله کمتر پندارد وديگر نشانه ي آن حضرت اين است با گذشت روزگار پير نمي شود تا اجلش فرار رسد.

(منتخب الأثر ص 305):

عن جعفر عن أبيه قال: (إذا قام قائمنا اضمحلت القطائع فلا قطائع).

حضرت امام جعفر صادق عليه السلام از پدر بزرگوارش فرمود: چون قائم ما قيام فرمايد. قطايع مضمحل گردد وديگر کسي قطايع ونصيب از حاکم نمي گيرد.

(منتخب الأثر ص 307):

عن أبي الحسن الرضا عليه السلام في حديث قال: (وما لباس القائم إلاَّ الغليظ، وما طعامه إلاَّ الجشب).

حضرت امام رضا عليه السلام در ضمن حديثي فرمود: لباس وجامه ي حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف زبر وغليظ وخوراکش سخت وغليظ است.

(بحار ج 52 ص 328؛ ويوم الخلاص ص 376):

قال الباقر عليه السلام: (إذا قام قائمنا يده علي رؤس العباد (أي تسلط عليهم) فجمع به عقولهم، وکملت به أحلامهم ثمّ مدَّ الله في أبصارهم وأسماعهم حتَّى لا يکون بينهم وبين القائم حجاب (مانع) يريد يکلّمهم فيسمعون، وينظرون إليه وهو في مکانه).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: چون قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف قيام فرمايد دست خود بر سر بندگان گذارد (ايمني بر مردم تسلط گردد) ما اين کار وعقل وخرد مردم جمع وکامل گردد سپس خدا در ديد وشنيد مردم آنچنان امتداد بخشد که ميان مردم وحضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف مانع وحاجتي نباشد. يعني قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف چون سخن گويد در هر کجا که باشد مردم سخنش را شنوند واو را ببينند.

(تفسير الصافي چاپ قديم ص 355):

في الإکمال عن الرضا عليه السلام في حديث يصف فيه القائم عليه السلام قال: (وهو الذي ينادي مناد من السماء يسمعه جميع أهل الأرض بالدعاء إليه تقول: ألا إنَّ حجة الله قد ظهرت عند بيت الله فاتَّبعوه فإنَّ الحقّ معه وفيه وهو قول الله عزَّ وجلَّ: (إِنْ نَشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِمْ مِنَ السَّماءِ) (الشعراء آيه 1).

در کتاب اکمال از حضرت امام رضا عليه السلام در ضمن حديث که اوصاف حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف را بيان مي کرد فرمود: او است آنکس که منادي از آسمان فرياد مي کشد وبه گوش همه مردم زمين مي رساند ومردم را دعوت به سوي آن حضرت مي کند ومي گويد: هان که حجت خدا در کنار بيت الله ظاهر شد پس از او پيروي کنيد که حق با او ودر او است وبدين معني آيه شريفه: (اگر بخواهيم بر ايشان از آسمان نازل مي کنيم).

(ناسخ التواريخ ج 6 ص 183):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (خمسة من علامات القائم عليه السلام: اليماني من اليمن والسفياني والمنادي ينادي بالسماء وخسف بالبيداء وقتل النفس الزکية).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: پنج چيز علامت ظهور حضرت قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف است: (خروج) يماني از يمن و(خروج سفياني) وفرياد منادي از آسمان وخسف وفرو رفتن در بيابان وکشته شدن نفس زکيه.

(أعلام الدين للديلمي ص 343):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (أيّها الناس، إنَّ بين يدي الساعة أموراً شداداً وأهوالاً عظاماً وزماناً صعباً يتملَّک فيه الظلمة ويتصدَّر فيه الفسقة، ويضام فيه الآمرون بالمعروف ويضطهد فيه الناهون عن المنکر، فأعدّوا لذلک الأيمان، وعضوا عليه بالنواجد، والجؤوا إلى العمل الصالح واکرهوا عليه النفوس، تقضوا إلى النعيم الدائم).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: اي مردم همانا پيش از وقوع ساعت (ظهور) کارهاي سخت وترسهاي بزرگ وروزگار سخت فرا مي رسد که ظالمان وستمگران صاحب اختيار شوند وفاسقان صدرنشين گردند وآمران به معروف وناهيان از منکر در رنج وزحمت ومشقت افتند وبراي آن زمان ايمان خود را آماده کنيد ودندان صبر بر جگر گذاريد وبه کار شايسته پناه بريد وخويشتن را وادار وناگزير بر آن سازيد تا به نعمت جاويدان رسيد.