آثار الصادقين ، جلد ۲۹

صادق احسانبخش

- ۱۱ -


(کمال الدين وإتمام النعمة ص 340):

عن ذريح عن أبي عبد الله عليه السلام قال سمعته يقول: (والله ما ترک الله عزَّ وجلَّ الأرض قطّ منذ قبض آدم إلاَّ وفيها إمام يهتدي به إلى الله عزَّ وجلَّ وهو حجّة الله على العباد من ترکه هلک ومن لزمه نجا حقّاً على الله عزَّ وجلَّ).

به نقل از ذريح گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: به خدا قسم خداي عزَّ وجلَّ از روزي که آدم عليه السلام رحلت کرد هرگز زمين را رها نکرد مگر انکه امامي که وسيله هدايت مردم به سوي خداي عزَّ وجلَّ باشد در آن قرار دارد واو حجت خدا بر بندگان است هر کس او را ترک گويد هلاک گردد وهر که ملازم او باشد نجات يابد اين حقي است بر خداي عزَّ وجلَّ.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 341):

عن بن أبي يعفور قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (لا تبقى الأرض يوماً واحداً بغير إمام منّا يفزع إليه الأمّة).

به نقل از ابن ابي يعفور رحمه الله گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: زمين يک روز بدون امامي از ما نخواهد بود که امت بدو پناه برند.

(إثبات الهداة ج 3 ص 420؛ وکمال الدين وإتمام النعمة ...؛ ويوم الخلاص ص 169):

عن مسعدة بن صدقة عن أبي عبد الله عليه السلام عن آبائه علي قال في خطبة له على منبر الکوفة: (اللّهمّ إنَّه لا بدَّ لأرضک من حجّة لک على خلقک يهديهم إلى دينک يعلّمهم علمک لئلاَّ تبطل حجَّتک ولا يضلُّ أتباع أولئک بعد إذ هديتهم به إمَّا ظاهر ليس بالمطاع أو متکتّم مترقّب إن غاب عن الناس شخصه في حال هدنة لم يغب عنهم مثبت علمه وآدابه في قلوب المؤمنين مثبتة فهم لها عاملون).

به نقل از مسعدة بن صدقه از حضرت امام صادق عليه السلام از پدران بزرگوارش از حضرت امير المؤمنين عليه السلام که بر منبر مسجد کوفه در خطبه خود فرمود: بارالها زمين ناگريز از حجت تو بر خلق تو است که آنانرا به دينت رهبري کنند وعلم ترا به آنها بياموزند تا حجت باطل نگردد وپيروي آنان پس از آنکه بوسيله حجت هدايتشان فرمودي گمراه نشوند آن حجت ظاهر است واطاعت نمي شود يا مخفي است وچون شخص او از مردم غائب گردد انتظار او را دارند.

(يوم الخلاص ص 41):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (لا تخلو لأرض من قائم بحجّة إمَّا ظاهر مشهور أو خائف مستور لئلاَّ تبطل حجج الله وبيّناته).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: زمين خالي نمي ماند از حجت قائم  عليه السلام يا ظاهر وآشکار يا خائف وپنهان است تا حجت ها ووعده ي خدا باطل نگردد.

(کتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 221):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (اللّهمّ إنَّک لا تخلي الأرض من حجّة إمَّا ظاهراً مشهوراً أو خائفاً مغموراً يدلُّ على ذلک).

حضرت أمير المؤمنين عليه السلام فرمود: بارالها تو خالي نمي گذاري زمين را از حجت با ظاهر وآشکار وخائف پنهان.

(کتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 223):

عن الحسن بن أبي حمزة عن أبيه، عن أبي جعفر عليه السلام قال: (يابا حمزة إنَّ الأرض لن تخلو إلاَّ وفيها عالم منّا، فإن زاد الناس قال: قد زادوا، وإن نقصوا قال: قد نقصوا ولن يخرج الله ذلک العالم حتَّى يري في ولده من يعلم مثل علمه أو ما شاء الله).

به نقل از حسن بن ابي حمزة از پدرش از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: اي ابو حمزه همانا زمين هرگز خالي نمي ماند مگر آنکه در آن عالمي از ما وجود دارد. اگر مردم زياده وکم کنندان عالم جبران کند وان عالم از دنيا نمي رود مگر آنکه در فرزند خود به بيند مانند دانايي خودش تا هر چه خدا بخواهد.

(کشف الغمّة ج 2 ص 526):

عن أحمد بن إسحاق وسعد الأشعري قال: دخلت على أبي محمّد الحسن بن علي العسکري عليه السلام وأنا أريد أن أسأله عن الخلف بعده، فقال لي مبتدياً: (يا أحمد بن إسحاق إنَّ الله تبارک وتعالى لم يخلُ الأرض منذ خلق آدم، ولا يخليها إلى أن تقوم الساعة من حجّة الله على خلقه، به يدفع البلاء عن أهل الأرض، وبه ينزل الغيث وبه تخرج برکات الأرض)، قال: فقلت: يا بن رسول الله فمن الخليفة والإمام بعدک؟ فنهض مسرعاً فدخل البيت ثمّ خرج وعلى عاتقة غلام کأنَّ وجهه القمر ليلة البدر من أبناء ثلاث سنين، وقال: (يا أحمد بن إسحاق لولا کرامتک على حججه ما عرضت عليک ابني هذا، إنَّه سميّ رسول الله وکنيه، الذي يملأ الأرض قسطاً وعدلاً کما ملئت جوراً وظلماً يا أحمد بن اسحاق مثله في هذه الأمة مثل الخضر عليه السلام ومثله ذي القرنين، والله ليغيبنَّ غيبة لا ينجو من الهلکة فيها إلاَّ من ثبَّته الله تعالى على القول بإمامته ووفَّقه للدعاء بتعجيل فرجه). قال أحمد بن إسحاق: فقلت: يا مولاي فهل من علامة تطمئن بها قلبي؟ فنطق الغلام بلسان عربي فصيح، فقال: (أنا بقية الله في أرضه والمنتقم من أعداء الله فلا تطلب أثراً بعد عين يا أحمد بن إسحاق)، قال أحمد: فخرجت فرحاً مسروراً فلمَّا کان من الغد عدت إليه فقلت: يا بن رسول الله لقد عظم سروري بما مننت به عليَّ، فما السُنّة الجارية فيه من الخضر عليه السلام وذي القرنين؟ قال: (طول الغيبة يا أحمد بن إسحاق)، فقلت له: يا بن رسول الله إنَّ غيبته لتطول؟ قال: (إي وربّي حتَّى يرجع عن هذا الأمر أکثر القائلين به، فلا يبقى إلاَّ من أخذ الله عهده بولايتنا وکتب في قلبه الإيمان وأيَّده بروح منه يا أحمد بن إسحاق هذا أمر من الله وسرّ من سرّ الله وغيب من غيب الله فخذ ما أتيتک واکتمه وکن من الشاکرين تکن معنا غداً في علّيين).

به نقل از احمد بن اسحق وسعد اشعري گفت: به خدمت حضرت امام ابو محمد حسن بن علي عسکري عليه السلام رسيدم ومي خواستم درباره ي جانشين پس از ايشان بپرسم. حضرت ابتدا به من فرمود: اي احمد بن اسحق خداي تبارک وتعالى زمين را از روزي که آدم عليه السلام آفريد تا روز قيامت خالي از حجت خود بر خلق نگذاشته ونمي گذارد کمه بوسيله او بلاء، را از اهل زمين رفع فرمايد. وبوسيله او باران ببارد وزمين برکاتش را بيرون مي دهد احمد گفت: عرض کردم: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم خليفه وامام پس از شما کيست؟ حضرت بسرعت از جا برخاست ووارد خانه شد وبيرون آمد در حالي که پسري که چهره مبارکش چون ماه در شب چهاردهم مي درخشيد ودر حدود سه سالگي بود به دوش مبارک گرفته بود وفرمود: اي احمد بن اسحق اگر تو در پيشگاه خدا وحجج الهي گرامي نبودي اين پسرم را به تو نشان نمي دادم او همنام وهم کنيه حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم است زمين را پر از عدل وداد کند پس از آنکه پر از ظلم وجور شده باشد اي احمد بن اسحق مثل او را در اين امت مثل خضر عليه السلام ومثل ذوالقرنين است به خدا قسم چنان غيبتي کند که از نابودي نجات نيابد مگر آنکس که خداي تعالى او را به امامتش ثابت وبه دعاء کردن به تعجيل فرجش موفق فرمايد احمد گفت: عرض کردم اي مولاي من آيا علامتي براي اين امر وجود دارد تا قلبم بدان مطمئن گردد. آن پسر عزيز به سخن گفتن برآمد وبا زبان عربي فصيح فرمود: من بقية الله در زمينم وانتقام گيرنده از دشمنان خدايم پس اثري پس از اين مجوي اي احمد بن اسحق. احمد گفت: پس از خدمت امام عليه السلام بيرون آمد در حالي که مسرور وشاد بودم. فرداي آن روز به خدمت امام عليه السلام رسيدم وعرض کردم: يابن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم شاديم بزرگ شد به خاطر منَّتي که بر من گذاري آن سنت که از  خضر عليه السلام وذو القرنين دارد چيست؟ فرمود: غيبت طولاني اي احمد بن اسحق. عرض کردم: يا بن رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم غيبتش طولاني مي شود؟ فرمود: آري قسم به پروردگار آنچنان طولاني شد که اکثر قائلين بوجود او از اين امر برمي گردند پس باقي نمي ماند مگر کسي که خدا پيمان ولايت ما را از او گرفته ودر قلبش ايمان نوشته وثابت کرده واو را مؤيد داشته اي احمد بن اسحق اين امري از امرهاي خدا ورازي از رازهاي الهي وغيبي وکارنهاني از کارهاي غيب ونهاني خدا باشد آنچه بر تو داده ام بگير وپنهان دار واز سپاسگزاران باش تا خود در مقام عليين با ما باشي.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 308):

عن محمّد بن الفضيل عن أبي الحسن الرضا عليه السلام قال: قلت له: أتبقي الأرض بغير إمام؟ فقال: (لا)، قلت: فإنّا نروي عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّها لا تبقي بغير إمام إلاَّ أن سخط الله على أهل الأرض أو على العباد، فقال: (لو تبقى إذاً لساخت).

به نقل از محمد بن فضيل گفت از حضرت امام ابو الحسن رضا عليه السلام  پرسيدم: آيا زمين بدون امام باقي مي ماند فرمود: نه، عرض کردم: از حضرت امام صادق عليه السلام روايت بما رسيد که زمين بدون امام باقي نمي ماند مگر آنکه خداي بر اهل زمين يا بر بندگانش غضب کند. فرمود: اگر زمين بدون امام عليه السلام باقي بماند اهل خود را هلاک مي سازد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 309):

عن أحمد بن عمر الخلال قال: قلت لأبي الحسن الرضا عليه السلام: إنّا روينا عن أبي عبد الله عليه السلام أنَّه قال: (إنَّ الأرض تبقى بغير إمام أو يبقى بغير إمام أو يبقى ولا إمام فيها)، فقال: (معاذ الله لا تبقى ساعة إذاً لساخت).

به نقل از احمد بن عمر خلال گفت: به امام رضا عليه السلام عرض کردم از امام صادق عليه السلام بما روايت رسيده که فرمود: زمين بدون امام باقي مي ماند ويا زمين اصلا بدون امام مي شود امام رضا عليه السلام فرمود: پناه بر خدا محال است زميني حتَّى يک ساعت بدون امام نمي شود واگر امام نباشد زمين اهلش را فرو مي گيرد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 310):

عن أحمد بن عمر قال: سألت أبا الحسن عليه السلام: أتبقى الأرض بغير إمام؟ فقال: (لا)، قلت: فإنّا نروي أنَّها لا تبقى إلاَّ أن يسخط الله على العباد، فقال: (لا تبقى إذاً لساخت).

به نقل از احمد بن عمر گفت: از حضرت امام کاظم عليه السلام پرسيدم: آيا زمين بدون امام باقي مي ماند؟ فرمود: نه عرض کردم: بما روايت رسيده که زمين بدون امام عليه السلام باقي نمي ماند مگر آنکه خدا بر بندگان غضب کند فرمود: زمين باقي نمي ماند واهل خود را هلاک مي کند.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 310):

عن أبي عبد الله المؤمن والحسن بن علي بن فضال عن أبي هراسة عن أبي جعفر عليه السلام قال: (لو أنَّ الامام رفع من الأرض لماجت الأرض بأهلها کما يموج البحر بأهله).

به نقل از ابي عبد الله مؤمن وحسن بن علي بن فضال از ابي هراسه از حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: اگر امام عليه السلام از زمين برداشته شود زمين ساکنان خود را گرفتار امواج (زلزلة) کند بدانگونه که دريا ساکنان دريا را دچار موج نمايد.

(کال الدين وتمام النعمة ص 309):

عن الحسن بن أبي زياد قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ الأرض لا تخلو من أن يکون فيها حجّة عالم، إنَّ الأرض لا يصلحها إلاَّ ذلک ولا يصلح الناس إلاَّ ذلک).

به نقل از حسن بن ابي زياد گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا زمين خالي نمي ماند از اينکه در آن حجت عالمي باشد همانا زمين را اصلاح نمي کند مگر حجت عالم واصلاح امور مردم نمي کند مگر حجت عالم.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 310):

عن ابن مسکان عن أبي بصير قال: قال أبو عبد الله عليه السلام: (إنَّ الله عزَّ وجلَّ لم يدع الأرض بغير إمام ولولا ذلک لما عرف الحقّ من الباطل).

به نقل از مسکان از ابي بصير رحمه الله گفت: امام صادق عليه السلام فرمود: همانا خداي عزَّ وجلَّ زمين را بدون امام عليه السلام نمي گذارد واگر چنين نباشد حق از باطل شناخته نگردد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 310):

عن ابن أذينة عن زرارة قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: يمضي الإمام وليس له عقب؟ قال: (لا يکون ذلک إلاَّ أن يعضب الله عزَّ وجلَّ علي خلقه فيعاجلهم).

به نقل از ابن اذينه از زرارة رحمه الله گفت: به امام صادق عليه السلام عرض کردم آيا امام عليه السلام از دنيا بدون وارث (فرزند) مي رود فرمود: چنين نيست مگر اينکه خداي عزَّ وجلَّ بر خلقش غضب فرمايد.

(کمال الدين وتمام النعمة ص 330):

عن عمّار بن موسى الساباطي عن أبي عبد الله عليه السلام قال: سمعته وهو يقول: (لم تخلُ الأرض منذ کانت من حجّة عالم يحيي فيها ما يميتون من الحقّ)، ثمّ تلى هذه الآية: (يُرِيدُونَ لِيُطْفِؤُا نُورَ اللَّهِ بِأَفْواهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكافِرُونَ).

به نقل از عمار بن ساباطي گفت: از حضرت امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: زمين از زماني که بوده از وجود حجت عالمي خالي نبود که آنچه مردم از حق ميرانيدند زنده کند، سپس اين آيه کريمه را تلاوت فرمود: (مي خواهند نور خدا را با دهنهاي خود خاموش کنند وخدا تمام کننده ي نور خويش است واگر چه کافران نپسندند).

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 330):

عن إسحاق بن عمّار قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ الأرض لم تخلُ إلاَّ وفيها عالم کيما إن زاد المسلمون شيئاً وردّهم إلى الحقّ وإن نقصوا شيئاً تمَّمه لهم).

به نقل از اسحاق بن عمار گفت: از امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: همانا زمين خالي نمي ماند مگر آنکه در آن عالمي باشد که هر وقت مسلمان چيزي بيفزايد (در دين) آنانرا به حق برگرداند واگر چيزي کم کنند براي ايشان تمام نمايد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 331):

أحمد بن إسحاق قال: دخلت على مولانا أبي الحسن بن علي العسکري عليه السلام فقال: (يا أحمد ما کان حالکم فيما کان به (فيه خ ل) الناس من الشکّ والارتياب؟)، فقلت له: يا سيّدي لمَّا ورد الکتاب لم يبقَ منّا رجل ولا امرأة ولا غلام بلغ الفهم إلاَّ قال بالحقّ، فقال: (أحمد الله على ذلک يا أحمد وما علمتم أنَّ الأرض لا تخلو من حجّة أنا ذلک الحجّة _ أو قال: وأنا الحجّة _).

احمد بن اسحق گفت: به خدمت حضرت امام حسن بن علي عسکري عليه السلام رسيدم فرمود: اي احمد حال شما چگونه خواهد بود در زماني که مردم در شک وريب باشند؟ من عرض کردم: اي سرور من وقتي که نامه شريف وارد شد هيچ مردي وزني وپسري با فهمي باقي نمانده مگر آنکه قائل به حق است امام عليه السلام فرمود: حمد وستايش خدا بر اين نعمت کن اي احمد آيا نمي دانيد که زمين از حجت خالي نمي ماند ومن آن حجت هستم، يا فرمود: من حجت مي باشم.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 333):

عن علي بن مهزيار عن فضالة بن أيّوب عن أبان بن عثمان عن الحرث بن المغيرة قال: سمعت أبا عبد الله عليه السلام يقول: (إنَّ الأرض لا تترک إلاَّ بعالم يعلم الحلال والحرام وما يحتاج الناس إليه ولا يحتاج إلى الناس)، قلت: جُعلت فداک علم ماذا؟ قال: (وراثة عن رسول الله عليه السلام وعلي).

به نقل از علي بن مهزيار از فضالة بن ايوب از ابان بن عثمان ازحرث بن مغيرة گفت: امام صادق عليه السلام مي فرمود: همانا زمين متروک نمي ماند مگر به عالم به حلال وحرام وآنچه بدان محتاجند وخود محتاج مردم نيست عرض کردم: فدايت شوم چه علمي؟ فرمود: علمي که از حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وحضرت امير المؤمنين عليه السلام به ارث رسيده.

(کمال الدين وإتمام الغمّة ص 333):

عن علي بن مهزيار عن فضالة عن أبان بن عثمان عن الحسن بن زياد قال: قلت لأبي عبد الله عليه السلام: هل تکون الأرض وفيها إمام؟ قال: (لا تکون إلاَّ وفيها إمام عالم لحلالهم ولحرامهم وما يحتاجون إليه).

به نقل از علي بن مهريار از فضالة از ابان بن عثمان از حسن بن زياد گفت: به امام صادق عليه السلام عرض کردم: آيا مي تواند زمين بدون امام باشد؟ فرمود: نمي تواند زمين بدون امام عالم به حلال وحرام وآنچه مردم احتياج بدان دارند باشد.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 408):

عن کميل بن زياد في حديث: (اللّهمّ بلى لا تخلو الأرض من قائم لله بحجّة إمَّا ظاهراً مشهوراً وإمَّا خائفاً مغموراً لئلاَّ تبطل حجج الله ولا بيّناته وکم ذاين (ذا واين خ ل) أولئک؟ أولئک والله الأقلّون عدداً والأعظمون خطراً عند الله قدراً بهم يحفظ الله حججه وبيّناته حتَّى يودعوها نظرائهم ويزرعوها في قلوب أشباههم هجم بهم العلم على حقايق العلم عللا حقايق الأمور فباشروا روح اليقين واستلانوا ما استعوره المترفون وانسوا بما استوحش منه الجاهلون صحبوا الدنيا بأبدان أرواحها معلّقة بالمحلّ الأعلى يا کميل أولئک خلفاء الله في أرضه والدعاة إلى دينه آه آه شوقاً إلى رؤيتهم وأستغفر الله لي ولکم).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام به کميل بن زياد رحمه الله در ضمن سخناني فرمود: ... ولي آري هرگز زمين خالي نمي شود از کسي که بر حجت خدا قيام کند خواه ظاهر باشد وآشکار ويا ترسان وپنهان تا دلائلي الهي ونشانه هاي روشن او باطل نگردد ولي آنان چند نفرند وکجا هستند؟ بخدا قسم تعدادشان کم است وقدر ومقامشان در پيشگاه خدا بسيار. خداي تعالى به واسطه آنان حجت ودلائلش را حفظ مي کند تا به افرادي که نظير آنان هستند بسپارند وبذر آن را در قلب افرادي شبيه خود بنشانند. علم ودانش با حقيقت وبصيرت به آنان روي آورده وروح يقين را لمس کرده اند در آنچه دنيا پرستان هوسباز مشکل مي شمردندم بر آنان آسان است. آنان به آنچه جاهلان از آن وحشت دارند انس گرفته اند در دنيا با بدنهايي زندگي مي کنند که ارواحشان به جهان بالا پيوند دارد. آنان خلفاي الهي در زمين مي باشند ودعوت کنندگان بدين خدا هستند آه آه چقدر مشتاق ديدار آنانم واز خدا آمرزش براي خود وشما مي خواهم.

(کمال الدين وإتمام النعمة ص 397):

عن معروف بن خربوذ قال: سمعت أبا جعفر عليه السلام يقول: قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (إنَّما مثل أهل بيتي هذه في الأمّة مثل نجوم السماء کلَّما غاب نجم طلع نجم).

به نقل از معروف بن خربوذ رحمه الله گفت: از حضرت امام باقر عليه السلام شنيدم مي فرمود: حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: مثل اهل بيت من عليهم السلام در اين امت مثل ستارگان آسمان است هر کدام که غائب شود ستاره ي ديگر درخشان مي گردد.

(إثبات الهداة ج 3 ص 463):

عن أبي إسحاق الهمداني قال: حدَّثني الثقة من أصحابنا أنَّه سمع أمير المؤمنين عليه السلام يقول: (اللّهمّ إنَّک لا تخلي الأرض من حجّة لک على خلقک ظاهر مشهور أو خائف مغمور لئلاَّ تبطل حجَّتک وبيّناتک).

به نقل از ابي اسحاق همداني گفت: شخص موثقي از اصحاب ما به من خبر داد که او از حضرت امير المؤمنين عليه السلام شنيد مي فرمود: بارالها تو زمين از حجت بر خلق خالي نمي کني خواه ظاهر وآشکار وخواه ترسان وپنهان باشد تا حجت ودلائل تو باطل نگردد.

(بحار ج 52 ص 92؛ ويوم الخلاص ص 53):

قال زين العابدين عليه السلام: (لا تخلو الأرض إلى أن تقوم الساعة من حجّة، ولولا ذلک لم يعبد الله).

حضرت امام زين العابدين علي بن حسين عليه السلام فرمود: زمين تا قيام قيامت خالي از حجت نمي ماند واگر چنين نباشد خدا پرستش نشود.

(يوم الخلاص ص 55):

قال الباقر  عليه السلام: (لو بقيت الأرض بغير إمام لساخت بأهلها. وأنَّ الله تبارک وتعالى جعلنا حجّة في أرضه وأماناً في الأرض لأهل الأرض).

حضرت امام باقر عليه السلام فرمود: اگر زمين بدون امام عليه السلام باقي بماند اهل خدا را هلاک کند وهمانا خداي تبارک وتعالى ما را حجت خود در زمينش وامان وامنيت در زمين براي ساکنان زمين قرار داده است.

(بحار ج 52 ص 92):

عن أبي معاية، عن الأعمش، عن الصادق عليه السلام قال: (لم تخلُ الأرض منذ خلق الله آدم من حجّة لله فيها ظاهر مشهور، أو غائب مستور، ولا تخلو إلى أن تقوم الساعة من حجّة لله فيها، ولولا ذلک لم يعبد الله)، قال سليمان: فقلت للصادق عليه السلام: فکيف ينتفع الناس باالحجّة الغائب المستور؟ قال: (کما ينتفعون بالشمس إذا سترها السحاب).

به نقل از ابي معاويه از اعمش از حضرت امام صادق عليه السلام فرمود: از روزي که خدا آدم عليه السلام را آفريد زمين را خالي از حجت خود نگذاشت خواه ظاهر وآشکار وخواه غائب وپنهان وتا قيام قيامت آنرا خالي نمي گذارد واگر اين چنين نباشد خدا پرستيده نشود. سليمان گويد: به امام عليه السلام عرض کردم مردم به حجتي که غائب وپنهان باشد چگونه سود مي برند؟ فرمود: همچنانکه به آفتاب هنگامي که آنرا مي پوشاند سودمند مي شوند.

(کتاب الغيبة للشيخ الطوسي ص 224):

دخل علي بن أبي حمزة علي أبي الحسن الرضا عليه السلام فقال له: أنت إمام؟ قال: (نعم)، فقال له: سمعت جدّک جعفر بن محمّد عليه السلام يقول: لا يکون الإمام إلاَّ وله عقب، فقال: (أنسيت يا شيخ أو تناسيت؟ ليس هکذا قال جعفر عليه السلام؛ لا يکون الإمام إلاَّ وله عقب إلاَّ الإمام الذي يخرج عليه الحسين بن علي فإنَّه لا عقب له)، فقال له: صدقت جُعلت فداک فکذا سمعت جدّک يقول.

علي بن ابي حمزه به خدمت حضرت امام رضا عليه السلام رسيد وعرض کرد: شما امام هستيد؟ فرمود: آري عرض کرد از جد بزرگوار شما امام صادق عليه السلام شنيدم مي فرمود: امام بدون عقب واولاد نباشد امام عليه السلام فرمود: آيا فراموش کرده اي يا خود را به فراموشي زده اي؟ اينگونه که مي گويي امام صادق عليه السلام نفرموده است همانا فرمود: هيچ امامي بدون عقب واولاد نيست بجز امامي که حسين بعد از او مي آيد براي او اولاد امام نيست علي بن ابي حمزه عرض کرد: راست فرمودي فدايت شوم اينچنين از جدش شنيدم که مي فرمود.

حضرت حجت قائم:

(کشف الغمّة ج 2 ص 459):

قال أمير المؤمنين عليه السلام: (بين يدي القائم موت أحمر وموت أبيض، وجراد في حينه وجراد في غير حينه کألوان الدم. فأمَّا الموت الأحمر فالسيف، وأمَّا الموت الأبيض فالطاعون).

حضرت امير المؤمنين عليه السلام فرمود: در پيش رو قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف مرگ سرخ ومرگ سفيد وملخ در موقع وغير فصل يقنن مي باشد به رنگهاي خون منظور از مرگ سرخ شمشير ومرگ سفيد طاعون است.

(يوم الخلاص ص 43):

قال رسول الله صلَّى الله عليه وآله وسلَّم: (الأئمّة من بعدي اثنا عشر، تسعة من صلب الحسين، والتاسع قائمهم وهم أهل بيتي وعترتي من لحمي ودمي).

حضرت رسول اکرم صلَّى الله عليه وآله وسلَّم فرمود: امامان پس از من دوازده نفر نه تن از صلب امام حسين است ونهمين آنان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف مي باشد وآنان اهل بيت وعترت من واز گوشت وخون من هستند.

(يوم الخلاص ص 46):

دخل جابر بن عبد الله رحمه الله على فاطمة سلام الله عليها، وبين يديها لوح فيه أسماء الأوصياء من ولدها فعددت اثنى عشر اسما، آخرهم القائم، فعرف أنَّ الأمر حتم من أمر الله تعالى.

جابر بن عبد الله انصاري رحمه الله به خدمت حضرت فاطمه سلام الله عليها رسيد ودر نزد حضرت لوحي بود که نامهاي اوصيا از فرزندانش نوشته بود. گفت: آن نامها را شماره کردم دوازده بود که آخرشان قائم عليه السلام بود ودانستم که آن امر حتمي از خداي تعالى است.

(يوم الخلاص ص 46):

قال جابر: دخلت علي فاطمة بنت رسول الله  صلَّى الله عليه وآله وسلَّم وبين يديها الواح فيها أسماء من ولدها. فعددت أحد عشر اسما، آخرهم القائم عجَّل الله تعالى فرجه الشريف.

جابر رحمه الله گفت: به خدمت حضرت فاطمه سلام الله عليها رسيدم در نزد حضرت الواحي ديدم در آن نامهاي فرزندانش بود شماره کردم يازده اسم بود وآخرشان قائم عجل الله تعالى فرجه الشريف بود.